zord:
Kormányhatékonysági Minisztérium. Valószínűleg a legértelmesebb trumpi (muski) kezdeményezés, ami ... (2024.12.16. 05:56)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
5,000 rakétás, 258 vállról indítós és 258 többcsöves indítós indiai VSHORAD-beszerzés a Igla pótlására. A Saab, az MBDA és az oroszok vannak versenyben:
@Levente B.: bármi volt is valójában, bármi is most a "beismerés" célja, a sztoriból érdemes levonni a tanulságot, ami az OPSEC-et illeti:
"Only one pilot in each of the three squadrons tasked for the mission was connected to IAF headquarters, with the rest exposed to target info just a few hours before the mission"
@Levente B.: valaki már az F-35-ösre is rákenhetne végre valami kacsatojászöldet, vagy pirkadat előtti rózsaszínt, vagy egy braunvioletet. Külső függesztmény javarészt nuku, ez így nagyon unalmas lesz 2040akárhányban, amikor jóistensegítsmeg nyomatnám a nyuggerszpottingot :-)
" A XVII. kerület polgármestere viszont már alkotmánybírósági beadványt készített, hogy korlátozzák, vagy betiltsák a kerületet érintő 2-es futópályát."
@Levente B.: Nekünk, repülőeszköz rajongóknak :) biztos, hogy tetszik. Én úgy gondolom, hogy a bázishoz nagyon közeli ponton, vagy éppen Szanda-Szöllősön jobb helyen lett volna. Egy kertvárosi csomóponton nem feltétlenül egy harci, de akár szállítókopternek kéne állni. Ettől függetlenül az forgószárnyasok már 50 éve a városhoz tartoznak, tehát értelmetlen, hogy félelmet keltenek stb..
@Levente B.: ez egy senki, szerencsére. De jól illusztrálja azt a sajnos nem elhanyagolható részét a társadalomnak, amely híján van az alapvető állampolgári felelősségérzetnek, a magyar közösséghez tartozás kulturális sajátosságainak.
Ezen a videón nagyon úgy néz ki, hogy valamit lőttek a húszik földi indítású R-27-essel, jó nagy üzemanyagos tűzgolyó. Állítólag F-15-ös, a szaúdiak elismerik, de szerintük hazarepült...
"Israel’s Lockheed Martin F-35I "Adir" is reported to have made its combat debut during strikes conducted against Syrian air defence systems last month. The action was mounted following a border clash that culminated in an Israeli air force Lockheed F-16 being shot down by a surface-to-air missile."
"Photos that appeared on social media shows the Turkish M60A3 tank modernisation.
-Aselsan SARP RCWS
-Roketsan Reactive Armour
-Aselsan Laser warning system and alarm
-Aselsan 360° close range surveillance system.
-Aselsan driver's vision system"
"In its latest budget request for the 2019 fiscal year, the U.S. Army is asking for more than $80 million to keep working on converting a number of de Havilland Dash-8-315 planes into RO-6A intelligence, reconnaissance, and surveillance aircraft. Thanks to a separate contracting announcement, we know they will each have a powerful combination of electro-optical, infrared, and hyperspectral cameras, wide-area surveillance systems, imaging radars, and signals intelligence gear when they start to enter service in 2020."
"A Turkish F-16 warplane on Thursday night crashed in the Central Anatolian province of Nevsehir, some 260 kilometers (161 miles) southeast of capital Ankara.
A military “personnel” was killed, and search and rescue teams retrieved his body, the army said without further specification."
"The Czech Republic Ministry of Defence is understood to have deferred a deal to buy Eight ELM-2084 multi-mission radar systems worth Euro 175 million over concerns that the radar would be incompatible with its NATO-compliant systems. IAI subsidiary Elta Systems undertook to supply the radar systems to the Czech army within the framework of this radar deal."
@JohnTerry:
Lehet, hogy szó szerint vették át a HM közleményét.
Volt itt korábban téma, hogy miért nem használják néha gyakorlatok során a vidéki reptereket a Griffek.
Nos, lehet, hogy erre előbb valami protokollt kellene kidolgozni. Ezután lehetne elkezdeni gyakorolni.
Például: a reptér mely részén parkolhatnak a gépek (lehetőleg elrejtve a kíváncsi szemek elől), kik és hogyan tankolhatják őket, hogyan zajlik az elkülönítésük a civil repülőforgalomtól, pilóták, technikai személyzet humán kiszolgálása, stb.
Nem lenne ez haszontalan abból a szempontból sem, hogy Kecskemét civil forgalmat is kap. Csak pont fordítva. Az egy katonai reptér civil forgalommal, a többi pedig civil reptér néha katonai forgalommal.
Mért van az, hogy egyre többen (szerbek, szlovákok) használják a 29-est R-73 helyett R-60-nal? Hosszabb az üzemideje, vagy berhelik? Megmaradt hidegháborús készletek?
@KGyST: Én mióta világ a világ :-) a szlovák és szerb 29-eseket QRA-ban mindig R-60-asl láttam reptetni. Teljesen megfelelő rá és van rájuk üzemidő tartalék. A kis robbanófej talán hátrány lehet, ha pld. egy B747-el akarnak terroristák valamire rázuhanni, de egyébként minek ennél modernebb békeidőben..
@Levente B.: számomra az az energiazabáló manőver az érdekes, amivel a rendszer indítóiból a rakéták a szektor szélén érkező célok felé fordulnak. Hát persze, hogy alacsonyan és közel történik meg az elfogás. A Patriot az én szememben koncepcionálisan elavult rendszer, amit teljességgel visszaigazol a Raytheon kétségbeesett igyekezete a "360-asításra". Csakhogy a radar mellett az indítás módjával is gondok vannak. Csak a függőlegesre áttérés segítene előrelépni.
És ami a legszebb, a THAAD-ban sem tudtak kilépni ebből az arroganciával felérő koncepcionális zsákutcából...
@zord: Ezek az eszközök jelenleg és a közeljövőben képezik a rakétaédelem alapját az USA/NATO/szövetséges erőknél az AEGIS komlexumok mellett.. Nem hiszem, hogy 5-10 éven belül leváltásra kerülnek..
1. A THAAD szovjet terminológiával valahol a front szintű légvédelem vagy akár felette is. Ha valaki egy ilyen rendszernél nem képes a fenyegetés irányát belőni, akkor az kb. olyan szintű igény, mintha az Sz-300V-től anno elvráták volna, hogy Lengyelország felé BM-et szedjen le miközben nyugat felé tör előre a VSz. Minek ilyen képesség...?
2. Az Sz-300P és V család valóban körkörösen indíthat, cserébe az indító bonyolultabb, meg nem melegindítós, hanem gázkatapult van.
3. A Patriot esetén a 270 fokos korlát az alapvető RS elrendezés, hogy minden amögött van. Ez alapvető filozófiai difi.
4. Amennyire tudom a Patriothoz 360 fokos keresőradart akarnak hozzáadni, de ettől az RS 270 fokos limitje marad. Az indítóknál meg kb. szoftver és telepítési módosítás az, hogy akkor lehetővé tegyék, hogy a 4-4 db indító bal-közép és jobb-közép irányok helyett akár hátrafelé is nézhessen. Az RS korlátozása az, ahol gond van. Az nem merült fel benned, hogy talán a jenki munkavédelmi filozófia az, hogy RS mögött ücsörögnek...?
Én semmiféle arroganciát nem látok, hanem eltérő koncepcionális megközelítést.
.. saját vélemény szerint .. UAV-ban az Izraeliek, harcászati repülőgépeknél pedig az USA LM lesz a nyerő (F16/F35)
A lengyelek ezzel a két országgal kiváló kapcsolatot ápolnak ezekben a szegmensekben. Ráadásul az izraeli UAV-ok és az F-16-os-ok is megfelelőek működnek Lengyeleknél
@zord: Szerintem függőleges indítás után ugyanolyan energiazabáló manőver kell a cél irányába történő forduláshoz. Energetikai/tüzelőanyag-takarékossági szempontból a legjobb megoldás rögtön a cél irányába indítani a rakétát, hogy minél kevesebb manőverrel tudja követni a légicélt a rakéta.
@stonefort2: miért is lenne rosszabb egy rossz irányba "forrón" elinduló rakétához képest? A geometriától persze sok függ, de a hajtóanyag jelentős része mehet el a Patriotnál, míg rááll a szektor szélén érkező cél számított találkozási pontjára. A függőleges kijön (ez viszont lassabb, az biztos) és szépen dől, amerre kell. A magas röppálya miatt függőleges síkban ennek a jelentősége amúgy sem nagy. De vízszintes síkban bizonyosan.
Nem véletlen, hogy mindenki erre ment, őket kivéve, akik a megtámadott ország felől jól számítható irányból érkező ellentámadásokban gondolkodtak csak. A jemeni hadszíntéren, ahol a húszi terület zsugorodásával is nagy a fegyegetettségi szögtartomány, ahonnan jöhet a rakéta, ez probléma. A kihívást jóval kevesebb igazi 360-as rendszerrel lehetne kezelni, mint Patriottal. Ha a szaúdiaknál vannak szakemberek, bizonyosan keményen kurvaanyáznak, hogy nem vettek SAMP-T-t is. Talán az sem csak politika, hogy ők is bedobták a 400-as megvásárlásának gondolatát, miközben messze a legtöbb tapasztalatra tesznek szert a Patriottal...
A +/- tengelyben érkező céloknál lehet előnye a Patriotnak. De hát ez az úgynevezett iskolalövészet, nem reális lég- és rakétavédelem.
Pontosan. A függőleges indítás és a brutális sima nagy tolóerővel gyorsítás miatt a min HMZ és min magassság valószínűleg rosszabb, mint a Patriot esetén, hiszen azt nem függőlegesből kell fordítani.
A Tor esetén a beforgatást megoldják a gázdinamikai módon. Az Sz-300 esetén ilyen nincs, mert reálisan nézve senkit nem nem érdekelt a 4 km körüli min HMZ sem 40+ éve, sem ma, főleg, hogy már van Pacír.
Az Sz-300 ugyebár low level CM ellen készült, ahol a min. HMZ azért ennél nagyobb, és long range feladata is a Vega és Dubna váltással. Ott simán jó a függőleges indítás, hogy minél hamarabb átérjen a sűrű légkörön és aztán kezd az ideális ballisztikus pályára állni.
Számomra meglepő, hogy Zord ennyire mellé lőtt kifogásaival...
A Patriot hátránya nem az indítási módja, hanem az RS 270 fokos limitje illetve a dedikált felderítő radar teljes hiánya. Eltérő koncepció szülte. Ennyi. Azért, mert 40+ éve így akarták.
@molnibalage: könyörgöm, én a vízszintes síkról beszélek, emberek. A Patriotnál/THAAD-nál nincs szinkronizálás. A rakéta arra indul el, amerre az indítót letették. Ez az esetek egy kis részében optimális.
@zord: Azt kellene megnézni, hogy a Patriot esetén lehetséges-e az, hogy az egy "szakaszban" levő indítók esetén mind azonos oldalszöggel van letéve vagy nincs.
Igen, ez nem teljesen optimális, de egy BM esetén pl. arra is lenne lehetőség, hogy megteremtsék az állvány forgatási lehetőségét. Nem feltétlen kell a rakétába pakolni ezt a képességet, ami azért igencsk megbonyolítja azt.
@molnibalage: @stonefort2: egy ilyen rendszernél nagy a koncepcionális inercia. A különböző iterációk sokat léptek előre elektronika, rakéta terén, de az alapvető elrendezéshez nem nyúltak hozzá. Pont akkorra váltak a dolgok nyilvánvalóvá (1991), amikor a pénzből kevesebb lett. És különben is, az USA nyerte a hidegháborút. A biznisz meg így is, úgy is jött. Aki akar lég- ás rakétavédelmet és amerikai szövetséges, azt vesz. Tehát export irányból sem volt nyomás a hibák kiküszöbölésére, egészen a lengyelekig. Bár nekem az is mindig gyanús volt, hogy a törökök azért nem vették meg, mert egyszerűen nem tetszett nekik.
Egyébként valahol rémlik, hogy úgy tesznek a mi kiindulópontunkul szolgáló probléma ellen, hogy a harcrendben lévő indítók lehetnek eltérő oldalszögre beállítva. A rendszer elvileg annak adja, amelyik az adott célhoz a legjobb helyzetben van. De a szaúdi felvételen valamiért nagyon az látszik, hogy óriási vízszintes fordulattal indul a kirepülés, ami arra utal, hogy az üteg lehetőségének szélén jött a cél, vagy az optimális helyzetű indítónál akadály volt, ezért csak egy másik tudott lőni. A városba becsapódott rakéta meg biztos meghibásodott, mert ha csak elvesztette volna a radar, biztos felmegy ez is, és ott pukkantják.
"A portion of the Air National Guard's F-15 Eagle fleet at Kingsley Field, Oregon, has been grounded over significant maintenance issues affecting the aircraft's structure, Military.com has learned."
"Meeting with defense reporters in Washington, D.C., Goldfein acknowledged that F-35 support costs are much higher than the service expected or can afford in the long term."
@T.Tom: korábban utánanéztem a pétervári 419-es ARZ-nek, és találtam is róla egy szép képriportot. Lehet, hogy több üzemcsarnokuk van, de a faszbukos álltólagképeken szereplő csarnok jellegzetességei nem stimmelnek ezekkel. Ablakok, a hangár pilonjai (vasbeton vs vasszerkezet) stb.
Ja és ha az ember keres, van itt pár napos ukrán mocsok is, ami nem érti, hogy ha a buleszek orosz MiG-29-es nagyjavításán úgy felháborodott a sajtó, akkor a magyarok orosz Mi-24-es nagyjavításán miért nem? Mindezt a szankciókra hivatkozva:
@molnibalage: @zord: Igen, kicsit korán ráizgultam erre, elnézést. Mindenesetre ha igaz a korábban kielemzett cikk, akkor egy hónapon belül itthon lesz az első négyes.
Azért az érdekes, amikor az amerikai külpolitikai közösség folyóirata, a Foreign Policy ennyire keményen nekiugrik a Patriotnak:
"There’s no evidence that Saudi Arabia intercepted any missiles at all. And that raises uncomfortable questions not just about the Saudis, but about the United States, which seems to have sold them — and its own public — a lemon of a missile defense system."
"Idén január elsejével megalakult az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred. Az eddig az MH 5. Bocskai István Lövészdandár alárendeltségében működő zászlóalj ezzel önálló alakulattá vált."
@Levente B.: ugyanakkora személyi állománnyal, mint volt zászlóaljként, csak az önálló költségvetési szervként működéshez szükséges létszámot kapta meg...
Magyarul: nyugodtan lehetne önálló zászlóalj...
@zord:
Elvileg hamarosan esedékes az első 4 Mihu hazahozatala.
Felvetés:
Most 8 darab van kint a 12-ből. A szállítás szempontjából sokkal ésszerűbb lenne, ha megvárnák mind a 8 elkészültét a hazahozatallal.
Az ok: az első 4-et hozná a Ruszlán. Aztán visszavinné a gyárba a maradék 4 javítandót, és fordulna újra erre a másik 4 javítottal. Tehát újat hozna, régit vinne. Egy felesleges út árát meg lehetne spórolni.
+ kérdés: Vajon mi lesz a tartalékalkatrészekkel? Lesz egyáltalán hozzájuk? Vagy az első hét után kezdődhet a kannibalizáció?
@szasa30:
Csak annyit tudok, hogy más gyárban van. Talán a távol-keleten, de ezt majd megírja aki pontosabb infóval bír. Előbb kiment, mint a 24-esek, akár már kész is lehet. Ez persze függ az üzem kapacitásától.
@Beat it!: én azt mondom: a jelenlegi helyzetben, hogy ha valami minél előbb benn van az országban, az a jobb. Amerre mennek a dolgok az orosszal, a gépek akár kinn is rekedhetnek. Ha visszajönnek, akármi is lesz, valamit lehet velük kezdeni, ha már így esett és nem mentünk direkt az új, nyugati útra.
@Beat it!: a Mi-17-esek az NARZ-ba mentek Novoszibirszkbe, a 24-esek Pétervárra, a 419. ARZ-be. Mind a két helyen foglalkoznak mind a két típussal. Szóval hogy mi miért hova valszeg a VR belső kapacitási, stb. döntése volt.
@Open Skies:
Remek. Ha megvalósul és beszerzik a listán szereplő összes berendezést, akkor azzal el is döntötték a képzeletbeli fegyverkezési versenyt Magyarországgal, a saját javukra. :(
Érdekes egyébként, hogy a tótoknál is jelentkezik a teljes transzparencia hiánya? Se tender, semmi "verseny"?
Nem dőlt el még semmi. Ez az amerikai kormányzat engedélye, nem szerződés. A Gripen továbbra is versenyben van. És a verseny sokkal keményebb mint volt. Az amerikai tárgyalók nagyon keményen nyomják, állítólag a 20-as évek chicagói stílusában.
Ja, a DSCA-ban leírtak elméleti maximumot jeleznek, hogy később véletlenül se kelljen újra futni a köröket. És a tótoknak nincs (erre a projektre sem) 2,9 milliárd dollárjuk.
De az biztos, hogy nekünk kapaszkodni kell. A technikai "előny" amit a Gripen adott, rohamosan apad.
Meteor, IRIS-T, Cobra, PS 05/A Mk4, nemzeti A-G készletek és persze tranzíciós terv az E felé. Nincs megállás.
Az utolsó 100 komment: