zord:
Első női Ezüstcsillag Izrael védelméért (iráni drónok levadászásáért winchesterig):
m.youtube.com... (2024.11.25. 00:34)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
zord:
@Levente B.: a lokalizációs faktort ebben azért megvizsgálnám. Az odahaza demonstrált rendszerstab... (2024.11.23. 09:07)Harci radarjaink,az ELM-2084-esek
zord:
A Jak-130 és az L-39NG "alá" Vietnam megkapta a T-6 Texan II-t is:
www.flickr.com/photos/usconsul... (2024.11.21. 10:36)Kecskeméten demózik az L-39NG
Bevallom, hogy volt olyan Kecskeméti napom, hogy a zóna és a beton között otthagyott 2-önket a kísérő, és adott egy telefonszámot, ha megunjuk :)
Egész nap körülöttünk ment az üzem :), 29-esek, Albák és Griffek. Végül már ültünk a fűben és onnan fényképeztünk :)).
Nem mondom meg sem a kísérő nevét, sem a dátumot, de nem is olyan régen még igenis lehetett ilyet csinálni. Igaz fegyelem is kell hozzá, hogy na akadályozzuk a műszakiak munkáját, meg tudja az ember, hogy mennyire illik nekünk megközelíteni a futópályát..
@Kelepisti:
Pápán is volt hasonló élményem. Akkor a kísérő közölte, hogy megbeszélése van. 2 óra után oda jött, hogy megvagyunk-e, majd megkérdezte a többieket, jól viselkedtünk-e. Mind a kettőre igen válasz volt, majd megint magunkra hagyott és kérte szóljunk amikor mennénk.
Ez sem mindennapi hír. Betörtek a Moldáv Légierő bázisára, ahol 6 db MiG-29 is tárolva van, bár évek óta nem repülnek. 4 db embert tartóztattak le akik, tessék kapaszkodni, 11 kg ezüst, 245 gramm arany, 33 gramm platina és 1,4 gramm palládiumot loptak ki a gépekből. A kár értéke 500 ezer Moldáv lej, 7,694,305 Forint mai árfolyamon.
A cikk szerint 52 millió eurós áron vettek 3 db-t, melyben a gyártás és leszállítás mellett, a a pilóták és földi személyzet képzése is benne volt, valamint a leszállítás utáni 3 évben az felmerülő javítási költségek.
Csúnya szóval érve, rajtunk kívül mindenki rájön lassan, hogy kell a helikopter csere.
Egy kis történelem.
The Chronology of the F-117 in Op. Desert Shield and Desert Storm, a 37 Fighter Wing történészének anyaga 1991-ből (óriási, hogy erre is volt emberük, most néztem a CIA Historical Staff egy történeti anyagát) nsarchive.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB39/document9.pdf
MEADS-bázisú lérak rendszer (TLVS) mellett döntött Németország:
"MBDA Deutschland welcomes the decision of the German Federal Ministry of Defence (BMVg) to proceed with the Tactical Air Defence System (TLVS or Taktisches Luftverteidigungssystem) based on the development results already achieved by MEADS. With this decision, Germany will be fulfilling the Bundeswehr’s requirements for a powerful, latest-generation air defence and missile defence system. It will also be taking full advantage of the successful MEADS investments it has made thus far....
....The MEADS-based TLVS can be used for both national and alliance defence and to protect deployed troops during operations. Special features of the system include 360-degree coverage, open system architecture and "plug & fight” capability, which allows for the coupling of additional sensors and weapon systems, as well as rapid deployability. In addition, the TLVS air defence system can be operated at a significantly lower cost to the user than existing systems and with fewer personnel. The technologies generated within the framework of the tri-national MEADS development process represent the equivalent of € 4 billion. Germany shouldered a 25% share of the investment."
Csak annyit fűznék hozzá, hogy bármilyen alávaló senkiháziak uralják is, Magyarország vokt, van, és lesz. Ezt soha ne felejtsük el, és akkor nem lesz gond.
Itt a Belga hírre hozzáadva, egy szép kis videó is, benne archív felvételekkel. Érdekes, hogy az eseményen Portugál, Norvég, Dán és Holland F-16- is jelen volt. Kíváncsi vagyok jövőre nálunk a 10-es évfordulóra valami hasonló lehetne-e. Külön érdekesség, hogy számokat is írnak az üzemben lévő gépekről. 54-t írnak összesen, ebből 12 kinti szolgálaton van. Amikor tavaly kint voltam Kleine-Brogelben, kb 40 gépet említettek, ebből 20 lekonzerválva van.
@zord: @Levente B.: No kiváncsi leszek, mert kettő hét múlva megyek Luxeuil-ba a Cigogneshez, és ott elvileg repül Lengyel 29.. - lehet, hogy lemondják azt is.
Én megyek pénteken Nörvenichbe a " Taktischen Luftwaffengeschwaders 31 „Boelcke" - régi JG.31 de tavaly átnevezték őket is, "harcászatinak" spotternapjára,
szombaton pedig a WDT-61 (Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge und Luftfahrtgerät der Bundeswehr) kiértékelő egység ünnepségére.
13-án ünnepli Bacau (Románia) városa meletti bázis a 95. születésnapját egy nyílt nappal. Dinamikus bemutató lesz: MiG-21 Lancer, C-27J Spartan, IAR-99, Yakovlev Yak-52, IAR-316 B és IAR-330, továbbá civil gépek.
@Levente B.: Van még 2 hét, de alapból, sem a lengyelek mig-je miatt megy az ember, hanem a 2000-5F "chasseur"-ok miatt, amelyek egyediek, és csak a Gólyák repülnek ilyen gépekkel..
@zord:
Kedden ha minden igaz Ignatevo-n leszünk, a bulesz-amcsi gyakorlaton. Megkérdezzük, mi van a 29-eseikkel, hajtóművekkel stb. Lesz-e válasz és mennyire korrekt és igazságtartalmú az majd kiderül.
Kíváncsi vagyok, a bolgár légierő aktivitására (21, 29 és Szu-25) az ANG-s F-15-ösök elleni gyakorlaton. Gondolom a rossz fiút játszák...
Júliusban szintén jönnek az US.ANG-sek de másik állam gárdistái Viperekkel..
The A400M will take part in the flying display at the Paris air show, and will perform the same routine that it has been demonstrating at airshows since 2010.”
"The U.S. State Department approved a possible $462 million sale of A-29 Super Tucano airplanes and associated equipment, parts, and logistical support to Lebanon. The U.S. Defense Security Cooperation Agency (DSCA) said in a statement on Tuesday that the proposed sale would help the country protect itself from internal and border security threats."
Német F-4-s szállítás alatt. Bár nem látni, de ez a 37+89 számú gép. Megy Angliába, illetve egy második is, ami - a 2 éve terjedő hírek szerint - repülni is fog.
Sziasztok!
Pénteken Nörvenichben a Boelke ezrednél jártam. Maga a spotternap statikus volt és sok érdekesség nem lett volna, ha nem látja állítottak volna ki egy tökig mulirole-ra felszerelt Eurovadász LJDAM-eklel liteninggel, Iris-T vel stb..
Manchingben viszont a WDT-61-nél szem száj ingere. Az egész Tornado modernizálásifolyamat és az összes fegyverzet. Ami meglepett: nem litening III hanem Litening II van. Van Reccelite is persze (utóbbi az eurovadászokhoz is, de ott Litening III-al). Aztán földi cél ellen bevethető lézerfejes Sidwwinder. Aztán - lehet, hogy maszkirovka??? - tornadohoz AIM-120B... pesze 1 tonnásig bezárolag Pawway és LJDAM ejtőcuccok.. A tigerhez TOW1-2 mellert Lars III. gen páncéltörő (nem amerikai fegyverzet)... stb. különbző robotrepülőgépek, ejtőernyösöknek korszerűsített Wiesel minitankok stb...
bővebben majd írok róluk..
@zord: természetesen, Ök azASTA programokat már jóval előbb kezdték. A WD-61-nél most repül ASTA 3-as protogép is.
Ami inkább zavar, hogy mit kereset ott egy AMRAAM..
Az a Manchingi anyagban van, de AMRAAM, mivel ha össze is keverhetném a nagyobb, más alakú, AGM-88-al, akkor rá is van írva, meg az előtte lévő táblára is, hogy "AIM-120B"
Szerintem ez nap repülőnapos téma, hogy 5 évente 1x be lehet menni a WDT-61-hez és ott a különlegességeket meg lehet fotózni. Elképesztő volt, szinte egy kis Lebourget. Német eurovadászt sem igazán lehet látni LJDAM, Iris-T, Litening felszerelésben, mégha gyakorlásra, illetve bemutatóra állították ki.
A háttérben voltak egytonnás Paveway-ok, No azzal lenne jó megfotózni őket. Anno kisebb kék negyedtonnás imitátorokkal még Farnborough-ban volt szerencsém brittet a levegőben.
Persze, még dolgozniuk kell a kínaiaknak. De éppen ezt teszik. Ha hajtóműben elérik az oroszok szintjét, nem lesz már jelentős technológiai akadálya az exportsikernek.
A politika viszont ettől függetlenül befolyásolja a döntéseket. A kínaiaknak az ehhez szükséges nemzetközi katonai-technikai infrastruktúrájuk viszont még fejletlen. De ebben is mennek előre, építik a kapcsolatokat.
Októberben repülhet az olasz F-35-ös Cameriben, aztán 2016 elején átrepül az USA-ba Luke AFB-re, ahol az olasz pilótákat képzik. Mit mondjak, érdekes megoldás...
Az RAAF első E-7A Wedgetail légitankolási gyakorló repülése:
Air Force completes boom refuelling trials between KC-30A Multi-Role Tanker Transport and E-7A Wedgetail
Air Force has completed air-to-air refuelling trials between its KC-30A Multi-Role Tanker Transport and E-7A Wedgetail aircraft.
Conducted in airspace off the coast of northern New South Wales from 1-13 June 2015, the trials marked the first time the Wedgetail has refuelled from the KC-30A.
Sziasztok!
Kedden Graf Ingatyevo légibázison jártam a Thracian Eagle II. gyakorlaton. Molni lepetézett volna :) annyi Eagle fel és leszállás, valamint egész nap a műszaki előkészítést nézegettük. A Floridai és az Oregoni ANG 6-6 gépe van ott egy vegyes expedíciós században, amely állományát 3-3 havonta cserélik, de a gépeket nem. Gyakorlatilag ez két váltást jelent, mert hamarosan hazarepülnek és helyüket a New Jersey ANG F-16 Viperjei foglalják el.
VMM-261 MARINES, DUTCH NAVY PERFORM FIRST MV-22 OSPREY CARRIER LANDING ABOARD A DUTCH WARSHIP
MARINE CORPS AIR STATION NEW RIVER, N.C. -- Spirits ran high aboard the Karel Doorman, a warship with the Royal Netherlands Navy, as U.S. Marines with Marine Medium Tiltrotor Squadron 261 made the first MV-22 Osprey landing aboard a Dutch ship during an interoperability test conducted near Marine Corps Air Station New River, North Carolina, June 12.
A Lengyelek a Szlovákokkal közösen tegnap befejezték Ukrajna fölött az "Open Skies" feladatot. Ellentétben velünk, ők kint "béreltek" egy An-30B gépet.
Félórás háború zajlott a Bakonyban, nemzetközi hadgyakorlaton próbálták el, hogyan működne együtt 32 ország hadereje egy igazi összecsapás közben. A logisztika a hadviselés sója - tudtuk meg a Várpalotán tartott bemutatón, ahol megismerhettük a napelemes katona prototípusát is."
Ez nagyon váratlanul ért. Az írás alapján tényleg nem tudom mi volt ott, de szerintem jobb is, hogy ehelyett három nap alatt három komoly hadgyakorlaton voltam, ahol hagyták dolgozni az újságírókat és releváns haderők releváns dolgokkal foglalkoztak.
Meg el kellene dönteni, hogy mi volt a gyakorlat neve, mert három változat is előfordult a cikkben.
A Take Off (orosz repülős magazin, kiállításokra szokták megjelentetni) LeBourget-i számában (33.) egész oldalas hirdetés van a Motor Szicstől (Power To Fly) szlogennel, és a rendes Ukrajnai Címmel. Ezt a kíjevben székelő csokiscukrosbácsi oligarcha hogy fogadhatja?.. vagy ennyire gyenge a befolyása Zaporozsében..
@zord: Én sem mentem el, mivel logisztikai műveletnek írták a meghívóban, tehát teljes meglepetés a magyar Páncélos haderő hatalmas számban történő fellépése, sőt még egy helikopter megjelenése is (bár utóbbi várható volt)...
@Levente B.: A Lengyel eseményről nem volt infom, talán azért is mert dél-kelet felé orientálódtam :-) Pedig a W-3-asokról nagyon jó képeket készítettek, és a többi felhozatal is igen jó volt.
@Open Skies: Érdekes írás, mivel multirole Mirage-2000 gépekről ír, márpedig a C,B,D, N változatok nem többfeladatúak.. Az legújabb francia 2000-5F gépek is légifölény vadászok, igazi multirole gépek a 2000-5mk2, 2000-9 modifikációk, csak exportra készültek, elsősorban indiai, Katari,Görög, Tajvani és UAE (legfejlettebb változatok) Ezek közül is több az átépítés..
A Rafik, hogy a fele a földön van alkatrészhiány miatt... Szerintem sporolás, hiszen saját ipar gyártási lehetősége megvan, bár most az exportsikerek miatt 100%-ra van járatva.. Hasonló adatok voltak a Libiai háború előtt a briteknél is, ahol donornak használtak időlegesen Typhoon gépeket is, hogy minél több legyen repülőgépes.. Szerintem elég gépük van a jelenlegi békebelil és alacsony intenzítású konfliktusok kezelésére.. Ott van még a tengerészek 2 század Rafija és 1 század Etendard is.
Német barátaink valamit k...ra elbasztak, vagy mi vagyunk ilyen jók dezinformációban, vagy a cikk írója gondolt valami jót kábszi közben :( A Mi-24-ek a cikk szerint még "üzemben", bár a fotók alapján összeválogatott képekről van szó:
@Levente B.: Na itt mindenki látja, hogy a magyar bal és jobboldali sajtó és a "szakmai" forumok is mind tévednek. A németek látják a tutit. Van itt helikopteres képesség, csak mi nem tudunk róla. Most a cikknek higyjünk, vagy a szemünknek, fülünknek.. :-)
@Kelepisti:
Én tudtam róla, lehet írtam is itt valahol, mondjuk a külföldi vendégeken nagyot csodálkoztam, ezért irigylem is a kinti embereket, hogy le tudnak szervezni egy ilyen programot, pedig ez "csak" a Repülőtiszti Iskola évfordulója volt.
A Logisztikai gyakorlatra én sem mentem el, sejtettem, hogy nem lesz izgi, bár a harckocsik és a helikopter engem is meglepett, bár nem sokról maradtam így sem le.
Egy kis repüléses hír. James Horner Oscar díjas zeneszerző (TItanic, Rettenthetetlen, Avatar) tegnap repülőbalesetben meghalt. Képzett pilóta volt és egy S312 Tucano gépet vezetett a baleset napján:
Itt nem annyira a radar szignatúra mérés a fontos, hanem az EW antennakarakterisztikák, melyeknek általában negatív az inklinációjuk, így ez a legpraktikusabb megoldás a földi mérésükre.
@Levente B.:
Hm csak úgy egy Tucano!
93-ban nagyon komolyan szó volt a beszerzéséről. A pilótaképzésnél már sokan ezt el is könyvelték. Aztán derült égből Jak-52, az egyik legfontosabb érv érthetően az alacsonyabb ár volt.
Természetesen kérdéses, hogy hány Tucano fért volna bele a keretbe.
Az meg megint más kérdés, hogy teljesen kezdőket ráültetni egy ilyen teljesítményű gépre nem biztos, hogy jó ötlet.
Még mindig a földön vannak a Lengyel 29-k! Minden külföldi bemutatójukat lemondták, Radomra viszont szeretnék, hogy újra repülhessenek. ezért nem repültek múlt héten sem a Repülőtiszti Főiskola évfordulóján.
Értem. Nem is azt mondom, higy mi volt, vagy lett volna, hanem azt, ami szakmailag az optimális tanulási görbe. És kövezzetek meg, de én az 52-est sem tartom jó alapgépnek. Ennél jobbindulatúbb géppel kell elkezdeni.
@Levente B.:
Igy jár az, aki RD-33-as hajtóműveket akar, saját szakállára javítani... Ismét lengyel huszártempó (pardon Dzsidástempó, mert náluk az Ulánusaik voltak félelmetesek, meg a "szárnyas" huszárok) A szlovákok viszont ha jól tudom beszereztek új gázturbinákat az oroszoktól és éppen "berepülik" azokat. A hangrobbanásokról pedig tájékoztatták a lakosságot.
@zord:
Igaz. A Jak-52-es műrepülő oktató gép, nem alapkiképző, hiszen gyakorlatilag a Jak-50-es kétszemélyes változata. Ennek ellenére hasznos volt a beszerzése
Elméletileg az olaszországi Viterbo-ban június 22-től július 7-ig között Olasz Penge hadgyakorlaton ott van egy Mi-17 helikopterünk..
A résztvevők:
4x AB212 AustrAF
4x A109HA BAF
3x Mi-24V CzechAF
1x CH-53G GAr
3x NH90-TTH GAr
3x UH-1D GAr
1x Mi-17 HungAF
4x A129CBT ItAr
4x AB212 ItAr
2x CH-47C ItAr
4x NH90-TTH ItAr
2x EH101 ItN
1x AS532 SlovenAr
Tényleg van kinn minyonk? Elég hihetetlenül hangzik a helikopterek száma és hajózó állomány repülési órák tekintetében...
Nem kizárt. Ha rákészültek és úgy sakkoztak, miért ne? Egyébként most működik a pecsételőberendezés, a legrosszabb az lesz, ha valami el(ki)pattan a HM-Solar-orosz vonalon. Van pár ellenérdekelt fél.
A Belga Air Traffic Control Centre (ATCC) nyílt napot tart most pénteken, amire kimegyek. A cikkben a parancsnok kiemeli, hogy lehet ez lesz az utolsó ilyen sokáig, az ottani költségcsökkentések miatt.
@Levente B.: Vezess erről egy excel fájlt és akkor év végén majd mindenféle következtetéseket tudunk levonni. Jól jön majd a teherszállító tendernél :)
@zord: Minden tiszteletem Firedmann úrnak, olvastam könyvét is, de nekem arról az a véleményem, mint techo-scifi, tehát a jövő egy lehetséges változata. Az biztos, hogy oroszország hanyatlik, Kínában generációs és környezetvédelmi katasztrófa van kialakulóban, de még mindig a világon minden 4. ember kínai. És ez a globálizált gazdaság szerint azt jelenti, hogy minden 4. fogyasztó kínai. ezért pedig ki fogják nyalni a Nagy Sárkány seggét, ahogy ma is teszik, akár az amerikaiak, európaiak stb. Ráadásul Kína nem finnyás. Amig mi európaiak, és az USA is elb*szta az Afrika politikát, addig Kína, ott óriási befolyást szerzett, autópályák, stadionok, közművek stb. Rátette a kezét közben a nyersanyagokra és a piacra. Kiváncsi leszek mi lesz ebből, bár a malmok nehezen őrölnek. Friedman Amerikai, és látszik is a szemléletén...
@Kelepisti: Lehet, hogy számszerűleg minden 4. fogyasztó kínai, csak kit érdekel, ha a fogyasztó erőben a világ fejlettebb felél egy embernek tízszer nagyobb vásárló ereje van...
@molnibalage: Érdekes kérdés, gondolom nem itt kéne gazdasági problémákat kitárgyalni. A dolog úgy áll hogy több iparágban és szolgáltatás telített a piac euróban, amerikában a fejlettebb országokban,. de kell mobiltelefon, tv, autó, hütő a többieknek is, bár kicsit a vásárlóerejük (még ma). Oda érdemes invesztálni, mert a fogyasztóvá válik. Ezt teszi Kína Afrikában. Aki csak a GDP arányosan nézi a fogyasztókat az ráfarag. Olcsó, de viszonylag használható eszközöket és szolgáltatásokat igényel kína belső területe, oroszország belseje, 3/4 afrika stb. de ezt egy másik helyen kéne folytatni.. (egyébként nem ujdonság, hasonló ment végbe kisebb mértékeben közép,kelet európában 1980-as évek elejétől napjainkig.. Pedig a mi vásárlóerőnk is hol van a fejlett nyugatétől. De mégis sok mindenben piac vagyunk..
Igen, szóval megosztottam veletek a cikkem, kapcsolódik itt, de azért tartsuk kordában itt a nem kifejezetten katonai témákat.
A két irányú NATO, illetve USA bilat megközelítés nagyon is érdekes, és oda kell rá figyelnünk, mert a mi szomszédjainkkal fennálló kapcsolataink tekintetében (ami a mi biztonságunk szempontjából a legfontosabb közvetlen kérdés, mindmáig) is változást jelent.
"Balesetet szenvedett leszállás közben a Magyar Honvédség egyik kiképző repülőgépe csütörtökön - derül ki a Honvédelmi Minisztérium sajtótájékoztatóra szóló meghívójából.
A meghívó szerint a két pilóta elhagyta a gépet, egyiküket a Magyar Honvédség Egészségügyi Központjába (Honvédkórház) szállították."
@zord: Ebben biztos vagyok, de ez akkor is nagyon gumicsont
Azt sugalja hogy nem is szabad sokat repülni mert akkor sok a baleset...
Ennek alapján az USAF óránként vesztene el egy gépet.
Vagy megfordítva, jo lesz ha meg ennyit se repülünk mert látjátok mi lesz a vége. Sarkitottam de egy atlag ember ezt fogja leszűrni. Tiszta Uj-Zéland....
Én meg nagyobb vezetői fokuszt sem várok csak azt hogy a nyilvánvaló hiányosságok esetén ne söpörjek szőnyeg alá a problémát
Márpedig az elmúlt másfél hónapban egyértelműen előjöttek az idáig leplezett hiányosságok.
Nagyon jol jonnek most a migránsok azt kell mondjam. Az 5 orai hirek első 5 percét hallgattam, addig nem esett szo a balesetről
Engem az érdekelne, hogy az alapkiképzésen kívül (most repült ki ugye egy srác, aki az USA-ba lett már beiskolázva) ki repül a Jakkal mostanában? Csak a helyi oktatói állomány, vagy még mindig vannak "repülési pozíció" (pótlék) megtartó néhány órás repültetések is a típuson? Olyanok, amibe Lanecker ezredparancsnok úrék is belehaltak?
Ja, valaki azt mondta, hogy 2016-ra kifutnak. Igaz ez?
17:30- as Krónikában bemondták, részletet vágtak be Benkő tábornok úr sajtótájékoztatójából:leszálláshoz készülődés- "motortérből" tűz észlelése-leszállás-hajtómű leállítása-kimenekülés-tűzoltók közbelépése-égési sérült Budapestre szállítása-másik személy nem sérült.
Háát Gábor ezzel megint nem írtad be magad Benkő Almáriumába :)
Az biztos, hogy itt az anyagi megbecsülés mellett a műszaki, repülési és nem utolsósorban a különféle biztonsági szabályok, előírások betartását kéne megerősíteni. Ehhez szükséges a többletforrás, valamint a személyi állomány állománytábla szerinti létszámának feltöltése. Ehhez is források kellenek.
Benkő szerepéről és az anekdotáról annyit, hogy ott van Orosz és Safi, nekik kéne képviselni a légierőt, annak forrásigényét, szabályrendszerét és megértetni, és kommuikálni, hogy nem egy AK karabélyről, van vagy egy BTR-ről, vagy T-72-ről van szó, hanem kicsit bonyolultabb rendszerről. Egyébként itt is megmentettek egy gépet, és súlyosan megégett egy hajózó. OK a gép egy avitt dugattyús, de kitüntetés itt is kijárna szerintem a helytállásért a hajózóknak.
Ezen az A10 demon gondolkodom....ez most mi? Az USA potenciális vevőnek néz minket a használt A10-eire? Vagy ezzel demonstrálja a jelenlétét a térségben?
Valamiért senki nem kapja fel a fejét. Az arizonai gázvezetékre rázuhant F-16-os iraki volt, egy az USA-ban négy éve (!) képzés alatt álló iraki dandártábornokkal a fedélzetén:
@zord: Fel nem fogom, hogy minek erőltetik ezt. Magát az ötletet sem. A hiperszonikus csapásmérőben mi a jó? Olyan pénzekbe kerülne, hogy a világon abból szétszórhatsz annyi csapásmérő gépet, ami hasonló reakció időt produkál. Ezen felül a jelenlegi fegyverek egyike sem lenne bevethető róla.
Az meg nem indok, hogy időérzékeny pontcélokra, mert mégis mi a tököm foja megvilágítani és megjelölni a cél a semmi közepén...? Ha meg van célmegjelölő, akkor lehet hagyományos csapásmérő is a közelben. Vadászgép, UCAV tökmindegy.
Egyszerűen nem értem, semmi értelme magának a koncepciónak...
@molnibalage: Annyi értelme lehet pl, hogy szétszórhatsz ugyan csapásmérőket a világban, de nem biztos hogy az adott ország engedi, hogy csapásmérő bevetéseket indíts a területéről.
@Liverbird: Erre gondoltam. A hipreszonikus gép meg légtérsértést fog elkövetni? Az SR-71-et óránként kellett kb. tankolni, ami cirka 2500 km-est távolságot jelent. Ennyit bármikor lerepül egy B-1, de kétszeri tankolással egy F-15E is.
Sehogyan sem látom értelmét a hiperszonikus gépnek. Amilyen kevés készülne belőle kb. 2-3 milliárd/darab lenne az ára és 1 millió USD/óra alapon repülne. Felesleges hülyeség. Ráadásul sanszosan csak otthonról repülne titokvédelemi miatt. Akkor ez közelben levő Tomahawk indító is gyorsabb reakció időt ad...
B: Esetleg látnak valamit a mostani csapásmérő rendszerek és védelmi rendszerek közötti egyensúlyban, ami miatt gondolkodnak ilyesmiben.
Nekem erről csak az jut az eszembe, hogy az orosz lérak/ellenrakéta fejlesztés kapcsán elszórt infók között is felmerült már évekkel ezelőtt a hiperszonikus nem ballisztikus célkategória.
@zord: De könyörgöm, akkor miért a platfrom hiperszonikus, ha a SAM ernyő a probléma? Sokkal olcsóbb a fegyver durvítani, mint magát a sokkal nagyobb ember vezette platfrom. Ennyire hülyék ezek, mikor mit is kapott a B-52 a '80-as évek során? Egy "ezeréves szar" is pont olyan ütős volt az új hosszú karddal, mint a B-1B-ről indítva az esetek 90%-ban...
Minek hiperszonikus gép? Csináljanak akkor egy ****** nagy hiperszonikus AGM-et és csókolom... Első körben ott keződik, hogy annak is segget lehetne csókolni, ha ez sikerülne...
@zord: Már, ha a hír igaz egy apróságot hallgat el szerintem. Azt, hogy mennyi tüzelőanyag volt a gépekben. Azzal pedig kurva könnyű csalni...
Egy majdnem teli tankolt F-35 vs üres pótttankos F-16. Ok, a két pótosnak van légellenállása, de mondjuk egy cirka 5 tonnával több kerót cipelő F-35 ellen...? Eh... Márpedig ezt simán meg lehet csinálni.
Ezen felül mivel az F-16 főleg csapásmérőként repül maga az ismertetett konfig is fals. Csak két pótos. Aha... Tessék mindent rárakni az F-16-ra, mivel valójában bevetésre megy és ami minimum integrálva van az F-35-re, Ez minimum TGP, de HTS pod is felmehet Aztán 2xAAM és csapásmérő fegyverzetet és az F-35 is repüljön 2 AAM + 2x1000/2000 fontos bombával. Na az lenne fair. Ja hogy így elvérezne az F-16C...? Ez így mismásolás semmi több...
Azt is lazán elfelejti azt, hogy a valóságban az F-35 akkor kezdeményezne dogfightot és akkor léphet le, amikor akar mert az F-16 harcászati hatósugara hozzá képest számottevően kisebb... Ja, meg hogy első körben dogfightig kellene valahogy eljutni és nem 1v1 megy a valóságban, hanem sok v sok, ahol az SA megítélése a döntő. Ja, hogy ebben is hülyre veri az F-35 az F-16-ot, de ilyen teszt során nem számít...?
Valós konfivan M1.2 táján szupercirkál az F-35 az F-16 reális konfigban meg M0.85 táján sem éri el az F-16C/D, de ehhez is először utánégetővel kell gyosítani, hogy kimásszon az "állászög gödörből" ahogy én szoktam mondani...
Modom a tisztán látáshoz első körben szeretnék látni egy low level unrestricted demót aztán térjünk vissza erre.
Szóval ez inkább tűnik megint inkább "politikának" nekem meg felesleges hangulatkeltésnek.
@zord:
Látszik az arcokon, hogy mennyire örülnek a honvédek az "új" gépnek. Kicsit megható.
Elgondolkoztató, hogy 700 milliónál többe került a nagyjavítás, amikor pedig a szoci kabinet 600 millióért vett egy frissen nagyjavított gépet (értsd: ennyi volt a javítás + gép ára!), mekkora balhét csaptak. No de ez már a múlt, most ennyibe került oszt jónapot. Legalább megcsinálták.
A háttérben látszik, hogy még két Ancsa áll a betonon. Tehát 3 üzemképes gépünk van jelenleg? Lehet tudni, hogy hány év és hány repült óra garanciát jelent egy ilyen nagyjavítás? A többi gépnek vajon mennyi tartalék üzemideje van?
Szerintem ez kifejezetten evolulív repülés volt, nem csak amolyan egymásnak esés, úgyhogy minden valószínűség szerint nem volt "csalás", és úgy sakkozták ki a gépeket, hogy reális legyen a lehetőség szerint. Ha csaltak volna, hidd el, nincs pótos, és a cikkben pláne nincs róla szó. Ez szerintem egy bevetés közbeni összeakadást szimulált (ezt valószínűsíti, hogy kinn voltak az óceán fölött, nem a bázis közelében).
De persze mindenki azt olvas ki a dologból, amit akar, igazad van.
Nekem csak egy kérdésem van. Lehetséges-e egy nagyjavítás 3 hónap alatt?
Mert hogy a pecsét az MH-ban An-26-os célszerszámként van elkönyvelve, az tény.
@zord: Egy hasonló rövid hírben csak elejtették, hogy a gép elérte az M1.2-őt utánégető nélkül. A hírt nem találom, de n+1 második hivatkozás van rá, ahol a kevésbé hozzáértők megkérdezik, hogy akkor az M1.6 csúcsseb, akkor miért is van? Nyilvánvalóan a szívócsat optimalizáció hig subsonic és low supersonic tartományra ezt eredményezi.
Valahogy nekem úgy tűnik, hogy az F-35 féktelen fikázása közben ez elsikkadt volna.
Őszintén szólva már elnézést, de be is baszna, ha gép nem lenne rá képesm mikor nála sokkal gyengébb gépek is képesek erre a PR szerint.
Sok helyen még azt is leírják, hogy az F-16 is képes erre. Azt nem tudom, hogy ezt honnan veszik, mert a F-16CJ supplement szerint az F-16 függesztmény nélkül nem képes rá...
Ezen felül soha senki nem írta le, hogy az M1.6 az az a pont, ahol a gép nem gyorsul vagy csak üzemi korlát, de a hajtómű még vígan tolná-e a gépet kategória...
@molnibalage: Ugyebár a MiG-25 csúcssebessége is annyi volt papíron amennyi, de élesben vígan mert M3.0 fölé is. A hajtóműve meg a mutatvány kukába vagy nagyjavításra...
@molnibalage: A sok f*sz aki ba*tatja az F-35 überszuper gépcsodát mi, meg Te az iroasztalodnál a CODE ONE-val, meg a LOCKHEED magazinnal - mert amúgy életedben 2 láttál F-16-ost F-35-öst meg képeken... ja és egyikben sem ültél még :-))
Szóval az meg úgy van a valóságban, hogy állít valamint a gyártó, aztán az üzemeltető, aztán a hajózó, és persze azok, akik ellen repülnek, meg azok akik nem rendszeresítik stb. És mivel titkos adatokról meg dezinformáciról is tudunk ott van közte, különféle irányokban az igazság.
Mielőtt ráfeküdnél a billentyűre, nézzük meg, hogy Amerika a Vietnami háború előtt azt mondta, hogy nem kell gépágyú, aztán bebizonyosodott, hogy ja.. mégis. Pedig csak a teljes világ szakirodalom, szobatudósok mint Te, sok, tervező, gyártó sőt hajózó hitte is.. Csak ott volt egy fránya MiG-17 amelyre ezek nem hatottak..
Vagy ott volt a Szuper alacsony észlelhetőség képesség. Az F-117 mítosz. Itt is kismillió szakirodalom, meg szintén szobatudósok, gyártó, üzemeltető stb. ... és itt volt Dani Zoltán, meg a katonái.. és újabb mítosz le...
Miért: mert a végén emberek vannak nem robotok, és vagy kitalálnak valamit, vagy a másik hibázik. Ennek ellenére még tény, hogy valószínűleg a következő évtizedek nyugati világának igáslovát látjuk, de hiába van 100+ még hadrendben sem áll csak rendszerben. Majd ha pld. lesz egy Rafale vs F-35 vagy ilyesmi, sőt majd ha tényleges combat ready lesz, akkor talán tudunk valamint Addig persze lehet okoskodni, F-16 vs F-35 "műszaki" szemmel 400 oldalon :)
@Kelepisti: Az F-117 köré a média épített fel bulshitet. A jenkik tudták mire képes a gép, nem véletlenül használták úgy, ahogy...
A szovjetek is egy idő nélkül gépágyúban gondolkodtak.
Egyébként elég nagy ostobaságnak tartom azt, hogy a komoly légiharc előtti tapasztalatok nélküli léttel és akkor szemlélettel indokolsz valamit - de tényleg, mit...? - ellenben azóta azért szép számú légiharc volt...
Ém sem froclizni akarlak, de amit olvastunk egy pilóta tapasztalata, aki gyakorló légiharcolt egy Villám 2 ellen. pont..
Ezt lehet magyarázni így-úgy, de ez volt a tapasztalata. Az F-35 hajózójának szívesen olvasnám mit tenne hozzá.. Gondolom védené a mundért.
Emlékszem, hogy nekem über alles tesztpilóta Ricardo Traven, hogy dícsérte az F/A-18 Silent Hornetet - no comment..
Szóval fogadjuk el, hogy bizony megfelelő kezekben és körülmények között egy kétüléses Block40 is győzhet F-35 ellen. Ja BVR... nem minden estben lehet BVR.. Itt azért fontos, hogy az USAF akkor harcol és általában nyer, ha mindent visz magával (tehát nem olyan durr bele, van 10 gépem, hanem rendesen megtervezett iszonyú technológiai, és általában mennyiségi túlerővel az elmúlt 20-25 évben..
Itt lehet a legkevesebb megtudni egy fegyverrendszer valódi tudásáról, mert itt már haderőnem összetett harcászata áll szemben általában néhány korszerű elemmel rendelkező jóval alacsonyabb üzemeltetési kultúrájú rendszerrel. (lásd, Irak, Afganisztán, Grenada, Libia, Szerbia, ISIS stb...)
Erről utána keletkezik 1000 könyv, visszaemlékezés stb..
Újra elolvastam, elsőnél elsikkadt.. Ez pedig még árnyaltabbá teszi az írást. Az meg külön érdekes, hogy a sisakja miatt nem tudta megfelelően forgatni a fejét és a Viper volt néha láthatatlan a számára.
Az, hogy a gépágyúval nehézkes volt egy F-16-os befogása itt a rakétafanok gondolom azt mondák, hogy itt a AIM9X, majd 90 fokról is indítja oszt jónapot....
Én még fontosnak ítélem a gépágyút, pedig már a britek is ismét ua. hibába estek és a Euromadaraikból (és a szaúdiak gépeíről is így) lespórolták költségcsökkentésként a csöves tűzfegyvert... Ha 1x lesz két alacsony érzékelhetőségű között légiharc, a BVR-ek nem látják a célt (mikro a radarjuk hozzá) az hővöketők elfogynak, akkor marad a menekülés, vagy a dogfight..
@zord:
"Lehetséges-e egy nagyjavítás 3 hónap alatt?" - Most, hogy mondod, eszembe jutott, mintha valaki említette volna itt a flightradart, hogy a 406-os ingázott Ukrajnába.
Viszont a 700 millió forint alátámaszthatja a nagyjavítás tényét.
Nagyon érdekes.
A lényeg az, hogy ez nem egy közelharcos gép, nem annak csinálták, szemben az F-16-ossal, amit igen. Ha jól működik a rendszer, nem is lesz rá szüksége, hogy kipróbálja.
A lényeg az, hogy a 406-ost egyszer már szép ceremóniával kivonták. Na most visszaforgatták az idő kerekét, megnedvesítették egy kis tentával, azt mehet.
VÉGÜLIS A JOGHURTOT IS BÁTRAN MEG LEHET ENNI LEJÁRAT UTÁN, IGAZ? Mert mit számít pár óra, pár nap, s akkor már hetek, hónapok, évek? És közben abszolúte sziklaszilárd repülőműszaki-mérnöki talajon állunk, melyen ezt megtesszük. Igaz? Nem számít, hogy 2006 óta nincs légierő, nincs RMSZF, stb. Magabiztosan előre, mint az aknamezőn!
@zord:
Akkor közelítsük meg a kérdést másik oldalról. "téntával megnedvesítésért" sok a 700 millió. Vagy nem? Nekem ez gyanús. 3 hónapig volt kint a gép. (Egy ipari nagyjavításhoz elég gyorstalpalónak tűnik, kivéve ha előre vették és gyorsan haladtak vele. Vagy még ekkor is? Mennyi idő egy ilyen masinának a nagyjavítása általában?) Továbbgondolva a kérdést kevesebb, mint 3 milliárdért lehet egy 4 gépes Ancsa flottánk X évig.
És ezt is tovább gondolva eljutottunk kedvenc vesszőparipámhoz: mennyiből jött volna ki a Mi-24-esek nagyjavítása? (tudom, elavult opció, nincs ipari szupport, meg ukrán válság, orosz irgum-burgum, stb... de bakker: most nincs harci helikopterünk, nem is lesz, úgy viszont lehetne. Nincs és Van - elég szignifikáns különbség.)
Well done. Let me convey the gratitude of our great nation as well as the POTUS himself for your irreplaceable service. Now we know what we did not before :-)
Oliver Stone elkészítette Snowdenről a filmjét, nagy nevek, hatásos első előzetes. Kevés köze van tudom ehhez a topickhoz, de sokszor volt említve a blogon.