Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Explorer-demo Kecskeméten

2016.03.11. 00:02 | zord | 72 komment

Bemutatót tartottak Kecskeméten a Légirendészeti Szolgálat leendő helikoptertípusával.

160311_96_ke_md900_1.jpg

1996. augusztus. Az N9016W lajstromú MD 900-assal még a McDonell-Douglas tartott bemutatót, egyidőben az F/A-18-assal. Az üzleti kísérlethez a kiindulási alapot a rendőrség korábbi MD 500-as beszerzése jelentette. 

160311_96_ke_md900_2.jpg

Tankolás közben túltöltés miatt rengeteg keró folyt ki a kecskeméti reptér esőtől áztatta helikopterleszállójára.

160311_96_ke_md900_3.jpg

Az N9016W lajstromú gép műszerfala.

160311_96_ke_md900_4.jpg

Az 1996-os MDD prezentáció fő attrakciója persze a tengerészgyalogságnak szánt, zsírúj F/A-18D Hornet volt, mellyel Gary Jennings berepülőpilóta repült bemutatókat, és utasköröket.

Zord

Címkék: kecskemét 1996 Explorer McDonnell Douglas MD 902

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr408464152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2016.03.12. 13:27:58

Egy másik kormánylap szerint a Honvédségnek is amerikai helikoptereket veszünk ....

magyaridok.hu/belfold/amerikai-helikoptereket-vesz-a-honvedseg-456553/

piratvitorla 2016.03.12. 21:12:29

@Open Skies: Elég sok hiba van a cikkben...
Amúgy meg hiába találgatnak, úgyse tudni előre (lásd még F-16/Gripen)...

SzedlmajerLaszlo (törölt) 2016.03.14. 08:28:01

Liaz lesz az a balon.

wape 2016.03.15. 16:55:56

@piratvitorla: Milyen hibák vannak a cikkben? Ha már felvetted :)

piratvitorla 2016.03.15. 19:58:43

@SzedlmajerLaszlo:
OK, akkor sorban:
- a katasztrófavédelemnek nem vennének helit (erről szerintem szó se volt)
- Azt írja azért nem írják ki a tendert szerintük, mert a forrást nem tartalmazza az idei költségvetés. Ez ilyen projektet hosszú évek alatt kéne finanszírozni. Sőt, pont az idén nem nagyon kéne fizetni (valószínűleg csak járulékos költségeket).
- a jelenlegi darabszámok se stimmelnek (szerintük 5-5 Mi-8 és Mi-17)
- Az AS-350 igen sok mindenre jó még: pl. különleges műveleti feladatokra (pl. klgs műveleti csoport kiszállítása, oltalmazása géppuskával, mesterlövész alkalmazása), célrepülés, ejtőernyős ugratás stb.

zord 2016.03.15. 20:25:14

@piratvitorla: asszem ez @wape-nek ment.

Zord

zord 2016.03.15. 21:06:51

Még pár képpel frissítve a húsz évvel ezelőtti kecskeméti demóról.

Zord

Open Skies 2016.03.15. 21:11:26

Az ejtőernyős ugratás magamtól nem jutott volna eszembe az AS350-nel kapcsolatban, de tényleg lehet...

www.youtube.com/watch?v=CbBiJ78A6LA

zord 2016.03.16. 11:54:30

@Open Skies: a helikopterszemélyzetek ugyan minden repülésnek örülnek, de a feladat tematizálás az ő jártasságfenntartásuk-helyreállításuk körül kell, hogy forogjon. Az Ecureuil nem többletképesség, hanem a szarból való kimászás egyik lehetősége.

Zord

Open Skies 2016.03.16. 16:51:33

@zord: Szerinted az MD500-asokat is tudnak hasznositani vagy annyi konnyuhelikopterre mar nincs szukseguk?

piratvitorla 2016.03.16. 18:57:51

@zord: A könnyű helikopter kategória igenis jelentene többlet képességet.
Vannak olyan feladatok (pl. mesterlövész alkalmazása), melyre a Mi-8/17 nem alkalmas. (kérdés csinálnak-e majd ilyesmit).
Kiképzésre is sokkal megfelelőbb, mint a Szállító.

piratvitorla 2016.03.16. 18:58:52

@Open Skies: Szerintem egy teljes század hasznos lenne.
Ráadásul az AS350 és az MD-500 nem egy kategória...
A gond az hogy két típus egy csárdában...

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.03.16. 18:59:00

@Open Skies:
Kicsit ábrándos dolog...de én megcsinalnam mint a Little Bird helikoptereket a Black Hawk Down filmben amikor 4 Delta Force katonát vittek.

piratvitorla 2016.03.16. 19:38:04

@Levente B.: A csúszótalpon a rendőrök is szoktak vinni oldalanként 2-2 "harcost" - igaz állva...

zord 2016.03.16. 22:42:59

@Open Skies: @piratvitorla: persze, a típus sok mindenre jó, olyanra is, amire a Mi-8/17 nem, vagy nem gazdaságosan. De ebben a helyzetben, amiben a magyar helis csapat van, szerintem nem erre kell koncentrálni, főleg, hogy most nem egy század, hanem csak két darab esik be. Olyanok lehetnek, mint a MiG-29 mellé az Alba. Segítik az életben maradást, azt, hogy a nagy vasakat arra lehessen használni, amire valók. Ennyi.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.17. 08:34:25

@zord: Én ezt a helikopteres mesterlövész dolgot, a mókussal mint új képességet nem becsülném le. A franciák pld. állandó készültséget tartanak ilyet (nem Párizs óta, hanem jóval előtte). Ráadásul a különleges hadviselés része is lehet ilyen kiképzett személyzet (mármint mesterlövész és hajózók). - Egyébként akár a TEK is rendelkezhetne ilyen emberekkel, de ha Szolnokon lenne azt bevetésekre "kölcsön" is kérhetné esetenként a TEK (gondolok itt tényleg terroristák, veszélyes bűnözők. kilövésére

Persze két helikopter nem sok, és elsősorban tényleg az a fontos, hogy repüljenek.

zord 2016.03.17. 15:58:57

@piratvitorla: elhiszem, hogy most sokaknak pörög a fantáziája. Szerintem mindenki akkor jár jól, ha nem pörög. Ezt most mindenek előtt biztonságosan (!) és jól kell beilleszteni. Mert minden új, minden változás kockázat is, ezt ne felejtsük el!
Ha ez megvan, erről a platformról lehet tájékozódni, és szakmai evaluációt követően (nemcsak a könnyű feladatrendszer, hanem a könnyű-közepes integráció, szinergia tekintetében is) tovább menni.
De még egyszer: first things first!

Zord

piratvitorla 2016.03.17. 16:03:36

@zord: Ráadásul a sereg üzemeltetési, kiképzési stb. rendszere teljesen különbözik a civilekétől, de még a rendőrökétől is...

piratvitorla 2016.03.17. 18:05:24

@Kelepisti: Ha a TEK akarna ilyen képességet ott lenne nekik az MD500.
Egyébként is rengeteget kéne együtt gyakorolni ehhez.
A katonai gépről történő rendőrségi bevetés jogilag is kérdéses lenne...

LHKG Iceman 2016.03.17. 18:10:31

A NOTAR rendszerrel kapcsolatban merültek fel problémák más üzemeltetőnél? Nyilván a promóciós anyagokban csak az előnyöket olvashatjuk. Nehéz eldönteni, hogy előny vagy hátrány-e ez a technológia...

zord 2016.03.17. 19:37:26

@LHKG Iceman: sehol nincs hír arról, hogy problémás lenne. Kakukktojás, ennyi. Több száz gépet adtak el vele, és máig gyártásban vannak.

Itt van róla egy baleseti lista, nem olvastam végig, akinek van kedve nyálazza végig.

aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=EXPL

Zord

zord 2016.03.17. 19:51:54

@LHKG Iceman:

Ok. Megnéztem, van NOTAR rendszeren belüli meghibásodás, anyaghiba eset, yaw control elvesztése. De továbbra sem látom, hogy ez kirívó lenne.

De van itt egy a NOTAR-sajátosságairól:

"The NOTAR system does, however, make its presence known when passing through effective translational lift (ETL). The reason is because the Coanda Effect accounts for 60 percent of the anti-torque below ETL, while the vertical stabs and thruster are primary above it. Consequently, the shudder experienced in all helicopters as they pass through that 16 to 24-knot range is more pronounced in NOTAR-equipped aircraft, because of the “handoff” of anti-torque duties between the three parts of the system. But it isn’t disturbing, nor does it present a safety hazard. You’ll just find that you have to move your feet a bit more than normal in that zone."

www.aviationtoday.com/rw/products/rotor-blades/NOTAR-More-than-What-it-Appears-to-Be_77176.html#.Vur8Tnq_q48

Zord

zord 2016.03.25. 19:07:24

Demeter Márta megtudta a részleteket a rendőrségi Explorerekről:

www.parlament.hu/irom40/09595/09595-0001.pdf

A kérdése:

www.parlament.hu/irom40/09595/09595.pdf

Zord

piratvitorla 2016.03.26. 15:56:19

@zord: Nagyon jó áron vették a rendőrök a helikoptereket, különösen, hogy a kb. 800 millió Ft/db árban benne van a felújítás, az átfestés, a kiképzés, az infrastruktúra, tartalék alkatrészek és 1 év garancia.Ennyiért keleti vonalon kb. nagyjavítani lehet 30 éves Mi-8-ast a ruszkiknál - keleti minőségben...

piratvitorla 2016.03.26. 15:57:16

@zord: Van még egy nagy előnye a NOTAR-nak: a faroklégcsavar nagyon drága, amire így nincs szükség.

Open Skies 2016.03.26. 17:16:40

@piratvitorla: Műszakilag mennyire hasonít egymásra az MD500E és az MD902? Jelent ez előnyt az átképzésnél? Vagy inkább hátrány/veszélyforrás lehet ha csak néhány dolog hasonlít?

piratvitorla 2016.03.26. 19:50:40

@Open Skies: Nem tudom mennyire hasonlítanak egymásra.
De tök mindegy, úgyis normális kiképzést kapnak és sokat is repülnek...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.26. 20:15:15

@piratvitorla: Amikor dicsérni kell, dicsérjünk. Jó üzlet volt nagyon ez a rendőrségi beszerzés. Akik benne voltak, az országnak pénzt takarítottak meg, és legalább fél évtizedre, ha nem egyre, a rendőrségi feladatokra megfelelő forgószárnyast szereztek be.

Beat it! 2016.03.27. 11:29:01

@piratvitorla:
Átfestés... Vajon milyen színűre festik a gépeket? Sötétkékre, mint a régi Hiúzokat? Nappali bevetésnél ez nem túl előnyös. Szerintem jobb lenne valami közepesen szürke, nem csillogó festés. Bár attól függ, mi a célja a légi-sünöknek. Ha feltűnőbbet akarnak, hogy észre vegye őket a bűnöző nappal, akkor tökéletes. Ha félnének, hogy valami terrorista tüzet nyit rájuk, akkor nem jó.

@Kelepisti:
Nagyjavítják a gépeket, vásárolták őket, tehát hosszú távra számolnak velük. Nem hiszem, hogy ez csak fél-egy évtized lenne. Az MD-500-asok mióta állnak szolgálatban? Pláne a Mi-2-esek... Most legalább 5 darabos, egységes, jó minőségű flotta lesz.

piratvitorla 2016.03.27. 19:01:56

@Open Skies: Szerintem az eddigi séma teljesen korrekt...

piratvitorla 2016.03.27. 19:07:31

@Beat it!:
Ezek nem katonai gépek, minek álcázni? (Máshol se láttam álcázófestésű rendőrségi gépet, max. Közép-Amerikában...) És a hagyományos kék festésről már szinte az összes civil megismeri őket...

Nem nagyjavítják őket, hanem felújítják. Nem ugyanaz a kettő...
Az MD-500-asoknak gyakorlatilag "végtelen" az élettartama, nincs korlátozva. Nagyjavítást nem is kell végezni rajtuk, csak kisebb karbantartásokat... Gyaníthatóan az új típus üzemeltetése is hasonló lesz...

piratvitorla 2016.03.27. 19:10:43

@Kelepisti: 10-15 évre korrekt megoldást jelent.
Viszont kérdés, hogy mindkét korábbi típust le tudja-e váltani.
Az MD-500 ideális a járőrözésre, a 900-as inkább Mi-2 méretű...
És a darabszám is nagyobb jelenleg, tehát nem ugyanazt a jelenlétet biztosítja. (Bár az is igaz, hogy pl. az 500-as egyszerre csak szállítónak vagy kutatónak alkalmas. A nagyobb egyszerre két feladatra is jó lehet...)

Beat it! 2016.03.27. 21:08:15

@piratvitorla:
Nem katonai értelemben vett álcázásra gondoltam, ilyesmiről nem is írtam ha visszakeresed. Valami egyszerű low visibility festés szerintem nem volna teljesen értelmetlen. Például hasonló szürke, mint a Gripenjeink, nem túl kirívó lajstrom jelekkel.

piratvitorla 2016.03.27. 21:24:39

@Beat it!: Értettem, hogy mire gondolsz. De szerintem arra sincs szükség. Sőt...
Egyébként olyat (low visibility) se nagyon láttam még rendőr, vámos gépeken... Sőt...
Egyébként tök mindegy, a hangja hamarabb elárulja, mint ahogy látszódik....

Batkaa 2016.03.28. 19:35:51

@Beat it!: A rendőri feladat része, hogy a jelenlét látható legyen, első pillantásra felismerhető festés kell.

Beat it! 2016.03.28. 22:21:07

@Batkaa:
Igen, ez egy elfogadható magyarázat.

Mi a helyzet a Mókuskákkal? Valakinek van infója? Gondolom ha szolgálatba állnak, lesz valami kis hírverés körülöttük.

piratvitorla 2016.03.29. 12:28:18

@Batkaa: Nem minden feladatnál jó, ha tudják, hogy ott van (pl. bűnöző keresése), de a többségnél így van...

zord 2016.04.14. 19:04:29

@Gyömbér Béla:

Én úgy tudom, csak az egyik, szigorúan a légijárművekre vonatkozó szerződés értékét sikerült megtalálni. A másikkal együtt (felszerelés, alkatrész, esedékes karbantartás, több száz repült órányi átképzés, stb) már messze nem igaz a háromszoros ár.
Nekem még az eredeti hír után többen azt mondták a csomag részleteinek ismeretében, hogy jó üzlet.
Persze, a tanulság az, hogy ha transzparens lett volna a dolog, most kevesebb lenne a zaj.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.04.14. 19:41:02

Az ellenzéknek, ha a kormány jó üzletet csinál, most azt csinált a Belügyminisztérium ezekkel a forgószárnyasokkal, akkor azt meg kéne becsülni. Nem kell támogatni a kormányt, de néha el kéne ismeri, ha valami jó az országnak.

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.04.14. 21:24:27

@zord: @Kelepisti: egyetértek, a magam részéről meglepődtem, hogy felmerült ez a probléma. Számomra annyiban azért mégis érdekes a történet, hogy Németországban sincs másként, és ott is vannak jó bizniszek az "inkurrens" eszközök felújításában, nem csak Magyarországon...

Gyömbér Béla · http://www.gyomberbela.blog.hu 2016.04.19. 09:07:37

Miután a NOL megint írt egy cikket arra gondoltam összefoglalom a gondolataimat a beszerzésről:

gyomberbela.blog.hu/2016/04/19/rendorsegi_helikopter

Open Skies 2016.04.22. 00:48:01

"A különböző alrendszereknek nagyon szigorú üzemidős korlátai vannak. Vettem a fáradságot és kikerestem a neten az MD-902 alrendszereinek az üzemidő korlátait... "

htka.hu/kozosseg/discussion/comment/262644/#Comment_262644

Open Skies 2016.05.14. 22:54:58

És közben titokban megkezdődött a rendőrségi Mi-2-esek kivonása. Az R-13-as már valahol Csehországban van.

www.youtube.com/watch?v=Q6zHKzO8l44

Jó lenne még utoljára megfotózni őket.

Open Skies 2016.05.14. 22:55:57

@Zord: Hová lett a német MD902-ről szóló blog bejegyzés?

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.05.15. 09:50:28

@Open Skies:
Pénteken Óbuda felett ment el egy meglepően alacsonyan...lehet ő volt az.

zord 2016.05.16. 10:08:42

@Open Skies: ez az. A saját ősi fotóimból raktam ide fel, a németet ide soha nem raktam fel. Úgymond ez a német-rendőrségi exploreres bejegyzés itt.

Zord

Open Skies 2016.05.16. 11:05:39

@zord: Ok. Lehet hogy az MNO-s cikkeddel kevertem. Az ott szereplő zöld csíkos helikopterre emlékeztem és egy rövid blogbejegyzésre.

Hollywood 2016.06.28. 08:10:45

Üdvözletem!

Ma reggel láttam hogy a Készenléti Rendőrség budapesti lakatanyájába több MI - 2 -es helikoptert halmoztak fel.(különböző színben pompáztak).

Tudja valaki hogy mi lesz a további sorsuk illetve hogy miért pont ide hozták őket?

Hollywood

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.28. 08:44:21

@Hollywood: Mert ott senki sem fotózhatja le őket, és nem kérdezhetnek a gaz újságírók :)

viszont komolyan, szerintem azok a gépek már nem fognak repülni fegyveres testületnél. A rendőrségnek nem kell, a hadseregben maximum a MotorSzics által végzett hajtóműcserével (ők erősebbet tudnak beépíteni, van ilyen programjuk) lehetnének alkalmasak kb. a Mokuska feladataira. Ez nem biznisz szerintem bizonyos köröknek.

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.06.28. 09:57:47

@Hollywood: @Kelepisti:
Az elmúlt 1-2 évben - ha jól tudom mindegyiket - Debrecenből vitték fel és mindegyik katonai terepmintás.

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.06.28. 10:21:26

@Levente B.:
Úgy értettem melyikeket Debrecenből vitték fel.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.28. 12:45:53

A kérdés, hogy mi a fenének. Én mást értelmes magyarázatot nem látok, hogy a készenléti rendőrség udvarán viszonylag minimális esély a fényképezés.

Hollywood 2016.06.28. 21:42:17

@Kelepisti: @Levente B.:

Vissza felé is megnéztem őket. Kb 7 darab Mi-2 gépet láttam az udvaron. Volt ami kék és volt ami terepszínben pompázott.

A tererepszínűek is valamikor a rendőrségnél repültek?
Gondolom egyik gép sem a saját forgószárnyán érkezett ide?!

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.06.28. 21:45:36

@Hollywood:
A terepszinuek mind honvédségi gépek voltak régen.

Open Skies 2016.06.28. 21:50:58

@Hollywood: Gondolom, valaki üzletet lát benne. Pl.el lehet adni őket oda, ahová az először kivont rendőrségi Mi-2 is elrepült.

zord 2016.06.29. 18:32:55

@T.Tom: Grat! Az ilyet NAGGGGYON NAGYRA becsülöm!

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2016.06.29. 18:43:20

@zord: Köszönöm, bár igazából útba esik munkába menet. Én is tegnap reggel vettem észre őket.

Beat it! 2016.06.29. 22:16:12

@T.Tom:
Üzenjük Brüsszelnek, hogy ők is megértsék: használt Mi-2-est vegyenek! :)
Látszik a plakát csücske, gondoltam kiegészítem.

zord 2016.06.30. 09:20:48

@Beat it!: igen, a kőkemény rezsim, ami ugat, de helikopterekkel bizonyosan nem harap! Tiszta szimbolika!

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2016.06.30. 18:27:11

@Beat it!: :)
Gondoltam nem vágom ki teljesen

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2016.07.13. 16:55:11

Update: 1 db mentős Mi-2-est láttam ma még a fentieken kívül az egyik debreceni hangárban. Sajnos kép viszont nem sikerült róla
süti beállítások módosítása