Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 72. (2019. márc.)

2019.03.05. 21:06 | zord | 186 komment

Itt a tavasz, kezdődik a gyakorlatok szezonja Magyarországon is. A Bakonyba az OAR keretében megérkezett a Nagy Testvér újabb Cav rotációja, őket (vagy akármit) meg ez előző nagyhatalmi iteráció jött megfotózni Kecskemétről OS-alapon egy An-30-assal. Közben a NATO JEWCS egy nálunk még ismeretlen platformüzemeltető (AVdef) szép festésű Falcon 20-asáról húzza a rádiófrekvenciás nótát a magyar radarosok és lérakosok örömére.

190305_airpowernews72.jpg

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9914670447

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.13. 11:07:44

... @exi_: TASZ: Kínai agresszorok tüzet nyitottak a hatánál békésen arató szovjet kombájnra. a Kombájn résülést nem szenvedett, viszonozta a tüzet majd elrepült Moszkva irányába.

zord 2019.03.13. 14:32:35

@Kelepisti: ilyen az élet. A lövészet veszélyes üzem. Mindig is az volt és az is marad.

Én továbbra is ajánlanám mindenki figyelmébe, hogy az egész CAS-al kombinált A-G éleslövészet során illene már áthelyezni a hangsúlyt a Gripen fegyverzetének más komponenseire (bombafegyverzet). Főleg, miután tavaly végre megtörtént a "kísérleti" éleslövészet Vidselben.

Persze, maradjon ott az eszköztárban az ágyú, de a lényeg a bomba (rakéta). Egy limitált darabszámú NATIONAL ASSET példányait leküldeni nemhogy VSHORAD, de minden létező csöves megsemmisítési zónába pár viszonylag limitált hatású gépágyús tűzcsapás érdekében nem gondolom, hogy az erőforrások bölcs felhasználása lenne (a 21. század bárminemű valós forgatókönyvét feltételezve)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.13. 15:10:14

@zord: Ennek ellenére a GAU-8 és A-10 kult köszöni szépen, de elvan. Én sem értem, hogy miért.

zord 2019.03.13. 15:49:31

@molnibalage: oké, de vannak dolgok, amit illik külön kezelni. Egy USAF vagy az egész USA megengedhet magának egy széleskörű eszközkészletet, benne olyan speciális dologgal, mint a GAU-8-as az A-10-esen.

De amikor egy kis országnak van 14 vadászgépe egy csomó dologra, akkor a felhasználás ésszerűségének kritériumai szigorodnak.

Zord

zord 2019.03.13. 16:29:22

Immár hivatalos. 8 F-15EX van a jövő évi amerikai büdzsétervben:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/200814/dod-%24718-bn-request-for-fy2020-budget-stresses-shipbuilding%2C-r%26d.html

Paraszt módra számolva az egységárak:

F-15EX: 137M
F/A-18E/F: 83,3M
F-35: 143M
KC-46: 191,6M
CH-53K: 250M
JDAM 27 ezer
SDB II kétszázezer
Hellfire 77 ezer
JASSM 1,4 milla
LRASM 4,2 milla
SM6 5,6 milla
THAAD 21,3 milla
PAC-3 MSE 4,7M

Zord

exi_ 2019.03.13. 21:12:55

@Kelepisti:
@zord:

Nem igazan sikerult kontextusba tennem a balesetes sztorira tett reagalasotokat, sot azt az erzest keltettetek, hogy a hir komolytalan.

Pontosan mire is gondoltatok?:)

zord 2019.03.14. 09:41:22

@exi_: ma egy újabb, immár pozitív hír várható a Bakonyból :-)

Zord

zord 2019.03.14. 09:52:29

@zord: itt is van. Ha jól látom az első hazai bombavetés Gripenről (33, inert Mark 82). Gratulálunk annak, aki csinálta, és aki megcsípte!

www.facebook.com/lhsn.hu/photos/a.657517317606726/2924331400925295/?type=3&theater

Zord

Beat it! 2019.03.14. 10:03:54

@zord:
Gratulálok!
Pozitívum továbbá, hogy "rájöttek" végre, a hazai gyakorlótér is alkalmas bombavetésre, és nem restellték kihasználni ezt a lehetőséget.
Vajon irányított bombát is fognak oldani?

exi_ 2019.03.14. 10:26:52

@zord:

Remek hír! A gépágyú használat korlátozásáról azért kíváncsian várom a fejleményeket.

Éles bomba dobása is várható vagy az teljesen out of scope a lőtéri adottságok/szabályozás miatt?

sualsidal 2019.03.14. 11:26:09

GYORSHÍR: 11,20-korSzigetszentmiklós fölött egy Chinook húzott K-ÉK irányba, lehet hogy Ferihegy a célpont?

zord 2019.03.14. 12:29:33

@zord: persze a technológia sem minden. Baráti tüzet baráti CAS-tűz követett Afganisztánban:

www.nytimes.com/2019/03/13/world/asia/afghanistan-army-airstrike.html

Zord

zord 2019.03.14. 12:36:28

S ha már ez egy ilyen CAS-os nap, az USAF folytatja a könnyű támadó kísérletét (A-29/AT-6):

www.defensenews.com/smr/federal-budget/2019/03/13/air-force-to-buy-handful-of-light-attack-planes-but-will-a-bigger-program-follow/

Zord

zord 2019.03.14. 15:03:35

És akkor a kivonás kapcsán jöjjön itt egy kis Prowler-folklór:

www.youtube.com/watch?v=WxH7nrCTBCM

Zord

zord 2019.03.14. 15:56:33

"The message was clear—the days of the official DoD party line of "F-35 or nothing" are over. Major concessions about affordability and the need for a mixed force to claw back readiness and affordability are now spoken openly by Air Force officials. "

www.thedrive.com/the-war-zone/26916/8-f-15xs-for-usaf-and-22-f-5s-for-navy-in-2020-budget-request

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.14. 18:43:39

Amerikai barátaink egy köpéssel Oroszországtól ismét hadászati bombázókkal védik demokráciát ...
............................
3 B-52s have gone into Fairford this morning.

61-0013 Stray 83 arrived mid-morning.
60-0024/Stray 81 and 60-0025/Stray 82 were seen over Northampton on their way to Fairford at 1317 and 1322 respectively having flown a mission over the Baltic first.
Serials and callsigns from Fighter Control.

Hpasp 2019.03.16. 16:51:34

Hátha valaki még nem ismeri, két cikk Szabolcstól...

Bulgária nukleáris csapásmérő légiereje a hidegháború alatt
onedrive.live.com/?authkey=%21ABcHrswhtUFmvSk&id=3D4536EC98DE30C8%2126864&cid=3D4536EC98DE30C8

A nagyvázsonyi atomraktár
onedrive.live.com/?authkey=%21ABcHrswhtUFmvSk&id=3D4536EC98DE30C8%2119995&cid=3D4536EC98DE30C8

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.18. 15:20:12

A török A129 témadóhelikoptert március 26-28 között mutatják be Braziliában. A cél több latin-amerikai országban megrendeléseit elnyerni. A törökök szerint a Batch1 változatok a török haderő részére készültek, de most nyitnak a világ felé. Az ATAK a NATO szabványokkal teljesen kompatiblis helikopter.

Forrás: Turkidh Aerospace Press Relase (vmikor feliratkoztam hírleveleikre egy kiállításon)..

zord 2019.03.18. 16:57:21

Amint az várható volt, beindult az LM gőzhenger az F-15EX ellen:

www.defenseone.com/business/2019/03/lockheed-martin-waging-war-boeings-f-15ex/155598/?oref=d-mostread

Ezt pedig a hivatkozott DoD papírban:

"Department is procuring additional 4th generation F/A-18E/F and the F-15EX aircraft, which nominally have lower operating costs when compared to 5th generation combat jets such as the F-22 and the F-35."

"FY 2020 Program: Initiates a new program to procure the F-15EX, which will initially refresh the F-15C/D fleet with a planned buy of 144 aircraft, with the potential to refresh the remainder of the F-15C/D fleet and the F-15E fleet. "

comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/fy2020/fy2020_Weapons.pdf

Zord

zord 2019.03.18. 17:48:42

@Levente B.: ezt a cseh interjút ajánlanám mindenkinek!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.18. 21:02:31

@zord:

Őszintén én is most olvastam el végig az elejétől. Ez különösen tetszik:

"But before that, we must first buy shoes, vests, weapons, arrange thirty daily doses of ammunition. It would be unreasonable to dream of a space program when we are in the mud without shoes."

zord 2019.03.19. 08:16:23

@Levente B.: csak hogy értsük, egy komplett NATO nehéz dandár, amiről a cseh is beszél, néhány Mrd euroba kerül. És ebből a készletek megfelelő feltöltése (30 nap pl) amiről a kilencvenes évektől szépen lemondtak, jelentős tétel. Ezért ma nem a fejlesztés, hanem a helyreállítás, normalizáció a jó szó, és ez óriási beruházásokat igényel.

Zord

zord 2019.03.19. 08:27:34

@zord: egyelőre nemzetiben, nem NATINADS-ban.

Zord

zord 2019.03.19. 12:06:25

A jelenlegi formában megszűnik a belgrádi múzeum. Átkerül a védelmi minisztériumhoz. Nem tudni ennek mi lesz a vége, de aki tudja, nagyon gyorsan nézze meg!

www.politika.rs/scc/clanak/425104/Ukida-se-Muzej-vazduhoplovstva

Zord

zord 2019.03.20. 08:01:33

@Kelepisti: hát a Navy 35 "IOC" konkrétan aligha játszott közre az USAF új 15-ösei ügyében, de az ár-érték viszony és a realitások az egész erő összetételét módosíthatják.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.21. 10:34:26

OFF

Skacok a Firefox böngészővel napok óta nem lehet kommentelni. Más is tapasztalta ezt?

Nem jelenik meg a kommentablak alul és semmi sem segít.

ON

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.21. 10:57:04

@zord: Ezek a "paraszt móndon" számolt árak milyen árak? Mert az F-35-nél altípus nélkül ez se nem flyaway, se nem program cost...

Fogalmazzun úgy, hogy kilóg a lóláb, hogy miért lett F-15X rendelve. Értelme közel semmi az én szememben.

forum.htka.hu/threads/mcdonell-douglas-boeing-f-15-eagle.139/page-36#post-544191

forum.htka.hu/threads/mcdonell-douglas-boeing-f-15-eagle.139/page-36#post-544250

zord 2019.03.21. 12:23:42

@molnibalage: ez az LM narratíva. A"Boeing ármanykodik".
Azert nem vesznek annyi F-35-öst, amennyit akarnak évente, mert drága megvenni is, üzemeltetni is a 4.generációhoz képest. Mindig igerik, hogy megtörik a trendet, de nem sikerül, vegyük már észre! Főleg ezzel a sokat akar a szarka, nem bírja a farka dizájnnal.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.21. 12:40:56

@zord: Miféle LM narratíva Mióta lettem LM alkalmazott...?

Végig olvastad a kommentemet? Nem értem, hogy miféle számokbóll hoztad azt ki, hogy a SEAD képességes, PGM képes 2 db poddal repül F-15X hol olcsóbb, mint a Lot 11 utáni F-35A. Tényleg úgy szeretném látni.

A meglevő összes F-15 változat drágábban repült 2012-ben is upgrade nélkül, mint ma. Adtam rá részletes évenkénti bonást.

zord 2019.03.21. 23:40:39

@molnibalage: igen, értem, köszönöm, nagyszerű munka. Szerintem meg nem úgy van. Ha úgy lenne, labdába se rúgna az egész F-15X. Ahogy nem is rúgott labdába mostanáig. De most már kezdik látni, mert kellő tapasztalat halmozódik fel az F-35-össel. Nem hoz áttörést, sőt, tovább nőttek a költségei a harci gépek újabb generációjának. A trendet az előző, fajlagosan olcsóbb generáció további beszerzésével lehet megtörni, ami nem mellesleg a feladatok egy jelentős részét tökéletesen megoldja. Lesz több gép, ami több helyen tud ott lenni, a flotta diverzitása pedig biztosítja, hogy az aktuális feladathoz a lehető legoptimálisabb eszközt párosítsák. Írástudatlan barlanglakók ellen mindigis sokkal költséghatékonyabb lesz CAS-olni A-10-essel, mint F-35-össel. A mai vadászfenyegetés 99 százaléka ellen szintén költséghatékonyabb megoldás egy korszerűsített F-15. A penetrációs csapásmérésénél, elismerem, hozhatja az F-35-ös az árát. Na de ez egy szelet. Ehhez nem kell több mint kétezer gép, amivel közben elsorvasztod a légierő fennmaradó részét.
Nagyon jól teszik az amerikaiak, hogy megveszik újra az F-15-öst, remélem minél nagyobb számban. És közben kibontakoztatják és implementálják a loyal wingmen koncepciót, stand off fegyvereket, swarmoló kisdrónokat stb.
A 4+++++ plusz loyal wingmen ad abszurdum az F-35-ös alternatívája is lehet, bár az ipari-politikai érdekek miatt ("too big to fail") ebből jó esetben legfeljebb az lesz, hogy az USAF lefelezi a mennyiségét.

Zord

zord 2019.03.21. 23:53:01

Szóval maradjunk abban, hogy a harc megy. És az elkeseredettség és gátlástalanság mindig a fájó igazságban gyökerezik:

"The watch group Citizens for Responsibility and Ethics in Washington filed an ethics complaint last week claiming that Shanahan had appeared to promote Boeing and disparage former competitors such as Lockheed Martin in his statements.

One example listed in the complaint was the allegation that Shanahan pushed the Pentagon to buy more Boeing-made F-15X fighter jets over other fighter jets made by Boeing's competitors. "

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/201084/acting-pentagon-chief-subject-of-ethics-probe.html

Zord

zord 2019.03.22. 06:47:24

Érdekes, mindössze három pofája lesz az SPY-6 radar fix változatának a Ford osztályon és az FFG(X)-en

raytheon.mediaroom.com/2019-03-19-Raytheons-Enterprise-Air-Surveillance-Radar-to-begin-live-testing-at-Wallops-Island-Test-Facility

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.22. 08:48:51

Újabb cikk az F-35 törökország, szarkeverésről.. Ja.. Én nem is értem, hogy a görögök S300 rendszere miért nem verte ki anno a biztosítékot a NATO nagyköreiben (törököknél persze igen).. OK üzlet az üzlet de..
... inkább örülnének, hogy lesz mi ellen gyakorni..

www.reuters.com/article/us-usa-turkey-defense-exclusive-idUSKCN1R20AY

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.22. 08:50:41

A NY ANG repüli a HC130J Combat Kinget..
van még repülőgép amelynek ennyi verziója volt már?? (a mig21-től eltekintve..)

ds.sl2.strivelocalhosting.com/2019/03/21/lockheed-martin-delivers-first-hc-130j-combat-king-ii-to-new-york-air-national-guard/

Hpasp 2019.03.22. 10:14:10

@zord: Ha együtt tudnak élni az antenna nyereség csökkenésével...

10 log (cos 60°) = -3dB (!!!)

... vagyis lefelezik az antenna nyereségét az élek irányában, akkor spóroltak egy komplett (4.) antennát.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.22. 11:00:22

@zord: Fogalmazzunk úgy, hogy erősen pislogok. Jelzőek hasznász számok és konrétumok helyett.

Az F-15 vonal labdába nem rúgott. Volt F-15 "stealth" változattól kezdve minden ötletelés, de nehogy az USAF, de senkit nem érdekelte. Egy ex. 30 éve boeingos ember lett a vezér, és "véletlenül" rendeltek 8 darabot. Aha... Pont akkor, amikor már kezd sínre kerülni az F-35A. Ha ezt 5 éve lépik meg, akkor még csak csak értem. Most olyan szinten kilóg a lóláb - és nem csak szerintem - hogy arra szavak alig vannak.

Továbbra is dobálózól az árnövekedéssel, csak nem tudom mire fel. Az üzemeltetési költségre adtam forrást és konkrét összeget. Olcsóbb az F-35A, mint az F-15E, aminek műszaki tartalma kevesebb. Mitől lenne mágikusan olcsóbb egy új F-15 változat, ami hajótműstől mindenestől eltér az összes USAF F-15-től?

Az USAF darabáron tisztán 90 misi alatt veszi az F-35A-t már. Jó lenne forrást adni arra, hogy az F-15X darabára podokkal - mert anélkül egy rakás képessége nincs - hogyan lesz olcsóbb ennél.

Az A-10C költséghatékonysága meg egy mítosz. Itt is jó lenná számokkal dolgozni. Egy F-16C és A-10C repórája között vonalvastagságnyi idő van. Tehát ebből nem igazán tudom kihozni azt, hogy X sugárban Y időre on call CAS mitől lenne olcsóbb, amikor kb. ugyanannyi vagy több repórát jelent A-10-zel és/vagy több gép is kell. Ez mitől olcsóbb..? A GAU-8-cal leszámíva ugyanazon PGM-eket dobálja.

Nem igazán érte, hogy egy immáron PESA vagy AESA radaros 4+(+) gép ellen hogyan költséghatékonyabb egy F-15X, amikor kb. ugyanaz a radar lesz rajta, mint az F-15C GE-n és semmivel sem kissebb az RCS-e. Egy kevesebb rakétás F-35A-val mennék, mert a stealth és a rajta levő DAS és vontatott csali - aminek se híre se hamva az F-15X-en sem - még az ARH fenyegetés ellen is igen sokat számít. Az F-15X szinte semimvel sem védetettebb légiharcban akárhogyan nézem, mint egy Golden Eagle.

Ha meg nem követelmény a stealth és "bomb trcuk " kell akkor is mi a frászról beszélünk? Az igazi LR fegyverből külső függesztéssel kb. ugyanannyit visz el az F-35A is. Külső függesztéssel a JASSM is mehet, amiből reálisan akkor visz kettőt az F-15X, ha nem visz szárnypótost. Ha egyáltalán képes. JSOW-k száma kb. dettó azonos.

Amikor csak sofőrködik akkor meg kb. pazarlás a két fős személyzet főleg akkor, amkor nincs elég pilóta. Nem tegnap óta. Évek óta.

Ha meg 4++ truck kell, akkor miért nem tolják ki az F-16 flotta élettartamát? Filléres költség. A jenki F-16-osok is hordozhatnának CFT-t, doktrinális okokból nem tették eddig csak tudtommal. Erre a "loyal" wingmanra is van olcsóbb opció, mert maga az F-35A olcsóbbnak tűnik, nemhogy a meglevő gépeket használni erre.

Egy F-15X árából hány B-52-őt lehetne áthajótművezni, hogy repüljön az "idők végezetéig"? És egyetlen B-52 annyi fegyvert visz el "loyal wingmanként" minden SAM HMZ-n kívül, hogy az F-15X elsírja mmagát. Fantáziától függően 4-8 F-15X-et lazán kviált.

Nem látom be, hogy mitől tudna többet az F-15X a többi meglevő, éppen gyártás alatt levő dolgoknál úgy, hogy mennyibe kerülne és plusz személyzetet igényelne.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.22. 13:10:37

Ez ferdítés:

Az A-10C költséghatékonysága meg egy mítosz. Itt is jó lenná számokkal dolgozni. Egy F-16C és A-10C repórája között vonalvastagságnyi idő van. Tehát ebből nem igazán tudom kihozni azt, hogy X sugárban Y időre on call CAS mitől lenne olcsóbb, amikor kb. ugyanannyi vagy több repórát jelent A-10-zel és/vagy több gép is kell. Ez mitől olcsóbb..? A GAU-8-cal leszámíva ugyanazon PGM-eket dobálja.

Az A-10C nagy előnye, hogy közvetlenül a harctér felett túd huzamosabb időt eltölteni járőrőző célaznosító, csapásmérő stb tevékenységben aár 3-400km-es sebességgel. A földi csapatoknak nem átsunahó vadászbombázó kellenek, amelyek a hordozott néhány darab LGBU-t ledobálva, hanem közvetlen légi támogatás. Utóbbit a helikptereken kívül ténylegesen csak az A-10 ...Szu-25+ látja el, más nem. A szuperszoníkusok azért, mert a sebességük miatt nincsenek hosszan a harctér bizonyos szakasz felett (még körözve sem),, a COIN gépek meg magasabb inrenzítású harctevékenységnél sérülékenyebbek.. (akár csa a vadászbombázók).. Nos pesze lehet mindenféle légierős maszlagot írni, mert bizonygatni azt, hogy azt, hogy az afgán hegyek között a CAS az F16 volt, ténylegesen a földiek biznak a Hog-ban s hozzá a GAU-8-ban,. Ott tünik fel ahol kell, és akkor lövi szét a célokat amikor kell, Nem 3+5 perces időkorlátokkal, 1x áthúz és ok ledob 2 precizios bombát...
Nagyon sarkírva fogalmaztam, de egy Army-s tábornoknak soha nem adod be az F-15/16/35 CAS képességét..

zord 2019.03.22. 15:45:40

@Hpasp: ez az, ami kérdés. Ezek szerint az SPY-1-essel szemben, ahol ezt a nyereségcsökkenést még csak 4 pofával (90 fok plusz apró FOV) tudták megoldani, itt már 120 foknál is.
Leegyszerűsítve arról van ugye szó, hogy a szélek felé eső cél felé kisebb hatásos antennafelület esik. Ami pont a tengelybe esik ott max, ami a FAR síkjába, ott meg 0.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.22. 16:34:44

@Kelepisti: Ez megint olyan, hogy számok sehol. Ezen felül most megint témát váltasz. Eddig olcsóságórl volt szó. Ha azonos a repül óra költség akkor miről beszéljünk?

Egyébként közepes magassában az F-16 is képes 400 km/h-val repülni csak kérdés, hogy mi ennek az értelme BÁRMILYEN géppel. Mert MANPAD zóna felett nem a két szém szemével és távcsővel keres célpontot az ellen. Olyan 40+ évvel tetszik a múltban élni.

Az, hogy US Army és a USMC más f**** veri a csalánt, mert nem ők fizetik a gépet és nem ők repülnek be adott esetben a MANPAD fölé, az megint más tészta.

A 3-5 perc időkorlátod is muris, mert pár éve olyan 15 perces átlagidőkről volt szó a CAS terén és teljsen mindegy, hogy mivel kérik. Ha te tényleg azt hiszed hogy az A-10C ilyen rövid CAS időt ad átlagban, akkor mundjuk úgy, hogy igen nagy téveszmében tetszik élni.

Valahol egészen elképesztőnek tartom, hogy COIN feladata egy ennyire overkill gépet használnak. Ha gun CAS kell arra képes lenne fillérekért - igaz kisebb kaliberrel - egy Tucanno is. Mert árul már el, hogy mire a fenére kell 30 mm-es ágyú...? Pct. lőszerrel kisebb kaliberrel is át lehet lőni bármit COIN-ban. Rádásul a turborpop eleve nehezebb célpont MANPAD-dal.

Én azt látom, hogy a Warthog cult él és virtul.

zord 2019.03.22. 16:43:16

@Kelepisti: a CAS kapcsán van az egyik legnagyobb probléma a fejekben. A levegőben kell lenni, a közelben (azaz long endurance, HBR, egyenes szárny). Persze, van ennek alternatívája: oda is lehet érni, gyorsan, több keróval. De hogy drágább és bonyolultabb lesz (szuperszonikus "vadász"gép, tanker kell) az biztos.
És persze az elérni kívánt hatás is méretezhető kell, hogy legyen, ebben az A-10-es messze a legrugalmasabb.Hogy a környezet megengedő-e? Erre meg az a válasz, hogy a SEAD/DEAD, a SOJ, a drón schwarm majd azzá teszi, megnyitja az ablakot. Abban meg aligha lehet vita közöttünk, hogy a találatokat ki állja a legjobban - amikor a CAS-paletta "down and dirty" szekciójára van szükség.
Megint oda lyukadunk ki, hogy egy nagyhatalom akkor jár el jól, ha széles eszközkészletet tart, mert hogy a lehetséges feladatai is szélesebb körűek. Ja, és mert van rá erőforrása, neki lehet.

Zord

zord 2019.03.22. 17:12:44

@molnibalage: "Rádásul a turborpop eleve nehezebb célpont MANPAD-dal"

Biztos vagy te abban, hogy egy sok aspektusból rejtett, hidegárammal körbevett gázsugár jobban világít, mint egy PT6 csövei a repcsi orrának mindkét oldalán?

30mm: maradjunk abban, hogy bármilyen mélyedésben meghúzódó élőerő esetén is elkelhet a szántás, amit mondjuk egy light COIN turboprop beépített/podded 12,7-ese nem tud. (ez a Gripi 27-esének is az előnye)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.22. 17:26:17

@zord: Költség és CAP idő szempontjából egyébként egy "koszos" MQ-9 hülyére pofoz minden embervezette gépet COIN környezetben.

Az A-10 flotta üzemben tartásának töredékéből kifejleszthető lenne olyan bomba, ami "irányított" sörét módon működik és lehet vala MANPAD zónán kívül pontosan adni CAS-t pont olyan min. bizt. távolsággal, mint a GAU-8 esetén.

Sok aspektusból rejtett...? A kiáramló gáztömeg és a hőmérséklete számít. A tömeg az a levegőátfutás ami tolóerő = teljesítmény.

Na szerinted akkor egy szutyok Tucano esetén mekkora a tömegáram és az égéstermék hőmérséklete és TÖMEGE egy A-10-hez képest?

Mondom, az A-10 cult él és virul. Igen, az A-10-nek vannak egyedi képességei, de a kérdés az, hogy azért a kb. 2%-ért miért kell életben tartani 200 gépet és úgy tenni, mintha az lenne a domináns? Ráadásul úgy, hogy COIN környezeten kívül a GAU-8 harcértéke kb. annyi a modern harctéren, mint szamuráj kardnak páncélos ütközetben.

Semmi nem tiltja 20 mm-es űrméret alkalmazását.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.22. 20:31:56

@molnibalage: Úgy gondolom a CAS kérdésében annak az álláspontját kell elfogadni aki kéri. A légierő ebben az aspektusban nem önmagáért van, hanem a szf.erők támogatására. És amennyiben nekik morális támogatást is ad, a tényleges tűztámogatás mellett, hogy látják a repülő tankot, és ez erőt ad a küzdelemhez, akkor még azonos hatásfok mellett is nagyobb segítség, mint egy a "felhők" felett egy valami elhúz, és akár a közelemben meg valamint felrobbant. Éppen ez a pszihológiai hatása egy légitámadásnak a harctéren. Tehát nem az Army, és a Marine veri más faszával a csalánt, hanem a hatásos általuk kívánt légitámogatás kérik. és nekik van igazuk. A hadászati bombázásnál, mélységi behatolásánál, vadászrepülők küzledeménél (direkt nem írom le a klf. angolszász terminologiát) azt csinál a légierő amit akar. A CAS viszont kivétel..

zord 2019.03.23. 06:23:11

Opetation Redford. Whitehall készül a Brexitre:

www.bbc.com/news/uk-47658403

Zord

zord 2019.03.23. 06:32:00

@molnibalage:

"Sok aspektusból rejtett...? A kiáramló gáztömeg és a hőmérséklete számít. A tömeg az a levegőátfutás ami tolóerő = teljesítmény.

Na szerinted akkor egy szutyok Tucano esetén mekkora a tömegáram és az égéstermék hőmérséklete és TÖMEGE egy A-10-hez képest?"

Ezt mégegyszer futtasd le szerintem IR MANPADS befogás szempontból.

Zord

Hpasp 2019.03.23. 06:39:48

Tallin komplexum (az első Sz-200-as) komoly fejtörést jelentett az amcsiknak. A műholdas fotókról nem tudták eldönteni hogy ez most lérak, vagy ABM?

Ráadásul a vitát befolyásolta, hogy akkoriban meg kellett indokolni az új amcsi MIRV fejek kifejlesztését.

www.thespacereview.com/article/3677/1

+1 extra, egy a témába vágó érdekes bevetés, és fedőtörténete...

forum.htka.hu/threads/lockheed-sr-71-blackbird.313/page-7#post-544415

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.23. 08:24:52

@zord: Nem gondolod azt, hogy homályos célozgatás helyett érvelhetnél is?

Az IR érzékelők számára a hőmérséklet számít, abból jön ki az a szép spektrum, ami a HTÖ-ben van. A légcsavaros GT esetén kisebb a kilépő hőmérséklet.

A Tucano hajótművének teljesítménye messze kisebb, mint az A-10 két hajóművének, ami nem is légcsavaros GT.

Nem értem, hogy mi szükség volt erre a kommentre...

Hpasp 2019.03.23. 14:04:06

Hiánypótló munka jelent meg Becz László jóvoltából, a MiG-21-esek, és azok legfontosabb fegyveréről angol nyelven.
Pár oldalas ízelítő elérhető innen.
drive.google.com/file/d/1GK8VTEKvCX_3GBvF0JrjigRZhn5ow6mP/view

Mivel magánkiadásban jelent meg, megrendeléshez írjatok a szerzőnek, elérhetősége a 6. oldalon.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.23. 23:33:35

Volt ma egy szolnoki makett kiállítás és verseny:

youtu.be/FOg8xP9pJ3Y

zord 2019.03.25. 07:17:59

@molnibalage: nem érted, lapozzunk.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.25. 09:44:30

Ha már lapoztunk, akkor egy nemrégen történt eset, amelyben nem lettem volna szívesen a kávédarálon..

www.cbc.ca/news/canada/north/aircraft-twin-otter-aircraft-inuvik-1.5065111

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.25. 11:49:16

@zord: EZ kényelmes hozzáállás, csak fizika tiltakozik. Ajánlom Hpasp anyagát az IR/EO rakétákról.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.26. 09:05:51

Marokko beszerezhet ujabb két tucat F-16C/D-t (miért nem V?)

tetszik még az alábbi.. tehát Marokko is bombázhatja Szíriát és Irakot (persze teljesen racionális, hogy az országok nem állnak egymással hadiállapotban..
"
The purchase will improve interoperability with the United States and enhance Morocco’s ability to undertake coalition operations, as it has done in the past in flying sorties against ISIS in Syria and Iraq.”

...
www.flightglobal.com/news/articles/us-state-department-approves-sale-of-25-f-16s-to-mor-456892/

Kapnak majd ilyen bombázási ajánlást a szlovákok is?

Gaudi 2019.03.26. 10:25:04

@Kelepisti: F-akármikhez vannak ilyen akciós, opcionális csomagok. Azt hiszem, egy Civilizátor csomagnak hívják, jár hozzá egy kis bombázgatás a Közel-Keleten.

zord 2019.03.26. 21:35:05

@Kelepisti: csak B61-essel ??!!!!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.28. 15:11:24

@zord: olyan mint Dale Brown régi könyveimben.. majd lesz még Megafortess is meglássátok :) túl él mindent..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.29. 14:44:53

Volt polémia, hogy a kétüléses Gripen Delta, vagy éppen az F-16B/D .. Nos az avianoiak pld nem repülnek vele bevetést, de nálunk sincs QRA.. De most az F-15-nél (nem Strike Eagle) a kétülésesekkel is változik a helyzet.

aviationweek.com/defense/usaf-plans-fly-new-f-15-empty-back-seat

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.30. 20:27:00

A Red Flag gyakorlatokn bemutatkoztak a Drakne ALCA-i is.
....
Red Flag exercises [19-1 & 19-2]. They formed part of Red Team Air, alongside the F16Cs of the 64th Aggressor Sqdn.

visited Nellis on 11 February and, when viewed from the Quarry side of the base, I noted the following Draken Intl. in two lines between the T38s and the Australian P3 and Wedgetail:

Line 1: 3 x A4N [dark camo] and 4 x L-159E [facing nose right]
Line 2: 6 x L-159E and 3 x A4N, 1 x dark camo and 2 two-tone blue [facing nose left]

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.30. 21:48:05

Volt egy kis probléma a maláj repülőnapon..

alert5.com/2019/03/30/rmaf-su-30mkm-separate-incidents-on-consecutive-days-at-lima-19/?fbclid=IwAR37uK2Lsk29uxaRLBW4ESRni6LN2rrGfcnrrlhc9ao5p9qb8j8-BgqxYKE

Viszont a maláj demok mindig fantasztikusak..
pld..

www.youtube.com/watch?v=q6faj48aAb8

de láttam az ezévit.. az is kiváló.. Ok nem ez határozza meg a harcértéket, de látványra csodálatos..

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.31. 10:52:19

India elvesztett ma egy MiG-27-est, hajtómű gond miatt, a pilóta kattintott....ez a 9-ik gépveszteségük ebben az évben:

timesofindia.indiatimes.com/articleshow/68654562.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.04.01. 08:53:01

"A Készenléti Rendőrség három darab EC135P2+ típusú mentőhelikoptert adott át üzemeltetésre az Országos Mentőszolgálat tulajdonában álló Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-nek. A helikopterek közül kettő 2019. március 31-én Budaörsről szállt fel, hogy elfoglalja állomáshelyét a szentesi, illetve a debreceni légimentő bázison, a harmadik a budaörsi bázison állomásozik."

www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/szervezeti-hirek/holnaptol-menthetnek#12

zord 2019.04.01. 13:04:11

@Kelepisti: nagyon érdekelne, hogy a mai viszonyok között miként működik az Szu-30MKM-eken integrált nyugati cuccok támogatása (pl. Saab MWS, stb.).

Zord

zord 2019.04.01. 13:13:28

Amerikai nukleáris csapásmérő gyakorlat Moszkva és Pétervár ellen, bazijó képekkel:

defence-blog.com/news/russia-claims-u-s-b-52-bombers-simulated-strike-against-moscow.html

Zord

Harrdder 2019.04.01. 20:06:13

A mai nap talán elbírja még a szupertitkos változat bemutatását is! killermetals.blog.hu/2019/03/31/a_bradley_harcjarmu_hegyi_valtozata
süti beállítások módosítása