Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Búcsú Dongó vezértől (+archív)

2009.07.13. 16:37 | zord | 55 komment

Légi díszelgés mellett Budapesten, a Nemzeti Sírkertben eltemették tegnap Németh Gábor nyugállományú alezredest, a kecskeméti 2. század, a Dongók egykori parancsnokát, a MiG-29-es első hazai bemutatópilótáját, aki 1994-ben először mutatta be a nagyközönségnek a típust a budaörsi repülőnapon. Papa – ahogy bajtársai nevezték – június 13-én tragikus váratlansággal halt meg, negyvenhét évesen. Halála nagy veszteség a magyar vadászrepülő-közösségnek, melyet nem kerülnek el a hasonló csapások mostanság:nem is oly régen kellett búcsúznia egy szintén markáns századparancsnoktól, Hegedűs 'Gege' Ernő alezredestől, aki hosszú éveken keresztül a Pumákat vezette.

Az első áthúzás, 10 fokos irányon; a kép az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézet 6-ik emeleti erkélyéről készült, jobbra az OEP vöröstéglás épülete. Az IP a Molnár jelentőpont volt, akörül várakoztak a gépek vagy negyed órát. Az útvonalrepülés során és a várakozás közben a Gripen volt a vezér, a rárepülés közben azonban helyet cseréltek, és az aktuális díszelgés követelményeinek megfelelően a 29-es „előzött” vezér pozícióba.  

A fákkal sűrűn benőtt Kerepesi temető felett húz át a vegyes géppár (27, 31) terep felett 250 méteren.

Szépek együtt. A város feletti díszelgésekkel repülésbiztonsági okokból általánosságban egyet nem értő LégierőBlogger a pilótatemetések esetében nem lát kivetnivalót. Annyit jegyez meg mindössze, hogy a HM „felméréseiben” szereplő társadalmi támogatottságot nem igazolta az a rengeteg telefon, melyben a katonai repüléstől teljesen elszokott civilek lázongtak a zaj miatt.  

Forduló a város felett. Előtérben a pesti háztetők, háttérben a budai hegyek.

Zord

Egy pillantás 1999-be: a sokgépes háború alatti készültségadás idején négy hajózó megy a 29-esekhez, jobbról a második Németh Gábor. Isten nyugosztalja! 

Pillantás 1994-be. Nagy megtiszteltetés és szerencse, hogy Devil505 kolléga képét közölhetem itt Németh Gábor első budaörsi bemutatójáról a "zsírúj" 01-essel. Köszönet érte!

 

Címkék: budapest gripen temetes mig 29 nemeth gabor

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr801243980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.07.13. 18:03:30

Ezt a repülést lehetett előre tudni?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.13. 18:45:31

Igen és nem is. Zord tudta és mások is. Akit érdekelt azt tudott róla.

zord 2009.07.13. 18:52:52

Ja, kommentekben itt is többször szó volt róla. Délelőtt még irányszöget is megadtam, csak a pontos idő nem stimmelt, azt elfelejtettem megtudni. 12-kor kezdődött a szertartás, és a 1224-kor volt az első áthúzás (az én fényképezőgépem órája szerint). Elnézést akit megkavartam (egy e-mailt már kaptam is)!

Zord

Liverbird 2009.07.13. 19:09:08

Az RTL híradóban 4 Gripent mondott a Szellő... miközben a videón látszott a Nagyvas - Gripen géppár...

zord 2009.07.13. 19:26:42

Szörnyű, és a HM-Honvédség kommunikáció valódi minőségét mutatja, hogy első reakciójában a HM "illetékes szervének" fogalma sem volt arról, hogy mi történt, még csak meg sem említette a temetést. "A pilóták előre tervezett feladatot hajtottak végre, amely a kiképzési tervükben szerepel."

Zord

JASper (törölt) 2009.07.13. 20:08:40

Nagyon jó srác volt!Kár érte....:(
A HM-ről pedig annyit, respect nekik,hogy legalább most engedélyezték ezt a szomorú feladatot....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.13. 21:13:34

www.mediafire.com/?ytznylowia3

Ez is alacsonyan volt (volt lentebb is). Nem fél senki, más is nézte és szúnyog sincs. :)

csorsza 2009.07.13. 22:44:20

Gyönyörű tiszteletadás volt ez, ennél szebbet repülős nem kaphat...

(Amikor apámat temettük (repülőmérnök volt), a temetés alatt ugyanígy elhúzott alacsonyan egy géppár felettünk. Ma sem tudom, véletlen volt-e, vagy sem (önhittség volna azt gondolni, h tervezett repülés volt, ugyanakkor mi dolguk lett volna pont ott, pont akkor, pont úgy... mindegy), de elmondhatatlanul jólesett... Mintha egy végső köszöntés lett volna azért a majd 35 aktív évért... Ehh, szentimentalizmus...)

RIP N.G.

Liverbird 2009.07.13. 23:57:48

De, egy szebb talán van, egy négygépes Missing Man formáció... De itt ilyenre nincs pénz és kapacitás sajnos. :(

Érdemes megnézni ezt a Ford elnök temetésén készült videót:

www.youtube.com/watch?v=TaidXAHKAJo&feature=related

Nem túl jó minőségű, de a lényeg érthető...

rikavagyok 2009.07.14. 09:54:52

gyonyoruek... mindent megadnek egy korert valamelyiken...

GSF 2009.07.14. 10:27:06

A 99-es kép sokat elárul az egészről. 4 pilótából 3-an már régen kiváltak a légierő kötelékéből. Egyikőjük az égi kötelékhez csatlakozott...

Üdv GSF

Amanitin2 (törölt) 2009.07.14. 13:43:35

a magyar légierő a missing man-t a tökéletességig fogja fejleszteni. Első lépcső: egy darab gép - hiányzik a párja, érted, és aztán advanced level: egy se.
bohóchadsereg.
az üres helyes missing man sokkal meghatóbb, mint a kiválós-elhúzós.
A filmezőnek még ezt tudom javasolni (wikipedia):
"It is often considered to be bad luck or in poor taste to stare at the formation, and especially the aircraft departing the formation"

zord 2009.07.14. 14:26:39

@Amanitin2:

Mármint hogy a gyászolók ne nézzenek a gépek után? Én a magam részéről nem voltam ott a temetésen (sajnos nem ismertem, legfeljebb látásból az elhunytat), a célom az áthúzás megörökítése volt, és a fotók (+ egy archív) publikálásával emlék állítása Németh Gábornak (akit közelebbről sajnos nem ismertem, legfeljebb egy-két szó erejéig).

Zord

zord 2009.07.14. 15:54:30

Majd akkor sírjon a defetistára, pacifistára, rezignáltra nevelt budapesti "polgárproletár", ha engedély nélkül ilyesmit lát fővárosunk felett:

www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1199341/Now-thats-I-fly-past-US-Navy-F18-streaks-past-apartment-block.html

mig23 2009.07.14. 16:37:25

Isten nyugosztalja! Nem volt rajta kívűl olyan pilóta, aki felszállás közben elköszörülte a 29-es stabilizátorát. Nagyszerű repülőgép-vezető volt! Nagy kár érte, hogy ilyen a magyar rendszer, hogy nem becsüli meg sem az aktív, sem a nyugállományú katonákat!

zord 2009.07.14. 16:56:59

@mig23:

Jól értem? Húzott állapotban leért a vízszintes vezérsík?

Zord

zord 2009.07.14. 17:37:24

Akarom mondani stabilizátor!!!!!!!

Liverbird 2009.07.14. 21:39:05

Én szívesen látnék pár Super Hornetet ilyen áthúzások közepette :)

Super 64 2009.07.14. 23:19:28

@Liverbird: Különösen magyar felségjellel, nemde? :)

Super 64 2009.07.14. 23:23:18

(Már persze nem temetéseken.)

zord 2009.07.15. 00:52:47

Dongó századtörténet, ala Index:

"A Dongó század a világháború után beolvadt más századokba."

Na ekkora történelemhamisítást már régen láttam. Persze, Tóth Drumi meg csak alszik egy kicsit, Tobak Cica meg nem is volt sitten.

Zord

mig23 2009.07.15. 15:13:57

Gabi! Ha talizunk, majd elmesélem!

Liverbird 2009.07.15. 15:44:29

Város feletti díszelgés. Tutira nem rémüldözött senki...

www.youtube.com/watch?v=hyNiZZLUznk

Mekkorát tudna itt rongyolni egy tanker vagy AWACS...

zord 2009.07.16. 02:45:47

Kép 1994-ből az első budaörsi 29-es demóról Németh Gáborral! Köszönet Devil 505 kollégának!

Zord

szoltam 2009.07.16. 07:00:23

A '94-es bemutatót a köztévé közvetítette, nekem megvan valahol kazettán, csak nem tudom itthon bedigizni.

GSF 2009.07.16. 07:58:10

A 01 gép sok szempontból volt különleges. A nyilvánosság előtti debütálás mellett, ez volt az egyik gép, melyekről fotók jelentek meg az 1. közös holland-magyarról, amint 16A/B-vel kötelékezett egy UTI-val. Erre a gépre festették fel - emlékeim szerint - minden előzetes egyeztetés nélkül a hollandok a svancra az "ülő és gondolkodó" tigrist. :) Kár, hogy nagyon nagyon hamar az enyészet martalékává vált...

Üdv!

zord 2009.07.16. 11:37:44

Egy 172-es (HA-xxx, lefotóztam, ha kellene) teker Újlipótváros fölött már jó negyed órája, úgy 150 méteren, ajtó nélkül (nyilván fotóznak), kis fékszány-nagy bedöntés, csúszkálás, és néha inkább 60 csomó, mint 70 (szemre, nyilván nem vagyok bekötve a dinamikus rendszerbe). Ez nem olyan zajos, mint egy Gripen-29-es vegyes géppár, de számomra sokkal veszélyesebbnek tűnik...
De EZT nem fogja feljelenteni senki, ugye?

Zord

toth.tomi 2009.07.16. 11:57:17

@GSF: Hát igen, csak mikor a jeget seprűnyéllel verik le róla a kesziben és társai..., az nem sok jót tesz a gépnek, így hamar az enyészet martalékává válik...

GSF 2009.07.16. 14:04:25

@toth.tomi:

A 03-as is benne volt a "jégleverésben"? Átfestés előtt rettenetes kopott volt a svanc belső oldala...

Üdv!

Allesmor Obranna 2009.07.16. 19:21:03

Nézegetve az archnívumomat, van képem a budaörsi, debreceni és a 96-os börgöndi Németh Gábor-féle demokról.
Az első nagyon gyenge, a debreceni már jobb, a börgöndi egész jóra sikeredett...

Gepida 2009.08.15. 09:40:23

augusztus 20. tisztavatáson lesz megint haditechnikai bemutató és vadászgépek áthúzása www.magyarorszag.hu/augusztus20/tisztavatas.html

M.Tailor 2009.08.17. 08:31:52

@Gepida:

Azt lehet tudni lesz-e ismét gyakorló áthúzás 20-a előtt? Az eddig megszokott útvonalon fognak repülni?

Liverbird 2009.08.17. 13:56:13

Ó persze ha PR-ról van szó, rögtön beengednek bárkit a bázisra :)

Liverbird 2009.08.17. 14:01:52

Vicces amúgy pont a Morgulynál kérdezni rá többször is a súlykorlátra :D A riportercsajnak igen jók lehetnek a megérzései :)

Gepida 2009.08.17. 17:24:15

@M.Tailor: gyakorló áthúzás időpontját nem tudom, 20-ai műsor szerint:

- 10. 48 a Magyar Honvédség repülőeszközeinek átrepülése a tér felett

és a Air Race megnyitójára igértek áthúzást kb. 13:00 után

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.08.17. 19:01:07

Céges és itthoni gépről is csak azt vágja a képembe, hogy a videó nem elérhető, FF3 és IE7 is ezt írta ki. Mi lehet a baj?

Liverbird 2009.08.17. 19:48:46

Akkor bizonyára büntiben vagy. Mikor utoljára írtam akkor is elindítottam és most is. Működik.

Open Skies 2009.08.17. 22:07:21

Főpróba 19-én, Hősök tere feletti áthúzás ugyanúgy 10:48kor mint 20-án.

További program:

2009.08.17, Hétfő
10:00 12:00 Első edző futam
14:00 15:30 Második edző futam

2009.08.18, Kedd
10:00 11:30 Harmadik edző futam
14:00 16:00 Negyedik edző futam
14:43 14:50 BREITLING DC3 bemutató
14:51 14:57 RB105 HELICOPTER bemutató
14:57 15:02 F4U Corsair / B25 bemutató

2009.08.19, Szerda - Selejtező nap
12:01 13:01 Red Bull Air Race megnyitó
13:01 13:06 Flying Bulls Cobra bemutató
13:35 13:40 F4U Corsair/ B25 bemutató
13:47 13:52 Breitling DC3 bemutató
14:04 14:11 CZ Flying Bulls bemutató
14:30 15:15 Első selejtező
15:21 15:27 BO105 HELICOPTER bemutató
15:30 16:15 Második selejtező
16:15 16:18 Eredményhírdetés
16:19 16:37 BREITLING JET TEAM bemutató

2009.08.20, Csütörtök - Verseny nap
13:00 13:01 Red Bull Air Race megnyitó
13:05 13:06 Első SAAB JAS 39 GRIPEN vadászrepülő bemutatója
13:06 13:10 Magyar Légierő Mi-24 harci helikopter nyitó repülése zászlókkal
13:06 13:08 Magyar nemzeti himnusz
13:10 13:11 Második SAAB JAS 39 GRIPEN vadászrepülő bemutatója
13:12 13:16 Dr. Szekeres Imre, Honvédelmi Miniszter nyitó beszéde
13:17 13:19 ALPHAJET repülés
13:21 13:25 Malev és LI-2 bemutatója
14:00 14:15 Szabad futam
14:28 14:33 BREITLING DC3 bemutató
14:34 14:52 BREITLING JET TEAM bemutató
15:00 15:30 TOP 12
15:38 16:02 SUPER 8
16:08 16:13 BO105 HELICOPTER bemutató
16:15 17:00 FINAL 4
16:31 16:38 CZ Flying Bulls bemutató
16:44 16:49 F4U Corsair / B25 bemutaó
16:50 16:55 FB COBRA bemutató
17:02 17:12 Díjkiosztó ünnepség

20-án még Li-2, francia DC-3, Malév B737 áthúzás, ejtőernyős ugrás, Veres Zoli (19:20-tól) is lesz valamikor.

Open Skies 2009.08.17. 22:12:04

@Nighthawk9: Kb. ez a terv, ha minden igaz. Aki közelebb ül a tűzhöz majd belejavít.

A tisztavatásra a kötelék milyen lesz, csak Gripen?

Open Skies 2009.08.17. 23:27:43

@Nighthawk9: Most mondták az RTL klub-on, hogy 20-án a légi bemutatók 11:20-tól kezdődnek.

Liverbird 2009.08.18. 18:46:49

Ja, az RTL klubos videón még feltűnt valami. Legalább a pilcsiket tájékoztathatnák, hogy a Gripen egy P.

Bobby Baccala 2009.08.18. 18:59:13

@Liverbird:

azon én is derültem :) meg azt matekoltam hogy akkor most hogy is van ez a kilo határ? max 89 kg.aztán mondta hogy ennyit tud az ülés és ugye a cucc is vagy 20 kg rajtuk (ezt speciel kicsit soknak gondolom, de legyen) szal akkor az még + vagy - ? :) mer ha - akkor elég vicces termetű formák hajtják az ilyen vasakat.

Open Skies 2009.08.18. 22:01:40

A légierőnk az alábbiakat tervezi holnapra és holnaputánra a tisztavatásra:

A Hősök tere felett holnap 10.45 körül átrepül
- 3 db MI-24
- 2 db L-39 és 1 db AN-26
- 2 db MIG-29 és 1 db AN-26
- 3 db JAS-39

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.08.19. 10:53:33

Most húzott át a cég felett a három kötelék. Ha tudtam volna, hogy PONTOSAN felettem jönnek, akkor hoztam volna kamerát... ááááááááááááááá

Vigyázat, spoiler!


Mitha a missing man formációt repülte volna a Gripen kötelék vagy nagyon eltolták a v formációt...

Liverbird 2009.08.19. 20:13:44

Hm... Lehet a 29-est búcsúztatják. Most írja valaki a fórumon, hogy valamelyik híradó szerint holnap búcsúzik hivatalosan a Nagyvas. És most egy hosszú, durva káromkodás következik...

No°3 Szeti 2009.08.21. 16:36:06

oÓ! Akkor láthatok még magyar 29-est? Fognak vajon még repülni? Milyen komoly lenne ha meghagynának egyet bemutatókra....

BLADE.Hu 2009.08.21. 20:22:48

@No°3 Szeti:

Látom Te még a "kezdeti lelkesedés a vadászrepülésért" szakaszban vagy, amikor úgy tűnik,hogy egy vadászgépet az airshow-ra terveznek és ott lehet lemérni a tudását, és a pilóták olyan mosolygós bácsik, akik egy légynek sem tudnának ártani, mivel semmi brutalitás és gonoszság sincs bennük.

Egyszer majd felnősz és elmeséli valaki, hogy miről szól ez a szakma igazán...

No°3 Szeti 2009.08.21. 20:50:20

@BLADE.Hu:
Bocsánat ha olyan volt a hangsúly, de még nem láttam MiG-et élőbe és még akarok látni! Az igaz, hogy még kezdő vagyok, de azért regisztráltam ITT mert úgy érzem ezen a helyen fogják "elmesélni" a Nagyok ,hogy miről szól a szakma igazán!
Remélem ez még belefér a BLOG kereteibe, de ígérem ezentúl próbálok realistább lenni! Kössz a megértést!
Szeti

BLADE.Hu 2009.08.23. 11:11:45

@No°3 Szeti:

Mindenki kezdi valahol. Majd folyamatában ahogy, egyre többet olvasol majd kialakul a kép.

Ajánlom a klasszikusokat, minden háborús repülős irodalmat és visszaemlékezést , a virtuális szimulátor századokat, ahol el lehet kezdeni a szellemiség felszedését és a készségek fejlesztését.

Természetesen a durva háborús filmeket ne hagyd ki, mielőtt pályára lépsz.

Az egyik ajánlott a Blackhawk Down, a másik Mel Gibson: Katonák voltunk stb.
süti beállítások módosítása