Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Végre itthon - Mi-17 (update 1.)

2008.09.10. 23:59 | zord | 87 komment

Hosszas kalandok után, néhány héttel ezelőtt hazatért az évtizedek óta először nem idehaza nagyjavított első honvédségi közepes szállító helikopter.

A 704-es Mi-17-esen nem végeztek modernizációt a Moszkvai Helikoptergyárban, mint két testvérén, csak a szokásos technológia alapján az esedékes ipari szintű beavatkozást. A PG mintától jelentősen eltérő, de színeiben hasonló (igaz, csillogó) festés a legnagyobb különbség.

Bár a repülés iránt rajongó külső megfigyelő minden újdonságnak örül, amit lát, nem felejthetjük el, hogy a 704-es visszatérése szimbólum, egy nemzeti biztonságunk szempontjából fontos ipari képesség elvesztésének jelképe. (A DR Rt. szükséges létesítményeinek tavalyi felszámolását követően immár nem tud elvállani ilyen feladatot). Több száz nagyjavítást követően, a felhalmozott tudás dacára Magyarország ma már nem képes a Minyó-család ilyen mélységű - bizonyos függetlenséget adó - fenntartására.

A Bevetési Irány 2008 gyakorlat médianapján, október 8-án sikerült először közel férkőzni az OAO Moszkovszkij Vertoletnij Zavodnál korszerűsítésen átesett magyar Mi-17-es egyikéhez, a 705-öshöz. A Mi-17N (nocsnoj) változatra átépített gép személyzete, az első éjjellátó szemüveggel végzett repülésre kiképzett magyar ekvipázs két tagja nagy vendégszeretetről árulkodott, amikor eligazított a forgószárnyasról. 

A gép a statikus bemutató részeként volt megtekinthető, ugyanazzal a festéssel, melyet legutóbbi ipari nagyjavításakor a DR Rt-ben nyert el Tökölön. Az orosz beavatkozás modernizációra korlátozódott.

A gép műszer- és pilótafülke-világításának legnagyobb részét átalakították, így az alkalmassá vált éjellátó szemüvegek (NVG) alkalmazására. A lent említésre kerülő időjárásradar, valamint a külső világítás nem kompatibilis az NVG-vel. Az új Zs-7V sisakra a harmadik generációs GEO-ONV-1 típus illeszthető.

Az érvényben lévő "szabályok" szerint nem fotózható a korszerűsített gépek műszerfala. Itt a bal ülés előtti panel látható a beépített Ruszkaja Avionika OKB MFI-68-as színes 203x152 miliméteres folyadékkristályos többfunkciós képernyővel - ahogy a gép mellett felállított tablón látható volt. Megjelenített kép a "pilotázs" üzemmód.

A jobb ülés melletti panel a képernyő navigációs üzemmódjával. A félreértés elkerülése végett: a "Knei-8 navigációs koplexum" két képernyője a jelenlegi avionikai struktúra mellett a repülési paraméterek a hagyományosnál pontosabb, és a navigációs berendezések (GPS-GLONASSZ, DISSZ, stb) adatainak megjelenítésére alkalmas egyfajta "horizontal situation indicator" formátumban, fordulópontokkal, de mozgó térkép (moving map) nélkül, mely a jelenlegi számítógép 6 Mb-s memóriájánál többet igényelne.

A képességnövelés fontos eleme a pilonok "nedvesítése", amely összesen 1900 liter pluszkerót jelent, ami a hatósugár 450 kilométerre, a repülési időtartam négy órára (+tartalék) növelését jelenti.

Az üzemanyag- és túlnyomás-vezetékek a póttartályokhoz. Jól látható, hogy a belső pilon nincs "nedvesítve".

A gép orrába Bendix-King RDR-2000 időjárásradart szereltek. A terepelkerülő opciót nem igényelte a megrendelő.

SX-16-os keresőfényszóró a gép bal oldalán, mely az NVG-vel kompatibils, amennyiben leeresztik rá a megfelelő szűrőt.

Az oroszok, akik az elmúlt mintegy tíz évben már tiszteletre méltó NVG-tapasztalatokat szereztek (Csecsenföld pl.), egy kitűzőt adnak annak a hajózónak, aki Torzsokban megszerzi az éjjellátó kvalifikációt. Ennek nyomán terveztek Szolnokon egy felvarróst azoknak a magyar hajózóknak, akik repülhetnek NVG-vel. A négy (három) emeltórás (80 per év) ekvipázs közül az első, Oroszországban kiképzett hármas hamarosan megkezdi az óvatos visszarázódást, néhány hónapos kihagyást követően. Őket követik majd a többiek.

Zord  

 

Címkék: hungary szolnok mi 17n sx 16 mfi 68 knei 8 geo onv 1 rdr 2000 nvg

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr58657811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robcsi 2008.09.11. 07:42:51

Ez borzasztó!!! Elengedték a tudást, a rutint. Ráértek volna akkor, amikor semmilyen orosz technika nem repül már. Ez a 20 éves előre jól megtervezett védelmi stratégiája az országnak. Szégyen...

GSF 2008.09.11. 10:09:58

Azt lehet tudni, hogy mikor vitték ki a gépeket? És miért ilyen elhúzódó a dolog: csak a ruszkik vagy a mi hibánkból is?

Csak a miheztartás végett. Mert állítólag az elmúlt években a régi kapcsolat megújult, csakúgy pezseg az oroszokkal, ugye a személyi kapcsolatok nem elhanyagolható segítségével.

Akkor hogy lehet, hogy itt minden ennyire szarul megy? Kezdve az RD-33-okkal, amik majdnem szublimáltak, úgy kellett ráolvasással (nagykövet bekéretése) visszahozatni őket. Meg a helik, meg az alkatrészellátás... Persze, pénz.

Ja, az nincs. Akkor ne is pazaroljuk már erre az adófizetők pénzét. Kéne egy-két off-shore cégen keresztül egy virtuális sereget rendelni, az "igazit" meg leszerelni. A végén úgyis kiderülne, hogy még profitot is hoz az a pár tizmilliárdos beruházás, és amúgy kit érdekel, ha az ÁSZ 3 év múlva azt jelenti hogy a veszteség 100 milliárd volt... Addigra a különbözetet meg az elköltött nem is létező milliárdokat beépítik, mondjuk egy tatabányai lakásfelújításba...

zord 2008.09.11. 11:37:34

Úgy tudom, valamikor tavaly októberben mentek ki végül a gépek, a szerződést, de lagalábbis az ütemtervet többször is módosították, a HM szerint azért, hogy nekünk jó legyen...
Egy oktatószemélyzet NVG-átképzése (asszem Torzsokban) megtörtént a nyár elején, és a két modernizált gépet most kaparják össze Szolnokon a hazaszállítást követően. Jó sokat kihagytak a hajózók (ami NVG-nél különösen nem vicc), de amikor a HM-nél rákérdzetem erre, azt mondták, hogy „a hajózó személyzet jártasságát nem veszíti el”.
Naggggggyon kíváncsi vagyok a 703 és 705 NVG-kompatibilis, Knei-8 képernyőrendszerrel ellátott (elvileg!) pilótafülkéire...

Az legenda, hogy a szocik jobb kapcsolatai a Honvédség orosz eredetű technikáján meglátszanak. Én a 29-es kapcsán nagyon nem ezt látom ki a számokból, de most se a helijavításoknál. Az orosz számára katonapolitikailag prioritást nem élvező, rosszul fizetű ügyfél vagyunk és pont. Nem fogja nekünk produkálni magát ezen a területen csak azért, mert a Gyurcsány benyalt nekik.

Zord

samoth 2008.09.11. 11:42:09

Zord, szerintem a kíváncsiságod kielégítésére várnod kell még egy kicsit. Talán egy kormányváltásnyit.

"a szerződést, de lagalábbis az ütemtervet többször is módosították, a HM szerint azért, hogy nekünk jó legyen..."
Miért, egy éve még másképp gondolták? Hát nem ugyanazok voltak hatalmon? Ez már megint olyan, mint a Gripennél. Saját döntéseiket módosítják, mert rájönnek, hogy az előző sz.r volt. Kikandikál a szakmai inkompetencia.
Egyébként tényleg elkeserítő, hogy egy valamikori potenciált így felszámoltak. A körülöttünk lévő államok bezzeg teljesen más úton járnak, ott a hazai repipar erősítésé valamiért fontosabb.

GSF 2008.09.11. 12:51:03

Gyakorlatilag 1 év...

A régi kapcsolatokat talán más helyeken kamatoztatják.

Biztosan nem mutatok újdonságot, de nekem érdekes volt ez a phd dolgozat:
phd.okm.gov.hu/disszertaciok/tezisek/2007/de_3618.pdf

Szerintem sok érdekesség van benne és egyben elgondolkodtató.

GSF 2008.09.11. 13:01:43

Igazából ez a dolgozat hatásosan bemutatja milyen elképesztő összetett rendszer, milyen bonyolult a technika.

Olyan dolgokra világít rá, ami eszembe se jutna. Nem gondoltam volna, hogy a "kopoltyú" zsaluzatának szegecselése ennyi meghibásodást okozhatott, ami durva balesetekhez is vezethetett volna. Pedig kézenfekvő, hogy az ember azt gondolja, jól össze van rakva: a látvány magáért bszél, amikor késben 5-600-al szemmel alig követhető gyorsasággal hullámzik a redőny...

Meg a hajtóművek, meg... A hajtóműcserék száma... Szóval az egész munka segít megérteni, miért pokoli nehéz egy vadászgépet üzemeltetni. Főleg így ahogy mi.

Tényleg tanulságos.

Minden elismerésem a műszakiaké, akik állják a sarat!

zord 2008.09.11. 16:12:56

Úgy bizony! Amikor 2001-2002-ben foglalkoztam a 300 órás üzemidőhosszabbítással és az új üzemeltetési rendszerre történő átállással, akkor a KRÜ-ben mondták, hogy az oroszok kibuktak a mi gépeinke, mert az igénybevétellel korrigált üzemidő (lásd a dolgozatban) meghaladta az ő fleet-leader gépeiknél (!) tapasztaltat. Tehát az, hogy szétszaggatták ideheze a MiG-29-eseket, az nem túlzás!

Zord

zord 2008.09.11. 17:08:03

Ez döbbenet: a dolgozat irodalomjegyzékében magamra leltem...

Robcsi 2008.09.11. 19:37:46

Nem tudom elolvasni!!!!!!!!!!!

GSF 2008.09.12. 08:13:33

Zord,

nekem egyébként elég furi, hogy bár a 29-es még hosszú évekig titkos, ahhoz képest ez a dolgozat fenn van a neten!

Azért elég sok infó van benne, arról nem is beszélve, hogy egyben bizonyíték erejű. Mégpedig azt bizonyítja, hogy mi is történt itt a gépekkel. Én nem tudom, de az állami vagyont bizonyítottan kár érte. Az ésszerűtlen kezelés és gazdálkodás könnyedén kiolvasható a sorok közül, még akkor is, ha a szerzőnek ez nem állt szándékában. Elég részletesek az adatok.

Engem az is megdöbbent, hogy a flotta első pár éve dokumentálatlan (nyilván a dolgozat témájába vágóan releváns adatok vonatkozásában)... Hogy fordulhat elő ez?

Vajon hol dolgozik most a szerző? Ez is eszembe jutott. Lehet, hogy itt a reptéren? ...

GSF 2008.09.12. 08:18:34

Robcsi,

ha innen nem megy, írd be google-be: MiG-29 phd

Így kiadja (nekem elsőnek) a magyar nyelvű keresésben, hacsak más technikai gondod nincs.

zord 2008.09.12. 13:14:29

A szerző egy kitűnő szakember! Érdemes belelesni más publikációiba is!

www.szrfk.hu/

Zord

molnibalage 2008.09.12. 15:02:29

Még nem olvastam végig a Phd munkát, de amennyit eddig elolvastam belőle. Háááááááááááááát... Azért vannak benne számomra "gyanús" részek.

Ami viszont tuti, hogy a MiG-29 üzemeltetési jellemzőiről finoman szólva siralmas képest fest.

mi17fan 2008.09.13. 09:40:25

Hello,
Én láttam a kérdéses műszerfalakat.Hááááát belerakták a knei-t,de ez valahogy nem olyan lett mint a honlapjukon.
Magyar módra nem vettük meg minden funkcióját..A lokátor sem fullos, nem kértük a terepkövetést pld.
Egyébként a bevetési irányon elvileg ott lesznek.

mi17fan 2008.09.13. 09:46:15

Jut eszembe, azért a DRRT.-t nem hiszem,hogy sajnálni kéne.Az ott elvégzett munka hagyott némi kívánnivalót maga után. Hetekig sőt hónapokig melóztunk utánuk már a miketteseken is. A gyárban elvégzett nagyjavítás remélem magasabb színvonalú lett,bár eddig nem úgy tűnik.

stonefort 2008.09.13. 10:09:49

A Mi-2-es javítás már erősen a cég leszálló ágában volt. A hetvenes-nyolcvanas években még vitán felül nemzetközi szinten dolgoztak, a csehszlovák, lengyel, román, bolgár, NDK légierő részéről alig volt reklamáció.

Tacsk0 2008.09.13. 15:17:38

> exi 2008.09.12. 10:43:06
Robcsi:
jutas.eet.bme.hu/~exi/de_3618.pdf

Tacsk0 2008.09.13. 15:40:24

> Jut eszembe, azért a DRRT.-t nem hiszem,hogy sajnálni kéne.Az ott elvégzett munka hagyott némi kívánnivalót maga után.

exi 2008.09.13. 23:22:55

Tacsk0. A komondor a tavalyi ev "halozatvedelmi diplomamunkaja" lett. Sajnos szakertesed a directory listingen nem igazan terjed tul,ajanlom kicsit olvass utana a dolgoknak ha mar "szakkifejezesekkel" elsz. Azthiszem nyugodt szivvel vegignezheted (ajanlom mindenkinek) az adatvedelmi szempontbol rettenetesen fontos baratnos es kiskutyas kepeket.

Tacsk0 2008.09.13. 23:38:14

Exi! Ha figyelitek a hireket, harom napja azon ragodik a hazai media es a politika, hogy valakik a freemailbol kinyert info alapjan felterkepezik a magyar kapcsolati halozatot. Szoval igenis torodni kellene a maganelet adatainak vedelmevel!

Amit infot ma elerhetove teszel, evtizedek mulva is meglesz valahol es ha addigra lesz beloled "valaki", hasznat vehetik valakik. Amugy ha masok is vannak a kepeken, akkor az o jogaikat is tisztelned kellene azzal, hogy nem rakod ki a netes ablakba omlesztve.

mi17fan 2008.09.14. 07:34:53

Az LJÜ. valóban egyre többet vállal, pld cserélik az RV-3 akat RV-5-re,kisebb berendezés cserék stb. Egyetlen baj velük,hogy nagyon lassan dolgoznak,nyílván nekik is van létszám esetleg alkatrész gondjuk. Ezzel együtt sokkal jobbnak tűnik,mint a a DRRT valaha is volt.
A tervek papíron kivállóak mikro és makró szinten egyaránt,de sajnos sok ilyen tanulmányt olvastunk már. Majd ezt is beteszik egy fiókba,és mindenki elégedett a konferenciával.

Robcsi 2008.09.14. 08:25:11

Elmesélek egy esetet, ami rávilágít arra, hogy miért lassú az LJÜ-ben a munka. Amikor átvettük tőlük az Albák üzemeltetését néhány éve, adódott az egyik üléssel némi probléma. A katapultosok szerszámokkal felszerelve a hangár előtt várták a gépet. Mire kimentünk, hogy betoljuk, már el is hárították a hibát. A gép mechanikusának elmondása szerint az a probléma az LJÜ-ben 3 napot jelentett volna... Nálunk az RV csere is csak fél órába telt. ott 3-4 nap.

Robcsi 2008.09.14. 08:27:22

Az náluk a baj, hogy mindent technologizálnak mielőtt dolgoznának. Az ezred meg nem kevés pénzt fizetett nekik a kisebb javításokért. Nevetségesnek tartottam mindig is, hogy egyik repülőalakulat fizet a másiknak a munkáért. És sokszor a milyen munkáért?.....

1116001 2008.09.14. 13:39:18

Egyetértek mi17fannal!
Minőségileg elég kiogásolható munkát végeztek a DR-nél. A rendőrségi Mi-2-eseket nem véletlenül vitték inkább Lengyelországba javíttatni.

Liverbird · http://htka.hu 2008.09.14. 20:24:37

Itt egy kép, egy hónapja került fel Trau blogjára:

www.kepfeltoltes.hu/view/080816/Il-76_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

zord 2008.09.15. 12:59:05

Jó látni, hogy visszafelé legalább repülővel jöttek. Mert hogy kifelé vonattal (!) mentek...

Igen a HM még a múlt héten azt válaszolta a kérdésemre, hogy a Bevetési Irányon meg lehet nézni, később meg talán szerveznek direkt egy kirándulást Szolnokra!

Zord

zord 2008.09.15. 13:07:01

Ja még egy. Sok panaszt hallani a PG-re és a DR RT-re. Csak azt azért ne felejtsük el, hogy olyan képességekkel senki más nem rendelkezett az országban (és nem rendelkezik ma sem) mint ők. Meg hát azért csapatnál sem volt minden rendben a minőséggel, több olyan esetről hallottam, amikor a garanciális csapat lement ide vagy oda és elborzadva látták, hogy a helyiek szöget hajlítanak be sasszeg helyett, stb.
Én egyébként ezt amolyan egészségtelen rivalizálásnak látom két olyan szint között, melyek jól csinálták a maguk dolgát, de nem ismerték a másikét de feljogosítva érezték magukat arra, hogy beszóljanak. A világon mindenütt volt, van ilyen.
Én akkor is tartom magam ahhoz, hogy nagy kár ezért a képességért, nem véletlen, hogy a térségben mindenhol megőrizték!


Zord

GSF 2008.09.15. 13:45:29

Őszintén szólva kíváncsi lennék, vajon a Gripenek üzemeltetésébe milyen szinten keveredtek bele a magyar műszakiak.

Előfordul-e, hogy a 21-29-esekhez és a többi géphez hasonlóan teljsen lebontanak gépeket. Mennyire sajtátítja ki a svéd fél az üzemeltetés technikai-műszaki hátterét?

Másképp fogalmazva: a műszakiak évtizedek alatt falhalmozott tudása kiaknázott-e az új típus érkezésével, vagy sok máshoz hasonlóan ezt a képességet is parkolópályára állították (felvállalva a tudás erózióját...)?

exi 2008.09.15. 14:36:06

www.fn.hu/belfold/20080915/giga_hadgyakorlat_helyszine_lesz_magyarorszag/

Errol hallottatok valamit? Letezik,hogy a legiero is reszt vesz benne valamilyen szinten? Feltetelezem,hogy mi/24 ill mi/17-en kivul mas semmikepp,de.
Bocsi az off-ert megint,de nemtudom hova irhatnam.

exi

Robcsi 2008.09.15. 19:25:25

GSF! Amíg én hadrendben voltam, csakis a svéd technológia szerint dolgozhattak. Egy példa. Az egyik HVK-n tönkrement egy nyomógomb. Nem engedték kicserélni, ki kellett az egész HVK-t cserélni. És ez így lesz 10 évig.

mi17fan 2008.09.15. 19:56:27

A szöget sasszeg helyett dolgot kikérem magamnak, mi legfeljebb drótot használunk,szöget sosem. :)
Viccet félretéve nyílván azért nem sasszeget használunk mert már az sincs.
A PG. képességeiről annyit,hogy valaha biztosan megérdemelten kapták meg a bizonyítványokat de az utóbbi 10-15 évben szarok voltak,és ezt nem lehet megengedni a repiparban.Más kérdés,hogy nem ezért építették le őket,hanem személyes érdekekből.

SoS 2008.09.29. 19:23:53

Azt mondják, hogy jelenleg 4-5 helikopterpilóta, személyzettag, repvez ellen folyik méltatlanságra kihegyezett kivizsgálás a katasztrófa miatt. Ami azt jelenti, hogyha a nagy bűnbakkeresésben tényleg túlkapásszerűen iitélnek el párat, akkor megindul a lavina, és hamarosan nem marad pilóta sem a MH-ben.

mi17fan 2008.10.02. 12:24:12

Erősen meglepődnék,ha végül egyetlen hajózót is "elítélnének".A honvédségben a hajózókat nem is félistenként hanem egyenesen másfélistenként kezelik.
Egyébként hajózó van elég,az ő feltöltöttségük messze jobb mint a műszakiaké.Ennyi gépre meg pláne elegen vannak.

tothtomi 2008.10.02. 15:18:40

Akkor véleményem szerint kicsit ideje utána nézni, hogyan is kezelték a hajózókat a nyári Albatrosz baleset kapcsán...

mi17fan 2008.10.03. 06:42:57

Az más helyzet volt. Élve maradt hajózókra gondoltam.
Vezetékszakítás,zászlósúly elhagyás,befékezett kerekekkel való leszállás,futó nélküli landolás, úttestfelszántás, soroljam még az utóbbi hónapok elbaszásait?

tothtomi 2008.10.03. 19:45:37

Nem kell, hihetetlen, de tudom magamtól is. De az indulatos írásoddal az általad másfél istennek nevezett hajózókat a világ megrontóinak próbálod beállítani, pedig ők is csak emberek...Engedd meg, hogy kicsit a védelmükbe álljak, tekintve, hogy viszonylag közeli személyes ismertségem van, akár a helikopter balesetről, akár az idei vadászgép baleseteiről beszélünk.

zord 2008.10.03. 20:29:37

Az, hogy nem hurcolnak meg senkit, kissé túlzás. Többekre legalábbis "ráijesztettek", ha nem is rúgtak ki senkit...ez utóbbinak pedig egyszerű oka van: (vadászéknál legalábbis) alig van már hajózó.
Addig, amig nincs egy törvényileg meghatározott minimális jártassági szint, úgy csűrik-csavarják a felelősséget, ahogy akarják! Nemrég Ausztriában jártam, ahol 40 óra alatt egyszerűen elveszik a katonai pilóták szakszója. Bizonyos feladatok repülését pedig konkrét órákhoz és a feladatok adott időn belüli repüléséhez kötik.

Zord

Nigga 2008.10.04. 08:31:13

tisztelt tothtomi, mi17fan legutolsó írása nem indulatos,csak nem mézzel-mázzal keni be azt ami alapvetően ..... Mindegy... Nem a közeli kapcsolataidat akarom megitélni - Isten ments - biztos fasza pasasokat ismersz akik hajózók, de nem csak ismerni kell őket ,hanem dolgozni velük,és lehet hogy rögtön jobban simulna a másfélisten kép. És elképzelhető,hogy mitizenhétfan úr nem a levegőből veszi az ötleteit,hanem igencsak jól meg tudja alapozni a véleményét.Nem a világ megrontóiról beszél ő,de kiről feltételezik általában először, hogy ő a hibás?Nézd meg a tv híradókat repeseményekről.Majdnem sablonos:"még vizsgálják,történt-e műszaki meghibásodás".Ha lenne, -Istenem ne add! - rárohadna a műszakira a műanyag lakat is.Ott biztos tudna menni a lelkifröccs hogy "maga olyan munkát végez,ahol nincs helye hibázásnak!!!" És itt most tényleg nem általánosítva kell ezt bántásnak,vagy kritikának felfogni,sok rendes hajózó van!Akit nem fertőzött meg a tenyéren hordozás,nem lenéző,és őszintén tud köszönni, vagy megköszönni a gépet,ha visszajött vele. Na mindegy nagyon elkanyarodtam,csak annyit akartam, hogy 100% hogy nem indulatos akart lenni mi17fan Úr,csak lehet hogy látott már egyet s mást. :)

tothtomi 2008.10.04. 10:31:21

Nigga,

Azzal, hogy azt mondtam, hogy kiket ismerek és kiket nem, nem arra akartam rámutatni, hogy milyen "fasza pasasok", sokkal inkább arra, hogy talán én sem a levegőből veszem az ötleteimet.

Egy szót sem szóltam a műszakiak ellen! (Sokkal inkább a hajózók mellett.) És azt sem állítottam, hogy a hajózók nem hibáztak/hibáznak. Épp ellenkezőleg, hibáznak mivel ők is emberek és nem másfélistenek. Én hajózóellenességet éreztem, ez ellen próbáltam kicsit felszólalni. És igazad van, nem volt indulatos mi17fan írása, sokkal inkább ironikus.

Nigga 2008.10.04. 12:14:58

Kedves tothtomi, örülök,hogy irtad; "talán én sem a levegőből veszem az ötleteimet.", akkor ezt azt jelenti hogy tisztában vagy akkor az említett helyzettel.
"Egy szót sem szóltam a műszakiak ellen! " Ezt második végigolvasásom után sem láttam sehol,hogy meg lettél volna gyanusítva,azzal hogy ilyet mondtál volna! A műszakiakról szóló mondatom inkább a hajózók sérthetetlenségéhez kapcsolódott volna,amit mi17fan úr írt.
És végül köszönöm,hogy úgy érzed,hogy nem uszítás,vagy indulatoskodás volt a fiatalember megnyilvánulásában.Az iróniával kapcsolatban egyetértünk,szerintem is az, és az szerintem még egészséges szinten. :) Persze nem szóról szóra kell komolyan venni amit írt mi17fan ,egyeseknél van alapja, másokra nem illik. És ha már idézgetek, magamat is hadd idézzem :))) : "És itt most tényleg nem általánosítva kell ezt bántásnak,vagy kritikának felfogni,sok rendes hajózó van!"
"Lédiz end dzsentlmen!Tenkjúverimaccs" :D Sziasztok! :D

Allesmor Obranna 2008.10.04. 12:52:35

Minekután itt helikopterekről van szó, belinkelek egy filmet, ami a mostani AS-ban a moszkvai Fegyveres Erők Központi Múzeuma cikkben megemlített csernobili Mi-8-as tragédiáját mutatja:

www.youtube.com/watch?v=aw-ik1U4Uvk

tothtomi 2008.10.04. 13:58:45

Kedves Nigga,

Igen, tényleg ne általánosítsunk, ahogyan mindehol, repülős körökben is előfordulnak ilyen és olyan emberek is. Örülök hogy nem fajult el a vita, ahogyan az irónia úgy ez is még az egészséges szinten belül zajlott, nem érdemes tovább ragozni.

Üdv

zord 2008.10.04. 14:30:05

Érdekes téma, valahogy ritkán merészkedik bárki is boncolgatni a Magyar Honvédségen belüli hajózó-műszaki viszonyt. Azt tudom mondani, hogy ha elképzelünk egy skálát a kérdésben, ahol 10-es a jó, szakmailag-emberileg egészséges viszony, és 1-es a tragikus szembenállás, akkor mi valahol középütt, az ötös környékén állunk, de más légierőket is tekintve sajnos nem a középmezőnyben - szerintem.
A legsúlyosabb problémának én itt is azt látom, hogy a rendszerből, annak súlyos problémáiből fakadó frusztrációt mindenki a másik közösségre hárítja. Az én tapasztalatom az, hogy nem az egyénnel van általában baj, hanem azzal a móddal, ahogy őt a többiekkel való viselkedésre kényszerítik.
Szerencsére azért volt alkalmam látni pozitív példákat is (hajózó a hangárban szépen végigmegy a technikán a műszakival, hogy hogyan is működik a dolog, nem pedig ráfogja, hogy szar, holott csak ő akarta rosszul működtetni).

Zord

Allesmor Obranna 2008.10.04. 19:51:14

Egyszer láttam egy képet a hazánkban ideiglenesen állomásozók legnagyobb kutatójának, Vándor Karesznak a gyüjteményéből, ahol az orosz hajózó a műszakiakkal együtt segédkezik egy póttartály felszerelésében a saját Szu-7-esénél.
Továbbá nem volt ritka, hogy a gépükhöz a létra felrakását is a pilóták tették meg, ha a "magad uram, ha szolgád nincs" szituáció előállt.
Érdekes, hogy mikor én is beszéltem egy pápai műszakissal, kis idő múlva a sok megélt repülős sztori után, csak előjött a keserűség is, hogy ha valami balul ütött ki, rögtön megindult a hajózómentés.

mi17fan 2008.10.05. 19:21:45

Elnézést de nem voltam gépközelben.
Sajnálom ha ellenségesnek tüntem.
Fura milyen vékony szál választja el az anyázást az irróniától.
Köszönöm a védő szavakat,meg a kritikát is.
Valóban sok "rendes" hajózó van./ az idézőjel irrrónikus, szerintem/ Az a baj ,hogy ha királyként kezelnek az alig működő roncstelepen,akkor hajlandó vagy királyként is viselkedni,sőt ha véletlenül nincs kirakva vörös szőnyeg a fülke elé,akkor hiányolod azt.
Igazából az a dühítő,hogy ha egy műszakit gyorshajtáson vagy uram bocsá ittas vezetésen érnek /civilben/akkor megindul a méltatlansági eljárás és pár hét alatt ki is rúgják./erre is tudok példát/ugyanakkor a hajózó átküldi a gépét a főúton és nyema retorzió. Hát ezért az irrónia,vagy anyázás,már magam sem tudom.

mi17fan 2008.10.05. 19:29:52

Azért vidámak vagyunk és építgetjük a várat tovább,persze továbbra is szarból,de legalább köztünk van összetartás meg szakmaszeretet,még akkor is ha lábbal tipornak minket.Be happy müszakiak,mindjárt itt a télitakarás!!!! :)

mi17fan 2008.10.05. 19:36:15

Egyébként tényleg ne ragozzuk tovább inkább igyunk egy sört azokra akik már nincsenek velünk mindegy,hogy hajózó vagy müszaki volt.

zord 2008.10.05. 20:58:46

Bár nem igazán tisztem kitérni a kényes témák elől, és kényes témák között "belső" ügyek is vannak, nemcsak a döntéshozatal hanyagsága, azt hiszem tényleg kibeszéltük a témát. Az említett esetet azért nem firtatnám tovább, mert történetesen elég jól, "közelről" ismerem a dolgokat (itt ki is beszéltük akkor, amikor történt) és igencsak nem tudnám én sem a hajózót elmarasztalni, ellenben azoknak a körmére néznék, akik nem adtak neki repórát és azoknak, akik hagyták annyival felszállni!!!

De LEGYEN EZ AZ UTOLSÓ SZÓ, a témában, ha megengeditek! Van elég cél, ne lőjünk sajátot!

Zord

zord 2008.10.09. 13:50:38

Majd ha úgy is lesz! Egyelőre ígéretek vannak. Először kell egy jogi keret, azt meg kell tölteni pénzzel és utána kezdődhet a kivitelezés. Ez a program jó, ha pár év múlva erdeményez helikoptert Afganisztánban! Ez persze nem azt jelenti, hogy szegény szolnokiakat nem küldik előbb ki. Ha már nemcsak egy, hanem több ekvipázsnak is meg lesz az NVG-képzése, akkor lehet, hogy kiküldik a két frissen hazatért Mi-17-est! Ezzel nagyot tudna villantani! (az más kérdés, hogy ha ne adj Isten lesz, akkor már nem olyan pozitív a kommunikációs ellenérték...)

Hamarosan updatelem a bejegyzést!!!!

Zord

exi 2008.10.10. 15:53:07

Ezek alatt harci helikoptereket is értenek vagy csak a szállításra gondolnak? Remélem a felújítást modernizációként kezelik,mert sokra nem megyunk a most "szép újjá festett" 17esekkel sem. Vki tudja csere esetén mire gondolnak? Bár ez mind fikció..

zord 2008.10.10. 16:35:10

Egykor volt a Scheffer sajtótájékoztatója a Sofitelben, és azt mondta, hogy tárgyaltak helikopterügyben, de csalódott, mert nem sikerült igazi előrelépést elérni. Nem tudom ez mit jelent...

Zord

gepida 2008.10.11. 10:03:40

Dél-Afrikai Mi-17 ATE és Mi-24 Mk II.-III. ATE korszerűsítések Allesmor szaktárs által közölt afrikás linken.

FLIR-el összekötött 20 mm-es gépágyú meg egyéb csemegék... szó van a "Visegrad group" közös helikopter korszerűsítésről is

zord 2008.10.11. 20:10:04

Hát az a "Visegrád group" az annak idején úgy fingott ki, mint a semmi! Összeültek, és alapvető dolgokban nem tudtak megegyezni! Pedig "nem nehéz"! Elször is ki kellene alakítani egy redundáns nagy teljesítményű szállítókapacitást multiplex adatbuszstruktúrával együtt. Erre lehetne ráfűzni aztán navigációt, air data computert, megjelenítést, elektrooptikai rendszereket, sárkány-hajtómű műszereket, önvédelmi rendszereket, stb. Azt, hogy ki milyen perifériákat aggat a vázra, az a saját dolga, de az alapban meg lehetett volna állapodni. Meggyőződeésem, hogy nem akarták, és persze se nyugaton, se az OEM-nél nem akarták, hogy a visegrádiak zöldágra vergődjenek!

Zord

stonefort 2008.10.11. 20:27:10

Gepieda olvtárs, ha akarsz a "Mihu" dél-afrikai korszerűsítésről olvasni, akkor fellapozhatod éppen az Aranysast is, az idei májusi számot.

Liverbird · http://htka.hu 2008.10.11. 21:14:53

Egy ilyen géppel egyébként találkozni lehett találkozni a Véres gyémánt című moziban is. Először fura volt :)

zord 2008.10.11. 21:32:34

Felfrissítettem a bejegyzést a magyar Mi-17N-ről készült képekkel!

Zord

zulu74 2008.10.12. 09:06:57

Egyet áruljatok el nekem:
Miért pont a 17-esekre kértünk ilyen szintű upgrade-t?
Afganisztánról is szó volt, meg minden egyébről itt, csak arról nem, hogy miért a nagy, lomha, gyengén fegyverzett Mi-17 eseket kelle ellátni éjjeli képességekkel?
A Mi-24 es legalább valós harcértéket jelenít meg, azzal tényleg lenne értelme kimenni is.
A szállítgatást meg oldják meg az amik "csinuk"jai.
Mi értelme ennek a feljavításnak akkor, amikor ezek "csak" szállító helikopterek, max néhány irányítatlan rakétával, meg gépágyú konténerrel?
Éjszaka is akarnak vele menteni a következő, menetrendszerű tiszai árvíznél?
Ez nekem pazarlásnak tűnik....

A 80 a megemelt óraszám? Mennyi a normál?:(

Allesmor Obranna 2008.10.12. 12:46:27

Ha jól figyeltem meg, már csak mi nem rendelkezünk a térségben a forgószárnybekötések feletti vibrációcsökkentő kiegészítővel.
Ez is szintén része valamely upgrade-csomagnak, de minekt nem érdekelt.
Az új gyártású Mi-8-as családba tartozó gépeken már mind ott van ez a rendszer.
Többet sajna nem tudok róla.

Annyit még egy jóval korábbi hozzászóláshoz: a horvát Mi-171-esek hajózói állítólag panaszkodtak a gépük lomhaságára, amit az olvtárs szerint a páncélzat okoz. Csakhogy azokon a gépeken nincs extra páncélzat, valószínüleg az erdőtüzeknél igénybevett gépek személyzete nem érezte jól magát a hatalmas forróságtól híggá vált levegőben, amit amúgy más helikopter se szeret.
De ettől még lehet igazuk.

zord 2008.10.13. 12:49:37

A sárkányt érintetlenül hagyták, az látszik. Sajnos azt tudomásul kell venni, hogy az alkalmazott ősi rotortechnológiának bizony vannak korlátai, mégha bizonyítottan nem olyan súlyosak mint a szabályzatokban leírtak (dőlésszögek, szögsebességek). Ettől függetlenül igazi igáslovak, és továbbra is azt mondom, hogy JÓL átgondolt és JÓL kivitelezett korszerűsítéssel JÓ szinten képesek ellátni a mai feladatokat is.

A NATO-nak Afganisztánban elsősorban most a szállítóképessége, és nem a támogató tűzereje hibádzik (abból néha még túl sok is van). Különösen a Medevac gyenge, több készenléti helikopter kell több bázison ahhoz, hogy gyorsítsák a sebesültek kórházba juttatását/javítsák túlélési idejét. Azért vagyok elégedetlen a honvédségi Mi-17N-el, mert kispóroltak belőle olyan dolgokat, amivel akár alkalmassá is lehetett volna őket tenni a kinti követelmények teljesítésére (tudom, hogy ezek nem arra lettek direkt, de vannak általános követelmények). Lehet, hogy EW-elfogultságom teszi de én hiányolom, hogy nem csinálták meg az Iszpánka-előbeépítést (készletünk szerintem van elég raktáron a kivont 24-esekből). Az ASZO-t fel lehet dobni elég gyorsan, azért nem ugatok. Mert azt ne felejtsük el: azért mert Medevac egy gép, meg mert vöröskeresztet festünk az oldalára, ugyanúgy lőhetnek rá, főleg irreguláris erők melyekkel a missziók során találkozhatnak a mieink. Igazi hazai szarrágás volt ugyanakkor a FLIR-torony kispórolása a programból.

A 24-esekről már írtam itt valahol. Szerintem JÓ ápgréddel (!) jó CSAR-gépt lehetne belőle csinálni (deszantkabin), de illúzióim nincsenek azzal kapcsolatban, hogy erre képesek lennének-e.

Zord

Bobby Baccala 2008.10.13. 17:14:55


hát én nem értek hozzá...de nekem ez kb olyan mint egy sufnituning.

ezeket mind kihajítanám...amerikával leboltolni vmi okosat, cserébe mehetnének fightolni.

nah lehet megkövezni :)))

zord 2008.10.13. 17:44:49

Kissé karcos megfogalmazás, de sajnos én sem látom, hogy beletoltak volna apait-anyait.

Én az NVG-alkalmazhatóságot mindesnesetre nagy előrelépésnek tartom. A fényszóróval együtt csak ez a két dolog lehetővé tette volna, hogy Hejcén leszálljanak a hegytetőn lévő (a becsapódási helyszín melletti) erdőirtásban, ami talán jelenthetett volna egy-két plusz túlélőt!!!

Zord

mi17fan 2008.10.13. 19:19:20

Kedves Zulu
Szerinted miért nem a "mihut" modernizálják? Azért, mert használhatatlan szállításra, afgániában pedig nem szétpuffogtatni kell az ellent,hanem segíteni a béketeremtést.Az a pár 24-es maradjon csak itthon, bohóckodjon tovább,repkedjen ide-oda meg ilyesmi.

zord 2008.10.13. 19:50:09

Mi17fan,

Neked mi a véleményed a nálunk megvalósult korszerűsítési csomagról?

Zord

zulu74 2008.10.14. 08:27:53

Abból amit Zord leírt, nyilvánvalóan következik, hogy a gépeknek egy olyan képességet kell megjeleníteni, amit esetleg fel tudunk ajánlani külföldi missziókban is.
Ebben az esetben érthető volt a választás. A kérdés csak az, hogy miért ilyen kevés gépet készítettek fel?
Visznek ki újabbakat is?
Mert ha nem, akkor sovány lesz ez így.
Kivinni sem érdemes, mert ugye semmilyen kinti technikával sem kompatibilis, vagyis nekünk kellene "kitelepülni" a javításhoz, fenntartáshoz stb.
Másrészt a Zord által hiányolt eszközök miatt szinte bizonyosra vehető, hogy a gépek csak korlátozottan lennének képesek megvédeni magukat, ami katasztrófával fenyeget.

Azért elég röhejesnek tartom, hogy pár darab helikopterünket sem tudjuk megfelelően "felhozni", hogy éjjellátó képességekkel szereljük fel őket.
Szinte védtelenek vagyunk éjjel, ha jól értem a dolgokat. Ha mondjuk 50-60 gépről lenne szó, megértem, hogy nincs rá keret, de szerintem nincs jelenleg csak 8-15 gépünk összesen, ami repülőképes, ezeket pedig már rég fel kellett volna szerelni ezekkel az eszközökkel.-
Vagy van valami titkos paktum az ellenségeinkkel, hogy csak nappal, jó látási viszonyok között fognak támadni?
Minél többet látok Afganisztánból, annál inkább az az érzésem, hogy ennél veszélyesebb helyen még nem harcoltak a szövetségesek. Minden utcasarok, bokor, szikla, tanya potenciális veszélyforrás a hajózó személyzet és a technika számára. Nálunk nagyobb nemzetek sem tudnak biztonságos repülési feltételeket szavatolni, nekünk pláne nem fog menni.
Pár hónapja még jó ötletnek tartottam a gépek kiküldését mentési, harctámogatás feladatkörre, ma viszont azt mondom, hogy amíg ilyen kevés használható technikánk van, és ilyen kevés kiképzett személyzet... addíg mindenki maradjon ott ahol van.

Persze más kérdés, hogy ha januártól a honvédség harcoló alakulatokkal is támogatja az afganisztáni missziót, akkor eléggé pofátlanság lesz elvárni, hogy mondjuk a RAF, vagy az USAF vagy esetleg a franciák vakarjanak ki a ganéból minket, ha "helyzet van". Akkor nekünk kellene gondoskodni a saját védelmünkről, már csak a tisztesség kedvéért is.

Bobby Baccala 2008.10.14. 09:21:15


mondom kukába az összessel, pénzkidobás. és különben is ha a csehek nyígnak hogy nincs elég tapasztalatuk és nem hajlandók kimenni, akkor a mieink mit mondjanak? a gépek is szarabbak és még kevesebbet is repülnek.

GSF 2008.10.14. 09:42:00

Elvárható lenne, ha már kiküldik őket a harctérre, hogy legalább az esély adott legyen a túlélésre. Ez a megoldás megint magyarosra sikeredett. Őszintén szólva nem vártam mást. Félmegoldás - egy jó gondolat, amit megint a megvalósítás fázisában topedózott meg a kisszerűség. Itt nincsenek logikus döntések.

zord 2008.10.14. 10:19:10

Afganisztánban azért nem idegen a Mi-17, például az afgán erők, bizonyos "civil" csapatok is repülnek vele. Azt nem tudom, hogy logisztikailag ez a tény jelentene-e könnyebbséget vagy sem. Valószínűleg nem, akkor pedig igen komoly kitelepülés szükséges, hogy az időszakos munkákat el tudják végezni. Képletesen szólva, a helikopter a hógolyó, amit ledobsz a hegyről: mire legurul az aljába, már egy lavina. És egy helikopter huzamosabb idejű kihelyezése ugyanúgy megköveteli ezeket a dolgokat, mint a több helikopteré. Az nem tudom, mennyire lenne megoldás, ha a nagyobb időszakos vizsgák idején rotálnák a heliket, tehát mondjuk kétszáz órás után kivinnék An-124-el, lenyomná a keretet, a közbülső vizsgákhoz szükséges infrastruktúrával és kiszolgáló személyzettel, majd a 200 óra után hazahoznák. Szerintem a szállítás költségeivel együtt ez hihetetlenül megdrágítaná a dolgot, úgyhogy több helikopter, komoly kinti időszakos javítóképesség, több év lehet csak a "rentábilis" megoldás. Biztos vagyok benne, hogy a nyugatiak ottlévő helikoptereinek is ki van alakítva helyben minden létező javítási képesség.

Zord

UFOSIMULATOR 2008.10.18. 12:23:06

Sziasztok,

A témában érdeklődőként végignéztem az eddig közölt kommenteket.

Engem is érdekelne, amit Zord október 13-án kérdezett Mi17fan-tól, nevezetesen, hogy mi a véleménye(tek) a nálunk megvalósult korszerűsítési csomagról? Mire teszi ez a csomag alkalmassá a helikoptert?

Beszéljük meg!

Kíváncsian várom véleményetek.

Ufosimulator.

mi17fan 2008.10.18. 17:31:47

Húúúú,ez nagyon HM. párbeszéd szerű.
Nos,szerintem kezdetnek jó,de egy ilyen modernizációs csomag csak még jobban rávilágít arra,hogy mennyire el vagyunk maradva.Kapunk néhány újdonságot és azt sem tudjuk hová legyünk örömünkben.A külső tartályok
faszák,kár,hogy az összekötő csövek kint futnak, /most láttam Zord képein :)/,így szerintem nagyon sérülékenyek és védtelenek.Az éjjellátás nagyon fontos kár,hogy elfelejtették a kiszolgáló állományt is kiképezni illetve felszerelni nvg-vel.Király,hogy a hajózó lát a sötétben,de ha tölteni kell a "műszak" felkapcsolja a reflektorokat és már meg is van hová kell lőni!A korszerűsített műszerfal jól néz ki,de kaptunk hozzá tartalék cuccokat is? Szomorú lenne ha egy filléres biztosíték miatt állna a gép.
Összefoglalva jobbmintha nem csináltak volna semmit,de még iszonyat mennyiségű stex kéne, remélem a közeljövőben folytatódik illetve kiegészül a modernizációs project.

Liverbird · http://htka.hu 2008.10.19. 00:39:01

Oh, igen, az hogy kívül futnak a csövek a nedvesített pilonokhoz, igazán sufnituning feelinget ad a dolognak...

zord 2008.10.19. 18:20:06

Én is azt mondom, hogy jó kezdet. Sajnos az a problémám, hogy nálunk az a divat, hogy megkaptátok, örüljetek, oszt kuss hosszú ideig! Szóval félek, hogy ami most kimaradt (FLIR, pl) az nem lesz pótolva egyhamar, ahogy a hiányosságok orvoslása sem feltétlenül lesz meg (külső világítás NEM kompatibilis az NVG-vel, egyes belső fények sem).
DE! Ha annyit elérünk, hogy az állomány minél nagyobb része megtanul NVG-vel repülni, már az egy jelentős előrelépés lenne. Ehhez kell az üzemidő. A 703 és 705 nem lett nagyjavítva, így nem tudom, hogy mennyi a taratalékjuk a következő ipari javításig. Hallottam olyan "rosszindulatú" pletykát, hogy a nem korszerűsített gépekben van üzemidő, a korszerűsítettekben meg nincs (vagy kevés). Nem tudom, hogy igaz-e, de a magyar képbe tökéletesen illene. REMÉLEM NEM IGAZ, és ezúton kívánok SIKERES és BIZTONSÁGOS NVG-képzést a szolnokiaknak. (Igen. A kiszolgáláshoz a FARP-okon nem ártana a műszaki állománynak sem NVG...hányat vettünk összesen vajon, és más típus jó-e?)

Zord

zord 2008.12.19. 13:54:43

Cseh elvtársak afganisztáni felkészülése meglepő helyszínen:

www.ceskenoviny.cz/news/index_view.php?id=350692

Zord

zord 2009.03.29. 17:59:20

Folyik a készülődés Afganisztánba (géppel, anélkül mennénk? - ezt még senki sem tudja), még ha a hivatalos oldalon lévő cikkben a projektország neve egyszer sem hangzik el:

www.honvedelem.hu/cikk/0/14386/magyar_helikopterek_alpokcsucsain.html

Zord

samoth 2009.03.30. 12:34:42

Egy sötétzöld Bell 212-est láttam Győr fölött! Gondolom osztrák volt. Ritka látvány egy Huey errefelé

BLADE.Hu 2009.03.30. 21:50:14

@zord:
Szép vakítás.Igazán nem akarok lebecsmérelni senkit, de repülésben is áll az aranyszabály: amit nem gyakorolsz abban nem tudsz jó lenni

Szóval elhiszem-e a cikk alábbi sorait?:

"...a nálunk nagyobb harci tapasztalattal rendelkező országok szakértőinek elismerő szavai is bizonyították."

Nem túl valószerű.

Liverbird 2009.03.31. 17:11:00

@BLADE.Hu: "amit nem gyakorolsz abban nem tudsz jó lenni"

Kivéve, ha valami úton-módon a "véredben van" :)

BLADE.Hu 2009.04.04. 07:58:16

@Liverbird:

Remélem nem azt akarod elhitetni,a publikummal,hogy valaki úgy születik,hogy egy kész aranykezű "repülő isten".

Kell egy jó adag adottság,de attól még senki nem lesz jó pilóta,pláne nem harci pilóta.

Hosszú évek tudatos önképzése és képzése és rengeteg gyakorlás!


Én sok pilótával találkoztam,akik harci gépet vezettek,de csak néhány igazi harci pilóta volt köztük.

Liverbird 2009.08.14. 11:33:25

Bizonyára majd Dynax is megírja :)

spotter.blog.hu/2009/08/14/il_76td_candid_kecskemeten

Gondolom csak nagyjavított Mi-17-es...

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.08.14. 14:27:23

@Liverbird: mire gondolsz? Én az IL-76-os kecskeméti érkezéséről és rakodéásáról (ami 2009. 08. 13-án volt) írtam.

Liverbird 2009.08.14. 14:43:40

Úgy értettem, hogy bizonyára itt is közzéteszed az infót, mivel eddig más még nem írta meg.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.08.14. 15:14:08

A blogomon (spotter.blog.hu) megtalálható az egyik Mi-17-es hazaszállításáról szóló bejegyzés és a hozzá tartozó képek. Én elsősorbanaz IL-76-osra koncentráltam amúgy :)

Liverbird 2009.08.14. 15:43:03

Az látszik, viszont itt főleg magyar vonatkozású dolgokról van szó, ezért a lényeg végülis az, hogy újabb helikopter került haza. Ezért ezt emeltem ki, nem az Il-76-ost. :)

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.08.14. 16:14:41

@Liverbird: sajnos egy fecske nem csinál nyarat, de még 3 vagy 5 sem, kicsiny légierőnk számára lkegalább 20 darab felújított Mi-17-es vagy Mi-171-es kellene...

Liverbird 2009.08.14. 16:33:17

Tisztában vagyok vele, de azért a kis öröm is öröm. Jó látni, hogy ezt a gépet nem letolták a fűre rohadni, hanem elküldték legalább felújítani. Ha még modernizálták is volna...
süti beállítások módosítása