Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Kiút (!?)- magyar ikerhuey (UH-1N)

2011.09.20. 09:26 | zord | 361 komment

Tegnap a HM immár az MTI-n keresztül is bejelentette az UH-1N beszerzési program létét, s ezzel az - egy évnyi előkészítést követően - hivatalosan is nyilvánossá vált. Most itt az ideje, hogy szemügyre vegyük ezt a típust, üzemeltetését, hosszú távú fenntarthatóságát, felszereltségét, az általa potenciálisan a Honvédségbe hozandó képességeket, s mindezek költségeit - és nem utolsósorban azt a tényt is, hogy negyven éves sárkányokról van szó. A saját információnak álcázott hivatalos közlemény már meglehetősen határozottan fogalmazott, ugyanakkor rózsaszín képet közvetített, melyet itt elhagyni persze kötelességünk.

980609 Camp Lejeune, Észak-Karolina. Bármennyire is szégyen, a LégierőBlogger nagy hirtelenjében nem talált frissebb saját fotót egy USMC Ikerhueyről, mint ezt az 1998-ban készültet. Úgy tessék megnézni, hogy egy Praktica Super TL műve. Így kísértett az NDK technika egy PfP gyakorlaton, az újraegyesítés után kilenc évvel az Egyesült Államok keleti partján...

Az mindenesetre biztos, hogy a forgószárnyas területen (is) sürgős lépésekre van szükség, s tudom (!), hogy a döntéselőkészítőket ez vezette, amikor az amerikai tengerészgyalogságtól kivonandó helikopterekre szemet vetettek. A LégierőBlogger szerint a vitával véletlenül sem szabad aláásni a hazai forgószárnyas erők lehetséges kiútját, de a szakmai közvélemény mégsem maradhat vaksüketnéma, és hozzá kell tennie a dologhoz a maga észrevételeit. Mert hogy a hazai döntéselőkészítés és -hozatal szakmai horizontja sajnos nem kellően széles, az nem politikai és személyes preferencia kérdése, hanem történelmi tény. Csupán az elmúlt két (és több) évtized a bizonyíték rá.

Zord

Címkék: magyar hungary uh 1n

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr293240266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.16. 15:34:01

@zord:
Szóval én továbbra is azt állítom, hogy nem volt olyan rossz az az első szerződés, a 20 ezer órájával. Radar, AMRAAM, svéd link, Maverick stb ugyanúgy--
Gábor ebben igazad van, hogy benne voltak, de nem volt rá szükség. légirendészet AMRAM-mal, ilyen lokátorral? Svéd linkkel egy NATO tagország? MAverick? minek??? Haza békebeli légirendészetre ott volt a 29-es. Ez meg adott volna egy jobb légvédelmi kapacítást európa közepén, amire nem volt szükség. A NATO-nak multirole felajánlás kell nem vadászgép... A MAVERICK? milyen páncélosarmadától tartott a kormány 2000-ben? Másra nem igazán megfelelő, a repeszromboló fejjel meg többe kerül a leves mint a hús. teherautókat lőnek ki?
A mostani gép egy potens korszerű bevethető masina. Más kérdés, hogy mi mire degradáljuk..
A képesség megvannak. A repült óra meg szerződés függvénye. Nálunk a kormány szerint szarabbul álló nemzetek (pld Görög-ök, olaszok, spanyolok) jóval több repült órát repülnek, mint mi, a nemzeti sikeres önrendelkezéstől dagadó keblünkkel, akit ma hagyott reggel ott a bankja. Mert elfeletették, a nagyvezető elfeltette, hogy bár a bankunk, de nincs ott pénzünk :)
Miről beszélünk? abból az össegből amivel csak a 2012 évi bp-i névváltozások, magy a magyar köztársaságből magyarország lesz az utcatáblákon kb. +100 órát repülhetnének leglalább a hajózóink. melyik a fontos. Én nem érzem magam jobban, hogy a magyar köztársaság helyett csak sima magyarországon élek.. Te igen?

zord 2011.12.16. 17:41:23

@Kelepisti:

Egy kicsit úgy érzem messzire kanyarodtál itt a végén abból kiindulva, hogy rossz üzlet lett volna a JAS 39A/B...

...fókuszáljunk kicsit jobban a tárgyra, nem feldve azt, hogy azért ez az UH-1N bejegyzés kommentje.

Ne feledjük azt sem, hogy a 2001-es csak bérlet volt, nem lezárt ügy. Közben, a végén bármikor lehetőség lett volna abból is tovább lépni igények-kényszerek függvényében.

Vissza UH-1N-re!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.12.16. 17:59:58

@Kelepisti: Látom nem esik le a lényege a konzerválásának. Az A/B gépek egyes elemei a C gépekben továbbélhetnek...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.16. 18:01:28

@zord:
Igen valóban elnézést. Az biztos, hogy az UH-1N-el akár szövetségi,, akár hazán belüli béke és háborús feladatokat elláthatunk majd. Remélem marad 4-6 Mi-17 mellette mivel a közepes helikopter kategóriára azért szükség van.
Azért kiváncsi volnél pld. ki választotta ki az AGM-65-öt anno 2000-ben, mikor árából hány száz Mk62/83-at vehettünk volna... És milyen indokkal.. vagy a Raytheon budget az AIM-120-as csomagban olcsóbban adta?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.16. 18:06:59

@molnibalage:
Igen továbbélhetnek. Ha valamit konzerválok és közben szétszedek, akkor az nem konzerválás. Igy akár az egész gépet szétszedhetnék alkatrészekre, ami még használható azt be a raktárba, ami meg nem az be kell olvasztani. Ha az egész gépet konzerválom, és közben kannibalizálom akkor az egész konzerválást tökreteszem, és jurasic parkot csinálok..
Az biztos, hogy a kivont A/B egy részéből C/D részegység lesz. Éppen a magyar gépek építési tapasztalatai alapján. De ez nem konzerválás. A svédek terveiben csak a C/D gépek rendszerben tartása szerepel.

zord 2011.12.17. 02:24:08

@molnibalage:

Ua, mint most a USMC-nél, a cél a harminc géphez tíz készlet. Starfire FLIR, AN/AAR-47 MWS-LWS, AN/APR-39 RWR, stb.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.17. 14:27:00

@zord:
Ez a tíz készlet biztos? Van valami hivatalos forrás?

zord 2011.12.17. 15:57:12

@KGyST:

Igen, én. :-))))))))) Egyébként benne volt az októberi aerós cikkemben is, akkor jelent meg először.
Az októberben indult netes kiadás eddig legolvasottabb cikke.

http://www.aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=103:„ikerhuey”-a-honvédségnek&Itemid=116

Zord

Hollywood 2011.12.17. 16:16:22

@Kelepisti: @KGyST: @molnibalage: @zord:

A témákhoz legtöbbet hozzá szólóktól szeretném megkérdezni,vélemnyüket megtudni egy felvetésről.
Ez ugyan még nem merült fel sehol mint ötlet,de talán megfontolandó lenne.Még pedig a kivont holland 10 db Cougar rendszerbe állítása a mi Mi-8/17 helyett vagy mellett(és persze az UH-1 mellett is).Ezek a gépek fiatalabbak és modernebbek is elektronikailag a Minyóknál.Ezzel megmaradhatna közepes szállító kategória,techikailag előre lépés lehetne,Nato kompaktibilis és politikai célt is támogatná("orosztalanítást", orosz függés csökkentését),és talán a support is megoldható lenne több forrásból.Nem tudom erről kinek mi a véleménye?
Mert én el tudnék képzelni egy Uh-1/Cougar/Mi24 kombinációt.És talán a rendszeresítési és fenntartási költség sem lenne elviselhetetlenűl magas és mégis csak fejlődne honvédség.
Lehet hogy ezt a felvetés nem jó topicba írtam,majd a rendszergazda eldönti:-)

üdv:
Hollywood

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.12.17. 16:48:17

@Hollywood: Sajnos azt a helit egyáltalán nem ismerem, ezért semmit sem tudok róla mondani. Ezen felül mivel fel sem ajánlották nekünk max. gondolatkísérlet lehet. Mivel a hollandok kizárt, hogy olyan csomagot adjanak, mint a jenkik, ezért a magyar viszonyok közepette a "hagyományos" üzemeltetés nem tűnik jó ötletnek.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.12.17. 19:56:58

@Hollywood:
Zorddal többször jártunk Szlovéniában, volt szerencsénk a Cougarral is repülni. Az egyik látogatáson egy hajózót kérdeztem a típusról. Nem volt túl beszédes, ő azt mondta, hogy a szakma a Black Hawkot választotta volna, de volt jobb ajánlat. Mindenesetre a Cougar beszerzés mellett felépült egy francia autógyár üzeme Novo Mestóban.

airbase.blog.hu/tags/szlov%C3%A9nia

Devil

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.17. 20:56:13

@Hollywood:
Nekem meg az a véleményem, hogy szarom le, milyen típust állítunk rendszerbe. Két dolog izgat:

-Legyen értelmes érvekkel alátámasztva, hogy most, vagy akármikor, helikopterekre van szükségünk.
Aki fél évvel ezelőtt arról panaszkodik, hogy nincs két milliárd forint 5 Mi-24-es nagyjavítására, utána előáll egy 100-150 milliárdos beszerzési programmal, az elmehet a picsába (és itt most hangsúlyosan nem a kommentelőkre/posztíróra gondolok).

-Ha kiderült (lehetőleg nem az utolsó utáni pillanatban), hogy szükség van a beszerzésre, akkor elvárnám, hogy a lehető legtöbb alternatív ajánlat összehasonlításával transzparens módon döntsenek.

Azután ha a Huey nyer, akkor a Huey nyert. Pont.

De ha már:
Ez a Cougar túl kevés. Én a jelen gazdasági helyzetben egyszerűen nem tudok elképzelni két típust, a magyar realitások között meg 10 verdával kb. a Mil-helikopterek eredményeit reprudukálnánk. Ha húsz gép lenne, más lenne a felállás.
Másrészt én minden fegyvertől iszonyodom, ami francia, vagy akárcsak egy francia csavar van. A csillagászati árú Mirag/Rafale-től a Mistralig. Elképesztően drága, oszt vagy müxik, vagy nem, de inkább nem. Namost a Cougar hiába Eurocopter, attól még elég francia. ;-/
(Egyébként a helikopter-témához elég laikus vagyok)

@zord:
Nekem ez egyelőre pont elég, egyébként a 10 db az egy reális mennyiségnek tűnik.

Na, minden jót, letölthető a SAMSim új doksija, benne az SzA-75 Dvinával, este azt olvasgatom, sziasztok :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.17. 21:01:55

Én úgy gondolom, már elnézést,hogy lehet álmodozni. Jó lenne a hollandoktól Cougart, Patriotot meg Leo-kat szerezni, a Németektől Patriotot, meg leo-kat meg önjáró lövegeket, sőt azt hiszem még MLRS-t is kivonnak. A britek egy teljes nehézdandár oszlatnak fel, tehát Warrior, és Challanger(2) tankok is felszabadulnak. Ausztria tudtommal M-109 lövegeket adna nekünk, persze nem ingyen. És innen jön a feneség. Nincs pénz..
Egyikre sem. Az említett országok csak technikát, max kiképzést, pótalkatrészeket adnak, de nem olyan komplett csomagot, mint a Gripen, vagy Huey progam.
Én ausztriában beszéltem a Black Hawkról régebben. Ők azt mondták, hogy jó helikopter, amig nem hibásodik meg. De akkor rémálom. A képernyős, menüs displayrendszer olyan, hogy menuből, menu és annak 3 almenuje és annak 4. mégalmenüje. Akkor a másodplióta csak azt nyomogatja és imádkoznak, hogy nagyobb baj ne legyen mig megtaláljk mit a fene van. Ők éppen a Superpuma/Cougar mellett érveltek. De hát hajózok, és hajózók között is van külömbség.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.17. 21:13:25

A helikoterek esetében értelmes magyarázat:
Még a szoci időkben volt részben) média nyilvános feladatmegszabó értekezlet szolnokon. Akkor és ott szekeres kijelentette. Tudják (HM és az akkori kormány), hogy a helikopterek üzemeltetésében 2012-13-ban rubicon van. tehát lépni kell, mert kirepülik az időt. Ők új helikopterben gondolkodtak a Minyok pótlására. Tudták már, hogy nem nyerhetnek. Azt mondta. A következő kormánynak örökül hagyunk (HM-en belül) egy közbeszerzésre előkészítet anyagot, a szállítóhelikopterek beszerzéséről. Azt persze lehetett tudni, hogy a felcsúti kormánya ebből semmit el sem olvas, ismerve a társaságot. Elvből mindent el, amit nem ők találnak ki. Azonban hála mégis akár az istennek akár a HM-nek (azon belül a helikopteres lobbynak), akár Hende Csabának, de talán még Orbán Viktornak is, komolyan vették, hogy 1-2 árviz és ott döglenek meg az emberek. A szállító helikopter az amely békében és háborúban stb. jól szolgálja a haza érdekeit. Igaz valaki leírta, hogy pld. a szállító katonai helikopternek nem az alapfeladata a homokzsákcipelés és a civilek menekítése, de hazánkban más ilyen szervezet nem lévén, szerintem van olyan fontos, mint pld. csapatszállítás, felderítés, vagy a tűztámogatás. Gyakorlatilag a kutató-mentő és harci-kutató-mentő feladattal egyenértékű. Erre a háromra kell ugyanis a legjobban felkészülni. A civilek menekítése, homokzsákszállítás (külső teheremelés) és a kutató-mentő amit békében kell elsősorban biztosítani és gyakorolni a harci-kutató-mentést, az eje. ugratást, a klf. terepszakaszokra különféle alegységek eljuttatását, és a tüztámogatást. Van persze sok kombináció még. A dolog lényege, a helikopter kell mint egy falat kenyér.
Jobban kell a harckocsiknál, a tüzérségnél, és még néhány más fegyvernemnél jelenleg.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.17. 21:19:24

A Cougar/Superpuma közepes szállítóhoz azért annyit, hogy a román SOCAT-ok (licenc Superpumák) jó hadrafoghatóságal, repülnek, és lehet, hogy a "csavarok" jó része kompatibilis..
De az egész a Cougr dolog konteo gyártása. A svájcak is különben elégedettek a Cougar koptereikkel. A Merlinnél és az NH-90-nél jobban sikerültek, mivel egy folyamatosan továbbfejlesztett és nem vadi új típus (gyermek és tervezési betegségekkel).. És ott az abból fejlesztett CSAR Caracal is..

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.12.17. 22:39:38

@Kelepisti: Szerintem megvezettek a Black Hawkkal kapcsolatban. :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.18. 00:10:36

Nem zárom ki a megvezetést. Minden az lehet, amig saját szemével nem látja az ember. Aztán az is lehet, hogy a klf. alverziók szoftverei között is van eltérés. Az eredeti UH-60-ból alapból meg annyi változatot gyártottak...

stonefort 2011.12.18. 08:30:42

Kele, nem ismerem az UH-60-ast, de abban biztos vagyok, hogy a repbiztonságot veszélyeztető hibák esetén automatikusan előjön azonnal a szükséges tevékenység menüje. A többi esetben pedig természetes, hogy nyomkodni kell a gombokat. Ugyanez van az utasszállítóknál is és minden más helyen ahol legalább részben vagy egészben áttértek a papírmentes cockpit-ra.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.12.18. 09:39:18

@Kelepisti: Csak tréfáltam, de komolyra fordítva, nem tudom elképzelni, hogy a Black Hawk komplikáltabb lenne, mint egy európai típus, különösen egy olyan amiben a franciák keze is benne van.
Devil

zord 2011.12.18. 10:15:34

Mindjárt elzavarom a társaságot néhány típustanfolyamra....:-)))))))))))))))))

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.18. 19:35:51

Sziasztok!

Tudom, hogy elméletileg így működik minden hasonló cocpit. Amire panaszkodtak, hogy a tul sok gombnyomással értek el klf. menüket.

No az alábbi video-ban amcsi parti örség UH-60-asának cockpitje. Gondolom ennért azért gyengébb osztrákok feketemaradáé..

www.youtube.com/watch?v=kUJTHhKPvQg

Flankerr 2011.12.19. 14:18:41

Tudom hogy Indexes cikk szakmailag kevésbé játszik:
index.hu/belfold/2011/12/19/helikopter/
De ez a minisztériumi mondat megütötte a szememet:
"A tárca szerint az amerikai gépek vezetéséhez és kiszolgálásához már most is megvan a szükséges személyzet."
A kérdésem klasszikus: mire gondolhatott a költő?? ..:)

GSF 2011.12.19. 14:50:03

Inkább az az érdekes, hogy a Mi-8-asok is csak 2014-ig maradnak! A cikk szerint nem számolnak tovcább az orosz technikával, így bejöttek a félelmek: marad az UH-1 és kész. Ennyit erről....

Ha igaz a cikk ezen része. De hát várható volt.

Üdv!

zord 2011.12.19. 18:45:14

@GSF:

Azt kell látni, hogy a jelenlegi üzemidő-tartalékokkal és üzemeltetési tempókkal 2015-ig maradhat az orosz technika (a Mi-8-asok 2014-ig, a két legutóbb nagyjavított - nem N! - két Mi-17-es pedig 2015-ig).
Ez azt jelenti, hogy a jövő évi UH-1N programkezdettel együtt legalább négy éves "együttélés". Én ezt azért tartom fontosnak, mert ez lehetőséget kínálhat a korrekcióra. A gyakorlatban ki fog derülni, hogy mire jó idehaza a típus, és mire nem, működik-e úgy a support, ahogy remélik, stb.
Ma a HM-ben éppúgy találkozni olyanokkal, akik teljes felváltásról beszélnek, és vannak, akik nem. Az MH vezetése teljes mértékben a felváltás ellen van, szerintük könnyű helikopterrel nem lehet leváltani a közepeset, és ez utóbbira szükség van idehaza.

Én azt mondom, hogy nem szabad átesni a ló túlsó oldalára, ahogy szoktunk. A Blackhawk-kal ezt még éppen meg lehetne játszani, de az UH-1N-vel nem. A típus szerintem teljesen nyilvánvalóan alkalmatlan például a hazai árvízvédelmi feladatok legalábbis egy részére.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.19. 21:39:35

Őőő.
Két kérdés:
1. Láttunk már Huey-t árvízi védekezni? Mit tud a típus ilyenkor? A Minyó kapacitásának hány százalékát tudja?
2. A kerozingőzösön van egy lista a magyar gépekről (ezek szerint én egész jól felmértem a gépállományt), a lista szerint a két ex-iraki gépet 1980-ban gyártották, és most még repülnek, 31 évesen.
A Mi-17-eseket 1988-1990-ben gyártották, 10 évvel fiatalabbak, akkor hogy járhat le az üzemidejük 2015-ben?
Lehet, hogy hülye vagyok, de nem értem, mondta Hofi anno.

zord 2011.12.19. 22:10:19

A 2015-re írtam, hogy nagyjavítás nélkül.
Nagyjavításokat beiktatva a korlát a naptári üzemidő, ami 2020-ban jár le a legfiatalabb Mi-17-eseknél.
Egyébként bármennyire is furcsa (van, aki szerint az erősebb dinamikus rendszer fokozottabb igénybevétele miatt), a Mi-17-es naptári és üzemidő-élettartama rövidebb, mint a Mi-8-asé.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.19. 22:13:32

Őőő. Még két kérdés.
3. Stonefort cikke szerint a Mi-17-eseket 6000 órára tervezték, ehhez képest a Mi-8T-ket 3-4000 órával vonták ki üzemidő miatt, elég nagy szórással. Itt mi volt a helyzet, naptár szerint lettek pl. 30 évesen leállítva?

4. A csóró amerikaiaknál pl. az F-16 gyártáskori tervezett üzemideje 4000 óra, ehhez képest most dolgoznak a 8-ról 12000 órára emelésen. Az orosz gépeket csak nagyon gazdag országok üzemeltetik, akiknél fel sem merült, hogy üzemidőt hosszabbítsanak, vagy ezeknek a gépeknek az esetében is hosszabbítható az üzemidő, csak a HM illetékes elvtársai farkasvakságban szenvednek, és nem veszik észre az ilyen ajánlatokat?

jets.hu/news?id=165
www.kerozingozos.hu/2010/06/03/gondolatok-az-arvizi-helyzethez/
lhsn.hu/helikopter-tipusok/mi-8/lajstrom/

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.19. 22:16:01

@zord:
Aha, akkor elvben lehet Minyó 6000 óra felett is?

stonefort 2011.12.20. 08:20:50

@KGyST: A Minyó tervezett élettartama 10 ezer óra. Ezen belül először ezer óránként írtak elő nagyjavítást, ezt később mengövelték 1500 órára. A naptári 30 év volt, de ezt túl lehet lépni bizonyos feltételek szerint. Magyar viszonylatban repült óra "kikoppanása" légi járművek esetében ritka, mint a fehér holló.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.20. 08:30:31

@stonefort:
Szent istenem, 10000 óra. 4500 óra felett nem is volt verda.

Legyártottak a típusból 17000 darabot, tegyük fel, ennek a fele üzemel, és átlag 10 évente kell nagyjavítani, ez évi 1000 körüli gép nagyjavítása, pont a 10 magyar gépnél megoldhatatlan?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.20. 17:30:00

Kíváncsi lennék, meddig lehet egy ilyen verda (Mi-8) élettartamát nyújtani, a guglizás 23-35 évnél nem dobott ki többet.

Ahogy hallottam, a gépekből kap a TEK és a mentők is, utóbbiak függetlenül attól, hogy akarnak-e, mert lejár vagy fel lesz mondva a helikopterbérletük.

zord 2011.12.20. 17:32:04

Nem kap. Használja.

Zord

Sidewinder 2012.02.15. 23:24:54

Szép-szép. Legfőbb szövetségesünk még besugárzásjelzőt se akar a géppel adni, továbbá 1000 óránként el kell vinni nagyjavíttatni a nagy kék vizen túlra,szemben a minyó 1500 órájával,Ezen felül szóba sem jöhet hazai D szintű karbantartási kapacitás kiépítése.

zord 2012.02.15. 23:28:57

@Sidewinder:

1000 óra, vagy 36 hónap (nálunk ez a valószínűbb), irány Amerika. Ahogy erre valaki megjegyezte, erre a feladatra érdemes lesz szállítmányozó céget alapítani, "megfelelő" összeköttetésekkel...a számítás szerint a D-check ára sokkal kevesebbe kerülne, mint a szállítás.

Zord

GSF 2012.02.16. 09:38:09

Sosem árt az óvatósság, gyorsan elillan a hurrá hangulat.

Tényleg nem a pesszimizmus mondatja velem, de ki tudja elképzelni, hogy ezután a kudarcosnak tűnő ajánlat után, ilyen gazdasági helyzetben ténylegesen sor kerül majd heli beszerzésre? Akármilyenre...

Üdv

Beat it! 2012.02.16. 09:51:45

@zord:
Mit jelent az, hogy a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne?
Jó cikk. Segít, hogy reálisan lássuk amerikai barátaink segítőkészségét. Az oroszok részéről most tényleg huszáros húzás lenne előállni valami jóárasított Mi-171 a2 prezentációval amit hosszú távú technikai támogatással fűszereznének.

zord 2012.02.16. 10:26:57

@GSF: @Beat it!:

Infóim szerint a helikopter-lendület most még megvan (Orbánnál - csak Ő számít). A HM most azon igyekszik, hogy ezt meg is tartsa, és dűlőre is vigye a dolgot. De ez már NEM UH-1N lendület. Az ügy persze tiszta politika, és ennek így is kell lennie...bármilyen üzletnek a célja (ahogy a cikkben is utaltam rá), hogy külpolitikai eredményt is hozzon.

Nekem az a szerény véleményem, hogy a haditechnikai beszerzéseknél maximálisan kell törekedni erre. És ezért KELL orosz dolgokon is gondolkodni most és a jövőben is. Oda egy százmillió dolláros nagyságrendű üzlet igazi ajtónyitó lenne Orbánnak. Ha nem a helikopter, akkor Kub-utód és réskitöltő/települő radar (illetve szf. cuccok) ügyekben VAN és LESZ mit beszélnünk az orosszal. De ezt el kell kezdeni...Moszkvában van ehhez egy kitűnő emberünk.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.16. 10:30:52

@Beat it!: Nem vagyunk nekik piac. Kerekítési hiba vagyunk egy Excel táblában.

zord 2012.02.16. 11:46:26

@molnibalage:

Az rendben van, de ezt éreztetik is egy szövetségessel. És akkor még csodálkoznak, ha rühellik őket. Még az a szerencse, hogy a cégek szemtől-szembe nem ilyenek, de az IMPÉRIUM képviselői nagyon is ilyenek lettek.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.16. 13:00:54

@zord: Ezt a oroszokra értettem. Miért törnék kezüket lábukat egy jóáras Mi-171-ért, mikor így is sorbanállnak. Tesznek a mi fejünkre.

Ja igen, a jenkik is...

zord 2012.02.16. 14:35:03

@molnibalage:

A nyugati cégek jönnek, ha kis esélyt is látnak, kérés nélkül. Az oroszokhoz nekünk kell menni, ha akarunk valamit.
Ez hülyén hangzik, de ez van. Ha elgondolás van mögötte, nem tartanám ma sem hülyeségnek. De ezt akarni kell. Ahogy itt szó volt róla, az elmúlt húsz évben sikerült bemutatnunk, hogy képtelenek vagyunk az orosz technika stabil (nem felélő) fenntartására (most nehogy nekem a repműszakiak a szívükhöz kapjanak, nem róluk van szó, hanem az országról mint rendszerről, politikástul, szőröstül-bőröstül).

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.02.16. 15:07:53

A Phalanx blogos hozzászóláshoz, csúnyát írok!
Miért csodálkozunk ?? Clinton asszony 2x fedte meg magyarországot. Konferenciát tartanak az USA-ban, hogy nálunk mennyire sérülnek a demokrácia alappillérei. O.V pedig keletre tekint, kínaiakkal tárgyaltat, azt mondja vége a nyugati típusú demokráciáknak és gazdaságoknak stb.
Mit vártunk? Igaz, hogy a Szaúdiaknál diktatórikus királyság van, de ők még fizetnek is.
Csoda, hogy nem akarnak ide technikát adni, csak kávédarálót? Majd ha visszatérünk az alapnormákhoz, akkor talán. Igaz nem mondják ki, (a politikában sok mindent nem mondanak ki, csak éppen nincs amerikai befektetést, vonják ki a pénzüket és pld. a kopteres kérdésében a szuper üzlet ezzé vált..
Majd a következő fülkeforradalom után próbálkozhatunk...

zord 2012.02.16. 15:28:24

@Kelepisti:

Értem a logikádat Kele, de a jelekből nem lehet arra következtetni, hogy az amerikai UH-1N ajánlat bajai OV politikájára vezethetők vissza. Abszolúte logikus, időben is összevág, de mégsem. Szerintem.
A Pentagon NEM a külügy, a Gati-Simonyi-Bajnai társulatra hallgató Slicchercegné háza tája. A DoD-ban sokkal pragmatikusabb a szemlélet, ott azt mondják: a magyarok (is) odaadják a zászlójukat, meg néhányszáz embert azért, hogy mi a politikánkat multilaterális mázzal le tudjuk önteni - megérdemlik hát az üveggyöngyöt.
Az UH-1N esetében sokkal mélyebb, szisztematikus és gondolkodásmódbeli bajok vannak, melyek általánosságban hátráltatják a transzatlanti kapcsolatokat. Annyi a különbség, hogy a nyugat-európaiak ezt hatvan éve csinálják és tudják kerülgetni az aknákat (meg több pénzük és bizalmi tőkéjük is van), mi viszont nem. Írtam már valahol: szerinted hány magyar tisztségviselő mer rávágni az asztalra egy amerikaival tárgyalva?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.02.16. 15:48:59

Lehet, hogy igazad van. Azonban aki nem vak az látja, hogy mióta nem vagyunk Eu. elnökök, azóta minden európai és amerikai kerüli OV-t SP-t mint a pestisest. Clintonné sem baráti eszmecserére jött. Ez azért jelent valamit. IMHO kikereksztetenek minket a demokráciák közül. Ha lenne pénzünk, akkor persze lehetne fegyverkezni stb, de nincs.
Igen, amerikai új stratégiája a csendes oceán felé tekint, illetve Kína, India. Az Ő részükről pragmatikus és objektív. Mi azok vagyunk??? Szerintem nem. Még a hazai diplomácia sem tudja, hogy éppen mit kell képviselni a jövő héten.. A hivatásos diplomatáink.. Ja és persze összeesküsznek a CNN-el O.V-ellen. Ha ezt olvassa egy amerikai képviselő, szenátor, akárki, az mit szól hozzá??? A DoD lehet pragmatikus, de a pénzt nem Ők adják.. A magyarokon kívül odaadták pld. még a mongolok is a zászlójukat pld Irakban.. Talán meg kéne becsülni az euroatlanti szövetséget, az EU-t, az Államokat és kicsit visszavenni a kuruckodásból. Lehet széllel szembe (és banki nagytőke ellen) hugyozni, de mi leszünk pisisek. Amerikában három bankár két multi összeül, és vége egy akkor nemzetgazdaságnak ami a mienk. Ezt kéne már a forradalmárok fejébe verni egy csavarkulccsal. A határon túl nem vevők az egyébként is szarul müködő kormányprop-ra. Ami itthon van.. az nem a fidesz 2/3-a, hanem a baloldalból jogos kiábrándulás és hiteles új pártok hiánya..

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.16. 22:33:05

Gyerekek, itt szó sincs se pestisről, se kishitlerről, se semmi másról.

Egyszerűen arról van szó, hogy ti sem, de lehet, hogy a HM sem fogta fel, hogy ki mit tesz be a közösbe és mit vesz ki onnan.

Egyrészt, az afganisztáni hókamóka nem az amerikaiak háborúja, bár mindenki szereti azt hinni. Magyarország szerencsére túl kis célpont, de az azért remélem nem csak az én számomra felfogható, hogy nem baj, ha a világban a lehető legkisebb számú tébolyodott ország van, ahonnan árad a hülyeség szerte a világra. Koreából a ballisztikus rakéták, Afganisztánból a tenoristák, Irakból a fehér port tartalmazó e-mailek ill a Kuvaitot elfoglaló hadosztályok. A lehető legtöbb ilyen ország normalizálása elemi, közös érdek. (Az már egy másik kérdés, hogy ennek mennyire adekvát módja a katonai beavatkozás, és milyen szinten. Speciel az amerikaiak arra vannak szocializálva, hogy a valahol problémát látnak, akkor megpróbálják megoldani. Pont.)
Ilyen értelemben Afganisztán és Irak Magyarországnak, mint a fejlett országok közösségének egy tagjának kábé ugyanannyira érdeke, min az Egybesült Államoknak. Mi itt nem adunk semmit, a zászlót sem.

Kb. ennek megfelelő az ellenszolgáltatás is. Az amerikaiak azt fogják átadni, amire nincs már szükségük. Ha az RWR-t fel tudják használni, akkor nem adják át, ennyi. (Magyarul: ajándék lónak ne nézd a fogát.) Egyébként ismerve a magyar helikopterek felhasználását, nem sok esély van arra, hogy ezek a gépek légvédelmi rakétába szaladjanak.

Ami az én számomra elképesztő, az az, hogy elvben másfél éve zajlanak a tárgyalások. Konkrét árak vannak. Másfél év alatt odáig nem sikerült eljutni, hogy tisztázzák, hogy mit is kapunk?

Vagy megint "elfelejtették" kommunikálni (vö. "a Minyók műszerfalát légyszi ne fényképezzétek")?

Alapvető kérdésekről derül ki másfél év alatt, hogy nyitva vannak.

Esztelen pazarlás folyik.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.16. 22:44:12

Egyébként nekem három permanens kérdésem van (ebből az egyiket szerencsére elfelejtettem):

-Demonstrálta-e a Honvédség, hogy szüksége van új helikopterekre? (Nem)
-Megtörtént-e több alternatíváknak egy alapos és átlátható összehasonlítása? (Nem.)

Anno, 97 magasságában, a Mistralt még valamilyen formalizált eljárás keretében választották ki, bár ott is voltak nagy baromságok. Még a Gripenek 2001-es (fölösleges) kiválasztásánál is voltak alternatívák, noha épeszű, kompetens emberek a döntés meghozatalban már nem működtek közre. 2011-ben már alternatívák sincsenek. Én ezt nem tudom nem egy folyamatos hanyatlásnak látni.

Csak azért írom ezt, mert ha lettek volna alternatívák, akkor azért szükség lett volna arra, hogy mindenki világosan leírja, hogy mit is ajánl, hány évesek a verdák, mennyibe kerülnek, és milyen a felszereltség. Az amerikaiak leírták volna, hogy ebben nincs RWR, és túl lett volna tárgyalva.

Most meg ez az infó már nem is tudom, hanyadik pofára esés a sorban.

zord 2012.02.17. 15:17:01

@KGyST:

Sajnos a tárgyalások nem olyan egyszerűek, mint lehetnének, és ahogy mi gondoljuk, szeretnénk. Mondani sok mindent lehet, a papírok meg hetekig, hónapokig vannak úton, ülnek rajtuk.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.17. 15:26:44

@zord:
Sajnos tényleg nem tudok mást mondani: látom.

BlackOps 2012.02.18. 10:03:43

Mondok jobbat: EC-635. Ha jól tudom az irakiak is ezt vették meg a Mi-171-esek mellé...szerintem nálunk is tökéletesen kiegészítené a Mi-17-es flottát egy sor szerepkörben (kiképzés, felderítés, légitámogatás, esetleg VIP szállítás, MEDEVAC 1-2 sérülttel, stb.) Mondjuk az amiktól meg kérhetnénk segélyként / vehetnénk a típushoz komoly fegyverzetet is (Hellfire, LM DAGR rakéták). Ráadásul, gondolom én sok rendszere/felépítése azonos az OMSZ által bérelt EC-135-ösökkel. Hátha a készenléti rendőrség is kedvet kapna a típushoz, így már lehet érdemes lenne felállítani egy közös kiképző/logisztikai/javító rendszert.

Sidewinder 2012.02.18. 12:15:41

Bár hallgatna rád. Viszont annyira russzofób,hogy nem hiszem azt,hogy bármely haditechnikát legyen az a fontos,komolyabb hatótávolságú légvédelmi rendszerekről,vagy a szállítóhelikopterekről. Esetleg talán az atomerőmű bővítést kaphatják az oroszok,feltéve ha lesz belőle valami,de arra is minimális esélyt érzek. Most inkább az ismételt kapucsukást látom a kormányzat részéről:
zalaihirlap.hu/kulfoldi/20120217_gruzia_nato_csatlakozs

Ez pedig nem abba az irányba mutató lépés,hogy elfogadható áron jó terméktámogatás mellett minőségi helikoptereket vegyünk. Sőt ez más területekre is rányomhatja a bélyegét. Ma reggel volt a rádióban,hogy örvendezett az agrárminiszter,hogy a múlt héten nem tudom én mennyi idő után újraindult a szabolcsi almaexport Oroszországba,és jön a jó világ a szabolcsi almatermesztőknek.Ahogy a magyar kormányzat ténylegesen is elkezd ugrálni Grúzia NATO-felvételének érdekében,könnyen előfordulhat,hogy az orosz tisztifőorvos valami egészen veszélyes fertőzést talál a szabolcsi almában,az exportot betiltják az orosz emberek egészsége érdekében,és vesznek máshonnan almát. Pénzük van rá.A szabolcsi termelőkre pedig újra ráköszönt a szegénység. Arról nem beszélve,hogy Grúzia felvétele(legalábbis a jelenlegi grúz vezetéssel) nem más mint öngyilkosság. Az lenne az első,hogy az idióta Szaakasvili a tinta megszáradása után már telefonálna is haza,hogy akkor lehet menni Dél-Oszétiába és Abbháziába kikergetni az oroszokat. Az oroszok visszalőnének,egyetemben az oszétokkal,abbházokkal akik nem kívánnak grúz fennhatóság alatt élni,Szaakasvili meg sírna,hogy a ruszkik megtámadták a "szabad Grúziát" és azonnal lépjen életbe az 5. cikkely.
Azért remélem remélem nem lesz igazam.

Sidewinder 2012.02.18. 12:16:42

@zord: Az előbbi kommentem neked szólt, csak elfelejtettem nyomni a gombot.

zord 2012.02.18. 14:27:49

@Sidewinder:

Hát, ha nincsenek felvázolva az alternatívák, biztos nem fog. Ezért kell beszélni róla.

Sajnos a grúz miniszterelnök fogadása, NATO- és AGRI-álmostul tényleg arra mutat, hogy még mindig neokon kottát olvasnak Orbánék, pedig a tbiliszi koncertnek már rég vége, s a zenekar már 2008 augusztusában, de legkésőbb 2009 januárjában levonult a színpadról.

Abba kellene már ezt hagyni. Demokrata az elnök, és más a nóta Washingtonban, még akkor is, ha a katonai-ipari komplexum szépen folytatja a maga politikáját - ha Obama van és marad, ha jön Romney/Gingrich/Santorum...
Grúzia NEM lesz NATO-tag, és nekünk a nemzeti érdekünket az szolgálja, ha kiteljesítjük a gazdasági együttműködési potenciált Oroszországgal, benne egy szerény, de fontos haditechnikai szállal, azokban a kategóriákban, amelyekben ez lehetséges.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.18. 18:15:06

Az orosz haditechnika szvsz csak célanyagnak jó.

zord 2012.02.19. 10:21:36

@KGyST:

A szerényt kihagyhattam volna. Szerintem egy szépen megkoregorafált moszkvai haditechnikai aláírás nagyon jót tenne a kapcsolatoknak. A szárazföldi dolgokhoz nem értek. Ami a légierőt illeti, a helikopternek továbbra is lenne értelme (komoly hazai hozzáállást igényel, NEMCSAK fizetést meg repülést mint a többi), lérak utód és réskitöltő radar utódok szerintem szóba jöhetnek.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.19. 10:56:21

@zord:
Rövid (20 év, nem is annyira rövid) távon a helikopterflotta üzemeltetése/kiegészítése mindenképpen értelmes, az orosz légvédelmi rakéta mint olyan a Patriot-érában szvsz szükségtelen, az akármilyen radart meg biztosan nem onnan venném.

zord 2012.02.20. 11:21:10

@KGyST:

"orosz légvédelmi rakéta mint olyan a Patriot-érában szvsz szükségtelen"

Biztos?

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.20. 15:44:24

@zord:
A mai (és a közeljövőbeni) hadviselés egyre inkább a szoftverről és annak továbbfejlesztéséről szól, nem véletlen, hogy folyamatosak a hírek, hogy pl. az F-16 szoftverét állandóan piszkálni akarják (az Emirátusok ugye külön szoftverrel kapta a verdát, a törökök meg az IFF körül kevertek valamit, hogy az izraelieket ne azonosítsa sajátként a gép.)

Na ez az, amit te az amcsiktól jó eséllyel megkapsz (legrosszabb esetbe közvetlen egy háború előtt), mert ez az a továbbfejlesztési lehetőség, ami ugyanannyiba kerül, ha csk az amerikaiak kapják meg, mint ha az egész NATO hozzájutna.

Az oroszoktól viszont, első körben, tuti, hogy csak komoly pénzekért kapod meg ezt.

Egy későbbi korszakban nem kizárt, hogy a felhasználók is hozzájutnak az ilyen fegyverek szoftvereinek forráskódjához (ez elég logikus), és bele is piszkálnak (ez annak az analógiája, mint amikor a Dani Zoltán tekergette a P-18-asának a frekijét, mondjuk, az elektroncsöves érában). Csak a szoftver megosztása sokkal könnyebb. Namost a Patriotoknál te olyan arcokkal kerülsz egy csoportba, mint a hollandok meg a németek, az Sz-300-asok esetében meg mint a szírek, a beloruszok, meg az észak-koreaiak. Na, melyik a kreatívabb csapat?

Hosszú távon, mondjuk, 20-50 évesen meg valószínűleg leáldozik a rakétafegyverek nagy részének, de az már egy másik sztori.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 16:00:52

@KGyST: Egy vas determinája a képesség maximumát. Te lehetsz akármilyen varázsló, a MiG-21bisz radjából soha nem fogsz szofverrel olyat kihozni, mi csak megközelítené az ősrégi AN/APG-63 képességeit.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.20. 16:12:13

@molnibalage:
Amiben igazad is van, mert a bisz radarjában nincs szoftver ;)

Komolyra fordítva: minél többet automatizálsz, annál fontosabb a szoftver.

zord 2012.02.20. 16:42:23

@molnibalage:

Nagyon offolunk, de: szerintem ha az RP-22-esbe raknál egy mai félvezetős, többcsatornás vevőt, iszonyatot tudna aratni. Ez persze nem lenne egyszerű, de arra kell gondolni, hogy oroszosan lórugások az impulzusok, amelyek kimennek így még nagy távolságból is magas energiaszint verődik vissza, és a vevő bemenetén is erős jel lesz.
A zsidók ajánlottak is valami ilyesmit a -2000-es modernizáció olcsóbb változataként, és hallottam olyat, hogy a kambodzsai biszek lettek megcsinálva, nem 2032-essel.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.20. 16:58:43

@zord:
Szuperoff
Az apertúra akkor is kicsi marad, akármit csinálsz, és nem tudom, ez a Mach-kúpba építés mennyire határolja a látómezőt oldalirányba.
/Szuperoff

zord 2012.02.20. 19:11:45

@KGyST:

Gigaoff: így van. Az élet meg kompromisszumra kényszerít. Meglepődnénk, hogy posztszovjet helyi iparok milyen megoldásokat szültek, elsősorban az alkatrészbázis hozzáférhetetlenné válása/elavulása miatti kényszerből, illetve képességjavítás érdekében.
(Ha jól tudom a LanceR-en a 2032-es síkantennája nem segített, maradt a +/- 30 fok célkutatási zóna azimutban)

Zord

zord 2012.02.20. 20:02:53

Időközben Phalanxblogos helikoptercikkem "híres" lett WAPE-nak köszönhetően:

wagnerpeter.blogspot.com/2012/02/honvedsegi-uh-n1-twin-huey-helikopter.html

Egy dolog jut most eszembe, amit itt fenn, a bejegyzésben már leírtam, és kérek minden az ügyben megnyilvánulót, hogy eszerint, felelősségteljesen járjon el:

"A LégierőBlogger szerint a vitával véletlenül sem szabad aláásni a hazai forgószárnyas erők lehetséges kiútját, de a szakmai közvélemény mégsem maradhat vaksüketnéma, és hozzá kell tennie a dologhoz a maga észrevételeit."

A közös célunk az, hogy legyen használható helikopterképessége a Honvédségnek. Minden más, az üggyel kapcsolatos dolog csak másodlagos lehet, ezt senki se felejtse el!

Zord

zord 2012.02.22. 15:44:40

Nézzétek, és egy kicsit "familiarizálódjatok" vele:

www.youtube.com/watch?v=b-yHRT9qsoE&feature=related

Zord

Tano 2012.02.22. 17:14:33

@zord: Nocsak, talán van valami konkrét híred 139-es kapcsán?

zord 2012.02.23. 08:23:36

@Tano:

Á, semmi konkrétum.

Bár már ott tartanánk...

Zord

gaffel 2012.02.23. 10:34:05

@zord:

azért a srác elég szépen a ott tartotta a padkán a gépet. :)

Sidewinder 2012.02.23. 21:43:02

India hadrendbe állított 21 db új Mi-17V5 típusú szállítóhelikoptert. A gépek idén február elejeén érkeztek meg Indiába. Márciusban újabb 6 gép érkezése várható. India még 2008-ban rendelt 80db-ot a típusból,a szerződés végösszege 1,2 milliárd dollár.
A gép műszerfalát is érdemes megnézni:
www.youtube.com/watch?v=YvWwSZQHgOs&feature=related

Sidewinder 2012.02.23. 21:57:17

Egyébként erről az UH-1N üzeltről, a jelen formájában, nekem Gaben napszemüveg vásárlása jutott eszembe:
www.youtube.com/watch?v=1L7p5lezYm0

zord 2012.02.23. 22:42:14

Ezt a videót ismeritek a szlovák korszerűsítésről?

www.youtube.com/watch?v=DL6wwzqyafA&feature=related

Azt is látnunk kell sajnos, hogy innovatív követelményszabás is kellene ahhoz, hogy jó dolgok sikerüljenek. Vajon döntéshozatali szinten hányan vannak tisztában a mai technológiai lehetőségekkel?

Zord

zord 2012.02.23. 22:43:52

@Sidewinder:

Ja, az indiai gépekben is hasonló Knei-8-as megjelenítő rendszer van, mint a mi két Mi-17N mínusz gépünkben.

Zord

Liverbird 2012.02.25. 03:39:48

Ha nem is katonai téma, de helikopter. És durva látvány... A forrásért bocsi :)

www.blikk.hu/blikk_aktualis/brutalis-baleset-darabokra-razodott-a-mentohelikopter-2081399

zord 2012.02.26. 15:55:52

@Liverbird:

Már ha UH-1-esek lesznek azok a nyugati helikopterek...
Egyébként semelyik opcióra se vegyünk be mérget. Valahogy olyan érzésem van, hogy így vagy úgy, de meglepődés lesz a végén.

Zord

zord 2012.02.26. 20:31:59

Három tengerészgyalogos UH-1N már javítás alatt áll a AFGSC nukleáris feladataira, ezeket továbbiak követhetik. Azaz, gyorsul a gépek elkapkodása.

www.dodbuzz.com/2012/02/24/afa-air-force-may-acquire-used-uh-1ns-from-marines/

Zord

zord 2012.02.28. 21:21:11

Struktruális problémák az UH-1Y gépekkel:

Marines ground UH-1Y helos after defect found
The US Marine Corps (USMC) has grounded four of its 54 Bell UH-1Y Venom utility helicopters following the discovery of a defect with the aircraft's structure Naval Air Systems Command (NAVAIR) confirmed to Jane's on 25 January. The grounding order follows the discovery of an abnormality in the transmission compartment of a helicopter being operated in Afghanistan by the Marine Light Attack Helicopter Squadron (HMLA)-369 'Gunfighters', a NAVAIR spokesperson said

Zord

BlackOps 2012.02.28. 21:33:26

Ha már szóba került a Sikorsky S-70 Blackhawk is, akkor itt egy elég ígéretesnek tűnő képességfejlesztés a Sikorsky/Elbit/Rafael együttműködésében:
www.youtube.com/watch?v=pGuds5-fSTc

balou84 2012.03.04. 10:13:28

Ha jól láttam pár perce egy szürke Cougar tett két kört a kecskeméti reptér körül. Valaki látta esetleg közelebbről?

Beat it! 2012.03.06. 15:36:15

Sok szó esett itt pro és kontra, hogy szüksége van-e hazánknak harci helikopterekre. Arra a következtetésre jutottam, hogy ezt a kérdést külön kell választani a heli-flotta jelenlegi állapotától. Annak ellenére is, hogy a probléma gyökere azonos, és nincs elég hadrafogható gép. Sőt, én ezt a kérdést is külön választanám: szükség van-e harci helikopterre, vagy szükség van-e a Mi-24-esekre. A Mi-24 ugyanis egy sokoldalú gép. Elsődleges feladatán, a harckocsi elhárításon kívül szinte mindenre képes. Deszant szállítás, sugárfelderítés, külső teher szállítása (homokzsák árvíznél, tűzoltás), CSAR. Az üzemeltetési háttér adott, csak elegendő röpképes gép kellene. Ezért megfontolnám a kabinet helyében, hogy a szállítóhelikopter flotta rendbetételétől függetlenül rendezni kellene a Mi-24 flotta sorsát. Mennyivel drágítaná meg vajon a nagyjavítást ha egyúttal egy modernizáció keretében FLIR tornyot és KNEI-8-as cockpit berendezést kapnának a gépek? Biztos, hogy ki lehetne gazdálkodni. Kezdődne a 4 darab P-vel a sorozat, amint erre terv is volt korábban. Aztán évi 2 gép biztos beleférne a HM büdzsébe (12 összesen elég is lenne), cserébe az egyedülálló képességekért. Az üzlet nyélbeütésében azért lennének érdekeltek az oroszok, mert hosszú távon számolhatnának az alkatrész szállításával. Esetleg erre is lehetne velük kötni több éves keretszerződést.

Batkaa 2012.03.07. 17:31:18

@Beat it!: elvileg igazad lehetne, de pénzügyi számításnak kicsit vékony, hogy "Biztos, hogy ki lehetne gazdálkodni."...
Pénz nincs. Amit össze lehet kaparni, az kell a szállítóhelikopterekre, de ez is kérdéses, mert pillanatnyi politikai döntés függvénye, hogy külön kormányzati keretből megvalósul-e a beszerzés, a HM költségvetésében erre nincs pénz.
Mégis hogyan képzeled a finanszírozást?

Beat it! 2012.03.07. 19:11:42

@Batkaa:
"Mégis hogyan képzeled a finanszírozást?"
Én vagyok a miniszter??? Oldják meg. Szánjanak rá pénzt, hogy továbbra is legyen "repülő svájci bicskánk" (szerintem a Mi-24-re illik ez a fogalom).
A szállítóhelikről meg az a véleményem, hogy 10 milliárd forintról és 5 nagyjavított / modernizált példányról indult a elképzelés, ami kinőtte magát közel 100 milliárdra és (számunkra) új gépekre. Vissza kell térni a realitások talajára. 20 milliárd forintba beleférne Mi-17-esek nagyjavítása, Mi-24-esek nagyjavítása és netán még új példány (Mi-17, Mi-35m?) vásárlása is. Így lenne kb. 5 friss 17-es + a jelenleg repképes gépek, és 4-5 friss 24-es + ami még most is működik. Első évben. Pont annyiba kerülne, amennyit a Gripeneken spóroltunk. Már ez felérne egy feltámadással. A következő évtől jöhetne az évi 2 db nagyjavítás. Esetleg évi 1 új gép vásárlása. És hosszú távra meg lenne oldva ismét a kérdés - feltéve ha az üzemeltetésről, alkatrészekről is gondoskodnak. Konzerváltuk az orosz technikát ezzel? Igen. Na és? Erre legalább van kellő kiképzett pilóta, műszaki és sok évtizedes üzemeltetési tapasztalat.

Tano 2012.03.07. 20:44:17

@Beat it!: "És hosszú távra meg lenne oldva ismét a kérdés - feltéve ha az üzemeltetésről, alkatrészekről is gondoskodnak."

Hát pont itt van a kutya elásva, hogy a vezetés által biztosított feltételek mellett a jelenlegi struktúrában pont ez a hosszú táv nem érvényesül, mert nincs biztosítva a stabil háttér hosszabb távon. Nincs kötelezettség, és így jut amennyi jut alapon működik a rendszer jelenleg.

Batkaa 2012.03.07. 23:53:19

@Beat it!: miniszteri szemüveg nélkül is el lehet olvasni a költségvetést. A Griff szerződés módosításából származó megtakarítás nincs a HM-nél. Pontosabban csökkentették a költségvetést és ezzel párhuzamosan csökkent a költség a szerződésmódosítás által.
A Minyók nagyjavításával az a baj, hogy nagyjavítás után ugyanúgy nem lesz üzemeltetési kényszer, ahogy most sincs.
A Griff példája mutatja, hogy a technikával együtt meg kell rendelni az üzemeltetést is, mert a szerződés aláírásakor még lehet, hogy van rá döntéshozói szándék, de később nem lesz, tehát ami a szerződésben van, azzal fogunk élni évekig/évtizedekig.

Beat it! 2012.03.08. 09:30:31

@Tano: @Batkaa:
nem beszélünk külön dolgokról. Csak veletek ellentétben nem hiszem el, hogy az oroszokkal ne lehetne középtávú (5-7 év) szerződést kötni az üzemeltetés körülményeiről. Biztos, hogy lehetne, jó példa az orosz-amcsi együttműködés az afgán helikopterekről. Ott működik, itt nem?
A másik: mire van pénz itthon, mire nincs? A szutyok T-72-esek tucatszámú reaktiválására van. (Bár elavultnak tartom a 72-est, azért örülök a húzásnak a kultúra feléledése miatt. Kivéve ha emiatt pont a Mi-24 fog kihalni. Jobb 12 Mihu, mint akár 40 T-72-es.) A 10 milliárd a helikre már be lett ütemezve. Az amerikai ajánlat írta felül, ha jól tudom.

Hollywood 2012.04.09. 09:29:50

@zord:

Szia!

Van már valami hír Huey program tárgyalásairól?

Nagy lett a csend körülötte.

üdv:
Hollywood

zord 2012.04.09. 14:47:06

@Hollywood:

Nem véletlenül. Úgy tudom, az ügy lényegében halott, csak "diplomáciai" okból nem vallják be hangosan.
Új gyártású gépekről van már szó helyette, alapvetően az S-70i, AW-139/149 és a Cougar fut, ezeknek a gyártói adják egymásnak a kilincset a HM-ben és "föjjjjebbbb".

Zord

block50 2012.04.09. 17:48:20

@zord: Gondolom kedves politikusainknak is nagyobb "biznisz"...

Hollywood 2012.04.09. 18:01:45

@zord:

Most milyen kategóriában gondolkodnak fent?
Mert az S-70, Cougar közepes kategória, az AW-139/149 inkább könnyű kategória.
Habár az S-70 is és az AW-139/149 is 12-16 katonát tud vinni, míg a Cougar 25 főt képes vinni.
Nem látom mi a stratégiai cél, pl hány katonát akarnak egyszerre szállítani bevetésre stb.
Másrészt még tudomásom szerint mindig nincs több pénz a költségvetésben és új gépekről tárgyalnak.

Talány nekem ez az egész.

Beat it! 2012.04.09. 19:18:29

@zord: @Hollywood:
A következetesség sajnos egy rossz dologban is jellemzi a HM-et. Előre beharangoznak valamit, mintha már lezárt ügy lenne. Aztán mégis meghiúsul, ők meg hallgathatnak, mert magyarázkodni még cikisebb lenne. Említhetnénk a 2 évvel ezelőtti tervet is a 10 milliárd / 7 helikopter (abból kettő finn) felújítási költségről. A 2 finn megvalósult, de az volt a legkisebb költségű tétel.
De tanultak, az új tervekről semmi infó...

Batkaa 2012.04.10. 01:07:28

@Beat it!: Az új helikopter beszerzés szinte biztos, hogy nem a HM költségvetéséből lesz, hanem központi előirányzatból.
Így az esedékes felújítás szinte biztos, hogy megvalósul, mert egy tendert levezényelni jó néhány év lesz.

block50 2012.04.10. 08:46:00

@Hollywood: Félek semmiféle kategóriában nem gondolkodnak. Mindenki megteszi majd a megfelelő ajánlatot és amire úgy gondolják "megéri" azt rendelik. Lehet ez közepes vagy könnyű, tök mindegy. A megfelelő marketing kell mellé.
Mindegy lenne lassan nekem is, hogy Mi-8/17 felújítás, használt UH-1, vagy új kopterek, csak legyen már valami...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.04.10. 17:36:23

Ha megússzuk 14-ig, akkor lehet, hogy már egy épeszű kormányzat dönt erről bár ezt komolyan én sem hiszem.

zord 2012.04.10. 21:46:08

@KGyST:

Én szinte biztos vagyok benne, hogy döntés idén, vagy jövőre meg fog születni az új helikopterekről, és a következő kormány mozgástere ugyanúgy korlátozott lesz, mint 2002 után Gripen ügyben. Lehet, hogy átfésülik (persze, ha más jön, de ez most valószínűtlen), de a típus, gyártó marad.

Zord

Open Skies 2012.04.10. 22:15:11

Egy új típus beszerzése esetén a politikusok a "lobbi-tevékenységnek" köszönhetően a döntés meghozatala előtt tudnak a legtöbb pénzhez jutni. Ha nem lesznek 200%-ig biztosak abban hogy 2014 után is ők lesznek hatalmon, akkor lesz döntés 2014 előtt.

Batkaa 2012.04.10. 22:20:43

De ha lesz döntés egy-két éven belül, azután még évek, mire leszállítják a gépeket.
süti beállítások módosítása