Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 133. (2024. ápr.)

2024.04.08. 22:24 | zord | 59 komment

240408_airpowernews133.jpg

Zord

Címkék: hírek éjszakai lövészet bk 27 Gripen AirPowerNews gépágyú 27mm Mauser

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1618375437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2024.04.10. 15:03:22

@Katsura_Taro:

Grat, végre egy jó hír!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.10. 20:10:36

@zord: Szerintem marhaság az ötlet is.

1. Előre senki nem tudja megmondani, hogy mi fog kelleni és hol.

2. Ez azért probléma, mert delta v csekély, tehát lehet minden vackot fellövögetni, de honnan tudod, hogy majd hol kell?

3. És, hogy pont az kell, ami odafent van?

Mivel még a világ szuperhatalmának is aktív műveletei talán 1-2 helyre kontcentrálódnak kellően közel telepített szállógép megoldja a gondot.

Szerintem.
(Nem kéne a fizikát a sarokba ültetni.)

zord 2024.04.10. 21:16:01

@molnibalage: én ilyenkor azért hajlok arra, hogy valami racionalitást feltételezzek. SOF-nak, A2AD közegben egy ilyen normásított, valamiféle űrpakkal jelentősen kiterjeszthetik a működési idejét pl. Hozzájuk nem megy be szállítógép, még ha nincsenek is túl távol.
Amit problémának látok, hogy a visszatérés elég nagy szignatúrájú esemény, azaz jó eséllyel felderíthető, szerencsés esetben, ha zónában van, még lőhetnek is rá. Aztán ahova bejön egy ilyen (hiszen a pályákat nyilvántartják, meg van űrobjektum követés is a világon), ott érdemes lesz a földön is szétnézni, szóval az ellátott csapatot le is buktathatja.
De ki tudja, a kihozható kompromisszum az amerikaiaknak megérheti annyira, hogy berakják a szerszámosládájukba.

Zord

zord 2024.04.11. 05:50:45

Március 21- én a killer Harriereket hordozó USS Bataan is hazatért Norfolkba. Jó lenne további részleteket is megtudni:

www.navy.mil/Press-Office/News-Stories/Article/3714976/bataan-arg-26th-meusoc-return-from-8-month-deployment/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.11. 15:42:09

@zord: Ennél még az is értelmesebb ötlet, ha egy ballisztikus rakétával akarsz fékezett payloadout célbajuttatni, vagy akár egy terepkövető CM-mel. Ami stealth. Azt legalább senki nem látja. A visszatérő egységed az űrből meg igen. Szóval pont az a másik kifogásom, amit te írtál.

zord 2024.04.11. 20:41:34

@molnibalage: elmehetnél a DARPA-hoz hivatásos lelombozónak :-)

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.13. 20:15:09

Sz-125 vs. Orlan-10:
twitter.com/front_ukrainian/status/1777360279598199171

ZU-23 vs. FAB-250 UPMK (gondolom, eltalálta a szárnyát és nem a célra zuhant a bomba emiatt):
twitter.com/front_ukrainian/status/1777611356922917061

Hordozó pilonjáról leszakadt FAB-1500 egy boltra zuhant a megszállt Donbaszban:
twitter.com/front_ukrainian/status/1777633081026900328

zord 2024.04.15. 10:35:18

Meghalt Anatolij Kvocsur. RIP.

m.vk.com/wall-42331_440857

Zord

zord 2024.04.16. 14:11:20

@Levente B.: Nem Falcon, Falkland! ;-)

Zord

zord 2024.04.18. 11:33:34

Tanulságos történet, direkt és átvitt értelemben is...és mindig aktuális a folyamatosan újratermelődő, közösségi médiumok révén felerősített fikázással és irigységgel szemben:

"He was a dreamer who fulfilled his dreams, unlike most of us, who just sit in our chair. He actually pursued it."

www.bbc.com/news/entertainment-arts-68811305

Zord

Greg36 2024.04.19. 09:26:51

Ilyen esetben van esélye a személyzetnek elhagyni a gépet? twitter.com/Gerashchenko_en/status/1781180098894610506

Hpasp 2024.04.19. 10:00:41

@Greg36: Katapult ülésben ülnek, szóval elvileg igen, ha előtte a lérak által okozott repeszesőt túlélik.

Viszont legalább elvileg kiderült mi okozta ezeket a távoli killeket.
twitter.com/ukraine_map/status/1781222584446513413

JohnTerry 2024.04.19. 13:10:41

@Hpasp: Szerinted milyen rendszer látható a felvételen? Sok részlet ki van takarva így nem tudom azonosítani.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.19. 17:44:31

@JohnTerry:
A székek alapján ez tuti szovjet rendszer, azaz Sz-200.

A MIM-104-ben szupi "karosszékben" ülnek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.19. 18:41:57

@KGyST: Sz-200 kabinnak és szekrényeknek tűnnek, a lényeges átalakítások vannak kitakarva. Ami elárulná esetleg, hogy milyen az a lokátor, ami hozzá lett szabva.

Hpasp 2024.04.19. 19:44:49

@KGyST: Igen, a kezelők száma és a székek ergonómiája is jellegzetes gyártó országra utal.
A kezelő panelek színe viszont az adott gyártó ország évjáratára ad erős utalást.
A 60-as évek elejéig a kalapácslakk dívott, utána jött a kék, majd a 70-es évek végétől a krémszín.
Sajnos tényleg szinte minden is ki van takarva, viszont jól látszik a kezelő előtt a 45 fokban döntött kezelő pult.
Ilyet eddig csak egyetlen típus, egyetlen al változatánál láttam eddig.
:o)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.19. 21:02:41

@Hpasp
Hát kíváncsivá tettél, mert én nem láttam ilyen képet. Északi szomszédunk északi szomszédja? :-)

BTW a Tu-22M3 nem nagyon szereti a félaktív lérakot, ha jól tévedek, a grúzok is lőttek egyet Bukkal még 2008-ban.

zord 2024.04.19. 23:25:32

Gyanúm szerint egy célnak kitett, használaton kívüli Q-37-est csípett el a Hezbollah az iráni Szpájk-ÍÁR-al (Almas-3)

twitter.com/clashreport/status/1781008917125865763

Zord

Hpasp 2024.04.20. 09:35:54

@KGyST: Az Sz-200-as kezelőpultjáról (és a székekről) sok sok fotó...
www.ausairpower.net/APA-S-200VE-Vega.html

zord 2024.04.20. 11:25:19

@KGyST: senki nem szereti igazán a LOAL félaktív vagy aktív végfázisú) lérakot, aki nem gondoskodik a megfelelő, és a megfelelően programozott önvédelmi rendszerről, azon belül is eldobható vagy vontatott, de mindenképpen fedélzeten kívüli aktív RF csaliról. Ez olyannyira így van, hogy még az F-35-ösre is raktak, pedig az LO gép.
Egyébként meg ha igaz a fenti dolog, akkor teljesült a fedélzet fegyverzet alkalmazása előtti terepszakaszon történő megsemmisítés, a hagyományos VSZ lérak mantra.

Zord

zord 2024.04.20. 19:54:45

Ukrán állítas az első sikeres H-22 elfogásokról is:

edition.cnn.com/2024/04/19/europe/ukraine-air-defense-russian-bomber-dnipropetrovsk-intl/index.html

Sosem tudtam eldönteni, hogy eddigi nyílt panaszkodásuk a H-22-es"eloghatatlanságáról" mennyire volt a megszokott "időzótett impulzusos" infoops része. Persze mindezek ismét kulcspillanatban, az újabb amerikai segélyszavazás előestéjén...

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.20. 21:21:47

@Hpasp:
Thx, vágom, meg azt is, hogy a felét te, a másik felét meg a Miroslav Gyűrösi csinálta (Hadd dicsekedjek, a H-29L-ről meg az én egyik fotóm van ott, a Kecskeméti repülőnapon csináltam és tettem fel a WikiMedia Commonsra :-) www.ausairpower.net/APA-Rus-ASM.html#mozTocId411192 )

1. Egyébként a problémám ott van, hogy ezek a "hagyományos" Sz-200 kabinok, nem a lengyel Sz-200C, és amíg nem tudom összenézni, addig nem tudom azt mondani, hogy ez a lengyel komplexum.
2. Érdekes kérdés, hogy a mai technológiai szinten az Sz-200 esetében az indítóállványokat milyen távolságra lehet tenni a radartól. Ebben az esetben ugye, a radar csak megvilágítja a célt, de a rakétának az indítás előtt pl. vissza kell jeleznie, hogy veszi-e a reflexiót stb. Azért kérdezem, mert a (100-200 km-es) széttelepítéssel jelentősen lehetne növelni az oltalmazott terület nagyságát, csökkenteni a (z egyetlen rendelkezésre álló) radar veszélyeztetettségét stb. A célok (HVA-k, H-22-esek) esetében valószínűleg a rálátás és a megfelelő visszaverőfelület is adott, azaz fizikailag nem lehetetlen a dolog.

@zord:
A H-22 elfoghatóságáról tett ukrán állítások tejesen ésszerűek, csak végig kell gondolni őket.
A rakéta nagy magasságon (25 vagy 45 km) útvonalrepül, a legtöbb komplexumnak ez túl magasan van. Utána gyakorlatilag "hagyományos" ballisztikus rakétaként viselkedik, mint az öbölháborús "Scudok". Ugye ott is az volt a probléma, hogy a PAC-1/2 gyújtója leműködött, de a strapabíró repesz-romboló fejrésznek, ami ballisztikus pályán zuhant a célra és nem volt végfázis-irányítása, ez meg se kottyant. Találat az volt, de a ballisztikus rakéta ugyanúgy működött. A pontosságot sem befolyásolta, mert ugyanolyan pontatlan volt.
Amit mondani akarok, hogy ahhoz, hogy a H-22/32-t elfogják, ahhoz már a PAC-3 kellett (direkt, kinetikai energiájú találattal, nem repeszfelhővel pusztítva), amit Dyepropetrovszkba stb. nem tudtak telepíteni, mert a két Patriot-komplexum közül az egyik Kijevet, a másik Harkovot védte.
Az Sz-200 ott zavar be, hogy el tudja fogni az útvonalrepülő rakétát is (az ellen elég a repeszfelhő), ráadásul hatalmas megsemmisítési zónán belül, azaz egy komoly területet tud oltalmazni. Persze bizonyos szempontból kilóg a lóláb, a 10 indított rakétából csak kettőt tudott elfogni, gondolom, egyszerre támadtak, nem volt elég célcsatorna.

A Tu-22M3 vs. SARH esetében meg gondolom a hatalmas RCS sem segít.

Hpasp 2024.04.20. 21:33:55

@KGyST: BZRB lehetőség már az eredeti Vegánál is meg volt, 100km-re vagy távolabb lehetett az indítóállványt az RPC-től helyezni. Lásd:
i.ibb.co/Nt4sbTR/p0001.png

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.20. 21:38:15

@KGyST: A dolog ott kap gellert, hogy az Sz-300PT-1 és PSz max. célsebessége tudtommal 1200 m/s. Tehát egy süllyedő H-22, ami lassul a sűrű légkörbe érkezéskor bőven a célsebesség limiten belül van. Főleg, ha kis paraméterrel érkezik.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.20. 22:17:47

@molnibalage: Persze, de szerintem az Sz-300 elfogók nem direkt találatot érnek el, hanem repesz-romboló a fejrészük, így nem sokat érnek.

zord 2024.04.21. 00:31:41

Nézem ezt a H-22-est, nekem semmivel se tűnik "keményebbnek", mint egy harci gép.
Az viszont biztos, hogy ha manőverezik, az annál a sebességnél nagy gond az elfogónak. De azért túl sokat aligha tud.

Zord

Hpasp 2024.04.21. 07:41:24

@KGyST: H-22 (PG, MPMG, PSzI, MPSzI változatai) a gyártó prospektusa szerint 22.5km vagy 12km magasan repüli az útvonalat. A 25/45km alighanem elírás lesz.

Hpasp 2024.04.21. 08:02:53

@KGyST: Lengyel Sz-200C Vega modernizációról itt olvashatsz:
sd-magazine.eu/index.php/sd/article/download/160/109/

zord 2024.04.21. 08:27:37

Közben ez is érdekes. Az izraeli viszontválasz csapás állítólag az iszfáháni 300-as osztály RPN-jét érte:

www.bbc.com/news/world-middle-east-68866548

(Ettől még a SAR alkalmassága BDA-re eszközök vonatkozásában korlátozott, konklúzívnak nem nevezném)

Zord

Hpasp 2024.04.21. 10:48:46

@zord: A tőle 500m-re települt Vegát meg érintetlenül hagyták?
Bástya elvtársat már meg sem akarják gyilkolni?

zord 2024.04.21. 14:47:58

@Hpasp: ez ilyen politikai targeting. Visszavisszacsaptunk, de nem eszkaláltunk tovább.
Az oda-visszát követő lényegi változás pedig az, hogy Izrael már nem tabu, és ki van tapasztalva szövetségesekkel kiterjesztett légvédelmének szaturációs határa.
A következő lépcső a nuki, feltéve, hogy Amerikat, nem tudják rávenni az invázióra (amit most ki is zárhatunk).

Zord

Hpasp 2024.04.21. 15:24:01

@zord: Irán 2016-ban utolsónak rendelt négy Sz-300PMU2 800 millió dollárért.
Ez a változat már 2017 óta nem elérhető, csak a 2.5x annyiba kerülő Sz-400E ahol ráadásul /például az Indiai/ a megrendelt példányok leszállítása "nagyon különlegesen" éveket csúsznak.
Szóval az Izraeli válaszcsapás /amennyiben igaz - én ebből a pár SAR pixelből max. egy Rorschach tesztet érzek - mindenki azt vél látni amit szeretne/ akkor igencsak fájdalmas lett a két befoltozott gurulóúthoz, meg a korábban diplomáciailag lebombázott nagyvezírekhez képest.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.21. 16:31:43

@Hpasp: A H-22-re írta a 20-25 km-t, a H-32-re (ami ugye a korszerűsített változat) a 40-45 km-t. Enwiki is M4,6-ot és 40 km-t ír.
Nem lehet akármivel lepuffantani útvonalrepülés közben.

Thx az Sz-200C linkért.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.21. 19:52:18

@Hpasp: A 45 km elég röhejes lenne, mert az 5V55R rakéta M4+ sebesség táján 27 km felett lényegében manőverképtelen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.21. 19:53:47

@KGyST: Nem is útvonalrepülés közben kell lepuffantani, ez minden nagysebességű célra igaz.

Hpasp 2024.04.22. 08:43:18

@KGyST: No találtam Sz-200D Dubna kezelőpultot, és jól emlékeztem a nagyon jellegzetes 45 fokban döntött pultra.
:o)

i.ibb.co/LZLGvV9/Sz-200-D-Dubna.jpg

A videón az Oborona-14 kerek indikátora helyett, vagy inkább előtt egy lapos LCD képernyő van, gondolom a légi helyzetképpel.

zord 2024.04.22. 12:34:35

@Hpasp: az izraeli károkról sem áll rendelkezésünkre teljes kép, ahogy az iráni lövedékek lelövéséről sem. A 99% klasszik marketing duma - propaganda egy csipet sóval, ami nyugtatja a fogyasztó lelkiismeretét, hogy nem, ő bizony nem balek.

Egy izraeli lap - nem tudom milyen forrásra támaszkodva - ezt cáfolva 84 százalékot írt, ami már reálisabb, és a védelem sokszoros rétegzettségére, mélységére (lényegében az iráni határtól elkezdődtek az elfogások) illetve technikai színvonalára tekintettel hihető.

www.middleeastmonitor.com/20240420-israeli-newspaper-presents-new-account-of-irans-attack-on-israel/

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.04.22. 21:45:28

@Hpasp:
Köszi szépen, ezzel most sikerült meglepned. Én abban a hitben voltam, hogy a videón lengyel Sz-200C van (egyébként 250 km hatótávolsággal).
Erre ez egy olyan Dubna, amit korszerűsítettek, de mikor és hogyan? Az ukránok vagy 15 éve kivonták, előtte korszerűsítették volna pl. LCD-vel? Máshonnan kaptak volna? Amennyire emlékszem, a Dubnát nem exportálták. Én azt gondoltam, ez egy exlengyel komplexum.

zord 2024.04.22. 22:03:48

@KGyST: az Ukrajnának szánt nyugati hibrid FrankenSAM programok között van egy nagy hatótávolságú is. Különböző feltételezések vannak róla, de ez a 200-as alapú rendszer egy jó jelölt. Szerintem - ezt már írtam korábban is - a latolgatásànàl el lehet szakadni az eredetitől és az ortodoxiától. Olyan idők vannak, hogy a lenagyobb bolondok is kapnak pènzt az ötleteikre, ha az újabb oroszölési metódussal kecsegtet. A-50, Tu-22? Làthatóan busásan "megtérül".

Zord

zord 2024.04.23. 16:00:27

@Levente B.: épp a napokban jött elő ismét az OAF/ONA Have Nap felhasználás BUFF-ról, 2 db.

És hát...az USAF-ban és az OAF idején nem volt sikeres.

www.cbsnews.com/news/the-weapon-that-didnt-work/

A Popeye amerikai történetében nem mellesleg lobbistaként feltűnik a néhai Charlie Wilson képviselő is, a hollywoodi retropropaganda filmgyártás egyik gyöngyszemének címadó főszereplője is :-)

Zord

zord 2024.04.23. 18:09:42

"A Ukrainian defense official confirmed to TWZ that Ukraine had received “help from partners” to produce an updated guidance system for the S-200. “The missile itself has a good maneuvering system, so if provided with proper guidance is quite a modern weapon,” the official added."

www.twz.com/air/russian-tu-22m3-backfire-shot-down-with-s-200-missile-ukraines-spy-chief

Zord

zord 2024.04.23. 23:18:13

Az orosz légvédelem hivatalos mérlege eddig Ukrajnában:

"....the country’s anti-aircraft forces have brought down more than 30,000 targets during the conflict. Drones account for the vast majority, with more than 22,000 units destroyed, the minister added.

The anti-aircraft defenses have also intercepted more than 6,000 munitions launched by various Ukrainian multiple rocket launchers, including over 3,500 projectiles fired by the US-made HIMARS launchers, Shoigu stated."

(Mindenki alkalmazhatja a maga szája íze szerinti osztási műveletét, de a nagyságrend így is beszédes, mert az adat a lövészetek számát a "hivatalos" megsemmisítési valószínűséggel akár tükrözheti: 30e/789 nap, azaz napi átlagban ~38/0,9=42,2)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2024.04.24. 08:23:13

In wokeness we trust sokadik felvonás

Ship which defied Nazi U-boats to transport vital resources during World War II to be scrapped and replaced with slavery reflection room in Liverpool

But despite surviving the perils of conflict and being the last cargo sailing vessel the city can boast of, National Museums Liverpool (NML) decided to scrap her earlier this year.

They did so after receiving a £10million grant from the Government to redevelop Canning Dock, where the De Wadden was on display for tourists for almost 40 years. Critics say the decision was taken to allow a slavery reflection room to be built at the bottom of the drydock where she rested since 1987 to further a politically correct agenda.

www.dailymail.co.uk/news/article-13334041/Ship-defied-Nazi-U-boats-transport-vital-resources-World-War-II-scrapped-replaced-slavery-reflection-room-Liverpool.html

zord 2024.04.24. 11:12:03

@Levente B.: tökéletesen tükrözi az eset a Nyugat helyzetét és irányát. Pontosabban iránytévesztését. És persze emlékeztet, hogy nincs tökéletes ideológia, rendszer és tévedhetetlenség - következésképp a nyugati liberális berendezkedés sem. A kivételesség és dominanciára hivatottság hibájába előbb-utóbb mindegyik birodalom, szövetség, közösség belebukik.

Most a legnagyobb kérdés az, hogy maradt-e belső intellektuális erőforrás az önkorrekcióra, amiben a Nyugat történelmileg elég ügyes volt.

Hogy az én toleranciám az tlntst fsszpk irányába közben gyorsan csökken, az biztos.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2024.04.25. 07:49:25

@zord:

Transport Museum is looking for (temporary) space
The Dutch Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep has been closed for more than a year now. That year a decision had to be made about a new location. Until recently, the museum was convinced that that location had been found in the Schiphol Trade Park near Hoofddorp Station. Unfortunately, it has turned out that the restrictions imposed by the UNESCO World Heritage Organization with regard to the Defense Line of Amsterdam do not coincide with our plans. The number of investigations and the lead time also turned out to be too great an obstacle. The NTM is now urgently looking for accommodation to (temporarily) safeguard its collection.
The NTM is currently fighting for its survival. The museum has known for a long time that it must leave its current location.

www.facebook.com/NederlandsTransportMuseum

zord 2024.04.25. 14:43:08

STOL képessége miatt nagyon szimpatikus ez a Mojave. Talán az átlagos magyar sportreptér "gyepe" se fogna ki rajta, ami a legtöbb hagyományos futóművű MALE/taktikai drón babakocsikerekeire nem biztos, hogy igaz...

www.ga-asi.com/ga-asi-mojave-lights-up-the-yuma-desert-in-live-fire-demonstration

Zord

zord 2024.04.26. 18:06:59

@Levente B.: az hagyján! Átgurulósba, amiből a napi üzemeltetést is végezni lehet, vontatás nélkül. Szerintem megvan már 20 éve, hogy először publiksltam ennek a megoldásnak a hazai hiányáról. De mindegy, valami sose változik. Itt élned, halnod kell.

Zord

zord 2024.04.26. 23:28:15

Görögország és Spanyolország inkább megtartja a Patriotjait (és a 300-asokat):

www.bbc.com/news/world-europe-68903480

Zord

zord 2024.04.27. 13:26:59

Szerződés az E-4B leváltására, érdekes, hogy a kiinduló platform típusát nem írják. Mi lehet, 767, 777, esetleg 787? A 330-ast kizárnám...

www.defensenews.com/air/2024/04/26/sierra-nevada-wins-13b-contract-to-build-air-force-doomsday-plane/

Zord

zord 2024.04.28. 22:24:12

F-35-ös pilóta urak a gépeiken matatnak az Independent Pilot Off-Station Procedures (IPOP) kretében:

alert5.com/2024/04/27/usaf-preparing-its-f-35-pilots-to-carry-out-basic-maintenance-and-refueling-chores/#more-99323

Zord
süti beállítások módosítása