Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Zrínyi 2026...hiszem, ha látnám

2016.12.20. 20:14 | zord | 87 komment

Január elsejével kezdődő, tízéves honvédelmi és haderőfejlesztési programot jelentett be ma Simicskó István miniszter az idei második HTK-dzsemborin. A javarészt már ismert személyügyi, társadalmi lépéseken túl a LégierőBlogger természetesen a beszerzési tervekre volt kíváncsi, de túl sokkal a honvédelmi vezetők ezúttal sem szolgáltak. Igaz, a miniszter és a vkf megosztott egy-két, korábban nem ismert, apró részletet. Ilyen, hogy a 2024-es olimpiai pályázat miatt szükség van a légvédelem fejlesztésére, illetve, hogy terveznek a Gripen és az alap kiképző gép közötti "közbülső repülőgéppel". A szállítógépek vonatkozásában az elhatározottságon kívül nem hallottunk sok újdonságot, bár a jelenlegi igénytámasztás milyenségéből, a missziós feladatokból kiindulva állítólag lehet következtetéseket levonni a beszerzés menetrendjére nézve. A helikopterbeszerzés, mint "lökésszerű" ráfordítást igénylő program kormányzati többletforrást igényel - hallhattuk ismét, de immár a tízéves fokozatos fejlesztési programba illesztett kivitelezést sem tartották kizártnak.

161220_zrinyi_2026_kub.jpg

Légvédelem: az olimpiai pályázat miatt fejleszteni kell. A műveleti képesség 2024-es eléréséhez mikor kell elindítani a Kub-utód beszerzését? 

A beszerzési transzparenciát firtató kérdésemre pedig lényegében az volt a válasz, hogy a politikai támogatottságot kockáztatja, ha a nyilvánosságban vita, vádaskodás indul meg, ezért a minimális részlet.

Nem így látom. Meggyőződésem, hogy a korlátozott információáramlás miatti meginduló spekuláció, legalább olyan, ha nem károsabb lehet a beszerzési programokra nézve, mint a szokásos habverés.

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4212064107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2016.12.20. 21:04:03

Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési terv.

zord

Flankerr 2016.12.20. 23:04:04

A szokásos módi.. Hiszem ha látom az első kiírt pályázat, célokkal, meghívottakkal, pénzügyi kerettel.. lehet tippelni, hányat fogunk látni..
A brazilok is megcélozták az olimpiát a Gripennel, vagy rosszul emlékszem?
Amúgy meg az isten mentsen meg minket a 2024-s olimpiától..

UrsaMAior 2016.12.21. 08:33:56

Miért 2012-ben nem jelentették be pont ugyanezt?

Ott is 0,1%-kal növekedett volna évente a költségvetés stb.

Sem a lakosságnak ld. "a politikai támogatást kockáztatja", sem az átlag politikusoknak értsd ogy képviselő a szakbizottságon kívül LÖVÉSE sincs a biztonságpolitikáról. Ergo arról sem miért lenne ÉGETŐ szükség a fejlesztésre.

Könyörgöm, egy ilyen, kívülről (NATO) és belülről sürgetett (szakemberek) évtizedek óta halasztott program NEM függhet mutyiktól és az ebből fakadó sárdobálástól.

Van annyi jó példa hogyan kellene csinálni :Finnország Svájc stb.

Flankerr 2016.12.21. 10:07:50

@UrsaMAior: két tökéletes példa: nézd meg a különbséget kis hazánk és eme két ország között, politikai kultúrában, gazdaságban, mindenben, és meg is válaszoltad a kérdésed.

Flankerr 2016.12.21. 10:09:39

@zord: "Lapunk felvetésére, hogy miért nem biztosít az akár a környező országok védelmi szféráihoz hasonló transzparenciát a beszerzési tervek vonatkozásában a honvédelmi tárca, a jelen lévő vezetőktől azt a választ kaptuk, hogy tapasztalataik szerint roppant nehéz a tervek politikai támogatottságát megőrizni, ha a nyilvánosságban vita és vádaskodás kezdődik, például azonnal szárnyra kapnak a korrupcióval kapcsolatos találgatások"

Tudom hogy OFF ,de ez a takarózás és mosakodás szánalmas.. Simicskónak szóltak hogy a Fidesznek 5 évig 2/3-a volt, és még most is bőséges többsége a Parlamentben? És hogy csak az OFF miatt NEM sorolom számos példát, amikor magasan tettek a támogatottságra, vitákra..

Beat it! 2016.12.21. 11:14:23

@zord:
Csak halkan kérdezem: mi lesz a légvédelemmel, ha mégsem lesz olimpia? Akkor nem lesz fontos fejleszteni? A kérdést megoldaná, ha az olimpia rendezésének jogáról csak később döntene a NOB, és közben már elindulna valamerre a KUB cseréje.

zord 2016.12.21. 11:30:34

Sajnos a konkrétumok hiányában én a bizonytalanságot, az igazi elkötelezettség hiányát is látom. Amíg nincs konkrét eszközkategória, menetrend publikálva, addig ez az egész kidobható a szemétbe.

Zord

Batkaa 2016.12.21. 15:14:58

@zord: Pontosan így van.
Több évtizednyi alibizés után nincs már meg a HM vezető szerveiben a szándék és a képesség sem, hogy a belátható időtávon belül exponenciálisan növekvő költségvetést a Honvédség és a haza fegyveres védelme érdekében hatékonyan fölhasználhassák.
A botrány pedig majd évek múlva fog robbanni, amikor kiderül, hogy irdatlan pénz elköltése után sem tudnak fölmutatni semmit.
Apropó: arról nem esett szó, hogy mikor érkezik az új vkf? Hat éve ül ott Benkő, ideje lenne váltani.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.21. 15:45:02

A mai HM vezetés politikus katonákból, áll akik a mindenkori állami vezetésnek tövig benyalva udvarolnak, ahelyett, hogy képviselnék a hadsereg érdekeit. Hozzáteszem, amennyi főtisztel rendelkezünk, akármelyiket két pillanat alatt be lehet rakni rendelkezési állományba, és utódja sem tenné rosszabbul a dolgát. A csapatoknál viszont vannak komoly szakemberek akik ki tudnának állni esetleges vk-s beosztásból is bizonyos fegyvernemekért. Sajnos azonban ilyen váltások nincsenek.
A tervek, tanulmányok már eddig is megvoltak a különböző modernizációkra, illetve új fegyverrendszerek bevezetésére. Elméleti munkákból dunát lehet rekeszteni. Ahogy Molni szokta írni, "rendszerben gondolkodva" sok tanulmány volt, amely a kérdéses probléma pld. lérak kérdés, megadta az alterntívák lehetőségét, bemutatva az előnyöket-hátrányokat. Ezeket a tanulmányokat általában úgy dobják a fiókba, polcra mint anno a Gripen beszerzésnél a pilóták jelentését a típusokról.. Sajnos Rácz Zsolt már felhőkből nézi mi is lett a dolgokból..
A szándék, akarat és transzparencia ami hiányzik.

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.12.21. 15:58:43

A korábbi technikai eszközök átadása...kicsivel több fotó és a sajtóanyagot átmásoltam a bejegyzésbe:

kameraaltal.blog.hu/2016/12/21/uj_gepjarmu-technikai_eszkozok_sajtonyilvanos_atadasa

Batkaa 2016.12.21. 15:58:51

@Flankerr: "A „lökésszerű fejlődéshez”, például a helikopterbeszerzéshez külön kormányzati források kellenek, ugyanakkor nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy ez mégiscsak fokozatosan, tíz év alatt valósul meg." - ez így például konkrétan nem igaz. Ha 10 éves programmal számolnak, akkor 10 év kumulált beszerzési költségvetése áll rendelkezésre és abba bele kell férjen a helikopterek beszerzése is - megfelelő fizetési konstrukcióval több évre elhúzva.
Egyébként 10 éves program eleve nem alkalmas a Honvédség múlhatatlanul szükséges teljes átfegyverzésére, hiszen a Griffen kívül a Mistral még fejleszthető, a többi fegyverrendszer pedig záros határidőn belül fölváltandó. Ehhez legalább 14 éves fejlesztési programra lenne szükség (hogy a fejlesztési keret rendelkezésre álljon).
De egyébként is, milyen dolog már, hogy bejelentenek egy fejlesztési tervet, amiben csupán éppen a fejlesztések nem ismertek, még nagy vonalakban sem!

zord 2016.12.21. 17:00:56

@Batkaa: én mindig is hülyeségnek tartottam, hogy a hm majd kap egy egyszeri ~100 milliárdot a helikopterekre. A világban sem így megy. Több évre elhúzva mennek ezek a beszerzések.

Zord

zord 2016.12.21. 17:08:40

@Levente B.:

A haderőfejlesztés része, maradhat ;-) Egyébként példás bejegyzés, az ilyeneket szeretem.

Zord

Beat it! 2016.12.21. 17:42:18

@Levente B.:
Jó fotók. A képen nem ZU-2 14,5 mm-es géppuska van, hanem ZU-23-2 gépágyú (23 mm-es).

Open Skies 2016.12.21. 22:30:02

70 - 90 ezer forintért repülnek óránként a célrepülőgépek.

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/1/5a/a1000/Szerz%20odait%20sz%C3%B3l%C3%B3%20hirdetm%C3%A9ny.pdf

Ez kb 100 óra repülést jelenthet 2017-re.

zord 2016.12.22. 11:02:43

@Open Skies: mennyiért kapsz egy wet 172-est ma? 45-50? Ultragáz.
Persze ha a megsemmisülés is bele van kalkulálva, az más...

Zord

Batkaa 2016.12.22. 23:09:48

Kele, nem vagyok hajlandó belemenni a politikai helyzetértékelésbe. Ez nem a polidili. Annyit jegyzek meg, hurráoptimizmus nélkül, hogy nem minden olyan szar, mint amilyennek a ballib média láttatni akarja.

Jogos fölvetés, hogy lesz 2020. után. Nem tudni.
Reméljük, hogy valahogy lesz és nem ártana addig annyi beszerzési szerződést megkötni, amennyit csak lehet és úgy, hogy ne lehessen belőle akárhogy kihátrálni.
Úgy vélem, a biztonsági környezet nem fog olyan nagyon számottevően javulni Trump alatt sem, úgyhogy a külső kényszer változatlanul fenn fog állni.

Nem tudok mit kezdeni azzal, hogy eddig ilyen szar volt, meg olyan szar. Most az eddigi legnagyobb akadály, a pénzhiány, úgy tűnik elhárult.
Inkább azon kellene gondolkodni, hogyan lehet segíteni semlegesíteni a visszahúzó erőket?

ms07 2016.12.23. 01:25:34

@Batkaa: csak egy nagyon kis észrevétel: a pénzhiány elhárult, ennek azért várd ki a végét, hová fogják önteni a pénzt, mert miniszter úr ezerrel rá van pörögve a tartalékos/sportszövetség/mindenhova lőtér mániájára. Ezek pont olyan területek, amibe Qva sok pénz bele tolhatnak, és elég könnyen el is tüntethetnek. A technika fejlesztést megoldják a maradékból, büszkén átadnak majd 20 gulyáságyút....

zord 2016.12.23. 07:43:31

@Batkaa: @ms07: nekem is az volt kedden a kérdésem: miért domborítják ki jobban a társadalmi részét, ami a legkeményebb dió, amikor van mindenestül huszonezer "bepalizott" ember kerítésen belül, akiket fel lehetne szerelni, szervezni, képezni?

Zord

Batkaa 2016.12.23. 08:55:52

@ms07: @zord: ezek a jó kérdések és most már egyre jobban előtérbe kerül a katonai felsővezetés felelőssége.
A politika kezdi tenni a dolgát, odaadja a pénzt és a feltételei illeszthetők a védelmi elképzelésekbe.
Bizony, meg kellene mozdulnia a szakmának.
Így két irányból is nyomás alá lehetne fogni a minisztériumi szabotőröket.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.23. 10:15:03

A Pénzhiány nem hárult el, egy miniszteri bejelentés nyomán, vagy azért meghirdettek slágvortokban egy programot.
Gyakorlatilag a lőtér program ismét olyan, ahol senki sem fogja tudni elszámolni, hogy hány m3 beton, acél, stb. kerül majd bele, akárcsak a közösségi közlekedésbe..
Ténylegesen sok minden fejleszteni, modernizálni való van a honvédségnél, amelynél kéne prioritási sorrendet tartani. Olyan "***" indokkal hogy azért kell légvédelmet erősíteni mert Olimpia lesz, az csodás, mert ha nem akkor mi van, illetve az Olimpiára inkább vadászgép és Shorad lérak kell, nem közepes-nagy hatótávú komplexmok, márpedig nekünk az hiányzik. A páncélozott járművek kitételtől feláll a szőr a hátamon, hasonlóan a helikopterbeszerzéstől. Ha meglesz a négy Mi-17+ itt van 3 orosz Mi-8T aztán még 1-2 ex iraki Mi-8T és 1-2 nagyjavításra váró Mi-17 + 2 mokuska akkor 5-7 évre nem kell helitender. a MI-17 flotta felét modernizálni kéne NVG-s-re, + repült óraszám növelés és amire békeidőben szükség van az rendelkezésre áll. A Zrinyi program persze elindul, de annyi mozgástér sincs a HM-nek, hogy 4 helyett mind az 5 Mi-17-est nagyjavították , és kettőt még NVG-sre is modernizálhatták volna. Nem furcsa ez az ellentét. Szájkaratében beletolva X milliárd, és közben amire meg kéne arra meg nincs pénz??? Persze lövészköröket meg csinálunk...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.12.23. 10:36:55

Egyébként elnézést a negatív hangvételért. Most olvastam az Indexen az általam nagyon tisztelt
Tölgyessy Péter írásának második részét a Népuralom új modellje címmel.
csak néhány fejezetcím:
---
Kommunikációra cserélt politika
Az ész elveszett tekintélye
---
Ennek eklatáns példája pld. néhány hangzatos címmel ellátott talán ha megvalósul program mint pld. a Zrínyi.. Sajnos nem látok eltökélt tényleges a honvédelemmel kapcsolatos racionális lépéseket, kivéve a kerítésépítést és az illetménymódosításokat.

Beat it! 2016.12.23. 13:39:55

@Batkaa:
Szívesen átolvasnám azt a tanulmányt, amit említettél. Fent van a neten?

@Kelepisti:
Lehet, hogy Zord írta itt valahol, hogy ha elégedettek lesznek a Mi-17 nagyjavításával, küldenek még párat. De ez elég bizonytalan. És ennyi erővel 24-eseket is küldhetnének. 1-2 év haladékot ez jelentene a helitendernek.
Említettük, hogy a 24-esekhez lejárt a pct rakéták üzemideje, és a szankció miatt nem lehet újat venni. Nos, ezt is ki lehetne játszani: visszaküldenék a régi rakétákat "javításra", és újak érkeznének. Hasonlóan a metrókhoz... :)

Batkaa 2016.12.23. 16:00:50

@Kelepisti: teljesen egyetértünk abban, hogy nincs meg a transzparencia kívánatos szintje.
Nem szájkarate, hogy már két éven is be van téve átlag 50 mrd növekmény. Ez és a bejelentett kötelezettségvállalások (ami most már hellyel-közzel a GDP 2%-ot nyalogatja) megalapozottá teszik a reményt, hogy nem puszta szájkaratéról van szó.
A pénzügyminiszter elképzelése ezt aláhúzza, mert a hazai hadiipar visszaépítésének valóban a belátható jövőben a legnagyobb üzlete a gyalogsági harcjármű program lehet.
A Mi-8/17-es típus sorsa így már a réskitöltés, hogy az új technika beállításáig megmaradjon az állomány jártassága. Pont, mire a most nagyjavított gépek üzemideje kifut, elérheti az új technika a kezdeti műveleti képességet. Ehhez viszont azonnal ki kell írni a tendert!
Pontosan arról van szó, hogy az elkövetkező 10 évben minden évben több fegyverrendszer kiválasztása/beérkezése/rendszeresítése kellene, hogy megtörténjen, ezt pedig már most be kellene mutatni.
Szerintem ez nincs kész, a HM erre nincs fölkészülve és ha nekem kellene erre ütemtervet készíteni, 1-másfél év alatt előbb megrostálnám a bandát, kiszórnám onnan a nem odavaló elemeket és ezzel párhuzamosan elvégeztetném az előzetes tervezést és valamikor 2018-ban indulhatna be gőzerővel a beszerzési program, párhuzamosan több tenderrel.
Illetve a raktári tárolt eszközök beszerzése addigra már előreléphetne.
Tehát pontosan kellene címezni a kritikát és a nyomást a minisztériumi faszfejekre kell irányítani. Most onnan tudják kisiklatni az egészet.
Ha stadionozol, azzal csak annyit érsz el, hogy összezárnak a miniszter mögött és a faszfejek malmára hajtod a vizet, mert a baromságaikat eladhatják politikai alapon.
Most támogató kritikára van szükség, ami arra mutat rá, hogy az előremutató politikai program sikeréhez milyen szervezeti változtatásokra van szükség.
Illetve azt kommunikálni, hogy a Honvédség újrafegyverzésének szándéka önmagában támogatandó érték, nem kell hozzá olyan mondva csinált indok, mint az olimpia rendezés.

balou84 2016.12.24. 12:41:18

Egy izlandi kiruccanás nálunk mennyire van benne a pakliban? A csehek harmadszor vannak ahogy nézem.

ms07 2016.12.24. 16:18:24

@balou84: Semennyire. A csehek felvetették, hogy menjünk ki közösen, abból se lett semmi.

Open Skies 2016.12.27. 15:34:44

"...az alakulat alaprendeltetéséből eredő feladatok 2017-ben sem változnak, de fel kell készülni a majd hadrendbe álló új típusú forgó- és merevszárnyas repülőeszközök technikai kiszolgálására, földi technikai eszközeik biztosítására, fegyverzeteik kalibrálására és hitelesítésére."

www.honvedelem.hu/cikk/60994_vasmadarak_gyogyitoi

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.16. 15:03:16

"Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter. A haderő társadalmi kapcsolatainak szorosabbra fonása, illetve a tervezett technikai fejlesztések mellett folytatódik a katonák ütemezett illetményemelése is."

www.honvedelem.hu/cikk/61339_zrinyi_2026

zord 2017.01.16. 21:19:31

@Levente B.: nem is értem, hogy miért most 27 nap elteltével jöttek ki a cikkel. Ennyire fontos a Zrínyi 2026?

Zord

Beat it! 2017.02.03. 08:38:24

Szárazföldi érdekeltség miatt ide teszem:
www.honvedelem.hu/cikk/61688_sardagasztas_tatan
Érdekesség: elővették a SZNAR-10-est is. Azt hittem, már ezt is kivonták. Remélem nem csak az alváza működik...

zord 2017.02.03. 13:46:19

@Beat it!: nagyon érdekes, felírtam a listára, hogy meg kell valahogy fotózni. A radar mégiscsak radar!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.03. 14:59:26

@zord:
Egy vagy két éve valami statikus soron láttam, igaz nem a honvedelem.hu fotója volt. Talán amikor az amcsik ott voltak, és kiállították a cuccokat?

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.03. 16:55:14

@zord:
Facebook vagy egy blogon...próbálok gondolkozni, de mondom az rémlik az amcsik cuccai is ki voltak rakva, és civilek is voltak.

zord 2017.02.03. 17:00:14

@Beat it!: ez talán a legrészletesebb anyag a neten a SzNAR-10/1RL232-ről:

www.rwd-mb3.de/pages/snar10.htm

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.03. 17:05:44

@Levente B.:
Lehet én tévesztettem össze, és a fenti fotóra gondoltam, és azért mondtam egy két évet, mert akkor láttam először. :(

zord 2017.02.03. 17:06:17

@Levente B.: érdekes, mellette az elvetélt kamerás, BTR-80 felderítő változat.

Zord

ms007 2017.02.03. 19:34:33

@Levente B.: Szerintem jól emlékezhetsz, nekem is rémlik egy gyakorlat 1-2 éve, ahol használták

zord 2017.02.03. 23:45:10

@ms007: jó lenne tudni, hogy működik

Zord

ms007 2017.02.04. 19:48:40

@zord: Van több is, működnek is. Igaz, rájuk férne egy felújítás. Van több érdekesség is Tatán, érdemes lenne bejutni szétnézni :)

ms007 2017.02.05. 14:00:21

@zord: Konkrétan nem tudom, egy Tatán szolgáló ennyit mondott, nagyon nem akartam kérdezgetni

Open Skies 2017.02.09. 00:00:30

@Gyömbér Béla: Te tudod hogy ezek mire vonatkoznak pontosan?

zord 2017.02.09. 00:33:33

@Open Skies: mire hármat számolok. De jó sokra. Maradjunk abban, hogy kedves barátaimnak hála immár megtudtam, hogy sok kilométer lesz idén a gépekben. Kell majd a fenntartásra fordítani. Ne feledjük, egész hadseregszinten néhány millió eurók szerepel ezekben a papírokban.

Zord

zord 2017.02.09. 17:17:16

NATO helikopter követelményrendszer 2030-ig és azon túl a volt szolnoki szállító zászlóaljparancsnok, Szabó Miklós alezredes tollából, a JAPCC folyóiratában:

www.japcc.org/future-nato-rotorcraft-force-capability-requirements-2030-beyond/

Zord

Beat it! 2017.02.15. 18:34:53

Csemegézzünk:
www.honvedelem.hu/cikk/61890_a_katonai_hierarchia_legmagasabb_fokan_a_haza_all
"A technikai eszközöket illetően dr. Simicskó István kiemelte: a két balesetet szenvedett Gripent pótolta a haderő, és 2016-ban két darab AS−350B könnyűhelikopterrel bővült a helikopterképesség, amely kicsi, de fontos lépés. Megkezdődött és előreláthatólag májusra befejeződik négy plusz egy Mi−17-es helikopter nagyjavítása is, és négy új Zlin kisgéppel is gyarapszik a légierő. A gépjármű-fejlesztési program is elindult, mint ahogy kiemelt feladat az egyéni felszerelések és a légi szállítóképesség fejlesztése is. Ugyanígy szükség van új helikopterflottára, a tüzér- és légvédelmi képességek fejlesztésére, a híradó-informatikai rendszer modernizálására. Megindult az együttgondolkodás a magyar hadiipar újjáélesztésére is.A cél, hogy 2026-ra a Magyar Honvédség a térség egyik legmeghatározóbb haderejévé váljon."

Azt a 4+1-es számot valami brosúrából vette a miniszter úr, vagy tényleg kimegy még egy gép a javításra?
"Tüzér és légvédelmi képességek fejlesztése": várjuk a konkrétumokat!
"A cél, hogy 2026-ra..." ahhoz, hogy a 2026-ra megvalósuljon, már 2024-25-re rendelkezésre kell állni mindennek. A szerbeknek technikailag, a románoknak számbelileg olyan és annyi cuccaik vannak, hogy nehéz lesz őket megelőzni. Márpedig ha nem tudjuk őket lehagyni, akkor csak egy ábránd, hogy "a térség egyik legmeghatározóbb haderejévé váljunk".
A lózungok után végre várjuk a konkrét terveket. Ha mást nem, legalább a kiválasztási procedúrák követelménymeghatározását. Pl.: légvédelmi rendszer felépítésével szembeni elvárások (ütegszám, hatótávolság és hatómagasság, célcsatornák száma, telepíthetőségi idő elvárásai, stb.)

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.15. 22:28:52

"Azt a 4+1-es számot valami brosúrából vette a miniszter úr, vagy tényleg kimegy még egy gép a javításra? "

4+1 volt a terv, 4 ment ki végül, gondolom valahol elakadt az infó.

Beat it! 2017.02.15. 22:41:21

@Levente B.:
Igen, tudom, ezért is lepne meg, ha a miniszternek nem naprakészek az infói.

JohnTerry 2017.02.18. 10:49:59

@rm40: Nekem az utolsó gondolat tetszik a legjobban: "a lehető legjobban szeretnénk lenyomni az árat". Zseniális!
Lehetne akár az utóbbi negyed évszázad honvédelmi beszerzéseinek a mottója! :D

Mindegy, hogy az adott beszerzésekkel milyen képességekkel gyarapodunk, az nem számít. Ne legyenek illúzióink, minden esetben azt fogják választani ami a legolcsóbb (pl. tartalékos rendszer). Legalább is az én olvasatomban...

exi_ 2017.02.28. 10:58:35

Még húzzuk egy kicsit..:)

"A KUB légvédelmi rakétarendszerrel kapcsolatosan olybá tűnt, hogy a rakéták üzemidejének végére értünk, de a hosszú évek folyamatos gondoskodása, a megfelelő körülmények közötti (fűtött hangárban) történő tárolása miatt a vizsgálatok azt mutatják: lehetőség nyílik még az üzemidő meghosszabbítására. ..Egyébként információim szerint ..napirenden van a KUB fegyverrendszer kiváltásának vizsgálata is"

(www.honvedelem.hu/cikk/62065_uj_parancsnok_regi_szemlelet_bovulo_kihivasok)

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.01. 18:54:10

"Nem fejlesztik a honvédség helikopteres kutató-mentő képességét, derült ki a Magyar Honvédség Katasztrófavédelemmel Összefüggő Beavatkozási Képességének Fejlesztése, címmel tartott projektindító rendezvényen Budapesten nemrégiben."

lhsn.hu/nem-fejlesztik-a-honvedsegi-helikopterek-kutato-mento-kepesseget/

Beat it! 2017.03.01. 19:28:16

@Levente B.:
Azért azt is megemlíthette volna a cikkíró, hogy a katasztrófavédelemre most 2,2 milliárdot költenek, de a 4 Mi-17 nagyjavítása 4 milliárd forint. És köztük van az a két példány is, amely éjjellátózásra alkalmas. Tehát annak a kettőnek a feltámasztása szinte önmagában annyiba kerül, mint a katasztrófavédelemre szánt plusz pénz.

Remélem a PTSZ-M-ek a javítás alkalmával megkapják azt a gumibetétes lánctalpat, amit a többi honvédségi gépen csak elvétve láthatunk... Így akár városban is korlátlanul bevethetők lennének.

zord 2017.03.03. 17:41:46

@Levente B.: @Beat it!: igen, a Mi-17 nagyjavítás a SAR fenntartására irányuló lépés (is). Azt majd meglátjuk, hogy a gépek milyen konfigurációban térnek haza. A "simákba" szerintem display nem kerül, de az NVG-kompatibilis világítást ne zárjuk ki. Lehet, hogy megcsinálják.
A nagy húzás persze az lenne, ha akár az orosz FLIR-t (vannak ott is szép tornyocskák) fölraknák. De az ebbe az összegbe nyilván nem fér bele. Pedig nyolc évre megérné.

De: ez a katasztrófavédelmes program egyszerűen nem erről szólt. Nekünk logikus lenne, de a bürokrácia nem ilyen.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.03. 17:53:55

@zord:
Azt se felejtsük el, hogy a pilóták tényleges NVG-t 5 éve nem repültek, azt kitudja abból a társaságból azóta ki maradt, hogy meg legyen a létszám.

Azt nem tudom volt említve? De szerintem nem hogy az NVG-s gépek úgy is jönnek-e vissza, bár azt hiszem beszéltük, hogy ez lenne a logikus.

Újabb kérdés részemről, ugye van NVG-nél cucc aminek saját üzemideje van, lásd külső fényszóró...azt is kivitték vagy itthon megoldható-e?

zord 2017.03.03. 19:50:32

@Levente B.: ez a riportom 2012-ből:

mno.hu/phalanx/repules-ejjellato-szemuveggel-1075930

A külső fényszóró a gyártónál javítható.

Az NVG-s átalakítás lehetőségéről konkrétan szó volt, de nem sikerült megerősíttetnem.

Zord

zord 2017.03.03. 20:19:51

Namármost ez az érdekes:

"2016. évi CLXXXIX. törvény
a Magyarország Kormánya és az Oroszországi Föderáció Kormánya között a minősített adatok kölcsönös védelméről szóló egyezmény kihirdetéséről"

www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK16212.pdf

83037. oldal

"Magyarország Kormánya és az Oroszországi Föderáció Kormánya, a továbbiakban Felek, attól a szándéktól vezérelve, hogy védelmet biztosítsanak azon minősített adatoknak, melyek cseréje politikai, hadi, haditechnikai, gazdasági vagy más együttműködések során történik, továbbá amelyek ilyen együttműködések alkalmával keletkeztek, figyelembe véve a minősített adatok védelmének biztosításában rejlő közös érdekeket összhangban a Felek állama törvényeinek és egyéb jogszabályainak rendelkezéseivel, a következőkben állapodtak meg"

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.03.07. 10:59:06

Az NVG nemcsak a SAR bevetéseknél fontos, tehát elvileg attól elválasztható bürökratikus értelemben, és a két helikopteren kívül további forgószárnyasokra is fel lehet(ne) szerelni a 4milliárdból
Szvsz. a két Mi-17N-en kívül a többi helikopter marad a régi konfigurációban..

Beat it! 2017.03.08. 10:30:56

"Gyorsan száll a szó, de még gyorsabb Zinovjev udvarában a tett!"
Már meg is érkeztek a PTSZ-ek a Currushoz a felújításra. Alig egy hete emlegettük őket a katasztrófavédelem kapcsán.
iho.hu/hir/Katonai-transzport-erkezett-godollore-170307

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.08. 13:09:09

@Beat it!:
Elég gyorsan értek oda ha lehet így mondani.

ljuka71 2017.03.08. 18:43:02

@Beat it!: Haggyállógva Vászka?

Beat it! 2017.03.08. 19:09:07

@ljuka71:
Az bizony! :)

@Levente B.:
Nem sok képen látszanak, de elég viharvertek, az egyiknek hiányoznak a szélvédői. Rájuk fér a felújítás. De mint mondottam, sugallva a Currusnak: gumibetétes lánctalp kell !!!

@Kelepisti:
"a két Mi-17N-en kívül a többi helikopter marad a régi konfigurációban" - ne legyen igazad, hátha FLIR toronnyal térnek haza... (Érthető, ha nem szerelnek rá, mert "x év után úgyis kivonják". De jó alap lenne egy majdani modern gép előtti gyakorláshoz.)

Beat it! 2017.03.09. 18:20:55

@zord:
36. oldal, 17. a pont: "A felújítás során komplett lánctalpak cseréjével ne számoljanak."
- ennyit a gumibetétes lánctalpakról, és a jármű aszfalton való használhatóságáról. Ezen - a teljes jármű szempontjából - filléres tételen akarnak spórolni?

Beat it! 2017.04.23. 10:29:08

Ezt a kis paródiát láttam, lazításképp megnézhetitek. Vicces, de szomorú is kicsit:
www.youtube.com/watch?v=SibeZtxGYZs
Remélem a Zrínyi program végén (legkésőbb) már nem lesz aktuális.

Open Skies 2017.04.23. 18:49:27

Vagy tragikomédia. A vitorlás beszerzésre gondolok, nem a hozzászólásokra. Azért így linkeltem, hogy ne nektek kelljen kikeresni a beszerzési értesítőből a mahagóni betétet és a többit fontos képességet.

zord 2017.04.23. 19:08:57

@Open Skies: én nem sajnálom a pénzt semmire. De hogy ilyen beszerzésekről kinn vannak a doksik, a komoly dolgokról meg semmi nincs, AZ a felháborító.
Mi van a 24-esekkel? Lesz valami versenyimitáció? Mi van a szállítógépekkel? De ne menjünk messzire? Hol vannak a Mistral 3/készletkorszerűsítés részletei, ára? Mi van az MS20-al? Mi van a bombákkal?
Apró-cseprő gurulóút kátyúzás Szolnokon, akármi, és a komoly beszerzések transzparenciája nulla. A tervekről sincs konkrétum. Mi a sorrend? Mi a prioritás? Egyáltalán milyen haderő kell?

Zord

szasa30 2017.04.23. 21:07:15

Lassan erkezni kell vissza a 4 Mi-17-nek. Lehet tudni, hogy mikorra varhatoak?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.04.24. 14:22:22

Úgy gondolom, hogy a t. HM-nek létezik a újságíró köre a honvédelemért vagy mi a manó..
...
A NER egyit jelent honvédelmi témában.. Kb. annyit is ér, mint a többiben....

Na ne politizáljunk..

zord 2017.04.24. 15:43:17

@Kelepisti: hát, abba nincs sok köszönet. A múlkori radaros cikk is nagy csalódás volt számomra. Nem csak a hibák miatt, hanem hogy ha már baráti sajtó, legalább adhatnának nekik konkrét infót, nem csak kitüntetést. Maradt a 4-4 készlet? Mennyi, mikor? STB.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.04.26. 13:03:22

A multkor kérdés, hogy az Ataka és a mi-24 helikptereink:
Nos:

Egy Sturm komplexum bárminemű átalakítás nélkül képes alkalmazni az Ataka rakéta valamennyi változatát.

részletesebben:
9M120 Ataka irányított páncéltörő
rakéta, első változata 1985-ben
került rendszeresítésre. A 9M120 rakétát a
9M114 bázisán alakították ki. Az alapvető
konstrukciós változtatás a hajtóművet és a
harci részt érintette. Az új hajtómű nagyobb
teljesítménye nagyobb, 6000 m-es indítási
távolságot és kisebb repülési időt, az új harci
rész pedig nagyobb páncélátütő képességet
eredményezett. A kettős kumulatív töltet
megfelelő funkcionálása érdekében az elülső
töltet egy teleszkópos szár közbeiktatásával
kerül megfelelő távolságra a fő résztől, így
a rakéta hossza repülés közben 2100 mm.
Egyéb konstrukciós kialakítását tekintve a
rakéta megegyezik a 9M114 rakétával. A tandem
elrendezésű kumulatív harci rész modernizálását
tovább folytatták Oroszországban
az 1990-es évek kezdetétől, így kialakították
annak jelenleg is rendszerben lévő változatát,
mely a már említett 130 mm-es átmérő mellet
garantálja reaktív páncélzattal védett 800 mm
homogén páncélzat átütését. Ezzel egy időben
kialakításra került egy termobárikus
harci résszel ellátott változat is 9M120F elnevezéssel,
mely harci részének trotil-egyenértéke
9,5 kg. További kialakított Ataka változatok
a 9M220, 9M120M és a 9M220O,
ez utóbbi légi célok nagyobb hatékonyságú
megsemmisítését is lehetővé teszi, hiszen
közelségi gyújtóval is ellátták a repeszhatású
harci részt.
Egy Sturm komplexum bárminemű
átalakítás nélkül képes alkalmazni az
Ataka rakéta valamennyi változatát.

zord 2017.04.26. 16:28:17

@Kelepisti: a próféta szóljon belőled!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.08.18. 18:14:43

A vezérezredes kitért arra is, hogy a most felavatott tisztekkel együtt a Magyar Honvédség teljes személyi állománya részese lehet a Magyar Honvédség „történelmi jelentőségű” fejlődésének. Kifejtette: a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programmal olyan teljes körű megújulásba kezd a Magyar Honvédség, amelyre az elmúlt negyed évszázadban nem volt példa, és hosszú időre meghatározza majd a honvédelem jövőjét. „A program megvalósulásának eredményeként olyan fejlődési pályára állhat a Magyar Honvédség, amellyel a kor színvonalának megfelelő, meghatározó erővé válhat, tovább erősítve Magyarország biztonságát, Európa közös védelmét és a NATO szövetségét” - fogalmazott a Honvéd Vezérkar főnök."

www.honvedelem.hu/cikk/64901_iden_legi_es_vizi_parade_zarja_a_tisztavatast

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2020.09.09. 15:01:25

Azért így három évvel később nyugodtan mondhatom, olyan dolgok történtek, amire senki sem számított. :)

Gaudi 2020.09.09. 15:24:47

@megamovieboy: Igen, én is a stratégiai víztisztító képességen viccelődtem magamban, mikor bejelentették...

zord 2024.04.25. 07:07:03

Nem tudtam hova tegyem ezt a cikket az ukrán tapasztalatok haderőfejlesztési célú értelmezéséről. Az egyik legjobb, amit eddig olvastam. Fábián Sándor alezredes úr munkája.

Talán ide illik:

'....and design national defense approaches that avoid fighting on conventional terms at all costs and are purpose-built for ensuring asymmetry with conventional formations'

mwi.westpoint.edu/the-illusion-of-conventional-war-europe-is-learning-the-wrong-lessons-from-the-conflict-in-ukraine/

Zord
süti beállítások módosítása