Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 85. (2020. ápr.)

2020.04.02. 14:57 | zord | 255 komment

Az új koronavírus járvány kimenetelével, következményeivel kapcsolatban sok a bizonytalanság, de az megelőlegezhető, hogy nagy nehézségekkel és szerteágazó válságjelenségekkel kell megküzdeni úgy individuális szinten, mint a legkülönbözőbb méretű entitások világában, legyen szó családokról, vállalkozásokról, nemzeti intézményekről (pl. haderők), vagy akár magukról az államokról, hogy a nemzetközi rendszereket, szövetségeket ne is említsem. Nem lehet könnyű időszak ez a magyar repülőélet alap infrastruktúrájához tartozó szaklapok számára sem. Így ezúton kérek arra mindenkit, hogy - vélhetően szintén szűkülő saját lehetőségeihez mérten - járuljon hozzá további működésükhöz, több évtizedes szolgálatuk folytatásához, hogy esetlegesen felmerülő nehézségeikkel sikeresen dacoljanak. Vegyük, olvassuk, támogassuk őket és őket

200402_airpowernews85m.jpg

...s persze a szellemi muníció biztosítása mellett, azzal szoros összefüggésben idézzük Oliver Cromwellt is, akinek híres mondása aktuálisabb, mint valaha: "Bízzál Istenben és tartsd szárazon a puskaport!"     

Zord

Címkék: hírek AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr6315583634

zord 2020.04.02. 15:03:46

Támogassuk a hazai repülős szaklapokat ezekben a nehéz időkben, ahogy csak tudjuk! - ezt kéri az ehavi hírbejegyzésben a LégierőBlogger.

Zord

Flankerr 2020.04.02. 17:51:17

"A zágrábi kormány például visszamondta a többcélú harci repülőgépek beszerzésére kiírt januári tendert. "

444.hu/2020/04/02/horvatorszagban-azok-akik-nem-tudnak-dolgozni-a-jarvany-miatt-havi-190-ezer-forintot-kapnak

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.02. 19:59:20

@Flankerr:

Lásd márciusi airpower utolsó bejegyzése

ljuka71 2020.04.02. 21:37:10

444.hu/2020/04/02/nem-allunk-harcban-hogy-tengereszeknek-kelljen-meghalniuk

Crozier volt a Franklin-expedíció Terror nevű hajójának a kapitánya is.Baljóslatú név egy parancsnoknak.Remélem ennek azért jobb vége lesz.

zord 2020.04.03. 09:25:06

A gyártók féltek a strukturális munkától, és bíztak az elektronikában. A valóság viszont az egyszerű megoldásokat szeteti. Arról nem is beszélve, hogy ha végre leváltja a KC-46 a 135-öst, nem lesznek többé szép légifotózások sem:

www.defensenews.com/breaking-news/2020/04/02/done-deal-boeing-will-have-to-rip-and-replace-kc-46-sensor-and-camera-systems-on-its-own-dime/

Zord

Beat it! 2020.04.04. 10:40:23

Figyelem Spotterek! Most mondta az operatív törzs, hogy délután érkezik egy An-124-es. Azt sajnos nem figyeltem, vagy nem hallottam, hogy hova. Talán a Liszt Ferenc reptérre.

zord 2020.04.04. 11:51:54

A tengerészgyalogságnál nem információs hadviselés van, hanem műveletek az információs környezetben:

www.c4isrnet.com/information-warfare/2020/04/03/5-questions-with-the-marine-corps-deputy-commandant-for-information/

Zord

zord 2020.04.04. 12:07:23

Válság? Milyen válság? A Lockheed Martin most lendül bele:

www.defenseone.com/business/2020/04/me-lmt-tk/164344/?oref=d-river

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.04. 14:20:45

@Beat it!:

Igen oda jön, de rengetegen vannak kint...tegnap délután is legalább 50-60 ember volt a kerítés mellett.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.04. 14:57:55

@Beat it!: @zord:

Közben az egyik facebook csoportból:

"Cargo cityhez most vonul be ket rendor. Allitolag valaki kihivta oket hogy csoportosulnak."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.04. 15:10:29

Zord, egy kommentem elküldésre került, de nem jelent meg sanszosan a sok link miatt. Tudnád engedélyezni?

Beat it! 2020.04.04. 19:44:33

@zord:
Bíznék benne, hogy a hazai költségvetés átcsoportosítás nem érinti negatívan a honvédelmi kiadásokat. Egyelőre nem hallottam róla. Legalább a már futó, azaz megkötött beszerzések lemehetnének rendben.

zord 2020.04.04. 20:53:26

@molnibalage: a 4x84-esre emlékeztem a tévéből. Ez inkább műveleti kérdés (sugár, tanker) volt, technikailag mehet, csak kell minden gépre két plusz WWP.

Ami a BVR hiányát illeti, doktrinális okok, de az is, hogy senkinek, még az USAF-nak sincs mindenre pénze, lehetősége. Az F-16 egy erősen A-G hangsúlyú repülőgép volt az USAF-ban a szolgálata első tizenpár évében - ami ha mindent eldob, a világ egyik legjobb WVR gépe. De azért ott maradt a BVR követelmény, és amikor meg lehetett csinálni jórészt kompromisszumok nélkül (AMRAAM), megcsinálták.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.04. 21:22:31

@zord: Én is láttam már fotót róla. A nuku iraki ellenás miatt kisebb üzemanyag tartalék is belefért. Koreában is sanszosan így repkedtek volna, ha lett volna balhé. Kis távolság.

A 18 db bombán viszont pislogtam. Soha nem láttam még ilyet.

Meg a Sparrow-os F-16-on.

Azért igencsak volt potenciál a gépben, amit nem aknáztak ki.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.05. 09:04:13

@Levente B.:

https://www.facebook.com/drakenintl/posts/1691289824347384?__cft__[0]=AZXaTKrmtILjBMf8SU-dW-kKVb-c3RzNAd44qGnIolUgjNDkjzmY91nfIjxSx3IsUqvlhbKG3XzMylHyL_IQPmxgXirlvD8i5O85hkGUIcf4Ej4AvUaLdO-laecaUXg3xEJgpk6FBakAoENAvZ6-t2SqrutMLrc8hR-hkL1yqqMLsA&__tn__=%2CO%2CP-R

zord 2020.04.05. 19:16:19

@molnibalage: igen, de azért jelentős strukturális változtatások kelettek, hogy a szép élettartam óraszámok végül kijöjjenek (utólag, illetve az eleve megerősítetten gyártott gépeknél - komoly kilókért cserébe persze, Block 10 és 50 között közel 25 százaléknyi ürestömeg növekedés!!!)
Az a tény, hogy a gépek a két 370 gallonossal (és persze sokszor fegyverzettel) kellett hogy élettartamuk nagy részét lerepüljék, nagyban átírta a dolgokat.
De nincs mese, a legnagyobbat dobták.

Zord

zord 2020.04.05. 19:27:10

@Levente B.: ahhoz, hogy fiatalemberek harckocsizónak érezzék magukat, tökéletesen elég.

Zord

zord 2020.04.05. 22:03:02

@zord: ja igen, ezzel kapcsolatban még egy. Vietnamban a tankról az üzemanyag jutott észbe, nálunk meg az acetilén.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.06. 00:59:11

@zord: Ez a 25% difi milyen adatokból jött ki? Mert még az F-16.net oldalon is összevissza hülyeségeket olvashat sajnos néha az ember.

F-16CJ manual szerit 20200 font a gép üres tömege.
Az F-16 net szerint a Block 50/52 meg csak 18500 font.

Az F-16-ra a F16.net az 16285 fontot ír. így kis is jönne, ha nem a .net oldal F-16A vs F-16CJ supplement manualt vetném össze.

Itt is vannak tömegek.
www.alternatewars.com/SAC/

F-16 B-1-10 15300 font. Puff neki...
A B15 a már majdnem 16000 font.

Ennél is az üresre 3 féle üres tömeget definiál...
www.alternatewars.com/SAC/F-16A_Falcon_(Block_1-10)_SAC_-_March_1984.pdf

Szóval a korrekt tömeghez nekem a gépek FM-je kéne. Annak vagyok hajlandó kb. hinni. Mert nekem az az érzésem, hogy a linkelt F-16 doksi 3 sorát veszik össze vissza források. Az empty, basic és operating értékek mindhárom gépre lehetnek igazak.

F-16A basic vs F-16CJ operating az valóban lehet 25% difi. Csak ez így hülyeség.

Nem kötekedni akarok, csak segíteni a tisztánlátást. Inkább úgy kb. 1.2 tonnát hízott a gép úgy kb. 15%-ot.

zord 2020.04.06. 07:51:36

Közben a legnagyobb ipari fejleményről, a Raytheon Technologies létrejöttéről se feledkezzünk.meg:

www.defensenews.com/industry/2020/04/03/raytheon-technologies-corp-begins-trading-on-nyse/

Zord

zord 2020.04.06. 08:29:33

@molnibalage: bocs, én nem voltam ennyire tudományos. Ami a kezembe került első B10 és 50 adat azt nyomtam 15600 és 19200, 23%) . Hozzáteszem, nem is találhatsz sokkal pontosabbat, mert az egyes konfigurációk között elveszel. Mázsált egyénekből vont átlagot pedig pláne nem hozol össze :-)

Csak arra akartam rávilágítan, hogy a gép potenciális terhelhetősége, amit bizonyítottak az elején tesztekkel, a valóságban csak jelentős strukturális megerősítéssel és így hízással volt elérhető, hogy a szükséges élettartamot is elérje. Aki picit rálátott már ilyen dolgokra, ahol szó szerint dekákért megy a harc, az tudja, hogy 15-25 százalék lényegében egy új repülőgép.
A szükségszerű, jelentős strukturális megerősítés is része az F-16 sikersztorinak, a sokezer órás történeteknek.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.06. 08:54:28

@zord: Tisza sor. Csak én szeretem a pontosabb számokat.

Éppen a napokban volt ehhez hasonló eset, ahol nem értette a kérdező, hogy az Essex osztály hogyan lehetett a II. vh alatt 27 ezer tonnás és az SCB-125 után hogyan lett 47 ezer.

Hát úgy, hogy az ábra készítője ott is a az első esetben a hajó töküres vízkiszorítását a későbbi hajó teljes max. töltött állapotát vetette össze...

Na ez a tömeg eltérés is kb. ilyen nagyságrendben van úgy, hogy nem azonos mérce szerinti összehasonlítás van.

zord 2020.04.06. 08:56:54

Ahol van, és használják a "mihu" irányított páncéltörő rakétáját. Paszuljanszke livade szerb Mi-35M 9M120 lövészet:

twitter.com/i/status/1246869886846095361

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.06. 10:46:53

@zord: Kaptam választ.

Westinghouse added a CW module to the APG-66(V) specifically for the ADF requirement in the late 1980s. The video shows YF-16s being used and neither of those had Fire Control radars (well none that could support AIM-7)......those must have been unguided test shots.

Although APG-66 was designed from the start for use with the AIM-7 the CW module was left as a growth provision by Westinghouse when it was deemed not required. The APG-68 for the C Model on could support AIM-7 (Dual Mode Transmitter) using Pulse Doppler and didn't need the CW module at

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.07. 11:12:49

@zord: Már csak az a kérdés, hogy akkor az F-15-ön fix a tölcsérsugárzó vagy sem vagy mennyire téríthető ki, ha nem fix?

Akárhogy erőlködöm, nekem ez fixnek tűnik. Amit nem értek. Mert a szovjet gépeken tudtommal nem fix volt.

www.radartutorial.eu/19.kartei/08.airborne/pic/img6081.jpg

Minden IAF-es F-15A légiharc leírásában ordít az, hogy soha nem csináltak F-pole-t. Soha nem volt említve. Akkor még csak AIM-7F volt.

Ezzel szemben USAF Sivatagi Vihar beszámoló AIM-7M-el mindenhol indítás és F-pole.

Ez már 8 éve is szemet szúrt, benne van a HTKA-s F-15-ös írásban.

zord 2020.04.07. 16:14:53

@molnibalage: én úgy emlékszem egy kép alapján, hogy fix. Valami könyvben, talán az F-15C-s Lock On-ban.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.08. 22:05:13

A-10 Makes Emergency Belly Landing at Moody Air Force Base

www.military.com/daily-news/2020/04/08/10-makes-emergency-belly-landing-moody-air-force-base.html

On March 20, 2019, a civilian passenger was accidentally ejected from a twin-seat Rafale B fighter jet as the aircraft was taking off from Saint-Dizier 113 airbase, eastern France. The final report of the French investigation bureau for State aviation safety (BEA-E) on the incident outlines a chain reaction of both human and technical failures, one of which unexpectedly prevented the fighter jet from crashing.

www.aerotime.aero/clement.charpentreau/24788-fighter-jet-crash-averted-by-defect-in-civil-ejection-incident?utm_source=newsletter&utm_medium=email

zord 2020.04.08. 22:44:14

@molnibalage: nekem nem rémlik fix horn.

Zord

zord 2020.04.09. 19:34:58

@Levente B.: ezek voltak nálunk 2015-ben! Ez a gép 75. FS, kockásfarkú.

Zord

zord 2020.04.09. 19:40:22

@Beat it!: ja, csakúgy mint az Army programjai (Stryker IM-SHORAD, illetve az IFPC Inc 2), ez is arra utal, hogy az amerikaiak kezdenek ismét félni az légitámadásoktól, illetve nem bízni annyira az Air Superiority, illetve high end SBAD képességükben (Patriot, THAAD).

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.09. 20:25:02

Mindig lát valami újat az ember:

Russian AF still invited to place a friendship visit to F 17 Wing in Sweden. Main attraction MIG-23.

twitter.com/GripenNews/status/1248299909708742658/photo/2

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.10. 12:41:43

Gyakorló elfogást hajtott végre a napokban a légtérvédelmi készültséget ellátó két Gripen vadászrepülőgép, amelyek a hazánk légterén keresztül repülő Cseh Légierő A319-100-as szállítógépét azonosították. Az elfogni kívánt repülőgép személyzete beleegyezésével lehetőség adódik a pilótáknak és a vadászirányítóknak jártasságaik fenntartására éles helyzettel azonos körülmények között.

www.facebook.com/mh59airbase/photos/a.1476086749120785/3038850679511043/?type=3&theater&ifg=1

zord 2020.04.10. 14:45:46

@Levente B.: nézzük csak! Igen, volt izgalmasabb elfoglaltságuk is az elmúlt két hétben :-)

Zord

zord 2020.04.10. 15:09:57

Egy kis Tu-22M3 vadulás 2000-ből:

t.me/new_militarycolumnist/31762

Zord

zord 2020.04.10. 15:51:02

Amerikai MQ-9-es propagandafilm, nagyon jó felvételekkel arról, hogy egy deszantoló Herkyre hogy lőttek rá RPG-el. Hogy hogyan lőtték ki a rosszfiúkat, nem mutatják.

youtu.be/DgvFmRXCN-s

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.11. 12:36:18

Mai hír:
...
Hungarian A.F. Falcon 7X 607 was overhead Dartford at 09:59 inbound to Biggin Hill.
....

zord 2020.04.11. 16:41:06

Újabb fázisban az Army Shadow UAV utódkeresése. Az elsőnek csapatpróbára bocsátott Arcturus UAV JUMP 20 merevszárnyas, de fel-leszálláshoz quadcopteres kialakítású:

www.defensenews.com/land/2020/04/09/first-candidate-for-armys-future-tactical-unmanned-aircraft-gets-first-soldier-operated-flight/

Zord

zord 2020.04.12. 16:45:13

Még hosszabb videó a szerb Mi-35M lövészetről:

youtu.be/pKR2VGLU7g0

Zord

Beat it! 2020.04.12. 17:31:57

@zord:
Érdekes, hogy éjszaka világítanak a célok a lőtéren. Pedig nekik még FLIR is van.

zord 2020.04.12. 19:23:36

@Beat it!: ezek biztonsági dolgok is egy lőtéren ám. Békeidőben a kockázatoknak egy szintjét szabad csak vállalni. A többi gép, a földiek, a lőtérbiztosítók, a környező települések lakosságának biztonsága érdekében a lőtér jelöléseinek, a célok helyének mindenki által láthatónak kell lennie. Van persze játéktér a próba, módszertani, kiképzési lövészetek, és a taktikaibb dolgok között, de ezt figyelembe kell venni.

Zord

Beat it! 2020.04.12. 19:32:24

@zord:
Igaz. Nekem a hazai JTAC-Mihu éjszakai lövészet lebegett a szemem előtt, ahol lézerrel világították meg a célt. A hajózóknak természetesen az is óriási könnyebbség, sőt, az hasonlít igazán a valós szituációhoz. Mármint ha van JTAC a célkörzetben. Különben egy passzív éjjellátóval haladó harckocsi, netán harckocsi csoport nehezen észrevehető.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.13. 16:38:39

@zord:

Fotókkal nem vitték túlzásba:
"Szakfelkészítés előretolt repülésirányítóknak"

honvedelem.hu/cikk/szakfelkeszites-eloretolt-repulesiranyitoknak/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.13. 16:45:07

Egy újabb videó a Honvédség "reklámozásáról"

youtu.be/1Wqc_uQ7uVU

Ha szabad megjegyezni, az elmúlt hetekben azt vettem észre, hogy kicsit ráfeküdtek a média felületek kiaknázására. Facebook, Instagrammon is erősebb aktivitást látok, a fenti anyagokból többet lehet látni.

zord 2020.04.13. 18:29:03

@Levente B.: jaja, igyekvés van. Mondjuk sajtóst beletenni nem elegáns.

Zord

zord 2020.04.13. 18:37:23

COVID-19 misszióval állt szolgálatba Brazíliaban a KC-390:

www.fab.mil.br/noticias/mostra/35560/

Zord

árpika 2020.04.14. 12:53:20

@zord: Pont azon járt az eszem nekem is nemrég, hogy milyen jól jönnének most a szállítógépek, ha már meglennének.
Bár a WIZZ-nek ez a mentőöv most jól jön (még ha sovány is), de a mellékelt példából is látszik, hogy nem árt, ha van légi szállító kapacitás.
És pont ebből is látszik, hogy szerencsésebb egy nagyobb típus (KC-390, C-130) beszerzése (legalább részben), mint mondjuk egy C-295, utóbbival nehezebben megoldható az ilyesmi.
Az összes beszerzésünk közül ennek a csúszását találom a legaggasztóbbnak.
Én legalábbis így látom.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.14. 20:51:57

@árpika:

Más európai országok is a saját légitársaságát használja/használta a szállításokra(lásd KLM és LOT például). Én pl. se C-130-as se A400-as fotót nem láttam eddig, hogy Ázsiából hozatott volna felszereléseket.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.14. 21:42:47

@Levente B.: Mindenki saját nemzeti vagy "nemzeties" légitársaságát használja.. ez természetes, és gazdaságvédő lépés. A hadseregek szállítókapacitását nem nagyon használják, kivéve a németek-franciák a repülő kórházakat stb. A katonaság oldaláról ez erőforrás pazarlás lenne (gép, üzemidő, személyzet) a polgári oldalon meg az adott cégnek bevételt hoz, ezzel is mentve a menthetőt (mondjuk alig burkolt állami támogatás (mert nem tudjuk, hogy mennyiért repüli a WIZZ pld az útjait. Egyébként ha nem COVID-17 lenne, akkor sokat lehetne beszélni, hogy az A321NEO gépekkel mennyi új és eddig nem használt útvonalon, és milyen repülésekkel döntöttek rekordokat és írtak a magyar repülés aranykönyvébe a WIZZ hajózói és műszakiai újabb oldalakat. (Tudom az AERO dokumentálja..)

árpika 2020.04.14. 23:21:28

@árpika: @Kelepisti: Jó, és ha egyszer lesz egy olyan válság, amikor nem állnak a földön a kereskedelmi gépek?

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.15. 08:14:32

In an era of renewed great power competition, one of the most significant challenges the United States and its allies face is the need to deny China or Russia the ability to launch opportunistic acts of aggression against an ally or partner in the Western Pacific or Eastern Europe. There is increasing concern among defense policymakers in the United States and its allies and partners that China and Russia are developing the ability to launch aggression rapidly against states on their periphery under the cover of increasingly capable reconnaissance-strike networks. With limited warning, Beijing or Moscow could exploit their time-distance advantage to seize allied territory before the United States and its allies could respond, thereby creating a fait accompli that would be difficult to reverse after the fact.

csbaonline.org/research/publications/deterrence-by-detection-a-key-role-for-unmanned-aircraft-systems-in-great-power-competition

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.15. 13:49:40

Lengyelország két használt Södermanland osztályú tengeralattjárót kíván venni. Svéd parlamenti jóváhagyásra várnak.

"Regeringens förslag: Riksdagen bemyndigar regeringen att besluta om försäljning av två ubåtar av Södermanlandklass med syftet att ubåtarna ska ägas av Polen."

www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-20192099/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.15. 13:51:14

Korea Aerospace Industries’ (KAI’s) plan to export light fighters to Argentina has been put on hold indefinitely due to the outbreak of COVID-19, according to local media sources.

www.key.aero/article/covid-19-halts-planned-fa-50-exports-argentina

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.15. 13:53:30

Under quarantine conditions, ANTONOV COMPANY continues to produce the AN-178 aircraft under the contract concluded by SFTE “SpetsTechnoExport” with the Ministry of Interior of the Republic of Peru. As of today, the preparatory works for jig assembly of the aircraft’s fuselage have been completed.

www.antonov.com/en/article/dp-antonov-prodovzhuye-robotu-nad-an-178-dlya-peru

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.15. 13:55:16

Legyen min röhögni:

"Iran unveils a coronavirus “magnetic detector”.
IRGC chief Salami unveils a handheld radar-like device “that can detect any spot infected [with the virus] within a 100-meter radius.”

twitter.com/KhosroKalbasi/status/1250320398563938306

árpika 2020.04.15. 14:03:56

@Levente B.: Nagyon egyszerű: ha nem érzékeli, azt jelenti, nincs vírus... ;-)

Beat it! 2020.04.15. 21:10:38

@Levente B.:
Örülök az új gépnek, hogy végre szolgálatba állhat. De pont Peru? A világ másik végéről vesznek egy olyan gépet, ami hasonló ahhoz, mint amit a szomszédos Brazília is gyárt.

árpika 2020.04.15. 23:25:06

@Beat it!: Ebből a szemszögből nézve, ez akár a mi esetünkben is hasonlóképpen alakulhat... ;-)

Beat it! 2020.04.16. 00:28:30

@árpika:
Tulajdonképp teljesen igazad van. Az Antonov közel van hozzánk, és már volt Antonov gépünk egypár.
Az érem másik oldala viszont, hogy Peruban üzemeltek és üzemelnek orosz gépek a légierőben. Ha ezt eddig meg tudták oldani, nyilván ezután is menni fog.
A Kc-390 viszont "nyugati" szabvány. Ez vajon mennyiben érvényes az AN-178-ra? Új filozófia szerint készült? Ha nem, akkor a mi részünkre már tárgytalan.

árpika 2020.04.16. 12:12:22

@Beat it!: Természetesen nem kötözködés volt, én is azt támogatom, hogy mihamarabb álljunk át nyugati technikára (aminek már rég meg kellett volna történnie).
Peru valóban orosz érdekszféra már évtizedek óta ilyen szempontból (lásd pl. Szu-22, Mi-24 gépek bevetése ecuadori konfliktusban), nem meglepetés a döntés.
A két gép közül nyilván én is a KC-390-re szavaznék, bár az An-178 is simán ellátná a feladatát (nem tudom, mit értesz pontosan "nyugati szabvány" alatt).
A komment csak arra vonatkozott, hogy ebből a szempontból vicces a párhuzam...

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.16. 14:59:30

Szijjártó Péter facebook oldaláról

Ma a 604-es gép vitt ki felszereléseket Boszniába.

www.facebook.com/szijjarto.peter.official/videos/3181199208591293/

zord 2020.04.16. 15:01:39

@Levente B.: ügyesek a katariak, vettek egy rendes repülőgépet.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.17. 09:06:06

Royal Can Navy frigate HMCS Regina given dazzle paint scheme to commemorate 75 years since the end of WWII Battle of the Atlantic

twitter.com/NavyLookout/status/1250764923417907200

zord 2020.04.17. 17:00:06

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.17. 15:36:02
Mission accomplished! Bamako, Mali - Brussels, Belgium - Budapest, Hungary. Thank you to Minister PhGoffin BelgiumMFA BelgiumDefence and BeAirForce for assisting us in bringing home 15 Hungarian EUTM Mali troops and 3 of our civilians last night!

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.17. 19:04:55

"A Magyar Légierő Ljubljanában: magyar, szlovén és szlovák állampolgárokat hoztunk haza Kambodzsából."

www.facebook.com/szijjarto.peter.official/photos/pcb.158302038995688/158300952329130/?type=3&theater

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.18. 13:09:12

15 éve érkezett az első hat Gripen Csehországba:

Patnáct let na stroji čtvrté generace. Za tu dobu jsme nalétali téměř 30 tisíc hodin, nepřetržitě střežili vzdušný prostor České republiky a šestkrát působili v zahraničí. Jsme armáda. Jsme připraveni.

twitter.com/ArmadaTweetuje/status/1251445969423601665

zord 2020.04.18. 14:20:50

@Levente B.: mondjuk Cseh(szlovákia) esetében a Gripen 15 évéhez hozzá kell adni 6 év MiG-29-est is, mint 4.generációs időt :-)

Egyébként meg 28500 órát repültek 15 év alatt, ez 1900 átlagban évente, 135 gépenként. Ők egy kicsit lassultak a kezdeti tempójukhoz képest, mondjuk gépet se törtek/vesztettek.
Kiváncsi vagyok, mi meddig jutunk el a mi 15-ös jubileumunkig?

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.18. 14:44:29

The first of the total six ATR72-600 MPA is about to be delivered to the #TurkishNavy under the Meltem III program. The aircraft is fitted with the Thales AMASCOS mission system and state of the art equipment (ESM, MAD, radar, Link 16, SPS, AIS, FLIR) and armament (Mk54 torpedo).

twitter.com/D__Mitch/status/1251487311319257088

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.18. 17:28:21

Rakétát indított egy Szu-25-ös a földön Csádban. A szemközti lakórészbe csapódott a rakéta.

"Quatre morts dans l’explosion accidentelle d’un obus à N'Djamena. Un obus tiré accidentellement depuis un avion militaire qui s’apprêtait à décoller de la base militaire Adji Kossei à N'Djamena, a touché la résidence d'un responsable militaire."

lelombrik.net/122661

zord 2020.04.19. 10:27:06

@Levente B.: hú, hálistennek a gyújtó úgy működött ahogy kell, még nem működött el, amikor a rakéta gellert kapott a Szuhoj előtt álló tartálykocsin. Próbáltam kikockázni, de valami nagyobbnak tűnik a rakéta. Talán Sz-13? (Mondjuk korábbi fotót csak olyat találtam hirtelen, ahol B8-as konténerrel van).

Zord

zord 2020.04.19. 10:29:45

@zord: @Levente B.: sajnos az Elnökségi Őrség parancsnokhelyettesének házát viszont eltalálta, megölve három gyereket és két felnőttet. RIP:

fighterjetsworld.com/latest-news/chadian-air-force-su-25-frogfoot-accidentally-fired-rocket-at-french-c-130h-at-ndjamena-airport-killing-five-civilians/21289/

Zord

zord 2020.04.19. 10:32:52

@zord: @Levente B.: a szövegben mintha arra lenne utalás, hogy talán nem is a gépről szabadult el?

"the accidental explosion of a rocket from a ground device of the Chadian Air Force"

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.19. 12:23:45

@zord:

Itt van egy fotó...a tűzoltóknál látszik a rakéta a másik oldalon?

twitter.com/towersight/status/1251792948242649088

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.19. 12:42:51

The Air Force announced April 17 it will no longer base strategic bombers outside of the continental United States, marking an end to the service’s 16-year continuous bomber presence at Andersen Air Force Base, Guam.

www.airforcemag.com/air-force-ends-continuous-bomber-presence-in-guam/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.19. 12:44:04

Two Air National Guard bases in Alabama and Wisconsin will officially host the F-35A Joint Strike Fighter starting in 2023, the Air Force announced April 15.

www.airforcemag.com/f-35a-officially-heading-to-alabama-wisconsin-ang-bases/

Hpasp 2020.04.19. 13:12:19

Minden amit valaha is tudni szerettél volna az Sz-350-esről...
youtu.be/QWBCkoMvoJ0

... és a gyorselemzésem:
forum.htka.hu/threads/sz-350-vityaz-50r6a.1617/page-5#post-672392

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.19. 14:51:15

@Levente B.: A-Z-T-A-K-U-R-V-A
Nincs ez ellen védelem?

zord 2020.04.19. 18:16:38

@Hpasp: ezt a videó nem domborítja ki, de a felderítő komplexum együttesen lett fejlesztve, típusa 96L6AP, része az erősen továbbfejlesztett VVO és a passzív.

Az ezred HÁP adhat az osztályoknak szektorokat, de az 50N6 lehetőségei révén ez a rendszer a tűzcikluson belül is 360 fokos. Ugyanaz, mint az Arabel a SAMP-T-nek és a Sentinel a NASAMS-nak. És persze az orosz-francia techtranszferrel épített koreai KM-SAM-nak, ami ha a származástant nézzük, lényegében az Sz-350 elődje.

Ami a képen érdekes még, hogy a rakéták aktív státuszát jelző jel a céloktól kb 10 kilométerre jelenik meg. Addig megy a MCG, aminek az antennája az initókon prominens és szintén 360-as. Ez szintén ismerős.

Hát mit mondjak? Nem lehet tovább odázni a vontatott/eldobható DRFM csalik illetve a loyal wingmenek beszerzését a komoly légierőknek.

Zord

Hpasp 2020.04.19. 19:07:20

@zord: A passzív nem a Cseh Tamara funkcióját látja el, hanem (ha jól értettem a videóból) a GSh funkciót (szögkoordináták szerinti eltérítő zavar védelem) látja el modern megoldással.
Kérdés, hogy a Passzív az MFR (tűzvezető lokátor) vagy a VVO (célmegjelölő lokátorral) dolgozik párban.

Szögben eltérítő zavarást a US NAVY vetett be először Vietnámban, hazavágva a Dvinák automata célkövetését.
A VSz-en belül meg is jelet gyorsan a GS amit ez ellen lehetett volna kapcsolni.
Berkutnál GS néven, Volhovnál GSV, Nyevánál GSN néven futott.
Az Sz-300PMU komplexum RPN-jén (tűzvezető lokátorán) külön kis antenna látta el ezt a feladatot.
Sz-400 dettó.
Az Sz-350 MFR viszont annyira gyorsan pörög, miközben 24 célt kell tudnia követni (8 cél+16 rakéta), hogy a GS-re például jól szolgálhatna a passzív antenna.
(ez csak egy tipp)

Greg36 2020.04.20. 08:58:17

Nagyvas váltja a nagyvasat a németeknél?
Tornado helyett SuperHornet és Growler.
time.com/5824015/germany-super-hornet-fighters/

zord 2020.04.20. 09:24:20

@Hpasp: pedzegetjük, de vigyázzunk azért a gyors konklúziókkal, és a dezinfókkal. A Zvezdát jelenleg a világ legjobb, leglátványosabb haditechnikai magazinjának tartom, de minősítése hangsúlyosan "nyilvános", tehát elsődleges feladata agitációs-propaganda és információs hadviselés.
Az integrált aktív-passzív felderítő rendszer sokféle lehetőséggel bírhat. Igen, pl.az aktív komponensek hatékonyabb zavarszűrése, szemben azzal, mintha csak magáról a lokátorról történne. De ott van a szó szerinti passzív felderítés lehetősége is, a három állomás révén akár TDOA metódussal, akár beérkezési szögmérés/háromszögelés metódussal (PET). Az utóbbihoz én láthatok ott a szenzorfejen nagy pontosságú interferometrikus antennarendszert, de akár egy hagyományos forgó DF-et is. És végezetül, bár a lokátor vélhető tartománya nem tipikus erre, egyfajta multistatikus üzemmódot. Ha ezt kiterjesztjük nem együttműködő, más sávú adott adókra, PCL- is lehet. Bazinagy az a fej, sokminden beleférhet.

Zord

zord 2020.04.20. 09:41:39

Karanténban lankad a figyelem. A 85. hírbejegyzés illusztrációján 19 napon keresztül a "biztosítsának" szó szerepelt a a "biztosításának" helyett :-)
Most sikerült észrevennem és cserélnem. Elnézést kérek.

Zord

zord 2020.04.20. 10:29:25

@Hpasp: ja és vegyük figyelembe az időfaktort. A főtervező szerint 2007-ben álltak neki, 2012 novemberében végeztek az állami próbákkal, amiről 2013 decemberében jelent meg cikk egy a jelek szerint "limitált terjesztésű" kiadványban. És 2019-ben kapta meg Gatcsina az első Sz-350 oktatókomplexumot, amiben benne van.(?)

Namármost, ahogy egyebek mellett az F-35-ös példája is mutatja, az egyik legnagyobb gond az úgynevezett multiszenzor integráció (MSI), ami leginkább egy gigászi szoftveres munka - más-eltérő fizikai elveken működő és jellemzőkkel bíró szenzorok szinergisztikus, egymást támogató-kiegészítő működése, ami végül egy nagyobb valószínűségű és a feladatra (pontos rakétakirepülés az önrávezető fej működési zónájába) jobban használható információs terméket ad. Enélkül a több szenzor csak nagyobb leterheltséget és zűrzavart okoz a C2-nél.

Az autóiparral szemben (biztonsági rendszerek, önvezetés, nagyon hasonló dolog a szenzoros részt illetően) ráadásul itt nem is szervezheted ki indiai IT-farmra a melót. Adott, vagy lassan fejleszthető kapacitású gárdával kell dolgozni. Mondjuk ezt te biztos jobban látod!

De ez a jövő (sőt, a jelen!) és én ezért mondom, hogy az úgynevezett "alacsony észlelhetőségű" kialakításnak lejáróban van a szavatossága, vagy legalábbis az ár/érték viszonya erősen romlóban van. Nagyobb hatékonyságúnak vélem a megtévesztéssel és persze a légi oldalon is a többplatformos MSI-vel kapcsolatos ráfordításokat.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.20. 14:03:57

@zord: Ezt a stealth ár/érték arány beszólást soha nem értettem, már nem először jön elő. Vegyük már észre, hogy nem a stealth képesség a hangsúlyos az F-35A árában.

Az USAF számára az Lot 14 után kb. 82 misi egy F-35A.

De ebben benne van

* Az ECM, mert nem konténeres
* DAS
* EOTS
* AESA radar
* vontatott csali
* És a drága és bonyás szoftverek megírása, ami miatt a gép csúszik sokat.

Ezek nincs benne egyetlen régi USAF F-16C árában, de még a Block 70-ben sem. Az ECM ott integrált és lesz AESA radar, de se DAS, se integrált TGP és nem F135 hajtja, hanem egy 30+ éves GE F110.

Namármost, ha vesszük a 15+ évvel ezelőtti megközelítést, hogy az F-35A egy "stealth F-16" lesz, akkor a fenti lista hol állja meg a helyét?

* Egy Sniper TGP cirka 5 misi.
* Az AESA radar ugrapde-t 10-20 misi táján mérték eddig típustól függően.
* DAS nincs F-16-ban.
* Az ALQ-184 mennyibe kerülhetett?
* A vontatott csali se ingyért volt rá.

Ha az F-35A mechanikus radarral bírna és semmiből sem újjal, akkor a gép nem lenne 50 misi sem. Akkor valóban csak egy stealth F-16 lenne. De annál lényegesen több a gép. Nem csak annyit tud, hogy stealth...

A stealth ár/érték aránya semmit nem romlott. Sőt, csak nőtt. Mivel a SAM rendszerek és a IR rakéták is sokkal gyilkosabbak lettek a 4.gen gépek számára az önvédelemhez is a más assetekre kell támaszkodni, mert lövésük nincs, hogy merre járnak az indított füst nélkül közeledő rakéták. Az F-35 meg tudja a DAS-nak hála, ha az idő megfelelő.

Az, hogy passzívan lehet irányokba az ellenfél HMZ és track képzését összenyomni annak láthatáron nincs az, hogy rossz ár/érték aránya legyen. Még akkor sem, ha mindig ideális idő ellen az EO-IR érzékelőknek. Ami nem igaz. Még egy NASAMS és Vityáz számára is egészen más kihívás egy stealth célpont.

zord 2020.04.20. 15:14:12

@molnibalage: várj, a költségek közül kihagytad a PR-t :-)

És persze például az olyan pontatlanságok. hogy "DAS" nincs az F-16-oson (mert ugyebár a kiterjesztett funkcionalitás, többfunkciós SA forrásként sincs még meg az F-35-ösön, "csak" az MWS):

www.airforce-technology.com/news/terma-mws-3d-audio-bd-rnlaf-f-16/
(persze opcióként marha régóta kínálja a Terma)

A többi típusról nem is beszélve, ahol szintén ilyen MWS van, ami kiterjeszthető igény szerint DAS szintre. Ésatöbbi, ésatöbbi, ésatöbbi.

És még egy kérdés: te tényleg elhiszed, hogy mindennel együtt, tokkal-vonóval az F-35-ös ugyanannyi lehet, mint a 4. generációs korszerűsített rendszerek? Most őszintén, komolyan? Kérlek, nyilatkozz ezügyben egy igennel, vagy nemmel!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.20. 15:31:36

@zord: Zord barátom simán letojod a technológiai fejlődés és az inflációs hatást, amit megszépíti a múltat. A 4. gen gépek alacsony ára nagyon komolyan az inflációs hatásnak tudható be. Mert mai szemmel nagyon nem 10-20 millába kerültek.

Az 1974-es 20 milliás F-14A az ma kb 100 misi. És nézd meg, hogy mit tudott egy F-35A-hoz képest. Hát, kb. semmi. Volt rajta AIM-54 és AWG-9. Nagy ügy. Az AWG-9 paramétereit tudja az F-35A-ban levő radar sőt, többet is Az AIM-54 HMZ-je meg méretéből és 8-10 km magasan volt csak meg. Nagy magasságban tudja az AIM-120 az AIM-54 HMZ kb. 2/3-át.

Az F-15A 1978 táján kb. 15 misiért lett leszállítva. Annak mai értéke cirka 60 misi. Na, ha belerakod az összes kütyüt, ami az F-35A-ban van, akkor közel van a 80 misihez.

Az F-117 egy rohadt kis szériában készülő úttörő gép és 1998-as árfolyamot a flyaway ára 42 misi volt.

Ez a technológiai haladás. Azonos pénzből sokkal több jön ki főleg, ha eldöntöd előre, hogy gyártasz belőle 2000+ darabot.
Az egészet nem értetted meg, de csak poénkodni próbáltál. NEM A STEALTH sárkány miatt drága az F-35.

(1994-ben 9 havi magyar átlagfizetésből egy 486-os PC-t vettél 8MB RAM-mal. Ma 9 havi magyar átlagfizetésből egy atomerőművet veszel.

Autó? Nézd meg régen milyen autót kaptál X-ből és azt arányosítsad mára. Hoppá...)

zord 2020.04.20. 15:59:05

@molnibalage: jaj ne már, ez nem dedó. De te komolyan gondolod, hogy egy ilyen kialakítású gép gyártása, a belső fegyvertér, anyagok, felületkezelések, mindezeknek a karbantartása ugyanannyi?
És persze kerülöd a kérdést. Drágább vagy nem? Mindenre tekintettel. Igen-nem?

És aztán térjünk vissza az érdekes lérak, EW, csádi Sz-24, akármi dolgokra. Kicsit olyan kezd lenni ez az F-35-ös, mint a Móricka és "a mindig mindenről ugyanaz jut eszébe"...ezért persze én is felelős vagyok, de itt speciel én csak általánosságban az LO-t hoztam fel, mint aminek egyre zsugorodik a jelentősége a MSI-nek köszönhetően, ami persze nyilvánvaló. Az egyik konstans, a másik dinamikusan fejlődő - mit nem lehet ezen belátni, nem értem. Maguk az amerikaiak is belátják, ezért raktak rá komoly EW-t, és persze ezért veszik le a mennyiségeket és fordulnak lassan más megoldások felé, amik nem ennyire F-35-centrikusak. Ők maguk is kezdenek már nem Mórickák lenni...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.20. 17:13:11

@zord: Nem mondtam, hogy ugyanannyi. De az F-35A nem azért került 82 millióba, mert stealth.

Hanem azért, mert egy 4+ gen géphez képest, amit még AESA radar sem volt, ahhoz képest NÉGY fő szenzor és önvédelmi csomaggal több van.

Melyik részét nem érted annak, hogy ha egy USAF Block 50/52 árához házzá adnád a Sniper, a HTS pod, az AESA radar és az ALE-50-esek árát és kiszámolnád mai árát, akkor egy kb. F-35A-t kapnál eredményül., ha kiveszed kb. az F-35A-ból az egyiket.

Ma TÉNYLEG olcsóbb lenne egy 1998-as műszaki tartalmú Block 50/52, mint egy mai F-35A. És ki a tökömnek kell az...? A kérdést sem érted.

A stealth ár/ár érték aránya borzalmasan jó. Főleg, hogy repülési teljesítményre is jótékony hatással van off design.

A stealth jelentősége nem értem, hogy hol zsugorodna, amikor 25 éve nagyítóval kellett export doble digit SAM-et keresni meg dual band IR MANPAD-ot Oo-n kívül. Ma me a kérdés lassan az, hogy COIN-on kívül hol nincs ilyen.

Ne haragudj, de a dedó szó leírása előtt megpróbálhattad volna sokadjára megérteni, hogy mit írok.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.20. 19:18:00

@molnibalage: Én annyit tudok hozzászólni a dolgokhoz, hogy több Közszolgálati Egyetemen és a egyszerűség kedvéért - légierőnknél szolgálató tiszt volt egy Németországban rendezett konferencián és ott arról volt éppen szó, hogy az USA adattovábbító, hálózati alapú hadviselési rendszerében annyira kulcsfontosságúnak tünteti fel jelenleg az F-35-öst, hogy szerintük az az európai ország, amely nem szerzi be, az nem tud hatékonyan részt venni koalíciós hadműveletekben, nem tud az annak gerincét adó amerikai csapatokkal on-line együttműködni.. (ennek buta példája a Gripenek Libiai szereplése, hogy hiába NATO interoperabilitás, meg mod4 stb. mégsem ment az on-line adattovábbítás.. pedig elméletileg minden adott volt..)
Hozzáteszem a fenti kijelentésekben bár komoly amcsi Hype volt, de sajnos Ők diktálnak Európa meg kullog (majd a COVID-19 után kíváncsi leszek, hogy mennyi megy majd a légierőre, százrazföldiek, navy-ra (tehát a hagyományos haderőre) és a jelenleg háttérbe nyomott, ABV hadviselésre (ebből a BV részére gondolok elsősorban, akár ilyen katasztrófa pandémia, akár a konteokban olvasót Biológiai hadviselés területén..

zord 2020.04.20. 19:47:01

@molnibalage: érteni vélem, hogy mit írsz és azt is, hogy miért, ezzel nincs gond. Én azt nem értem, hogy a LO statikus/a szenzorrendszerek fejlődnek részt te miért nem? Még mindig a stealth mint mágikus összetevő, "cloaking device" marketinges bűzét érzem nyomokban a Forth Worth rózsája parfüm mögött.
Azét a stealthét melyenek a működését a mai napig nem érthetik meg a legtöbben a nagy infokáoszban. Hogy az egy alacsony észlelhetőségre és legalább annyira útvonaltervezésre épülő rendszer volt, meglepetésszerű támadó műveletek első időszakára. Na de hol van már az a világ?

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.20. 20:29:58

Lesz ebből még belpolitikai ügy?

Defense Minister Annegret Kramp-Karrenbauer (CDU) is on a confrontation course with the coalition partner SPD in the most controversial armaments project in recent years. As SPIEGEL learned, the minister officially informed the American government last Thursday that Germany wanted to buy a total of 45 F-18 jets from the US manufacturer Boeing to replace the decrepit "Tornado" fighter jets of the Air Force . Kramp-Karrenbauer had not discussed this step with the coalition partner SPD.

www.spiegel.de/politik/deutschland/bundeswehr-annegret-kramp-karrenbauer-sagt-washington-kauf-von-us-kampfjets-zu-a-c1b5f289-c6f0-4899-813f-f203e840ec92

zord 2020.04.20. 21:34:31

@Levente B.: ugyebár aki időt nyer, az életet nyer. Ha koalíciós viták áldozatává válik ez a realista megközelítés, az kizárólag az egyetlen alternativa irányába löki az ügyet. Sarkosan, marxista frazeológiával fogalmazva zseniális lenne, ha elvtársak nyernének időt az imperializmusnak Közép-Európában..

Zord

zord 2020.04.20. 21:42:09

Nagy veszteség ez a demokráciák családjának. Lelőtték a lopakodót.

Zord

zord 2020.04.21. 07:45:37

Lassan búcsúzni fog az olasz szárazföld a klasszik Agusta'-Bell típusaitól, megrendelnek 15 darab csúszótalpas (!) AW169MA--t a Leonardótól:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/210692/italy-approves-%E2%82%AC337m-order-for-aw169ma-multirole-helicopters%3B-contract-to-follow.html

Zord

zord 2020.04.22. 08:57:15

Amit nem látunk, az nem is létezik? Az amerikai aerospce szektor kiszervezései Mexikóba a COVID-19 miatt exponálódnak:

www.defensenews.com/2020/04/21/covid-closed-mexican-factories-that-supply-us-defense-industry-the-pentagon-wants-them-opened/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.22. 09:19:55

Az MH 25. Klapka György Lövészdandár rendszerből kivont harc- és gépjárműveket szállít a Magyar Honvédség központi raktáraiba.
Ennek végrehajtására tervezetten 2020. április 22. és május 12. között, közúton és vasúton kerül sor az alábbiak szerint:

Tata-Nyírtelek útvonalon:

2020. április 22-én közúton (éjjel),

2020. április 27-én közúton (éjjel),

2020. április 27-én vasúton (nappal és éjjel),

2020. április 29-én közúton (éjjel),

2020. május 4-én közúton (éjjel),

2020. május 6-án közúton (éjjel).

Tata-Tápiószecső útvonalon:

2020. május 5-én vasúton (nappal és éjjel),

2020. május 6-án közúton (nappal),

2020. május 8-án közúton (nappal),

2020. május 12-én vasúton (nappal és éjjel).

honvedelem.hu/cikk/katonai-jarmumozgas/

Beat it! 2020.04.22. 12:17:41

@Levente B.:
Vetnék egy pillantást ezekre a konvojokra, vajon miket vontak ki.

Harrdder 2020.04.22. 18:36:33

Talán ritkán láthatóak így "összecsomagolva" a jól ismert eszközök. Kuriózumnak pedig egy szükségmegoldás: Kub és légiharcrakéták összeházasítása.
killermetals.blog.hu/2020/04/22/legvedelmi_egyveleg_a_sivatagbol_i

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.22. 20:22:52

U.S. Navy aircraft carrier USS Harry S. Truman (CVN-75) conducts a vertical replenishment-at-sea (VERTREP) with USNS Medgar Evers (T-AKE 13) on April 15, 2020. The Harry S. Truman Carrier Strike Group (HSTCSG) remains at sea in the Atlantic in order to protect the crew from COVID-19 and still remain a certified carrier strike group force ready for tasking. Keeping HSTCSG at sea allows the ship to maintain a high level of readiness during the global COVID-19 pandemic.

www.youtube.com/watch?v=YUntBjQYPI8

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.23. 08:44:29

This Jet Explains Why Finland May Not Pick the F-35 Stealth Fighter

Here's What You Need To Remember: The F-35A is rumored to be favored as it’s truly a next-generation aircraft and has a growing European user community (especially following the Polish purchase). But it does come at a higher cost, and seeing how the Polish deal did not include weapons, the overall cost of an F-35A purchase may be significantly higher than the Saab or Boeing bundles.

nationalinterest.org/blog/buzz/jet-explains-why-finland-may-not-pick-f-35-stealth-fighter-146621

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.23. 08:57:30

Az orosz medvék mától F-35-el is találkozhatnak fent északon:

Two F-35A Lightning II aircraft fly over the Alaska Canada Highway en route to their new home at the 354th Fighter Wing, Eielson Air Force Base, Alaska, April 21, 2020. The F-35 represents a new model of international cooperation, ensuring U.S. and Coalition partner security well into the 21st Century. (U.S. Air National Guard photo by Tech. Sgt. Adam Keele)

www.eielson.af.mil/News/Article-Display/Article/2160746/f-35s-join-alaskan-airpower-team/

zord 2020.04.23. 10:09:45

@Levente B.: a vírus előtti finn politikai tendenciák egyértelműen a 35-ösnek kedveztek. Szakmailag szerintem 18.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.23. 15:45:22

Bedőlt a Tigris Találkozó is

Today April 23rd, 2020 a decision was made to Cancel NTM2020.

31 Esquadra, and the PoAF will now host NATO Tiger meet (NTM) 2021 in Beja in May 2021
NTM 2021 that was already being planned by 31 Sqn and The Belgian Air Force for September will also still go ahead.
Only The May 2021 event will cary the title NATO Tiger Meet, the September event will host the official events to celebrate the 60th Anniversary of The NATO Tiger Association.
The 5 year plan (a commitment plan to host a tiger meet) will continue after 2021 as originally planned.

It has been a difficult time for all, and this was the only decision that could be made to ensure the safety of our Community.
The NTA says thanks to the Chief of Staff of both the Portugees and Belgian Air Forces to show their flexibility and commitment to our training and community.

zord 2020.04.23. 17:56:52

“I think this is a good fourth-generation aircraft for those customers that can’t afford the F-35 or, frankly, can’t at this time buy the F-35,” Lockheed CFO Kenneth Possenriede told investors

www.defensenews.com/global/mideast-africa/2020/04/22/lockheed-looking-to-sell-additional-f-16s-to-customers-in-africa-south-america/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.23. 20:35:58

"Chinese company Guizhou Aviation Industry Corporation (GAIC) made its first sale of the twin-seat FTC-2000G fighter in late January, according to a post in its WeChat account this month.

Although neither the price nor the number of aircraft were listed, the quantity is likely to be relatively small."

árpika 2020.04.24. 01:10:55

@zord: Azért remélem, Magyarország nem fogja egyszer úgy gondolni, hogy az F-16 egy jó alternatíva...

Semmi bajom a típussal, és az sem kérdés, hogy sokat fejlődött, de nem sok értelme lenne megvenni sorozatban a harmadik, negyedik generációs típusunkat.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.24. 08:00:10

Mocsáry István őrnagy repülőgépét 1942. augusztus 14-én lőtte le a szovjet légvédelem. A lezuhant repülőt "elfelejtették". Az orosz kutatók megtalálták a feltételezhető becsapódási helyet. A Magyar Roncskutató Egyesület expedíciója ezt a területet kutatja át, azonosítja a gép maradványait, exhumáló feltárást végez. A film egyszerre irányítja a figyelmet a múltra, és az azzal foglalkozó emberekre. Párhuzamosan futó idősíkban mutatja be a kutatók különleges munkát, valamint a második világháború repülőseinek történetét. A hősi halált halt őrnagy fiának Péternek, olyan ereklyék vannak a birtokában, amelyeket az ütközet után küldtek haza a frontról.

Április 27. - Hétfő
20:30 M5

port.hu/adatlap/film/tv/hova-tunt-mocsary-ornagy/event-tv-574557663-301/movie-195758?fbclid=IwAR1dggw10rRKcYEBPpSHiOgFuTTqNzGjdTo_Ij4ea-mzVKoGgNjjzq0dXeQ

zord 2020.04.24. 08:57:03

@Levente B.: élénken bennem él ez a sztori a még komcsi M Szabó féle A magyar királyi honvéd légierő a második világháborúban című kék könyvből. A személyet egyik tagja, asszem a rádiós lövész biztos ki tudott ugrani, és a senki földjén ért földet. Az érte mindkét oldalról indított versenyfutást a magyar katonák nyerték meg szerencsére.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.24. 14:26:52

Cikkem, interjúm Kovács Ákos a RepTár ügyvezető igazgatójával és Magó Károly zászlós, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis kutatójával:

combatant.blog.hu/2020/04/24/reptar_jelen_es_jovo

zord 2020.04.24. 21:41:14

@Gábor Lippai: itt volt az ideje valamit felmutatni. A Covid-19-ben eddig rengeteg légiszállítás volt, a SAC nem járt az élen. Biztos megvan a szakmai/bürokratikus oka, de az optika is fontos, ha már annyi szájtépés megy a stratcom fontosságáról. A Covid-19/légiszállítás/kommunikáció témakörben dominálnia kellett volna a transzatlanti katonai airlift képességeknek. Ehhez képest a kommersz szektor és a posztszovjet nagyok nyerték eddig a láthatósági csatát. És itt is igaz a reklámszlogen: you never get a second chance to make a first impression...

Zord

Gábor Lippai 2020.04.24. 21:47:58

@zord: “SAC nem járt az élen“? Több szállítást is végrehajtottak már a Románia, Bulgária és Hollandia részére is.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.25. 11:26:52

The Department of the Army announced today the 1st Cavalry Division Headquarters stationed at Fort Hood, Texas, will deploy to Europe in support of Atlantic Resolve this summer.

www.army.mil/article/234805/?dmd

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.25. 11:28:04

@Levente B.:

The Department of the Army announced today the upcoming 2020 rotation to Europe of the 2nd Armored Brigade Combat Team, 3rd Infantry Division stationed at Fort Stewart, Georgia.

The 2nd ABCT will replace 2nd Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division and will participate in exercise Atlantic Resolve in support of the United States’ commitment to NATO allies and partners.

www.army.mil/article/234806/?dmd

zord 2020.04.25. 14:16:22

@Gábor Lippai: hát nem. Egy számjegyű SAC covid missziónak van nyoma.

Zord

Gábor Lippai 2020.04.25. 14:32:47

@zord: és ennek vajon mi lehet az oka?

75AP 2020.04.25. 15:56:25

Szerintem a járvány miatt döglődő Wizz Air-be pumpálják inkább a pénzt, ezért nem használják a SAC-et.

árpika 2020.04.25. 17:37:38

@Gábor Lippai: Ez lehet, hogy így van, de magyar viszonylatban még nem villantottak semmit.

Ebben egyetértek Zord kollégával; nevezetesen, hogy a jelenlegi kritikus helyzetben a Honvédségnek bizonyítania kéne, hogy szükség van rá. OK, járőröznek az utcán, meg végrehajtottak sok mindent, de valamivel nem ártana igazolni a népnek, hogy a sok milliárdos beszerzésekre, illetve a SAC-ra bizony szükség van.
Persze, mint ahogy korábban írtam, az sem baj, hogy a Wizz kapott némi megrendelést, de valamit itt is kéne mutatni.

Gábor Lippai 2020.04.25. 17:47:47

@árpika: “még nem villantottak semmit”... Ki? A SAC? A katonák azt hajtják végre, amit az elöljáró feladatul szab nekik. Ha a résztulajdonos magyar állam (kormánya) jobbnak látja valamiért, hogy az elöre kifizetett repórák felhasználása helyett a piacon veszi meg a szolgáltatást pénzért, azért nehogy már a végrehajtókat hibáztassuk. Vajon miért éri meg jobban stratégiai teherszállítási feladatot regionális utasszállírógéppel végrehajtani stratégiai képességü teherszállítógép helyett? Az A321 11 tonnát tud elhozni egyszerre, azt is csak két technikai leszállás beiktatásával, miközben a C17-es ennek több mint négyszeresét...

Gábor Lippai 2020.04.25. 17:49:43

@75AP: logikus, és tulajdonképpen ezzel a fajta állami vállalkozás- és munkahelymentö intézkedéssel egyet is értek.

árpika 2020.04.25. 22:08:01

@Gábor Lippai: Nem hiszem, hogy írtam volna olyat, hogy a SAC hozza a döntéseket.

zord 2020.04.26. 01:07:29

Állj állj állj! Én egyáltalán nem csak a magyar használatról beszélek. A SAC/HAW minden COVID célú feladatát gondolom kevésnek. Az is biztos, hogy ez döntés kérdése, nem hiszem, hogy ne lehetne orrvérzésig pörgetni ezeket a gépeket. De bármi legyen is az oka, ennek nem jó az üzenete. Egyébként az egész NATO reakció se volt túl gyors. Jó pár hét eltelt, amikor kezdett láthatóvá válni.

Összességében azt látom ezáltal is alátámasztva,hogy valós válsághelyzetben még mindig a nemzetállami erőforrások a leggyorsabbak, leghatékonyabbak.

Zord

75AP 2020.04.26. 07:50:31

Nem lehetséges, hogy a hajózóknak/egyéb légi személyzetnek a magyar szabályok szerint be kell tartani a karantén intézkedéseket egy-egy feladat után?

zord 2020.04.26. 08:42:04

Tanulságul. Amikor a történelem ítélkezik a védelmi szektor kommunikációja felett:

"Jellemző, hogy a Honvédségi Szemle 1987 elején megjelent számában, amelyben összefoglalták Csernobil tanulságait, ezzel a mondattal kezdték a tanulmányt: „Még ma is igen gyakori téma az emberek közötti beszélgetésekben a csernobili atomerőmű 4. sz. blokkjában történt üzemzavar.”"

magyarnemzet.hu/kulfold/csernobil-amikor-nem-mondtak-hogy-maradjunk-otthon-8045105/

Zord

Gábor Lippai 2020.04.26. 12:26:21

@75AP: WizzAir betartott bármi ilyet? Még azt is nehezen tudom elképzelni, hogy a gépen alvás Kínában megfelel-e egyáltalán az OM-A chapter 7-ben a suitable accommodation kritériumainak.

Gábor Lippai 2020.04.26. 12:50:26

@zord: a gyorsaságról: “one of the three Boeing Globemaster C-17's was ready to take off from homestation Pápa only 72 hours after receiving the request”

www.sacprogram.org/en/Pages/Strategic-Airlift-Capability-Executed-Emergency-Response-Mission-to-Support-COVID-19-Fight.aspx

A hatékonyságról meg már korábban írtam a 45 tonna vs 11 (nem beszélve a térfogatbeli különbségekröl, különösen, hogy a covid-cargo jellemzöen nagy térfogatú, könnyü papírdobozba csomagolt cucc).

Az minden SAC -programban részt vevö ország politikai vezetésének szuverén döntése, hogy az évi több mint 3000 repórából megvásárolt résznek mekkora hányadát mire használják fel. Vagyis nem NATO-reakció kérdése, hanem az adott szuverén “nemzetállam” egyéni döntése.
A SAC még mindig nem NATO, soha nem is volt az. Ami a “nemzetállami” eröforrásokat illeti, meggyözödésem, hogy a SAC-programban vásárolt C17-es repóráink a legegnagyobb stratégiai eröforrásai Magyarországnak még mindig, A319-eseket és FA7X-eket is meghaladó mértékben.

ljuka71 2020.04.26. 16:10:07

@zord: Tökéletes példa a csernobili.Pontosan leírja a mai magyar helyzetet a cikk,itt rendőrök tájékoztatnak egészségügyi kérdésekről,orvosoknak pedig tilos nyilatkozni és a kórházaknak is kuss van.

75AP 2020.04.26. 17:57:59

@Gábor Lippai: "WizzAir betartott bármi ilyet?"

Lehet hogy igen, lehet, hogy nem, de a SAC pilótaállománya jóval kisebb lehet a Wizz Air-nél, szóval az utóbbi nyilván könnyebben rotálja a személyzeteket. Minden esetre ez jelent meg eddig:

"Amint az eszközök erre rendelkezésre állnak, bevezetjük a visszatérő személyzet tesztelését, mindenben a magyar hatóságok előírásait követve. Amíg nem produkálnak negatív tesztet a visszatérő személyzet tagjai, addig természetesen önkéntes karanténban tartózkodnak. Mint pápai lakosokra, ránk és családjainkra ugyanazok a magyar szabályok vonatkoznak, mint bármelyik pápai vagy magyarországi lakosra az itteni életünket illetően."

www.infopapa.hu/hirek/olvas/rendkivul-szigoru-megelozo-rendelkezesek-leptek-eletbe-a-nehez-legiszallito-ezrednel-2020-04-02-111426

zord 2020.04.26. 19:43:49

A Boeing eldobta az Embaer akvizíciót, mint a tüzes vasat:

www.rt.com/business/486907-embraer-boeing-deal-collapse/

Zord

zord 2020.04.26. 20:00:23

Az ejtőernyős légideszant mindigis a bátrak sportja volt. És akkor jön a VDV, és Il-76 utazómagasságból ugrik a sarkkörön túl egy szigetre. Remélem mindenkin volt tyelnyáska!

www.rt.com/russia/486909-russian-halo-jump-arctic/

Zord

zord 2020.04.26. 20:16:17

1. Állítás. Az amerikai bombázóerő jobban tud reagálni a válságokra, ha megszűntetik a guami előrevonást:

edition.cnn.com/2020/04/24/asia/guam-us-air-force-bombers-pull-out-intl-hnk/index.html

2. Állítás. Válságban van az amerikai bombázóerő:

www.defensenews.com/opinion/commentary/2020/04/23/americas-bomber-force-is-facing-a-crisis/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.26. 21:28:47

@75AP: @Gábor Lippai: @zord:

Nem értem a SAC/HAW bevonására való polémiát.
Kínába ugyanis idegen nemzet katonai repülőgépe nem repülhet be. A SAC gépeivel nem lehet a kínai légihidat megoldani, se más országok, se saját ország (még a 319-es 7x bevonását sem lehet igénybevenni.)
A SAC gépen láttátok honnan hozott COVID-19 elleni védőeszközöket? Malajziából ...

Gábor Lippai 2020.04.26. 21:43:05

@Kelepisti: nem repülhet be Kínába, mi? De. Papír kérdése (diplomáciai engedély).

www.nato.int/cps/en/natohq/news_175195.htm

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.26. 21:51:06

@Gábor Lippai: Egyedi minősítés! Minden útra be kell szerezni. A beszerzett termékeket nem egyidőben viszik a repülőterekre. Amikor a magyar gépek fedélzetén van akkor a mienk, addig még más is lecsaphat rá. (lásd az amcsik a franciák és a németek által beszerzett készletekre is a repülőtereken "csaptak le" az eredetileg szerződő országok kezéről.. Tehát ami van azért repülni kell és el kell hozni. Erre nem lehet a SAC/HAW-ot használni. És mikor nincs más alkalmasabb az A321 neo-k alkalmasak rá a jelenlegi repülőgép állományból. Nincs magyar cargócég pld. IL-76-al..

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.27. 12:34:02

„El kell majd gondolkoznunk a saját légi- és teherszállítási kapacitás kialakításán is.”

www.youtube.com/watch?v=_dGITKdXPgA&feature=youtu.be

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.27. 12:44:41

The USA remained by far the largest spender in the world in 2019, spending $732 billion and accounting for 38% of global military spending. The USA spent almost as much on its #military in 2019 as the next 10 highest spenders combined.

www.sipri.org/publications/2020/sipri-fact-sheets/trends-world-military-expenditure-2019

Beat it! 2020.04.27. 14:01:24

@Levente B.:
Egész pontosan: "...nyilvánvalóan egy állam erejéhez hozzájárul egy saját légi teherszállítási kapacitásnak a kidolgozása"

Okos dolgot mond, láthatja ő is milyen kár, hogy a nagy kezdeti lendület után parkolópályára tették a teherszállítógépek beszerzését. Na de majd most! Azaz meglátjuk... Konkrét következtetésként szerintem már azt is le fogják vonni, hogy nem lesz hatékony a légcsavaros "kávédarálók" beszerzése, ha stratégiai, több kontinenset átívelő szállításra gondolnak, akkor ahhoz sugárhajtású gép kell. Pl. Kc-390, új nevén C-390 Millennium. (Ha utóbbit vennék meg, idehaza biztosan Millennium Falcon lenne a neve. Ha máskor nem, amikor a Dassault gépek mellett parkol. )

zord 2020.04.27. 14:56:43

@Beat it!: ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy nem tették parkolópályára. Az új beszerzés, pláne esetlegesen egy új típusé nem gyors dolog, főleg, ha az ember jól akarja csinálni.

Zord

zord 2020.04.27. 15:44:15

Il-38-as a CVN-73 felett, SH, majd F-15K díszkísérettel:

twitter.com/i/status/1254715232318099456

Il-20 Latakia felett:

pbs.twimg.com/media/EWiuo_WX0AILXS3?format=jpg&name=medium

Zord

zord 2020.04.27. 15:51:30

Szerb lövészet 40 kilométerre a Paszuljanszke livade lőtéren Oganj M18 122 millimétetes sorozatvetővel:

www.mod.gov.rs/cir/15942/ministar-vulin-unapredjujemo-borbenu-gotovost-15942

Zord

zord 2020.04.27. 19:28:45

Dandártábornokból vörgybe ment előre három haderőnemi szemlélő, köztük a légierős Kilián Nándor:

honvedelem.hu/cikk/tabornoki-eloleptetesek/

Zord

zord 2020.04.27. 19:35:46

Azt azért kérném, hogy légből kapva ne ekézzük a beszerzési programokat. Ha valakinek tények vannak a kezében tegye, amit tennie kell, de csak úgy, passzióból ne.

"Szerző: xyz

Komment: (link)

@zord: elöször nyílván be kell jegyeznie a mutyiban részt vevö havernak a beszerzést intézö offshore céget valamely adó-optimalizálásra szakosodott pálmafás országban, hogy aztán a gépeket lenyomozhatatlan mértékü közvetítöi jutalék fejében 9H-s, T7-es, vagy VP-s regisztrációval leszállítsa a magyar adófizetöknek."

Zord

zord 2020.04.28. 09:42:07

Érdekes ez a Gripen AESA kettősség. Az E/F-re Leonardo megy, de a saját vonalukat sem adták fel, és most végre bekínálták PS05/A front endnek, C/D korszerűsítésre is a GaN-bázisú megoldásukat, forgatómechanizmus nélkül.

www.ainonline.com/aviation-news/defense/2020-04-24/saab-flies-new-gan-fighter-radar

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.28. 10:26:44

Marine Fighter Attack Squadron 251, the “Thunderbolts” deactivated during a ceremony aboard Marine Corps Air Station Beaufort, April 23. The ceremony was held to commemorate the unit’s nearly 80 years of service to our country, but the Thunderbolts won’t be gone long. Their colors will be temporarily cased and the unit will become an F-35C squadron at MCAS Cherry Point, North Carolina.

“When we found out the commandant made the decision to seize hornet operations for VMFA-251, I think every single one of us went through the different phases of grief; denial, anger, sadness and acceptance - and that is where we are today,” said Lt. Col. Roy Nicka, commanding officer of VMFA-251.

VMFA-251 was activated on December 1, 1941 at Naval Air Station North Island, California as Marine Observation Squadron 251. While flying the Grumman F4F “Wildcat” during World War II, the squadron participated in numerous Pacific campaigns including Guadalcanal, the Solomon Islands, Santa Cruz, Luzon, and the Southern Philippines.
Since then, the Thunderbolts have supported combat operations during the Korean War, Operation Enduring Freedom, Operation Iraqi Freedom, and Operation Inherent Resolve.

“This patch right here it represents a legacy, it doesn’t represent an aircraft, it doesn’t represent a current set of individuals, it represents a legacy that goes from the Solomon Islands in the Pacific, to the desert sands of the Middle East for over 79 years and that legacy will continue despite the transition of the aircraft,” Nicka said.
After flying the F/A-18 Hornet for last 34 years, they will now transition to the F-35C, the world’s only 5th Generation, long-range stealth strike fighter designed and built explicitly for carrier operations.

Despite changing aircraft, the unit’s mission will largely include most all of the F/A-18C-D missions with a few exceptions, said Maj. Shannon Waller, VMFA-251 executive officer. Initially, it will not likely include the Forward Air Controller mission set, but it will later expand to include the advanced capabilities of the F-35 and specifically its Electronic Warfare capabilities.

“By doing this today, we advance Marine aviation. We get the F-35C to the East Coast and become the first squadron to employ the F-35 on the East Coast from a carrier air wing. And to be that lucky Marine or Sailor who gets to wear that patch on their chest and to employ, maintain and fly the F-35s—I am certainly jealous. That legacy is going to live on in them and every T-bolt will live on in them,” said Nicka.

U.S. Marine Corps story by Sgt. Brittney Vella

zord 2020.04.28. 10:31:18

Az orosz Burevesztynyik ASAT-rendszer elemzése:

thespacereview.com/article/3931/1

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.04.28. 11:06:32

@zord: Ami még érdekesebbé teszi a dolgot, hogy a Gripen Seminar-on nem volt az új radarváltozatrók egy szó sem, sőt azt mondták,hogy nem terveznek további fegyverintegrációt sem mert ami van az fúll korszerű (IRIS-T, METEOR, TAURUS, BRIMSTONE, LGBU-k

Greg36 2020.04.28. 13:55:55

Ma EDT 12:00-től közös Blue Angels és Thunderbirds kötelék repül majd a keleti-part (NY, NJ és PA) felett.
afthunderbirds.com/site/2020/04/25/thunderbirds-blue-angels-to-salute-new-york-new-jersey-and-pennsylvania-covid-19-responders/

árpika 2020.04.28. 15:33:04

@zord: @Kelepisti: Nincs kizárva, hogy a jelenlegi üzemeltetők esetleges jövőbeli igényeivel kalkulálva hozták meg ezt a döntést. Kétszer is meggondolnak egy típusváltást, ha bizonyos funkciók gazdaságosan fejleszthetők. Nem tartom kizártnak, hogy pont a csehekre meg ránk gondoltak.
Így meg gondolom, anyagilag jobban megéri nekik, ha házon belül fejlesztenek tovább valamit.

zord 2020.04.28. 22:19:01

@árpika: régóta volt Ericsson Microwaves, majd Saab multifunkciós integrált RF program, protózták is, repült is C-130 rámpán. Meglepetés is volt, hogy nem ezen mentek az E/F-nél tovább a radarral, bár az Ew-nél az Arexis nyilván ezekre az erőfeszítésekre épül. Tisztán a szemem előtt van egy vagy tucatnyi antennaelemből felépített valszeg aktív-passzív WTU is, kb 2000 környékéről. Még nem láttam közeli részletfotót éles Arexis antennacsoportokról, de amekkora bumszli a test, abba komoly cucc is elférhet.

Zord

zord 2020.04.28. 22:40:58

Februárban volt ugyan, de ez a T-7 légi hajtóműleállítási teszt nagyon érdekes:

www.boeing.com/features/2020/02/put-to-the-test.page

Zord

zord 2020.04.28. 22:43:51

A minapi izraeli támadás során Damaszkusz felett látható lérak lövészetek. Van ami működő hajtóművel ment a földnek, talán a civil áldozatok is abból jöttek össze:

www.ynetnews.com/article/B1ysdkEt8

Zord

árpika 2020.04.28. 22:45:31

@zord: OK; köszi a kiegészítést.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.28. 22:45:51

The Pentagon is moving to scuttle nearly 19 more military construction projects ― including $274 million worth in Europe to deter Russia ― as a means to backfill a number of building projects at home that were deferred to pay for President Donald Trump’s border wall.

Defense Secretary Mark Esper directed the moves in a memo Monday to acting Pentagon Comptroller Elaine McCusker, which was obtained by Defense News. Overall, Esper plans to reshuffle $545.5 million in the department’s construction budget.

The funding shifts detailed Tuesday would deal a particular blow to efforts to deter Russia in Europe, where roughly $1 billion in planned projects stand to lose funding to pay for the southern border wall. Those projects include infrastructure for military aircraft, fuel and munitions storage through the European Deterrence Initiative.

Key House Democrats ripped the Trump administration for partially backfilling canceled military construction projects to build his “wasteful” border wall. House Appropriations Committee Chairwoman Nita Lowey, D-N.Y., and Military Construction and Veterans Affairs Subcommittee Chair Debbie Wasserman Schultz, D-Fla., called it, “an end run around Congress.”

“Even worse, Trump is doing this by canceling funding for critical European Deterrence Initiative projects that were designed to bolster real national security needs and prevent Russian aggression against American allies and partners in Europe,” they said in a joint statement Tuesday.

www.defensenews.com/congress/2020/04/28/dod-border-wall-funding-shift-hits-european-deterrence/

zord 2020.04.29. 01:32:25

@Levente B.: a rosszul olvasható facsimile listán vannak EDI sorok, talán Rota, Moron, és unspecified location, bulk fuel storage, hot cargo pad és a deployable airbase system (DABS) tároló létesítménye ~.
Ebből nem lettünk sajnos okosabbak a Hírös Airfield jövőjét illetően.

Zord

zord 2020.04.29. 12:41:26

Pont kerül a nemzetközi repülés egyik nagy botrányának végére. Októberben, kilenc év késéssel megnyithat végre Berlin-Brandenburg (Willy Brandt):

www.bbc.com/news/world-europe-52470012

(az az egész sztori egy nem PC viccbe kívánkozik, hogy a német tudodki forog a sírjában :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.29. 13:54:10

Április utolsó hetében a tatai alakulat leadásra szánt, rendszerből kivont, elhasználódott, sok esetben mozgásképtelen BTR típusú páncélozott szállító harcjárműveit vasúton vitték át Nyírtelekre. A helyzet különlegessége abból adódott, hogy a szállításra szánt eszközöket egy speciális targonca segítségével emelték a pőrekocsikra. A berakodási feladat egy összetett, nagy odafigyelést és precíz kivitelezést kívánó művelet volt, amelyben a tatai katonák mellett az MH Katonai Közlekedési Központ, az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred és az MH Anyagellátó Raktárbázis vett részt. A munkálatokat az is nehezíttette, hogy ilyen jellegű berakodást eddig még nem hajtottak végre a katonák, így ez a mostani feladat teljesen új megközelítést kívánt.

Az ország katonai szervezetei közül az MH 25. Klapka György Lövészdandár az egyetlen, ahol folyamatos az inkurrencia anyagok leadása, amely során rendszerből kivont harc- és gépjárműveket szállítanak el a Magyar Honvédség központi raktáraiba. Ez a tevékenység – közúti és vasúti szállítással – április 22-től számítva tervezetten május közepéig tart majd.

honvedelem.hu/cikk/a-targonca-a-porekocsi-es-a-btr/

zord 2020.04.29. 14:13:03

@Levente B.: érdekes, informatív cikk, jó képekkel. Példaértékűnek is nevezhetném a hazai viszonyok között.

Zord

zord 2020.04.29. 18:30:05

Ugyan nekünk az OMFV-program fontosabb, az Armynak van egy könnyű harckocsi projektje is futóban, a Mobile Protected Firepower (MPF). Minden lövészdandár kapna ebből egy századot (14 kocsi):

www.armyrecognition.com/april_2020_news_defense_global_security_army_industry/general_dynamics_unveils_light_tank_for_us_army_mpf_mobile_protected_firepower_program.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.29. 19:21:09

Saab delivered the first GlobalEye Swing Role Surveillance System aircraft to the United Arab Emirates on 29 April 2020.

saabgroup.com/media/news-press/news/2020-04/saab-delivers-the-first-globaleye/

zord 2020.04.29. 21:29:45

Ilyen az, amikor megtervezik a frissen beszerzett technika stratégiai kommunikációját, és profikra bízzák a kivitelezést:

youtu.be/ROOeGPrC1Do

Zord

zord 2020.04.29. 22:52:25

Rémlik valami cikk régről a Gripen EMC-tervezéséről, még képek is a tesztekről, de ennyire részletes nem:

www.electronic.se/2015/09/29/the-first-10-years-of-emc-work-for-the-jas-39-gripen-fighter-aircraft/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.04.30. 08:35:50

Egy kanadai heli az éjjel a tengerbe esett:

"Developing situation regarding our CH-148 Cyclone, deployed onboard HMCS FREDERICTON, which is currently contributing to Op #REASSURANCE.
Contact was lost with the aircraft as it was participating in Allied exercises off the coast of Greece. Search and rescue efforts are currently underway. As this is evolving, we have no further information to provide at this time."

twitter.com/CFOperations/status/1255608357530013696

zord 2020.04.30. 09:00:57

Közben Han Solo újabb fát dobott a hatóságnál. Igaz, most sem az MF-el, hanem egy Aviat Husky-val:

www.bbc.com/news/world-us-canada-52481858

Zord

zord 2020.04.30. 09:30:52

General Electric F110-GE-129 hajtóművek a szlovák és a bulgár F-16 B70-esekbe.

www.defense.gov/Newsroom/Contracts/Contract/Article/2168478/

Érdekes, hogy ezeknél a gépeknél nem látom, hogy tovább erőltették volna a -132-est. Bár valószínűleg fölösleges.

Zord

zord 2020.04.30. 11:27:27

@Levente B.:

A földközi-tengeri orosz tengeralattjáró tevékenység, ami miatt a NATO fokozza az ASW-t. A CsF Novorosszijszk, Rosztov-na-Donu, Kolpino, Sztarij Oszkol, Krasznodar, Veliki Novgorod nevű hajói rotálnak, illetve amikor mennek Kronstadtba nagyjavításra, akkor szelik át a Földközi-tengert:

tass.com/defense/1150089

Zord

Beat it! 2020.04.30. 13:53:18

@Beat it!:
Véletlen találtam, egy Gvozgyika bukkan fel a végén:
www.youtube.com/watch?v=TyNJt4e-3AA

zord 2020.04.30. 14:00:36

M7.2+ Operational Fight Program az USAF CCIP F-16 B40/42/50/52 gépeknek:

www.janes.com/article/95828/usaf-releases-m7-2-upgrade-to-more-than-600-f-16s

Zord

zord 2020.04.30. 14:10:43

@Beat it!: egy ősi Fiesta kitűnő a partizánmogalomban.
Mellesleg valószínűleg Liteningben is jól mutat :-)

Zord

Beat it! 2020.05.01. 00:41:38

Amikor az amerikai műhold a saját technikájukat kémleli ki:
https://www.google.hu/maps/@47.1321225,20.2368169,181m/data=!3m1!1e3?hl=hu

Osprey-k Szolnok repülőterén. Kíváncsi lennék mikori kép. A kutyanyelveken vannak Mihuk, egy Mig-29-es, és a repülő skanzen is a reptér csücskében van még.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.01. 10:33:45

@Beat it!:

Az ilyen fotókat általában repülőgéppel készítik. Nálunk idehaza például az Aero Média Kft. (HA-YCG lajstromú gépével) vagy az Eurosense (a HA-ACN géppel) teljesíti. Előbbi gépet idén kétszer is fotóztam a kertemből

A kérdéses "esemény" 2019. október 26-án készült.

zord 2020.05.01. 10:53:59

Nézem a híreket, és azon gondolkodom, hogy kellhet-e missziós szerepvállalással és annak légi szállítási követelményeivel számolni az elkövetkező 5-10 évben a Távol-Keleten.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.01. 11:16:09

Nyomni a propagandát minden fronton. A share.america.gov szerint az USA a világ megmentője

"U.S. is the world’s largest donor to global public health"

share.america.gov/u-s-is-worlds-largest-donor-to-global-public-health/

Itt listázzák is az "igazukat":

share.america.gov/u-s-fights-coronavirus-worldwide-live-updates-2/

Mondjuk az About Us rész is megér egy külön figyelmet:

ShareAmerica is the U.S. Department of State’s platform for communicating American foreign policy worldwide. We share compelling stories and images that spark discussion and debate on important topics like religious freedom, rule of law, economic prosperity, human dignity, and sovereignty.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.01. 12:24:53

"MiG-23 activity is detected at Shayrat Airbase, Syria: The base is repaired and has returned to operations after two weeks of repairing due to a massive airstrike."

twitter.com/ImageSatIntl/status/1256161013151514626/photo/1

Flankerr 2020.05.01. 17:25:24

Nem légierő, nem szárazföld de szerintem érdekes: az új USA fregatt program nem saját hanem meglévő olasz dizájnon alapul majd:
www.thedrive.com/the-war-zone/33249/navy-picks-italian-shipbuilder-to-build-its-new-ffg-x-guided-missile-frigate

zord 2020.05.02. 08:00:00

Ciprusi Nemzeti Gárda Buk-M1-2 áprilisi gyakorlaton:

mobile.twitter.com/200_zoka/status/1256342788754595847

Zord

zord 2020.05.02. 08:03:03

@Levente B.: nem értek arabul, de szír légierő növendék kirepülés lehet L-39ZO-val, vödör vízzel, puszival:

mobile.twitter.com/jamlyyyyy/status/1256275079757025282

Zord

árpika 2020.05.02. 11:08:18

@zord: Az épületek azért nincsenek annyira tip-top állapotban, lehet, hogy kaptak ezt azt (bár az ottani körülmények között ez még egész tűrhető).

Jó pár éve volt egy cikk a Top Gun/Aranysasban, mely szerint az 1973-as háború során a SzU felszólította a VSz-t haditechnika átadására a testvéri arab népeknek. Mi már nem aktív MiG-21-eseket küldtünk konténerbe szerelve (gondolom, F-13-ast), és ha jól emlékszem, pont Szíriában szerelték őket össze egy szétlőtt reptéren.
Mivel a háború még tartott, reális volt egy izraeli légicsapás esélye, így a szerelők "nem voltak túl nyugodtak"...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.02. 14:16:16

@árpika: Az a jópár az 1997 vagy 1998-as évfolyam volt. Szárnyon repülték át az F-13-asokat 2 db éles R-3Sz-el függesztve arra is felkészülve, hogy esetleg IAF-be belefutnak. Szerencsére erre nem került sor...

árpika 2020.05.02. 17:10:44

@molnibalage: Neeeee.... Én úgy emlékszem, hogy a betonon mókoltak a műszakiak a gépek üzembehelyezésén, mert szét voltak szedve.
Lehet, hogy mégis neked van igazad?
A fene tudja, rég volt. Megvannak még a számok, csak tőlem ipari távolságban. Majd egyszer talán.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.02. 20:22:43

Már írtam korábban is, de tényleg úgy tűnik végre összeeresztettek egy komolyabb kreatív "tímet"

www.youtube.com/watch?v=Vh-Pd4_U9R0&feature=youtu.be

zord 2020.05.02. 22:07:32

Új Pancirral és Vucsics elnökkel ünnepelték ma Goldfein/Hammer 34 lelövésének 21.évfordulóját Jakovón, az osztály visszakapta történelmi számozását, a 250/3-at.

www.mod.gov.rs/cir/15967/predsednik-vucic-nastavljamo-da-snazimo-nasu-vojsku-jer-je-sloboda-vrhovna-vrednost-nasih-ljudi-naseg-naroda-i-nase-zemlje-15967

Zord

zord 2020.05.03. 10:40:38

@Levente B.: nagyon sok függ attól hogy csinálod, de hajlok arra, hogy ez nálunk nogo. PC módon kifejezve " a társadalim erre nincs felkészülve".
Hozzáteszem, nem is vagyok benne biztos, hogy ez egyáltalán jó eszköz. A morálépítésnek ott, ahol a legnagyobb szükség van rá, a direkt metódusait preferálnám. Eü életpálya, eü lakhatás, stb.

Zord

zord 2020.05.03. 23:01:55

@zord: még tovább Hammer 34 evforduló. Goldfein köszönete a CSAR-nak:

mobile.twitter.com/GenDaveGoldfein/status/1256555103978491904

Zord

zord 2020.05.04. 13:11:01

Felélesztés a kaliforniai Júra-parkban.

"In June of 2018, more than five fighter squadron’s worth of aircraft sat on the flight line at NAS Lemoore unable to fly"

"Due largely in part to constrained Navy budgets, BuNo 166464, which had contributed some of its parts so that others could fly and deploy, sat idly on the Lemoore flightline for nearly two presidential terms"

www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=112822

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.04. 15:03:42

@zord:

Ezt minden évben eljátssza valaki ezt a MiG sztorit. :)

Beat it! 2020.05.04. 21:08:58

@zord:
Én végigolvastam gyorsan a cikket. Ami minden olvasónak szemet szúr (az április 1 felhívások mellett) ha konyít valamit a repülés világához, hogy a cikk szerint 1961-ben véget ért a program, de a képeken még MF változat is szerepel ami jóval későbbi. Humoros elemek is voltak azért, pl, hogy Jurij Gagarin volt a bemutató pilóta a kanadai küldöttség látogatásakor. :D

zord 2020.05.05. 10:18:08

@Levente B.: @Beat it!: arra tökéletesen jó az is, hogy a tömegeket milyen könnyű manipulálni. Egy jobb tollú író összerak egy ilyen, sok elemében valóságos sztorit, es bevágják egy népszerű platformra, ami - mint pont az avgeek - eredeti tartalom nélküli visszaböfögések sorozata.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.05. 10:54:42

@zord: @Beat it!:

Innen indult el, 2011-es a "történet" ha hinni lehet a netnek

www.vintagewings.ca/VintageNews/Stories/tabid/116/articleType/ArticleView/articleId/285/The-Breaking-Point--Canadian-MiGs-test-American-friendship--2011-APRIL-FOOLS-HOAX.aspx

Egy biztos, 2016-ban már lehetett olvasni:

army.ca/forums/index.php?topic=122598.0

Nem tudom miért bántod az avgeek-et, nagyon jókat ír magáról a szerző :)

"Dario Leone is an aviation, defense and military writer. He is the Founder and Editor of “The Aviation Geek Club” one of the world’s most read military aviation blogs. His writing has appeared in The National Interest and other news media. He has reported from Europe and flown Super Puma and Cougar helicopters with the Swiss Air Force."

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.05. 10:55:57

Christian Luiga has been appointed as the new CFO and a deputy CEO of Saab. Christian Luiga will start in the role no later than September 16, 2020. The Board of Directors has also appointed Anders Carp as a new deputy CEO, in addition to his current role as head of Saab's business area Surveillance. Anders Carp will start in his additional role from May 5[th ]2020.

saabgroup.com/media/news-press/news/2020-05/changes-in-saabs-group-management/

zord 2020.05.05. 17:57:58

@Levente B.:

1. szuper az a kis zöld műhori gömb - csak akkor jelenik meg, amikor lenn van a gép orra. Gondolom a tenger felett, kicsit magasabban a párában el lehet tévedni, és ez egyértelműbb mint a pitch ladder-nél, még ha azon is van különbség a negatív és a pozitív szögek ábrázolásában.
2. ha a 16-oson rajta van a két szárny alatti pótos (márpedig úgy tűnik), biztos szar lehet egy jellemzően egytartályos görög Mirage 2000 QRA konfigurációval szemben küzdeni (még ha üresek is) a gun solution-ért :-)

Zord

zord 2020.05.05. 18:07:47

Mindenki kedvenc perzsa emigránsa szerint immár Irán a legnagyobb Phantom üzemeltető a világon:

twitter.com/BabakTaghvaee/status/1257253361780502531

Zord

zord 2020.05.06. 07:54:56

Rotyog a leves Venezuelában is. Floridai leves.

www.bbc.com/news/world-latin-america-52543033

Zord

zord 2020.05.06. 13:28:08

Mint tudjuk, a Fincantieri készíti az amerikai haditengerészet első új fregattjait, a wisconsini Marinette hajógyárban. De hogy jut ki az Öt-tó vidékéről a tengerre egy ilyen hajó?

Mivel az LM is itt épitette a maga LCS változatát, itt egy kis viziút-magyarázat tőlük:

www.bizjournals.com/washington/blog/fedbiz_daily/2014/10/lockheed-launches-the-uss-detroit-combat-ship.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.06. 14:20:59

Szép távolság:

Aircrews from the 28th Bomb Wing at Ellsworth Air Force Base, South Dakota, took off on their long-range, long-duration Bomber Task Force mission to conduct interoperability training with Danish fighter aircraft and Estonian joint terminal attack controllers ground teams.

www.usafe.af.mil/News/Press-Releases/Article/2177562/bomber-task-force-conducts-baltic-mission-with-b-1-lancers/
süti beállítások módosítása