Két év elteltével ismét széleskörű médiahozzáférés keretében tájékoztatta a nemzetközi közvéleményt a NATO békeidős légtérrendészeti (Air Policing) feladatrendszeréről. A Covid miatt ezúttal virtuálisan megrendezett sajtóesemény szlovéniai fókusszal (benne a magyar és az olasz hozzájárulással), de általánosságban is bemutatta ezt az alapvető missziót, rámutatva annak jelentőségére a szövetség kohézióját illetően.
34-es keszi Gripenünk gyakorló elfogáson Szlovénia felett, a cél a 63-as szlovén PC-9M. 2014 óta vesz részt a honvédség a szomszédos ország légterének őrzésében.
Kecskemétről Langó Viktor őragy jelentkezett be a virtuális eseménybe. NATO elv, hogy a költségek oda esnek, ahol keletkeznek, és ez a szlovéniai AP-re is igaz. Ugyanakkor fontos aláhúzni, hogy akár gyakorló a riasztás, akár éles, annak tapasztalatai ugyanúgy az azt lerepülő pilótákat (és persze az egész rendszert) gazdagítják, mint a dedikált kiképző repülések.
A szlovéniai AP "másik felét" az olasz F-2000-esek adják...
...a rendelkezésre álló nagyobb választékból például az istranai 51. Stormo pilótái. A virtuális sajtótúrán utalás formájában arra is fény derült, hogy milyen az "elosztás" a két hozzájáruló nemzet között (ez a magyar csatlakozás idején kérdés volt). Nos, úgy tűnik, nem szigorúan földrajzi módon van meghatározva, hanem a cél útvonala és egyéb tényezők döntik el, hogy magyar, vagy olasz gép indul Szlovénia fölé helyzetet kezelni. 2020-ban eddig nem volt Alpha riasztás.
Készültségi PC-9M Switft a fedezékben Cerklje Ob Krki légibázison. A NATINADS AP "edzése" mellett a 152. merevszárnyú századhoz tartozó sokoldalú szlovén Pilatusok 2017 óta nemzeti légtérvédelmi készültségi szolgálatot is adnak...
...a riasztásukról készül film csúcspontja a LégierőBlogger számára az volt, amikor a kesziben lévő pilóta saját maga vezetve személyautójával ment ki a gépéhez.
A keszi konfig 2 darab 12,7 milliméteres géppuskakonténerből áll 250-250 lőszerrel, melyekből az első 50 fényjelzős a figyelmeztető lövés leadásához. 2019-ben Szlovénia felett 49 olyan comloss esemény volt, ami 2 percnél tovább tartott. Az egész NATO-ban 2020 július végéig 120, amiből 40-re emelték is az illetékes keszi erőket - ma már csak azokat az eseményeket regisztrálják, melyek legalább öt percig húzódnak, a legtöbb ugyanis magától megoldódik.
A NATO AP-hoz való nemzeti hozzájárulás természetesen nem merül ki repülőgépekben. Sőt! Az alap a felelősségi terület feletti légtérrész megbízható felderítése, a légihelyzetkép továbbítása Torrejon CAOC felé. Íme a szlovén (Spider) CRC, a repterek és a gerincradarok elhelyezkedése.
A Thales Raytheon nagy hatótávolságú gerincradar, illetve az Elta telepíthető/réskitöltő kis hatótávolságú-
Cerklje Ob Krki reptér diagram.
A feszülő európai biztonsági helyzetre tekintettel a LégierőBlogger megkérdezte, mi a helyzet az Air Policing feladatról az Air Defence-re való áttéréssel. Manfred Reudenbach, a ramsteini parancsnokság sajtósa kifejtette, hogy ehhez egy krízishelyzetben - a NATO-ban megszokott eljárás szerint - mind a 30 tagország konszenzusos döntése szükséges.
Zord