zord:
Kormányhatékonysági Minisztérium. Valószínűleg a legértelmesebb trumpi (muski) kezdeményezés, ami ... (2024.12.16. 05:56)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
Majd én is megnézem manualban. SH manual is van fent nem csak legacy erről a témáról.
A gyors belihegést nem tartom valószínűnek. 1 perc alatt le lehet süllyedni, ez nem lenne faktor. Számomra nem ez a kérdés hanem az, hogy egy a gyors lehűlés megtörtént és nem volt lezárható a rendszer. Mert termodinamikailag egész egyszerűen nem jön ki a történet.
Ehh... Az Airbus tetszett, viszont úgy vagyok ezzel a falcon témával, hogy jó, essünk túl rajta, aztán jöhet ami tényleg fontos lenne. De jöjjön!
Btw falconból egy is bőven elég lenne.
@Gaudi: ha tényleg igaz lenne, hogy SIGINT, akkor részemről oké. Mondjuk pont 7X-re pont nem találtam special mission átalakítást, csak 2000-esre, 900-asra, meg a régebbiekre...
@Gaudi: valóban úgy hangzik, mintha űrutazást terveznének, de konkrét az infó. Ráadásul más felől azt érzékelem, hogy a Z2026-ra a "sötét oldalnak" elég komoly befolyása van, és ennek a dolognak Magyarországon van élő kultúrája, ha nincs is kinn az ablakban, és a fedélzeti ágát el is vesztette a rendszerváltás után.
Hogyha ezeket a bizjeteket kormányzati repülésekre is szeretnék használni, akkor pont nem kellene nagydobra verni, hogy SIGINT képességek is vannakbeépítve...
Aztán azt nem is mondtam még, hogy mondjuk az én nemzeti büszkeségemet kimondottan sértené, ha mondjuk egy állam- vagy kormányfő elektronikai felderítőgéppel érkezne Ferihegyre. Szerintem ezzel mások is így vannak.
@Batkaa: én is csak részben tartom kompatibilisnek a két feladatot, de tény, hogy van erre példa. Mondjuk ez úgy működik jól, ha van három gép, és abból egy ilyen (ilyenek voltak az L-410-esek is). De említhetném a svéd Gulstreamokat is.
Vagy az antennák ott vannak, de a "belük" nincsen mindig a gépben, ún. "roll-on, roll-off".
Ennyire magabiztos vagy ennyire hulye a kormany, hogy a kampanyidoszak alatt ilyen beszerzest fontolgat, intez?!?
Ezt azert eleg nehez lesz vedeni, magyarazni. Mert ez kormanygep. Arra gondoltak, hogy ugy sem derul ez ki?
Annyira hihetetlen neha amit irsz.... hogy SIGINT es tanker gepeken gondolkodnak.
Egy VIP szállítót nem fognak felderítésre és EW-re használni. Ez nagyon gyenge átlátszó dolog. Átalakítás lehet, de akkor meg nem VIP szállító...
Egy ilyen pöcs országnak ugyan minek kéne??
A Griffekre függeszthető Reccelite is csak akkor értelmes dolog, ha nem egy század harci repülőgéppel garázdálkodik az ember.
Lehet, mindenféle felszerelést venn, akkor is csak békerendészeti feladatokra vagyunk alkalmasak, mert háborús helyzetben ez a repülőgép mennyiség semmi.. Inkább működjön mind az 5db Litening III. és legyen hozzá Rover modul. felderítésre egyszerűen nincs elegendő repülőgépünk, és a fotófelderítés csak asszimetrikus háború esetén alkalmazható. Ha meg ezt is össze akarják mosni a migrációval, akkor meg nem szuperszonikus gépekre kell felderítő konténer - meg VIP jetekre, hanem helikoptereken kell folyamatos megfigyelést és azokon képalkotó berendezésekkel felvételeket készíteni. Meg néhány UAV kéne, amellyel olcsóbb ezt csinálni a határ felett..
Ugyanakkor egy falcon VIP szállító is elég lenne. Mi a fenének kell négy szállító repülőgép. A szlovákok sem használják ki Őket. Talán inkább a reginális együttmáködésel kéne közös szállítóflotta a V4-ekkel..
valószínűleg olcsobb lenne, mindenki beadna a nemzeti szállítóiből valamennyit.
Egyébként hol akarunk mi SIGNIT felderítést??? Európában?
@Kelepisti: A "p*cs" orszgot a méretére értettem.
PLd. a Norvégoknak, dánoknak van ilyen repülőgépe, de Ők nagy tengerpartal és területtel rendelkeznek, és a hajózás ellenőrzéséhez szükséges..
@Open Skies: Szerintem túl van tolva ez a "jajj, választás előtt semmit, mert az ellenzék és az emberek...." Az emberek 95 százaléka magasról lesz@rja az A319et, Falcont, a maradék 5 százalék meg nem változtat a választás eredményén gyökeresen.
@Gaudi: Igen, így. Állami repülögépekkel végrehajtott átrepülésekhez, leszállásokhoz diplomáciai engedélyeket kell kérni. A diplomáciai engedélykérö levélben deklarálni kell, hogy a szállítórepülögép fedélzeti fegyverekkel, illetve felderítö eszközökkel nem rendelkezik.
Azért valamit szögezzünk le. A SIGINT egy valamire való államnak kb. olyan, mint a lélegzés, az összes többivel együtt, ami a második legősibb mesterséget illeti. Most lényegében csak a földről tudjuk. Csak megemeled a kollekciós eszközt, el se mész a reptér fölül, és sokszorozódik a jelek mennyisége. Nem kérdés, hogy van értelme. A platform bármi lehet, a legfontosabb a nagy repülési időtartam. Az interkontinentális hatótávját endurance-re konvertáló business jet a legjobb megoldás ha HALE drónhoz nem férsz hozzá.
@Open Skies: a tankert nagy nyilvánosság előtt Orosz és Benkő is mondta. Ezzel együtt még nem biztos, hogy benne lesz a katonai szállítógép követelményrendszerében. De hogy szó van róla, az egyértelmű.
@AG76: nekem is szimpatikus. Ha időben lett volna, akár az Airbust is meg lehetett volna vele spórolni. Gyorsabban utazik, mint a turboprop, de mindet megcsinál, amit az. És a tanker inherensen benne van a koncepcióban.
Hozzáteszem, a civil élethez képest nagyon alulhasználandó Airbusokat szerintem az elkövetkező tíz évben gond nélkül el lehet pattintani, ha a KC-390 beváltja a hozzáfűzött reményeket.
@AG76: ezeket a gyerekbetegségeket azért nem nekünk kellene tesztelni... ez a legnagyobb baj vele és egyáltalán nem biztos, hogy beválik. A csehek másik ligában játszanak, nekik a hadiipar fejlesztéséhez érdemes megkockáztatni.
De igen, ha cca. 10 év alatt kiforr, még lehet belőle valami idehaza is.
@molnibalage:
„A gyors belihegést nem tartom valószínűnek...”
Az egy elszabott, nem végiggondolt kifogás volt részemről.Csak akkor állná meg a helyét, amit állítottam, ha az obogs is beokádik. breakingdefense.com/2016/02/oxygen-problems-afflict-297-navy-marine-hornets/
Mondjuk, az hogy egyszerre köszönjön el az oxigén-rendszer és a kondirendszer is jeges levegőt kezdjen betáplálni, hát igen kis valószínűségűnek tűnik.
„Számomra nem ez a kérdés hanem az, hogy egy a gyors lehűlés megtörtént és nem volt lezárható a rendszer. Mert termodinamikailag egész egyszerűen nem jön ki a történet. ”
Ha valamiért nem tudod lezárni a levegő cirkuláltatását és mondjuk óránként 30-szoros légcserére van méretezve a kondirendszer, akkor 2 perc alatt teljesen átfúvatja a kabint a cikkben említett -30 fokos levegővel
@AG76: maradnak a turboprop megoldások... de légi utántöltéshez C-130 a minimum, az meg nekünk most még újonnan kissé drága.
A KC-390 is, de 10 év múlva, az akkori költségvetéssel számolva és a szinte teljes állami szállítókapacitás lecserélésével már megfontolandó.
Addig nem marad más, mint a közepes szállítógépek (ezekbe utántöltő csövet applikálni elég barkács munka) és a légi utántöltő kapacitás bérlése.
"A dandár fő irányvonala idén a hazai gyakorlatok végrehajtása (Vasököl 2018, Pusztító Tűzeső 2018, Olvadó Páncél 2018, Bölényroham 2018). Ezen felül számos feladat áll a tatai katonák előtt, többek közt a többnemzeti híradó és informatikai interoperabilitási Cetatea 2018 rendszergyakorlat végrehajtása. 2018 sem telik el amerikai-magyar közös kiképzés nélkül (Steppe Archer), amit az év második felében tartanak."
@Levente B.:
Ez már a sokadik horvát botrányszagú fegyverkezési erőfeszítés. Probléma van a Mig-21-esekkel, az MRAP-okkal és most a szállítóhelikopterekkel. Ebből csak azt tudom leszűrni, hogy valami nincs rendben náluk. Vagy hozzá nem értés, vagy korrupció. Emlékeztet a bolgár vadászgépbeszerzési szappanoperára. Miközben Szerbia töretlenül fegyverkezik, és erős a saját hadiipara is.
Érdekes, hogy a szerbek nem NATO tagok. Bezzeg a NATO tag horvátok és bolgárok kínlódnak és nem bírnak egyről a kettőre lépni.
"„A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program az önök életébe jelentős változásokat hozott. A program végrehajtásának elősegítésére létrehoztunk több szervezetet is: a HM Haderőfejlesztési Programok Főosztályt, a HM Védelmi Technológiai Kutató Központot, és az MH Logisztikai Központ Technológiai Igazgatóságot."
Azért valamit szögezzünk le. A SIGINT egy valamire való államnak kb. olyan, mint a lélegzés, az összes többivel együtt, ami a második legősibb mesterséget illeti. Most lényegében csak a földről tudjuk???
Csak megemeled a kollekciós eszközt, el se mész a reptér fölül, és sokszorozódik a jelek mennyisége. Nem kérdés, hogy van értelme.
A platform bármi lehet, a legfontosabb a nagy repülési időtartam.
----------------------
Ez hívják ködösítésnek szakértő részéről...
Azért mert beszerezzük a bizzseteket, és nem fog keringeni a fejünk felett SIGINT konfigurációban órákig rendszeres időközökben. Ez parasztvakítás. Hozzáteszem, hogy egy HALE drón ára és üzemeltetési költsége olcsóbb, mint egy bizzsetét. Urambocsá pedig a léggőmbbel felreszett cucc még ennek töredékéből lehetséges. Az egész ország percek alatt átrepülhető. Ehhez kell interkontinentális hatótávú ilyen gép??? .. mert hosszú ideig marad a levegőben?? .. és ki ellen?? A NATO tagok partnereink, vagy Szerbia, Ukrajna a cél?? Ausztria ? :-)... na ne.. A felderítés fontos terület, de ezzel ne takargassuk, hogy a Z2026-ot, például a Román fejlesztésekkel összevetve, ök tényleges harci technikákat, komlexumokat szereznek be, és rendszerszinten - pld. légi-haderőnem/légvédelem - lérak, multirole harci gépek, helikopterek, szállítógépek(utóbbiak már megvannak), mi pedig bizjet, utasszállitó, -- helikopter felújitás -- és talán szállító repülőgépek..
Az interkontinentális hatótávját endurance-re konvertáló business jet a legjobb megoldás ha HALE drónhoz nem férsz hozzá
@Kelepisti: Bár nem követem végig a vitát, de a ballanos résznél azért felröhögtem.
A ballon mobilitása hol van egy repcsihez képest? Ja, bocs, sehol. A terherbírását nem is merem felhozni, mert még a végén leolvad az agyam...
Más kérdés, hogy nem igazán vágom, hogy mi a péklapátról van szó. Én még az életben nem láttam olyat, hogy egy VIP szállító az egyben EW/SIGINT gép... Bár ezt a területet nem ismerem, de ez az egész parasztvakításnak tűnik.
A hazai beszerzésekhez hozzáfűznék egy pár gondolatot.
Szép dolog, hogy fejlesztjük a szállítógépflottát, milliárdokat elköltve rá.
Véleményem szerint azonban elsődleges prioritást kellene élvezni a földi telepítésű légvédelmi rakétás erőknek. Hogy tényleges ERŐvé fejlődjenek. A jelenlegi 4 KUB üteg a maga lejáró üzemidejű rakétáival elégtelen.
Hiába lesz a Gripenekhez megfelelő számú rakéta (a Sidewinderek helyett, esetleg Meteorok - de ez már nagyon optimista kilátás...), mert 14 gép így is, úgy is elégtelen a komoly légtérvédelemhez. De a komoly légtérvédelemhez még 28 Gripen sem lenne elég. Csak a rövidlátó politikusok hiszik, hogy elég lenne. Nem számolnak a bevethetőségi mutatókkal, a kiképzés szintjével, az esetenként rossz időjárással, a pilóták kiképzésével, stb.
Megfelelő GBAD nélkül még a bázisuk is sebezhető. Konkrétan egyetlen támadóhullámban ki lehet iktatni.
Egy szó, mint száz, több célcsatornás, legalább 20 ezer méter magasságig bevethető MRAD kell! És természetesen több üteg.
További javaslatom:
amíg nincs beszerzés, a hadgyakorlatokat lehet komolyabbra hangolni.
Például: Összetett GBAD - légierő gyakorlat.
A kitelepült KUB és MISTRAL ütegek pontos helyét ne közöljék a támadó erőkkel, hanem csak egy 20 km sugarú kört, amin belül lehetnek.
A lérak erők egy megadott objektumot oltalmazzanak, bármilyen felállással és módszerrel. A repülők feladata a GBAD kiiktatása és az oltalmazott objektum szimulált megsemmisítése. Természetesen szabad kezet kapva a támadási profil (magasság, elterelő műveletek, felderítés, zavarás, stb) megtervezésére, amit előre nem közölnek a GBAD-dal. A megadott időintervallumon belül - ami mondjuk egy napon belül 4-6 órányi - kell a támadást vezetni.
A valósághűséget ez adja. A két fél nem ismeri a másik fél taktikáját és a támadás pontos időpontját. Viszont a gyakorlat után közös kielemzés során a GBAD és a légierő megismerhetik egymás gondolkodásmódját.
6 napos lenne a gyakorlat, 1 bevetési, 1 elemzési-felkészülési nappal, majd ezek még kétszer ismétlődnének. Így többféle taktikát kipróbálhatnak, többféle ellentevékenységet kidolgozhatnak. Természetesen minden bevetési nap előtt a GBAD áttelepül az oltalmazandó objektum körül.
Továbbgondolásra olyan forgatókönyv is lehet, ahol a védők (GBAD) 2-4 vadászgépet is kapnak (Pápáról bevetve), a támadók pedig 6-8 géppel hajthatják végre a feladatot.
A jelenlegi gyakorlatformáknál összetettebb, de sokkal több erőforrást nem igényel. A bonyolultságot a kitelepülés helyszínei és a rugalmasság jelenti. Pont, mint a valóságban.
Mi a véleményetek?
@molnibalage: amennyiben EW/SIGINT eszközökről beszélünk, akkor abba a klf. antennákkat felszerelhető kötött légballonok is alkalmasak ilyen feladatokra. Maga az antennák vannak csak a légieszközön a jelfeldolgozó egységek, és maguk a komplexumok, az azokat ellátó engeria stb. mind a földön vannak. De ez csak mellékvágány.
Egyszerűen arról van szó, hogy 2 szállító repülőgép mellett, amelyre én is azt mondtam, hogy kellettek, a 2 bizzset viszont ténylegesen VIP szállítógép kategória. Persze a típusoknak van, SIGINT, EW, és partvédelmi változata is, de ezeket nem lehet VIP szállítónak alkalmazni... Tehát magyarul, a kormánygépeket elektronikai felderítő és futár feladatkörű repülőgépként próbálják eladni a polgároknak.
@Beat it!: Osztom az egész hozzászólás álláspontját. Ami számomra érthetelen, hogy a tényleges katonai potenciál fejlesztése közé rakva, elfért volna a 2 bizzset is, ha például elötte indul a szállítótender, meg a lérak. De a szokásos arrongaciájukkal ez így akarják lenyomni a választók torkán. Szerintem szálka lesz...
Mindenesetre erre az Utasításra sem nagyon lehet hivatkozni, mivel a pénteken jelent meg, tehát a bizzsetek beszerzésekor? még nem volt, 3 nap alatt meg nem lehet beszerezni normális körülmények között, tranparenszia betartásával. Persze szokásos felmentést kértek, gondolok azzal a kifogással, hogy katonai célra használják.. (végül is ha beszerelek egy katonai rádiót, amellyel széles spektrumban foghatom a rádióadásokat, akkor már SIGINT felderítő eszköznek is leírhatom, ez csak jogi-csűrés-csavarás és megvan a modern frekvenciaugratásos felderítő berendezés a bizzseten...)
Teljes mennyiség:
Fsz. Megnevezés Mennyiség.
1. Mobil kommunikációs felderítő és iránymérő rendszer.
(az MH által biztosított terepjáró gépkocsira történő integrálással) 3 klt.
2. Kommunikációs zavaró rendszer.
(az MH által biztosított terepjáró gépkocsira történő integrálással) 1 klt.
3. Parancsnoki mobil állomás.
(az MH által biztosított terepjáró gépkocsira történő integrálással) 1 klt.
4. Szimulátor 1 klt.
5. Oktatás (COMINT, zavaró komponensenként) max. 60 fő 1 alkalom.
7. Oktatás komplex rendszerre (parancsnoki állomás) max 60 fő 1 alkalom.
8. Oktatás a szimulátor használatra max. 20 fő 1 alkalom.
"BERLIN: The crash of a German military Airbus Tiger helicopter in Mali last July was caused by incorrect settings on the autopilot, Germany's Spiegel Online reported on Tuesday.
The helicopter crashed while flying a peacekeeping mission in the West African nation's desert north, killing the two crew members.
Spiegel Online said the Defence Ministry had informed the parliamentary defence committee about the new findings on Tuesday.
It said the autopilot controlled the airplane's elevator. It remained unclear who programmed the settings on the autopilot software, which were not found on any other Tiger helicopters."
"Four UN peacekeepers were killed and four were wounded on Wednesday when a mine exploded under their vehicle in central Mali in a deliberate attack, the UN mission in the country said."
@Beat it!: szívemből szólsz. Már régóta jár a fejemben, hogy egy Budapest-oltalmazási gyakorlatot lehetne szervezni a meglévő erőkkel a régi TÁS-okba pl. Illetve, hogy a lőtéren egy áttelepülős lérak vs. Gripen gyakorlatot.
Attól tartok, itt minden fontosabb, mint egy valós harcra történő felkészülés a meglévő erőkkel...
Ja igen, persze beszerzés is kellene az SBAD-nak, Mistralon túl is, Kub helyett. Sajnos attól tartok, hogy a SAMP-T/Patriot kategóriába nem fogunk tudni beleugrani, ugyanakkor egy elérhető, legalább ötven kilométeres közepes rendszer körül sincs biztos megoldás. Vannak/jönnek dolgok, amire érdemes odafigyelni, pl. az ESSM testű AMRAAM-ER a NASAMS-hoz, a VL MICA (az új rakétájával), illetve az IRIS-T SLM, és ha elindul, a CAMM-ER, de alulról nyalják az 50-et, és még nem stabilak piacilag.
@Open Skies: ez, ahogy látom a sok éve meglévő fejlesztési tervek megvalósításai az 5/24 BGFZ, EH százada részére. Abból gondolom, hogy a "sötét oldalnak" nem lenne ilyen nyitott a beszerzése, és nem MH járműre menne a telepítés. Más meg nincs zöldben, aki ilyesmivel foglalkozna, a kör bezárult.
@zord: hozzáteszem, ilyenkor nyílik ki a bicska a zsebemben. Egy ilyen SIGINT/EW beszerzést megtendereztetnek ország-világ előtt, bezzeg két utasszállítóhoz mentesség kell, nemzetbiztonsági okokból.
"a felderítő és technikai felderítő szervezeti elemek és technikai eszközök modernizálása, a nemzeti képi felderítőképesség kialakításának folytatása, "
@zord:
A Budapest környéki TÁS-okon már én is gondolkoztam. Nem ismerem mindet, de amiket láttam fotón, azok borzasztóan el vannak hagyatva, benőtte a gaz, és magasak a fák. Éles helyzetben - márpedig ha rakétaindítás is benne lehet a pakliban - szerintem használhatatlanok.
A másik probléma, a rendelkezésre álló erőforrások kihasználása. Ha a 4 Kub és 9 Mistral üteget Budapest védelmére rendelik, akkor semmi egyebet nem tudnak oltalmazni az országban. Se Kecsót, se Paksot, se Pápát, se pedig Szolnokot. Ezért ha megnézzük a lehetőségeket, vagy Pestet védik és semmi egyebet, vagy széttelepülnek és Kub-Mistral vegyes csoportokban a főbb katonai objektumokat oltalmazzák. És imádkoznak, hogy az ellenség legyen annyira kegyes, hogy nem kezdi el az ipari létesítményeket és civil infrastruktúrát lebontani. Utóbbit a Gripenekkel lehet korlátozottan védeni. De ha a bevethetőségüket akarjuk biztosítani, minimum 2-3 Kub és 2-3 Mistral osztály (azaz ennyi lokátor + az indítóik) kell Kecskemét környékére. A maradék Kub Mistral kísérettel mehet Szolnokra, így pár Mistral egység marad Pápára, Paksra, Veszprémre. Így 2-3 napig biztosan ellen lehet állni... Talán tovább is. Ezzel kellene szembesíteni a politikusokat. Ez van, ezt eredményezte a rendszerváltás utáni honvédelmi erőforrás-gazdálkodás (értsd elkótyavetyélés).
Nagy szerencsénk, hogy egy ilyen konfliktusnak nincs reális valószínűsége. De a jövőre nézve sosem lehetünk biztosak. Ezért is kellene hatékony MRAD. A nagyobb lőtáv és a több célcsatorna hatékonyabbá tenné a védekezést. Egyúttal terhet venne le a Gripenek válláról, tudnának koncentrálni a csapásmérésre is.
Azt kell látni (a laikusoknak), hogy amíg nincs szabad bejárás a légterünkbe, addig nincs szárazföldi támadás sem. Tehát elsődleges prioritás kellene legyen a légvédelem fejlesztése. (GBAD főleg, de természetesen a Gripenek levegő levegő fegyverzete sem 40 darab AMRAAM-ból kellene álljon...) Hogy ez konkrétan milyen technika beszerzését vonja magával, azt egy szakértő elemző csoport vizsgálja meg. Állítsanak fel egy sorrendet, ami alapján a politikusok eldönthetik, hogy a gazdasági erőforrásaink figyelembevételével mit engedhetünk meg magunknak. De a szakértők a listán húzzanak egy piros vonalat, szigorúan megtiltva, hogy ami ez alatt van, azt NE vegyék meg!
Amíg ez nincs, legalább olyan szintű gyakorlatokat rendezzenek, ami a valóságot megközelítő szituációt teremt. Erre írtam példát korábban. Az ilyen gyakorlat olyan tapasztalati alapot épít, ami jól jön majd, ha lesz újabb technika.
Anno a Haditechnikában olvastam egy korábbi hadgyakorlatról, ahol a repülő erők (talán Szu-22-eseink) úgy megfingatták a GBAD erőket, hogy az elöljáróik többet nem engedélyeztek ilyen gyakorlatokat. Na ez a téves szemlélet, teljesen rossz mentalitás! A kielemzést közösen kell végezni, levonni a konzekvenciákat és lehetőséget adni újabb gyakorlati napokkal a hibák korrigálásra, taktikai változtatásokra. Mert éles helyzetben majd a Gripenek is a GBAD-tól függnek, és fordítva. Ismerni kell egymás gyengéit és erősségeit, mert csak ez adhatja meg azt az érzést, hogy miben lehet a másik erőre számítani. A Gripen természetesen előnyben van, mert 21. századi technika, de ez nem szabad, hogy elvegye a múlt század '80-as éveiben beszerzett Kub-ok kezelőinek kedvét. A mesterien kezelt technika - ha régi is - tud meglepetéseket okozni. Lásd Dani Zoltán példáját.
"Yesterday, 27 February, the very first Airbus H145M for the Serbian Air Force was noted at Donauwörth, with test registration D-HMBE and most likely msn 20177.
Photo: Spottervito (Alex Lutz) via Scramble "
@szasa30: én se hallottam róla. Megint tett egy kört tök fölöslegesen a honvédség (Eger bezárása, felderítők zsugorítása és Bocskai alá dobása). A honvedelem.hu legutóbbi anyagaiban már ezredként szerepel, de magáról a változásról nem látok cikket.
Az egyikben találtam, legyen itt:
"Hajnal István alezredes, az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred parancsnoka"
Többször megdicsértem már, de a győriek honlapja, a szakmai híreik egyszerűen fényévekre kimagaslanak mindenhez képest, ami a honvédségben zajlik ugyan ilyen címen.
Itt a szemléjük a CAMM, új néven Sky Saber rendszerről:
@zord: egyszerűen nevetséges ez a majomkodás, amit az alakulatok elnevezésével/besorolásával művelnek!
Felderítő EZRED? Mi a f...?
Hol van szükség a MH ismert körülményei között ezred méretű csapatfelderítő szervezetre?
Mennyiben bővülnek a lehetőségei egy feltöltött zászlóaljhoz képest?
Ugyanaz a baromság, mint a VBÁKRD esetében vagy korábban a váposoknál. Kit akarnak megvezetni ezzel?
Úgy néz ki, a bérelt gépek helyére ex-norvég EC 135P2 illetve P2+ gépeket vesz a BM a légi mentőknek. Így a korábbi hír, hogy bevágják őket a belügy alá, igaznak bizonyult, hálistennek az MD902-es "átfegyverzéstől" elálltak:
És hogy ne maradjon ki, a putyini beszédben említett H-47M2 Kinzsal hiperszonikus rakéta sokak szerint az Iszkander ballisztikus rakétájának (9M723) egy változata, van aki ennél óvatosabb. A forma és méret kétségtelenül nagyon hasonló:
Az amerikaiak se restek, a DARPA dolgozik a témán, de a megállapítás az, hogy "“We have lost our technical advantage in hypersonics...We haven’t lost the hypersonics fight.”
@zord: pont most akartam becsatolni! Gyorsabb voltál! :))
Nagyon érdekes fejlesztés, azt használja, amiben egyébként is jobbak és elébe vág az amik hiperszonikus fejlesztésének. Mondjuk a rávezetés még kérdéses hagyományos fejjel, de atommal ez kőkemény.
Pár napja kérdeztem itt tőled egy hazai fejlesztésről, gondolom átlapoztad, ha nem bánod, idemásolom:
"Zord, mint radartechnikában jártas... a Beagle radart, hol lehet elhelyezni? Ez egy hadszíntéri mozgócél felderítő radar, ha nem tévedek. A '80-as évek közepétől fejlesztik és most eladtak párat a pakiknak, mit lehet ma tudni róla?"
@zord: egyébként úgy hírlik, hogy a mai HRB ülésen százmilliárdos nagyságrendű (600-at is hallottam!!!!!) HM és BM közbeszerzés alóli mentességre bólintott rá a kormánytöbbség...
Vajon mik lehetnek? Ebbe ad absurdum beleférhet akár a negyven gépes helikopterügylet is...
@ms007: nyilvánvalóan nem, sajnos Magyarországon ez mindig rosszat jelent, ritkán indokolt, nemzetbiztonságilag se. Az átláthatóság mindig jóval kisebb (könyörgöm, a mai dolgokról azt se tudhatjuk, hogy miről van szó!!!!), s a zavarosban meg jól lehet halászni. Magyarán megy a mutyi.
Az Airbus-ok esetében sem mondták el, hogy kitől és pontosan miért. Annyit sikerült kideríteni, hogy nem a csődbiztosságtól vették, az Air Berlinnek 2016-tól már nem volt saját tulajdonú gépe...
...én a szállítás előtti munkákat elvégző ostravai Job Air illetve a tulajdonosa, a Czechoslovak Group (Excalibur cégek is ide tartoznak...azok vették meg a T-72-eseket Hende idején) körül nézelődöm....
Az ellenpéldát a cikkben említettem. A 24. BGFE EW-beszerzését meg kirakják a TED-re, eszközkategóriákkal, mennyiségekkel?
600 Mrd.. ez az összeggel a haderőfejlesztést jól fel lehetne pörgetni.
Kérdés: a mentőhelikopterek miért a honvédelmi és rendészeti bizottság fennthatósága alá tartozik? Teljesen polgári repülőeszközök. Azért mert a BM üzemelteti? Pld. a ceruza, és papírbeszerzést sem a fenti bizottságok felügyelik, pedig használják a BM-nél, HM-nél.
Én mindig mondtam, hogy a HM-ben lévő "politikus" tisztek nagy része mindig szervilisen az aktuális kormányon lévők seggét nyalják. (ez nem egyenlő azzal, hogy a hadseregnek nem szabad politizálni). Utolsó Szenes volt aki felállt, dehát neki ott volt a Honvéd Szakszervezet széke
....
Ehhez annyit, hogy
most csütörtökön 17 órakor a Honvéd Kulturális Központban kerül sorra a "mindenki hadtudománya" következő előadása
Szenes Zoltán: A magyar parlamenti pártok választási programokban megfogalmazott védelempolitikai elképzelései
A téma érdekességére és aktualitására tekintettel a szokásosnál is nagyobb részvételre számítunk, ezért is a helyszín nem a megszokott Gobelin terem, hanem a Pódium Bár (ugyanazon az emeleten).
@Kelepisti: ezzel csak az a gond, hogy a struktúrához nem nyúlnak hozzá.
Legfeljebb a működésen próbálnak itt ott reszelni egy kicsit. Világosan látszik az eddigiekből, hogy eszük ágában nincs a szerkezetet átalakítani, nem tudni, mit akarnak kezdeni a békehiánnyal, a rendfokozati kockával... a mindent meghatározó értékrend megváltoztatásáról még annyi szó sem esik... (azt eszik vagy isszák?)
Vagyis bevásárolnának valamit valahova a levegőbe.
Most komolyan 40 katonai helikopter?!
Fele elég lenne. És mi van a többi területtel? Hogy fog így minden szükségesre jutni?
Mivel nincs semmi konkrétum, hagy kérdőjelezzem már meg, hogy töviről-hegyire átgondolt tervek alapján menne például a 600 mrd elköltése...
Márpedig elsőnek a struktúrát kellene átalakítani, ehhez pedig az értékrend, a gondolkodásmód megváltoztatása elengedhetetlen. A kutyaütő civileket megint hintába teszi a tábornoki-ezredesi klikk.
@molnibalage: @Batkaa: A struktúra megváltoztatása mellett, rendszerben kéne beszerezni. Minden haderőnem, azon belül fegyvernem igénye valószínűleg megvan, és talán még az is, hogy ezekből milyen priorítási sorrendben kell beszerzeni, eszközöket, rendszereket, komplexumokat. (ne vegyünk nyakkendőt, ameddig nem vettünk inget)
Ezek amit fenntebb írtam, biztosan készek, mert a HM-ben sem retardáltak dolgoznak. Viszont pártpolitikai érdekek, és a holdudvar érdekei szerint szereznek be, teljesen ad-hoc módon, szinte egyáltalán nem a hadertő igényei szerint. A szerződések egyik hajtóereje, hogy akár választásioktól függetlenül több évre a fejlesztési pénzeket egy résézt lenyúljak a klf. közvetítő cégeken keresztül.
Ha valaki akar, itt lehet szavazni a nukleáris meghajtású orosz csapásmérő robotrepülőgép, a lézerfegyver, és a dróntengeralattjáró nevére :-) Miért gondolom, hogy egy jó adag dezinformációs kampány zajlik, kifelé is befelé is....
"The aircraft of Russia's Special Purpose Aviation Brigade that crashed today at Hmeymim is reported as an An-26 transport. The small fixed-wing transport contingent at the base typically comprises one An-26, one An-30, one An-72."
@Levente B.:
"mod_russia: preliminary data suggests the An-26 crashed due to a technical malfunction, according to reports from the ground, the plane was not fired upon"
"A modernized Lynx belonging to Flotille 34F naval air squadron of the French Navy during a test flight after its aviation upgrade. The large white antenna added during the upgrade is visible on the port fuselage. (FR navy photo)"
@Kelepisti: nem vagyok ilyen jó véleménnyel a katonákról sem mint te... nem gondolom persze, hogy ne lennének rátermett tervezők, de a vezetés részéről arra van igény, hogy minden maradjon a régiben... lásd nehéz-közepes-könnyű dandár-koncepció, VBÁKRD, BGFE...
A másik, hogy te is csak feltételezed, hogy kinek az érdekei szerint szereznek be, mert ugyanúgy nem tudod...
@zord: Ráadásul itt a tisztikart is komoly veszteség érte az Ancsa crash miatt.
5 hadnagy, 6 százados, 6 őrnagy, 3 ezredes (közülük kettő a flottanál szolgált sorhajókapitány) és egy vezérőrnagy.
"Air Force pilot retention has plummeted to 35 percent — 1,363 pilots have left in the past 24 months. A news headline reads: “Military hopes to curb exodus of discontent pilots.” The Senate is resistant to raising the pilot bonus."
A paraméterekben semmi fejlődést nem látok, és ugyanúgy Meteor és X8 van beleírva. Ez az 500-3000 méter közötti magasságtartomány pedig egyenesen röhejes. A kedvencem az, amikor egy elírás miatt panaszkodik az "1. gazdasági szereplő" hogy "50 méteres magasságtartás útvonalrepülés esetén kockázatos":
Jó lenne már reális lövészetekhez megfelelő célszolgáltatást nyújtani, illetve igénybe venni. Ez az ötszáz méteren direkt az Atlasra rárepülő füstölő, világító Meteor nem az.
Érdekes videó egy ősi amerikai HSN-el lövöldözgető afrini kurd bandáról, és ahogy kilőtték őket a törökök. Alatta néhol igazi nagyvárosi fehérkesztyűs liberális duma megy, de azért jó:
@Kelepisti:
Lehet ezeket is nagy sajtó-dérrel-durral akarják majd bemutatni. De van egy olyan érzésem, hogy a választásokig befut az első 4 Mi-24-es is, és lehet, hogy egyszerre fogják őket a nyilvánosság elé tárni.
@zord:
650 milliárd. Két dolog jut eszembe. Az egyik, hogy maradt bőven pénz az államkasszában, és el akarják költeni a választások előtt. A másik, hogy ebből szeretnének valami hasznot is csepegtetni maguknak közbeiktatva valamilyen technológiai transzfercéget. Természetesen ez mind rosszhiszemű feltételezés. Ha jóhiszemű vagyok, akkor azt is mondhatom, hogy az utóbbi évek felelősségteljes gazdálkodásának eredményeként növekszik a honvédelemre fordítható összeg. Belátták, hogy a haza védelmére költeni kell, és ez egy olyan területe az állami gazdálkodásnak, amely konszenzusos és nem támadható az ellenzék részéről.
Az igazság valahol az imént felsorolt halmazok metszéspontjában van.
Légvédelmi célanyagok:
Pár hete, hónapja linkeltem a kiírást, és abból úgy tűnt, komolyabb célanyagokat akarnak beszerezni, összetettebb repülési paraméterekkel. Ez a terv meghiúsult volna?
Most elolvastam ezt a módosítást. Teljesen úgy tűnik, hogy az eredeti kiírás a csapatok kérése alapján lett meghatározva. Most pedig módosítanak, mert a hazai gyártó nem tud azoknak megfelelő drónt készíteni. Ez egyszerűen tragikus. Ilyenkor nem a kiírást kellene módosítani, hanem elküldeni a büdös francba a gyártót és megrendelni külföldről egy használható céltárgyat. Megint csak az a vége a történetnek, hogy még a meglévő és alkalmazható képességeket sem tudják élesben kipróbálni és gyakorolni a katonák.
@Beat it!: nekem az jön le, hogy a 650 mrd a jövőben fog fölmerülni kiadásklnt, csak most csomagban megkérték rá a mentesítést.
600 mrd még úgy is öt év beszerzési kerete, ha elmozdulnánk a 30% felé...
@Kelepisti: Én a Face-en olvastam, az Aranysas írta, hogy megjöttek feb. elején. Amúgy a 40 heli mennyibe kerülhet? Én arra tippelek, hogy a 650 legnagyobb tétele ez lesz. Anno akartak ugye 175öt a nemzeti heliképességre, és az kevesebb gép volt
@Beat it!: @Batkaa: el kell oszlatni több félreértést. Ahogy a hétfői előzetes cikkemben is megírtam, HM és BM előterjesztések voltak, 3 napirendi pontban 14 tétel.
Részletezem:
3.
A belügyminiszter és a honvédelmi miniszter által benyújtott, a közbeszerzési- és a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló törvény hatálya alóli mentesítés iránti kérelmek megtárgyalása (BM/24977-5/2017., BM/677-2/2018., BM/1850-2/2018., BM/5630-2/2018., BM/5621-2/2018., BM/5623-2/2018., BM/4513-2/2018.)
Egy tételt sikerült kiderítenem, ezek a BM alá behúzandó Légi Mentők norvégoktól levetett EC135P2 ill. P2+ gépei.
A titkot megtartó, de azért nyilvánvalóan kavarásban érdekelt ellenzéki képviselők felháborodottan ezeket nyilatkozták (többek között nekem, Népszavának, tévéknek, stb.):
-Több száz milliárd
- 650 milliárd
- Van egy tétel, ami az egész összeg felét teszi ki
- Van olyan, ami 20 évre szóló szerződés tesz lehetővé
Következtetések:
-Ezek között nyilvánvalóan van robusztus, több év (vagy évtized) költségvetését terhelő beszerzési program, mint például a helikopterbeszerzés, vagy lérak-komplexum, vagy páncélozott járművek
@Batkaa: pedig vkf, ex-vkfh beszélt erről a tévében. A hm meg az Airbus átadáson beszélgetve kérdezés nélkül odafordult hozzám, és: "a helikopterbeszerzést is rövidesen el fogjuk kezdeni".
Sidewinder MFU ellenőrzés, javítás, 6 millió 862 ezer forint
Metisz rak. műszaki felülvizsgálat 2 millió 729 ezer forint
....
Rakéták műszaki felülvizsgálata (Konkursz) 82 millió 600 ezer forint
...
MCP modernizáció 547 millió 307 ezer forint
Mistral M2 125 millió forint
Az utolsó tavalyi honvédelmi közlönyben pedig találtam egy ilyet, részletezés nélkül:
A Honvéd Vezérkar
Logisztikai Csoportfõnökség csoportfõnökének
17/2017. (HK 12.) HVK LOGCSF
szakutasítása
a 3M9M3E KUB típusú irányított légvédelmi rakéták
üzemképességi idejérõl*
* A szakutasítást az érintettek külön kapják meg
@zord:
Megírhatná nekem valaki, hogy az Arzenál kimutatásában hogyan kell értékelni az összegeket. Mert "x... ezer forint"-nak kevés, "x... millió forint"-nak mondva viszont soknak tűnik.
Továbbá hogy van az, hogy ha 2017-ben elvégezték a Sidewinderek felülvizsgálatát, és mégsem bevethető egy darab sem közülük?
És az is érdekelne, hogy ha az AK-63 modernizálásában már több évnyi teljesítés szerepel, akkor a honvedelem.hu fotóin miért nem lehet látni egyetlen alakulat kezében sem olyan fegyvert?
1. úgy kell értelmezni a számokat, ahogy én fent. Ezer forintban vannak megadva. Ha 6862 van írva, akkor az 6 millió 862 ezer.
2. ez, ahogy jeleztem, egy üzleti terv. Nem beszámoló
3. MFU - Missile Firing Unit bár a Sidewindert övező terminológiában alig találni ilyen kifejezést, szerintem a Gripen esetében integrált törővégi sínekben lévő indítóberendezésekről lehet szó. Tehát nem a rakétákról. Ez egyébként annyiban érdekes, hogy korábban HM Arzenál - Sidewinder kapcsolatról nem volt szó. Lehet, hogy rányomultak a témára, de valaki ezt megfúrta, és ezért lett a koppanás?
Egyébként nézzük magyar mutyi perspektívából ezt az ügyet: hurcolgatják az AMRAAM-et, kikoppan, a mesterek széttárják a kezüket, hogy hát keszibe kell a fegyver, sajnos meg kell venni a Meteort...
...nehogy azt higgyük, hogy egyes dolgokat ilyen szakmai kényszerítőzés nélkül meg lehet oldani :-)
Szingapúr rendszerbe állította az "Aster 30"-ast, azaz a SAMP-T-t. Ez azért is érdekes, mert ők nagyon kötődnek az USA-hoz és Izraelhez, mégse onnan vették a nagy puskát...
es ez sem fog semmit sem erni, 50-100 meteren akkor repulnek be amikor csak akarnak, hiszen nem lehet mindig mindnehol ott meg a rendorsegi helikopter sem, mar csak a mennyiseguk miatt sem. Majd levezenyelnek egyet mutatoba...
"A Készenléti Rendőrség telephelyén veszteglő kiselejtezett MI-2 helikopterekből 3 db. a Kutyákkal az Életért Alapítvány által üzemeltetett kiképző bázisra került.
Az Országos Rendőr-főkapitányság és a Magyar Mentőkutyás Szervezetek Országos Szövetsége között nemrégiben aláírt együttműködési megállapodás keretében a jászberényi bázisra helyezett gépmadarak –melyek természetesen már repülésre nem, de mentőkutyás tréningekre kiválóan alkalmasak – ezután az országban működő valamennyi mentőkutyás katasztrófahelyzetekre történő felkészítését segíti majd. Az egykor katonai és mentési célokat szolgált madárkák az elkövetkezendő években a jászberényi bázis műromján szolgálhatják tovább hazájukat.
A projekt megvalósításához az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, és a Jász-Plasztik Kft. is hathatós segítséget nyújtott. Hálásan köszönjük mindazoknak, akik hozzájárultak a megvalósuláshoz!"
@Open Skies: Nekem az osztrák jurófájtör pilóták képzettségi szintje is vicces. De ott van a 13 db Gripen is.. Lényeg a lényeg, ez a szellemes, ötletes, de felszínes channel is ráirányítja a figyelmet, hogy a haderőnkből mekkora viccet csináltak a sorozatos leépítésekkel, kulcs képességek (szándékos?) tönkretételével.
"The Air Force has carried out two long-range JASSM assault missions with two successful trial firing from the F / A-18C Hornet Multifunction Firing Force. Trial missions were conducted in the United States on 5 and 9 March."
Ha ez tényleg Iszkander-alapú, az egy nagyon ügyes húzás. Az meg, hogy a 31-est erre felhasználják, szintén. Nyilván rettenetes energiaspórolás, ha a nominálisan 500 kilométer hatótávú 9M723-as rakétát felviszik a sztratoszférába, és felgyorsítják 2M+ sebességre. Ha azt vesszük, hogy mondanak rá földről 700 kilométert is (papíron az INF miatt nem lehet ennyi), akkor elképzelhető, hogy a MiG-31-es "első fokozat" dob annyit rajta, hogy 2000 kilométer legyen. Ez orosz légtérből egész Európa, ballisztikus rakétával, INF-sértés nélkül.
@Batkaa: biztos, hogy egy Tu-160-as is meg tudja ugyanígy lendíteni? Nem kizárt, hogy úgy lesz, és a MiG-31-esek csak tesztelésre vannak. De hogy a hatótávolságban van szerepe az indításkori repülési paramétereknek, az biztos. Ebben a tekintetben a 31-es előnyben van. Nem véletlen volt a srácokon a VKK-ruha (még ha a sisak csak a ZS-7-es maradt is). És indításkor jó sötét volt felettük az ég. Szerintem 2M+ és akár 20 ezer méter. Óriási lendület + helyzeti energia és legalábbis felfelé menet a légellenállás. Ez mind nem a rakéta energiájából jön, hanem a gépből.
@zord: én is csak találgatok... a 160-ason talán ráférne a rakétára még egy gyorsító fokozat a kb. 0,8 M sebességi és kb. 5000 m magassági differencia kompenzálására...
De ezzel ugyebár globálisra növelhetnék a hatást.
@zord: Az M2.0-nek sok jelentősége nincs. A 10 km+ magasba felvivésnek nagyon durván. Az AAM-eknél is a SL és 12 km magas indítási távolság között kb. 3-szoros eltérés van. Egy BM esetén ez még szélsőségesebb, hiszen még inkább kimegy a ritka légkörbe és nem kell a legsűrűbb 12-15 km-rel foglalkozni.
(Az STS-nél is a tolóerőt asszm kb. 12 km magasságban tolták fel maxra, addig a torlónyomás miatti sebességlimit volt a gyorsítás gátja.)
@zord: Bár csak M2.0 sebességgel érhető el a 16 km feletti statikus magasság tartomány. Teáht impilicite a 16 km feletti tartomány sebességbeli elvárást is jelent.
@molnibalage: ezért is mondom, hogy ügyes húzás. Ugyanúgy, mint a ~3M14 multiplatformosítása. Nagy flexibilitás, és bizonytalanság keltése. Olyan hagyományos-precíziós csapásmérő képességeket létesít/terjeszt ki az orosz, amivel korábban nem rendelkezett. És ugyanúgy, mint amikor ő szembesült ezekkel először a 80-as években, a lépés aszimmetrikus. (Jóval) drágább ellene a védelem, mint maga a kezdeményezés. A robotrepülőgép esetében is komoly gondokat támaszt, a rakéta esetében még nagyobbakat. És láttuk milyen zsetonok mennek a Patriot, THAAD-beszerzésekre. Nincs kormány aki ne becsülné alá az árat, ahol ne lenne emiatt huzavona...
...legyünk őszinték, eddig nekünk is lényegében teljesen fölösleges volt ABM-képességről beszélni. Nem hozták vissza az SS-20-ast, de például ezzel a Kinzsallal már minden NATO ország fenyegetve van. Már nemcsak azok, akik Iszkander-körben voltak.
@zord: Ez egy ASM elleni eszköz jelenleg. Nem vágom, hogy ez ránk nézve hol fenyegetés. Persze fix. GPS kooridnátára lehet küldeni, de kérdés, hogy ennek van- értelme, amikor fillérekért pont úgy odabasz a 30+ éves H-55(5) is...
@molnibalage: nem gondolom, hogy ez csak, vagy egyáltalán ASM lenne, már csak azért sem, mert az lényegesen több problémát vet fel technikailag is. Azt viszont láttuk a közelmúltban, hogy egyre több orosz fegyver többplatformos, többfunkciós, viszonylag kisebb erőfeszítésekkel. Pl. Basztiont bevetették Szíriában szárazföldi célpont ellen, a 3M14 ott van hajón, tengeralattjárón, szárazföldön ("Iszkander-K")
Ránk nézve mindez úgy fenyegetés, hogy ha Kecskemét amerikai FOB lesz (nyilván nem viccből építenek amerikai pénzből párhuzamos gurulóutat, a túloldalra kétszázadnyi gépnek állóhelyet, és bővítik a POL kapacitást), akkor célpont is lesz. A 3M14 mellett pedig most már ballisztikus rakétával is elérhetik. Azt ugye tudjuk, hogy Szu-24/34 nem fog elérni bombával Kecskemétig.
(Azt meg te is tudod, hogy a H-55 stratégiai fegyver, amire egyezmények vonatkoznak. Javarészt olyan dolgokban történnek a lépések, melyekre nem vonatkoznak ilyenek.)
"Ma délután kiugrottam lefotózni a zöld Emirates-et, gondoltam, akkor maradok kicsit fotózni a 2A melleti kis teraszon. Békésen fotózgatok, mikor, egyszer csak egy hatalmas hang, Bence alig akart hinni a szemeinek mit lát :D Nos ő volt az, nagy sebességgel áthúzott a 2-es futó felett, majd nyomott egy "padló gázt" és egy balos kitérővel tovább szállt kecsóra."
"Gen. Petr Pavel chair of NATO Military Committee"
"But the system itself is less an issue as the database that will have to be built to make it operational. “The value of the system is in the database,” Pavel said, “and the database will be collected on the territory of a NATO ally, with all allied assets present in Turkey” being mapped and logged into Russian systems, hesaid. Getting the S-400 ready for battle isn’t like handing a soldier a Kalashnikov, which can be used by any untrained soldier. Rather, Russian personnel will be on the ground to instruct the Turkish military how to operate the complicated radars and fire control systems, handing Moscow critical intelligence on what NATO assets are in the country, where they are, and what kind of capabilities they may have.
The United States stores as many as 50 B61 gravity bombs in Turkey, part of the estimated 150 American nuclear weapons spread throughout Europe.
Just as it would be “hard to imagine that NATO experts would be sitting in Russia for several months and feeding the database,” Pavel said, “it is hard to imagine that Russian experts will be sitting in a NATO ally and feeding a Russian system with NATO data.”"
@Levente B.: Az, hogy fordítva is igaz, fel se merül? Szerintem a két, 2004 óta szövetséges Sz-300PMU-ból, a görög PMU-1-esekből, az USA-ba, a britekhez, és Törökországba is került echte szovjet PT/PSz komponensekből is biztos, hogy sokat tanult a nyugati EW. Egyelőre én ott tartok, hogy a töröknek eladott Sz-400-asból több infót tud kihúzni a NATO, mint amit az oroszok azzal, ha nézegetnek vele nyugati célokat.
Egyébként meg vannak előírások is, hogy ki hova léphet be, ki mikor, hova sugározhat.
Ja, és egyelőre nincsen ez még lejátszva. "Hátra van még a feketeleves" - a törökökkel kapcsolatban minden tiszteletem ellenére ez igaz marad.
Rossz, hidegháborús idők jönnek...Nagyon kemény sajtókorlátozásokat vezetett be (a haderőnemek közül egyébként harmadikként) az USAF. Keményen visszavágják az embeddinget, a bázislátogatásokat, az interjúkat. PR-átképzés jön, masszív bürokrácia, és a cikkeket négycsillagos szinten ellenőrzik majd :-)
Észak-Pest felett most repült el 6 fekete helikopter elég alacsonyan, a belváros felé tartottak. Csak alulról láttam őket rövid ideig, de Apache és/vagy Blackhawk volt. Valaki tud valamit?
"Qatar signs contract for 28 NH90s, including 16 NH90 TTH and 12 NH90 NFH. Agreement also covers purchase of 16 H125s for the Qatar Armed Forces Air Academy"
"Március 14-én a légimentés történetében először összegyűltek a légimentő pilóták, hogy a hazai légimentés jövőjére vonatkozóan, hozzanak meg egy fontos döntést."
Open Skies 2018.03.10. 16:06:18
airbase.blog.hu/2018/03/10/a_segitseg_forgoszarnyon_erkezik
Válasz erre
Moderál
ms007 2018.03.11. 17:42:40
@Open Skies: A Népszavás cikkben mennyi az igazság, hogy itthon túlsúlyosak lesznek a norvég gépek, és lehetetlen lesz őket használni? Mi plusz van a norvég helikben?
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2018.03.11. 20:16:26
@ms007: Remelem, lesz itt valaki, aki meg tudja ezt a helikopteres kerdest is valaszolni.
Válasz erre
Moderál
zord 2018.03.12. 13:26:33
@ms007: @Open Skies:
Nekem sem tetszik ez a fajta beszerzés. De szerintem arról van szó, hogy akiknek nem tetszik, most kevernek.
Az, hogy a gépek milyen konfigurációban vannak most, szerintem nem jelenti azt, hogy milyenben lesznek akkor, amikor ide jönnek. Egyébként meg azért a többlet képesség, még ha van is ára, nem feltétlenül rossz.
Például kiterjeszthetik, a működést, mivel a gépek NVG-kompatibilisek. Aztán a fokozott jégtelenítési funkciók sem biztos, hogy rosszul jönnek. Van nálunk se kevés 0 környéki taknyos, jegesedős idő. Rendőr MD is esett le ilyen miatt by the way (úgy rémlik).
Egyszóval nem mondom, hogy nem jogosak a bírálatok, de nem látjuk a teljes képet, mivel a kurva BM nem mondja el. Ezért is öngól ez az infromáció-megtagadás, mert jön a sokszor rosszindulatú spekuláció...
Zord
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2018.03.17. 20:06:20
@zord:
magyaridok.hu/belfold/tobb-es-korszerubb-jarmu-jut-legi-mentoknek-beszerzes-reven-2899413/
Válasz erre
Moderál
zord 2018.03.18. 15:34:07
@Open Skies: annyira szép egy ilyen cikk. Elsőnek nem hozták az információt, mert bénák, és mert a kormány direkt megrendelésére dolgoznak. Ugyanakkor belerúgnak azokba a kollégákba, akik legalább megpróbálják feltárni a valóságot. Ez különösen gusztustalan.
Ja, és hiányzik a kitől, a kin keresztül és mennyiért kérdésekre a válasz. Egy szóval sem érinti a szervezeti változások (BM alá gyűrés) kérdését, ami kényes és kínos.
Egyébként meg nem kéne se erről a blogról, se az MN-ből, se máshonnan ötleteket lopni, hanem fel kellene túrni sajátot, vagy szopni valami novum témát a gazdikból.
Ja, az lenne az újságírás, nem mindenki alkalmas rá.
"The Chief of the Luftwaffe is to leave his position in large part due to his support for a German procurement of the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF), Jane’s has learned."
@Levente B.: hát, ebből a videóból típust nehezen lehet megállapítani. Más források viszont Szu-24-est írnak. Ez azért is valószínű, mert a találat előtt a gépnek nagyon nincs füstje, a 29-esre ha valami jellemző, az a jól látható füst (forszázs nélkül).
Ja, és a 29-es a szírek csak ritkán használták A-G-re. A források többsége azt írja, hogy a "nagy légitámadásra" tartogatják őket.
"A Finnish Air Force pilot made history for his country by becoming the first to land an F/A-18C Hornet on a United States aircraft carrier, March 17."
@Open Skies:
Én úgy emlékszem itt nem volt nagyon róla szó, a facebookon zárt csoportban láttam eddig....egyébként ma volt az egyiknek a berepülése, az fr24 mutatta.
5,000 rakétás, 258 vállról indítós és 258 többcsöves indítós indiai VSHORAD-beszerzés a Igla pótlására. A Saab, az MBDA és az oroszok vannak versenyben:
@Levente B.: bármi volt is valójában, bármi is most a "beismerés" célja, a sztoriból érdemes levonni a tanulságot, ami az OPSEC-et illeti:
"Only one pilot in each of the three squadrons tasked for the mission was connected to IAF headquarters, with the rest exposed to target info just a few hours before the mission"
@Levente B.: valaki már az F-35-ösre is rákenhetne végre valami kacsatojászöldet, vagy pirkadat előtti rózsaszínt, vagy egy braunvioletet. Külső függesztmény javarészt nuku, ez így nagyon unalmas lesz 2040akárhányban, amikor jóistensegítsmeg nyomatnám a nyuggerszpottingot :-)
" A XVII. kerület polgármestere viszont már alkotmánybírósági beadványt készített, hogy korlátozzák, vagy betiltsák a kerületet érintő 2-es futópályát."
@Levente B.: Nekünk, repülőeszköz rajongóknak :) biztos, hogy tetszik. Én úgy gondolom, hogy a bázishoz nagyon közeli ponton, vagy éppen Szanda-Szöllősön jobb helyen lett volna. Egy kertvárosi csomóponton nem feltétlenül egy harci, de akár szállítókopternek kéne állni. Ettől függetlenül az forgószárnyasok már 50 éve a városhoz tartoznak, tehát értelmetlen, hogy félelmet keltenek stb..
@Levente B.: ez egy senki, szerencsére. De jól illusztrálja azt a sajnos nem elhanyagolható részét a társadalomnak, amely híján van az alapvető állampolgári felelősségérzetnek, a magyar közösséghez tartozás kulturális sajátosságainak.
Ezen a videón nagyon úgy néz ki, hogy valamit lőttek a húszik földi indítású R-27-essel, jó nagy üzemanyagos tűzgolyó. Állítólag F-15-ös, a szaúdiak elismerik, de szerintük hazarepült...
"Israel’s Lockheed Martin F-35I "Adir" is reported to have made its combat debut during strikes conducted against Syrian air defence systems last month. The action was mounted following a border clash that culminated in an Israeli air force Lockheed F-16 being shot down by a surface-to-air missile."
"Photos that appeared on social media shows the Turkish M60A3 tank modernisation.
-Aselsan SARP RCWS
-Roketsan Reactive Armour
-Aselsan Laser warning system and alarm
-Aselsan 360° close range surveillance system.
-Aselsan driver's vision system"
"In its latest budget request for the 2019 fiscal year, the U.S. Army is asking for more than $80 million to keep working on converting a number of de Havilland Dash-8-315 planes into RO-6A intelligence, reconnaissance, and surveillance aircraft. Thanks to a separate contracting announcement, we know they will each have a powerful combination of electro-optical, infrared, and hyperspectral cameras, wide-area surveillance systems, imaging radars, and signals intelligence gear when they start to enter service in 2020."
"A Turkish F-16 warplane on Thursday night crashed in the Central Anatolian province of Nevsehir, some 260 kilometers (161 miles) southeast of capital Ankara.
A military “personnel” was killed, and search and rescue teams retrieved his body, the army said without further specification."
"The Czech Republic Ministry of Defence is understood to have deferred a deal to buy Eight ELM-2084 multi-mission radar systems worth Euro 175 million over concerns that the radar would be incompatible with its NATO-compliant systems. IAI subsidiary Elta Systems undertook to supply the radar systems to the Czech army within the framework of this radar deal."
@JohnTerry:
Lehet, hogy szó szerint vették át a HM közleményét.
Volt itt korábban téma, hogy miért nem használják néha gyakorlatok során a vidéki reptereket a Griffek.
Nos, lehet, hogy erre előbb valami protokollt kellene kidolgozni. Ezután lehetne elkezdeni gyakorolni.
Például: a reptér mely részén parkolhatnak a gépek (lehetőleg elrejtve a kíváncsi szemek elől), kik és hogyan tankolhatják őket, hogyan zajlik az elkülönítésük a civil repülőforgalomtól, pilóták, technikai személyzet humán kiszolgálása, stb.
Nem lenne ez haszontalan abból a szempontból sem, hogy Kecskemét civil forgalmat is kap. Csak pont fordítva. Az egy katonai reptér civil forgalommal, a többi pedig civil reptér néha katonai forgalommal.
Mért van az, hogy egyre többen (szerbek, szlovákok) használják a 29-est R-73 helyett R-60-nal? Hosszabb az üzemideje, vagy berhelik? Megmaradt hidegháborús készletek?
@KGyST: Én mióta világ a világ :-) a szlovák és szerb 29-eseket QRA-ban mindig R-60-asl láttam reptetni. Teljesen megfelelő rá és van rájuk üzemidő tartalék. A kis robbanófej talán hátrány lehet, ha pld. egy B747-el akarnak terroristák valamire rázuhanni, de egyébként minek ennél modernebb békeidőben..
@Levente B.: számomra az az energiazabáló manőver az érdekes, amivel a rendszer indítóiból a rakéták a szektor szélén érkező célok felé fordulnak. Hát persze, hogy alacsonyan és közel történik meg az elfogás. A Patriot az én szememben koncepcionálisan elavult rendszer, amit teljességgel visszaigazol a Raytheon kétségbeesett igyekezete a "360-asításra". Csakhogy a radar mellett az indítás módjával is gondok vannak. Csak a függőlegesre áttérés segítene előrelépni.
És ami a legszebb, a THAAD-ban sem tudtak kilépni ebből az arroganciával felérő koncepcionális zsákutcából...
@zord: Ezek az eszközök jelenleg és a közeljövőben képezik a rakétaédelem alapját az USA/NATO/szövetséges erőknél az AEGIS komlexumok mellett.. Nem hiszem, hogy 5-10 éven belül leváltásra kerülnek..
1. A THAAD szovjet terminológiával valahol a front szintű légvédelem vagy akár felette is. Ha valaki egy ilyen rendszernél nem képes a fenyegetés irányát belőni, akkor az kb. olyan szintű igény, mintha az Sz-300V-től anno elvráták volna, hogy Lengyelország felé BM-et szedjen le miközben nyugat felé tör előre a VSz. Minek ilyen képesség...?
2. Az Sz-300P és V család valóban körkörösen indíthat, cserébe az indító bonyolultabb, meg nem melegindítós, hanem gázkatapult van.
3. A Patriot esetén a 270 fokos korlát az alapvető RS elrendezés, hogy minden amögött van. Ez alapvető filozófiai difi.
4. Amennyire tudom a Patriothoz 360 fokos keresőradart akarnak hozzáadni, de ettől az RS 270 fokos limitje marad. Az indítóknál meg kb. szoftver és telepítési módosítás az, hogy akkor lehetővé tegyék, hogy a 4-4 db indító bal-közép és jobb-közép irányok helyett akár hátrafelé is nézhessen. Az RS korlátozása az, ahol gond van. Az nem merült fel benned, hogy talán a jenki munkavédelmi filozófia az, hogy RS mögött ücsörögnek...?
Én semmiféle arroganciát nem látok, hanem eltérő koncepcionális megközelítést.
.. saját vélemény szerint .. UAV-ban az Izraeliek, harcászati repülőgépeknél pedig az USA LM lesz a nyerő (F16/F35)
A lengyelek ezzel a két országgal kiváló kapcsolatot ápolnak ezekben a szegmensekben. Ráadásul az izraeli UAV-ok és az F-16-os-ok is megfelelőek működnek Lengyeleknél
@zord: Szerintem függőleges indítás után ugyanolyan energiazabáló manőver kell a cél irányába történő forduláshoz. Energetikai/tüzelőanyag-takarékossági szempontból a legjobb megoldás rögtön a cél irányába indítani a rakétát, hogy minél kevesebb manőverrel tudja követni a légicélt a rakéta.
@stonefort2: miért is lenne rosszabb egy rossz irányba "forrón" elinduló rakétához képest? A geometriától persze sok függ, de a hajtóanyag jelentős része mehet el a Patriotnál, míg rááll a szektor szélén érkező cél számított találkozási pontjára. A függőleges kijön (ez viszont lassabb, az biztos) és szépen dől, amerre kell. A magas röppálya miatt függőleges síkban ennek a jelentősége amúgy sem nagy. De vízszintes síkban bizonyosan.
Nem véletlen, hogy mindenki erre ment, őket kivéve, akik a megtámadott ország felől jól számítható irányból érkező ellentámadásokban gondolkodtak csak. A jemeni hadszíntéren, ahol a húszi terület zsugorodásával is nagy a fegyegetettségi szögtartomány, ahonnan jöhet a rakéta, ez probléma. A kihívást jóval kevesebb igazi 360-as rendszerrel lehetne kezelni, mint Patriottal. Ha a szaúdiaknál vannak szakemberek, bizonyosan keményen kurvaanyáznak, hogy nem vettek SAMP-T-t is. Talán az sem csak politika, hogy ők is bedobták a 400-as megvásárlásának gondolatát, miközben messze a legtöbb tapasztalatra tesznek szert a Patriottal...
A +/- tengelyben érkező céloknál lehet előnye a Patriotnak. De hát ez az úgynevezett iskolalövészet, nem reális lég- és rakétavédelem.
Pontosan. A függőleges indítás és a brutális sima nagy tolóerővel gyorsítás miatt a min HMZ és min magassság valószínűleg rosszabb, mint a Patriot esetén, hiszen azt nem függőlegesből kell fordítani.
A Tor esetén a beforgatást megoldják a gázdinamikai módon. Az Sz-300 esetén ilyen nincs, mert reálisan nézve senkit nem nem érdekelt a 4 km körüli min HMZ sem 40+ éve, sem ma, főleg, hogy már van Pacír.
Az Sz-300 ugyebár low level CM ellen készült, ahol a min. HMZ azért ennél nagyobb, és long range feladata is a Vega és Dubna váltással. Ott simán jó a függőleges indítás, hogy minél hamarabb átérjen a sűrű légkörön és aztán kezd az ideális ballisztikus pályára állni.
Számomra meglepő, hogy Zord ennyire mellé lőtt kifogásaival...
A Patriot hátránya nem az indítási módja, hanem az RS 270 fokos limitje illetve a dedikált felderítő radar teljes hiánya. Eltérő koncepció szülte. Ennyi. Azért, mert 40+ éve így akarták.
@molnibalage: könyörgöm, én a vízszintes síkról beszélek, emberek. A Patriotnál/THAAD-nál nincs szinkronizálás. A rakéta arra indul el, amerre az indítót letették. Ez az esetek egy kis részében optimális.
@zord: Azt kellene megnézni, hogy a Patriot esetén lehetséges-e az, hogy az egy "szakaszban" levő indítók esetén mind azonos oldalszöggel van letéve vagy nincs.
Igen, ez nem teljesen optimális, de egy BM esetén pl. arra is lenne lehetőség, hogy megteremtsék az állvány forgatási lehetőségét. Nem feltétlen kell a rakétába pakolni ezt a képességet, ami azért igencsk megbonyolítja azt.
@molnibalage: @stonefort2: egy ilyen rendszernél nagy a koncepcionális inercia. A különböző iterációk sokat léptek előre elektronika, rakéta terén, de az alapvető elrendezéshez nem nyúltak hozzá. Pont akkorra váltak a dolgok nyilvánvalóvá (1991), amikor a pénzből kevesebb lett. És különben is, az USA nyerte a hidegháborút. A biznisz meg így is, úgy is jött. Aki akar lég- ás rakétavédelmet és amerikai szövetséges, azt vesz. Tehát export irányból sem volt nyomás a hibák kiküszöbölésére, egészen a lengyelekig. Bár nekem az is mindig gyanús volt, hogy a törökök azért nem vették meg, mert egyszerűen nem tetszett nekik.
Egyébként valahol rémlik, hogy úgy tesznek a mi kiindulópontunkul szolgáló probléma ellen, hogy a harcrendben lévő indítók lehetnek eltérő oldalszögre beállítva. A rendszer elvileg annak adja, amelyik az adott célhoz a legjobb helyzetben van. De a szaúdi felvételen valamiért nagyon az látszik, hogy óriási vízszintes fordulattal indul a kirepülés, ami arra utal, hogy az üteg lehetőségének szélén jött a cél, vagy az optimális helyzetű indítónál akadály volt, ezért csak egy másik tudott lőni. A városba becsapódott rakéta meg biztos meghibásodott, mert ha csak elvesztette volna a radar, biztos felmegy ez is, és ott pukkantják.
"A portion of the Air National Guard's F-15 Eagle fleet at Kingsley Field, Oregon, has been grounded over significant maintenance issues affecting the aircraft's structure, Military.com has learned."
"Meeting with defense reporters in Washington, D.C., Goldfein acknowledged that F-35 support costs are much higher than the service expected or can afford in the long term."
@T.Tom: korábban utánanéztem a pétervári 419-es ARZ-nek, és találtam is róla egy szép képriportot. Lehet, hogy több üzemcsarnokuk van, de a faszbukos álltólagképeken szereplő csarnok jellegzetességei nem stimmelnek ezekkel. Ablakok, a hangár pilonjai (vasbeton vs vasszerkezet) stb.
Ja és ha az ember keres, van itt pár napos ukrán mocsok is, ami nem érti, hogy ha a buleszek orosz MiG-29-es nagyjavításán úgy felháborodott a sajtó, akkor a magyarok orosz Mi-24-es nagyjavításán miért nem? Mindezt a szankciókra hivatkozva:
@molnibalage: @zord: Igen, kicsit korán ráizgultam erre, elnézést. Mindenesetre ha igaz a korábban kielemzett cikk, akkor egy hónapon belül itthon lesz az első négyes.
Azért az érdekes, amikor az amerikai külpolitikai közösség folyóirata, a Foreign Policy ennyire keményen nekiugrik a Patriotnak:
"There’s no evidence that Saudi Arabia intercepted any missiles at all. And that raises uncomfortable questions not just about the Saudis, but about the United States, which seems to have sold them — and its own public — a lemon of a missile defense system."
"Idén január elsejével megalakult az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred. Az eddig az MH 5. Bocskai István Lövészdandár alárendeltségében működő zászlóalj ezzel önálló alakulattá vált."
@Levente B.: ugyanakkora személyi állománnyal, mint volt zászlóaljként, csak az önálló költségvetési szervként működéshez szükséges létszámot kapta meg...
Magyarul: nyugodtan lehetne önálló zászlóalj...
@zord:
Elvileg hamarosan esedékes az első 4 Mihu hazahozatala.
Felvetés:
Most 8 darab van kint a 12-ből. A szállítás szempontjából sokkal ésszerűbb lenne, ha megvárnák mind a 8 elkészültét a hazahozatallal.
Az ok: az első 4-et hozná a Ruszlán. Aztán visszavinné a gyárba a maradék 4 javítandót, és fordulna újra erre a másik 4 javítottal. Tehát újat hozna, régit vinne. Egy felesleges út árát meg lehetne spórolni.
+ kérdés: Vajon mi lesz a tartalékalkatrészekkel? Lesz egyáltalán hozzájuk? Vagy az első hét után kezdődhet a kannibalizáció?
@szasa30:
Csak annyit tudok, hogy más gyárban van. Talán a távol-keleten, de ezt majd megírja aki pontosabb infóval bír. Előbb kiment, mint a 24-esek, akár már kész is lehet. Ez persze függ az üzem kapacitásától.
@Beat it!: én azt mondom: a jelenlegi helyzetben, hogy ha valami minél előbb benn van az országban, az a jobb. Amerre mennek a dolgok az orosszal, a gépek akár kinn is rekedhetnek. Ha visszajönnek, akármi is lesz, valamit lehet velük kezdeni, ha már így esett és nem mentünk direkt az új, nyugati útra.
@Beat it!: a Mi-17-esek az NARZ-ba mentek Novoszibirszkbe, a 24-esek Pétervárra, a 419. ARZ-be. Mind a két helyen foglalkoznak mind a két típussal. Szóval hogy mi miért hova valszeg a VR belső kapacitási, stb. döntése volt.
@Open Skies:
Remek. Ha megvalósul és beszerzik a listán szereplő összes berendezést, akkor azzal el is döntötték a képzeletbeli fegyverkezési versenyt Magyarországgal, a saját javukra. :(
Érdekes egyébként, hogy a tótoknál is jelentkezik a teljes transzparencia hiánya? Se tender, semmi "verseny"?
Nem dőlt el még semmi. Ez az amerikai kormányzat engedélye, nem szerződés. A Gripen továbbra is versenyben van. És a verseny sokkal keményebb mint volt. Az amerikai tárgyalók nagyon keményen nyomják, állítólag a 20-as évek chicagói stílusában.
Ja, a DSCA-ban leírtak elméleti maximumot jeleznek, hogy később véletlenül se kelljen újra futni a köröket. És a tótoknak nincs (erre a projektre sem) 2,9 milliárd dollárjuk.
De az biztos, hogy nekünk kapaszkodni kell. A technikai "előny" amit a Gripen adott, rohamosan apad.
Meteor, IRIS-T, Cobra, PS 05/A Mk4, nemzeti A-G készletek és persze tranzíciós terv az E felé. Nincs megállás.