Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Gripen V4 EUBG CAS ("bombahír")

2014.04.26. 22:53 | zord | 93 komment

Csütörtökön a kormány bejelentette, hogy 2,8 milliárd forintot biztosít a közvetlen légi támogató képesség (CAS) kikerekítésére, hogy az felajánlható legyen a 2016-os Visegrádi Négyek Európai Uniós Harccsoportjába (V4 EUBG) modulként. Ugyan a kikerekítés és felajánlhatóság szóhasználat az enyém, de kulcsfontosságúnak érzem őket, mert a CAS az elmúlt években ugyan megjelent már a Gripen-közösség palettáján, összefüggésben az előretolt repülésirányítók (JTAC) kiképzésével és jártasságfenntartásával, de ez a képesség realizálásának csak az egyik, jelentős többlet-ráfordítást nem igénylő lépéseként volt értékelhető. Bár a részletek egyelőre nem nyilvánosak, ahogy a megvalósíthatósági tanulmányról szerzett első, március eleji értesülésem nyomán végzett számításomban is utaltam rá, többlet repülési órákra és beszerzésekre egyaránt szükség van. A többlet órákból CAS-feladatra ki kell képezni és a készültségi időszak alatt jártasságát fenntartani a kijelölt hajózólétszámnak. Be kell ugyanakkor szerezni azt a fegyverzetet, mellyel a Gripenek valóban is képesekké válnak a feladat végrehajtására - pontosabban be kell pótolni annak eddigi elmaradását. Ugyanakkor - nem feltétlenül - kézenfekvő lenne beszerezni a JTAC-eknél már meglévő ROVER terminálokat "táplálni képes" lesugárzó modulokkal a gépek Litening IIIG célzókonténereit is.

140424_V4_EUBG_CAS_bejelentes_2.jpg

Ezeket nevezném én a CAS-képességcsomag "közvetlen" elemeinek, de tudjuk, hogy ez még nem minden.

Az egész terv dugába dőlhet, ha hosszú távon nem teremtenek megoldást a repülőműszakiak elvándorlásának problémájára (a 10-20 százalék, lássuk be, legfeljebb tűzoltásként értékelhető), különös tekintettel a fegyveres szakágra, melyre a feladattal járó újabb függesztmények miatt amúgy is nagyobb kiképzési- és munka-igénybevétel hárul. Hasonlóképpen elbukhat az egész V4 EUBG CAS ambíció, ha nem állítják helyre a nemzeti légiszállító képességet - az An-26-osok hadrafoghatóságának javítását célzó erőfeszítésről kiírt pályázatok és minapi berepek tanúskodnak, de fel kell újítani a korábban leállított beszerzési programot is. Mind a felkészülési, mind a készenléti időszakban ugyanis az MH-nak képesnek kell lennie a Gripenek településének támogatására, a nemzetközi megoldás ebben az esetben nem biztosít elfogadható rugalmasságot (ez utóbbi érvényes 2015-ös  Baltic QRA 39-es slotra is).

140424_V4_EUBG_CAS_bejelentes_3.jpg

Végül, de nem utolsó sorban visszatérnék a gripenes közösséghez, és diszkréten jelezném, hogy a felajánlhatóságnak EU/NATO közegben bizonyosan része kell hogy legyen a légi utántöltésre való kiképzettség is a kijelölt hajózóállománynál.   

Szinte bizonyos, hogy valamit kifelejtettem, de a lényeg az, hogy a kormány bejelentésében szereplő 2,8 milliárd a megvalósítás egy részének finanszírozására elegendő összegként értékelhető. Reméljük, hogy aki az egyébként dícséretes politikai döntést meghozta, tisztában van ezzel, és nem akarja a végén "olcsón megúszni", vagy "oldjuk meg okosba' " módszerekkel operálni. A V4 EUBG CAS ambíció (belépés az A-G való világba) egy eddig ismeretlen szintű és ennek megfelelően fokozott szakmai és politikai kockázattal járó törekvés. Ez végképp nem az a terep, ahol a szükséges feltételrendszer megteremtésének elmulasztása, "magyaros" nyirbálása megengedhető.

Ja, és azt ne felejtsük el, hogy bármi is ennek a dolognak a motorja, súlyos nemzeti képességhiány nyerhet orvoslást. Mert az, hogy egy r sugárra kirepülni, oda m tömegű terhet eljuttatni képes százmilliárdos platformnak évek hosszú során át ne legyen mit ledobnia, azt csak a magyar védelmi szféra egyik legnagyobb nonszenszeként lehet értékelni. 

140424_V4_EUBG_CAS_bejelentes_1.jpg

Végezetül az előttük álló kemény, megpróbáltatásokkal és konfliktusokkal teli munkához sok erőt és kitartást kívánok a MH59 SzDRB és minden más érintett szerv embereinek.

Zord

Ps: Csak miheztartás végett ide másolom a vonatkozó május 5-i kormányrendeletet.

"A Kormány 1291/2014. (V. 5.) Korm. határozata a Magyar Honvédség közvetlen légi támogatási képességének kialakítása és a 2016-os V4 EU Harccsoportba történő felajánlása érdekében szükséges feladatok forrásigényéről
A Kormány 1. az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 21. § (6) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva a Magyar Honvédség közvetlen légi támogatási képessége kialakítása és a 2016-os V4 EU Harccsoportba történő felajánlása érdekében 1160,0 millió forint egyszeri átcsoportosítását rendeli el elszámolási, a fel nem használt rész tekintetében visszatérítési kötelezettséggel a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet XI. Miniszterelnökség fejezet, 17. Rendkívüli kormányzati intézkedések cím terhére, a Kvtv. 1. melléklet XIII. Honvédelmi Minisztérium fejezet, 2. Magyar Honvédség cím, 1. Honvéd Vezérkar közvetlen szervezetei alcím javára az 1. melléklet szerint; Az átcsoportosítás tekintetében Felelős: államháztartásért felelős miniszter Határidő: azonnal. Az elszámolás és a visszatérítési kötelezettség tekintetében Felelős: honvédelemért felelős miniszter. Határidő: 2014. december 15.
2. felhívja a honvédelemért felelős minisztert, valamint a nemzetgazdaságért felelős minisztert, hogy a Magyar
Honvédség közvetlen légi támogatási képességének biztosításához 2015. évben szükséges, legfeljebb
1700,0 millió forint összegű forrásnak a központi költségvetés tervezése során a Honvédelmi Minisztérium
fejezetben történő biztosításáról gondoskodjanak; Felelős: honvédelemért felelős miniszter, államháztartásért felelős miniszter Határidő: a 2015. évi költségvetés tervezése
3. felhívja a honvédelemért felelős minisztert, hogy gondoskodjon a Magyar Honvédség közvetlen légi támogatási
képessége kialakításának és a 2016-os V4 EU Harccsoportban történő alkalmazás feltételei biztosításának
2016. január 1-ig történő befejezéséről. Felelős: honvédelemért felelős miniszter
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök"

Címkék: bomba légi utántöltés Gripen JTAC A-G Rover 5i V4 EUBG CAS

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr756091877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Batkaa 2014.04.27. 03:35:06

Ezek szerint mégiscsak megfogant az ima...! :) Folytassuk tovább szaporán!

JohnTerry 2014.04.27. 11:01:40

Jók az értesüléseim, hogy a Rover és a Litening együttműködésének a gátja egy kis chip, vagy kártya ami hiányzik a konténerből?

dudi01 2014.04.27. 15:05:56

Szerintem ez a közelében sincs annak ami a SZU-22-nél volt tapasztalható(volt fegyver,volt gép,volt repidő épp csak felfüggesztő nem...)!

Allesmor Obranna 2014.04.27. 22:14:42

Ennek örömére lássunk egy igen szép képet:

fxm.se/en/files/2011/11/Gripen-6-Skriv-Foto-Viktor-Veres.jpg

Ez egy tipikusan olyan fotó, amit az ember szeret sokáig nézegetni és elveszni a részletekben.

Open Skies 2014.04.27. 22:58:58

@Allesmor Obranna: Ha a Gripen az Ancsa bal oldalán repült volna, akkor az Ancsa függőleges vezérsíkja árnyékot vetett volna a Gripenre? Vagy nagyon csillogott volna a kabinplexi?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.04.28. 21:50:38

@Open Skies: Bár nem engem kérdeztél, de szerintem egyszerűen arról van szó, hogy, ha nem volt rámpanyitás akkor a jobb oldali kivehető ablakból készült a fotó. A bal oldalon nincs ilyen, csak az ablakon át tudsz fotózni.
Az Ancsa nem árnyékolta volna, de a kabintető becsilloghat. Ez az én tapasztalatom.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.29. 10:17:07

iho.hu/hir/a-griffmadar-karmai-140428

..sajnos kicsit konyhanyelvesítették. A Taurus és a többi robotrepülőgép nincs rendszeresítve, meg van 1-2 olyan mondat amit nem én írtam bele..

Allesmor Obranna 2014.04.29. 14:22:36

Szerintem polárszűrős a kép.

szoltam 2014.04.29. 15:55:03

@Devil 505: Szerintem kifejezetten szép ez a tkp. ellenfényben készült fotó, a nap szépen körülrajzolja a gép sziluettjét. Ehhez képest korrekten kiexponáltnak tűnik. Szép munka.
Kíváncsi vagyok, hogy mi a belépőélen és a vízszintes vezérsíkokon látható elszíneződések oka? Szennyeződés...?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.04.29. 20:41:23

@szoltam: Szép munka bizony, a Viktor érti a dolgát.

Allesmor Obranna 2014.04.29. 21:19:37

Tudom, hogy a teleobjektív sokat "csal" a képsíkokkal, de szerintetek ebből a magasságból még kiadja egy leborítás?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.29. 21:45:56

@Allesmor Obranna: Az F-16-nál ilyen konfiggal a legoptimálisabb sebességnél asszem 2800 láb környékéről még ki lehet venni. Tehát, ha ez van kb. 800-900 méteres magasság, akkor nagyon talán, de ez függ a hőmérséklettől is. 35 fokos melegben sanszosan nem, 0 fokban télen már inkább.

zord 2014.04.29. 22:56:33

@molnibalage:

Meg hát a beviteli sebességtől. Se túl gyors, se túl lassú nem jó. És kell neki tolni kakaót is.
21UM-el tudtommal 1200-ról (3600') még le lehetett borítani.

Zord

zord 2014.05.06. 17:48:07

@ms07:

Hát ez nem jó hír, ebből nem lehet meg a teljes képesség. Ebbe nem férnek bele a bombák. Lehet, hogy úgy van elképzelve, hogy a lengyelek adnak GBU-12-est a készültség idejére?

Ha helyesen gondolkodok, akkor elmehetnek a picsába! Az egész ügy az én számításom szerint 3-4 milliárd lenne, a hivatalos előterjesztés szerint meg ennél is több, 7 milliárd.

Megint a magyaros szarrágás, az olcsón megúszás?

Zord

2014.05.07. 00:25:19

Eddig is mindenben volt egy magyaros csavar, ez miért lenne másképp. Az ország költségvetéséhez, a tartalék nagyságához képest a 2,8 annyira semmiség, és képesek ezt is elaprózni. Személy szerint engem hihetetlenül idegesít. Lehet, hogy csak pár tucat gyakorló bomba lesz, a többit ráfogják a fejlett szimulátorunkra, mint eddig is. Vagy az óraszámokkal lesz valami kavarás pl

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.05.07. 07:48:17

A két részlet szerintem sem jelenti, hogy lesz GBU. Nem igazán értem, hogyan lehet képesség, ha még gyakorló bombákra is alig jutna pénz. Mert az óraszámokkat meg biztosítani kell. Teljesen egyetértek, hogy a 2,8Mrd nem nem pénz az ország költségvetési tartalékához sem. Igen ez a magyaros szarrágás, adtunk is meg nem is, gazdálkodjátok ki mentalitás. És persze, hogy nincs érdekérvényesítő képesség. Pedig most mindent rá lehetne fogni az Orosz-Ukrán konfliktusra, és az USA meg tapsikolna, ha megvennénk az A-G fegyverzetet (de klassz srácok a magyarok, beálltak a sorba, stb. így még a gazdasági szakciók puhítási szándékát is könnyebben elviselnék)

Batkaa 2014.05.07. 11:24:16

@Kelepisti: igen, ez lenne az a szükséges mértékben pragmatikus, de értékvezérelt politika, ami idehaza elég régen hiánycikk...

zord 2014.05.07. 15:18:01

@ms07: @Kelepisti: @Batkaa:

Tartok tőle, hogy lesz pluszóra, ez meg az, de a bombákat a felkészülésre és a készültségi időszakra talán más forrásból (lengyel, cseh, GBU-12 mindkét helyen van) biztosítják.

Nem tudom, de az biztos, hogy egyben kell, hogy legyen minden. Itt nem elmismásolt nemzeti ellenőrzések lesznek 2015 nyarától, hanem nemzetköziek. Ahol ellenőrzik a gyakorlati tudást, és a raktárakat, hogy megvan-e minden, ami a V4 EUBG CAS követelményekben le van írva. Nem mondom, hogy nem lehet "csalási" lehetőség, de azért akkorát nem lehet majd hazudni, hogy "tudunk bombázni, ha nincs is mivel".

Figyelünk...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.05.13. 21:10:23

A 2,8MrdFt-t, hogy a helyén kezeljük

www.origo.hu/gazdasag/hirek/20140513-ujabb-harom-milliardot-jut-lazarnak.html

... gyakorlatilag "f*szverésre" többek kap Lázár elvtárs birodalma..

zord 2014.05.13. 22:01:48

@Kelepisti:

Kicsit off már, de nagyon jól mutatja Orbánék politikájának arányait és irányait.

"A honvédség szükséges rossz".

"A honvédséget olcsón kell megúszni"

"Ha a honvédségre szükség van, akkor már úgyis mindegy"

Mondjuk ez a rendszerváltás utáni politikai elitünk egészére kb. igaz, de az Orbán esetében gyanúm szerint a "néphadsereg mint a kommunizmus elnyomó szerve" illetve valamilyen rossz sorkatonai élmény is közrejátszhat. Sajnos, mert ha valaki volt, van és lesz olyan pozícióban, hogy segítsen a honvédségen, hát ő abban volt, van és lesz.

Zord

zord 2014.05.13. 22:08:36

@zord:

Nem is lőttem nagyon mellé.

A wikipédia (igaz, Debreczenire hivatkozva) azt írja:

"közéleti hozzáállása saját elmondása alapján a honvédségnél eltöltött idő alatt változott meg gyökeresen, ahonnan teljesen más emberként távozott. Korábban a szocialista rendszer naiv és elkötelezett híve volt."

Zord

Zordabb 2014.05.14. 11:56:17

@zord:

ha nem lett volna rendszervaltas, o akkor is ott lenne a politikai elitben, egyre inkabb elojonnek belole a kommunista gyokerei. Ugyhogy nem ertem, hogy mi baja lehetne a kommunizmus eme elnyomo szervevel.

A wikipedian barki barmi irhat es barkire hivatkozhat, ugyhogy szvsz nem nevezheto sem hiteles de meg hiteltelen forrasnak sem.

zord 2014.06.03. 20:52:54

Hende Csaba lézerirányítású bombákról beszél:

""Örömmel jelentettem be - közölte a miniszter -, hogy a magyar kormány úgy döntött, közel 3 milliárd forintos külön forrást biztosít a költségvetésen felül arra, hogy ennek a harccsoportnak a közvetlen légi támogatása biztosítható legyen".
Ez azt a képességet jelenti, hogy a földi előretolt repülésirányítók által megjelölt célokra lézervezérlésű bombákat tudnak majd irányítani, vagyis megteremtik a Gripen repülőgépek levegő-föld csapásmérő képességét. Ezzel Magyarország Lengyelország mögött a második legnagyobb hozzájárulóvá válik a V4-es harccsoportban - jegyezte meg Hende Csaba."

Zord

Open Skies 2014.06.03. 21:00:00

@zord: forrás?

És ezt a "3 milliárd forintos külön forrást" hogy kell érteni?

zord 2014.06.03. 21:15:24

@Open Skies:

Ezt már tudjuk, ez szerepelt az eredeti bejelentésben is (2,8 pontosan, lásd fönn). A bajom ezzel, hogy kevésnek tűnik, és úgy tudom, a tervezés során 7 milliárdra taksálták.

Zord

Open Skies 2014.06.03. 21:21:42

@zord: Én meg már azt gondoltam hogy újabb 3 milliárd forint és akkor meg van a szükséges pénz.
De akkor ez a több mint egy hónapos hír, a két évre elosztott pénzről.

Liverbird 2014.06.03. 22:29:45

@zord: A legjobb, hogy CAS képesség "eddig is megvolt", legalábbis korábban gondolom nagyon büszkék voltak a a HM-nél a gépágyús lövészetekkor. Aztán most mégis megteremtik a képességet.

Olyan ez, mint amikor nem volt pénz keróra. A Hende szerint nem volt ilyen probléma, majd később nagy örömmel jelentette be, hogy megoldódott.

zord 2014.06.03. 23:28:38

@Liverbird: a keróügyben ráadásul nyilvánosan nekemtámadt...

Hollywood 2014.06.21. 09:02:26

"Repült órák tekintetében NATO átlag alatt a cseh Gripen pilóták"

Akkor itthon mi mit szóljunk?! :(

http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/csehek-a-nato-atlag-alatt/#utm_source=jetfly_hirlevel&utm_medium=2360&utm_term=Repült%20órák%20tekintetében%20NATO%20átlag%20alatt%20a%20cseh%20Gripen%20pilóták&utm_content=Repült%20órák%20tekintetében%20NATO%20átlag%20alatt%20a%20cseh%20Gripen%20pilóták&utm_campaign=szsolt84@gmail.com

zord 2014.06.21. 09:55:01

Már volt pár napja, nem is értem, miért lett ez szétküldve a cég irányából. A csehek évente ötszáz órával többet vesznek nálunk, lassan egy évtizede, úgy, hogy náluk egy, nálunk több feladat volt eleve a követelményben. Még akkor is, ha többletórákkal számolunk, nagyon vékony jégen jár majd a mi V4 EUBG CAS felajánlásunk.

Zord

Hollywood 2014.06.22. 19:19:39

@zord:

Bocsánat akkor.Én nem vettem észre.

Lehet már tudni konkrétan, hogy a mi V4 EUBG CAS felajánlásunk mennyi plusz órát jelent és mennyi pilótát érint?

üdv:
Hollywood

zord 2014.06.22. 19:56:01

@Hollywood:

Nem. Én számítgattam korábban, amikor az első jelzést sikerült elcsípni. Március 15-i hozzászólásomat idézem:

"Anélkül, hogy konkrétumokat tudnék, én a következőket saccolom mint követelményt a V4 EUBG CAS-ra: legalább 4 gépet kell tudni telepíteni, nyolc kiképzett hajózóval; legalább 3-5 javadalmazás (4x4x3-5=48-80 darab) GBU-12/49-nek kell lennie raktáron. A felkészülési idővel együtt másfél évig kell pluszórával röptetni négy embert (négy már most is röptetve van) ez mondjuk 1,5x4x50-66=300-400 óra pluszban.

A legrosszabb esetű költségszámításom:
- bomba: 50e USDx80=4M USD= 840M HUF
- 400 óra: 6M HUFx400= 2400M HUF

Összesen 3 milliárd 240 millió forint."

Nem hasra ütés, de nyilván messze van a tudományostól. A mostani antitranszparens hangulatban sok információra hivatalosan nem számítok. Hende az Estének adott interjúban négyszer mondta, hogy minősített adat.

Zord

Open Skies 2014.06.24. 15:43:26

Remelem hogy a +400 ora nem ugy fog megvalosulni hogy a maradek 8 pilotatol elvesznek 400 orat, a teljes keret pedig marad valtozatlan.

zord 2014.06.24. 16:06:20

@Open Skies:

Én eddig két költségtényezőt tudtam megerősíttetni. Az egyik a plusz repóra, a másik a bomba volt.
És azt is meg tudtam erősíttetni, hogy nem AAR nem része a csomagnak.

Valahogy úgy gondolom, volt a hétmilliárdos teljes csomag, és azt kezdték el addig nyesegetni, amíg kijött az az összeg, amit OV hajlandó volt adni erre a dologra. De a jelek szerint elfogadták azok, akiknek kellett (értsd, a V4 partnerek).

Zord

Hollywood 2014.12.14. 12:42:16

Éles bombavetési gyakorlat - Gripen

flygvapnet.blog.hu/2014/12/12/eles_bombavetesi_gyakorlat

Mikot látunk ilyet magyar Gripentől?

F-18 Hornet - Close Air Support Training

www.youtube.com/watch?v=UNPVRKlWf5k

zord 2014.12.22. 15:21:27

Aláírták a HM és FXM közötti lízingszerződés-kiterjesztést a BAP-ra (és más missziókra tekintettel) 10 millió korona értékben:

"Swedish Defence and Security Export Agency
Press release
2014-12-22
Hungary and Sweden sign supplementary agreement
Today the Hungarian Ministry of Defence and the Swedish Defence and Security Export Agency (FXM) have signed a supplementary agreement for the JAS Gripen lease-purchase agreement between the two countries. This supplement applies to extra maintenance equipment to strengthen Hungary’s capacity for taking part in international operations.
The first JAS Gripen agreement between Hungary and Sweden was signed in 2001. The agreement applies to 14 JAS Gripen, version C/D. The countries extended this agreement eleven years later and it now runs until 2026.
In September 2015, for the first time, Hungary will monitor the Baltic airspace as part of NATO operations. Before this, the Hungarian Air Force needs extra maintenance equipment. The value of the supplementary agreement is estimated at some SEK 10 million.

Zord

zord 2014.12.25. 00:54:07

@Hollywood:

Hogy a svédekhez képest le vannak maradva, az egy dolog, de hogy a bloghoz és az MN-hez képes is... :-))))

Egy tisztességes országban egy ilyen aláírást követően megy ki a közlemény, vagy rendezik a sajtótájékoztatót. Állítom: ha nem kapom meg direkt az e-mailt az FXM-től, és nem írom meg az MN-ben, nem adta volna ki a HM se.

Szánalmas, de tényleg.

Persze tudjuk miért nem dicsekednek vele. A BAP és a V4 EUBG CAS a jelenlegi vektoron tart a blamázs felé. K. gyorsan irányt kell váltani, különben baj lesz. Persze az se rossz, ha botrány lesz, és akkor lesz mire nyáron ráfogni az igencsak időszerű személycseréket.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.12.25. 19:17:09

Az igen, de félek rákennék az egészet a Kecskeméti 59-esekre, pedig szerintem nem rajtuk múlik a jelenlegi helyzet. Féltem a bázispk urat, most dobták a mély vízbe első számú emberként, és körülötte a cápák...

zord 2014.12.25. 21:15:16

@Kelepisti:

Sajnos ez is benne van. A szakma megmondta előre, hogy mi kell. Ezt leszarta a sok hozzá nem értő a különböző szinteken (a legnagyobb dilettánsok civilek, de azért katonák között is van sok, és persze a jó öreg haderőnemi hozzáértés hiánya is ott van).

Zord

Hollywood 2014.12.26. 11:15:55

@zord:

A politikánk sikerült az HM/MH és benne a légierőt is lezülleszteni egy gyengébb 3.világbeli ország szintjére. (14 db Gripen vicc, helikopter és szállítógép képesség ????, 32 db T-72 ?? stb. )

Kommunikáció szintjén megpróbálják" eladni" magukat, de tettek szintjén szinte semmi nem történik. :(

zord 2014.12.28. 00:00:06

@Hollywood:

Történik, csak szarul. Kérdem én, ha rátesznek egy milliárdot erre a CAS projektre, fájt volna bárkinek? Meg lenne csinálva rendesen, nem a szokásos éppenhogy. Még a konjuktúrát (nagy szó, hogy ebbe az egészbe belement egyáltalán a kormány) sem tudja meglovagolni a HM. Ha tudom, hogy x, ilyenkor mindig be kell mondani 2x-et.

Zord

Hollywood 2014.12.28. 11:01:09

@zord:

Akarat,bátorság vagy szakmai hozzáértés nincs, hogy jól sikerüljenek a dolgok? :P

Batkaa 2014.12.28. 12:06:34

@Hollywood: egyre inkább kiderül és idővel teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy elsősorban a szándék hiányzik! A következő kérdés pedig természetesen, hogy "miért"?!

Hollywood 2014.12.28. 15:09:39

@Batkaa: és a rendszerben lévők ehhez asszisztálnak?

Szakmai becsületüket nem zavarja ez a helyzet?

Hollywood 2014.12.28. 15:28:23

@zord: @Batkaa:

Fél OFF:

Ha már túl sok látványos dolog nem történik, azért képzés területén van fejlődés?(ok most több gyakorlaton is részt vettünk)

Járnak akár a szf. akár a légierő részéről külföldre komolyabb iskolai rendszerű képzésekre?

Nálunk nem lehetne tető aláhozni egy pilóta csereprogramot vkivel(pl:svéd, lengyel, cseh, francia stb)úgy mint az USA és UK között?(de bármely szf. területről is lehet szó)
Ennek amúgy van komolyabb haszna vagy inkább gesztus értéke van?

Batkaa 2014.12.28. 17:08:44

@Hollywood:
Volt már erről szó, meg lesz is, hogy a magasabb parancsnoki szinteken (kb. egység pk fölött) csökken a szakmaiság, de ugrásszerűen.
Vagyis a jól teljesítő egységparancsnokok kisebb hányada kerül felső beosztásokba, nagyobb hányadát valami gyanús massza tölti ki, akiknél sokadrangú szempont a szakmaiság vagy akár a hazaszeretet... a kölcsönös véd- és dacszövetség tölti ki az idejüket és ebben aztán hallatlanul hatékonyak!
Az a baj, hogy az ilyesmit elég nehéz fölszámolni, ha csak félszándék van rá a politikum részéről, akkor egyenesen lehetetlen...
Ígyhát sajnos jó esély van rá, hogy tíz év múlva itt se fogunk tartani. De miért működne a hadsereg jobban, mint a körülvevő társadalom?! Csak úgy magától semmiképp. Ezért nem hasznosul elég hatékonyan a nemzetközi tapasztalat sem.

Open Skies 2014.12.28. 17:48:44

Célkeresztben 2. évad 3. adás

www.youtube.com/watch?v=zLamrZmqGts&hd=1

Na, akkor mégis harcolunk, harcoltunk Afganisztánaban...

Hollywood 2014.12.28. 19:38:54

@Open Skies:

Épp ma láttam ezt a részt.

Szerintem ezt szinte mindenhol így titkolnák el, SF egységet küldött az adott ország.

2014.12.29. 15:50:54

Még a KMZ előtt/mellett az OMLT csoportok is harcoltak, ha úgy adódott. Itt-ott lehetett olvasni, hogy a KMZ jár ki, még Szlankó Bálint 2011-es könyvében is megemlíti őket.

Open Skies 2014.12.29. 16:00:40

@ms07: Azt innen-onnan mindenki tudja hogy vannak/voltak harcoló egységeink. Nekem az volt a meglepő, hogy ezt így leadták a köztévében.

2014.12.29. 17:30:07

A videó részletekre gondolsz vagy az egyik srác beszámolójára? mert pl azt megvágták ugye, sok mindent nem árult el. Valószínű, hogy úgy voltak vele, hogy mutatni kellett már a Honvédségből valami jobbat, és ha már ugyis tudja mindenki, hogy a kmz jár ki, akkor rakjuk őket a kirakatba

Batkaa 2014.12.29. 22:06:55

@ms07: nem is baj ez, jó lenne, a a legfelső kormányszinten is ráébrednének végre, hogy milyen jó eszköz lehetne a sikerpropagandára a Honvédség - és a propagandaértékhez képest nem is túl nagy ráfordítással!

Open Skies 2014.12.29. 22:08:22

@ms07: Szerintem az adás rendezője csak azt akarta megmutatni hogy a KMZ elismerő kitüntetést kapott az amerikaiaktól, mert az átlagos tévénézőnek ez egy értelmezhető értékmérő.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.09. 21:02:25

@zord: Ez az utolsó nyilatkozat ami elérhető. Azóta néma csend.

Beat it! 2015.04.27. 09:48:56

www.honvedelem.hu/cikk/50624_csapasmero_kepesseg

Kiderülhet szerintetek egy ilyen tudósításból, hogy milyen és hány darab bombát fogunk vásárolni? Ne legyenek illúzióitok. De a képanyagban vannak szép dolgok.

zord 2015.04.27. 10:20:11

@Beat it!:

Ebből nekem az jön le, hogy egy kb.ezredes a homlokára csapott, amikor látta, hogy bombákra már nem telik, vagy az ár láttán a döntéshozó dűnnyögött: de hát nekünk vannak Maverick-rakétáink! :-)
Egyszóval sajnos lehet, hogy valami trükkel de ki fog bújni a hm az LGB vásárlás alól...

Az, hogy az EO Mavericket elégtelen diszkriminációs és koordinációs-konfirmációs képessége miatt nem használja a korszerű CAS, nem számít. Amire jó, azt inkább BAI-nak nevezném. Olyan mélységben, ahol nincsenek saját csapatok, és nincs járulékos károkozási kockázat (Ezért is van a névben a harctéri, battlefield szó). Sajnos azonban a Nyugat manapság megszállási műveletek közben végez CAS, főként urbánus környezetben, ahol csak a Maverick lézeres változata, vagy lézeres, műholdas irányítású bombák elfogadhatóak.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.27. 10:46:15

@zord: @Beat it!: Ebből a videóból nekem is hasonló érzésem van. Remélem hamarosan fellebben a fátyol.. vagy nem..

zord 2015.04.27. 12:38:08

@Kelepisti:

Az a fajta elhallgatás, ami ma a hmben van, két dolgot fed: félelmet és gyengeséget.

Zord

Hollywood 2015.04.27. 16:14:28

@Kelepisti:

Szia.

Most találtam ezt a gyöngyszemet. :) (lehet hogy már volt itt tárgyalva)

iho.hu/hir/carl-gustavval-az-eroditett-helyek-ellen-150317

1.Kérdésem hogy ebből itthon bármi meg valosulhat amit itt bemutattak? (úgy értem hogy értelmesen és nem egykét dolgot vesznek mutatóba belőle illetve kompletten megveszik az egész rendszert),

2."A honvédségnek a szerző szerint négy–hat ESTL-t kellene beszerezni (a Litenning célmegjelölő konténerből is ötöt vásároltunk), hogy a JAS-39 túlélőképességét megsokszorozza." - az ESTL függesztése nem túl nagy ár egy függesztőhely elvesztegetésére az amúgy sem túl sokból?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.27. 16:57:05

@Hollywood: Hát, hogy gyöngyszem :). én írtam..
Tudomásom szerint - HM közlönyben is volt tudtommal - néhány páncéltörő komplexumot beszerzünk (talán 9-et) és erre a CG lenne a megfelelő. Erről nem is irhattam cikket a HT-ban, nehogy befolyásoljam a döntéshozókat :)
A ESTL konténer jelen helyzetben luxusnak tűnik, ha ténylegesen nem akarjuk bevetni a gépeket. Más kérdés, ha a 4EBUG-ot komolyan gondoljuk, akkor véleményem szerint légi utántöltés és a központi pótos mellett, akkor is 3 LGB-t és két csörgőkigyót tudnánk hordozni a konténer mellett, amiben a lézer besugárzásjelző, MAWS és csali és infraszóró van. Nem minden bevetésre szükséges, de légvédelemtől függően szerintem megtöbbszörözi a Griff önvédelmi képességét. A bomba sok vagy kevés. Ne felejtsük el, hogy az F-117-esek összeset 2 LGBU-t hordoztak. Azt sem, hogy a 29-eseink meg csak 2 BVR rakétát. az R-73-asok mellett. Ehhez képest, az ESTL-el együtt is 3 bomba+2 dogfight rakéta, illetve 3 BVR + 2 dogfight rakéta. Tehát a kérdés, ki és mi ellen kéne a CAS-t haszálni. (tehát a 3 bomba elég lenne-e.. Az is kérdés, hogy UAV hiányában ki végezni a harccsport légi felderítését. Ekkor az ESTL nem venne el a bombák elöl + helyet, ha felderíteni akarunk..
Bombák hiányában a 3 MAVERCIK+ESTL szerintem fontos lenne, mert ezzel a rakétával be kell repülni az indiánok közé, kis hatótávolsága van. De szerinte se LGBU sem ESTL nem lesz a közeljövőben...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.27. 16:58:58

Úristen, szóval 3 AGM-65 Maverick rakéta + ESTL fontos lenne, de nem lesz, mint ahogy bombabeszerzés sem szerintem

Beat it! 2015.04.27. 18:27:11

Két dolgot emelnék ki.
Az egyik, hogy ha nem is LGB-t, hanem csak sima, irányítatlan bombát vennénk, az is előrelépés lenne a jelenlegi állapothoz képest. Ráadásul a nem irányított bomba jelzője a "hamburgerbomba" ha jól tudom, mert olyan olcsó. Azért ha nem is annyira olcsó mint egy hamburger, biztos beleférne a szűkös költségvetésünkbe, és nem lenne hátrány ha lenne a raktárban belőle.

A másik: sokszor emlegettem, hogy a trianoni és Párizs környéki békeszerződések kísértete még mindig ott lebeg felettünk. Ezen szerződések szerint ugyanis tilos Magyarországnak bombázó erőt, bombát tartania. És lám, ismét nem veszünk bombákat... Nem irányított bombákat sem. Ezt szerintem nem lehet a józan ítélőképesség hiányával, vagy pénzhiánnyal magyarázni.
Frappáns ellenpélda lehetne, és egyből írnám, hogy "beláttam, tévedtem", ha mégis vásárolnánk legalább nem irányított bombákat.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.27. 20:21:16

@Beat it!: A szerződések nem tudom mit tartalmaznak, de gondolom a németekre még inkább megszorításokat. Az biztos, hogy hazánk a világháború után is folyamatosan rendelkezett légibomával, kezdve az IL-10 Párducok, és a Tu2 bombázók bombáival, folytatva a Migek fegyverzetével, még a 29-esekhez is rendszeresítve volt bombafegyverzet (és a helikopterekhez is, amelyek éles helyzetben is használták azokat - jégzajlás során bombázták a feltorlódott jégtáblákat.
Tényleg erről nem igazán láttam szakirodalmat..

Beat it! 2015.04.27. 22:36:19

@Kelepisti:
Ez mind így van, ahogy írod. Egyetlen aprócska különbséggel: minden általad leírt példa a VSZ idejéből származik. A hidegháborús szembenállás felülírta az előírásokat. Érdekes, hogy a '90-es években beszerzett Mig-29-esekhez bár volt bomba, de nem volt felfüggesztő.
Az irányított rakéták értelemszerűen még nincsenek a szerződésben - és azok vannak is a Gripenekhez.
De hogy az említett szerződéseknek van-e napjainkra hatása, azt csak egy nemzetközi jogász tudná megmondani.

zord 2015.04.27. 22:56:30

@Beat it!:

Tudtommal dobtak bombát magyar MiG-29-esek, ha csak néha is, az elején.
Szerintem nincs ilyen korlátozás. Ez agyrém.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.28. 07:27:54

@zord: Én már csak attól félek, hogy valamelyik döntéselőkészítő vagy húúú döntéshozó olvassa a polémiánkat és homlokára csap!!!

... hát ezért nem lehet bombát venni...

oszt annyi.

Beat it! 2015.04.28. 09:41:55

@zord:
Távol álljon tőlem, hogy összeesküvés elméletet gyártsak. Frappáns válasz lenne a kérdésre, ha megérkeznének az Mk bombák egy kecskeméti raktárba.

@Kelepisti:
Legalább ezzel adnának egy magyarázatot. Mert jelenleg magyarázat nélkül sincs bomba. "Nincs, és kész."

És még egy apróság: Az Il-28-asokhoz sem volt annak idején bomba. Ezt írhatjuk annak a számlájára is, hogy a döntéshozók már akkor is kezdtek dilettánsan viselkedni, és ez azóta csak hatványozódott.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.28. 10:42:59

@Beat it!: nem is írtam éppen ezért a típust. egyébként szintén Mk81,83 talán 83-as buta bombákat vennék, ezek filléres áru hadianyagok, itt csak politikai (és talán jogi??) környezet megteremtése szükséges.
Persze jó lenne vagy GBU12/16/58 PW2 vagy a GBU22 PW3 kittből, vagy a GBU48/49/59 enh.II sorozatú kittből is néhány darab, ezek ára azért beleférne a költségvetésbe. Ne feledkezzünk, meg, hogy Románia és Csehország, Szlovénia is rendelkezik GBU-val, Lengyelországról nem is beszélve. A szlovákoknak nincs hordozóeszközük sem.

Hollywood 2015.04.28. 11:51:55

@Kelepisti: @Beat it!:

Azon gondolkodom hogy van e értelme a multi role képesség kialakításán erölködni egy egy százados légierőnek ha nincs mögötte politikai támogatás?!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.28. 12:02:46

A gondolatot kibővítve azt kéne vizsgálni, hogy milyen feladatot tud békeidőben, és háborús helyzetben, és milyen intervallumban ellátni egy harcirepülő százados légierő. És itt lép be, hogy igen, egy közös cseh-szlovák-magyar Gripen Wing (amely gyakorlatilag normális lenne, a három ország légterére) mennyiben tudna többlet feladatot ellátni, mint három nemzet 3 százada. Itt is természetesen NATO és politikai támogatást is vizsgálva. Nos a Szolnoki konferencián ilyen téma nem volt, gondolom talán még elmélkedni sem szabad róla, de némely tudományos kutatás meg egy nagyobb kalapnyi kupacot sem ér a gyakorlatban.

Hollywood 2015.04.30. 10:34:47

A csehek bővitésben gondolkodnak?!

És mi?

"A Saab sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cseh fél a meglévő gépeihez továbbiakat kíván beszerezni, míg Horvátország döntés előtt áll: új gépeket vásárol, vagy a MiG-21-esei újítja fel. Szlovákia már döntött a Gripen mellett, a mennyiség 8-12 darab között lesz. „Reméljük, a szerződést ez év végéig sikerül megkötnünk” – mondta Jerker Ahlqvist, a Gripen program vezetője.

Bulgária is a Gripent üzemeltetők sorába kerülhet, bár ők még a Lockheed Martin használt F-16-osait is versenyben tartják. Finnország 2018-ban esedékes, 40-60 darabos beszerzése is élesedni látszik – erre a Saab cég a Gripen E változatával készül, ami méltó vetélytársa az Egyesült Államok legújabb fejlesztésű gépeinek."

http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/saab-a-gripenek-iranti-novekvo-kereslet-oka-oroszorszag/#utm_source=jetfly_hirlevel&utm_medium=2562&utm_term=Saab:%20a%20Gripenek%20iránti%20növekvő%20kereslet%20oka%20Oroszország&utm_content=Saab:%20a%20Gripenek%20iránti%20növekvő%20kereslet%20oka%20Oroszország&utm_campaign=szsolt84@gmail.com

Open Skies 2015.05.07. 20:29:03

Na majdnem.... :(

2015. május 7.
77002_14_74_034
V4 EU BG lőszerek beszerzése I.

hm.vedelemgazdasagihivatal.kormany.hu/77002-14-74-034

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.08. 13:16:36

@Z69: OFF
Ezt annak az országnak a miniszterelnöke mondta, amelyből a 1929-es gazdasági válság, majd 1956 és 2010 után több 100.000 ember politikai és gazdasági okok miatt menekült el, és Europa, Amerika s Ausztrália meg befogadta őket. Nem szeretem a liberális maszlagot, de ilyet egy erkölcsileg züllött ember mondhat. Ráadásul még mindig vannak olyan munkák, amelyet, német, holland, de még magyar sem végez el.. hiába X %-os a munkanélküliség.
Nem kell keblünkre ölelni őket, de közben meg, azt is kell látni, hogy Európa öregszik, lassan kihalás lesz, ha nincs vérfrissítés és gyermek bumm. Mivel pedig olyan körülményeket nem teremtünk gazdasági okok miatt, amivel relevánsan több gyermek születne, más megoldás nincs.(persze senki sem afrikai, muszlin, vagy ázsiai bevándorolókra gondolt, de hát ez van).
ON.. és elnézést.

zord 2015.05.08. 20:10:40

@Kelepisti:

Off

Én inkább a bombázásra szavazok. Meg kell húzni a vonalat. Szerintem elég jól meglennénk mi bevándorlók nélkül is, ha a kormányok preferálnák az itteni bennszülötteket. Sajnos nem ezt tapasztaljuk.

On

Zord

zord 2015.05.08. 20:15:21

@Open Skies:

Ezek úgy néznek ki, hogy mind a V4 EUBG-be küldendő KM-nek kellenek, nem?

Zord

Hollywood 2015.05.14. 09:03:38

További hírek a cseh Gripen programról. (nem tudom hogy volt-e már valahol)

"Továbbfejlesztett Gripenek Csehországnak"

htka.hu/2015/05/13/tovabbfejlesztett-gripenek-csehorszagnak/

Csak remélni tudom hogy követjük a csehek példáját. :P

zord 2015.05.14. 10:52:07

@Hollywood:

Hát egyelőre még a mi gépeink okosabbak, nem kicsit.
Az új változatszámot meg kis túlzással a hajukra kenhetik, ha nem lesz új fegyverzet, TGP, rádiók, L16, stb.

A repórákban, szimulátoridőben tényleg előttünk vannak.

Zord

Beat it! 2015.09.17. 17:36:24

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/megkapjak-bombaikat-a-gripenek-1304684
"néhány tucat" - elég tág megfogalmazás, lehet 2 tucat is, de 5 tucat is. Kis számnál gyakorlatra nem sokat használhatnak majd fel. És idézve a bloggazdát (egyben cikkírót), sajnos nem fognak Hajmáskéren becsapódni a bombák, mert nem elég nagy hozzá a lőtér.
süti beállítások módosítása