Zord
AirPowerNews 135. (2024. jún.)
2024.06.09. 23:43 | zord | 112 komment
Címkék: hírek AirPowerNews
A bejegyzés trackback címe:
https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4518424769
Csak a 100 legfrissebb kommentet szeretném látni!
zord 2024.06.09. 23:45:58
Kezdődjék hát a nyár! Mérjük meg a távolságot az égen...
Zord
Zord
zord 2024.06.09. 23:53:55
Helikopterfegyverzet: ezek itt a nagy kérdések.
www.defensenews.com/industry/techwatch/2024/06/07/us-army-debates-path-to-buy-long-range-precision-munitions/
Mármint ahol látnak a gépágyún és a NIR-en túl is...
Zord
www.defensenews.com/industry/techwatch/2024/06/07/us-army-debates-path-to-buy-long-range-precision-munitions/
Mármint ahol látnak a gépágyún és a NIR-en túl is...
Zord
zord 2024.06.10. 09:01:00
Első széria F-15EX szállítmány az oregoni ANG-nek:
aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/boeing-delivers-first-operational-f-15ex
Zord
aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/boeing-delivers-first-operational-f-15ex
Zord
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.10. 09:21:08
legiero.blog.hu/2024/05/09/airpowernews_134_2024_maj/full_commentlist/1#c42596777
Ezt a kommentet sem értem...
1. Majd 2 éve már, hogy egy drónt nekivezettek egy A-50-nek. Csak ehhez közel kellett menni, nincs arról szól, hogy a szutyok kis drónoknak lenne érdemi behatolási mélysége.
www.youtube.com/watch?v=uo6Os4LMMlk
2. Pont erről beszélek, hogy túl messzire extrapolálsz. Egy betonfedezék, vagy annak töredék keménységgel bíró cél ellen is alkalmatlan a szutyok kis drón, nincs elég tűzerő.
3. A távolság önmagában védelem. Egy csigalassú Geran-2 drón kell ahhoz, hogy te érdemben behatolási mélységet érj el, amihez méret kell.
4. Viszont egy kicsit is nagyobb drónt egy félkomoly AAA is lelő. Főleg AHEAD lőszerrel.
Na, most azt fantáziálni, hogy értelmetlenné teszi a nehézfegyverzetet továbbra is mulatságos. Mert létezik távolság, légvédelem. Meg ezek a "ódivatú" fegyverek szétlövik a dróngyárat is. Akár sok ezer km-*ről.
Igen, a drónok új fejezetet nyitottak a hadviselében, de ez inkább csak annak köszönhető, hogy kb. mindenkl bealudt és nincsenek ott azok az eszközök, amikkel halomra lehet mészárolni azokat.
A másik fele az egyetnletnek az, hogy mennyire alacsony Pk van ha már tízezerszám használják el ezeket és mégis, mindkét oldalon van katona és harcjármű is? Mi lenen, ha komoly full spektrum drónvédelem lenne ott?
Izé...
Ezt a kommentet sem értem...
1. Majd 2 éve már, hogy egy drónt nekivezettek egy A-50-nek. Csak ehhez közel kellett menni, nincs arról szól, hogy a szutyok kis drónoknak lenne érdemi behatolási mélysége.
www.youtube.com/watch?v=uo6Os4LMMlk
2. Pont erről beszélek, hogy túl messzire extrapolálsz. Egy betonfedezék, vagy annak töredék keménységgel bíró cél ellen is alkalmatlan a szutyok kis drón, nincs elég tűzerő.
3. A távolság önmagában védelem. Egy csigalassú Geran-2 drón kell ahhoz, hogy te érdemben behatolási mélységet érj el, amihez méret kell.
4. Viszont egy kicsit is nagyobb drónt egy félkomoly AAA is lelő. Főleg AHEAD lőszerrel.
Na, most azt fantáziálni, hogy értelmetlenné teszi a nehézfegyverzetet továbbra is mulatságos. Mert létezik távolság, légvédelem. Meg ezek a "ódivatú" fegyverek szétlövik a dróngyárat is. Akár sok ezer km-*ről.
Igen, a drónok új fejezetet nyitottak a hadviselében, de ez inkább csak annak köszönhető, hogy kb. mindenkl bealudt és nincsenek ott azok az eszközök, amikkel halomra lehet mészárolni azokat.
A másik fele az egyetnletnek az, hogy mennyire alacsony Pk van ha már tízezerszám használják el ezeket és mégis, mindkét oldalon van katona és harcjármű is? Mi lenen, ha komoly full spektrum drónvédelem lenne ott?
Izé...
zord 2024.06.10. 11:55:54
@molnibalage: én sem hiszek a nagy szavakban, korszakváltás, game changer, stb.
DE!
Egy adott helyzetben ami a nyugati világban (de másutt is) jelenleg fennáll, hogy leirtották a VSHORAD nagy részét, illetve nem látták meg a drónok (főleg a kicsik) multifunkciós potenciálját, MOST tényleg van egy nem kicsi légvédelmi hiátus, aminek a betömése bizony nem könnyű és nem olcsó feladat, és rengeteg a koncepcionális kérdés is (ki, mit zavarjon, ki mit lőjön, ha közben mi is drónozni akarunk?, stb)
És azért javaslom, hogy a fenyegetés jellegét illetően ne álljunk meg a józan paraszti észnél és a nyilvános infóknál. Pl. nemcsak a FLOT-on átrepülő dolgokról van szó, hanem SOF/ügynökök által hátországból, kis távolságból indították. És még lehetne sorolni a kihívásokat.
Szóval ha nem is forradalom, de nagy hatású fejlemény. Ma aki ezzel nem foglalkozik pro és kontra (értsd: UAS és C-UAS), az lényegében nem nyerhet. Ez idővel módosulhat, de MOST így áll. Kibillentette az egyensúlyt.
Zord
DE!
Egy adott helyzetben ami a nyugati világban (de másutt is) jelenleg fennáll, hogy leirtották a VSHORAD nagy részét, illetve nem látták meg a drónok (főleg a kicsik) multifunkciós potenciálját, MOST tényleg van egy nem kicsi légvédelmi hiátus, aminek a betömése bizony nem könnyű és nem olcsó feladat, és rengeteg a koncepcionális kérdés is (ki, mit zavarjon, ki mit lőjön, ha közben mi is drónozni akarunk?, stb)
És azért javaslom, hogy a fenyegetés jellegét illetően ne álljunk meg a józan paraszti észnél és a nyilvános infóknál. Pl. nemcsak a FLOT-on átrepülő dolgokról van szó, hanem SOF/ügynökök által hátországból, kis távolságból indították. És még lehetne sorolni a kihívásokat.
Szóval ha nem is forradalom, de nagy hatású fejlemény. Ma aki ezzel nem foglalkozik pro és kontra (értsd: UAS és C-UAS), az lényegében nem nyerhet. Ez idővel módosulhat, de MOST így áll. Kibillentette az egyensúlyt.
Zord
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.10. 15:21:27
@zord: Én is pont erről beszélek. Hogy lehet itt a FPV drónok egyeduralmát vizionálni, de könyörgöm nézzünk már rá arra, hogy milyen messzire képesek repülni. És mekkora sebességgel. Ez alapvetően behatárolja azt, hogy mire képesek.
Ehhez képest a csapból is lassan az a marhaság folyik, hogy minden is elavult, kivéve talán a tüzérséget.
A realitás meg nagyon mást mutat. Mert 2 év után is repülnek az ukrán gépek, nem csapták szét őket nemhogy a drónok, de az Kizsálok és Iszkanderek sem.
A drónok féktelen hívei meg aztán tényleg eszement csőlátásban szenvednek, mert a sárkányban nem látják azt, hogy valójában a sárkánytojásból kikelő entitás mi lehet. Egy védekező drón lehet sokkal kisebb, lásd korábbi kommetem. Tehát maga a fenyegetés megteremti az ellene való védekezést is.
Da, még ha van anti drón rendszer, ettől még egy hk nem érezheti magát biztonságban, mert egy PGM (legyen az AGM-65 vagy SDB vagy bármi) pont úgy szétszedi, csak a nagy difi az, hogy ezeket filléres drónok meg nem állítják meg. Hoppá... Na ennyit a nehézfegyverek elavulásáról.
Ezen felül n+1 eszköznél kijön az, hogy némi fejlesztéssel minden is tudna drónra vadászni. Eddig a szándék hiányzott rá, nem a technikai korlát volna a baj. Pl. egy harci heli is a jövőben kaphat olyan eszközt, amivel a drónok távolságát méri, és akkor mehet rá AHEAD lőszöres gépágyú. Na egy helit egy szaros kis drón soha nem ér utol, ergo addig és annyit lő le idealizálst esetben, amit nem széggyel. Egy mobil CIWS torony lehet belőle.
Ez a "mindenre is jók a drónok" nekem nagyon megfekszi a gyomromat-.
Ehhez képest a csapból is lassan az a marhaság folyik, hogy minden is elavult, kivéve talán a tüzérséget.
A realitás meg nagyon mást mutat. Mert 2 év után is repülnek az ukrán gépek, nem csapták szét őket nemhogy a drónok, de az Kizsálok és Iszkanderek sem.
A drónok féktelen hívei meg aztán tényleg eszement csőlátásban szenvednek, mert a sárkányban nem látják azt, hogy valójában a sárkánytojásból kikelő entitás mi lehet. Egy védekező drón lehet sokkal kisebb, lásd korábbi kommetem. Tehát maga a fenyegetés megteremti az ellene való védekezést is.
Da, még ha van anti drón rendszer, ettől még egy hk nem érezheti magát biztonságban, mert egy PGM (legyen az AGM-65 vagy SDB vagy bármi) pont úgy szétszedi, csak a nagy difi az, hogy ezeket filléres drónok meg nem állítják meg. Hoppá... Na ennyit a nehézfegyverek elavulásáról.
Ezen felül n+1 eszköznél kijön az, hogy némi fejlesztéssel minden is tudna drónra vadászni. Eddig a szándék hiányzott rá, nem a technikai korlát volna a baj. Pl. egy harci heli is a jövőben kaphat olyan eszközt, amivel a drónok távolságát méri, és akkor mehet rá AHEAD lőszöres gépágyú. Na egy helit egy szaros kis drón soha nem ér utol, ergo addig és annyit lő le idealizálst esetben, amit nem széggyel. Egy mobil CIWS torony lehet belőle.
Ez a "mindenre is jók a drónok" nekem nagyon megfekszi a gyomromat-.
zord 2024.06.11. 08:30:38
És ha már ILA24 Berlin, a számunkra legfontosabb hír 38+6 db (!) H225 beszerzése a Bundespolizei számára:
www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-german-ministry-of-interior-orders-up-to-44-h225-helicopters-for
www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2024-06-10/german-federal-police-order-44-airbus-h225s
Zord
www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-german-ministry-of-interior-orders-up-to-44-h225-helicopters-for
www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2024-06-10/german-federal-police-order-44-airbus-h225s
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.11. 09:41:46
"As the principal organizer of Slovakia's largest aviation event, the Slovak Aviation Agency has received with concern the publicly circulated information that the Ministry of Defense of the Slovak Republic has currently decided it is not interested in the Slovak International Air Festival SIAF 2024 taking place this year.
The announcement comes as particularly shocking, with the ministry misleadingly asserting that we had been aware of their intent not to proceed with the SIAF 2024 as early as January of this year. The decision by the Ministry of Defense represents a unilateral decision, of which our company had not been previously informed, nor does it have any support in the framework agreement we have established with the Ministry."
www.siaf.sk/en/news/details/2024/official-statement-on-cancellation-siaf-2024.html
The announcement comes as particularly shocking, with the ministry misleadingly asserting that we had been aware of their intent not to proceed with the SIAF 2024 as early as January of this year. The decision by the Ministry of Defense represents a unilateral decision, of which our company had not been previously informed, nor does it have any support in the framework agreement we have established with the Ministry."
www.siaf.sk/en/news/details/2024/official-statement-on-cancellation-siaf-2024.html
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.11. 10:13:11
Először használták a horvátok a Black Hawkot HEMS feladat során.
Kis bibi csúszott be a dologba:
"We are surprised that the army had to come and do this work, because in 2016 there is a police helicopter that does HEMS cases. This is a question that arises by itself, and it seems that the HEMS helicopters that work in Croatia since the end of the third month," warns Mladen Tureček, president of the HELP association."
net.hr/danas/rtl-danas/uspjesno-operirana-djevojcica-prevezena-black-hawkom-evo-detalja-akcije-63c36a6e-267a-11ef-8f8e-c6fba86c2b7d?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3LAjRcwDJ9KhWajCLkmn2fuIgHDL8e-hyHnubJI9p2MxwiMUyl6UCeUos_aem_AUBYJsnD6hvlobkF_IFYnlFu_AbBPwtG816jNvCsMoGJvFNvdaX38nxPcRTFs79Wu3wJEgVAsmGDx7sZICEb3wU2#Echobox=1717952230
Kis bibi csúszott be a dologba:
"We are surprised that the army had to come and do this work, because in 2016 there is a police helicopter that does HEMS cases. This is a question that arises by itself, and it seems that the HEMS helicopters that work in Croatia since the end of the third month," warns Mladen Tureček, president of the HELP association."
net.hr/danas/rtl-danas/uspjesno-operirana-djevojcica-prevezena-black-hawkom-evo-detalja-akcije-63c36a6e-267a-11ef-8f8e-c6fba86c2b7d?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3LAjRcwDJ9KhWajCLkmn2fuIgHDL8e-hyHnubJI9p2MxwiMUyl6UCeUos_aem_AUBYJsnD6hvlobkF_IFYnlFu_AbBPwtG816jNvCsMoGJvFNvdaX38nxPcRTFs79Wu3wJEgVAsmGDx7sZICEb3wU2#Echobox=1717952230
zord 2024.06.12. 08:28:30
@Levente B.: senkit nem védve aki nem érdemli idehaza, de ebből is látszik, hogy a "bezzeg ...ban!" jellegű megszólalásokat is illik kimérten adagolni. Van káosz, nemzeti minimumhiány, destriktív pártuskodás máshol is, ami diszfunkciót eredményez. Csak itthon az embernek jobban szúrja a szemét, legtöbbször a részleteket is jobban látja.
De KKE-re ezek a gondok általánosságban is jellemzőek, a nagyhatalmak pedig hintették, hintik a magvait rendületlenül.
Zord
De KKE-re ezek a gondok általánosságban is jellemzőek, a nagyhatalmak pedig hintették, hintik a magvait rendületlenül.
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.12. 17:40:04
"Hiába a háborús készültség, vergődik a magyar hadiipar...Több iparági szakértő szerint sokrétű problémával szembesültek a magyar szereplők, ami ezt okozta: részben az itthon gyártott eszközök nagy részére nincs kereslet, másrészt a hazai honvédelmi beszerzések is lassan futnak fel, továbbá amerikai és európai piaci szereplők sokkal hatékonyabban lobbiztak.
Az első problémára több forrásunk is az itthon gyártott Lynx-platformot említette, amely egy nagyon új, szinte még prototípus gyalogsági harcjármű. Mivel sosem vett részt éles bevetésen – már pedig a konstrukciós hibák ilyenkor jönnek elő – sok ország inkább kipróbált eszközöket választott. "
www.portfolio.hu/gazdasag/20240608/hiaba-a-haborus-keszultseg-vergodik-a-magyar-hadiipar-690653?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1av7wCe6t95AYV68LuQh6Q5wMF_9D4amTlMOtanPLg5ieIUzUMUaMENkY_aem_AdnyMQGzpgJoO_4HlMWu97QWHwHaQ_wqKo2GDySM8EKC0dS7kKbMG9jMaADB-TTdqxLi5r-she6hKfJhP__gWEqB
Az első problémára több forrásunk is az itthon gyártott Lynx-platformot említette, amely egy nagyon új, szinte még prototípus gyalogsági harcjármű. Mivel sosem vett részt éles bevetésen – már pedig a konstrukciós hibák ilyenkor jönnek elő – sok ország inkább kipróbált eszközöket választott. "
www.portfolio.hu/gazdasag/20240608/hiaba-a-haborus-keszultseg-vergodik-a-magyar-hadiipar-690653?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1av7wCe6t95AYV68LuQh6Q5wMF_9D4amTlMOtanPLg5ieIUzUMUaMENkY_aem_AdnyMQGzpgJoO_4HlMWu97QWHwHaQ_wqKo2GDySM8EKC0dS7kKbMG9jMaADB-TTdqxLi5r-she6hKfJhP__gWEqB
zord 2024.06.13. 07:52:02
Szudáni drónháború iráni és emirátusi technikával, a BBC hipokrita szemüvegén keresztül:
www.bbc.com/news/articles/c2vvjz652j1o
Zord
www.bbc.com/news/articles/c2vvjz652j1o
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.13. 12:14:36
"The Green Party has pledged to dismantle the UK's nuclear weapon stockpile in its general election manifesto."
www.forces.net/politics/green-party-manifesto-pledges-continued-ukraine-support-gaza-ceasefire-and-dismantling
www.forces.net/politics/green-party-manifesto-pledges-continued-ukraine-support-gaza-ceasefire-and-dismantling
zord 2024.06.13. 12:31:20
Volt kegyeleti égő zongora is a ramsteini NATO-gyakorlaton, de a DVIDS közhelyes cikkében nem sikerült eltalálni Ceasar "Rico" Rodriguez légi győzelmeit ("has downed three Mikoyan-Gurevich MiG-21s during his career"). A tényszerűség kedvéért: 1xMiG-29 (manőver) és 1xMiG-23 ODS, 1xMiG-29 OAF/ONA.
www.dvidshub.net/news/473600/playing-piano-45000-feet-ramstein-hosts-nato-fighter-exercise
Zord
www.dvidshub.net/news/473600/playing-piano-45000-feet-ramstein-hosts-nato-fighter-exercise
Zord
zord 2024.06.13. 12:38:55
@Levente B.: @molnibalage: mondjuk szó szerint az Egyesült Királyságnak nincs már saját nukleáris ütőereje. Technikai (tehát nem a jogi) értelemben, bilat alapon lényegében "nuclear sharing"-ben vannak az USA-val. Mint NATO-ban, csak nem szubstratégiai, hanem statégiai fegyverrendszerrel. Sem a nuki fejek, sem a hordozórakéták nem britek, csak a tengeralattjárók.
Értem én, hogy ez a "különleges kapcsolat", meg minden, de ez a rideg valóság. Szépen ők is zsebre lettek téve.
Zord
Értem én, hogy ez a "különleges kapcsolat", meg minden, de ez a rideg valóság. Szépen ők is zsebre lettek téve.
Zord
zord 2024.06.13. 15:16:00
Európai tankügyi fejlemények:
www.defensenews.com/global/europe/2024/06/11/knds-leonardo-rupture-could-nix-italian-leopard-2-tank-buy/
Zord
www.defensenews.com/global/europe/2024/06/11/knds-leonardo-rupture-could-nix-italian-leopard-2-tank-buy/
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.13. 17:08:42
A hadiipar után felkészülnek más téren dolgozó vállalatok?
"a Világbank friss összesítése szerint a több mint két éve tartó háború mintegy 486 milliárd dollár értékű pusztítást eredményezett Ukrajnában. Éppen ezért számít az elnök egy sor nagy értékű megállapodásra a konferencia ideje alatt, több milliárd euró értékben."
index.hu/kulfold/2024/06/13/volodimir-zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-ujjaepites-konferencia-berlin-svajc/
"a Világbank friss összesítése szerint a több mint két éve tartó háború mintegy 486 milliárd dollár értékű pusztítást eredményezett Ukrajnában. Éppen ezért számít az elnök egy sor nagy értékű megállapodásra a konferencia ideje alatt, több milliárd euró értékben."
index.hu/kulfold/2024/06/13/volodimir-zelenszkij-ukrajna-oroszorszag-haboru-ujjaepites-konferencia-berlin-svajc/
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.13. 20:38:08
The mountain facility at Bardufoss increases preparedness
The Air Force continues to develop a national deployment concept to increase the combat aircraft's survivability on the ground. This week the F-35 landed at Bardufoss and took the mountain hall back into use after 40 years in the mothball.
Bardufoss air station has good protection measures for combat aircraft. The mountain hangar has therefore received a boost and has been better equipped for operational use. In the long term, this may lead to increased national and allied fighter aircraft activity in Indre-Troms.
- The air station plays an important role in the further development of Norwegian, Nordic and allied air power. The ability to disperse and quickly move air forces has a high focus in NATO through the development of the Agile Combat Employment (ACE) concept, says Brigadier Tron Strand, head of the Joint Air Operations Center (JAOC).
www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/presse/pressemeldinger/fjellanlegget-pa-bardufoss-oker-beredskapen?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR31772e1SYSC0ySsN4ACrrf504iftqdk8UQ1vSBjJk_z-MB8YOUXhq8ykw_aem_AZEzrvZbI4ivbcAhK4UfviRzqhZO6EG2Ao78RppbkW0JXjFnxORuSTaJ6nC9SDV4Mo5RqFyQ8s1x4W8x6eyI-YFU
The Air Force continues to develop a national deployment concept to increase the combat aircraft's survivability on the ground. This week the F-35 landed at Bardufoss and took the mountain hall back into use after 40 years in the mothball.
Bardufoss air station has good protection measures for combat aircraft. The mountain hangar has therefore received a boost and has been better equipped for operational use. In the long term, this may lead to increased national and allied fighter aircraft activity in Indre-Troms.
- The air station plays an important role in the further development of Norwegian, Nordic and allied air power. The ability to disperse and quickly move air forces has a high focus in NATO through the development of the Agile Combat Employment (ACE) concept, says Brigadier Tron Strand, head of the Joint Air Operations Center (JAOC).
www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/presse/pressemeldinger/fjellanlegget-pa-bardufoss-oker-beredskapen?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR31772e1SYSC0ySsN4ACrrf504iftqdk8UQ1vSBjJk_z-MB8YOUXhq8ykw_aem_AZEzrvZbI4ivbcAhK4UfviRzqhZO6EG2Ao78RppbkW0JXjFnxORuSTaJ6nC9SDV4Mo5RqFyQ8s1x4W8x6eyI-YFU
Hpasp 2024.06.14. 13:48:08
Egy kis Gidrán.
www.youtube.com/watch?v=AXqXBBBN4o0
www.youtube.com/watch?v=AXqXBBBN4o0
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.14. 19:11:00
"A new report from the defense ministry has revealed that over US$19 billion in weapons from the U.S. is still caught in a backlog. Weapons delays to Taiwan have been an ongoing issue for years, but the problem has worsened since the U.S. began supplying weapons to Ukraine.
The U.S. is Taiwan's largest supplier of weapons and defense equipment. Taiwan relies on these weapons for defense from China, which has threatened to invade Taiwan to bring it under its control.
The TOW missiles that were revealed to be missing in this most recent report are key for Taiwan's coastal defense strategy. The first batch of these weapons was scheduled to arrive in 2020, with the delivery completed by 2024. But to date, Taiwan hasn't received any. Analysts believe the backlog is a sign of strain in the U.S. defense industry."
The U.S. is Taiwan's largest supplier of weapons and defense equipment. Taiwan relies on these weapons for defense from China, which has threatened to invade Taiwan to bring it under its control.
The TOW missiles that were revealed to be missing in this most recent report are key for Taiwan's coastal defense strategy. The first batch of these weapons was scheduled to arrive in 2020, with the delivery completed by 2024. But to date, Taiwan hasn't received any. Analysts believe the backlog is a sign of strain in the U.S. defense industry."
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.14. 20:12:58
@molnibalage:
Szép, az előző havi kommentemet tudtad linkelni :-)
Sajna én itt teljesen mást fejtegetek, csak nem vagyok megértve.
A számítástechnikai kapacitás kvázi ingyenessé válásával (különösen az AI felfutásával) minden újraíródik. Ez nem a drónokról (különösen nem a semmire sem jó FPV-drónokról) szól, csak a drónok azok az "eszközök", amik annyira olcsók és berheltek, hogy a paradigmaváltás először éri el őket.
Kedvenc példám, hogy egy mai okostelefon nyers számítási kapacitása ezerszerese az F-22 fedélzeti számítógépének.
Ha már drónok, tényleg csak a példa kedvéért:
-mivel lassabbak, mint bármi más, sokkal messzebbre tudnak repülni (a súrlódási sebesség négyzetével arányosan nő).
-mivel nincsenek nagy gyorsulások meg sebességek, egy okostelefon elektronikája (100$) kényelmesen elvezeti őket, az AI meg 10 000 kilométer távolságban is a célra tud vezetni
-mivel olcsók, túl tudják terhelni a légvédelmet. Ha nagyon sok a csöves fegyver, kényelmesen tudnak a hatómagasság fölé emelkedni (a mai géppuskák-gépágyúk nem hiszem, hogy kinematikailag tudnának pár ezer méternél többet, egy dugattyús motorral ennél könnyen lehet feljebb emelkedni, ha meg 100 dolláros drónokkal támadsz, azzal bármilyen rakétás légvédelmet túl tudsz terhelni).
Száz szónak is egy a vége, ma egy-két nagy ketyere helyett könnyen lehet nagyon sok kis ketyerét építeni, és a régi fegyverek erre nem tudnak megoldást nyújtani, sehogy sem.
Jegyzem meg, ugyanezt meg lehet majdnem ilyen egyszerűen csinálni a "nem irányított" rakétákkal (irányíthatóvá alakításukkal) is, csak vannak kételyeim, hogy ott egy okostelefon kamerája (15-ös FPS-sel) mit ér (mondjuk egy 1000 m/s-sel repülő rakéta esetében, 60 méterenként csinál egy frame-t). Azaz ebben az esetben a kamerát már nem lehet megúszni pár dollárból.
Nyilván a csöves tűzérség a legproblémásabb, ott nagyon nagyok a túlterhelések, ott minden elektronika stb. egyedi.
Az összes többi programozói munka: drága, de csak egyszer kell megcsinálni.
Szép, az előző havi kommentemet tudtad linkelni :-)
Sajna én itt teljesen mást fejtegetek, csak nem vagyok megértve.
A számítástechnikai kapacitás kvázi ingyenessé válásával (különösen az AI felfutásával) minden újraíródik. Ez nem a drónokról (különösen nem a semmire sem jó FPV-drónokról) szól, csak a drónok azok az "eszközök", amik annyira olcsók és berheltek, hogy a paradigmaváltás először éri el őket.
Kedvenc példám, hogy egy mai okostelefon nyers számítási kapacitása ezerszerese az F-22 fedélzeti számítógépének.
Ha már drónok, tényleg csak a példa kedvéért:
-mivel lassabbak, mint bármi más, sokkal messzebbre tudnak repülni (a súrlódási sebesség négyzetével arányosan nő).
-mivel nincsenek nagy gyorsulások meg sebességek, egy okostelefon elektronikája (100$) kényelmesen elvezeti őket, az AI meg 10 000 kilométer távolságban is a célra tud vezetni
-mivel olcsók, túl tudják terhelni a légvédelmet. Ha nagyon sok a csöves fegyver, kényelmesen tudnak a hatómagasság fölé emelkedni (a mai géppuskák-gépágyúk nem hiszem, hogy kinematikailag tudnának pár ezer méternél többet, egy dugattyús motorral ennél könnyen lehet feljebb emelkedni, ha meg 100 dolláros drónokkal támadsz, azzal bármilyen rakétás légvédelmet túl tudsz terhelni).
Száz szónak is egy a vége, ma egy-két nagy ketyere helyett könnyen lehet nagyon sok kis ketyerét építeni, és a régi fegyverek erre nem tudnak megoldást nyújtani, sehogy sem.
Jegyzem meg, ugyanezt meg lehet majdnem ilyen egyszerűen csinálni a "nem irányított" rakétákkal (irányíthatóvá alakításukkal) is, csak vannak kételyeim, hogy ott egy okostelefon kamerája (15-ös FPS-sel) mit ér (mondjuk egy 1000 m/s-sel repülő rakéta esetében, 60 méterenként csinál egy frame-t). Azaz ebben az esetben a kamerát már nem lehet megúszni pár dollárból.
Nyilván a csöves tűzérség a legproblémásabb, ott nagyon nagyok a túlterhelések, ott minden elektronika stb. egyedi.
Az összes többi programozói munka: drága, de csak egyszer kell megcsinálni.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.14. 21:46:40
PS abban természetesen igazad van, hogy 6g-s kutyaharapásra a gyógyír a 6g-s szőr, vagy jelen esetben egy okosdrónt meg lehet semmisíteni egy másik okosdrónnal, csak nekem nem úgy tűnik, hogy az ellen-okosdrón sokkal olcsóbb tudna lenni, mint az okosdrón. (Magyarul a védelem fajlagosan drágább, mint a támadás).
Vagy másképp fogalmazva, ez egy olyan technológia, amelynél a támadók előnyben vannak a védőkkel szemben. (Olyan, mint az ICBM, az ABM/SDI sokkal drágább).
Másrészt a támadó okosdrónt könnyű kifejleszteni (kb. a küszöbén vagyunk a dolognak), a védő okosdrónt (ami gyakorlatilag egy 6g-s elfogóvadász) meg elég nehéznek tűnik, jelen pillanatban a drónok észlelése sem tűnik megoldottnak (az oroszok összes sikeres mobil/időérzékeny cél elleni támadását, pl. a Patriot-indítók megsemmisítéség közvetítette egy Orlan drón, azaz a drónok észlelése az ukrán oldalon sem megoldott, pedig ott vannak amcsi radarok, és hát az orosz Sz-400-asok nem tűnnek a harcmezők királyának, az ukrán drónok szabadon jönnek-mennek).
Nekem úgy tűnik, hogy aki ezt először megérti, az komoly előnyre tesz szert. Az ellenfélnek meg marad az egyetlen észszerű megoldás, a bunkerek használata, amikor lehet, de ebben az esetben meg kell jegyezni, hogy ennyi bunkert építeni nem egyszerű (szerintem a meglévő fedezékekbe pl. nem férnek el a Zsurávlikok).
Ebben a háborúban nagy szerencséje a két részt vevő félnek, hogy az ellenfele buta, mint a föld.
Vagy másképp fogalmazva, ez egy olyan technológia, amelynél a támadók előnyben vannak a védőkkel szemben. (Olyan, mint az ICBM, az ABM/SDI sokkal drágább).
Másrészt a támadó okosdrónt könnyű kifejleszteni (kb. a küszöbén vagyunk a dolognak), a védő okosdrónt (ami gyakorlatilag egy 6g-s elfogóvadász) meg elég nehéznek tűnik, jelen pillanatban a drónok észlelése sem tűnik megoldottnak (az oroszok összes sikeres mobil/időérzékeny cél elleni támadását, pl. a Patriot-indítók megsemmisítéség közvetítette egy Orlan drón, azaz a drónok észlelése az ukrán oldalon sem megoldott, pedig ott vannak amcsi radarok, és hát az orosz Sz-400-asok nem tűnnek a harcmezők királyának, az ukrán drónok szabadon jönnek-mennek).
Nekem úgy tűnik, hogy aki ezt először megérti, az komoly előnyre tesz szert. Az ellenfélnek meg marad az egyetlen észszerű megoldás, a bunkerek használata, amikor lehet, de ebben az esetben meg kell jegyezni, hogy ennyi bunkert építeni nem egyszerű (szerintem a meglévő fedezékekbe pl. nem férnek el a Zsurávlikok).
Ebben a háborúban nagy szerencséje a két részt vevő félnek, hogy az ellenfele buta, mint a föld.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.14. 22:29:54
@KGyST: Na, de akkor a védekező drón ezzel olcsóbb, mert minden peremfeltétele azonos ebben a modellben, csak kisebb motor kell bele, kisebb akksi stb.
És n+1 cél ellen tehetetlen. Egy vadászgéppel mit kezd egy drón? Semmit. Az meg fogja és szétcsapja a drónokat hordozó platform.
Ezért marhaság egy paradigmaváltás és egyebek. A drón csak pont annyira új, mint amikor megjelent az első MANPAD. Ettől nem szűnt meg a repülés. Az
És n+1 cél ellen tehetetlen. Egy vadászgéppel mit kezd egy drón? Semmit. Az meg fogja és szétcsapja a drónokat hordozó platform.
Ezért marhaság egy paradigmaváltás és egyebek. A drón csak pont annyira új, mint amikor megjelent az első MANPAD. Ettől nem szűnt meg a repülés. Az
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.14. 22:30:26
@molnibalage: Az ATGM-ek megjelenése sem tüntette el a hk-kat, stb.
A drónok megjelenése is behoz új dolgokat. Ennyi. Ez nem "paradigmaváltás".
A drónok megjelenése is behoz új dolgokat. Ennyi. Ez nem "paradigmaváltás".
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.15. 14:37:38
@molnibalage:
Egyrészt a védekező drónnak gyorsabbnak és okosabbnak kell lennie, mint a támadónak, azaz annyival nem olcsóbb, másrészt nagy számú támadó drónnál (mondjuk, egyszerre 10 ezernél) ha 1% átjut, az is komoly probléma.
A 4-5g-s vadászgépek meg ezeknek a drónoknak -sajnos- a legkönnyebb célpontjai, föltéve, hogy a földön vannak. 100 - 1000 - 10 000 drónnal meg a levegőben sem tud egy vadászgép vagy vadásszázad mit kezdeni.
Hogy messzire ne menjünk:
xxtomcooperxx.substack.com/p/ukraine-war-15-june-2024
Pedig az ukránok még vaktában lődöznek, ész nélkül.
Abban persze egyetértek, hogy a drónok nem hozták el a háborúk végét, ez is csak egy fegyver, aminek megvan az ellenszere. Csak az -mondom, sajnos- nem a légvédelmi rakéta vagy a 4-5. generációs vadászrepülőgép.
Egyrészt a védekező drónnak gyorsabbnak és okosabbnak kell lennie, mint a támadónak, azaz annyival nem olcsóbb, másrészt nagy számú támadó drónnál (mondjuk, egyszerre 10 ezernél) ha 1% átjut, az is komoly probléma.
A 4-5g-s vadászgépek meg ezeknek a drónoknak -sajnos- a legkönnyebb célpontjai, föltéve, hogy a földön vannak. 100 - 1000 - 10 000 drónnal meg a levegőben sem tud egy vadászgép vagy vadásszázad mit kezdeni.
Hogy messzire ne menjünk:
xxtomcooperxx.substack.com/p/ukraine-war-15-june-2024
Pedig az ukránok még vaktában lődöznek, ész nélkül.
Abban persze egyetértek, hogy a drónok nem hozták el a háborúk végét, ez is csak egy fegyver, aminek megvan az ellenszere. Csak az -mondom, sajnos- nem a légvédelmi rakéta vagy a 4-5. generációs vadászrepülőgép.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.15. 17:34:49
@KGyST: Dehogy kell gyorsabbnak lennie, mert a cél mindig felé közeledik. Ha jón egy szutyok lassú 100 km-es FPV szerűség, akkor hasonló sebességgel remekül nekimegy az anti drón. De amúgy gyorsabbnak lenni se nagy szám, hiszen neki 2 km-nél távolabbra nem kell repülni és a hasznos terhe kb. egy kézigránát. A másiknak meg sok száz km-re kéne elmennie valamivel, ami kár is tesz a célpontban.
A földön levő vadászgépek, mint célponton is jót mosolyogtam.
1. Talán fillérekéből kell egy betonfedezék, azon ilyen kis szarok nem mennek át. A civil piacon is 30000 PSI-os betont használnak már vagy 10+ éve. Ezen egy 2000 lb PEN se menne át. A drón csak pislogni tud rá.
2. Egy reptérnek lehet légvédelme is, EW védelme is.
3. Milyen filléres drón repül el több száz km-re, ahol egy támaszpont van? Mert a repcsik nem a fronttól 10-20 km-re vannak.
Mondom, nagyon túl van ez tolva. Az ukrán gépeket még CM és BM-ekkel SEM tudták kiiktatni 2 év után sem. Te meg arról fantáziálsz, hogy majd picsányi drónok majd légierőket a földön? Nemá... Bocs, nehéz ez röhögés nélkül megállni.
Az, hogy felkészületlenek egyesek és nincs betonfedezék, arról meg nem én tehetek. A 4+ Gripen helyett elég lenne +3 és a maradékból lehetne betonfedezék is Kecsón. Csak 10+ éve szajkózom. De egyesek SEMMIBŐL sem tanulnak és nem ébrednek fel és mindent is jobban tudnak...
És, ha meg felszállt egy heli vagy repcsi, akkor a túlhypolt drónok azokkal semmit sem csinálnak, egy repcsi meg olyan SDB és mindenféle fegyvert old, amitől a drón sem véd meg. Ej...
Igen, drága a repülő, de olyan tűzerő és képességek birtokában van, amiről FPV drónok tömegei sem álmondhatnak.
A földön levő vadászgépek, mint célponton is jót mosolyogtam.
1. Talán fillérekéből kell egy betonfedezék, azon ilyen kis szarok nem mennek át. A civil piacon is 30000 PSI-os betont használnak már vagy 10+ éve. Ezen egy 2000 lb PEN se menne át. A drón csak pislogni tud rá.
2. Egy reptérnek lehet légvédelme is, EW védelme is.
3. Milyen filléres drón repül el több száz km-re, ahol egy támaszpont van? Mert a repcsik nem a fronttól 10-20 km-re vannak.
Mondom, nagyon túl van ez tolva. Az ukrán gépeket még CM és BM-ekkel SEM tudták kiiktatni 2 év után sem. Te meg arról fantáziálsz, hogy majd picsányi drónok majd légierőket a földön? Nemá... Bocs, nehéz ez röhögés nélkül megállni.
Az, hogy felkészületlenek egyesek és nincs betonfedezék, arról meg nem én tehetek. A 4+ Gripen helyett elég lenne +3 és a maradékból lehetne betonfedezék is Kecsón. Csak 10+ éve szajkózom. De egyesek SEMMIBŐL sem tanulnak és nem ébrednek fel és mindent is jobban tudnak...
És, ha meg felszállt egy heli vagy repcsi, akkor a túlhypolt drónok azokkal semmit sem csinálnak, egy repcsi meg olyan SDB és mindenféle fegyvert old, amitől a drón sem véd meg. Ej...
Igen, drága a repülő, de olyan tűzerő és képességek birtokában van, amiről FPV drónok tömegei sem álmondhatnak.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.15. 20:58:57
@molnibalage:
Természetesen egyrészt a cél és a légvédelem ("védő drón") nem feltétlenül van ugyanott, sőt.
Autonóm célkeresés esetén olyan célok is bejönnek a képbe, mint pl. a nyílt vasúti pályán mozgó vonatok/mozdonyok, ezeket nem hogy lassú vagy éppen gyors drónokkal, de rakétákkal sem lehet védeni, mert egyrészt nagy területen vannak szétszórva, másrészt a drónokat egészen biztosan csak közelről lehet észlelni.
A vb. fedezékek természetesen a jelenlegi drónok ellen kábé teljes értékű védelmet nyújtanának, ha elférnének bennük a vadászrepülőgépek, csak hát Oroszország esetében a régi bunkerekben, mint már írtam, valószínűleg nem fér el sem a Zsurávlik, sem a MiG-31, a bombázókról nem is beszélve. Középtávon a 6g-s (automatikus) repülőgépek megjelenésével egyébként a betonfedezékek megint elveszítik a jelentőségüket, úgyhogy jelen esetben az oroszok meg kellene, hogy építsenek cca. 500 nagyobbacska betonfedezéket úgy, hogy azok 5-10 éven belül elavulnak.
A repülőtér légvédelme (sok) támadó drónnal elég kényelmesen túlterhelhető. Ne feledjük, alacsonyan, kis sebességgel repülő, kis méretű célokról beszélünk. Papíron a Pancirnak nem ellenfél a TB.2, mégis, Örményországban, Líbiában és a mostani konfliktusban sem azt láttuk, hogy a Pancir le tudná lőni a TB.2-t, pedig a TB.2 nagy drón és nem támadott tömegesen egyik esetben sem. Az EW védelem pedig, mivel NEM távirányított FPV drónokról beszélünk, hanem autonómokról, semmilyen jelentőséggel nem bír. (NB az egész kis polémia onnan indult, hogy a mesterséges intelligencia és az autonóm döntéshozatal mennyiben változtatja meg a légi hadviselést, és hogy ez meg fog-e jelenni Ukrajnában, mert az eredeti ukrán állítás szerint már megjelent).
Természetesen egyrészt a cél és a légvédelem ("védő drón") nem feltétlenül van ugyanott, sőt.
Autonóm célkeresés esetén olyan célok is bejönnek a képbe, mint pl. a nyílt vasúti pályán mozgó vonatok/mozdonyok, ezeket nem hogy lassú vagy éppen gyors drónokkal, de rakétákkal sem lehet védeni, mert egyrészt nagy területen vannak szétszórva, másrészt a drónokat egészen biztosan csak közelről lehet észlelni.
A vb. fedezékek természetesen a jelenlegi drónok ellen kábé teljes értékű védelmet nyújtanának, ha elférnének bennük a vadászrepülőgépek, csak hát Oroszország esetében a régi bunkerekben, mint már írtam, valószínűleg nem fér el sem a Zsurávlik, sem a MiG-31, a bombázókról nem is beszélve. Középtávon a 6g-s (automatikus) repülőgépek megjelenésével egyébként a betonfedezékek megint elveszítik a jelentőségüket, úgyhogy jelen esetben az oroszok meg kellene, hogy építsenek cca. 500 nagyobbacska betonfedezéket úgy, hogy azok 5-10 éven belül elavulnak.
A repülőtér légvédelme (sok) támadó drónnal elég kényelmesen túlterhelhető. Ne feledjük, alacsonyan, kis sebességgel repülő, kis méretű célokról beszélünk. Papíron a Pancirnak nem ellenfél a TB.2, mégis, Örményországban, Líbiában és a mostani konfliktusban sem azt láttuk, hogy a Pancir le tudná lőni a TB.2-t, pedig a TB.2 nagy drón és nem támadott tömegesen egyik esetben sem. Az EW védelem pedig, mivel NEM távirányított FPV drónokról beszélünk, hanem autonómokról, semmilyen jelentőséggel nem bír. (NB az egész kis polémia onnan indult, hogy a mesterséges intelligencia és az autonóm döntéshozatal mennyiben változtatja meg a légi hadviselést, és hogy ez meg fog-e jelenni Ukrajnában, mert az eredeti ukrán állítás szerint már megjelent).
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.15. 22:46:33
@KGyST: Egy betonfedezék jelen állás szerint nem avul el, mert drámaian megemeli az ellene szükséges tűzerőt. Néhány szutyok drónon csak röhög. Nem értem, hogy mi a búbánatból vezetted le, hogy elavul vagy elavult.
A jelenlegi ÖSSZES PEN harci rész arra épít, hogy kemény, nehéz és van közel vagy hangsebesség feletti sebessége. A kis szutyok drónok EGYIKRE feltételt sem képesek hozni. Akkor mitől is avulna el egy betonfedezék? A dórnok ellen nem kell ABV védelem, se 2000 lb pen méretezés. Simán csak annyi, hogy néhány kg-os harci rész ne tegyen benne kárt. Ennyi.
A túlterheléses támadásnál is egyszer közhely és WUT ami felmerül. Mondom, ha a támadó drónnak át kéne menni vasbetonon, de még anélkül is, egy 2 km hatósugarú szar lassú drónoknál picit gyorsabb cucc olcsó, tehát több lehet belőlne, mint a drágább támadóból. Akkor ki és mivel terheli túl...?????
A jelenlegi ÖSSZES PEN harci rész arra épít, hogy kemény, nehéz és van közel vagy hangsebesség feletti sebessége. A kis szutyok drónok EGYIKRE feltételt sem képesek hozni. Akkor mitől is avulna el egy betonfedezék? A dórnok ellen nem kell ABV védelem, se 2000 lb pen méretezés. Simán csak annyi, hogy néhány kg-os harci rész ne tegyen benne kárt. Ennyi.
A túlterheléses támadásnál is egyszer közhely és WUT ami felmerül. Mondom, ha a támadó drónnak át kéne menni vasbetonon, de még anélkül is, egy 2 km hatósugarú szar lassú drónoknál picit gyorsabb cucc olcsó, tehát több lehet belőlne, mint a drágább támadóból. Akkor ki és mivel terheli túl...?????
zord 2024.06.16. 13:17:58
A lényeg az uraim, hogy a drónok jól megkavartak mindent. Az arányokról lehet vitatkozni. Meg a szavakkal is játszani. Egy újabb, jóformán minden érintő hadviselési forma, egy újabb zseb, amit tömni kell, egy újabb fenyegetés, amit ha elhanyagolsz, nagyon ráfázol.
Én mindig csak azt a primitív példát mondom, hogy mit látott egy bármilyen szárazföldi alegységparancsnok a dolgokból hagyományosan, és mit láthat ma egy madárnyi drónnal. Micsoda különbség, uraim. A LOS lehetőség kiterjesztése szerintem ősidőktől fogva a harcosok egyik legnagyobb vágya. Most megkapták. És sorolni lehetne a jelentős dolgokat tovább.
Csodaszer? Ha nem képzed ki rá az embert, nem veszel akkut, nincs meg az utánpótlása, mert bizonyos kategóriáiban fogyóeszköz, stb. akkor nyilván nem. De ha kicsit is odafigyelnek a drón képességfejlesztésre, kicsit is jól csinálják, nagy változást képes hozni, ami adott konfliktusban akár döntő is lehet.
Zord
Én mindig csak azt a primitív példát mondom, hogy mit látott egy bármilyen szárazföldi alegységparancsnok a dolgokból hagyományosan, és mit láthat ma egy madárnyi drónnal. Micsoda különbség, uraim. A LOS lehetőség kiterjesztése szerintem ősidőktől fogva a harcosok egyik legnagyobb vágya. Most megkapták. És sorolni lehetne a jelentős dolgokat tovább.
Csodaszer? Ha nem képzed ki rá az embert, nem veszel akkut, nincs meg az utánpótlása, mert bizonyos kategóriáiban fogyóeszköz, stb. akkor nyilván nem. De ha kicsit is odafigyelnek a drón képességfejlesztésre, kicsit is jól csinálják, nagy változást képes hozni, ami adott konfliktusban akár döntő is lehet.
Zord
Hpasp 2024.06.16. 20:09:58
@zord: A Varsói Szerződés Egyesített Erői főparancsnokának (VSZ EFEF), Viktor Kulikovnak és
Nyikoláj Ogarkovnak, a Szovjetunió Fegyveres Erői vezérkari főnökének, a Szovjetunió
marsalljainak az 1980. március 12-i szigorúan titkos javaslatai alapján elkészített 00085. számú
HM-direktívában rögzítették a Magyar Néphadsereg további fejlesztési lépéseit. A terv tartalmazta egy felderítő drón század felállítását Börgönd állomáshellyel.
Majd 45 évvel ezelőtt...
... szóval szóltak időben.
Nyikoláj Ogarkovnak, a Szovjetunió Fegyveres Erői vezérkari főnökének, a Szovjetunió
marsalljainak az 1980. március 12-i szigorúan titkos javaslatai alapján elkészített 00085. számú
HM-direktívában rögzítették a Magyar Néphadsereg további fejlesztési lépéseit. A terv tartalmazta egy felderítő drón század felállítását Börgönd állomáshellyel.
Majd 45 évvel ezelőtt...
... szóval szóltak időben.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.16. 20:32:05
@zord:
A drónok 40+ éve velünk vannak, az 1980-as években az izraeliek már nagyüzemben használták őket (tudom, már az ókori görögök is, meg az amerikaiak Vietnámban stb.), én erről már a rendszerváltás környékén baromi jó könyveket olvastam.
Most a polémia a nagy újdonságról, a mesterséges intelligenciáról és az autonóm gépi döntéshozatalról indult, ezekkel természetesen nem a százezer-millió dolláros robotrepülőgépeken és egyéb fegyvereken, hanem az off-the-shelf, berhelhető drónokon kezdenek kísérletezni, az ukrán állítások szerint sikeresen.
FYI
bookline.hu/product/home.action?_v=Bokor_Imre_Radioelektronikai_harc_korun&type=20&id=17029
bookline.hu/product/home.action?_v=Bimbo_Jozsef_Legvedelem_korunk_haboruib&type=10&id=2109359966
Egyébként az izraeli PR már akkor is fantasztikusan jó volt, elképesztő mennyiségű semmitmondó részletet osztottak meg a háborúikról, abszurd, de a cucilista katonai szakirodalom gyakorlatilag csak az izraeli/nyugati forrásokra tudott támaszkodni, mert a nagy testvérnél természetesen minden is szupertitkos volt.
@Hpasp:
Ki is fejlesztették a csehszlovákokkal közösen, a Szojka-3-at a csehszlovákok hadrendbe is állították:
en.wikipedia.org/wiki/Sojka_III
Ha jól tévedek, a Videoton gyártotta volna az elektronikát, a cseszkök a repülőeszközt magát. Szerencsére Magyarország időben kiszállt. A cseheknél 2011-ig hadrendben állt, emlékeim szerint váltótípusa is volt, azaz ott a drónok alkalmazása 35 éve realitás.
A drónok 40+ éve velünk vannak, az 1980-as években az izraeliek már nagyüzemben használták őket (tudom, már az ókori görögök is, meg az amerikaiak Vietnámban stb.), én erről már a rendszerváltás környékén baromi jó könyveket olvastam.
Most a polémia a nagy újdonságról, a mesterséges intelligenciáról és az autonóm gépi döntéshozatalról indult, ezekkel természetesen nem a százezer-millió dolláros robotrepülőgépeken és egyéb fegyvereken, hanem az off-the-shelf, berhelhető drónokon kezdenek kísérletezni, az ukrán állítások szerint sikeresen.
FYI
bookline.hu/product/home.action?_v=Bokor_Imre_Radioelektronikai_harc_korun&type=20&id=17029
bookline.hu/product/home.action?_v=Bimbo_Jozsef_Legvedelem_korunk_haboruib&type=10&id=2109359966
Egyébként az izraeli PR már akkor is fantasztikusan jó volt, elképesztő mennyiségű semmitmondó részletet osztottak meg a háborúikról, abszurd, de a cucilista katonai szakirodalom gyakorlatilag csak az izraeli/nyugati forrásokra tudott támaszkodni, mert a nagy testvérnél természetesen minden is szupertitkos volt.
@Hpasp:
Ki is fejlesztették a csehszlovákokkal közösen, a Szojka-3-at a csehszlovákok hadrendbe is állították:
en.wikipedia.org/wiki/Sojka_III
Ha jól tévedek, a Videoton gyártotta volna az elektronikát, a cseszkök a repülőeszközt magát. Szerencsére Magyarország időben kiszállt. A cseheknél 2011-ig hadrendben állt, emlékeim szerint váltótípusa is volt, azaz ott a drónok alkalmazása 35 éve realitás.
Hpasp 2024.06.16. 20:49:40
@KGyST: Szia Kele,
Nem a keklovák Sojka, hanem a szovjet Tu-143 felderítő drón /12db/ volt a javaslatban, Szu-25K és MiG-23MLD mellett.
Lásd:
i.ibb.co/vDqXMHZ/1980-as-szovjet-javaslat.jpg
Nem a keklovák Sojka, hanem a szovjet Tu-143 felderítő drón /12db/ volt a javaslatban, Szu-25K és MiG-23MLD mellett.
Lásd:
i.ibb.co/vDqXMHZ/1980-as-szovjet-javaslat.jpg
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.16. 20:52:46
@Hpasp: FYI én nem a Kele vagyok.
Szerintem ő itt kb. a saját neve alatt szokott kommentelni.
Szerintem ő itt kb. a saját neve alatt szokott kommentelni.
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.17. 13:37:36
"We are dealing with a serious accident in the Libavá military training area, where unspecified ammunition exploded. Unfortunately, there are injuries at the scene. We are trying to provide help as quickly as possible, the rescue helicopter intervenes. The incident is being handled by the Military Police."
x.com/ArmadaCR/status/1802644269565436255
x.com/ArmadaCR/status/1802644269565436255
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.17. 17:49:53
@Levente B.:
Egy halott, hét sebesült:
"One professional soldier died during the explosion in the Libavá military training area. Another seven professional soldiers and one civilian employee were taken to the military and university hospital in Olomouc. The families of the injured and the deceased soldier have been notified. We will inform the public about further developments, for now we ask for your patience."
Egy halott, hét sebesült:
"One professional soldier died during the explosion in the Libavá military training area. Another seven professional soldiers and one civilian employee were taken to the military and university hospital in Olomouc. The families of the injured and the deceased soldier have been notified. We will inform the public about further developments, for now we ask for your patience."
Liverbird 2024.06.17. 20:23:17
@Levente B.: RIP.
Más, de az esetről jutott eszembe... Pénteken lesz a H145M katasztrófa évfordulója. Vizsgálati eredmény, ilyesmi?
Más, de az esetről jutott eszembe... Pénteken lesz a H145M katasztrófa évfordulója. Vizsgálati eredmény, ilyesmi?
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.18. 13:26:22
The Kingdom of Belgium will procure 15 multi-role H145M helicopters for the army and two helicopters plus three options for the Federal Police. The contract was signed between the NATO Support and Procurement Agency (NSPA), on behalf of Belgium, and Airbus Helicopters.
www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-belgium-chooses-airbus-h145m-for-armed-forces-and-federal-police
www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-belgium-chooses-airbus-h145m-for-armed-forces-and-federal-police
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.18. 14:58:29
"Croatia signed the Framework Agreement with France: Joint procurement of self-propelled howitzers 155 mm CAESAR"
www.morh.hr/hrvatska-potpisala-okvirni-sporazum-s-francuskom-zajednicka-nabava-samohodnih-haubica-155-mm-caesar/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0BK5tA_rTnA64OuwSN9d4k-L9li1d6qSJ9kqeuIv5CVGdCrL3_tX1ao9Y_aem_d6etS_uLHj6nKY731rk2UA
www.morh.hr/hrvatska-potpisala-okvirni-sporazum-s-francuskom-zajednicka-nabava-samohodnih-haubica-155-mm-caesar/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0BK5tA_rTnA64OuwSN9d4k-L9li1d6qSJ9kqeuIv5CVGdCrL3_tX1ao9Y_aem_d6etS_uLHj6nKY731rk2UA
KGyST · http://repules.tumblr.com 2024.06.19. 23:00:22
@molnibalage:
Így legyen ötösöd a lottón.
Igaz, nem AI/ML, de mégis: ukrán "légvédelmi" drón fog el egy Lancetet.
x.com/front_ukrainian/status/1803323627493879864
Így legyen ötösöd a lottón.
Igaz, nem AI/ML, de mégis: ukrán "légvédelmi" drón fog el egy Lancetet.
x.com/front_ukrainian/status/1803323627493879864
zord 2024.06.20. 01:22:28
Megrendelted? Fizetsz? Majd megkapod, ha a nagytestvér akarja:
www.rt.com/news/599576-patriot-missiles-ukraine-switzerland/
Zord
www.rt.com/news/599576-patriot-missiles-ukraine-switzerland/
Zord
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.20. 12:44:25
@KGyST: Gyorsabb voltál, én csak most láttam ezt a hírt, azért jöttem, hogy betegyem. :)
De legalább mondhatom, hogy "én megmondtam". :)
De legalább mondhatom, hogy "én megmondtam". :)
zord 2024.06.20. 13:37:27
@zord: @molnibalage: azt a közbevetést azért tegyük meg, hogy az a rendszer, ami kellő valószínűséggel egy drónnal elfog egy másik drónt, picinyit drágább, mint maga a drón/LM rendszer. De ez általánosságban elmondható az UAS vs C-UAS (hatékony, nemcsak hébe-hóba) összevetésről is.
Zord
Zord
Katsura_Taro 2024.06.20. 21:22:14
@zord:
"He did not say which countries would be affected by the delays, but noted that the decision will not impact Taiwan or Israel."
Nem mintha nem tartanék sok made in USA cuccot élvonalbelinek, de érdemes lenne elgondolkodni olyan szállítókon is, akik mondjuk szállítanak is, meg időben. Most itt eszembe jut mondjuk egy távol keleti ország a 38. szélességi kör tájékán.
"He did not say which countries would be affected by the delays, but noted that the decision will not impact Taiwan or Israel."
Nem mintha nem tartanék sok made in USA cuccot élvonalbelinek, de érdemes lenne elgondolkodni olyan szállítókon is, akik mondjuk szállítanak is, meg időben. Most itt eszembe jut mondjuk egy távol keleti ország a 38. szélességi kör tájékán.
zord 2024.06.21. 07:11:11
Számos ismert hàborus film sztárja, Donald Sutherland halott. RIP!
www.bbc.com/news/entertainment-arts-52070783
Zord
www.bbc.com/news/entertainment-arts-52070783
Zord
Katsura_Taro 2024.06.21. 09:19:22
@Beat it!: pedig...
Beat it! 2024.06.21. 09:37:03
@Katsura_Taro:
A kérdés, hogy a vállalat felajánlotta-e, hogy a megrendelő hozzájáruljon a rakéták átcsoportosításához vagy önhatalmúlag rendelte el. Illetve, hogy eddig már leszállították-e nekünk, vagy sem. Ha hozzájárulást kértek, úgy pedig remélem, hogy a "szabadságharcos" kormányunk nem bólintott rá. Ha nem kértek hozzájárulást, akkor pedig kötbért kell érvényesíteni.
Mindettől függetlenül azt is remélem, hogy a szerbeknek nem a modernizált SZURN lett átadva, mert ha igen, akkor radarvezérlésű lérak nélkül maradtunk.
A kérdés, hogy a vállalat felajánlotta-e, hogy a megrendelő hozzájáruljon a rakéták átcsoportosításához vagy önhatalmúlag rendelte el. Illetve, hogy eddig már leszállították-e nekünk, vagy sem. Ha hozzájárulást kértek, úgy pedig remélem, hogy a "szabadságharcos" kormányunk nem bólintott rá. Ha nem kértek hozzájárulást, akkor pedig kötbért kell érvényesíteni.
Mindettől függetlenül azt is remélem, hogy a szerbeknek nem a modernizált SZURN lett átadva, mert ha igen, akkor radarvezérlésű lérak nélkül maradtunk.
Beat it! 2024.06.21. 10:35:42
@Levente B.:
Még ez a szerencse, remélem így van.
Még ez a szerencse, remélem így van.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.06.21. 11:58:32
www.youtube.com/watch?v=rr7ym1zkda8
Nah, a XXI. SHORAD jelene. 4 db AESA radar, optikai torony, IFF, Sitnger és lassú, de nagyobb drónok ellen meg Hellfire, ami akár földi jármű ellen is használható. (Ez ugye anno az ADATS koncepciója volt.)
A 30 mm gránátban közelségi gyújt eszméletlen kemény műszaki szintet mutat főleg annak fényében hogy az oroszok képtelenek voltak 57 mm-es űrméretben megcsinálni. Tehát ez AHEAD lőszerekhez képest nem időzítős.
Igen, PR/marketing videó, de azért valahol beszédes, hogy sorozatlövéseket le sem adnak a cuccal...
Nah, a XXI. SHORAD jelene. 4 db AESA radar, optikai torony, IFF, Sitnger és lassú, de nagyobb drónok ellen meg Hellfire, ami akár földi jármű ellen is használható. (Ez ugye anno az ADATS koncepciója volt.)
A 30 mm gránátban közelségi gyújt eszméletlen kemény műszaki szintet mutat főleg annak fényében hogy az oroszok képtelenek voltak 57 mm-es űrméretben megcsinálni. Tehát ez AHEAD lőszerekhez képest nem időzítős.
Igen, PR/marketing videó, de azért valahol beszédes, hogy sorozatlövéseket le sem adnak a cuccal...
zord 2024.06.21. 14:08:56
@molnibalage:
1. price tag?
2. XM
És a "légvédelmi" Hellfire valósága csapatnál:
3. breakingdefense.com/2024/06/army-prohibited-soldiers-from-using-longbow-hellfire-with-m-shorad-on-strykers-due-to-safety-concerns/
Zord
1. price tag?
2. XM
És a "légvédelmi" Hellfire valósága csapatnál:
3. breakingdefense.com/2024/06/army-prohibited-soldiers-from-using-longbow-hellfire-with-m-shorad-on-strykers-due-to-safety-concerns/
Zord
zord 2024.06.21. 14:12:00
Na most akkor egy igazi csapatlégvédelmi eszköz, a NOMAD bemutatója is megtörtént a 'Satoryn, itt a májusi andoyai lövészetről készült, de csak a héten nyilvánosságra hozott anyag:
www.fma.no/aktuelt-og-media/2024/tester-haerens-nye-kampluftvern
Zord
www.fma.no/aktuelt-og-media/2024/tester-haerens-nye-kampluftvern
Zord
Hpasp 2024.06.21. 21:33:11
@zord:
img.index.hu/imgfrm/1/5/4/1/BIG_0017941541.jpg
youtu.be/7PnCJkAczHw
Már 2 éve Lengyelországban van, és 24 végére 144 darab átadását irányozták elő.
www.youtube.com/watch?v=aglCZc64PpI
img.index.hu/imgfrm/1/5/4/1/BIG_0017941541.jpg
youtu.be/7PnCJkAczHw
Már 2 éve Lengyelországban van, és 24 végére 144 darab átadását irányozták elő.
www.youtube.com/watch?v=aglCZc64PpI
zord 2024.06.22. 08:20:29
@Hpasp: az elmúlt években a kommentekben szépen követve lett az eredetileg kifejezetten áthidaló jellegü IM-SHORAD követelményrendszer (~Army szó szerinti csapatlégvédelem helyreállítás) alakulása, de a fenti hír rávilágít, hogy a relatív gyorsaságnak ára van. Az egyik effektor kiesett. Most a Hellfire helyére is egy quadpack Stinger kerül, de ez az eredeti elgondoláshoz képest mégiscsak visszalépés (kevesen tudják, de a Hellfire hordozhatósága a fő platformon, a helikopteren is meglehetősen korlátozott, kocsin meg úgy látszik még rosszabb a helyzet)
Zord
Zord
Hpasp 2024.06.22. 09:43:43
@zord: Van itt még pár cucc, amit rá lehet legózni.
www.moog.com/content/dam/moog/literature/sdg/defense/moog-reconfigurable-integrated-weapons-platform-datasheet.pdf
www.moog.com/content/dam/moog/literature/sdg/defense/moog-reconfigurable-integrated-weapons-platform-datasheet.pdf
zord 2024.06.22. 19:06:49
@Hpasp: kár, hogy ez szolgálatban nem így megy...a fővállalkozó amúgy is a Leonardo DRS, a Moog csak beszállító.
A program összefoglalója:
www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF12397/2&ved=2ahUKEwj_jZ-s2O-GAxUphv0HHRWIArUQFnoECCIQAQ&usg=AOvVaw2QWYMSCxS6SHvB7gdTkGzg
Zord
A program összefoglalója:
www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF12397/2&ved=2ahUKEwj_jZ-s2O-GAxUphv0HHRWIArUQFnoECCIQAQ&usg=AOvVaw2QWYMSCxS6SHvB7gdTkGzg
Zord
zord 2024.06.23. 20:14:10
Szegény Nick Thorpe, befogták egy romániai termelési riportra:
www.bbc.com/news/articles/c977wggg4pgo
Zord
www.bbc.com/news/articles/c977wggg4pgo
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.23. 20:37:06
@zord:
Vártam a cikk végén a "megvédjük a demokráciát és a szabad világot" szavakat, de ez még egyelőre elmarad.
Vártam a cikk végén a "megvédjük a demokráciát és a szabad világot" szavakat, de ez még egyelőre elmarad.
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.06.23. 20:47:27
Visit of the Commander of the US Air Force in Europe and Africa
The Chief of the General Staff of the Serbian Armed Forces, General Milan Mojsilović, met today with the Commander of the United States Air Force in Europe and Africa, General James Hecker, who is on an official visit to the Republic of Serbia with a delegation.
www.mod.gov.rs/cir/21382/poseta-komandanta-vazduhoplovnih-snaga-sad-u-evropi-i-africi21382
The Chief of the General Staff of the Serbian Armed Forces, General Milan Mojsilović, met today with the Commander of the United States Air Force in Europe and Africa, General James Hecker, who is on an official visit to the Republic of Serbia with a delegation.
www.mod.gov.rs/cir/21382/poseta-komandanta-vazduhoplovnih-snaga-sad-u-evropi-i-africi21382
zord 2024.06.23. 21:04:39
@Levente B.: vörös farok ezúttal nem volt, de azért összecsapta, hiányzik a konklúzió.
Mondjuk hogy MKAB elsők között kapja be, ha elpukkan a NAGY :-)
(Meg egy sokat használt EF-re azt irni, hogy 'kissé koros', elég lapos fogalmazás)
Zord
Mondjuk hogy MKAB elsők között kapja be, ha elpukkan a NAGY :-)
(Meg egy sokat használt EF-re azt irni, hogy 'kissé koros', elég lapos fogalmazás)
Zord
zord 2024.06.23. 21:24:42
S ha már angolszászok és KKE, akkor ez tökéletesen jellemző:
www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/06/loszergyartas-amerikai-hadiipar-strnad
És az se számít, hogy ha tökéletesen kiszolgálja valaki az atlanti érdeket, ahogy a CSG-ről állitható.
Zord
www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/06/loszergyartas-amerikai-hadiipar-strnad
És az se számít, hogy ha tökéletesen kiszolgálja valaki az atlanti érdeket, ahogy a CSG-ről állitható.
Zord
zord 2024.06.24. 23:08:47
Nyugat-Berlin, szovjet ünnepség 1985-ben:
m.youtube.com/watch?v=r8wCOSzFy_0
Amikor még tudták, hogy a béke mindent megér...
Zord
m.youtube.com/watch?v=r8wCOSzFy_0
Amikor még tudták, hogy a béke mindent megér...
Zord
zord 2024.06.27. 13:39:53
NATO ötös cikkely. Jó lenne már felébredni a csipkerózsika-álomból:
"As political scientists who study the role of international organizations like NATO, we think it is important to understand that, in reality, alliance agreements are more flexible than people think. "
"In practice, it is possible for the U.S. and other Western countries to stay out of a conflict that involves a NATO country without having to break their alliance commitments. The NATO treaty’s language contains loopholes that let member countries remain out of other members’ wars in certain situations."
www.defenseone.com/ideas/2024/06/natos-article-5-isnt-quite-ironclad-many-think/397507/
Zord
"As political scientists who study the role of international organizations like NATO, we think it is important to understand that, in reality, alliance agreements are more flexible than people think. "
"In practice, it is possible for the U.S. and other Western countries to stay out of a conflict that involves a NATO country without having to break their alliance commitments. The NATO treaty’s language contains loopholes that let member countries remain out of other members’ wars in certain situations."
www.defenseone.com/ideas/2024/06/natos-article-5-isnt-quite-ironclad-many-think/397507/
Zord
zord 2024.06.27. 14:01:41
Lássunk a pályán, hogy mi mire jó. Stand in MALE ops vs ~nem mezítlábas paraszt ellenség:
breakingdefense.com/2024/06/hezbollah-houthis-downing-of-drones-challenges-israel-us-air-superiority/
Szóval maradjunk abban, hogy szimmetrikus/peer to peer/intenzív konfliktusban MALE/HALE stand off eszköz.
Stand in: harcászati/small/mini feláldozható + LM.
Zord
breakingdefense.com/2024/06/hezbollah-houthis-downing-of-drones-challenges-israel-us-air-superiority/
Szóval maradjunk abban, hogy szimmetrikus/peer to peer/intenzív konfliktusban MALE/HALE stand off eszköz.
Stand in: harcászati/small/mini feláldozható + LM.
Zord
T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2024.06.28. 06:31:21
Ukrán 29-es AASM-et hajít:
www.youtube.com/watch?v=B-GWm_qDFSs
www.youtube.com/watch?v=B-GWm_qDFSs
Hpasp 2024.06.30. 09:49:02
Izraeli Patriot ütegek Ukrajnába küldéséről tárgyalnak.
archive.md/1Zw9T
Emlékezetes kirohanás 8 hónappal ezelőtt többek között ezt a lépést (is) belengetve:
youtu.be/XDdgG8axI1Y?si=5MEdr_KwA4McEFrN&t=192
archive.md/1Zw9T
Emlékezetes kirohanás 8 hónappal ezelőtt többek között ezt a lépést (is) belengetve:
youtu.be/XDdgG8axI1Y?si=5MEdr_KwA4McEFrN&t=192
zord 2024.07.01. 06:38:58
@Hpasp: egy pillanatra megpróbálom elképzelni azt a pénzügyi konstrukciót, ami miatt egy ilyen tranzakció mehetne, míg az akárhány amerikai/NATO rendszer meg nem megy. Lehet hogy cserébe eljött az ideje pár újabb amcsi finanszírozású hazai gyártású David's Slingnek az IDF számára?
Profi :-)
A pénz sokféleképpen folyhat, a fő az, hogy merre. Ez a hadtörténelem sajnos legkevesebbet kutatott és feltárt szegmense. Aki pedig feszegeti azonnal conteós vagy èppen bolond pacifista lesz.
Zord
Profi :-)
A pénz sokféleképpen folyhat, a fő az, hogy merre. Ez a hadtörténelem sajnos legkevesebbet kutatott és feltárt szegmense. Aki pedig feszegeti azonnal conteós vagy èppen bolond pacifista lesz.
Zord
zord 2024.07.01. 06:44:23
Már konkrétabban a szerb HQ-17-ről:
m.youtube.com/watch?v=vWYb_Pi_X5M&pp=ygULc2VyYmlhIGhxMTc%3D
m.youtube.com/watch?v=QKcCtndDaY0&pp=ygULc2VyYmlhIGhxMTc%3D
Zord
m.youtube.com/watch?v=vWYb_Pi_X5M&pp=ygULc2VyYmlhIGhxMTc%3D
m.youtube.com/watch?v=QKcCtndDaY0&pp=ygULc2VyYmlhIGhxMTc%3D
Zord
Hpasp 2024.07.01. 14:09:51
@zord: A pénz mindig egy irányba folyik...
:o)
Itt ugye az exNSzK által vásárolt PAC2-esekről van szó, amiket ajándékba adtak Izraelnek valamikor az öbölháború alatt - után? Ezeket amúgy már idén ki akarták vonni, ha a Gázai buli nem kavart volna közbe.
:o)
Itt ugye az exNSzK által vásárolt PAC2-esekről van szó, amiket ajándékba adtak Izraelnek valamikor az öbölháború alatt - után? Ezeket amúgy már idén ki akarták vonni, ha a Gázai buli nem kavart volna közbe.
zord 2024.07.02. 09:15:40
@zord: továbbiak a HQ-17-ről (illetve egy új szerb sztrelás/iglásnégyesről):
tangosix.rs/2024/28/06/analiza-novi-detalji-o-sposobnostima-kineskog-raketnog-pvo-sistema-kratkog-dometa-hq-17ae/
Zord
tangosix.rs/2024/28/06/analiza-novi-detalji-o-sposobnostima-kineskog-raketnog-pvo-sistema-kratkog-dometa-hq-17ae/
Zord
zord 2024.07.02. 09:19:50
Vannak, akik mernek, tudnak Mi-24-est fenntartani:
tangosix.rs/2024/01/07/poslednja-vest-poleteo-prvi-bivsi-kiparski-mi-35p-namenjen-rv-i-pvo-vojske-srbije/
Zord
tangosix.rs/2024/01/07/poslednja-vest-poleteo-prvi-bivsi-kiparski-mi-35p-namenjen-rv-i-pvo-vojske-srbije/
Zord
Hpasp 2024.07.03. 18:13:48
@zord: Vannak, akik mernek, tudnak Sz-75M Volhov-ot fenntartani:
i.ibb.co/C2n477L/somewhere-in-Aleppo.jpg
Milyen jól mutatna a Pilis csúcsán a PV kabin feldíszítve Bölcs Vezérünk, vagy igény esetén akár Bobó képével!
:o)
i.ibb.co/C2n477L/somewhere-in-Aleppo.jpg
Milyen jól mutatna a Pilis csúcsán a PV kabin feldíszítve Bölcs Vezérünk, vagy igény esetén akár Bobó képével!
:o)
zord 2024.07.03. 18:46:54
@Hpasp: a van valamid, akár régi, de müködik, meg az azt hiszed, hogy jó drágáert van valami csodafegyvered, közben pedig egy utolsó, ostoba balek vagy között óriási a különbség :-)
A kèpek nem különösebben számítanak, bár a makettezőknél az ilyesmi nagy öröm.
Zord
A kèpek nem különösebben számítanak, bár a makettezőknél az ilyesmi nagy öröm.
Zord
Hpasp 2024.07.03. 19:28:50
@zord: Ha közelebbről is megnézed a szír PV-t, akkor látható hogy több modernizáció történt rajta mint a mi Mi-24-eseinken valaha.
Az UV is modernizálva lett.
i.ibb.co/4mrMwzr/UV-plus.jpg
A két azonos korabeli technika /uszkve 45 éves/ harcértéke is ugyanannyi nagyjából manapság /pont Epszilonnal több mint nulla/...
Az UV is modernizálva lett.
i.ibb.co/4mrMwzr/UV-plus.jpg
A két azonos korabeli technika /uszkve 45 éves/ harcértéke is ugyanannyi nagyjából manapság /pont Epszilonnal több mint nulla/...
zord 2024.07.03. 22:06:46
@Hpasp: maradjunk annyiban, hogy amikor a mission planningben a térképre felkerül az a piros kör, a támadó matekja teljesen más, mintha ZU-23, MANPADS lenne. Úgy egy tizedessel minimum, de lehet, hogy kettővel. Mert hogy bármilyen USAF bombázót a mai napig nem engednének egyedül/támogatók nélkül egy ilyen zónájába, az biztos. És akkor a csomag, plusz a tanker, miegymás, stb.
Kíváncsi volnék, hogy 35-ösre hangszerelve, egyelőre dedikált SEAD/DEAD fegyver nélkül mi lenne a policy? Nyilván passzív RF geolokációra, SAR-al, jóidőben EOTS-el korrelálva bőven beszórhat a TÁS-ra zónán kívül pár SDB-t (nem mintha a zónahatáron hozná a PV, ha a 18-asnak meg is lenne.
De ezzel együtt, gyanúm szerint ahol ilyen van, akármilyen régi is, oda visznek magukkal konzervnyitót is az amik. Ha valakik, hát ők nagyon jól művelik a szinergiát, és ez akkor se szégyen, ha a "koronaékszer" is rendelkezésre áll.
Zord
Kíváncsi volnék, hogy 35-ösre hangszerelve, egyelőre dedikált SEAD/DEAD fegyver nélkül mi lenne a policy? Nyilván passzív RF geolokációra, SAR-al, jóidőben EOTS-el korrelálva bőven beszórhat a TÁS-ra zónán kívül pár SDB-t (nem mintha a zónahatáron hozná a PV, ha a 18-asnak meg is lenne.
De ezzel együtt, gyanúm szerint ahol ilyen van, akármilyen régi is, oda visznek magukkal konzervnyitót is az amik. Ha valakik, hát ők nagyon jól művelik a szinergiát, és ez akkor se szégyen, ha a "koronaékszer" is rendelkezésre áll.
Zord
zord 2024.07.03. 22:37:18
@Gaudi: nézegetem is ezeket a frissebb "mélységi" orosz drónfelvételeket, és hát biztos, hogy nem MALE csinálta (nincs is nagyon nekik). Valami kisebb jószág, ami túlélőképesebb/elveszthető.
Nagyon látszik a trend, de egyesek még mindig Afgànban érzik magukat, hogy a Predatorról fej felől mindig lehívható a kép/Hellfire.
Zord
Nagyon látszik a trend, de egyesek még mindig Afgànban érzik magukat, hogy a Predatorról fej felől mindig lehívható a kép/Hellfire.
Zord
zord 2024.07.04. 21:46:31
@Hpasp: jaja, ismert hogy még mindig ott vannak az ukrán EOB-ban, és értek is el lelövéseket. A maradék, meg amit kaptak (pl. polyák S-125 Newa- SC)
A forrás mondjuk a legalja propaganda az ő oldalukon, de a megemlékezés teljességgel jogos (a cél persze: aggggyyatok nyugati lérakot!!!)
A számok tekintetében a szovjet algoritmust hasznàlom: /2-10.
Zord
A forrás mondjuk a legalja propaganda az ő oldalukon, de a megemlékezés teljességgel jogos (a cél persze: aggggyyatok nyugati lérakot!!!)
A számok tekintetében a szovjet algoritmust hasznàlom: /2-10.
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.07.08. 18:52:52
Spotter nap egy hegycsúcson? Romániában erre is van lehetőség:
www.facebook.com/photo?fbid=782731164038909&set=a.188491423462889
www.facebook.com/photo?fbid=782731164038909&set=a.188491423462889
JohnTerry 2024.07.08. 21:41:31
@Katsura_Taro: Szép nagy darab raketta. Ez lenne a Navy válasza az R-37-re (vagy valami másra)?
theaviationist.com/2024/07/08/aim-174b-aim-120-size-comparison/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3e3TKw9TDOg3ZLtuZJ5fmN4uXjRA0i4ZLegwO1akg6EQHX_JCkJElRfiE_aem_vIwff4P6qbxK7XnvGKGxWA
theaviationist.com/2024/07/08/aim-174b-aim-120-size-comparison/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3e3TKw9TDOg3ZLtuZJ5fmN4uXjRA0i4ZLegwO1akg6EQHX_JCkJElRfiE_aem_vIwff4P6qbxK7XnvGKGxWA
zord 2024.07.09. 09:59:04
@JohnTerry: szerintem sokkal inkább a különféle kínai és orosz hajók elleni fenyegetésre, hogy a CBG-től jóval távolabb is el lehessen kezdeni a harcot ellenük. Repcsiről lőni akkor is több opciót (távolságot, azaz időt) ad, ha az E-2D-vel már egy ideje lehetséges a kooperatív célleküzdés, azaz hajók indította rakéták rávezetése a hajók radarhorizontja alatt/felderítési lehetőségein túl.
Zord
Zord
JohnTerry 2024.07.09. 19:58:46
@zord: Igen, ebben így van ráció. Durva, hogy a jó öreg Standard missile-ben még ennyi lehetőség rejlik a továbbfejlesztésre.
zord 2024.07.10. 00:35:46
Ha minden igaz, Patriot rakétaelkerülő manőverezés orosz rádiózásban követve:
m.youtube.com/watch?v=HlE1wo9i_NM
Zord
m.youtube.com/watch?v=HlE1wo9i_NM
Zord
zord 2024.07.11. 14:37:49
@Hpasp: lehet majd manőverezni, meg izzadni. Bár egy vontatott vagy eldobható aktív csalival többre mennének (volt ilyen eszköz tervezve, de nincs hír, hogy lenne szolgálatban a Szuhojokon).
Zord
Zord
zord 2024.07.11. 16:21:00
De az újhidegháború is kapott egy újabb lökést Washingtonban. A GLCM/Pershing páros kései utódai visszatérnek Németországba:
www.bbc.com/news/articles/cgxq7lkj4vgo
(A ruszkik pár napja beszéltek a Pionyír kategóriájú eszközök, azaz ~SS-20 visszaállításáról)
Zord
www.bbc.com/news/articles/cgxq7lkj4vgo
(A ruszkik pár napja beszéltek a Pionyír kategóriájú eszközök, azaz ~SS-20 visszaállításáról)
Zord
Hpasp 2024.07.12. 09:58:15
... pláne Kele korabeli cikkével összehasonlítva.
;o)
military-technology.blog.hu/2021/01/29/tornadok_kecskemeten_dragon_nest_hadgyakorlat
;o)
military-technology.blog.hu/2021/01/29/tornadok_kecskemeten_dragon_nest_hadgyakorlat
zord 2024.07.12. 14:27:58
@Hpasp: összetett dolgok ezek. De hát megint csak azt tudom mondani, mint mindig: van aki részt vesz benne, van aki ott van és tudósít róla (mint média, tehát sok dologra nem lehet rálátása, legnagyobb igyekezete ellenére sem), és vannak, akik az egyik csoportban sem sorolhatók. Ezek a "státuszok" alapvetően behatárolják, hogy ki mit láthat, aztán milyen következtetéseket vonhat le a történésekből.
Ami a szakmai részt illeti, a gépek technikai paraméterei, lehetőségei mellett a hajózók kiképzettsége, jártassága a döntő (itt sok minden mást nem hoznék fel, mert ezek a gyakorlatok azért "inkubátor" jellegűek, az egész rendszert nem tesztelik). Az, hogy a 29-es nálunk egész karrierje során küszködött, nyilván tükröződött az állomány kiképzettségében, jártasságában is. A "díjnyertes" műrepülő tudás nem feltétlenül konvertálódik fölényes légiharc tudásba, főleg 1v1-en túl, 1v2, 2v2 felállásban (persze az összefüggést nem tagadva).
Ezzel együtt, sokakat ismerve abból a magyar csapatból, szerintem mindent megtettek, hogy sikeresen szerepeljenek és tanuljanak belőle. És sokszor sikerült ráverniük a seggére az itt járt nyugatiaknak, különösen 1v1 közelharcban, de néha még BVR-ben is.
A nyugatiak, különösen egy briteknél vendégszereplő amerikai pedig sok dolgot nem értett, nem is érthetett meg mindebből. Számomra az ipse mondanivalójából a legtanulságosabb a bizalmatlanságuk, idegenségük egy NATO-szövetségessel szemben, hat évvel a csatlakozásunk után (2005).
És a lényeg szerintem azóta sem változott. Nem tekintenek minket partnernek, ez nem egy igazi szövetség, és amikor eljön a döntő pillanat, cserben fognak hagyni minket.
Zord
Ami a szakmai részt illeti, a gépek technikai paraméterei, lehetőségei mellett a hajózók kiképzettsége, jártassága a döntő (itt sok minden mást nem hoznék fel, mert ezek a gyakorlatok azért "inkubátor" jellegűek, az egész rendszert nem tesztelik). Az, hogy a 29-es nálunk egész karrierje során küszködött, nyilván tükröződött az állomány kiképzettségében, jártasságában is. A "díjnyertes" műrepülő tudás nem feltétlenül konvertálódik fölényes légiharc tudásba, főleg 1v1-en túl, 1v2, 2v2 felállásban (persze az összefüggést nem tagadva).
Ezzel együtt, sokakat ismerve abból a magyar csapatból, szerintem mindent megtettek, hogy sikeresen szerepeljenek és tanuljanak belőle. És sokszor sikerült ráverniük a seggére az itt járt nyugatiaknak, különösen 1v1 közelharcban, de néha még BVR-ben is.
A nyugatiak, különösen egy briteknél vendégszereplő amerikai pedig sok dolgot nem értett, nem is érthetett meg mindebből. Számomra az ipse mondanivalójából a legtanulságosabb a bizalmatlanságuk, idegenségük egy NATO-szövetségessel szemben, hat évvel a csatlakozásunk után (2005).
És a lényeg szerintem azóta sem változott. Nem tekintenek minket partnernek, ez nem egy igazi szövetség, és amikor eljön a döntő pillanat, cserben fognak hagyni minket.
Zord
Levente B. · combatant.blog.hu 2024.07.12. 15:59:56
Lengyel M346-os becsapódás föld közelben, demó közben...láthatóan a pilóta bent maradt
x.com/Bartek71065132/status/1811738762121986254?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1811738762121986254%7Ctwgr%5Ea1873e13ebcb8d766a7891e5dce752e84b487845%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Ftheaviationist.com%2F2024%2F07%2F12%2Fpolish-air-force-m-346-demo-aircraft-crashes-in-gdynia%2F&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3wBX2VAxOPhRyTGutdugthwY6LqwGH-_MzocMxwdW0z-9fSTS1bsdFP_A_aem_HGVWqTUOlIIOhZ7fu0YDkQ
x.com/Bartek71065132/status/1811738762121986254?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1811738762121986254%7Ctwgr%5Ea1873e13ebcb8d766a7891e5dce752e84b487845%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Ftheaviationist.com%2F2024%2F07%2F12%2Fpolish-air-force-m-346-demo-aircraft-crashes-in-gdynia%2F&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3wBX2VAxOPhRyTGutdugthwY6LqwGH-_MzocMxwdW0z-9fSTS1bsdFP_A_aem_HGVWqTUOlIIOhZ7fu0YDkQ
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.07.12. 16:45:18
@zord: Ha már ennyire előhoztad és olyan vagy, mint az ipse, aki minden képen a *inát látja.
Erről ki tehet? Csak nem a felcsúti és bandája? Ja, de...
Erről ki tehet? Csak nem a felcsúti és bandája? Ja, de...
Hpasp 2024.07.12. 18:45:00
@zord: Lehet benne amcsi nagyotmondás, meg Kele újságírói elvárása is. Nekem igazából az volt érdekes, hogy ugyanazok a pontok lettek itt elismételve a MiG-29-essel kapcsolatban, ami 99-ben a Szerbeknél is előjöttek.
- lokátor papíron szuper, gyakorlati jártasság nélkül, éles helyzetben szart sem ér
- gépek hadrafoghatósága röhejes
- jártasság hiánya miatt nincs kihasználva a gép műrepülési tartománya, bebiflázott számokon túl nem húzzák azt /csak nálunk a bemutató pilóta, de az meg a valós határon túl is/
- magyarok az R-73-assal gyakoroltak /sisakcélzó/ ami egy alapvetően éjszakai hadjárat alatt annyit is ért volna
A fentieket inkább érzem az egész keleti blokkra és a szovjet típusú MiG-29 üzemeltetési eljárásokra jellemzőbbnek, mint hogy csak nálunk fordult volna elő.
- lokátor papíron szuper, gyakorlati jártasság nélkül, éles helyzetben szart sem ér
- gépek hadrafoghatósága röhejes
- jártasság hiánya miatt nincs kihasználva a gép műrepülési tartománya, bebiflázott számokon túl nem húzzák azt /csak nálunk a bemutató pilóta, de az meg a valós határon túl is/
- magyarok az R-73-assal gyakoroltak /sisakcélzó/ ami egy alapvetően éjszakai hadjárat alatt annyit is ért volna
A fentieket inkább érzem az egész keleti blokkra és a szovjet típusú MiG-29 üzemeltetési eljárásokra jellemzőbbnek, mint hogy csak nálunk fordult volna elő.
JohnTerry 2024.07.12. 23:45:11
@zord: Nem tudom 2005-ben milyen volt az egész rendszer vélekedése mirólunk. Viszont a 2010 óta szerzett tapasztalataim tükrében, az utolsó mondatodat a leghatározottabban cáfolni szeretném. Elismerik, kedvelik a magyarokat az egész NATO-ban, Ankarától Alaszkáig. Mind missziókban, mind tartós külszolgálatokon. A legtöbb helyen kifejezetten örülnek ha magyarokkal dolgozhatnak együtt. Semmiféle bizalmatlanság nincs irányunkba és a legfelsőbb katonai szintekig partnernek tekintenek, (a politikai szinten már nem biztos).
Nem a rosszindulat beszél belőlem, de pont te írtad fentebb: "van aki ott van és tudósít róla (mint média, tehát sok dologra nem lehet rálátása, legnagyobb igyekezete ellenére sem."
Nem a rosszindulat beszél belőlem, de pont te írtad fentebb: "van aki ott van és tudósít róla (mint média, tehát sok dologra nem lehet rálátása, legnagyobb igyekezete ellenére sem."
zord 2024.07.13. 06:27:04
@molnibalage: a faék szintre történő ok-okozati leegyszerűsítésedet inkább nem kommentálnám, annyira nem releváns, hiszen ahogy szinte mindig, ott se, itt se voltál, nem ismered ezt se, azt se, és sorolhatnánk. Elmondtam már párszor, hogy nálam ez a megközelítés, minden barbatrükk, ppt magic ellenére más kategória. A maga módján dícséretes skillset, de más tészta marad, na. A fenti példával élve a Dragon Nesten, vagy az ezernyi más, civileknek is elérhető helyen kamerával, notesszel a kézben, izzadtan, porosan, amennyire csak közel lehet, néha talán veszélynek is kitéve...érted ugye, hogy ez azért más.
Egyébként a triggereid megint igazolódtak. Nagybetüs AMERIKA, mos F-35 nem is volt. Én csak arra hívnám fel a figyelmedet, hogy ilyen irányú és szintü OSINT erőfeszítéseket, megmondókát ma ebben az újhidegháborus rezsimben elég bőkezűen szponzorálnak nemzetközikémék, talán érdemes lenne rápróbálkozni. Pl:
ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/how-to-participate/org-details/999999999/project/101111855/program/43251814/details
Zord
Egyébként a triggereid megint igazolódtak. Nagybetüs AMERIKA, mos F-35 nem is volt. Én csak arra hívnám fel a figyelmedet, hogy ilyen irányú és szintü OSINT erőfeszítéseket, megmondókát ma ebben az újhidegháborus rezsimben elég bőkezűen szponzorálnak nemzetközikémék, talán érdemes lenne rápróbálkozni. Pl:
ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/how-to-participate/org-details/999999999/project/101111855/program/43251814/details
Zord
zord 2024.07.13. 06:41:12
@JohnTerry: persze, persze misszió, nemzetközi beosztások, elismerem. De te is tudod, hogy a dolgoknak különböző szintjei, bugyrai, haderő- és fegyvernemi aspektusai vannak. Amit én látok, hogy azokban a kérdésekben, ami releváns, magas technológia, akár jelentős (nemzeti) képességépítési potenciál, ott nincs barátság és maradt a ~NATO 16 (nyilván vannak még belsőbb rétegek, de az számunkra úgyse erdekes). És nemcsak bizalmatlanság, de ha kell, eke. (Ez persze véletlenül se a homegrown tobzódó kreténségről történő terelés, mert az menthetetlen. Bár azt felesleges lenne tagadni, hogy valszeg sokan dörzsólik miatta a tenyerüket)
Zord
Zord