A NATO ma rendhagyó médiaúton mutatta be, hogy miként is áll a szövetségi Air Policing helyzete, különös tekintettel a déli régióra. A meghívott vendégek a belga Légi Komponens 15. ezredének Airbus A321-esén ülve tapasztalhatták meg a gyakorlatban is az egyetlen állandó éles misszió működését: a Brüsszelből felszálló gép DEU-CZE-SK-HUN-(SLO)-CRO-ITA-FR-ESP-FR-UK-BEL sorrendben részesült a QRA erők "gondoskodásában". Az "elméleti foglalkozásra" pedig az útvonal nyugati végpontján, Torrejonban, a NATO két megmaradt statikus légi hadműveleti központjának (CAOC) egyikében került sor, a parancsnok, Rubén Servert tábornok briefingjével. Mint mindig, a látványos légi rész mellé tegyük hozzá, hogy mindezt a rt és C2 elemek jóvoltából is.
Titánék ellenfényben, mögöttük a Balaton keleti medencéje a tihanyi félszigettel.
Ez pedig már egy kép a torrejoni HÁP munkaterméből, hogy miként is festett az elfogás a légihelyzetképen, illetve a magyar Gripenek szemszögéből (mellesleg fényhelyesen :-). Értelemszerűen a kijelző meg van szűrve, csak a téma szempontjából releváns szereplők láthatóak: a Titan géppár, gépünk, a belga A321 plotjai, Szlovákia fölött pedig az előző elfogók, a Szliácsra visszatérő MiG--29-esek.
Az "ellenőrző cél" indulás előtt az állóhelyen Melsbroekben (ez tulajdonképpen a Zaventem nemzetközi repülőtér katonai célú túloldala)...
...illetve továbbinduláskor TJ-ben. Nosztalgikus, de helytelen a felfestés: 2002 óta nincs Belga Légierő, csak belga Légi Komponens.
Rubén tábornok az Airbus fedélzetén, valahol Európa felett nyilatkozik a brüsszeli tudósítóknak.
Útvonalunk. Amint látszik, az elfogások többsége a Torrejon AOR-jébe, kisebbsége Uedemébe esett.
És akkor az in medias res kezdés után jöjjenek a dolgok megtörténtük sorrendjében. A felszállás után először német Eurofighterek fogtak el minket a TaktLwG 74-től (korábbi Mölders Jadgeschwader)...
...két IRIS-T-vel függesztve.
A következők a sorban a cseh 211. század Gripenjei voltak...
...még mindig az AIM-9M-mel, de immár a törővégen.
Szliácsi MIG-29AS a szárnyvégen...
...és fegyverzete, két darab R-60-as.
Ahogy - már Szlovénia felett - déliesebb lett az irány, a fixen balkísérő kecskeméti géppárt végre nem szembe- hanem súrolófényben fotózhattuk.
Ahogy egy jó ideje, továbbra is 2xAIM-120C-5. Az Európa felett ezen a repülésen fotózott tíz légierő tizenhárom különböző keszi konfigurációja közül egyedül a magyar nem rendelkezik Fox 2-vel.
A horvát MiG-21biszek közül a vezér, mely közel jött, sajnos szintén a standard eljárást követte, és balról kísért, nappal szemben.
Itt is 2xR-60 volt a függesztmény.
Az olaszok még arra is ügyeltek, hogy az egyik gép a grossettói 4. Ezredből való legyen...
...a másik pedig Gioia del Colléból, a 36. Stormóból érkezzen.
Az olaszok 1-1 radaros-infra aszimmetrikus QRA konfigurációjának története az F-104-estől (Aspide, AIM-9) az F-16ADF-en (AMRAAM, AIM-9) át az EF-2000-ig tart. Itt a jobb külső szárnytartón lévő AIM-2000 IRIS-T...
....itt pedig a bal elülső törzs alattin lévő AIM-120C.
A dél-francia elfogónk egy Mirage 2000C single ship volt Orange-ból bombázóbevetés-jelvényekkel...
....és szimmetrikus 2xMagic-2 függesztménnyel.
Torrejonhoz közeledve az ottani Ala 12 EF-18A+ gépei vártak ránk, ők is ragaszkodtak a bal oldalhoz.
Mindkét törővégükre egy IRIS-T-t függesztettek.
A CAOC régi épülete, közvetlenül az állóhelyek mellett, melyet néhány éven belül, ha az ACCS elkészül egy nemrégiben befejezett újra cserélnek.
A déli régióért felelős légi hadműveleti központ címere az eligazítóterem szószékén.
A szolgálatban lévő váltás a munkateremben.
Továbbindulás után már az Ala 15 fogták el az Airbust. Ez a készültségi pilóta a műszerfal tetejére kitette a spanyol lobogót.
Pillantás a kísérőre a pilótafülkéből.
Ez már az atlanti-parti francia elfogók egyike, a Mont-de-Marsanban állomásozó Lorraine század (3/30) Rafale C-je 2-2 MICA-EM/IR konfigurációval.
Itt pedig a másik, az EC.01.002 egy Mirage 2000-5F-je Luxeuilből ugyanazzal, de a radaros rakéták esetében "átlós aszimmetrikus" függesztéssel.
A La Manche-hoz érve az RAF is megjelent egy századjelvény nélküli Typhoon FGR4-essel. A nap folyamán ez volt az egyetlen gép, ami teljes javadalmazás rakétával (4x120C, 4xASRAAM) repült.
Végül a belga F-16MLU géppár - futót is nyitva - a zaventemi/melsbroeki küszöbig elkísérte A321-esünket az esőfelhőkön keresztül.
Mi a furcsa ezen a konfiguráción?
Zord
Мисия – ер полисинг
Написана от Габор ЗОРД
https://aero-bg.com/2019/02/07/misiya-er-polising/