Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Készülődés a katonai szállítógépbeszerzésre: Kecskeméten bemutatózik a C-295

2018.05.11. 12:58 | zord | 38 komment

Miután kormányzati többfunkciós szállítógép (A319), és ha minden igaz, VIP/felderítőgép (Falcon 7X) beszerzéséről gondoskodott a kabinet a honvédség égisze alatt használt piacról, napirendre került az igazi (~értsd: rámpás) katonai szállítógépek vásárlása is. Mint ismert, erre a célra 25-25-25 milliárd forintos kötelezettségvállaláshoz adott felhatalmazást a kormányzat a 2019-21 évekre. Mivel a papír sok mindent elbír Magyarországon, a LégierőBlogger számára sokkal komolyabb jelzés, hogy az ismeretlen eljárásmódú beszerzés előkészítésének részeként ma Kecskeméten állítólag bemutatót tart a Portugál Légierő Airbus Defence and Space C-295M típusú szállító repülőgépe, a reálisan szóba jövő új gyártású típusok legkisebbje.

180510_ke_portugal_c-295_berta.jpg

A speciális orrkúp-radommal ellátott, de szállító-konfigurációjú 16705-ös gép csütörtökön Kecskeméten leszállóban. A fotóért köszönet Berta Lászlónak. Akárcsak a legtöbb szolgálatban lévő C-295-ösnél, az MWS előbeépítések megvannak, de a szenzorok (jellemzően AN/AAR-60) hiányoznak. A csehek példájából pedig tudjuk, hogy az önvédelmi rendszer integrációja - amit én, mint "EW-lobbista" a program egyik go/no go pontjának tartok - ennél a típusnál bizonyosan nem volt diadalmenet. 

Remélem, hogy ha a nyilvánosság számára nem is, de szakmai/üzleti értelemben nyitott lesz ez a kiválasztási folyamat, s a többi típus (C-27J, {K}C-130J, KC-390) is kap esélyt Magyarországon. S ami még fontosabb, végül egy jó csomagot sikerül kialkudni! Mely nemcsak az An-26-os 1-1-es funkcionális leváltását teszi lehetővé a valódi katonai szállító szerepkörben, hanem azt a korszerű követelményeknek megfelelően (önvédelem!) teszi, s közben többletképességekhez (AAR tanker, SOF support) is juttatja a honvédséget.

Zord

Címkék: beszerzés honvédség Kecskemét C-295 katonai szállítógép Airbus Defence and Space

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1513907696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.05.11. 13:12:32

Elkezdődött a valódi katonai szállítógép-kiválasztás? CASA-bemutató Kecskeméten.

Zord

JanaJ 2018.05.11. 13:43:24

A Falcon 7X milyen jellegű felderítésre jó amit a Grifek nem tudnak megugrani? A légi utántöltés a képesség fenntartás miatt lenne csak jó, vagy harci körülmények között is alkalmazható lenne?

zord 2018.05.11. 14:00:39

@JanaJ: leginkább SIGINT széles spektrumban, nagy sugáron/endurance mellett. A vadászgépnek önvédelmi rendszere van, korlátozott rf tartományban, ami hozzá tud járulni a saját újraprogramozásához és az EOB-hoz mint kollektor, de ettől még csak a ESM kategóriába lép be, a SIGINT-be nem (ott kell a széles spektrum, a real time fedélzeti/humán operátori analitika és a nagy pontosságú, lehetőleg single ship geolokáció).

AAR: Fenntartás + harcászati. Arra ne gondolj, hogy interkontinentális áttelepülést, vagy csapásmérést lehet ezzel kiszolgálni. Inkább arra, hogy CAP/CAS őrjáratozási időt ki lehet tolni. Csökkented a vadászgép élettartam ciklus igénybevételét (nem száll fel-le a töltésért) és persze a sebezhetőségét (amíg a levegőben van addig a legnagyobb a túlélőképessége). Persze egy tanker orbit maga is sebezhető, és arra is oda kell figyelni (HVAA CAP).

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.11. 14:07:49

:-)
Hiszem ha látom a Falcon 7X felderítőnket.. Sima VIP BJ lesz.. Mk1-es szemgolyóval, és Honeywell Primus P-880 időjárásjelző lokátorral.

Batkaa 2018.05.11. 14:39:56

@JanaJ: @zord: AAR szerintem nem reális.
A Spartan-ra nincs is ilyen fejlesztés, az Airbus eléggé zűrös megoldása pedig kétséges, hogy mennyire fog beválni a gyakorlatban különböző, például nagy sebességű ügyfeleknél...
A Herkiből árban nem jön ki a szükséges 3, inkább 4 gép (új gyártásúval számolva), a KC-390 pedig nem ér ide a beszerzés időpontjára (illetve egyelőre az sem ismert, hogy mennyire tekinthető kiforrottnak). Az majd az A319-esek leváltásánál lehet érdekes opció.
Ebben mondjuk a C-295 lenne a favorit... de szerintem ne az AAR képesség határozza már meg ezt a beszerzést, vannak fontosabb szempontok is! (egyéb okokból nálam a Spartan lenne befutó)
Végülis szinte mindegy, melyik fut be, csak legyen hozzá DIRCM és olyan üzemeltetési konstrukció, amivel üzemben maradhatnak az élettartam végéig (nyilván akkor, ha nem szabotálják el a hazai összetevőket).

zord 2018.05.11. 14:40:42

@Kelepisti: úgy látom, politikai továbbképzésre lesz szükségünk :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.12. 21:41:51

@zord: .. A tegnapi Hadtudományi ülésen Laci tartott előadást a szállítógépekről.
Nos mivel a C-27-nek van MC-27 nevű felfegyverzett változata (az olaszok meg is rendelték és egy leszállítva) meg hát az AC-295 Gunship is létezik, tehát be lehetne adni, hogy csatarepülőnek is használható rámpás csapatszállítókat veszünk.. (ezt nem Laci mondta)..
Jó a politkai továbbképzésem ?? :-)

Batkaa 2018.05.13. 21:18:17

@Kelepisti: nem politikai továbbképzés kérdése, balf... a pol. kommunikációs csapat...

zord 2018.05.13. 23:15:22

@Batkaa: ezt cáfolnom kell. Már több jó kommunikátor is megfordult a HM-ben, de nem engedték őket dolgozni. Vagy házon belül, vagy föntről.

Zord

Batkaa 2018.05.14. 11:12:58

@zord: nem az intézményi kommunikátorokra gondolok, hanem a politikai kommunikációt tervezőkre, az lehet, nem is a HM-ben van... rá kellene jönniük, hogy mekkora politikai kommunikációs lehetőség van a haderőfejlesztésben! De nem jönnek rá, mert nincsen róla tudásuk...

zord 2018.05.14. 12:39:04

@Batkaa: ja, persze. Ez eddig Rogán kezében volt, ő meg nyilván nem ért hozzá.

Zord

árpika 2018.08.25. 12:58:42

Egy kérdés: okulva az eddigi beszerzésekből, amikor (legalábbis látszólag) nem vitték túlzásba a különböző típusok összehasonlítását; történt azóta bármely más típusnak látogatása, vagy kb. borítékolhatjuk a C-295-öt?

AG76 2018.08.25. 14:34:07

@árpika:

majd ahonnet a legtobb penzt kapjak, olyan jo magyarosan, es majd megindokoljak, hogy miert is azt valasztotta a "szakma"....

zord 2018.08.25. 22:23:46

@árpika: @AG76: beszélnek egy tengerentúli típus közelgő kecskeméti teszteléséről.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.08.25. 22:44:43

@zord: kérdés, hogy Herky, vagy Brazil, mert más nem jöthet szóba a témában...

árpika 2018.08.26. 04:18:22

@Kelepisti: Mindkettővel kiegyeznék.
Mindenesetre gyanús, hogy a C-27J nem járt Kecskeméten; de ha az előbb említett típusokból is veszünk 1-2 darabot, a C-295-t is el tudom fogadni.

AG76 2018.08.28. 00:16:53

nalam tovabbra is a KC-390 a favorit, bar tudom ez sokat nem szamit a donteshozoknak :)

exi_ 2018.08.28. 11:15:22

@zord: ha jol ertem ennek az az uzenete, hogy az idei bejelentes/szerzodes eselye kozelit a nullahoz?

ms007 2018.08.29. 13:54:53

Két hónap után, újra repült a 406-os Ancsánk, elvitték két körre :)

zord 2018.12.28. 21:10:28

@rm40: persze. Fontos, vagy inkább azt mondom, potenciálisan fontos szereplők ebben a szegmensben.

Zord

balou84 2018.12.31. 14:41:15

@balou84: www.flightradar24.com/HALKX/1f096246

Leszálltak Lisszabonban, majd mentek tovább.

zord 2018.12.31. 17:52:35

@balou84: én csak azt tudom, hogy a 900-as egyszuszra kiment Bostonba az északatlanti útvonalon, AB-vel szépen megvilágítva :-)

Zord

zord 2019.01.01. 15:24:20

r=50km NFZ van érvényben Bolsonaro beiktatási ceremóniája felett Brasíliában:

www.breitbart.com/news/anti-missile-defenses-protect-bolsonaro-investiture/

Zord

zord 2019.01.03. 10:29:05

"Nem jellemző, hogy nagyon távoli térségekből, Brazíliából, Kínából szereznénk be fegyvereket," Csiki Tamás nyilatkozata a haderőfejlesztésről:

infostart.hu/kulfold/2019/01/02/magyarorszagnak-nem-kellenek-brazil-es-kinai-fegyverek

Zord

árpika 2019.01.03. 12:16:25

@zord:

Mondjuk ebben számomra semmi meglepő nincs.
Egy pillanatig nem volt kétséges, hogy az emlegetett 3 darab tervezett szállítógép a C295 lesz, mert hogy:

-Airbus termék, akikkel próbálnak stratégiai partnerségre lépni (különösen, mióta üzemet is fognak ide telepíteni);
-Ez a típus járt itt mustrán, ellentétben a többivel (jelen állapot szerint legalábbis);
-A KC390 még egy ideig nem fog rendelkezésre állni, és az An-26 ki fog kopni, sürgősen kell valami; 75 milliárd pedig arra nem is lenne elég;
-A már emlegetett légi utántöltő képesség rendelkezésre áll (nyújtás és fogadás szintjén is), ellentétben mondjuk a C-27J-vel.

Aztán hogy később ebből a brazil üzletből lesz-e valami, az jó kérdés, de szerintem ez a jelen projektet tekintve lefutott.
Kíváncsian várom, hogy igazam lesz-e, vagy tévedtem.

zord 2019.01.03. 12:22:05

@árpika: persze azt se felejtsük el, hogy bármily hihetetlen, van követelményrendszer is.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.03. 15:18:00

A C295 elsősorban élőerőnek megfelelő, meg ugratára, mivel kisebb a törnyátmérője még az Ancsánál is. A csehek sem véletlenül akarnak nagyobb szállítógépeket (is)..
A C295 repülőgépek tankolására szerintem nehezen alkalmazható, helikopterek tankolására fejlesztették ki a tankermodult.

A C27J lenne az optimális megoldást, de szerintem játszhat a KC390 is, müszaki paraméterei kiválóak, csakhát ennyi repült órával, példánnyal nem szabadna beszerezni. Majd ha már repülne több tucat és több évig, akkor.. Viszont nekünk most fogyott el a "rámpás" szállító.. Bár ha még 2 évre kihúznák az ANCSA-t akkor opció lehetne... A legtöbb településhez elég a 319-es, van repült óránk C17 és egy rakás szövetséges aki bérbe ad szállítógépeket. Pld. a BAP-ra is nuku szállítógéppel repültünk..

árpika 2019.01.03. 15:57:32

@Kelepisti: Igen, ezekkel a dolgokkal tisztában vagyok, nem is a saját választásomat írtam le.
De nem az fog dönteni, hogy melyikbe milyen konténer fér be, vagy hogy milyenek a földi üzemeltetési igények, hanem a politika.

Batkaa 2019.01.05. 17:05:13

@Kelepisti: szerintem úgy tíz év múlva lehet érdekes a brazil gép, amikor a 319-esek cseréje esedékes lesz, így a VIP szállítást is azokkal lehetne megoldani, a rámpán keresztül pikkpakk be lehetne rakodni palettázott utaskabint. És addigra már talán kiforrott típus lehet.

A 295-ös légi utántöltő képessége pedig jelképes, nem ez lesz a döbtési szempont. Én is a Spartan felé húznék képességalapon, de igazából mindegy melyik, csak mielőbb legyen meg a 3-4 új gyártású rámpás teherszállító. Ha ipari együttműködés épül a háttérben, az bizony fontos érv.

zord 2019.01.05. 20:46:43

@Batkaa: ha minden a terv szerint ment volna odaát, ha kissé koraiként-éretlenként is, de belepasszolhatott volna a mi ügyünkbe. Három faktor azonban nagyon beletenyerelt ebbe:

- Politikai kupleráj+rossz gazdasági helyzet, ami a nagy katonai programok fenntartását fenyegeti

- (Amcsi) Boeing sertepertélés a cég körül

- www.youtube.com/watch?v=nHJ75KzV-io

Zord

exi_ 2019.01.05. 22:00:52

@zord: nyar vegen meg emlitetted egy kommentben, hogy egy tengerentuli szallito latogatasa varhato kecskemeten - tudtommal ez elmaradt. Elarulod mi volt a szobeszed targya?

/btw en orulnek egy herki meglepetesnek. bar ezt inkabb erzelmi,mintsem strategiai/financialis alapon mondom..:)

zord 2019.01.05. 22:44:16

@exi_: Herky lett volna tudtommal.

Zord

zord 2019.01.14. 09:04:50

Brazília végül utat nyitott az Embraer-Boeing ügyletnek, ebben szerepel a KC-390 közös intézése is:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/199015/brazil-oks-boeing_embraer-joint-ventures-on-airliners%2C-kc_390-airlifter.html

Zord
süti beállítások módosítása