Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 134. (2024 máj.)

2024.05.09. 23:53 | zord | 30 komment

240509_airpowernews134.jpg

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4418400481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2024.05.10. 00:00:06

Április után májusban is gripenes témával a hírbejegyzés.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2024.05.10. 18:54:14

Vauu.. Dél Afrikai Gripen?? A Lion Efforton???

Én thai személyzetet olvastam sajnos gépek nélkül...Nem csak az Iris-T miatt került ki ez kép??

zord 2024.05.10. 23:19:38

Mindkettő miatt vettem elő a molyirtóból ezt a 12 éves képet...

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.05.11. 21:22:31

Valószínűleg az első Kub-spotting Ukrajnából, mondjuk mindjárt a fasz rosszabbik végén van:

twitter.com/RadarFennec/status/1787890846890651651

Olyan szempontból bitang nagy mázlija lehetett, hogy, ha jól látom, a Lancet fönnakadt a fákon, és csak a port verte föl a rakéta körül. Mondjuk az, hogy a rakéta nem robban be azonnal, nem jelenti, hogy bevethető is marad.

(Egyébként számomra nem igazán érthető, hogy a Kub mire jó az ukránoknak, a repülőgépek és a ballisztikus rakéták ellen kevés, a robotrepülőgépek ellen meg túl sok.)

zord 2024.05.12. 20:09:35

@KGyST: arra jó, hogy van, ami mindig több, mint a nincs.
Egyébként meg az orosz repülőgép fedélzeti EW képességek legjobb esetben is csak vegyes teljesítménye mellett egy Kub bőven érhet el eredményt. Semmi nem utal például arra, hogy széleskörű rendszerben lenne offboard aktív RF csali (vontatott vagy eldobható), ami a félaktív/aktív önirányítású rakéták elleni védelem "módszertani" nemezise (az aktuális teljesítmény persze nagyon sokrétű dolog).
Kub ráadásul még van, ahonnan elő lehet kaparni. Szlovákia például adott Ukrajnának.

Zord

zord 2024.05.14. 07:45:55

Az amerikai védelmi-repülőgépipari szakújságírás nagy öregjének, Bill Sweetman-nak az értékelése az F-35-ös programpról és nemcsak arról:

valkstrat.com/trillion-dollar-trainwreck/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.14. 10:34:25

@zord: Nesz semmi fogd meg jól, kb. az egész cikk

Azt viszont nem sikerült a nagy öregnek megmagyarázni, hogy az elmúlt 70+ évben pragmatikus finnek és svájciak is miért ezt a "trainwrecket" választották, ahogy sok jelenlegi F-16 üzemeltető is.

Pedig, ha annyira frankó alternatíva lenne, akkor ott a Gripen E, Rafale vagy az EF. Mégis, mindenhol látványosan elhasaltak ezek a típusok, talán a Rafale utóbbi évek exportsikereit leszámítva.

Katsura_Taro 2024.05.14. 11:10:58

Kicsit boldogtalan vagyok, hogy a beérkező 225-ök önvédelmi rendszere "hiányos".

Liverbird 2024.05.14. 20:19:51

@Katsura_Taro: Az A319-esé magasabb prioritású volt ;)

zord 2024.05.14. 21:56:34

@molnibalage: ez nem egy cikk, hanem a könyv kedvcsinálója, de semmi baj. Ahogy azzal sincs, ha ilyen teljességgel egyensúlytalan relációban történik alulról sommás véleményalkotás :-)

Vagy talán, mégis.

Sose késő a sokadik jel után nézetet korrigálni. Vagy elgondolkodni a kutatási módszertan hiányosságain, mint a mintavételezések mikéntje, a nyers input (elsődleges forrás vagy közvetlen tapasztalat) teljes hiánya az előre megemésztettel és ezáltal véleménnyel "szennyezettel" szemben. Respektálandó, sőt, kimagasló erőfeszítés, de mégis, pár szignifikáns mérési hiba, ami elrontja a végeredményt.

Egyébként meg hihetetlen hogy milyen trigger nálad az F-35 kritika. Gondolkodtam, hogy egyáltalán berakjam-e ide ezt a linket, de már megérte.

Zord

zord 2024.05.14. 22:08:07

Állítólag megkínálták a krími Ai-Petri tetején lévő rt komplexumot az ukránok Strom Shadow-val:

index.hu/kulfold/2024/05/14/haboru-orosz-ukran-konfliktus-kijev-moszkva-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-nato-europai-unio/megtamadtak-egy-orosz-legvedelmi-bazist-a-krimen/

"Today, May 13, at around 6 am, several missiles (presumably Storm Shadow) attacked military unit 85683 on Mount Ai-Petri in Crimea, sources in the emergency services of the annexed region told ASTRA. On the mountain there is a “secret” military air defense base of the 3rd Radio Engineering Regiment of the Russian Armed Forces.

As a result of the missile hit, the territory of the military unit was damaged, the commander of military unit 85683, Alexander Kulakov, and another serviceman were killed. There are also wounded, their number is being determined.

During the Soviet years, the Radio Engineering Center for Long-Range Reconnaissance and Air Defense Guidance was created on the top of Mount Ai-Petri. The domes of protective radar structures in the form of balls often attracted the attention of tourists. Radar systems are hidden under these domes, Crimea previously wrote. Realities." A military camp has also been set up for those who service these facilities.

The 3rd Radio Engineering Regiment is a military formation within the radio engineering troops of the Russian Aerospace Forces. Formed in 2014 after the annexation of Crimea by the Russian Federation on the basis of the 40th radio-technical brigade of the Ukrainian Air Force. Headquarters
In the photo: an air defense base on the top of Mount Ai-Petri, archival photo; archival publications about military unit 85683. located in the city of Sevastopol."

A LégierőBlogger 2016-ban járt itt :-)

legiero.blog.hu/2017/01/03/airpowernews_46_2017_januar

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.15. 12:05:04

@zord: A könyv választ ad a trainwreck kérdésre?
Az F-35-tel kapcsolatban nekem is van komoly kritikám, de annak semmi köze magának a gép képességeihez.

zord 2024.05.15. 13:36:56

@molnibalage: te is jól tudod, hogy roppant komplex rendszerekről van szó. Ha kimagaslóak is az individuális technikai lehetőségei (itt is vannak persze kérdések, a rendelkezésreállás-hadrafoghatóság vonalon még inkább), de kiszívja a vért a haderőből, az azt jelenti, hogy mégse jött be. Ahogy látom és ismerem, ez Édesember fő tapasztalata és üzenete.

Senki nem tévedhetetlen, de az ő meglátásait semmiképpen sem venném félvállról.
Az AW&ST és Jane's több évtizedes szerkesztőjéről, pár tucat könyv szerzőjéről van szó, aki iparági cégnél is dolgozott.

Szerintem ezek fontos inputok a korrekcióhoz, persze nyilván egy hosszabb beszélgetés/interjú lenne a legeredményesebb. Semmi sem akadályoz, hogy megpróbáld.

Zord

zord 2024.05.15. 19:18:00

Síelő 173-asok, olasz alpini oktatókkal:

m.youtube.com/watch?v=dnvBBs41mpI

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.16. 07:51:08

@zord: A probléma az, amikor a gép mögötti bizniszt és susmusságot és vastag arcbőrt összemossák azzal, hogy a gép mit tud. Szezon és fazon.

Azon meg végképp nem nagyon foglalkozik senki, hogy ha a megrendelő fél érdekérvényesítő képessége a szar, akkor már elnézést, de ki is baszta el?

A LM lehet akármekkora cég, a haderőnemek és az állam az erősebb. Keményen és jól kellett volna megfogalmazni a keretrendszert és akkor működne jobban és talán olcsóbban is a dolog. Csak ennek semmi köze magához a vashoz. Itt az embereket kéne "leköpni", megnézni, hogy ki és mit írt alá. De valahogy ezt nem láttam előhozni senkinél. Helyette a vasról firkálnak egetverő hülyeésgeket.

zord 2024.05.16. 09:40:10

"Tervben van a harci helikopteres képesség fejlesztése?

Böröndi Gábor: A két típussal a magyar légierő forgószárnyas képessége rendben van. Mindig felvetődik a harci helikopter kérdése, de mit bizonyít az orosz-ukrán háború? Egyelőre nem azt, hogy a harci helikopterek fénykorát látjuk: csak légi fölény esetén tudnak közel menni a frontvonalhoz támadni. Nagy kérdés, hogy milyen jövő vár a harci helikopterekre. Ha megnézzük a pilóta nélküli eszközök alkalmazását, a csapásmérő képességük fejlődését, azt látjuk, hogy kiváltják a páncéltörő képességet. Egyelőre Mi-24-esek még vannak a légierőben, a könnyű és a közepes helikopterképesség a Magyar Honvédség jelenlegi igényeit kielégíti.

index.hu/belfold/2024/05/16/szalay-bobrovniczky-kristof-borondi-gabor-magyar-honvedseg-hadero-honvedelem-katonak-beszerzesek-vedelmiipar/

Zord

zord 2024.05.16. 09:42:25

@molnibalage:

"LM lehet akármekkora cég, a haderőnemek és az állam az erősebb"

:-)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.16. 10:35:57

@zord: Ha nem nincs így, akkor a megrendelő baszta el. Annak ellenére, hogy ő LEHETETT volna az erősebb. Így már átmegy a lényeg?

Csak hát jó szokás szerint a mendzsmetet kritizálni minek is? Mert az még valakinek fájna, baszogassuk hát a hardvert.

Tipikus. Mérnökként nekem meg okádhatnékom van. Úgy szeretném már egyszer látni, amikor egy balfasz menedzsmentet feszítenek virtuálisan keresztre, amikor meg is érdemelné.

zord 2024.05.16. 18:13:09

@molnibalage: programok, rendszerek vannak, azok minden összetettségével, nincs "hardware", legfeljebb a laborban. A "jósága" a többi nélkül értékelhető, de felesleges, illetve nagyon félrevisz a túlhangsúlyozása. Nem önmagáért és önmagában van a technika, ezt nem szabad elfelejteni.

De mindegy, én úgy gondolom, itt a lóvécsinálás egyértelműen előtérbe került, a többi meg már alig érdekel valakit. A kérdés, hogy a rendszer előnye, tartaléka meddig elég. Ha így égetik, nem biztos, hogy sokáig.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.17. 10:06:44

@zord: Érdekes módon az F-15EX-t valamiért senki nem köpködi, amikor indokolatlanul drága és igazából a szükségtelen szó is simán ráaggatható.

Ha már ennyire el akarja cseszi a pénzt a Pentagon vagy a USAF, akkor ennyi erővel rendelhettek volna Growlert is és akkor a USAF visszkapná az 1998 óta elveszett SOJ képességet.

zord 2024.05.17. 11:58:02

@molnibalage: de hozza, amit ígér, míg az F-35 nem. Ez egy jelentős előnye. Egy bevált stabil platform, az F-35 még mindig nem. És sorolhatnánk...persze, teoretikusan, bizonyos aspektusokban az F-35-ös többet tud...és ha működik, még a gyakorlatban is, bravó! És persze indikatív, hogy nem csak az USAF nyúl vissza a 4.generációhoz, hanem Izrael és most a lengyelek is. Kezelniük kell a politikailag/üzletileg rájuk erőltetett F-35 nem csökkenő kockázatait és egyelőre találnak ehhez mozgásteret (nyilván, mert kezd ennek támogatottsága lenni, ahogy a felismerés terjed). Ez persze a mitigációnak csak az egyik útja, van más is (UCAV, Loyal Wingmen, stb.)

A második bekezdéssel nem tudok mit kezdeni, mert nem fedi a valóságot. Megint...ha hibás az input, hogy lehetne helyes a következtetés? Kezdjük azzal, hogy az EF-111 persze nem csak SOJ volt, pont a teljesítménye tette alkalmassá a kísérő, ill. stand in feladatra, de ezek már "finomságok". Kivonása óta viszont a tényleg csak SOJ EC-130H feladata kibővült a radarokkal is az eredeti főként C2 hangsúly mellett. Ennek a képességnek meg folyamatban van a migrálása a Gulfstream platformra (EC-37B).

www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104550/ec-130h-compass-call/

www.offutt.af.mil/News/Article-Display/Article/3692241/43rd-ecs-transitions-to-ea-37b/

Zord

zord 2024.05.17. 14:03:11

"Néhány hónapon belül több mint 100'" át nem vett F-35-ös vesztegelhet FW-ben, az LM kifuthat az állóhelyekből:

www.defensenews.com/air/2024/05/16/lockheed-running-out-of-parking-space-amid-f-35-delays-says-watchdog/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.17. 17:23:34

@zord: 5+ évvel a megrendelés után nincs bevethető F-15EX, ami egy átcímkézett és túlárazott termék. Egy olyan gépből, amin szinte csak a festék más mint a QA-ban volt...

2019 jún, most 2024 május van.
www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-06-19/f-15ex-eagle-renaissance

Az F-35 járt éles bevetésen és nem értem, hogy miből derviálódik ne a "nem hozza rész".

zord 2024.05.18. 12:30:58

@molnibalage: ekkora ráfordítás, ennyi késés után jó is hogy ad vissza valamit. Persze mindent sokkal drágábban, mint a 4.generació, gyalázato hadrafoghatóság mellett.
Az EX nagyon fontos biztosíték ebben a helyzetben.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.19. 08:07:53

@zord: Egyesek elfelejtik, hogy a ma csontra felszopott F-15/16 gépekből a 80-as évek elején 20-40% volt RÖPKÉPES az hajtómű mizériák miatt. Értem én, hogy egyesek memóriája rövid, de az enyém nem. Csak akkor nem volt Internet és szelektív memóra, ennyi a difi... Az F-35 gépek hadrafoghatósága PERPILLANAT alacsony. Volt az 55-60% is.

Az F-35A Lot 5-6 széria, amik már szériagép szerűségek voltak és bevethetőség között nem volt 5 sem, úgy, hogy egy új dolog volt. Az F-15EX-en a festéket és a címkét cserélték ki. Darabját 100M+ áron. Szerintem, hogy mi a drága és gyalázatos, talán ilyen szemüvegen keresztül nézzük meg különben ez csak csodaszép kettős mérce.

Az EX egy biztosíték kijelentésen perpill csak jót tudok röhögni. Mert az, hogy 5 év után ott tart a program, amiért F-35-öt elássák a föld alá kb. úgy tesznek, mintha semmi se történt volna, de cserébe olvashatok olyan hülyeségeket, hogy Mach 3-as gép.

aviationweek.com/shownews/singapore-airshow/boeing-boasts-near-mach-3-top-speed-f-15ex?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2JSun4OFqVLvfwq2tguCHGmU89qDJzD2yfLQy_0g5dSiUtusa-ShqZ3xs_aem_AYFa_2HfcxMyFfJneyb42ZjXc7ty9GQ4zW9sYv-vPj9bdVz_vdFyNff08spKCOkmlhfuH0uqic9nHcQaB0E3_HYR

Amúgy ez kb. olyan, mintha egy szlovák Block 70 gépek 5 éve múlva se lennének hadrafoghatók...

zord 2024.05.19. 10:51:54

@molnibalage: Molni, you have a love affair with the F-35.
Tényleg nem lehet ősszehasonítani ezt a kudarcot a tinedzserek gyerekbetegségeivel, azok időtartamával. Még mindig nem viszi a hátán az amerikai légierő képességeket annyi év után, de megfojtja azokat, akik igen. Tényleg erről akarod bebizonyítani, hogy de, jó?
Elmondom én neked, hogy mi ez. Mintha az F-111-et csakazért is tovább erőltették volna a Navynek, de még a bőrnyakúaknak is meg kellett volna venniük.
Az meg, hogy politikai befolyásukkal rátolják azokra, akiknek végképp nincs rá se szüksége, se pénze, az meg egyenesen gusztustalan.

Tovább kell lépni. A harci repülőgéptől sem kell tül sokat várni, mert ez lesz belőle. Klasszikus túl sokat akar a szarka, nem bírja a farka történet, de ő a főnök fia, mindenkinek tapsolni kell hozzá.

Én befejeztem, mert hittel, szerelemmel nem lehet vitázni.

Zord

zord 2024.05.19. 17:59:29

Szóval aki egy igazi bennfentestől akar olvasni az F-35-ös programról, itt érhető el Bill Sweetman könyve:

www.amazon.com/dp/B0D47PD1PS

Zord
süti beállítások módosítása