Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Magyar Gripen-baleset Caslavban

2015.05.19. 15:22 | zord | 107 komment

Balesetet szenvedett egy magyar Gripen Caslavban – közölték a cseh hírközlő szervek. A pilóta(k) katapultáltak, élnek.

150519_caslav_gripen43_tores_ctk.jpg

Összetört magyar Gripen a caslavi határban, jó pár száz méterre a küszöbtől. Fotó: ctk

150519_caslav_gripen43_tores_ep_allapotban.jpg

...még ép állapotban a 42-es a 2010-es Load Diffuseren.

Továbbiak hamarosan.

Zord

Címkék: lezuhant Gripen Caslav

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr657473086

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.19. 16:11:51

A hírek szerint, leszálláskor a fékezésnél volt a műszaki hiba, és a pálya végén a srácok kilőtték magukat a gép meg továbbrobogott. A futómű még a régi A/B-kből van. Egyes hírek szerint a gép talán még javítható.. (egyik ismerősöm fordította csehről).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.19. 16:13:15

A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az elsődleges adatok alapján jól van. Az anyagi kár felmérése folyamatban van. Az eset kivizsgálását az illetékes hatóságok haladéktalanul megkezdték.”

zord 2015.05.19. 16:16:47

Az lhsn.hu-n közölt fotó szerint aligha:

lhsn.hu/balesetet-szenvedett-egy-magyar-gripen/

Zord

2015.05.19. 16:17:23

Állítólag a repülőgép az első felmérések szerint nem sérült meg komolyabban, bár ezek csak index.hu infók.

Ha jól értem, akkor már a landolást követő fékezési szakaszban történt a katapultálás, bár szerintem fékezés nélküli kifutással eléggé belerongyol egy gép a füves pályába, kivéve persze ha volt majomfogó.

Mindenesetre élesben szerintem még nem volt 0-ás katapultálás, főleg nem páros. Gondolom a katapultálás jelentős károkat okoz a beltérben és szerkezetileg is komoly megterhelést jelent a földön álló gép törzsére...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.19. 16:20:45

A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az elsődleges adatok alapján jól van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.05.19. 16:26:25

Ez -1 gép. Nincs az az isten, hogy ez gazdaságosan javítható legyen...

zord 2015.05.19. 16:33:01

Ebből nem nagyon lesz már repülőgép.

www.denik.cz/z_domova/v-caslavi-havaroval-gripen-je-v-poli-piloti-se-katapultovali-20150519.html

Mindenesetre nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy Geri és Csaba élnek.

Zord

2015.05.19. 16:50:27

Az ernyő durva helyen van! Még jó, hogy nem arra ért le a gazdája.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.05.19. 17:15:10

Átmegyek spekulációba, de a távoli fotón a fűben látható nyomok alapján a gép korábban kettétört. Szóval a saját véleményem szerint szerencséjük volt, és időben felmérték a bajt.

2015.05.19. 17:27:03

A másik ernyő is látható, de elbújt a növényzetben. Szóval nagyon a pályavégen, vagy még később történhetett a kattintás.

haku 2015.05.19. 17:30:20

@Levente B.: Szerintem a masik csapasnyom csak a tuzoltok jarmuveinek a nyoma.

En azt nem ertem hogy hogyan lett igy "aladucolva" szegeny griffmadar.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.05.19. 17:35:18

@haku:

Esetleg leszedjék a póttartályt?

2015.05.19. 17:49:55

i.idnes.cz/15/052/org/WLK5b553e_P201505190566901.jpg

Itt van egy kicsit nagyobb felbontásban. Az ülés milyen magasra mehet fel? Max 85 m? Onnét nem távolodik el nagyon az ernyő. Szóval lehet találgatni, hol kezdték meg a folyamatot, és hol történt a kilövés. Az első ernyő kupolája a két hátrébb lévő katona előtt látható kissé jobbra, kikandikál a növényzetből. Még inkább jobbra egy vonalban pedig talán mintha a nyitóernyő lenne. Szóval ezt nagyon az utolsó pillanatra hagyták.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.05.19. 17:56:36

Pár friss infó:

A bázist lezárták, voltak gépek a levegőben, azok mind Pardubiceben landoltak és oda is fogadják azokat akik Cáslávba akarnak érkezni esetleg.
A Középső Bohémiai Katasztrófavédelem sajtóreferense nyilatkozott, hogy ők is a helyszínre siettek, de pár perc után eljöttek amikor kiderült
nincsen szükség rájuk.
A Bázis Sajtósa Tomáš Maruščák, pedig már a "javíthatatlan" szót használta nyilatkozatában a gépről.

2015.05.19. 17:57:20

Ja és látszik a pályavég lejtős szakszán az oldalra kitörő kerék/féknyom!!!! Két főfutó, kettős orrfutó!!!
Ezen a technikán is kell hogy legyen blokkolásgátló, nem? Be voltak fékezve a kerekek?
Vagy ha nem, akkor is ilyen nyomot hagy a betonon egy nagy sebességgel elguruló Gripen?
Ha akkor még bent voltak, és meglátták az dimbes dombos terepet, akkor az nagyon durva látvány lehetett nekik. Ott már nem volt mese, húzni kellett a fogantyút.

2015.05.19. 17:58:47

ABS blokkolásgátló hagy ilyen féknyomot?

Open Skies 2015.05.19. 18:15:26

Akkor most nincs legieronk? Ilyenkor le szoktak allitani a tipust.

2015.05.19. 18:19:40

Hogyan lehet pótolni? A mi gépeink eléggé öszvérek ugye. Ha kapunk egy svéd D-t, az mennyiben tér el a mi Deltánktól?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.19. 18:30:19

@ms07: röviden: sokban. A mi gépeink ebben mások, mint a svéd, thai, cseh C/D-k
..
Link-16 adatátviteli rendszer a svéd TIDLS mellet.
Mk. XII IFF (Identification friend or foe – Saját-Idegen azonosító).
Kijelzők angolszász skálázása (méter és km/h helyett lábban és csomóban jelennek meg az adatok), a svéd gépeken is bevezették.
NATO-szabványnak megfelelő fegyverfelfüggesztő pilonok. Ezeket a dél-afrikai Denel gyártja, és mind a 30, mind a 14 collos horogtávolságú függesztmények rögzítésére alkalmasak. A függesztmények ledobása a korszerűnek számító sűrített levegős módszerrel történik. (Régebben ezt a munkát piropatronok végezték, amelyeket minden használat után be kellett tölteni.)
OBOGS (OnBoard Oxygen Generation System – Fedélzeti oxigén-előállító rendszer).[63]
Az infracsapda-kilövőket a légiharc-rakéták szárny alatti indítósínjeibe építették be (a törővégi sínekbe a besugárzásjelző rendszer antennái kerültek),
A kabin belső világítása és műszerei éjjellátóval kompatibilisek, bár a magyar gépekhez éjjellátókat még nem rendszeresítettek.
és..
Ezeket be kéne építeni ha kapnánk egy D-t...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.19. 18:31:32

és persze öszvérek, mivel egyszerűsítve:
szárny,canard, hajtómű, futómű, régi A/B gépekből van, A törzs és az elektronikai C/D + egyedi...

2015.05.19. 18:32:05

Ha a fék, vagy annak az elektronikus vezérlése a hibás, akkor itt általános tilalom lesz egy időre, minden ország Gripenjére. Azt hiszem pár mérnök ma nem alszik Linköpingben.

zord 2015.05.19. 18:32:53

Ezúton mindenkit megkérnék, hogy óvatosan a kommentekkel. Nem sok mindent tudunk.

Zord

miguel_ 2015.05.19. 18:39:09

Nagyon fura, pár hete voltam kecskeméten riporton, és pont arról beszélt az egyikük, hogy ha rajta múlik, soha nem akarja meghúzni a kart.

Az akkor készült interjú ma lett (sajnos) aktuális. Ha olyat láttok benne, szóljatok, szívesen javítom, bár a nagy részét a nyilatkozó maga nézte át.

index.hu/tech/2015/05/19/a_fekete-sarga_kart_nem_huzzuk_meg/

haku 2015.05.19. 18:45:00

@Z69: Huh, most latom csak a kereknyomot, meg az ernyoket.

Gondolom a katapultules elorefele is nyomja a szemelyzetet valamennyire, de laikuskent ugy tunik az utolso pillanatig vartak.

Kicsi a felbontas de ugy latszik a szarnyak leszallas-konfiguracioban vannak. (Bar lehet, hogy csak 'lekokadtak' az ivelolapok miutan a hidraulikafolyadek elveszett). A kacsaszarnyak adjak a fekero nagyreszet gurulaskor, sajnos annak poziciojarol fogalmunk se lehet ezen kepek alapjan ertheto okokbol :(.

Lehetseges-e esetleg egy teljes hidraulika-rendszer meghibasodas? Ez megmagyarazna a fekero elveszteset, es az atstartolas hianyat.

haku 2015.05.19. 18:56:17

@zord: Elnezest, keson vettem eszre a figyelmeztetesed, es mar elkuldtem a a gyenge spekulaciomat.

A lenyeg, hogy a legfontosabbat mar tudjuk: embereletben nem esett kar! Ez a legfontosabb.

Gep majd lesz masik, az ember viszont potolhatatlan!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.05.19. 19:46:01

Gondolom, rosszul látom, hogy a kacsaszárny nem fékező pozícióban van.

ljuka71 2015.05.19. 20:01:12

Hála Istennek,hogy a pilóták élnek!

Az index már utána kérdezett a SAAB-nál:

"Arra kérdésre, hogy a Saab ad-e új gépet a most elvesztett helyett a magyaroknak, Carlsson kitérő választ adott. „Túl korai erről beszélni. A kérdés eleve a védelmi exportokkal foglalkozó ügynökséghez tartozik, és amúgy sem ez a legfontosabb dolog most, amivel foglalkoznunk kell.”

.

miguel_ 2015.05.19. 20:22:35

@ljuka71: egész pontosan ez egy svéd interjú fordítása, nem mi kérdeztünk rá.

zord 2015.05.19. 20:30:45

Láttatok már a HM részéről megszólalót? Nyilatkozót? A csehe többet beszéltek, a királyi híradóban meg prágai nagykövetünk. Szégyen, komolyan mondom. A legnagyobb anyagi veszteség érte a honvédséget hosszú évek óta, és csönd.

Zord

miguel_ 2015.05.19. 20:38:03

@zord: állítólag nem tudnak konkrétan semmit. A kint állomásozóknak is úgy szóltak, hogy volt egy kis baj. (Persze ezt sem a hm sajtó mondta.)

zord 2015.05.19. 20:45:08

@miguel_:

Nem is ezt várom el, hogy tudják az okot. De ilyenkor megjelenik arccal egy miniszter, vkf, és úgymond hitelesen elmondja, amit lehet tudni. Nem egy közlemény van ott, hanem egy arc. Ez mutatja a felelősségvállalást, az együttérzést az érintettekkel, és bizalmat sugároz.
Bár ha belegondolok, a mieink valszeg éppen ezért nem jelennek meg...képtelenek a felsoroltak bármelyikére a következmények nélküli ország vezetői...

Zord

miguel_ 2015.05.19. 20:50:50

@zord: hát, hende kiállt és mondott valamit, ő az arc, vele kell beérni. Miért pont most várod a hmtől, hogy változtasson a borzasztóan káros, kontraproduktív struccpolitikán? :)

Beat it! 2015.05.19. 21:04:04

A fő, hogy a srácok jól vannak. Elveszett egy Gripen, de csoda, hogy a 10 év alatt ilyenre még nem volt példa. Csodák kellenek, de most meglátják majd a döntéshozók, hogy csodákra nem lehet hadsereget építeni. Hányszor, de hányszor fogadkoztak már korábbi balesetek, katasztrófák kapcsán, hogy "ilyen többet nem lesz, emelik a ráfordításokat, repóra számokat, stb.". És ha most nem is a reptechnikai jártasság volt a hibás - sőt, talán annak köszönhető, hogy emberéletben nem esett kár - akkor is szembesülhetnek majd vele a politikusok, hogy 14 gép (ami már csak 13) nem légierő.
A repülés veszélyes üzem - ez egy borzalmas nagy közhely, de ilyenkor közelivé válik az értelme.

(Jól látom, hogy Litening nem volt a gépen? A roncson nincs, de nem azért mert leszakadt volna?)

2015.05.19. 21:10:38

Ha annyit még szabad megjegyeznem a képet nézegetve, hogy valószínűleg tengelyben voltak a katapultáláskor, ahogy elnézem. A két ernyő nagyjából egy vonalba esik a betonnal. Mondom nagyjából. A kilövéskor természetesen az ülések a gép sebességével haladtak előre, szóval ebből nehéz megsaccolni pontosan hol történt az elhatározás, és hol a kilövés.
Tudja valaki, a kétüléses Gripennél a kilövési sorrendet?

zord 2015.05.19. 21:12:30

@Beat it!:

A fotók már egy valamilyen alapvető helyszínelés utáni állapotot tükröznek. A fő roncskupac például alá van ducolva, hogy nehogy véletlenül átbukjon (nem nagyon tud orr, radar ülések, stb nélkül, de mégis). Ilyenkor az érzékeny cuccokat szokták gyorsan begyűjteni. De úgy gondolom, hogy nem volt rajta Litening.

Zord

zord 2015.05.19. 21:18:51

Csak egy kérdés. Olvasom a caslaviak közleményét, és érdekes a fogalmazás.:

"The plane was arriving to the multinational Gripen User Nation exercise Lion Effort 2015."

Lehet, hogy nem is a kinn települt gépek egyike volt? A személyzet sem feltétlenül tipikus Lion Effort gyakorlati összetétel, bár nem is kizárható, hogy az.

A 43-as volt kinn, de biztos, hogy az is tört össze? Pozitíve tudja ezt valaki?

Zord

stonefort2 2015.05.19. 21:23:41

@zord: A 42-es volt az átrepülést követő leszállásnál.

miguel_ 2015.05.19. 21:31:32

nyugállományú gripen-pilóta szerint fékhiba volt, mondja az mti.

miguel_ 2015.05.19. 21:32:32

@zord: a 42-es tört össze, Ugrikot vitték ki, a gép itthonról indult, én úgy tudom.

zord 2015.05.19. 21:49:11

@miguel_: @stonefort2:

Ok szépen lassan én is rájöttem, gyorsan ki is vettem a holnapi cikkből, hogy a 43-as.

Zord

Open Skies 2015.05.19. 22:03:01

@Beat it!: Lesz belőle néhány hónap károgás és utána nem történik semmi.

Open Skies 2015.05.19. 22:04:28

Károgás, sok álszakértő hülyesége, baromságok mindkét oldalról a parlamentben stb.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.05.19. 22:08:58

@zord:
Csak hangosan gondolkodom. eszembe jutott, hogy a Svédek teszt gépe 1989-ben leszállásnál tört össze. A videó alapján - aláírom, hogy tuti nem azonosak a körülmények - de milyen már, hogy egy ilyen durva balesetnél a gép jobban egybe maradt és a pilóta is, hivatalosan megúszta "escaped with a fractured elbow and some minor injuries"-el.

www.youtube.com/watch?v=vgTQ3eDkCn0

2015.05.19. 22:08:59

És akkor ugye vegyünk elő egy újabb témát! Majomfogó? Fékhorog hiány?

Open Skies 2015.05.19. 22:18:33

@Z69: Innen már csak el lépés hogy F-16-ost kellett volna venni stb. stb.

Open Skies 2015.05.19. 22:27:15

Lesz majd a médiában minden a következő egy hónapban.

2015.05.19. 22:35:22

Sajnálom a történteket, pár hete a helikopterbeszerzés kapcsán szembesültem azzal, ami ma (is) a Magyar Légierő helyzetét jellemzi.

Bármilyen haditechnikáról legyen is szó elképesztő lehet a forráshiány minden területen és még arra is rárakódik a Magyarországon megkerülhetetlen korrupciós felár.

Mindenesetre mielőbbi felépülést a pilótáknak (pszichésen is) és szeretnék hinni a pozitív változásban...

2015.05.19. 22:50:19

@Open Skies:
Távol álljon tőlem egy ilyen vonalra elvinni a témát.
De azért mindenhol volt valami tartalék mentsvár a túlfutások ellen.
A VSz/Szovjet blokkban egyértelműen erre az ATU (Majomfogó) hálót használták. Ha jól tudom, idehaza régebben a repülések előtt ki kellett próbálni, felállították. A toronyból lehetett működtetni.
Egyes helyeken vitatták, hogy jó, nem jó, mert sérülést okozhat a sárkányban, letör pár dolgot. Ugyanakkor számos gépet megmentett idehaza. Megvan még Kecskeméten egyáltalán?
A másik oldalon ott van a drótköteles rendszer, ami a kiengedhető fékhoroggal megállítja a gépeket, ha nem lassul le. Az Amik pl. minden Bulgáriában megrendezett gyakorlatra leviszik, és telepítik, majd elszállítják. Volt Taszáron is 99-ben.
Caslavban van majomfogó? Vagy már nem NATO kompatibilis? Talán olcsóbb egy ilyen üzemeletetése, mint egy kétüléses leased asset.
De hát ez úgy látszik fölösleges, mint a leszállásirányító volt nálunk 2008-ban.

zord 2015.05.19. 22:52:31

@Liverbird:

Nem tudom, hogy mi a státusza, de már jó pár éve nem repül. Hogy a szimulátoron még ott van-e, nem tudom. Miután lekerült a gépről, és elment, visszatért oda. Erre emlékszem. Jó ideje nem láttam, nem beszéltem vele!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.05.19. 22:56:15

@Z69:
Az egyik fotón látszik a majomfogó. valaki írta -hozzábbértő mint én - hogy ránézésre nem lett "beüzemelve".

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.05.19. 22:58:44

@Z69:
A majomfogót Magyarországon használták rendszeresen? Folyamatosan nyitva volt, vagy csak vészhelyzetben?

Én a szűk svájci reptereken (Emmen) láttam ilyet, de ott mindig nyitva volt, az segített volna ebben az esetben.

Bár a kacsaszárny állásából megítélve nem biztos.

2015.05.19. 23:09:49

@Z69:
Na közben pont itt találtam egy képet Kecskemétről, szóval van. Gripen repül el felette. legiero.blog.hu/2009/05/26/a_nap_hosei_a_defektorok
Ugyanakkor elgondolkodtam, hogy elképzelhető, hogy van rá sebességkorlátozás.
Talán túl gyorsan száguldott, és akkor nem engedélyezik a használatát?
Elvileg egy gomb, vagy kar és felállítható. Kérdés, hogy üzemképes-e, vagy akarják-e használni. De ezek már tényleg spekulációk.

2015.05.19. 23:17:10

Ha a sötétebb zöld vetéses dombocskára is feljutott a gép, akkor nem kis sebességgel szaladhatott le. Amúgy Caslav-ban ennyire hullámos a terep? A kifutóból is csak pár méter látszik, aztán lejt lefelé?

ms07 (törölt) 2015.05.19. 23:27:54

A HírTV-n is javíthatónak írták a gépet az infócsíkon....

zord 2015.05.20. 00:37:06

@ms07:

Jó javítást, mély zsebet hozzá! Mindent meg lehet csinálni, végül a regisztrációs tábla marad meg...és lám, ugyanaz a gép, igaza lett a miniszternek!
Ne nevettessük ki magunkat!

Zord

ms07 (törölt) 2015.05.20. 00:51:17

Én se hiszem el, hogy javítható, elég ránézni a képekre. Csak jeleztem, hogy bizonyos helyeken még mindig megy a maszatolás

Batkaa 2015.05.20. 01:08:43

@miguel_: az orosz gépek nem ki, hanem mi, a hangsebesség átlépése után pedig a mutató 1 Mach (ez kimaradt) felett lesz.
Egyébként jó írás.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.20. 07:57:07

Szaisztok!

Caslav nem hullámos, hanem a pálya egy kis dombon vezet keresztül, tehát, fel a dombra, le a dombról... Talán még a sebességhez ez is adott néhány km-t, mikor túljutott a gép a dombtetőn, bár ez csak néhány %...
A majomfogó ebben az esetben nem tudom megállította volna-e a gépet, és azt sem, hogy a hajózókra mennyire lett volna veszélyes a használata, ha egyáltalán szinte nem volt fékhatás..
Én remélem, hogy műszaki meghibásodás, "pld. valamilyen anyagfáradás stb.) egyébként nem hiszem, hogy lesz pótlás. (ne felejtsük el, hogy még kedvező esetben is, 6-12 hónap lenne szerintem pótolni a gépet (ha ténylegesen a EBSHU-t gyártanak le (építenének össze). A svédek most is sz*ban vannak, kevés a gépük, de a szlovák gyártás miatt, van szerintem esély mert még van A/B és C/D törzset is tovább gyártják..

Beat it! 2015.05.20. 09:18:07

@zord: @ms07:
Effektíve mint gép ebben a formájában már biztos nem fog repülni, de lehetnek olyan belső alkatrészei (talán), amik nem károsodtak nagy mértékben, és újra beépíthetők egy másik gépbe. Ez persze attól is függ, hogy mekkora erőhatás érte őket.
Rengeteg vezeték, elektronikus panel, a hajtőmű elemei, stb. Talán. Ezt majd a szakértők megvizsgálják. Kicsit talán jobb a helyzet, mintha a gép zuhant és felrobbant volna.

zord 2015.05.20. 09:56:05

@Beat it!:

Azért vannak bizonyos alapelvek alkatrészek esemény utáni felhasználása ügyében. Például az, hog ne. Egyébként a svédeké a gép, és a szerződés bizonyára rendelkezik arról, hogy ilyenkor mi van, ki mit hova visz. Aztán meg arról, hogy ki mit fizet. A szép persze az egészben, hogy az üzemeltetés példátlan rendszeréből fakadóan minden szempontból nálunk van a hendikep.

Zord

2015.05.20. 10:03:55

@Beat it!:
Meg attól is függ, hogy azt engedélyezi-e a svédek gyári előírásai, utána pedig a magyar szabályzat.
Meg lesz-e valaki, aki ezt aláírja? A kannibalizáció t kőkeményen le van szabályozva.

Én egyébként azon gondolkodtam, vajon mikor észlelték a bajt? A földetérés után mikor kezdik fékezni a Gripent? A leszállósebességből mennyit sikerült elkoptatni? Hány másodperc alatt robogtak végig a 2400 méteres pélya végéig. Ha csak 150-el mennek, az is 40 méter másodpercenként. Szóval jött a pályavég rendesen.

Noname123456789 (törölt) 2015.05.20. 10:04:15

@Beat it!: bizonyosan vannak, de a gép maradványértéke szerintem nagyon csekély. Már önmagában a vázszerkezeti elemek szerkezeti átvizsgálása hatalmas kiadás, ráadásul a gép alkotóelemei részben már így is "újrafelhasználtak" voltak.

A kifutáskor a szívócsőbe bizonyosan rengeteg törmelék került a puhák között pedig biztosan akadt a saját gépdarab is ami keményebb dió, mint néhány fűcsomó.

Szerintem az érték nagy része az elektronika volt, ami a gép orr-részének eltűnésével és a katapultálás tényével valószínűleg nagymértékben roncsolódott.

A szerkezeti elemek újrafelhasználásához szükséges vizsgálatok költsége pedig meghaladhatja az esetleges ismételt felhasználással kapcsolatos kockázatok alapján a gazdasági-biztonsági racionalitást.

zord 2015.05.20. 10:05:37

Egyébként meg legyünk óvatosak a műszaki hibával is, annak jellegével is. Nyilván való, hogy a HM tegnap azonnal elkezdte torzítani a kommunikációs teret, bár ez képességeik miatt jóformán a hírzárlatra korlátozódott, némi fékhiba bekiabálással. De láthatjuk majd, hogy szépen lassan próbálják a svédekre tolni az egészet, ahogy a hajtóműmeghibásodásos esetben is tették, éppen az újratárgyalás közepette.
Egyébként nézzétek meg a nagy felbontású képeket, a beton látható végén ott van a jól látható négy nyom. Szerintem ez a gép fékezett, mielőtt lerongyolt volna a pályáról. Ez persze nem zár ki hibát, de szerintem a nem volt fék, fékhiba kijelentések egyszerűen nem állják meg a helyüket.

Zord

2015.05.20. 10:11:31

Az utolsó részt csak arra akarom kihegyezni, hogy milyen kevés idejük volt reagálni, csinálni valamit. Tudtak-e rádiózni, értesíteni a tornyot, hogy nem tudnak megállni. Az ATU fel nem nyitása magyarázható talán azzal, hogy nem volt rá idő.
És még egyszer, a pilótáknak mennyi ideje volt a katapultáláson gondolkodniM Nem sok, az biztos. A lényeg, hogy helyesen cselekedtek, és mentek kifele.
Ha a ferdén lefutást ők idézték elő, és tudatosan kormányozták az utolsó pillanatban félre a gépet, akkor ezzel az antennákat is megmentették.,
Kívánom mindkettőnek, hogy az orvosin ismét I/A-t kapjanak, és újra repülhessenek!

2015.05.20. 10:13:45

@zord:
Ha jó a fék (és persze megfelelő helyen teszik le a gépet, a megfelelő sebességgel), akkor 500 méteren belül megáll.
A féknyomra én is felhívtam a figyelmet még tegnap.

2015.05.20. 10:14:24

@zord:
Akkor újra megkérdezem: blokkolásgátlóval hagy ilyen féknyomot?

Beat it! 2015.05.20. 11:07:16

Mi lett volna ha... Ez szimplán csak találgatás, de ha a leszállás után egyből észlelik a fékhibát, nem tudtak volna átstartolni egy körre? Az alatt talán kiagyalhattak volna valamit. Lehet ugyanígy végződött volna, de talán valami minimális sebességgel földet érve, majomfogóba futva talán megmenthető lett volna a gép is. Persze egy blokkolt fék borítja ezt a számítást. Vagy a gyorsan közeledő pályavég...
Így alakult, ennek már mindegy. Fő, hogy a "zsokék" jól vannak.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.20. 11:13:30

Nagyon jól látszik a féknyom, illetve ha blokkolásgátló akkor a csúszás nyoma.. kérdés, hogy természetesen nem látszik, hogy honnan indul el a nyom... Más fórumon is írták, hogy átstart nem segített-e volna? Szerintem nem, de ott abban a pillanatban nekik kellett dönteni, bár tény, hogy talán átstart után minimálon laffogva landolva, a pálya legvégén letéve a gépet + majomfogó (ha működik és használták volna) akkor kisebb lett volna a kár lehet, hogy a gépet is megmentik. De ezek tényleg csak találgatások.. Ott és Ők így döntöttek. A HM kommunikáció viszony roppant szegényes, akárcsak a svéd reakció..

Noname123456789 (törölt) 2015.05.20. 11:23:09

Én is pont azt furcsállom a legjobban, hogy ha a Gripen valamiben erős az pont a rövid landolási képesség és a minimálisan előkészített terepre való leszállás (persze, nyilván nem füves-lankás domboldal), hiszen a svédek lezárt útszakaszokról is üzemeltetnék "helyzet" esetén.

Ha műszaki hiba volt, akkor sem lehet a Gripen típust megbízhatatlannak minősíteni, sőt a 0-ás dupla (bár nem dupla 0-ás) katapultálás más típusoknál sem tekinthető rutinműveletnek. A svédek ebben az esetben szerződésszerűen pótolják a veszteséget.

Ha hajózói hiba volt, akkor sajnos be kell látni, hogy mindenki hibázhat, ha annak az elégtelen repült idő az oka, akkor azt a problémát feltétlenül orvosolni kell.

Ha elégtelen karbantartásból következett be a hiba, akkor a karbantartó személyzet is emberből van, azok is hibázhatnak, ha azonban a hiba oka a biztonságos üzemeltetéshez szükséges forrás hiánya, akkor azt a problémát is meg kell szüntetni.

Nyilván emberi hiba esetén mérlegelni kell és egy katonai szervezeten belül számtalan módon vissza lehet csatolni. Ha a felróhatóságon alapuló felelősség olyan mértékű, akkor ezek sajnos súlyos következmények is lehetnek.

Ha a gépvesztés az elégtelen finanszírozásra vezethető vissza, akkor pedig meg kell keresni a katonai rendszeren kívüli felelősöket és az ott megszokott következményeket kell alkalmazni.

Szerintem.

miguel_ 2015.05.20. 11:41:27

@Woland Azazello:

"és az ott megszokott következményeket kell alkalmazni"

kár lenne azért emiatt előléptetni valakit. :)

Noname123456789 (törölt) 2015.05.20. 11:51:27

@miguel_: Ha elképzelhetetlennek tartanám Magyarországon, akkor most küldenék egy :) jelet.

2015.05.20. 12:20:13

A gyakorlatnbak most váge? A gépek jönnek haza?
A Cseheknél repülnek a Gripenek?

zord 2015.05.20. 12:51:08

@Z69:

Javítsatok ki, de reptilalimról senki nem beszélt. Idehaza se, kinn se. Ez is beszédes. Ha műszaki hiba ykár legkisebb gyanúja felmerül, ez márpedig rutin eljárás.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.20. 12:51:10

A csütörtöki LION EFFORT sajtótájékoztatót megtartják, akárcsak a pénteki sajtónapot, és ünnepséget - 10 éve repül a Gripen a Cseheknél (is).. A szombati nyilt napot szintén megtartják. Nem gondolom, hogy reptilalom lenne a típusra. Ez mondjuk a mi gépeink speciális volta (EBSHU) is erősíti..

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.05.20. 16:00:22

1. Leszállásnál van elhatározási sebesség az átstartoláshoz, ez pl. az A320 esetén 70 csomó. Ha totál nincs kerékfék, nem kizárt, hogy átstartolni kellett volna.

2. Nagy sebességnél a fékezőerő nagy részét az aerodinamika adja. Kacsaszárny, fékszárnyak, féklapok, orrfutó levegőben tartása. Ezek azért elég kis sebességre fékezik a repcsit, ehhez képest a roncsok ripityára vannak törve. A gép rohadt nagy sebességgel kellett, hogy elérje a küszöböt, emellett a féknyomok arról árulkodnak, hogy "előtte" még gyorsabb volt.

3. Ceterum censeo, a kacsaszárny állása csak nekem furcsa? Vízszintesbe állt, amikor a gép szaltózgatott?

4. Nekem ez az egész nagyok kétkapitány-szindrómásnak tűnik.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.05.20. 16:18:31

BTW gázkar tud a Gripenen beékelődni? Akár virtuálisan?

Egy ilyen jellegű meghibásodás sok mindent megmagyarázna. Ott vagy a futópályán, oszt se előre, se hátra.

stonefort2 2015.05.20. 17:17:00

@KGyST: Biztos, hogy féknyomok? Az már a pálya vége mögötti "túlfutó" rész, amit nem használnak, ezért poros.

miguel_ 2015.05.20. 17:24:18

@KGyST: a 3asra exmuszaki ember mondta, hogy lehet hogy van jelentosege, de 63467382 okbol allhat ugy. Fura, de nem fura.

ljuka71 2015.05.20. 19:33:54

E szerint leállították a gyakorlatot:

www.metropol.hu/nagyvilag/cikk/1321452

de az már tényleg idegesítő,hogy a HM hallgat.Az ATV kérdéseire sem válaszolnak,nekik a KBSZ azt nyilatkozta,hogy nem javasolták,hogy a magyar Gripenek a földön maradjanak.

zord 2015.05.20. 22:43:09

Tehát: orrfutó berugózva, gáz 80 százalék alatt - mehet az automatikus fékezés. Nem lehetett arról hallani, hogy ezzel valaha baj lett volna. A fék gyengeségéről, túlmelegedéséről volt korábban szó (A/B), de az uszkve húsz éve volt. Azóta? Nye znáju.
Akikkel beszéltem azok szerint a gép egyik legjobban megoldott rezsimje a leszállás. "Nem lehet elrontani" - így fogalmazott az egyikük. Nem tudom. Ellentmondás van: Gripennel nem tudunk ilyen esetről, ugyanakkor nincs reptilalom sem. A Saab az eddigi információja alapján nem intézkedett - ezt is megtudtam ma.
Mindebből az következik számomra, hogy a többi gépre veszélyes faktort nem látnak, azaz elég jól tudják, hogy mi történt.

Zord

Hollywood 2015.05.21. 08:17:00

@zord:

Akkor az eddig információk alapján humán faktorra következtetsz?- Ha így is van szerintem nem ez a legnagyobb baj.(máskor/máshol is történt már ilyen majd ha kell és jogos lesz érte retorzió)

Inkább az a baj ahogy már mások is megírták hogy a kevés gépből még kevesebb lett, és mivel nem szívügye a politikának a honvédelem ügye kérdés hogy lesz-e pénz a veszteség pótlására.

Ha lenne akarat ,akkor lenne pénz szerintem arra is hogy visszaálljunk a 2000-ig meglévő 2 ezred(ezredenként 2 század) állásra.(bár már annak is lehetne örülni ha 2 század lenne egy ezredeben).

Az esettel kapcsolatban kettő elméleti kérdés is felmerült bennem:

1. Máshol hogyan oldják meg az ilyen baleset miatt bekövetkezett veszteségeket? Lehet olyat kérni hogy egy komplett géphez való alkatrészeket, sárkány elemeket stb. nem összeszerelve (mondjuk dobozokban) legyártsanak és valahol tároljanak és ha kell mint most csak össze kelljen szerelni?

2. A másik kérdésem hogy a mostani esetből látszik hogy a mi gépeink egyedisége mennyi fejtörést fog okozni (legalábbis én így értettem azokat amiket leírtak, leírtatok).Már úgy is van gyakorlatunk a szerződés módosításokban :P akkor nem lehetne egységesen újabb gépekre cserélni a flottát (akár E/F verzióra) és azt fizetni tovább? 2026 még messze van.(és azt nem tudom hogy addig végig béreljük a gépeket vagy vmikor már a mi tulajdonuk lesz csak a svédek támogatnak kvázi ugyan úgy tovább 2026-ig)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 09:43:24

Hát ezért sem Te kapod ebben az évben aranytollat tisztelt Légierő Blogger barátom :)

mno.hu/vezercikk/gripen-roncsban-a-honvedseg-1287210

de gyakorlatilag 100%-ig igazad van..

Flankerr 2015.05.21. 09:57:52

@Hollywood: "akkor nem lehetne egységesen újabb gépekre cserélni a flottát (akár E/F verzióra) és azt fizetni tovább? "
Az ötlet jó, esélye a negatív tartományokba esik és nem csak a stadionok miatt. Ha ma (kormánypárti) politikus meglátja a "plusz pénz" szót a Gripen mellett, csuklásrohamot kap, ha ennek a cserének a várható összegét is odaírják, el is ájul..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 10:40:31

@Z69: Ezzel teljesen egyetértek, nem egy autóutat kellett volna átadni, hanem kirepülni - rábaszott volna mert nincs mivel, ha nem ANCSA, vagy bérelnek gépet, mert nincs :)) - kiautózni, kezet fogni a hajózókkal, gratulálni a megmeneküléshez, biztosítani az hajózókat és a közvéleményt, hogy a HM tárca mindent megtesz az elveszett technika pótlására. és ennek komoly sajtónyilvánosságot kellett volna kapni. A NAGY prograganda intézmény MTVA legalább, de mellett meghívni mindenkit. De se a HM se Habonyi elvtárs nem gondolkodik...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 10:46:31

@Flankerr: A Griff E/F változat még a jövő zenéje. A svédek gondolom szeretnék a lízing lejárta után, vagy C/D+-ra vagy E/F re tovább lizingeltetni, béreltetni, vagy eladni a gépeket, esetleg nagyjavítás és modernizálás C/D+-ra. Maga az E/F még évekig nem áll szolgálatba, és akkor is először a svéd légierőnél. Hazánk nagysága és pénzügyi helyzete miatt az érdek is inkább a C/D+ mellett lenne lenne, az új 05mk4-es lokátorral, E/F elektroníkával, aktív-és passzív érzékelőkkel, és elektronikai harceszközökkel, megtámogatva GBU-kkal, METEOR-ral, IRIS-T-vel, nem 5- hanem kb. dupla annyi LITENING-el, talán 2-4 RECCELITE-al (felderítőkonténer) és TLSD-vel, ami meg érzékelő és ellentevékenység konténer. De ez kb. 5-7 év mulva esedékes dolog, Maga a 05mk4 lokátor is 2017-ben lesz elérhető, akárcsak a C/D+ modernizált változatok.

Zoarden 2015.05.21. 10:48:50

Ennyi idő elteltével- mivel nem marasztalták földön a Gripen flottát, egyre esélyesebb sajna a humán hiba, nem?
Tudom, nem kéne vizsgálat előtt prejudikálni, de az eddigi hírek ebbe az irányba mutatnak....

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.05.21. 10:50:17

A vége a dolognak az lesz, hogy eggyel kevesebb gépünk van, tehát eggyel kevesebbért kell bérleti díjat fizetni, még meg is köszönik a pilótáknak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.05.21. 11:06:33

@Kelepisti: Szerintem a Gripen flottán semmiféle komolyabb fejlesztésre ninc szükség jó ideig. Amit te felsoroltál az egy álom, egy "kimaxolt" C/D Gripen flottánál. A MH képesség összeségében nézve viszont semmi szükség erre, így is aránytalanul túl nagy szeletet visz el a tortából a Gripen. Inkább normális harkocsi, IFV és helikopter kellene sok más mellett. A Gripennek semmi más nem kéne jelen állás szerint, mint csapásmérő fegyverzet, nem csak mutatóba, de kb. ennyi.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 11:25:26

@molnibalage: Igazad van Molni,és is azt írtam, hogy a jövő zenéje. Jelenlegi lízingszerződés lejárta előtt kb. 1 évvel kell vele foglalkozni, és ha nem akarnak új tendert kiírni, akkor a C/D+ lenne a nyerő - az általunk választott elektronikával, és nem a E/F ami nagyobb, AESA-s, több felfüggesztési pont és variálható fegyverzet, de hazánk részére felesleges.. Addig meg tényleg a fegyverzet, repült órák (üzem és kenőanyag és humán erőforrás biztosítása) a feladat, és fontosabb a szállítókopterek és talán hk, nem, inkább IFV, és önjáró tüzérség, s páncéltörő eszközök..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 11:28:12

@KGyST: a lízingszerződések általában úgy vannak, ha a lízingbevevő hibájából történik a lízingelt tárgy megsemmisül, akkor a lízingköltséget tovább kell fizetni a lízing végéig... (erre persze lehet biztosítást is kötni, hogy ilyen esetben az állja a lízingbevevő helyett a költséget). Itt szerintem nem kötöttek rá (még a HM gépjárművein sincs, költségtakarékosságból).
De ne menjünk előre a vizsgálatnak.

ms07 (törölt) 2015.05.21. 12:54:35

Index kommentes konteo: "Szóval, mi van, ha ez a baleset miatt - az Orbán-kormány álszent sajnálkozása közepette - a magyar fél kénytelen előre láthatóan bizonytalan ideig elhalasztani a vadászrepülők litvániai misszióját? Szeretett Vezérünk pár milliárdos veszteségért cserébe (úgysem ő, hanem mi fizetjük) elkerüli a konfrontációt hőn szeretett Vlagyimírjával. S ezáltal nem veszélyezteti holmi incidens a NAGY ÜZLETET..."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.05.21. 14:17:38

Ez tényleg konteo. Ugyan már mit veszélyeztetnék a kitelepült légtérrendészeti feladaton résztvevő gépeink az oroszokat. Ráadásul nem egy nemzet, hanem 3 lesz ott egyidőben, hiszen 12 gépes a NATIONADS a bali légtérrendészeti misszióban. Tehát olyat akarattal sem tehetnének, hogy ilyen-olyan repülőgépek esetén "behunyánk a szemünket". Ráadásul van ott radarháló, mi nem CAP-ot repülünk, hanem riasztásra a vizuális azonosítást, és "helyes út"-ra visszatéréshez adunk segítésget...
süti beállítások módosítása