Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 33. (2015. dec.)

2015.12.01. 22:15 | zord | 416 komment

A magyar katonai repülés ügyének egyik egészében sikeresnek értékelhető lépéseként egy MiG-21-es került az újdonsült kecskeméti körforgalomba, hogy hirdesse, miről (is) hírös ez a város.

151201_airpowernews33m.jpg

Zord 

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr508131476

2015.12.29. 21:38:34

Valamint, a másik szárny alatt lévő adatközlő konténer is a popeyehez tartozik

Open Skies 2015.12.30. 00:06:28

@ms07: A Kecskeméten hasraszállt géppel mi a helyzet? Volt egyszer itt hír, hogy az egyik kecskeméti hangárban saab-os emberek dolgoznak rajta. Fél év alatt mire jutottak?

A cikk az elején csak a kétüléses pótlásáról beszél a végén pedig mindkét gépről. 33 millió USD az jó ár egy új Gripenért, a lízing szerződést figyelembe véve?

És ebből az is kiderül, hogy a jelenlegi szerződésben nincs a megsemmisült gépek pótlására vonatkozó rész.

zord 2015.12.30. 00:17:15

@ms07:

MAGYAR KÖZLÖNY • 2015. évi 207. szám 27881 IX. Határozatok Tára A Kormány 2008/2015. (XII. 29.) Korm. határozata a Magyar Honvédség hadrendjében lévő 2015. május 19-én súlyosan megrongálódott JAS-39D Gripen repülőgép pótlása érdekében a Magyar Köztársaság Honvédelmi Minisztériuma és a Svéd Királyság Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség [Swedish Defence and Security Export Agency (FXM)] elnevezésű szervezete között fennálló Bérleti Megállapodás módosítására vonatkozó feladatokról A Kormány a) b) c) egyetért azzal, hogy a  Magyar Köztársaság Honvédelmi Minisztériuma és a  Svéd Királyság Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség [Swedish Defence and Security Export Agency (FXM)] elnevezésű szervezete között a  JAS 39 Gripen típusú repülőgépek bérletével kapcsolatos részletes feltételeket tartalmazó Bérleti Megállapodásban (a  továbbiakban: bérleti szerződés) meghatározott feltételek a  repülőgép-flotta helyreállítására vonatkozó követelményekkel módosításra kerüljenek; felhívja a  honvédelemért felelős minisztert, hogy kezdje meg a  bérleti szerződés módosítására irányuló tárgyalásokat; az  államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 111/E.  § (2)  bekezdésében biztosított jogkörében eljárva engedélyezi, hogy az  állam nevében a  honvédelemért felelős miniszter a  központi költségvetés XIII. Honvédelmi Minisztérium fejezetnek az  érintett beszerzéssel kapcsolatos kiadásait tartalmazó költségvetési kiadási előirányzata terhére a  bérleti szerződés módosítását aláírja azzal, hogy 2017–2026  között a  módosítással járó többlet kifizetés a  2015. december 16-i MNB devizaárfolyamon és a 2001. első negyedévi gazdasági árszinten számítva nem haladhatja meg a 9,5 milliárd Ft-ot.

Orbán s.k.

Zord

2015.12.30. 00:42:16

@Open Skies: Van még C/D gyártás egyáltalán? Szerintem, ha lenne infó a hasra szálltról, akkor itt a blogon már tudnánk róla :-) Annyira nem tört össze, a legnagyobb meló, valószínűleg a pilótafülke újjáépítése

zord 2015.12.30. 00:49:36

Végre itt van a 2016-os csapatmozgásos korm.hat.

2015. december 28., hétfő 205. szám 27656.old

1987/2015. (XII. 28.) Korm. határozat
A 2016. évi határátlépéssel járó csapatmozgások engedélyezéséről

www.magyarkozlony.hu/hivatalos-lapok/c8f2b8162c53d9537d9822746e41fee738f2793c/dokumentumok/fab9de980f0bf943729da2da9d642dafa844156d/letoltes

Zord

zord 2015.12.30. 00:59:29

@ms07: már írtam róla. A 30-as gyógyul Linköpingben. A 42-es pótlása egy valamilyen "elfekvő" gép átépítésével történik meg 2017-ig. A tervekben szó volt az opciók lehívásáról ...ez lesz abból az egyik, de a 9,5 milliárd alapján nem lesz plusz gép, hogy a flotta felmehessen 15-re, amire igény lenne.

Zord

2015.12.30. 01:26:35

@zord: lemaradtam. Hogyan vitték ki Svédbe?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.30. 09:18:47

@ms07: Erről Én is lemaradtam. Amikor utoljára láttam, akkor még itthon javítgatták, Stonefort akkor fotózta le. (Az én képem elmosódott lett árműből haladva)...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.30. 12:43:58

Lassan tényleg megérkeznek a Super Tucano COIN gépek Afganisztánba. Lehet, hogy okosabb lenne az ISIS/ISIL ellen is ilyen olcsó de pakolható gépekkel harcolni a nyugatiaknak, csak hát a USAF-nak minden gép eretnek, amely nem szuperszonikus, vagy alacsony észlelhetőségű és nem az X Wing elektronikája van beszerelve :)

www.military.com/daily-news/2015/12/28/after-delays-a29-attack-aircraft-to-arrive-afghanistan-2016.html

zord 2015.12.30. 20:27:13

@ms07:

Ezt az 1,39-et már 2012 óta tudjuk, a heli ügyben pedig aki a LégierőBlogot olvassa, az talán olvasta a fenti kommentet december elején Lázár szerepéről:

legiero.blog.hu/2015/12/01/airpowernews_33_2015_dec/full_commentlist/1#c28747420

Zord

Beat it! 2015.12.30. 20:43:42

@ms07: @zord:
Kísértetiesen ismerős szavak:
'Ezen felül – tette hozzá – 2022-ig nemcsak a honvédelmi tárca „GDP százalékában kifejezett támogatási főösszege növekszik, hanem a nominális GDP is”, így a honvédelmi tárca támogatási főösszege 2022-re nominálisan várhatóan a jövő évi összeg kétszeresét is eléri.'
Bla-bla-bla. Valaki ráguglizhat, nekem ehhez már nincs kedvem. Unásig ismételt lózungok. A tárcának pedig marad a Lóf@sz.
A Fidesz majd akkor szívja meg, ha 2022-ben is ő lesz kormányon és be kell váltani az ígéretet. De lehet még akkor sem. Ma ezt mondták, holnap meg úgysem tartják érvényesnek.
Mennyi volt idén a büdzsé GDP arányosan? És mennyi lesz jövőre? Történek emelés? Persze hogy nem. A helitenderrel pedig az lesz a helyzet, mint Romániában a sztrádaépítésekkel. Ha nagy pénzt akaszthat le valaki belőle, akkor lesz.

ms07 (törölt) 2015.12.30. 21:01:48

Idén ősszel, Wales-ben nem az volt, hogy vállaltuk a 2 százalékot? 2022 körülre?

zord 2015.12.30. 22:09:15

60 helyett 8-10 Caracalt vehetnek csak a lengyelek...nyilván kell a megrendelés az amerikai elvtársaknak is:

www.defensenews.com/story/defense/international/europe/2015/12/29/poland-cut-caracal-order-reconsider-black-hawk-aw149/78039008/

Zord

zord 2015.12.30. 22:28:48

@Beat it!: @ms07:

Valamikor idén, nem tudom már Simi volt-e, vagy még Nárcisz, valami kommunikátor/tanácsadó rájött, hogy a mélypont ~0,7-nek közel kétszerese a 2012-ben már beígért 1,39 és azóta így kommunikálnak. Hiszen ez sokkal jobban hangzik, mint az, hogy 0,1-es lépcsőkkel 7 év alatt felmászunk 1,39-re, nem?
Walesben azt vállalta mindenki, hogy közelítenek a 2 százalékhoz, nem azt, hogy el is érik, pláne nem egy konkrét időpontra. Mi is közelítünk, szóval teljesítjük :-)

A baj csak az, hogy ahogy a nagykövet úr mondta, a környező országok komoly emeléseivel elhalványul a "magyar katona szarból is várat tud építeni" imázs is, az egyetlen presztízsünk a NATO-ban. Szűk időkben lehet ilyesmivel operálni, az olyanokban, ami felé tartunk, ez kevés.

Zord

zord 2015.12.30. 23:44:23

Fedezékben kaptak szét egy Oszát BETAB-500-assal Szu-34-esről:

syria.mil.ru/news/more.htm?id=12073140@egNews

Zord

zord 2015.12.31. 00:11:50

Aláírták a hitelszerződést a rejtélyes grúziai MBDA lérak-üzlet kapcsán. Állítólag VL-MICA, de ahhoz nekem túl kevésnek tűnik a pénz:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/170086/georgia-buys-air_defense-systems-from-france.html

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.31. 10:18:18

@zord: Lehet dumálni a 2%-ról eléréséről, de 2022 kicsti messze van, és amikor meg leesünk Európa csöcséről (a fejlesztési pénzekről), mint pld. a Spanyolok, úgy fog meredeken csökken minden, mivel termelő beruházás 5 év alatt nem történt az országban, néhány autó, és motor összeszerelő üzem van, némi mezőgazdasággal. Az oktatás haldoklik, és a K+F alapú társadalom helyetti, munka (közmunka) alapú társadalom látványosan fog szétesni, ahogy megszűnnek az EU fejlesztési pénzek. Gyakorlatilag 5 év alatt 90%-ban amit beruháztunk (elloptak) mi a maradék 10-15%-ot adtuk a nemzeti jövedelemből az szinte semmi későbbi hasznot nem fog hajtani.
Mi a fene volt amiben például fejlődött, modernizálódott a honvédségünk 5 év alatt?
- hosszabb ideig van Griff lizing, talán kedvezőbbek a feltételek, több lett átlagosan a repülési idő, - de a feladat is - viszont nem lesznek mieink a gépek a végén. Végre van/lesz némi GBU-nk, bár most még csak gyakorlóról tudok.
- vannak újabb Mistral lérakjaink (és van hozzá lokátor is)
- beszereztek "balkézről" 3 db. Mi-8T polgri helikoptert
- beszereztek néhány UAV-ot elsősorban a KMZ-nek
.... és ennyi szerintem, A többi pld. a stacionáris 3D lokátorok, rádiók stb. nem Orbán féle dolgok, előtte lettek letárgyalva.
Mi az ami nem lett:
Nincs több és modernizált harckocsink,
Nincs önjáró lövegünk, sorozatvetőnk,
modern páncéltörő rakétánk (kivéve talán METIS), nincsenek gyalogsági harcjárművek,
nincs modern A2/AD, és MANPADS, (gyakorlatilag csapatlégvédelem+összemosva a légvédelemmel, két kisebb és nagyobb hatótávolságú SHORAD kompexunól áll, néhány osztállyal.
nincsenek tüzérségi lokátorok,
nincsenek harci helikoptereink,
fél tucat szállító helikopterünk van, ezeknek kb. fele ami működőképes egyidőben,
Nincs ismét NVG képesség,
2016. második félévtől ha minden igaz a mai 3 db-os AN-26 szállító flotta, már csak 1 gépből fog állni.
had ne folytassam...
+ Nincs elegendő harci repülőgépünk sem.
Így indulunk neki 1016-nak, és erre lehet büszke a Nemzet és a (nemzetvezető+uralkodó klikkje+és szavazói). BUÉK..

zord 2015.12.31. 12:04:27

@Kelepisti: hát igen. 2020 után ugrik a majom a vízbe.

Zord

Open Skies 2015.12.31. 22:02:35

SIGINT Gulfstream G550 Ausztriának?

www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/639406

("Air force" fejezetnél, lentről a harmadik)

Open Skies 2015.12.31. 22:23:42

Ja nem, Ausztráliának. Pedig már nagyon csodálkoztam :)

zord 2016.01.01. 01:46:30

Lőtt-e Volhovot az előpataki osztály Sepsiszentgyörgyre 26 éve?

www.hirmondo.ro/web/index.php/riport/62259-Npfelkels-Sepsiszentgyrgyn---rsz.html

Zord

zord 2016.01.01. 02:36:56

MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred.

Nem akárhol, ezen a 93 ezer négyzetkilométeren! Ha ezt nem felejtitek el, nagy baj nem lehet.

És köszönjük a szolgálatot azoknak, akik eddig, a maguk szerény, kárpát-medencei, nem burgerevő módján tették.

By the way:

legiero.blog.hu/2015/05/08/szolnoki_bemutato_kmz_kvz_kmke

Zord

Beat it! 2016.01.01. 13:23:36

@zord:
2 darab különleges ezred. Helikopterek híjján majd busszal mennek a bevetésre! Legalább nincs szükség a fast rope-ra. úgyis veszélyes dolog. :D Bár kötelet vihetnek, jól jön, ha lerobban az egyik busz. :D

ms07 (törölt) 2016.01.01. 14:45:52

An-26 alkatrészek, üzemidő hosszabbítás

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/3/d5/21000/notice.pdf

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.01. 16:52:31

@ms07: Jól sejtek előre ukrán győztest?
Jó lenne inkább azt olvasni, hogy a újabb menekülés a győzelembe helyett, három új taktikai szállítógép lízingre/ tartós bérletre netalán részletfizetéses megvásárlására írtunk ki közbeszerzés..
A smminél több, a kormány a HM újabb vészjelzésére a legolcsóbb választ adta, figyelembe véve, hogy modernizálja a honvédségünket..

@Beat it!: A különleges ezredek számomra mindig önbecsapásnak tünnek, kb. olyannak mint a Koztársasági Gárdák. Hangzatos elnevezés alatt, minimális létszámú századokkal, teljes létszámra fel sem töltött állománnyal, erőt sugárzó elnevezést.
Igaz az eddigi zljk századaiban se voltak feltöltve, a másik pedig a fegyverzet... hazánk 1-2 századnyi könnyűgyalogost tud, úgy-ahogy felszerelni.. A többiek kevlársisak, málhamellény, és AK..RPG7.. talán a Kronsberg taktikai rádiók megfelelőek..

Beat it! 2016.01.01. 18:58:12

@ms07:
"3 db An-26 típusú szállító repülőgép üzemképességének biztosítása érdekében alkatrészek biztosítása,
valamint javítási és üzemidő hosszabbítási szolgáltatások elvégzése 2016-2018 években."
- eddig is sejthették akik rajta tartják a szemüket a honvédelmen, hogy 3 Ancsa van üzemképesen. Most viszont már biztos.

@Kelepisti:
Mondjuk eddig amiatt nem féltem, hogy a személyi felszerelés nem lenne megfelelő. Csak heli nincs mellé. És ha egy zászlóaljat ezreddé szerveznek, arra következtetnék, hogy nőtt a létszám. Persze itt jöhet a képbe az általad említett "parasztvakítás".

Beat it! 2016.01.01. 19:23:20

@ms07:
Most látom, van itt más is:
3 darab JAK-52 típusú repülőgép nagyjavítása.
Itt mondjuk érdekelne, hogy ennyi az össz gépszám, vagy csak ennyi megy most javításra?
És van itt egy Mi-8 / 17 üzembentartási szerződés 570 millió forintról:
honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/2/6f/11000/Szerz%C5%91d%C3%A9s%20oda%C3%ADt%C3%A9l%C3%A9s%C3%A9r%C5%91l%20sz%C3%B3l%C3%B3%20hirdetm%C3%A9ny.pdf

ms07 (törölt) 2016.01.01. 19:38:45

- "MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred" - ez tulajdonképp azt jelenti, hogy a 88-asokat és a 34-es Bercsényit összevonják, ha jól tudom. (?)

- ezekből a kiírásokból is látszik, hogy semmi előrelépésre nem lehet számítani, még jó pár évig. Már nagyon sok milliárd kellene, amit nem vállalnak be.

- Az idei nagyjavítás is ukránba volt, szerintem egyértelmű, hogy most is ott lesz

zord 2016.01.01. 19:51:38

@ms07:

Nem. Az MH 34 lesz az alap, a 88 megszűnik és jó esetben kötelékzászlóalj lesz belőle. A vonatkozó intézkedésből kiderül, hogy számítanak kiválásra. Itt uraim az amerikai csík tolja a repülőt. A "Global SOF Network" koncepció. Az egyendíszeket az amerikai karácsonyfára teszik fel.

Zord

zord 2016.01.01. 21:35:15

Egy kis irodalom a MH 2. KRE alapításához:

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2015/11.pdf

61/2015. (XI. 4.) HM utasítás A Magyar Honvédség különleges műveleti képességének átalakításával kapcsolatos egyes feladatokról 872. old

84/2015. (HK 11.) HM KÁT-HVKF együttes intézkedés A Magyar Honvédség különleges műveleti képességének átalakításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról 902. old

És még:

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2015/12.pdf

62/2015. (HK 12.) HVK HDMCSF szakutasítás A Magyar Honvédség különleges műveleti képesség átalakításával kapcsolatos hadműveleti szakfeladatokról 1011. old

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.02. 13:35:20

Szép időknek nézünk elébe 216-ban. Kvázi szerintem ezért nem láttunk pld. a BAP elfogásokról képeket
.....
A Honvédség mely alakulatainak hány katonája működik közre a határrendészeti feladatok ellátásában? Ezt próbálta megtudni az MSZP-s Demeter Márta, ezért a képviselő írásbeli kérdéssel fordult a honvédelmi miniszterhez.

Simicskó István miniszter válasza azonban nem szólt konkrét adatról. El is árulta, hogy miért: "a Honvédség védelmi képességének, hadrafoghatóságának biztosításával összefüggő
adatok a keletkezésüktől számított 30 évig honvédelmi és nemzetbiztonsági érdekből nem nyilvánosak."
.....
erre minden sz*rt rá lehet fogni.

Beat it! 2016.01.02. 15:09:51

@Kelepisti:
Gyorsan tanul ez a Simicskó. Már Golyófej / Hajasbaba / Mr Nárcisz is ezt a sablont dobta be, ha nem akart vagy nem tudott válaszolni valamire.
Pedig lenne egy sokkal rövidebb verzió is: "Semmi közöd hozzá".

zord 2016.01.02. 16:53:27

@Kelepisti: @Beat it!: valamikor 2010 után HM és vkf kezébe nagyobb lehetőségek lettek adva minősítés terén.
Jóformán eseti alapon mindent titkosíthatnak.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.02. 17:06:19

@Beat it!:
Demeter Márta aki ha jól tudom a Honv.biz.tagja lehet, hogy joga van ilyeneket kérdezni (más kérdés, a választ nem hozhatja nyilvánosságra.
Azonban a dolog lényege, hogy a honvédségünk elemi képességeiről, és szinte minden normális kérdésről, ami nem agitprop (és a Rogánon keresztül megy) arról kuss lesz.)
Elvtársak a nemzetközi helyzet fokozódik... és a mi munkánk is. Nem véletlenül nem közöl a HT a mai honvédségről szinte semmi cikket....
Fero:
Aki hazudik az csal, aki hazudik az lop, hazudni, csalni csúnya dolog :-(

zord 2016.01.02. 17:14:03

@Beat it!: a Jakok lekerültek a napirendről. Zlin az irány.

Zord

Beat it! 2016.01.02. 20:13:39

@zord:
A Zlinnel most olyan új dolgot mondtál, ami az idelátogatók többségét érdekelné. Ha publikus, akkor fejtsd ki jobban.
Szerinted a félmilliárdos Mi-8/17 fenntartási szerződésbe mi férhet bele? Nagyjavítás is? Vagy leállított példányok feltámasztása esetleg?

Open Skies 2016.01.02. 20:29:35

@Beat it!: Hogy mi fér bele 2 millió USA dollárba? Néhány alkatrész a három "új" Mi-8-ashoz hogy még pár évig repülhessenek.

Open Skies 2016.01.02. 20:47:58

Hihetetlenek ezek a fordulatok a haditechnikai beszerzéseink terén.

Liverbird 2016.01.02. 23:48:00

@zord: Ha az L-39NG-nek ágyaznak meg, tőlem jöhetnek a Zlinek :)

Open Skies 2016.01.03. 00:30:35

@Liverbird: az L-39NG mégis mire kellene nekünk? Nosztalgiázni, milyen volt a MiG-29 - L-39 páros, csak modernebb kivitelben?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.03. 02:38:48

@Open Skies: Én sem értem, hogy miért erőltetik ezt egyesek. Teljesen felesleges. A kényszer vegetálást akarják visszahozni....?

Open Skies 2016.01.03. 02:59:08

Monino felé csak egy kis kitérő:

"Balashikha near Moscow, and it has a unique air defense artillery museum"

englishrussia.com/2016/01/02/air-defense-museum-stationed-on-the-street-next-to-regular-houses/

JohnTerry 2016.01.03. 09:39:47

@Open Skies: Szerintem a jelenlegi 14 (12) gépes Gripen flotta mellé teljesen életszerű lenne egy kisebb századnyi (8-10) szubszonikus sugárhajtású típus beszerzése (főleg, hogy katasztrofálisan kevés a kétüléses Gripen).
Nagyon sok olyan kiképzési feladat van amire szintén megfelelő egy olcsóbban fenntartható egyszerűbb típus, a növendék hajózók képzését fel lehetne pörgetni. Most nem kell nagy dolgokra gondolni: navigációs-útvonalrepülések, egyszerű légterezés, kötelékrepülés, aerobatics, földi célok támadása egyszerűbb fegyverzettel, kis sebességű-kis magasságú célelfogás és WVR légiharc.
Ezeken kívül a Gripenekkel DACT-t gyakorolhatnának. A vásárolt fegyverzettől függően éles CAS is megoldható lenne.

Természetesen mindezek végrehajthatók a Gripennel is. Csak az a baj, hogy abból kevés van és a politika mindent velük akar megoldani. Ha lenne mondjuk 24 Griff (abból 4-6 Delta) nem lenne szükséges szubszonikus típus, de lehet még a harci helikopter sem. De, nem úgy néz ki, hogy a svéd típunak gyarapodna a száma, így valamerre el kell mozdulni.

Alapvetően a légierőt rendszerben kell felfogni, vannak feladatok amit meg kell oldani a kijelölt erőkkel és eszközökkel. Ha egy speciális típust, egy másik univerzális ki tud váltani az nem baj, csak akkor sok legyen belőle. Nekünk van megfelelően univerzális típusunk, amivel elméletileg mindent meg tudnak csinálni, de a gyakorlatban ez nagyon kevés...

Azon meg szerintem kár gondolkozni, hogy egy új típus beszerzését követően mennyire lesz megfelelően üzemeltetve...(mennyire fog szétrohadni vagy sem). Tudom sok,volt a negatív tapasztalat az elmúlt 25 évben. De, ehhez nem szabad úgy hozzáálni, hogy "úgyis szétrohad". Ennyi erővel ne vegyünk semmit...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.03. 09:51:36

@JohnTerry: Ha már ábrándozunk, akkor szerintem értelmes arra gondolni, hogy felesleges újabb géptípussal bővíteni a palettát. Az egyhajtóműves Gripen üzem és kenőanyagát fizetjük, valamint a hajózókat, műszakiakat, és a gyakorlatokn felhasznált fegyverzetet. Minden más a svéd dolga. Ezért lenne okos lépés több gépet lízingelni, akár hosszabb időszakra, mivel Magyarország hadserege képtelen saját üzemeltetésre, korlátolt, politikusai és a HM impontens érdekérvényesítő képessége miatt. Amint más technikát is behozunk, és mienk lenne, a szupport, stb. egy idő múlva egyik része donor lenne, mert nem adna a politika az üzemeltetésre pénzt, és a hadrafoghatóság is a béka alatt lenne. A Gripen szerződés nagyon drága, de ez az egyetlen mód, hogy ne az atkuális kormányzat játékszere legyen. Igy is komolyan befolyásolják az üzemanyag, fegyverzet, gyakorlófegyverzet és humán kiadások korlátozásával, a Gripen mint rendszer alkalmazását. ezért nem szabad bszerezni sem NG-t sem más harci repülőgépet. Csak Gripent és csak lízingben, mert Magyarországról van szó. A csehek más tészta, ott van repülési kultúra, kormányzati felelősség, jövőkép stb. Igaz nincs 20 új standionjuk ...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.03. 14:30:02

@Levente B.: Ezekről meg lemaradtunk. Pedig valószínűleg a Lengyel vagy Német látogatás során meg lehetett volna nézni a kínai egységeket.

Flankerr 2016.01.03. 16:31:36

Simicskó részletesen..
www.origo.hu/itthon/20160102-simicsko-meg-kell-becsulni-a-katonakat.html

Full amatőrként amit látok:

1. új beszerzésről, modernizálásról egy szó sem esik.
2. a tartalékos dolgok, fiatalok felé nyitás többszöri hangsúlyozása miatt úgy gondolom, most már neki is leesett: még ebben a mini hadseregben is több ezres létszámhiány van, amit nem 2 perc lesz feltölteni, if ever..
3. szubjektív kiegészítés: nem sok minden fog változni 2016-ban..

+1: én nem voltam se tartalékos, se katona, ezért a többieket kérdezem: Lenne bármiféle értelme az említett, önkéntes alapú 1 hónapos kiképzésnek?

Beat it! 2016.01.03. 18:37:19

@Flankerr:
Az az érzésem, hogy bármennyire is képben van a miniszter (már ha Simicskó képben volt a honvédelmi helyzettel, de tételezzük fel, hogy igen), a miniszteri teendőkkel járó bürokratikus sallangok, a rendszer megváltoztathatatlansága, a hivatali vízfej egy idő után elviszi az "erdőbe". Pontosabban nem fogja látni a fától az erdőt. Ezért gyökeres változást sem fog elérni.
Nemrég volt róla szó, hogy NATO elvárás lenne a honvédelmi költségvetés 20%-ának fejlesztésekre történő fordítása. Évekkel ezelőtt, de lehet még a 90-es években arról volt szó, hogy 30-30-30 %-osnak kellene lennie a honvédelmi költségvetés megoszlásának. Ebből az egyik 30% a fejlesztés lenne. (A másik talán a fenntartás, a harmadik pedig bér jellegű, de ebben nem vagyok biztos). A kérdésem: megtörtént az elmúlt években a költségvetés 30%-ának fejlesztésre történő fordítása? Nem hiszem. Ugyanis az 80-100 milliárd körüli tétel lett volna évente. De a 20%-ot se nagyon hiszem, hogy beváltják. A NATO megadja az irányelveket, a nemzeti kormányok pedig tojnak rá. Lásd még: GDP arányos 2%-os honv. költségvetés.

zord 2016.01.03. 22:10:43

Na ebből mi lesz? Szerintem bazira le van a kormány maradva a honvédségi "intézkedésekkel":

edition.cnn.com/2016/01/03/middleeast/saudi-arabia-executes-dozens-terror/index.html

www.bbc.com/news/world-middle-east-35217328

Zord

zord 2016.01.03. 22:15:41

@Open Skies: Zarja. Voltunk ott.

Zord

Batkaa 2016.01.04. 00:00:15

@Flankerr: mivel Simicskó ott volt a jelenlegi tartalékos rendszer bevezetésénél, láthatja a torz végeredményt...
Amit itt elmond, az helyes irányba történő elmozdulás lenne - főként a szerződéses katonák benntartása a tartalékos rendszerben, illetve a társadalom és a hadsereg közelítése egymáshoz a területvédelmi erő felállításával, illetve a fiatalok bevonásával. Ezek alapvetően támogatandó dolgok, meglátjuk, hogy mi valósul meg belőle...

zord 2016.01.04. 16:04:16

Átfogó anyag Cerklje ob Krki modernizációjáról. Nem tudom, de gondolom a Gripeneknek ez tartalék reptér lehet:

www.mo.gov.si/si/medijsko_sredisce/posodobitev_letalisca_cerklje_ob_krki/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.01.04. 16:58:11

@zord:
Google Earthben nagyon szépen látszik az elmúlt évek fejlődése, nem kicsit bővítették ki.

Beat it! 2016.01.04. 17:20:12

@zord:
Ez brutálisan jó cikk lett, gratulálok! Ami a legfontosabb: bár felveti a mai kormányzó erők felelősségét, mégsem lehet félresöpörni azzal, hogy baloldali beállítottságú. Remekül rávilágít arra is a cikk, ami egyre inkább aggaszt engem is: újabb világégés szélén állunk, és ismét nem vagyunk rá felkészülve.

Beat it! 2016.01.04. 17:25:48

@zord:
A legszebb mondat, de szomorú tartalommal:
"...az atlanti térben a hidegháború lezárultával elterjedt hamis „történelem vége” szemlélet, illetve az „örök háborúvesztes Magyarország” mindent átitató defetista filozófiája párosult a mindenkori kormányok felelőtlen, populista költségvetési politikájával, amelyben a honvédelmi tétel gyakorlatilag a központi tartalék szerepét töltötte be..."

Még talán belefért volna pár mondat a végén azokról a képességbeli hiányokról, melyekről a múltban írtál. Például: "visszatérnek a harckocsizók" - nem tértek vissza. "Eggyel több helikopterünk lesz a ciklus végén" - EGYNÉL több helikopterünk lett.

Rommel28 2016.01.04. 23:03:43

Az amcsik egy salátatörvényben engedélyezték maguknak, hogy orosz rakétahajtóműveket vegyenek, és már le is adták a rendelést Moszkvának.
Asszem megint hülyére vették az EU-t.

zord 2016.01.05. 00:31:43

@Rommel28: hát, ha nem veszik továbbra is az RD-t, akkor megszorulhatnak. Legalább öt év lenne az alternatíva.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.01.05. 10:49:58

December 31-én megvolt az első éleslövészete a "visszahozott" 142-es Mi-24-nek Bulgáriában. 4 pilóta hajtott végre lövészetet nem irányított rakétákkal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.05. 11:54:27

@zord: Ez milyen kategória lenne? A 9M96-ról továbbra sincs semmi komolyabb infó vagy igazi rakétáról kép?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.05. 12:01:33

@zord: Nagyon-nagyon jó cikk.
Kár, hogy pld a rezsibiztos, egy kurva szót sem ért belőle :-(
Simicskó nem hülye, érti... de nem tehet más sokkal, mint amit a Stadonramszesz kijeöl ösvényen.

zord 2016.01.05. 15:42:41

@molnibalage: A 40N6 a 400-ashoz a négyszáz kilométeres rakéta. Már régóta szó van róla, de még senki nem látta.
A 9M96 a 350/400 "kisrakétája".

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.01.05. 16:04:43

Holnap indul a "Thracian Thunder 2016" Bulgáriában - google fordítóval:

"Thracian thunder" OPENS YEAR training for airfields GRAF IGNATIEVO
On January 6 launched the joint Bulgarian-American training "Thracian thunder 16". It will run until March 25 and is part of the Plan of joint Bulgarian-American training and exercises for 2016
USAF presented by 74th Squadron Moody AFB, GA. They will participate with shturmovitsi "A-10 Thunderbolt".
Bulgarian Air Force participated with MiG-29 and Su-25 helicopter AS-532 AL Cougar, Mi-24 and Mi-17 and formations of anti-aircraft missile troops.
The main objectives of the exercise are to increase the skill and tactical training of personnel and the interoperability of the Bulgarian Air Force participation in NATO operations. The planned tasks include the full spectrum of preparations led by the military services of the members of the Air Force.

Batkaa 2016.01.05. 18:06:30

@Beat it!: Így tökéletes ez a cikk, ahogy van...
Tapasztalatból tudom, hogy egyetlen korlátozott terjedelmű írásban képtelenség mindent elmondani, ami a szívünket nyomja...
Zord profi: gondolom többször is megvágta az anyagot, hogy beleférjen a terjedelembe és mégis benne legyen a veleje.

zord 2016.01.05. 19:40:57

@Batkaa: 8500-ról mentem vissza 7500-re. A katonaszakmai részekre, illetve a jobboldali bázis honvédelemhez való viszonyára még vissza kellene térni bővebben. Igyekszem.

Zord

zord 2016.01.05. 19:48:07

Új orosz érdekesség, a sugárhajtású SzR-10 kiképző- és gyakorlógép első repülése. Vesztett a Jak-152-essel szemben, de tovább nyomják köztes típusként:

vpk.name/news/147322_pervyii_polet_samoleta_sr10__video.html

Zord

zord 2016.01.05. 23:14:10

"magyar légierő utóbbi évtizedekben végrehajtott legjelentősebb feladata"

Na azért túlzásokba ne essünk! Azért a kilencvenes évek fokozott készültségi időszaka kezdetben három ezreddel, lérakkal, rt kitelepüléssel, helikopter tábori településekkel azért enyhén szólva nagyobb feladat volt.

Persze azzal, ami mára maradt, az egy kisebbfajta csoda volt, hogy a BAP-ot meg tudták csinálni. Gratula!

Maradjunk abban, hogy "expedíciós feladata"...

www.honvedelem.hu/cikk/54909_szaz_szazalekon_a_baltikum_felett

Zord

zord 2016.01.06. 00:25:58

Forró lett a talaj a Pave Hawkok kerekei alatt:

www.bbc.com/news/world-asia-35231408

Zord

zord 2016.01.06. 00:40:46

@Levente B.: milyen érdekes, hogy az A-10-es telepítés a románoknál dák, a buleszoknál trák jelzőt kapott, nálunk meg az időjárás szempontjából találó, de egyébként semmitmindó Thunder Cloud nevet kapta. Miért nem Pannonian Thunder? Vagy Carpathian Thunder?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.06. 15:17:19

Amikor hazatér egy Delta... úgy csaptam rá mint egy sólyom, nem is értem miért, de a mi kétüléses Griffünk sejlett fel bennem, aztán derült ki, hogy boomer.
Egyébként alig-alig hagyják el a kikötőt, ráadásul szinte a part mellett néhány tucat tengeri mérföldre őrjáratoznak. Nagyon hangosak.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.06. 15:19:13

@zord: Most leveleztem a Buleszokkal, tavasztól ismét kaptunk fotózási lehetőséget a Thracian gyakorlatokra.. A mostanira nem küldtek, mert hideg van :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.06. 15:21:24

Pannonian találóbb lett volna, a Karphatian a környező országokat is sértené, mi éppen a Kárpát medencében vagyunk, minden Kárpáti rész, NATO szövetéseseinknél van :)

zord 2016.01.06. 17:15:35

@Kelepisti: hát tudnék én is örülni, ha valaki egy oldalszámmal tudna már szolgálni...
Én valami "elfekvő" gépről hallottam, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy van ilyen Delta. Ugyanakkor közvetlen kiadásban és időben bizonyosan olcsóbb odaadni egy ilyet, mint konvertálni egy kivont B-t.

Zord

zord 2016.01.06. 18:14:36

@Levente B.: R-13M, és APU-13MT indítósín. Rakétahajtóművet viszont nem látni.

Zord

zord 2016.01.07. 00:42:09

Simán drónbal videózzák a tüzérségi csapást a ruszki riporterek Szíriában:

m.youtube.com/watch?v=bf6bKqFXeMw

Zord

zord 2016.01.07. 06:00:28

Novemberben volt egy konferencia az air power és a stratégiai kommunikáció összefüggéseiről a JAPCC rendezésében:

ac.nato.int/page5931922/com-aircom-general-frank-gorenc-delivers-keynote-speech-to-japcc-conference-2015

Zord

GSF 2016.01.07. 10:55:57

@zord:
Roppant látványosan adja el a ruszki média a lassan beszürkült orosz erőlködést Szíriában. Mára ez is árnyaltabb matatás lett...

Attól h drónról filmezik nem lesz precizios fegyver belőle :-)

Üdv

zord 2016.01.07. 11:39:12

@GSF: Értem. De megmentették az Aszad-rezsimet, és azok még előre is tudtak nyomulni, kedvezőbb, tarthatóbb pozíciókba. Ez volt az orosz politikai célkitűzés (a stratégiai diverzióról nem beszélve), és ez egyelőre sikeres.

Mi a Nyugat célkitűzése Szíriában? Aszad megbuktatása, aztán meg ki tudja. Aszad erősebb, mint 2011 óta bármikor, a nem általa uralt terület pedig tényleg a "ki tudja" kategóriába tartozik. Melyik az élhetőbb? Hol van demokrácia?

Persze, jobb a GBU akárhány, mint a FAB, BETAB, akármi. De ez egy háborús erőfeszítésnek csak egy részlete.

Zord

Ui: Írom ezt úgy, hogy a még szélesebb kép tekintetében az orosz-török "antantkísérlet" áldozattá válása egyáltalán nem lesz Oroszország előnyére.

zord 2016.01.07. 11:49:50

Vajon egy ilyen cikket a miniszter rendel meg, vagy valakik a miniszter kedvében akarnak járni? És ha az utóbbi, akkor a jelenleg már honvédelmi (nem sport-) miniszternél ez egy jó érvényesülési taktika?

www.honvedelem.hu/cikk/54931_azt_hiszem_szerencses_csillagzat_alatt_szulettem

Ui: Természetesen van némi kapcsolódás a honvédelemhez Furkó miatt, és a sportolónőnek max respekt, ne legyen félreértés.
süti beállítások módosítása