A napokban zajlott a pozsonyi IDEB védelmi ipari kiállítás. A LégierőBlogger nem színlel meglepetést azzal kapcsolatban, hogy a szlovák fővárosban néhány óra alatt is okosabbá válhat az ember a Magyar Honvédség jövőjével kapcsolatban, mint idehaza...
Az Embraer is jelen volt Pozsonyban, és a brazil cég érdekes tájékoztatást adott a LégierőBloggernek KC-390-as program alakulásáról (a minapi eseményüket nem feszegettem...), illetve olyan részletekről, mint a típus inherens légiutántöltési képessége, illetve "C2 node"-ként történő alkalmazása. Ja, és egy példányt haza is hozhattam :-)
Ez pedig már a szlovák Konstrukta Defence (DMD Group), a ZTS Speciál illetve a cseh CSG Group és a Tatra Trucks együttműködésében elkészült Eva önjáró (8x8) ágyútarack, melynek lelke az a tüzérségi platform, ami a PESCO ezirányú, szlovák vezetésű projektjének tárgyát képezi. A törekvésben Magyarország megfigyelőként van jelen, és egyes hírek szerint a már testet öltött, prototípus-stádiumban lévő eszköz a magyar tüzérségi modernizációs-helyreállítási elképzelésekben is vezető helyet foglal el.
Az Eva adattáblája. Értelemszerűen a megrendelő által preferált alváz is a tüzérségi rész alá kerülhet.
A tűzvezető rendszer munkaállomása az anyósülés előtt, a kabinban.
A cseh Retia RL-3DM telepíthető/mobil lokátor-dizájnjához egyesek annak ellenére reményeket fűznek, hogy a prágai döntéshozók korábban az izraeli licenszmegoldás felé mozdultak el. Az egyik ilyen reménykedő a HM Arzenál, amelynek a terveiben konkrétan szó van erről az egyelőre kézzel nem fogható lokátortípusról.
A Fagot/Konkursz/Metisz-M felváltási célú MBDA-ajánlat tárgya, az MMP indítójának makettje az európai rakétacég standján.
...és közben arra is, hogy hol tartanak már most a szlovákok:
Az FMS útján beszerzett egyik eperjesi UH-60M Black Hawk, a 7640-es. Minden létező túlélőképességi berendezés hiányzik róla, de ha valamikor lesz rajta, akkor vélhetően a standard US Army ASE exportváltozata valószínűsíthető.
A harcjárművek felváltásának programja előrehaladott stádiumban van. A 81 darabos szlovák BOV 8x8-as követelmény próbaszakaszában lévő Patria AMV 8x8 XP SK álcahálóval.
A szlovák haderőnek szánt finn jószág adattáblája.
Egy pillantás felülről.
A hazai fejlesztésű és gyártású TURRA 30 távvzérelt fegyvertorony, hazai gyártású 2A42 harminc milliméteres ágyúval, modern szenzorokkal és izraeli Spike rakétaindítókkal.
Hátulról is látni a hajócsavarokat, a lefelé, rámpaként nyíló deszantajtót, illetve a rakétaindító elhelyezkedését. Potenciálisan a torony jobb oldalára is kerülhet egy konténer.
A zsolnai különlegesek Iveco LMV-je, távvezérelt fegyvertoronnyal, lézer-besugárzásjelzőkkel, ködvetőkkel, lövésdetektorral, illetve C-IED antennákkal.
Szintén álcahálóba csomagolták ezt a BPsV ISTAR felderítő járművet, mely a BVP-1 (csehszlovák BMP-1) alapú BPzV Svatava korszerűsítése...
...az AMV-nál már tárgyalt TURRA 30 toronnyal, illetve annak a 9M113 Konkursz indítására alkalmas változatával. A tetőn jól látható a SDIO lézerbesugárzásjelző izraeli szenzora. Megjegyzés: míg a fenti álcahálós példányon rajta vannak a megnövekedett súlyt kompenzáló úszótestek, erről itt hiányoznak.
BPsVI adattáblája...
...amelyből ugyan nem derül ki, de Gyűrösi Miroszláv cikkéből tudhatjuk, hogy a jármű felderítőkészletébe az Innocon Micro Falcon drónja is beletartozik.
Nemcsak a fejlesztések tanulságosak, hanem az is, amit a szlovákok megőriztek. Ilyen a láncos gyalogsági harcjármű (IFV) kategória képviselője, a nagytapolcsányi 1. gépesített dandár fő fegyverzetét alkotó BVP-2 (BMP-2)...
...a tüzérség, benne a Rozsnyóban állomásozó RM-70/85 Modular sorozatvetőkkel...
...illetve a nagymihályi Zuzanákkal. Mindkét rendszer NATO-kompatibilis muníciók felhasználására alkalmas, már hosszú ideje.
Folytathatnánk azzal, hogy a szlovákok megőrizték a MANPADS kategóriát, a 9K38 Igla formájában. A NATO-kompatibilis IFF interrogátorral kiegészített fegyverrel az egyik nyitrai légvédelmi lövész itt éppen tüzelőállásába igyekszik.
Így néz ki egy szlovák katonai rendész, kezében H&K UMP9-essel.
Zord