Hosszas kalandok után, néhány héttel ezelőtt hazatért az évtizedek óta először nem idehaza nagyjavított első honvédségi közepes szállító helikopter.
A 704-es Mi-17-esen nem végeztek modernizációt a Moszkvai Helikoptergyárban, mint két testvérén, csak a szokásos technológia alapján az esedékes ipari szintű beavatkozást. A PG mintától jelentősen eltérő, de színeiben hasonló (igaz, csillogó) festés a legnagyobb különbség.
Bár a repülés iránt rajongó külső megfigyelő minden újdonságnak örül, amit lát, nem felejthetjük el, hogy a 704-es visszatérése szimbólum, egy nemzeti biztonságunk szempontjából fontos ipari képesség elvesztésének jelképe. (A DR Rt. szükséges létesítményeinek tavalyi felszámolását követően immár nem tud elvállani ilyen feladatot). Több száz nagyjavítást követően, a felhalmozott tudás dacára Magyarország ma már nem képes a Minyó-család ilyen mélységű - bizonyos függetlenséget adó - fenntartására.
A Bevetési Irány 2008 gyakorlat médianapján, október 8-án sikerült először közel férkőzni az OAO Moszkovszkij Vertoletnij Zavodnál korszerűsítésen átesett magyar Mi-17-es egyikéhez, a 705-öshöz. A Mi-17N (nocsnoj) változatra átépített gép személyzete, az első éjjellátó szemüveggel végzett repülésre kiképzett magyar ekvipázs két tagja nagy vendégszeretetről árulkodott, amikor eligazított a forgószárnyasról.
A gép a statikus bemutató részeként volt megtekinthető, ugyanazzal a festéssel, melyet legutóbbi ipari nagyjavításakor a DR Rt-ben nyert el Tökölön. Az orosz beavatkozás modernizációra korlátozódott.
A gép műszer- és pilótafülke-világításának legnagyobb részét átalakították, így az alkalmassá vált éjellátó szemüvegek (NVG) alkalmazására. A lent említésre kerülő időjárásradar, valamint a külső világítás nem kompatibilis az NVG-vel. Az új Zs-7V sisakra a harmadik generációs GEO-ONV-1 típus illeszthető.
Az érvényben lévő "szabályok" szerint nem fotózható a korszerűsített gépek műszerfala. Itt a bal ülés előtti panel látható a beépített Ruszkaja Avionika OKB MFI-68-as színes 203x152 miliméteres folyadékkristályos többfunkciós képernyővel - ahogy a gép mellett felállított tablón látható volt. Megjelenített kép a "pilotázs" üzemmód.
A jobb ülés melletti panel a képernyő navigációs üzemmódjával. A félreértés elkerülése végett: a "Knei-8 navigációs koplexum" két képernyője a jelenlegi avionikai struktúra mellett a repülési paraméterek a hagyományosnál pontosabb, és a navigációs berendezések (GPS-GLONASSZ, DISSZ, stb) adatainak megjelenítésére alkalmas egyfajta "horizontal situation indicator" formátumban, fordulópontokkal, de mozgó térkép (moving map) nélkül, mely a jelenlegi számítógép 6 Mb-s memóriájánál többet igényelne.
A képességnövelés fontos eleme a pilonok "nedvesítése", amely összesen 1900 liter pluszkerót jelent, ami a hatósugár 450 kilométerre, a repülési időtartam négy órára (+tartalék) növelését jelenti.
Az üzemanyag- és túlnyomás-vezetékek a póttartályokhoz. Jól látható, hogy a belső pilon nincs "nedvesítve".
A gép orrába Bendix-King RDR-2000 időjárásradart szereltek. A terepelkerülő opciót nem igényelte a megrendelő.
SX-16-os keresőfényszóró a gép bal oldalán, mely az NVG-vel kompatibils, amennyiben leeresztik rá a megfelelő szűrőt.
Az oroszok, akik az elmúlt mintegy tíz évben már tiszteletre méltó NVG-tapasztalatokat szereztek (Csecsenföld pl.), egy kitűzőt adnak annak a hajózónak, aki Torzsokban megszerzi az éjjellátó kvalifikációt. Ennek nyomán terveztek Szolnokon egy felvarróst azoknak a magyar hajózóknak, akik repülhetnek NVG-vel. A négy (három) emeltórás (80 per év) ekvipázs közül az első, Oroszországban kiképzett hármas hamarosan megkezdi az óvatos visszarázódást, néhány hónapos kihagyást követően. Őket követik majd a többiek.
Zord