zord:
A cseh Strnad-klán modernizálta 12 darab használt UH-60L Black Hawk mellett döntött Szlovákia?
ww... (2024.12.18. 15:43)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
"Trump Mattis tábornokot jelölte védelmi miniszternek"
"Mattist – aki az egyik legtapasztaltabb stratégának számít az amerikai hadseregben – politikai értelemben "héjának", azaz keményvonalasnak tartják. A seregben "Veszett Kutya" néven emlegették, s Trump is így utalt rá minap egy Twitter-bejegyzésében. James Mattis több mint négy évtizeden keresztül szolgált a tengerészgyalogságnál. 1991-ben az Öböl-háborúban harcolt, 2001-ben Dél-Afganisztánban vezetett hadjáratot, 2003-ban Irakban irányította a tengerészgyalogosokat."
Mattis said that Iran posed four specific threats to the US and its allies, apart from its nuclear program: its ongoing development of advanced ballistic missiles capable of one day hitting Israel and Europe; its stated threats to block vital international waterways like the Strait of Hormuz; its increasing cyber attack capabilities; and its support for armed proxies ranging from Hezbollah in Lebanon and Syria to the Houthis who now control Yemen.
"On behalf of President Obama and the American people, I offer my sincerest congratulations to the people of Romania as you celebrate the 98th anniversary of your nation’s Unification Day on December 1." - John Kerry
@zord: ez egy sima diplomáciai üzenet. Hazánk is kap minden évben tök tudja hány országból...
Mi mást írhatott volna Kerry, amikor használják MK-t és még mi mást, ott van Develesu, ha portugál használt F-16-sok, akkor is LM gyártmány, pótalkatrész igények, szupport stb...
Inkább kérdés, hogy kinek, milyen az érdeérvényesító képessége ....
@zord: nézegettem az M577-eseket. Ezek nem APC-k, hanem mozgó parancsoki járművek voltak, fegyveztük sincs. Most gondolom kidobva a belsőt nyuszibusznak használják őket. Harcértéke minimális, repeszek ellen védnek, nagy magasságúak ráadásul IDET ellen sem védettek. Az biztos, hogy a ruszkik ettől nem sz*rnak be.
Többet értek volna az ugyancsak kiselejtezett Marderekkel..
"Congress aims to pit the A-10 against the F-35 in a series of weapons system tests related to close air support (CAS) before the Air Force can retire the Warthog"
@Levente B.: 3:51-nél KAB-500Kr és R-77 függesztésű MiG-29KR. Leszállókat viszont nem nagyon látni függesztménnyel...
Inga bombázás megy, felszáll, leszáll Latakiában, bombáz, vissza.
"Israeli Air Force ace Ran Peker, who shot down seven enemy aircraft, has passed away on Dec. 3. Peker flew the Spitfire, Mirage III and F-4 during his long career with IAF."
December 5, 2016 - A Royal Jordanian Air Force F-16 crashed shortly after take-off today due to what seems to be technical difficulties. The pilot Maj. Ayed Ahmad al-De'ajah was unfortunately killed in the accident.
A 2017. évi Frizz Zászló hadgyakorlat március 27- és április 4 között között rendezik Leuwardeen-ben, ugyanakkor ennek tankertámogatása Eindhovenben EART 2017 néven.
Eddig két hetes gyakorlat volt, most egy hetesre zsugorodott..
---
Plovdivban EATTC gyakorlat (nemzetközi szállító) szintén március 27 április 4 között.
Ohióban két bázison két F-16 alakulat volt. A springfieldiek voltak itt 2001-ben és 2010-ben, aztán megszüntették őket.
Most először a toledóiak jönnek.
Valószínűleg csak nekem új, hogy a hírhedt, híres Hibini ECM rendszert, amelyet függesztményként hordoznak a Szu-24M-ek egy részén, a Szu-34-esek szárnyvégi két podján L265 Hibini-M változatként hordozzák.
A Brit Tranhce 1 változatú Typhoonokat nem moderinzálják multirole repülőgépnek (bár úgy tudtam, hogy a Typhoon P1E gépek LGBU-kkal és Strom Shadow-ot is tudnak hordozni a Liteninggel..) hanem Coningsby, Lossiemouth és a Falklands szigetekn QRA-t adnak, majd 2017-ben, tehát jövőre kivonják a hadrendből..
Kis kavarás a brit Typhonn gépeknél a sorozatok elnevezésében:
P1E - Swing Role/Stand-off targeting (integration it means the jet will only ever get better.”
completed by April 1, 2015)
Typhoon becomes a high-end swing-role weapon
system, fully capable of combining different
operational tasks in a single mission.
Stand-off targeting of high-value assets through the
integration of Storm Shadow. Additional cockpit
interface developments.
P2E – Beyond Visual Range
Meteor integration provides beyond visual range
(BVR) air superiority against a variety of targets, from
agile fast jets to small unmanned air vehicles and
cruise missiles.
P3E – Fast Moving Air-To-Surface/Advanced Sensor
Integration of Brimstone 2 with fast-moving air-tosurface
precision effect. Integration of E-Scan radar,
evolution of cockpit and common launcher to support
weapon persistence, SPEAR 3 missile integration.
@molnibalage: Maga a hír ez esetben a fenti forrásból van, amit persze korábban is rebesgettek.
De máshol is azt olvastam, hogy a Tranche 1-es változatokat szinte újjá kéne építeni, hogy másik modifikáció legyen. (Ne feledjük itt a nagyjavításokat nehezíti, hogy a fél sárkány kompozitból van, tehát pld. a tervezett illeszkedő tartályokat nem egyszerű hozzáilleszteni, ez nem lemezes munka, mint a F15/16/18 esetében). A Tranche 1 az egy nagyon korai verzió volt, mert a briteknek a németeknek s az olaszoknak nagyon gyorsan kellett vadászgép a Phantom/29 a Tornado F3 illetve az F3/F-16/ F-104ASA helyére, és valószínűleg ezzel a kompomisszummal lehetett gyorsan legyártani a költséghatékonyság rovására.
@zord: Kedves Elvtársak, a nemzetközi jognak milyen sárbatiprása, hogy egy regnáló ENSZ/USA stb nemzetközileg elismert állam területére, annak jóváhagyása nélkül valaki (tudjuk, hogy ki) repülőteret, meg bázist épít???
Valahogy ezt nem értem... de lehet, hogy csak én vagyok tudatlan. Az USA kormányzata közben még diplomácia kapcsolatot tart fenn Szíriával...
Kíváncsi lenék hogy nálunk hasonló esetben mi derülne ki?!
"125 milliárdot spórolhatott volna a Pentagon, de inkább eltitkolta az egészet"
"Eltitkolt egy tanulmányt a Pentagon a saját gazdálkodásáról, az ugyanis számára elég kínos túlköltekezéseket tárt fel. Az amerikai védelmi minisztérium évek óta küzd a hidegháború óta nem tapasztalt költségvetési nyomással, a 2011-es költségvetési törvény óta évente automatikusan csökken a büdzséjük. Hogy kiderüljön, hol spórolhatnának, készíttettek egy tanulmányt, amelyet aztán jobbnak láttak elhallgatni."
@zord: Líbiában is bezárták anno a követséget, mégis volt diplomáciai kontaktus, akár nemzetközi diplomáciai eseményeken akár megbízottakon keresztül.
Én úgy tudom, hogy Michael Ratney az USA diplomáciai különmegbízottja Szíriában.
Ennek ellentmond némileg, hogy
Trump megválasztásakor viszont ez jelent meg:
Bashar Al-Assad média tanácsadója, Shaaban szerdán kijelentette, hogy nincsenek semmiféle titkos tárgyalások Washingtonnal. Rámutatott arra, hogy Damaszkusz megerősödött szándéka, hogy kész felvenni a kapcsolatot az Egyesült Államokkal.
Viszont, lehetséges, hogy éppen Ratney keresztül valósul meg a konzltáció, bár Trump valószínűleg más irányvonalat képvisel Szír kérdésben, mint a demokraták..
Lt. Gen. Ben Hodges: US Army Europe and Its Role in Deterrence:
"3rd ABCT from 4th Infantry Division and 10th CAB will arrive in early 2017, deploying to Europe with their own equipment. They will be equipped with heavy armor, helicopters, and maintenance capabilities and initially consolidate in Poland for a short period as part of reception and staging operations before repositioning units to begin training with allies from Estonia to Bulgaria. "
"O Ministério Público Federal denunciou o ex-presidente da República Luiz Inácio Lula da Silva e o filho dele Luiz Cláudio Lula da Silva pelos crimes de tráfico de influência, lavagem de dinheiro e organização criminosa. Na denúncia, apresentada no âmbito da Operação Zelotes, o MPF aponta irregularidades que levaram à compra dos 36 novos caças da Força Aérea Brasileira (FAB), o Gripen NG. Segundo os dados apresentados, as investigações apontam indícios de envolvimento de Lula e de seu filho, além do lobista Mauro Marcondes e de sua mulher Cristina Mautoni – que também foram denunciados – em negociações apontadas pelos investigadores como irregulares para a compra das aeronaves."
@Levente B.: Mivel jövőre a 70 éves USAF lesz az egyik téma a RIAT-on, várható volt. Bár én egy B-2-esnek sokkal jobban örülnék. Remélem ott lesz az is.
A horvát nyílt nap Zágrábban. -6 fok. Statik volt, de sajnos az új Kiowa-k közül 1-et sem repültek át..
Dinamikus csak 1 áthúzás a Vihar Szárnyaitól. Ennek ellenére nem volt rossz. 7 db. 21BiSzD-t /UMD-t láttunk, amelyet használnak, ott volt a két alandadó AN-32B, Mi-8 és Mi-171, tűzoltórepülőgépek, Zlinek, PC-9M-ek.
.. és ott volt a múzeum 2 régi MiG-21 és két 24-es heli + a gateguard 21UMD
@zord: Hát igen, elég nagy állatság. A legdrágább AGM-65 változat is tizedében kerül ellek, a glide kites JDAM /SDB meg kb. a huszadába vagy annyi sem.
@molnibalage: értem én, hogy ez távlatilag egy érdekes kérdés (multifunkciós lövedékek), de amennyiért ezek a rakéták de facto meg lettek véve, szerintem nem jön ki a matek.
Persze el kell gondolkodni, hogy miért épp a norvégok. Lehet, hogy van ott valami követelmény, amivel erre reagálnak, relatíve gyorsan. A svédekről koppintott orosz gyors hajók, pl.
@molnibalage: Ha van AIM-9 is földi cél ellen lézer rávezetőfejjel, akkor miért ne fejlesztettek volna ki IRIS--t.
Ne feledjük, hogy a AGM-65 és JDAM/SBD amcsi termék, az IRIS-R meg eurpai. Igaz, hogy akkor már inkább Brimstone II.. amelyet már nemcsak tankok, hanem moduláris fejjel más ellen is be lehet vetni, ha már rakétát akarunk használni. Én meg inkább a francia AASM-t javaslom, jobb a manőverező képessége és azt kéne integrálni a két európai géphez..
@Kelepisti: ez szerintem nem fejlesztett IRIS-T, (szemben az AIM-9LAaGS-el, ami lézeres fejet kapott) hanem sima, csak ki lett terjesztve az integráció, hogy lehessen használni földi célok ellen is (pl. cueing A-G radar módokkal, de szerintem A-A üzemmódban is lehet, hogy simán megfogja, amit kell, ha megmutatják neki)
De ami a lényeg, hogy egy ilyen követelményrendszerrel fejlesztett rakéta sose lesz közel sem olyan olcsó, mint egy bomba, netán rakéta póthajtású bomba. Európának saját licenszű LGB és műholdas bombát kellene standardizálnia, hogy ne lógjon az amerikai PW és JDAM márkákon. Nem látom ennek a technikai akadályát, de a politikai annál nagyobb lehet.
(meg lehet kérdezni, hogy amikor OUP közben elfogytak az európai PW/JDAM készletek, mennyibe került a pótlás. Mondjuk úgy, megnyomták a szövetségesek a ceruzát háború közben)
@zord: Nagyságrendi eltérés van a dedikált AG fegyverek és az IRIS-T ára között, a puszító erő terén is, csak fordítva. Ezt nem lehet kimagyarázni...
Az én szememben ez a legvégéső eset, ha már más nincs és mondjuk time critical target van, ami ellen jó. Egyébként hülye ötlet, mert széleskörű alkalmazása anyagi csőd. Bárkinek.
@Kelepisti: Mióta van ilyen AIM-9 változat....? Az egyetlen AIM-9 alapú AG volt az szarra sem jó AIM-9C ---> Sidearm volt, ami annyira volt sikeres, hogy soha nem terjedt el és 20+ éve kivonták.
Ez alapján nekem úgy tűnik, hogy szó nincs arról, hogy ez rendszerben lenne. Ki van állítva mint esetleges jövőbeli valami. Volt már vele lövészet LW alakulattal? Gépre fügesztve és repülev látta már valaki?
Egyébként ez a rakéta egészen más, mint a zord féle hír. Ez lényegében egy rakéta hajtású LGB, vagy ha jobban tetszik, akkor a H-29 és hasonló lézeres szovjet/orosz rakéta család vagy a lézeres AGM-65 ingencsak kistesója oda, ahova nem kell brutális tűzerő.
Ez nagyon nem az, amikor fogod a csúcskat SR IR TVC-s képalkotós légihar rakétát és nekiállsz vele földi célokra lövöldözni. Ennek az új rakétának van értelme COIN környezetben - korszerű IADS légvédelem ellen haszontalan - és sanszosan olcsóbb, mint egy nagyobb AGM-65 vagy bármi más hasonló kategóriás eszköz, viszont az LGB-nél jóval nagyobb HMZ-vel bír és mozgó célokkal semmi problémja nincs egy olyan rakétának, ami kinematikaialg manőverező vadászgépeket is képes követni.
@molnibalage: Az biztos, hogy a Tornado, Eurofigher gépekkel tesztelik Mancingban, és, hogy a nagyon elavult AIM-9L-et fel lehet rá használni. Kérdés, hogy mi jobb, ezeket használni, vagy a nem irányított Hydra70 lézeres fejű változatát használni. Hatótávolság kb. ugyanaz, de utóbbiból konténerben lényegesen többet lehet függeszteni (márha integrálják az adott típushoz)..
@Kelepisti: A Hydra 70 lehet, hogy már túl kevés egyes célok ellen. Papíron a HMZ közel van egymáshoz. A kérdés az, hogy a Tornado SMS rendszere mit bír kezelni.
@Levente B.: Amit kaptak honvédeink azok is szükségesek a feladatok elvégzésére. A kérdés,hogy minek kell ennyi mmikrobusz.. gyakorlatilag egy rajt lehet vele mozgatni a hátországban, illetve békeidőben. Lehet,hogy ezzel őrjáratoznak a kerítés mellett??
@Kelepisti:
"49 db' gépjármű 23 katonai szervezethez kerül, segítve ezzel a katonai szervezetek napi szinten jelentkező csoportos személyszállítási feladatainak az ellátását."
"Around 4,000 US soldiers along with vehicles and equipment are to arrive early next year in Germany, from where they will be deployed to Poland, a senior commander said on Tuesday."
Ha már Gripen, akkor a következő link inkább érdekes, mert a magyar kormány és HM a meglévő képességeket sem akarja a Griffeknél még gyakorlási szinten se használni, nemhogy a modernizálást finanszírozni, mint a csehek..
Franciából átgooglizva...érdekes, hogy nem azonnal rakták ki a hírt:
"On Tuesday, November 29, 2016, four Rafale of the air force of the airbase projected in the Middle East, joined by two Rafale Marine aircraft carrier Charles-de-Gaulle, successfully fired eight SCALP cruise missiles on Of major Daech military installations in the south-west of the city of Raqqah (Syria)."
"The United States military has completed infrastructure investments worth $11.2 million to upgrade an Estonian NATO army base as a part of a U.S. commitment to the alliance's eastern flank, which is facing increasing tensions with Russia."
"The German Air Force is presently lacking a medium-range jet, which is able to accommodate larger delegations. The German parliament approved the purchase of an ex Lufthansa A321 (for 89.608.677 Euro) for the Flugbereitschaft yesterday. The aircraft should be operational in 2019."
"Leonardo-Finmeccanica delivered the first two of a total four ATR 72MPs to the Italian Air Force. Designated P-72A by the Italian Air Force, the aircraft will replace the Air Force’s obsolete Breguet Atlantic. "
@zord:
A tengeralattjáró megnevezés egyébként fogalmi zavar. Mert a tenger alatt csak a talaj és a kőzetlemez van. Pontosabb lenne "tengerszint alatt járó" vagy "tengerbenjáró". De a legjobb a régies "búvárhajó" elnevezés.
@Open Skies: holiday tree vs christmas tree. Ők már ott tartanak, hogy ha nem így írják, megüthetik a bokájukat. És ez szerintem nagyon gáz. Ez nem a felszín, ez szubsztancia. És minden, csak nem demokratikus.
"A HVK SZEMÉLYZETI CSOPORTFŐNÖKSÉG CSOPORTFŐNÖKÉNEK
PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA
Helikoptervezető képzésen való részvételre
Pályázatot nyújthatnak be korlátozás nélkül a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar
Honvédség állományába tartozó hivatásos és szerződéses tisztek és altisztek, akik a
pályázatban leírt feltételekkel rendelkeznek."
"Pénteken adták át az Év katonáinak járó elismeréseket a kecskeméti repülőbázis hagyományos év végi állománygyűlésén."
z Év katonái 2016-ban
Az Év repülőgép-vezetője: Czirják Miklós főhadnagy
Az Év logisztikusa: Petró Tiborné zászlós
Az Év repülőműszakija: Kokovai Dávid zászlós
Az Év katonája, tiszti állomány: Minkó Ottó alezredes
Az Év katonája, altiszti állomány: Ficsór Mihály zászlós
Az Év katonája, legénységi állomány: Szórád Tamás szakaszvezető
Az Év közalkalmazottja: Benkő András Istvánné
"Alexzander Boehmer 20 éves, januárban Magyarországra vezénylik. Egyike lesz azoknak a katonáknak, akiket az orosz-amerikai viszony megromlása után telepítenek Európába. A Fort Carson katonai bázison beszélgettünk arról, mennyire komoly a magyar sereg, és mi az, amitől el kell rettenteni Magyarországon."
"with the signing of the defense cooperation agreement, Indonesia and the Kingdom of Sweden wants to improve and strengthen the existing bilateral relations through cooperation in the defense field."
@zord: Én mindenesetre beszarnák a félelemtől, hogy egy felderítő század itt állomásozik. Hozzátéve, hogy kis Bradlay és a Nagy Bradley között méretben nincs különbség, csak a felderítőnk agyában :) Nem lehet, hogy a Nagy Bardley helyett Abrams-ot akart mondani :)
Mindenesetre szeretettel várjuk, egyen sok disznóhúst és lássa, hogy annyira fontosak, hogy itt vannak, mint t*kömön a köröm, mert annyira fenyegetettek vagyunk :)
...
Viszont Én mindig anakronisztikusnak nevezem, hogy egy katonai szövetség nehézeszközei, és légierejének nagy része több ezer km-re települ annak határaitól. Nem támadó csoportosításra gondolok a határ mellett, de pld. pctörő rakétás Bradley-k nem rossz hogy itt vannak, legalább gyakorolnak a fiuk.. Ez nem fenyeget senkit.
@Kelepisti:
De lehet, hogy a kis Bradley az M113. Felderítő században inkább lehet, mint Abrams. Vagy az M2 - M3 differenciáját jelezte a saját szlengjével.
Amerikai segély keretében igazán adhatnának egy zászlóaljnyi Bradleyt ajándékba.
"Croatia has received a shipment of 11 OH-58D Kiowa Warriors, the latest delivery in a $50 million foreign military sales portfolio managed by the U.S. Army Security Assistance Command. "
"Marines and Bulgarians conduct live-fire training during Platinum Lion, a training exercise at the Novo Selo Training Area, Bulgaria, Dec. 15, 2016. The exercise brought together eight NATO allies and partner nations to strengthen security and regional defenses in Eastern Europe. "
"WASHINGTON: The Air Force’s F-35A will probably make its first operational deployment abroad “in the not too distant future… perhaps next summer,” heading to Europe to help NATO allies deter Russian aggression, Air Force Secretary Deborah Lee James said yesterday. In her endorsement of the F-35 and NATO, and her wariness of Vladimir Putin, Obama’s outgoing air boss politely took issue with President-Elect Donald Trump‘s very public stands on all those issues."
@Beat it!: inkább ne adjanak egy zászlóaljnyit... ajándékba se! Mivel legalább 6 zászlóaljnyi harcjárműre van szükség (illetve további 3 zászlóaljnyira a tartalékosoknak).
Ezt a mennyiséget pedig már érdemes licencben idehaza összeszereltetni. Ráadásul kerekes harcjárművet tudunk kifizetni, mert a láncost fenntartani is drágább.
Ez zászlóaljnyi Bradley így inkább ártana mint használna.
Imagine, a Dutch F-16 intercepted a plane over Belgium or a Belgian fighter aircraft escorted an unidentified device by the Dutch airspace. Starting from 2017 can this reality. Netherlands, Luxembourg and Belgium today signed the development agreement that regulates the joint protection of each other's airspace with effect from 1 January. This is part of the cooperation agreement that by 2015, all was ratified.
"Jó hír, hogy már gyártják azokat a Zlin 242 és Zlin 143 repülőgépeket, amelyek várhatóan 2017 elejére meg is érkeznek a szolnoki kiképző bázisra."
"a tervek szerint 2017 első negyedévében tér vissza a nagyjavításra küldött négy Mi–17-es helikopter, amelyek segítségével a kutató-mentő szolgálatot könnyebb lesz ellátniuk és az afganisztáni misszióra történő felkészülés is végrehajtható lesz. "
@Levente B.:
De jó lenne pár fotó a gyárból, a helikopterek nagyjavítási fázisairól!
Aki tud oroszul, írhatna nekik, hogy küldjenek, vagy töltsenek fel valami spotter fórumra. :)
@exi_:
Akár off szerinted, akár nem, ilyenkor linket célszerű beszúrni. Én hirtelen ezt találtam: figyelo.hu/cikkek/441574-nincs-szukseg-buvesztrukkre
"Elhangzott, hogy folyamatban van a hadiipar fejlesztési koncepciójának elkészítése. A kormány megítélése szerint rendelkezni kell védelmi képességgel, hiszen itt a migrációs nyomás, és felelős román politikusok is a Tiszáig nyúló Romániáról beszélnek - jelentette ki a miniszter."
- jó reggelt kívánok! A románok "igényeit" én az Uniós csatlakozástól függetlenül sem kezeltem volna félvállról. A migrációs nyomás pedig már több mint egy éve probléma. Ehhez képest még csak most kezdenek agyalni a haderő fejlesztéséről... Jobb később mint soha. És remélem nem lesz késő.
@Beat it!: Ilyenkor durran el az agyam. A páncélozott célok ellen nem páncélozott járműveket kell építetni/gyártani, hanem páncéltörő rakétát beszerezni (mert a Metisz-en kívül minden más elavult, az megy kis hatótávolságú), illetve kazettás bombát, vagy más páncéltörő fegyverzetet a Gripenekhez, és talán a Mi-17 helikopterekhez is lehetne beszerezni a nagyjavítás melletti modernizációval együtt páncéltörő rakétákat..
Valahogy olcsóbban jönnénk ki. A migránsnyomáshoz mi a tököt csinálunk páncélozott szállítójárművekkel?
Oda még a sima BTR-80 is sok ... A migránsok nem tankelhárító fegyverekkel jönnek, hanem hivatalosan menekültként. Ha már nehéztechnika, akkor védekező fegyver kéne, tehát önjáró tüzérség, páncéltörő rakéták, többrégetű lérak ernyő (2-3 rendszerből).. Persze a BTR80-80A elavult, de megint egy elemet kiragadni. Nyugaton annyi használt PSZH van mint a szemét, a magyar iparnak más munkát kéne kitalálni, mint kvázi haszontalan nehézfegyverzet gyártását. Tudjátok a vas és acél országa voltunk. Most nem vagyunk azok. Nem kéne ezért ezt a vonalat erőltetni. Ott vannak a használt Warrior, vagy német Marder stb. járművek lehet belőlük csemegézni (direkt nem írok keleti, vagy amcsi technikát)..
@Kelepisti:
Olvasva az MNO-s cikket, az ütött szöget a fejemben, hogy a "páncélozott harci járművek" alatt érthet akár Komondorokat is (melyekből már évek óta csak a prototípus létezik). De lehet olyasmire gondolt, mint a románok leendő összeszerelő üzeme. Azt viszont nem lenne szabad elfelejteni, hogy ők 800 példány legyártásában gondolkodnak, ami inkább rentábilis, mint 2-300 darab.
A tüzérség és a pct rakéták is napirenden vannak elvileg, de Varga most nem említette. (Talán még az önjáró tüzérségi eszközök is felmerültek.) A METISZ hatékony fegyver, de ha jól tudom, éjjellátó nincs hozzá. Azok beszerzése viszont célszerű lenne.
Ezek az összeszerelős játékok a polgári szférában értelmesek, de katonai vonalon, olyan országnak, amely minőségi páncélt soha büdös életbe nem tudott gyártani (Lásd Turán problémáját, hogy két páncéllemezt kellett egymásra csavarozni, mert ne tudtunk elég vastagot gyártani... pedig akkor még létezett páncélgyártás). Se vasunk, se energiánk se ötvözőanyagunk nincs, mindent importálni kell. A Komondor minek? Az se ér semmit, egyik fenyegetés ellen sem. Én is azt mondom, hogy haza gyártású fegyverzetet ha ésszerű, de ilyen kis darabszámban és ilyen háttér kapacitás mellett nem célszerű, csak nemzetközi összefogással. Persze a hazai ipart támogatni kell. Akkor miért orosz metro, magyar helyett, lengyel volvo buszok stb. magyar helyett, spanyol villamos magyar helyett.. Pedig azokra lehetett volna akár gyárat is építeni, és még hagyománya is van. egyedül a MÁV IC+ kocsijai amik itthon készülnek majd, de nem árulok el nagy titkot, hogy 2 létezik, és nem lehet kiállítani őket egyszerre, mert észrevehető, hogy a két kocsi más-más alkatrészekből lett összelegozva. Nos még ehhez sincs elég hazai beszállító. Ezekhez képest egy tényleges harcértéket képviselő nehéztechnika.. No ne már... Értelmetlen.
@Kelepisti:
Reálisan látod a helyzetet. De sajnos a politikusok nem ebben gondolkodnak. Hanem inkább üzletemberek, akik azt nézik, hogy hol lehet úgy befektetni, ami hozna is vissza valamennyit. Ezért gondolkodnak gyártáson.
Mondjuk emiatt nem értem, hogy miért kellett a PG-t utód nélkül felszámolni, vagyis hagyni kimúlni. Továbbá azt sem értem, hogy ha vannak hazai buszgyárak (pl. Credo), akkor miért kell Mercedes buszokat venni Pestre.
@Kelepisti: @Beat it!:
Kele, most nem igazán értem, hogy mi ellen prüszkölsz?!
Akkora gubát ígértek oda a védelmi szektornak, hogy abból mindenre futja, amiből szükséget szenvedünk.
Emberek! A Zrínyi 2026-ban alsó hangon 5400 mrd Ft van, ez lehet több, mint 6000 mrd Ft is, függően attól, hogy mennyi lesz végül az annyi.
Ennek a beszerzési oldala lehet 1500...1700 mrd Ft.
Ezzel már MINDEN szükséges fejlesztést el lehet kezdeni, helikopterek, légi szállítás, IPTR rendszer, tüzérség újjáépítése... és igen, a gyalogsági harcjárművek is! És a gyalogsági harcjárművek az a szektor, ahol lehetőség van hazai összeszerelésre és részegység beszállításra.
Miért akarod ezt te elvetni az ipari szereplők helyett?!
Ki kell írni a tendert, aminek legalább két esélyese előre megnevezhető (Mowag Piranha és Patria AMV), a kiírásban benne kell lennie, hogy komplett ipari megoldáscsomaggal együtt kérik az ajánlatot, a tulajdonosi hálón keresztül pedig az ipari partnerek összeállítják a gyártás tervezetét.
Kurvára nem a magyar kormánynak kell ezzel foglalkoznia, csupán el kell bírálni a tendert. Az pedig gyártásszervezési kérdés, hogy mit lehet itthonról beszállítani és mit külföldről, de esélyes minimum 15-20%-ban idehaza gyártott jármű. A teljes hazai igény pedig több, mint 600 db jármű! (két aktív és egy tartalékos dandár, valamint más egységek őrszázadainak igénye) Ez kb. egy évtized alatt merül föl és évi 60db-os gyártási ütemezés teljességgel elfogadható és megvalósítható.
Bűn lenne ezt a volument nem hazai összeszereléssel biztosítani.
Annak pedig inkább örüljünk, hogy a pénzügyminiszter nem elvonni meg zárolni akar a védelmi büdzséből, ahogy eddig szokásos volt. Egyben sokat elárul az erőviszonyokról, hogy ki jelenti be az érdemi elmozdulást jelentő lépést...
Prüszkölés.. Akkor talán kicsit távolabbról. 2010-ben még nem így állt a hadseregünk. A Gripen program mellett még majd egy mástucat helikopterünk volt, és kb. még fél tucat ami nagyjavítható lett volna. Volt egy NVG képesség is, amely utána vizsgázott Kolontárnál. Igen embrionális formában de fejleszthető lehetett volna, ahogy már 7-8 éve el lehetett volna kezdeni akár 2-2-ként a forgószárnyasok nagyjavítását, korszerűsítését. Akkor még nem 1 Ancsa, hanem 3-4 volt üzemképes.A T. Nemzeti párt gyakorlatilag semmire sem költött és 4 év alatt sikerült a Gripen programot módosítani, hosszabb lízingidővel, de nem kapjuk meg a gépeket, tehát fél évtized után majd ott áll az akuális pártunk és kormányunk, hogy nincs egyetlen harci gépünk sem. Persze lesz majd új tender... Az elmúlt 2-3 évben elment stadionépítésre, klientúrára irgalmatlan mennyiségű pénz. Most bejelentték végre, hogy kap a honvédség a 24. órában beszerzési forrást. Egyébként ez nem egy beváltható csekk. Akkor lenne, ha alaptörvényben rögzítenék, mert ez csak duma. 2018. után nem kapunk egy árva EUR-t sem az Eu-tól. 2010 óta 95%-ban EU forrásból lett fejlesztve minden. Ami hazai forrás volt, abból lett, hogy túlárazták az egészet, majd betudták mintha kifizették volna. Saját maguk vallották be, mert különben nem lehetett vola lehívni a pénzt. 2018 után honnan lesz pénz, amikor amit eddig az EU finanszirozott most azt is nekünk kell???
A hadseregfejlesztés nem abból áll, hogy minden egyszerre lerohad és mindent fejlesztenek. Először priorítás a légvédelem, a szállító repülőgépek a pctörő eszközök, célmegjelőlők, önjáró tüzérség lokátorokkal a Gripen képesség teljessé tétele kéne, hogy legyen. Aztán talán 6-7 év múlva lehet helitender, de már most ki kéne írni hogy lehessen tárgyalni a gyártókkal stb. Kb. ugyanekkor kéne új pSZH-kat beszerezni. A kérdés hogy miért? Azért mert amit fenyegetettségnek mondanak az ellen nem PSZH kell elsődlegesen....
@Batkaa:
Hasra ütés szerűen nagyon szép számokat tudsz mondani. "A teljes hazai igény 600 jármű" - ezt hallottad valahol, vagy te találtad ki? Mert jelenleg BTR-ből kb 250-300 van rendszerben a legjobb esetben. Az egy dolog, hogy az oroszoktól kb 550-et kaptunk, de abból 80 a határőrségé volt, ami aztán elment Irakba. És a maradékból sem használjuk mindet. Hiába rendszeresítenénk 600 darab Piranhát, ha nem lenne bele ember...
Harckocsiból a használt 40 körüli darab, (és a papíron hadrendben lévő 80) simán leváltható lenne ~60 Leo-2-essel. Ha önjáró tarackból kapnánk 18 darabot, már az is kb 300%-os minőségi ugrás lenne a jelenlegi állapothoz képest. Ezek nem eget rengetően nagy számok, de teljesen más üzemeltetési hátteret kívánnak, amit meg kell teremteni hozzájuk - és ez megdobja a költségeket.
@Beat it!: aha, hasraütés szerűen... sajnos, nem tudok ide betenni egy 40 oldalas tanulmányt... csak annyit mondanék, hogy ne a mostani helyzetből indulj ki..., hanem abból, hogy van két teljesen felszerelt aktív gépesített dandárunk: az 2x 2 lövész+1 felderítő zászlóalj, plusz egy tartalékos dandár eszközigénye (ami az aktív állományból leszereltekből áll majd).
Egy dd harcjármű igénye mintegy 172db jármű, figyelembe véve a különféle feladatú hordozóplatformokat is. Ehhez járul a többi egység force protection feladatú alegységének igénye.
Az egyéb gyalogsági nehéz haditechnikát német (vagy más szövetséges) raktári tárolt készletből szerezném be.
Szívesen bebizonyítom, hogy nem a levegőbe beszélek, csak nem tudom, itt van-e ennek tere?
@Kelepisti: ismerjük a múltat, de ez most irreleváns.
Éppen arról van szó, hogy végre meg van ez eddig (30 éve) hiányzó politikai támogatás a haderő fejlesztésére.
Természetesen minden hiány egyszerre jelentkezik, mert minden terület teljesen lerohadt.
A katonai felső vezetés felelőssége, hogy minden terület meg is kapja a neki kellő támogatást. Ennek még némileg híján vagyunk.
Teljesen egyértelmű, hogy a pénzügyminiszter képviseli a maga szempontjait, csakhogy ez most nem áll ellentétben a védelmi igényekkel - ez is új jelenség!
De nyilvánvaló, hogy egy licencgyártási (összeszerelési) program nem jön létre máról-holnapra: úgy számolok, ha azonnal hozzákezdenének, tenderezéssel együtt kb. 2025-től gördülhetnének ki az első járművek (addig persze fel kellene álljanak a NATO szervezetű alegységek is). Tehát bőven van más, ami megelőzné a harcjárművek beérkezését, ez az egyik utolsónak megvalósuló program lenne. De ezt is most kell elkezdeni.
Nem látok egyébként különbséget a prioritásaink között.
Csupán a politikai elvakultságod nem engedi belátni, hogy némi bizakodásra ezúttal talán lehet okunk.
@Batkaa: A probléma hogy nem vagyok politikailag elvakult, hanem gazdaságilag számító... 2018-ra elfogynak az EU-s pénzek. A klientúra pedig lop.. bocsánat de így van. Ki a fene fogja garantálni, hogy az összeomló költségvetésünkből lesz pénz a haderőre??? és ha lesz akkor ennyi. Ez parasztvakítás. Emlékezzetek másfélkét éve lett leállítva mennyi autópálya építés... Ott van nem is tudom hány km, anyag, és hány milliárd forint bebetonozva, aszfaltozva. Ébredjünk már fel. Olyan program ami tulmutat 2018-on, az a jelen helyzetben bizony nem finanszarozható. Raktak el valamennyi pénz rá. Kb. arra jó, hogy az előkészítésre elköltsenek baráti cégeknek nem kis pénzt... Már bocsánat 2026 Zrinyi program, 2016 vége és még az MS20 sincs előkészítve mint a cseheknél, a Mi-17-nél nincs az NVG modernizálás betervezve a helikoptereknél a nagyjavításba, 5 helyet 4 forgószárnyast küldtünk ki pénzhiány miatt Hajózóink megint nem teljesítettek tudtommal az éves repülési keretet, amely a Gripen programból rendelkezésre áll. Soroljam?? ebből lesz 2026-ban pénz???Honnan? Trump ad? mert ha nem kapunk amerikai katonai segélyt akkor Zrinyi program új kimúlik, mint szegény nagyapjának kirohanása a belső várból...
Batkaa tényleg behatóan foglalkozik ezekkel a dolgokkal, Kele.
És ugyan én se vagyok optimista, de azért most mégiscsak körvonalazódik valami. Pénz, tervezet névvel. Igen, ahogy én is írtam a vonatkozó topic címében, "hiszem, ha látnám".
Ha már szóba került a Leopard 2-es. Az IÁ legalább kettő török A4-es változatot és egy ACV-15-öst zsákmányolt a harcokban!! Az utóbbi biztos működőképes maradt. A török hadsereggel nagy bajok lehetnek, ha ilyen megtörténhet. Talán a puccs utáni tiszogatások okoznak vezetési szervezési problémákat.
Hiába van korszerű haditecnikád, ha nem jól használod, és a sorkatonákat rosszul vezetik. Néhány napja már kilőttek egy Leopard 2-est, szeptemberben meg M60T-t harckocsikból vesztettek el többet.
"Defence and security company Saab has received an order from the Swedish Defence Material Administration concerning an upgrade of the IFF system in Gripen C/D. The order value amounts to approximately SEK 240 million and delivery will take place in 2020."
"We have also been gifted 30 T-72S tanks, and 30 combat reconnaissance vehicles BRDM-2, with 14.5mm cannons," Sputnik has reported Vucic as saying. "
"As for air defense missile systems, Buk M2 and Tunguska - "we agreed to work on this together, but it concerns 2018, which is in a year's time," the prime minister said."
"According to TASS, Shoigu also made a proposal to hold joint air force drills between the two countries - similar to BARS-2016, organized in October in Serbia - every year. "
""We are in talks about getting six planes, which would mean we would have ten MiG-29s in our resources," he said, noting he was proud Serbia would pay for the purchase with its own money.
According to reporters, while in Moscow, the prime minister will also discuss the acquisition of Buk air defense missile systems. The MiG-29 should be delivered to Serbia by the end of March."
"Ramstein, Germany - On Jan 1, 2017, a new arrangement for NATO Air Policing will start for the airspace of Belgium, the Netherlands and Luxembourg (BENELUX). The Belgian Air Component and the Royal Netherlands Air Force will take four-months turns to ensure Quick Reaction Alert (Intercept) fighter jets are available 24/7/365 to be launched under NATO control. "
Ahogy sejteni lehetett, a csehek az izraelieket választották (ELM 2084 MultiMission Radar MMR) a mobil radarok beszerzésére, úgy rt, mint lérak kiszolgáláshoz. Nyolc készlet:
Demonstáror, demonstrátor hátán..
A FACAS UCAV elsősorban brit-francia kooperációban, de a Leonardo és több más él európai üzem is benne van. Ide kéne talán a svédeknek is csatlakozni, meg a németeknek.. A NeuroN és a brit technikai demonstrátor után, már valami életképes is kéne..
"Pomoćnik ministra odbrane, Nenad Miloradović, rekao je za RTS da će avioni dobiti radare dometa 120 km u otkrivanju cilja veličine lovca (moguće radar Žuk-ME), da će imati rakete vazduh-vazduh sa aktivnim radarskim samonavođenjem (jedina ovakva ruska raketa je RVV-AE odnosno R-77), da će služiti još 14 godina i da će biti na „savremenom standardu kao i avioni Gripen kakve poseduje Mađarska“. Uz modernizaciju 6 ruskih isti radovi bi se izvršili i na postojeća 4 srpska aviona."
"Assistant Minister of Defense, Nenad Miloradović, told RTS that the planes get radar range 120 km in detecting the target size of the hunter (possible radar Zhuk-ME), you will have air-air missiles with active radar homing (the only such Russian rocket RVV Startup relief or R-77), to serve another 14 years and that will be the "modern standard and planes Gripen what has Hungary". With the modernization of 6 Russian same works would be carried out and the existing four Serbian planes."
"A kormány 1841/2016 (XII. 23.) határozatában egyetértett a Red Bull Air Race 2018-20 közötti megrendezésével és legfeljebb évi hatmillió euróval támogatja is a rendezői jogdíj és a szervezés költségeit."
"Photo accident two Su-27SM from the 790 th Fighter Regiment, 105th Guards Composite Air Division 6th Leningrad Red Banner Army Air Force and Air Defence Russia, which took place December 15, 2016 the regiment Khotilovo based on the airfield "
@Open Skies: hát nem hinném. Szíriában szerintem csak korszerűsített gépek mentek, amiben valszeg minden cucc erősebb egy An-30-asnál.
Taktikailag ugyan nem túl bölcs ilyen közel repülni, de az is biztos, hogy nem hagynék egy szállítót se kíséret nélkül Szíria fölött. Potenciális ellenségek néhány (másod)percnyire körös-körül. Ha ott van egy vadász, még akkor is se veszélytelen a támadás, ha a legtöbbször látott R-27-es fegyverzet, még hosszú változatában sem versenyképes az AMRAAM-okkal szemben. De azzal, hogy mutatóba lehetett látni a 77-est is, már senki sem mehet biztosra, jobb nem provokálni a ruszkikat.
Nekem a közelség inkább légifotózásnak tűnik. Ha nemsokára k. jó képek megjelennek Szíria fölötti felfegyverzett SZuhojról, ne csodálkozzatok.
A cikk alatti kommentek kétségbeejtők. A kedvencem:
"Fékszárny az, ami miatt lezuhan a gép. Csak ha miatta zuhan le, nem értem minek teszik rá?"
- ez már veri a szőke nős viccek szintjét.
"36 years of operational activity have come to an end this morning as the "Netz" (F-16A/B) landed from their flight and shut off the engine for the last time. The IAF parts from the first of F-16 aircraft that are leaving a hefty past behind them and a promising future ahead. "
@Levente B.: ilyenkor merül fel bennem a kérdés, hogy az extrapoláció útján alkotott véleményünk az izraeli légierőről pontosan milyen valósággal áll szemben. Persze 36 év abszolúte jó rendszerbenmaradási idő egy változatnak.
Hasonló kérdés merült fel bennem, amikor pár éve egy gyakorlaton ujjnyi vastag porral fedett pár 16-os előtt gurultak az aktív gépek.
"Az ostravai nemzetközi repülőtéren található helikopteres kiképzőközpont, a HTP Ostrava 2012 óta rendezi meg a Hip Cup elnevezésű szimulátoros szakmai versenyt. A Mi-8/17 típus NATO kódjáról (Hip) elnevezett megmérettetésen eddig négy alkalommal indultak magyar katonai helikopterszemélyzetek és idén hat nemzet tizennégy csapata közül az első helyen végeztek."
Válasz erre Moderál
@zord: Ezzel most nem igazán értem, hogy mit akarsz mondani, túl sokat lehet ebből extrapolálni. Nem először csinálod ezt. Nem értem, hogy mi a rákért nem lehet konkrétumokat írni, ahelyett, hogy barkochba játkban kényszerítenéd a közösség egy részét... :(
Azt, hogy a flotta egy részét ők is kannibalizálták és/vagy hagyták rohadni, tehát az IAF nem olyan profi, mint látszik?
Vagy azt, hogy ott sem kolbászból van a kerítés?
Azt, hogy majdnem minden jól csinálnak és kitolták a típusból a teljes életciklust?
Horvát vadászgép beszerzés....a tanácsadói csoport (Josip Čuletić, Josip Štimac i Vlado Bagarić) a Gripen-t és az FA-50-nt favorizálj.a...nem támogatják az F-16-t. Josip Štimac javaslata szerint az államnak jövő év végéig döntenie kell az új gép beszerzésén...
"In determining the best variant for the Air Force has taken into account technical and economic options offers. As we found out, it was concluded that the introduction of these two aircraft require the lowest operating costs of use, minimal investment in infrastructure and the best economic benefits. "
I believe that we will cooperate with the US and strengthen due to the fact that our armed forces must continue to shift to the western military technology...we decided to go further in the procurement of transport helicopters, most likely American Black Hawk.
@Levente B.: Összesen 125 F-16A/B került Izraelbe, ez 2680 órát jelent gépenként úgy, hogy 1980 és 1994 között érkeztek be. Ha azt mondom ebből, hogy az izraeli Netzek átlagéletkora (a náluk töltött idő) 29 év, akkor egy átlag zsidó F-16-os 92 órát repült évente. Nem megyünk a falnak ettől a számtól. Ezek azok a nüanszok, amire fenn próbáltam utalni, és amit nem látunk a mindent elsöprő propaganda miatt.
@zord: A 91 után használtan kapott gépek egy része nem repült, hanem kannibalizációra szolgált. Az első 75 darab, amit újonnan kaptak, az kirepülte az idejét.
De Laci korrekciójával csináljunk egy best case számítást:
75 gép 36 év, 335 ezer óra: 124 óra/gép/év.
(Helyezzük ezt perspektívába: a sokat általam is bírált hazai Gripen program már több éve sárkányonként ~128 órát hoz ki, jövőre először talán megugorja a 150-et.)
Az én következtetésem ebből az, hogy a zsidó pilcsik vagy nem repülnek nagyon sokat (szemben a sztereotípiával), vagy kevesen vannak (erről javítsatok ki, nem tudunk semmit). Hajlok az utóbbira. Nem zárom ki, hogy 1 alatt van a pilóta/gép arány.
A "most", az idént jelent. Márciusban volt az évforduló, akkor 14 ezer óra körül jártak összesítve. Így a 10 éves átlag az csak 100 óra/gép/év. És mivel ez átlag, ebben benne van hogy nem egyszerre érkeztek a gépek és a gépveszteségek hatása is.
Gondolom az F-16-osok sem mindig 124 óra/gép/év-et repültek, hanem az elején sokkal többet. Aztán ahogy jöttek a modernebb típusok, úgy csökkent a szerepe, kihasználtsága. A vége felé már leginkább sugárhajtású kiképző gépnek használták. Létszámhiány pedig náluk is van már vagy 10 éve.
@Open Skies: oké. Ezzel együtt érdekes reveláció ez a cikk, mint az izraeli légierőre, mind az amerikai technikára vonatkozóan. És persze, lehet 200, 400 órákat, fázisokat évente belepörgetni egy gépbe, de nem ez a tipikus, és nem lehet, mert kiszaladsz az összüzemidőből, illetve jönnek a nem programozott meglepetések.
"German military flew nearly 700 missions against 'Islamic State' in 2016
...operating six Tornado reconnaissance jets and a tanker aircraft used for aerial refueling.
New figures showed the Tornados flew 692 reconnaissance missions and the tanker flew 315. Together the aircraft flew 3,651 hours out of Incirlik Air Base in Turkey."
Sajnos csak összevont óraszám van benne, de az látszik belőle hogy "háború" esetén kb. hogy alakulnak repült óraszámok. Persze azt is tudjuk hogy a Luftwaffe otthon maradt Tornado flottájának a hadrafoghatósága pedig katasztrófális.
Damir Krstičević Védelmi miniszter visszahozta az F-16-t és a Rafale-t a buliba...a tanácsadói csoportot "kéri" induljanak neki újra, a miniszter szeretné Ivan Selak és Ivicu Ivandića pilótákat is a csoportban látni.
U.I. A Textron AirLand Scorpion-t látni a listába kicsit merész gondolat.
"Defense contractors deliver over 100 warplanes to Russian troops in 2016.....If we speak about military aviation, the output includes 109 warplanes and 186 combat helicopters"
Valamint van még egy dolog 1:45:30-tól. Itt azt állítják, hogy az iráni vezetési rendszerben, beleértve a légvédelmet is ki be járkáltak az amcsik. Ez mennyire lehet igaz? Amúgy az egészet érdemes megnézni, a Stuxnetről szól.
@Rommel28: nekem erős kétségeim vannak. Részigazságok biztos lehetnek. De nem kell túldimenzionálni. Senki nem hülye, és tudjuk, hogy kell a fizikai hozzáférés.
Ami az embereket illeti, hát azokra meg vigyázni kell. Sose voltam híve itthon se a tablóknak, és egyéb teljességeknek. Messze nem csak MH2/MH24/KNBSZ-nél látnám ennek szükségét.
@zord: 2016-ban Keléékkel terveztük, de más programjuk jött közbe. Ha utána nézel, miket lehet ott fotózni........a reptéren egy tucat kijelölt szpotter hely van
@stonefort2: Most is tervben van. Tavaly nem más program volt, hanem elolvadt a hó, és k. nagy sár volt helyette ami már nem adott olyan szép hátteret.
Nem velük kell menni, csak akkor... Jóval olcsóbban megoldható. Egyébként nézzétek meg a linket vannak érdekes lehetpőségek, amit magánúton is meg lehet csinálni. Ja és van fotózási lehetőség KECSKEMÉTEN :)
Illetve egy nappal akartuk tolni, mert akkor voltunk Bulgáriában 25 fokban februárban, aztán mire visszatértünk elolvadt Svájcban is a hó, és csak eső és sár volt...