Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Megkezdődött a nyugati helikopterbeszerzés: H145M lesz a könnyű többfeladatú felfegyverzett

2018.06.29. 14:11 | zord | 35 komment

Húsz darab H145M könnyű többfeladatú felfegyverzett helikoptert szerez be a HM az MH-nak. A ma tulajdonképpen meglepetésszerűen tett bejelentéssel hosszú távon eldőlt a tervezett negyven darabos flotta felének a sorsa. Az sem lehet véletlen, hogy 20 H145M+3 Mi-8+5 Mi-17+12 Mi-24=40. Ebből az következik, hogy a most Oroszországban nagyjavított, 7-8 év üzemidőt biztosító helikoptereknek is lesz utódja, vélhetően a H145M-nél nehezebb szállító és/vagy harci kategória. UPDATE: Benkő Tibor honvédelmi miniszter július 2-án hétfőn az M1-en 100 milliárd forint értékűre tette a beszerzést, melynek keretében 50 pilóta átképzését is említette.

180629_h145m_dontes.jpg

Az Airbus Helicopters D-HADX tesztgépe a HForce fegyverrendszer tavaly októberi magyarországi próbái alkalmával a körös-hegyi figyelő felett.

Az Airbus Helicopters közleményéből kiderül az is, hogy a magyar gépek a HForce fegyverrendszerrel (értsd: fegyverzet függesztéséhez, alkalmazásához szükséges rendszerek) lesznek felszerelve. Konkrétan említést tesznek gyorsköteles rendszerről, nagy teljesítményű kameráról (értsd: multispektrális szenzortorony), tűztámogatási rendszerről, ballisztikai védelemről, és elektronikus ellentevékenységi (értsd: önvédelmi) rendszerről. Megjegyzik, hogy HForce révén Magyarország nem irányított és irányított levegő-föld és levegő-levegő fegyverek széles skálájával szerelheti fel és alkalmazhatja a H145M-eket.

Zord

Címkék: magyar honvédség Airbus Helicopters H145M

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr8314082377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.06.29. 14:15:40

A H145M beszerzésről minden kommentet átraktam ide:

zord 2018.06.29. 11:39:12

honvedelem.hu/cikk/111144_folytatodik_a_hadero_fejlesztese_uj_katonai_helikoptereket_szerez_be_a_honvedseg

Zord
Válasz erre
Moderál
Gaudi 2018.06.29. 12:08:37
Jó hír! Nagyon szkeptikus voltam bármiféle valós fejlesztéssel kapcsolatban, ezért most itt nyílt színen szórok a fejemre hamut és szaggatom meg a ruhám.
Bár remélem az csak félreértés, hogy "a meglévő Mi-8-as és Mi-17-es szállító helikopterek hamarosan elérik üzemidejük és rendszerben tarthatóságuk végső határidejét. Első körben ezek pótlásáról döntött a tárca az új helikopterek beszerzésével".
Válasz erre
Moderál
zord 2018.06.29. 12:27:33
A tavaly októberi körös-hegyi H145M-tesztek előtt írtam:

"Forrásaink nem zárják ki, hogy a próbák Magyarországra helyezésével a német–francia cég itteni marketing-erőfeszítéseit is fel kívánta újítani"

mno.hu/kulfold/az-airbus-nalunk-teszteli-helikopterei-fegyverzetet-egyelore-nem-nekunk-2416747

Zord
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2018.06.29. 12:35:34
@Gaudi:
Én is örülök. Jól bevált típus, ráadásul a mentők és a rendőrség is lényegében ilyeneket használ. Üzemeltetés szempontjából előnyös a flotta egységesítés. Vajon indításjelzők és fegyverzet is lesz hozzájuk? És ezeknek a finom szerkezeteknek már tényleg járna a hangár is.

A kezdeti, legelső nyilatkozatról van szó, nem hinném, hogy ennek minden pontját szó szerint kellene venni. A Mi-17-esek még legalább 7 évig üzemelhetnek.
Inkább valami olyasmiről lehet szó, hogy a könnyű kategóriát újra építik. Ez által lesz mivel repülni, és van idő a közepes kategória döntésére, beszerzésére.
Bár úgy is számolhatunk, hogy 20 H145, 8 Mi-8/17 és 12 Mi-24 az pont 40 darab, amit korábban pedzegettek. De az orosz technika 8 éven belül akkor is lecseng, és pótolni kell. Pont 2026-ot írunk majd...
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2018.06.29. 12:38:05
Elírtam, a rendőrség természetesen az MD típuscsaládot repüli.
Válasz erre
Moderál
zord 2018.06.29. 12:43:47
Az Airbus Helicopters közleménye. Egyértelműen azt írják, hogy HForce felszereltségűek lesznek:

www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/06/hungary-orders-20-h145ms-.html

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2018.06.29. 12:45:38
"The Hungarian fleet will be equipped with a fast roping system, highperformance camera, fire support equipment, ballistic protection as well as an electronic countermeasures system to support the most demanding operational requirements."

Zord
Válasz erre
Moderál
Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2018.06.29. 12:51:38
Ez így egész jól hangzik.
Válasz erre
Moderál
JohnTerry 2018.06.29. 13:29:23
Akkor ezeken kívül "normális" katonai szállítóhelikoptert már nem is veszünk? Hagyják kihalni a közepes kategóriát vagy arra is lesz tender később?
Nekem gyanús, hogy az új könnyű és az új közepes típus már nem fér bele a büdzsébe...
Válasz erre
Moderál
Betelgeux 2018.06.29. 13:30:38
@Gaudi:
Én ezt nem igazán értem. Mi számít valós fejlesztésnek? Hol van átlátható tervezés, hogy pontosan hogy járul hozzá a védelmi képességeinkhez ez az eszköz, és hogy forintra lebontva mennyivel?
Nem annak kéne a lényegnek lennie, hogy vegyünk ész nélkül valamit, csak hogy legyen valamink. Ennyi erővel aranyozott kertitörpéket is beszerezhetünk országgyűlési bizottsági határozattal mentesítve és megint mondhatjuk, hogy "legalább van valami". De mint adófizető állampolgár én tudni akarom, hogy az adómból pontosan hogyan lesz védelem.
Szerintem nem helyes, ha sok lelkes ember bedől ennek a mutatványnak. Valójában szakértelem nélkül most gyorsan elszórnak egy csomó pénzt látványosan. Valójában a világ minden fejlett részén alapos tervezés előzi meg ezeket a döntéseket. Ez pedig azzal kezdődik, hogy pontosan meghatározzuk milyen fenyegetés lesz a jövőben és ahhoz képességeket rendelünk. És persze keressük a gazdaságilag leghatékonyabb megoldást, hosszú tárgyalások, tendereztetések stb. Itt semmi ilyen nincs, hanem inkább ahhoz hasonlítható, amikor valaki megkapja a fizetését, és a családdal elrohan az Aldiba vagy Lidlbe és gyorsan telerakja a kosarat mindenféle leárazott vacakkal, amire szükséges sincs. Egy professzionális védelmi szervezetnek nem így kéne működnie.
Válasz erre
Moderál

zord 2018.06.29. 14:16:14

A H145M beszerzésről mindent átraktam ide:

zord 2018.06.29. 13:43:34
Szerintem azt nem lehet mondani, hogy nem volt tervezés. Hogy milyen, azt nem tudjuk. De a 2013-as megindulást is komoly szakmai munka követte. Ha módosítottak is rajta, de biztos használták.
Az alap input egy zászlóalj erő NATO-standardoknak megfelelő kijuttatása az alkalmazási körzetbe.

Benkő már közel egy éve 40 helikopterről beszél. Most megvan ennek a fele. Én hajlok rá, hogy ez a mi könnyű többfeladatú kategóriánk. A fennmaradó húsz lesz a közepes szállító/felfegyverzett szállító/harci. Az még nem dőlt el, hogy milyen, milyen arányban.

Zord
Válasz erre
Moderál
Gaudi 2018.06.29. 14:01:15
@Betelgeux: Nézd én nem vagyok biztonságpolitikai szakértő, és döntéshozó sem. Nem akarom neked részletesen elemezni, hogy ez a beszerzés hogyan épül bele a védelmi stratégiába.
Néhány dolog azonban biztos. Ez itt most nem a leárazott vacak kategória. Ez az airbus sajtóközlemény szerint (ami persze általános, a pontos specifikációkkal meg kell várni a tényleges megvalósulást) az a kategória, amire pontosan szükségünk van, és ami az országot érő sokféle fenyegetés ellen alkalmazható. És alkalmazható a szövetségi rendszer nem országvédelmi feladatú feladatrendszerében is.
Ha pedig te találsz olyan embert, aki képes pontosan meghatározni, hogy milyen fenyegetések lesznek a jövőben, hát vendégem vagy egy sörre. Ezzel együtt ezek a cuccok képesek lesznek a szóba jöhető fenyegetések elég széles spektrumának kezelésére.
Válasz erre
Moderál
Betelgeux 2018.06.29. 14:05:18
Én sajnos nem tudok lelkes lenni. Az inputnak annak kéne lennie, hogy pl. körülnézünk a világban, hogy hova tartunk technológiában és hogy alakul a hadviselés. Persze senki sem egy jós, hogy megmondja a tutit, de körülbelül azért lehet felvázolni egy jövőképet.
Szerintem óriási fáziskésésben vagyunk gondolatban. Közben már NATO szinten is kapizsgálják, hogy durván változik a helyzet, AI, robothadviselés, kíber, űr stb. A mi kis zászlóaljuk amire létrejön már rég a múltat fogja képviselni, ahelyett hogy olyan képességeket nyújtanánk, ami illeszkedik a szövetségi rendszer hosszú távú kereteibe és tényleg hatékony pluszt nyújt. Azt hogy mi mit adunk bele, azt rajtunk múlik nem pedig felülről megmondják, ahogy a VSZ esetében volt. Maximum legyintenek (ezt már megtapasztaltam néhányszor), hogy a a magyarok kb. ennyit érnek és ezzel a katonai szuverenitásunk is ki van jelölve.

Van egy zseniális tudományos cikk ennek a szervezeti vonatkozásairól itt: 10.1080/14751798.2018.1478182 [sci-hub.tw-on lehet leszedni]

exi_ 2018.06.29. 14:56:41

@zord. Látva a számosságot és a típust, infrastrukturális szempontból felmerül bármilyen fejlesztési igény Szolnokon? (fűtött hangárak, új hangárak..stb.) Ill, az ütemezésről esetleg hallani valamit?
(A szerbeknél, ha jól emlékszem két évvel a szerződéskötés után érkezik az első két példány)

zord 2018.06.29. 15:21:50

A H145M-et nem hagyod kinn a fagyban és a hidegben tartósan az biztos. Szóval: ebből kell hogy legyen hangárépítés is.

Zord

Flankerr 2018.06.29. 21:11:27

Óriási felelőtlenség lenne hangár nélkül üzemelteni őket..

szasa30 2018.06.29. 21:18:05

Azt lehet tudni, milyen fegyverzet rakható rá? Gpu konténert, NIR-t találtam, de lezervezerlésűből mi megy rá? Csak lézervezérlésűvé alakitott NIR vagy valamilyen panceltoro is ?

Aztan majd meglatjuk, mi mit veszünk hozzá.

szasa30 2018.06.29. 21:24:01

Plusz ami feltünt, hogy még a ket A319-et is felemlegették mint a kiváló kapcsolat egyik alapját...... akkor a következő pillér a c295 lesz?

A tudomány sosem téved! 2018.06.30. 10:02:01

Miért, mit kellett volna venni helyette? Hamburgert?

fakirbakir 2018.06.30. 11:24:18

Semmi hir a Mi 24-esekrol? alabb ez meg regebbi

"All eight helicopters have been disassembled, and their Klimov TV3-117V turboshaft engines have been delivered to JSC ODK-Klimov, a subsidiary of Rostec`s United Engine Corporation, for repair and extension of their service life. The cockpits of the helicopters are being modernized to accommodate repaired avionics, while the internal and external lighting facilities of the Hungarian Mi-24s are being adapted for the use of NVG."
www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/global-news-2018/january/4039-russian-helicopters-to-overhaul-hungary-s-mi-24v-p-combat-helicopters.html

zord 2018.07.01. 16:11:06

@szasa30:

A HForce egy "nyitott architektúrájúként" reklámozott rendszer. Ebből az következik, hogy elvileg mindent, ami fizikailag lehetséges, alkalmazhat, tehát nincs kihegyezve erre vagy arra. De persze amikor megvan a konkrét fegyver kőkemény integrációs munkák vannak hátra. Az Airbus októberben nálunk, télen a svédeknél, most megint nálunk végzi a tesztelést és bizonyos fegyverek konkrét integrációját (gp., gá. konténer, NIR, lézeres kisrakéta). A terveben teljes értékű IPTR is szerepel, de ehhez nyilván az kell, hogy a kedves kuncsaft megaszondja, hogy mit akar pontosan. Szerintem kb. úgy lehet számolni, hogy max. négy IPTR-t el fog tudni vinni, feltéve, hogy akarjuk, vagy megelégszünk a fegyverzet legalapvetőbb szintjével.
Persze azt is látni kell, hogy ha a HForce tényleg benne is lesz az összes gépben (Dwörthi soron bele kell rakni a kábelezést, később nem lehet), attól még nem fognak állandóan fegyverrel szaladgálni. Ez elsősorban egy utility-transport gép lesz, és csak másodsorban felfegyverzett tűztámogató/felderítő.

Zord

szasa30 2018.07.01. 17:31:03

Thx. Gondolkodjunk kicsit hangosan :-). Nincsenek -allitolag - IPTR-ek a mi24-ekhez. A lengyelek integraljak a spike-t a sajat mihukhoz es gyártásba is veszik. A hforce nyitott arcitektura-s. Izrael sem érzékeny tipus ha fegyvert kell eladni. A hforce mas airbus helikre is mehet. Az airbusnak mar van tapasztalata a spike integralas terén - a spanyol tigereken az van...
Vegyünk spike-t :-). - alom-alom, edes alom....

==T== 2018.07.03. 22:58:58

Megmondom őszintén, ha fullos Panther-t vesznek, annak jobban örültem volna, mert az jobban alkalmaslett volna katonásdrira.

Amenyniben - a Gripennel ellentétben - vesznek hozzá értékelhető darabszámú páncéltörő rakétát (pláne ha önirányítósat) akkor az tényleges képesség növelést jelent majd az MH-nál, mert lehetségessé válik 6-8km-ről - vagyis MANPAD és gépágyú hatótávon kívülről - akár éjszaka is kilőnő ellenséges szárazföldi harceszközöket

Ezt még a nekünk meglevő Mihuksem tudják.

Ami pozitív, hogy a typuscivil változata ugye megtalálható a légimentőknél. Mondjuk jobb lett volna, ha ennek függvényében a rendőséghez is iylen kerül, mert az Md900 kb. pont ekkora méretű és iylen kialakítású gép.

Amúgy hajól nézemelvileg a gép képes 8-9 lövészt magával vinni, de elég szűkösen (bár egy Hueyben sincs sokkal több helye a katonáknak).

Nyilván a gépállomány magját közepes szállítóknak kéne adnia, amik képesek kb. 20 lövészt szállítani. Ebben a kategóriában magasana Mi171 (ill..követhetetlen, hogy az oroszok épp hogy nevezik az egyes verziókat) lenne a legideálisabb megoldás, de ha nem oldják fel a szankciókat, akkor gondolom valamelyik Puma verzió (Cougar) lesz a nyerő.

Hiryu2,01 2018.07.03. 23:10:33

Ha megengeditek.
A típust alkalmazó országok:
Thaiföld szárazföldiek/tengerészek: 5-5 darab.
Szerbia belügyminisztérium 5 darab.
Legnagyobb eddigi üzemeltetője: Németország Bundeswehr 15 darab. Feladata a különleges egységek katonáinak bevetése. Ebben az esetben a Bundwsehr 4 felpakolt Ramboval számol, + 1 géppuskás lövésszel esetleg mingun az ajtóban. Igen elvielg bepakolható 10 ülés, cipőkanállal. Úgy rémlik irányított fegyverzetet is tartalmazó csomag hozzá 2017-re készült el, tömegét persze vonjátok le a hasznos teherből, de nem tudok róla hogy a fenti megrendelők vettek volna a csomagból. Szóval célszárszám, nem általános szállító helikopter. Árvízkor cuki lesz...

A szerb gépek, jól látni milyen célra vették:

www.youtube.com/watch?v=JtMk_BZbHuo

a Bundeswehr:
www.youtube.com/watch?v=NAKzuxVjccw

Finom leszek: Gripen üzlet reload.

Hiryu2,01 2018.07.03. 23:17:24

@szasa30: elvileg 70 mm-es NIR és .50-es géppuskakonténer.

Tavaly bejelentették, hogy kész a H-Force csomag, demoanyagban a fentiek mellé ballisztikus védelmet (plus z kevlár a pilóták mellé, és alá, 70 mm-es Hyídra és emlékeim szerint Spike ATGM volt a reklámanyagban. Van-a neten egy video, ami mutatja hogy tavaly ezt tesztelték a Bakonyban, de ott is csak NIR és géppuskakonténer.

www.youtube.com/watch?v=wIH11AbBAzk

Hiryu2,01 2018.07.03. 23:27:32

oké pontosítok, kicsit túrtam még a linkjeimet: az említett HForce csomagról: kiderült három szintje van és itt a fhanszia Thales 70 mm-es irányitott rakétája van említve.

ha valki tud közelebbit szóljon.

www.ainonline.com/aviation-news/defense/2018-02-12/airbus-helicopters-reveals-first-customer-hforce#

stonefort2 2018.07.04. 07:53:32

@Hiryu2,01: Spike-t már 2013-ban fotóztam H145-ön Le Bourget-ban. De akkor még csak makett volt. Integráció a mai napig nem történt meg.

zord 2018.07.04. 21:04:11

Az ATGM a legfelső szint. Még nincs meg.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2018.07.04. 22:39:10

Megnézem én ezeket a helikoptereket, amikor árvíznél zsákolni kell.

Remélhetőleg a bejelentés komolysága az UH-1-esekével van egy szinten.

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.07.04. 23:00:35

@KGyST:

1: a szerződés alá van írva: honvedelem.hu/files/content/cikk/111144/1000x667@01.jpg

2: "Megnézem én ezeket a helikoptereket, amikor árvíznél zsákolni kell." Nem homokzsákok cipelésére vették

3: 40 gépről van szó, vettek 20-at, számolj utána.

zord 2018.07.05. 04:22:01

@KGyST: Lásd a bejegyzést.

Ha a cég bejelentette, akkor mérget vehetsz rá. A HM-ek hazudhatnak, de egy Airbus ilyen dolgokban nem fog. Ezt bezsákolták, az egész csomag ~300 millió euró Benkő hétfői nyilatkozata szerint.

A homokzsákra szerintem ott vannak a Mi-8/17-esek, illetve lesznek az utódjaik. Persze, abban igazad van, hogy ha most ez is a koncepció, sok minden megváltozhat. Simán benne van, hogy ha bejön a következő gazdasági válság (statisztikailag jönnie kell 3-5 éven belül) akkor nem lesz nehezebb kategória, nem lesz rá pénz. Olyat is láttunk (Bulgária) hogy megrendelték a technikát, azt nem bírták kifizetni, amikor leszállították volna.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.07.06. 11:14:28

Dr. Koller József dandártábornok és Szénási Jenő ezredes, Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Osztály, osztályvezető interjúja:

www.youtube.com/watch?v=_56zkzBnYxg

theHassan 2018.07.07. 23:14:57

@Levente B.: tud vinni external cargot a civil 145 is, szoval akar meg zsakolhat is. Worst case, HEC is tud, szal log a katona zsakkal kezben

zord 2018.07.08. 10:28:33

@theHassan: persze, hogy tud sling load-ot. Az elméleti maximum 1500 kiló. Ez ugyebár nem az a csomag, ami nálunk árvizekkor megszokott. Több kört kell nyomni.

Zord

theHassan 2018.07.09. 22:21:51

@zord: persze. De tud. Kicsit olyan érzésem van ezzel a 145M dologgal, mintha a szőlészet vett volna 20 Tesla pickupot (tudom, igazából ilyen nincs, tudom), aztán folyton az lenne a téma, hogy a Robur bezzeg mennyi cuccot elvitt...

Gaudi 2018.07.09. 22:35:09

Várható valamelyik offline magazinban valami részletesebb a gépről?

zord 2018.07.10. 00:32:25

@Gaudi: igyekszünk. Talán Farnboroughból...

Zord

stonefort2 2018.07.10. 00:53:08

@Gaudi: Igen. Már kész, augusztus elején megjelenik

Gaudi 2018.07.10. 01:03:54

Koszonom, mindkettot beszerzem.

zord 2018.07.10. 01:16:09

@Gaudi: ...ja és persze a nemrég elkezdődött második hajmáskéri tesztekkel.

Zord

zord 2018.07.11. 00:48:52

Közben rátaláltam, hogy éppen a tavaly nálunk tesztelt H145M példány (D-HADX) idén áprilisban pilótás-pilóta nélküli együttműködési (MUM-T) teszteken is részt vett egy Schiebel S-100-assal, az osztrák védelmi beszerzési hivatal támogatásában:

www.helis.com/database/news/uas-mum-t-loi-5/

www.helis.com/database/pics/news/2018/uas-mum-t-loi-5.jpg

Zord

zord 2018.07.11. 11:33:31

Egy kis emlékezetfrissítés. A HForce-ban nincs célzókészülék. Minden ilyen funkció a Thales Scorpion sisakra szerelt megjelenítőn keresztül valósul meg, amit az Airbus Helicopters 2014-ben választott ki a célra:

www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/press-release/thales-scorpion-helmet-mounted-sight-and-display-system-selected

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.07.15. 13:49:11

Airbus Helicopters and the Ukrainian Ministry of Interior sign for 55 helicopters...The 55 aircraft include 21 repurposed H225s, and 10 brand new H145s and 24 H125. The contract, which also foresees the setting up of a local training and maintenance centre, was signed in Kiev on 14 July in the presence of Arsen Avakov, Minister of Internal Affairs of the Republic of Ukraine, and Bruno Even, Airbus Helicopters CEO.

www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/07/airbus-helicopters-and-the-ukrainian-ministry-of-interior-sign-f.html

zord 2024.05.03. 14:27:31

Brunei hat darab H145M-et vesz. Ugyan nem írják, gyaníthatóan HForce felszereltségűeket, mivel "Brunei’s H145Ms will be used to enhance the air force’s operational capabilities for missions including close air support and aerial observation":

www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-05-brunei-orders-six-h145m-helicopters

Zord
süti beállítások módosítása