A texasi Nemzeti Gárda F-16-osai, a típusátképzésre fókuszáló 149. vadászezred San Antonióból vendégeskedik újra Caslavban a Sky Avenger gyakorlat keretében. A cseh haderő 21. légibázisán azonban nemcsak a kétoldalú rendezvényről, hanem a cseh Gripenek fejlesztéséről, folyamatban lévő feladatbővítéséről is kaptunk tájékoztatást.
Visszatérés és oszolj a reptér fölött egy délutáni "shadow" bevetésről, melyen vélhetően a 2v1-et gyakorolta a helyi 211-ik század pilótája és két amerikai vendég, előrehaladó kiképzési feladatként. A rendelkezésre álló gépek nagy részét felvonultató COMAO-k délelőtt zajlottak.
A gyakorlat felvarrója.
A telepíthető századszintű műveleti központ konténerei és felfújható sátrai. Az egyes elemek ballisztikai védelemmel is elláthatóak, ám ettől az időigényes lépéstől a gyakorlat során eltekintettek.
Készülnek a tervek a kék csapat sátrában...
...míg a piros sátorban éppen zajlik a met brief...
...az egyik asztalon pedig brosúra figyel a szimulált ellenség Fox 2 képességeiről. Mint itt is, a gyakorlat során az érzékeny adatkategóriákban generic, azaz nem minősített változatokkal dolgoztak.
Hogy mire nem jó a 21. században a kissé mohás harckocsiakasztó!
A csehek az északi, az amerikaiak a déli apronról üzemeltek. Itt két cseh Gripen gurul felszállóra a párhuzamos TWY-on.
A csehszlovák légierő és légvédelem századik születésnapjára készült díszfestésű Gripen gurul el a caslavi torony előtt.
A gép svancának másik oldala leszállóban. Persze nemcsak színeikért figyeljük a helyi Gripeneket...
...hanem a megváltozott dolgok miatt is: ilyen a póttartály nélküli keszi (talán a gyakorlatba való bevonás miatt)...
...illetve a törővégi Sidewinder, ami korábban nem volt a cseh gépek sajátja.
De változott a szubsztancia is. Márciusban a cseh gépek korszerűsítése MS20-as standardra befejeződött és folyamatban van a 13 éve biztosított A-A-képesség mellé az A-G megteremtése, TGP, és bombák beszerzésével (szintén napirenden vannak a Link 16-terminálok). A cseh parancsnokok szerint (a képen Jaroslav "Gyro" Mika és Petr Tománek ezredes, illetve Radoslav "Sniper" Matula alezredes) jövőre ebben a tekintetben elérik a kezdeti műveleti képességet. Mivel az ALCA amúgy is rendelkezésre áll CAS-ra, a Gripennél a hangsúly inkább a mélyebb, AI típusú feladatokon lesz.
Mindazonáltal NATO-pilonokra még szükségük lesz, a cseh gépek ugyanis máig egytől-egyig svéd fegyverfelfüggesztőkkel repülnek...
...márpedig ezekről bombákat nem, csak a JAS 39A fegyvereit lehet alkalmazni.
A 6053-as oldalszámú ALCA a második világháború során a RAF-ban szolgált csehszlovákok egyik századának, a 312-esnek a pilótájára, Frantisek Perinára emlékezik, az által repült Spitfire MkVc (C-DU, AD572) "megszemélyesítésével".
Négy pótossal jön vissza a CAS-feladatról ez az ALCA.
Viszonylag ritkán látható a helyén az L-159-as Vinten (ma már Thales) Vicon 78 Series 455-ös zavarótöltet szórója.
És akkor jöjjenek a vendégek. A 149FW 182FS egyik 1987-es Block 30-asa indul...
...a texasiak települése idén azért érdekes, mert hoztak magukkal egy anonim, a még meglévő felirata alapján (The Green Mountain Boys) korábban vermonti ANG gépet (az ottaniak lesznek az első gárdisták, akik 2020-ban átülnek az F-35-ösre)...
...illetve egy volt alabamait (City of Opelika) is...
..aminek Tim Madden ezredparancsnok szerint az az oka, hogy 18-ról 24 gépesre bővülnek és más alakulatoktól kapnak gépeket, melyeket viszont a település előtt még nem tudtak a saját színeikre átfesteni.
Egyébként az alakulat eredeti gépein nem volt, az újakon viszont van "madárszeletelő" interrogátor. Míg 2009-ben még LANTIRN konténer volt a texasiak gépein, addig ma már Litening.
A strukturális problémák jelei az F-16-osokon: utólagos megerősítések a kabin peremén...
...nyúlásmérő szenzor az egyik D függőleges vezérsíkjának tövében.
Zord