Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Folytassa (jobban) Mistral!

2014.08.19. 15:01 | zord | 91 komment

Ma az MBDA és a HM szerződést kötött új Mistral 3 rakéták beszerzéséről és a meglévő Mistral 2 készletek egy részének felújításáról 2016-18 ütemezéssel ~milliárd forintos nagyságrendben.

140819_Mistral-3_szerz_1.jpg

Az ATLAS lövésze az új rakéta nagyobb zónájának kihasználása érdekében új infrakamerát is kap.

További részletek hamarosan!

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr656617347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2014.08.19. 15:15:40

Végre valami! Lérak-beszerzési/korszerűsítési szerződés Magyarországon!

Zord

Beat it! 2014.08.19. 20:48:20

@zord:
Így, a nagyobb hatótávú rakétákkal legalább jobb lesz az 5 indító / üteg lefedettsége. Ne feledjük, hogy eredetileg a rendszert 6 indító / üteg -rendszerűre tervezték. Csak ki ne találja valami nagyokos, hogy ezentúl elég lenne 4 indító / üteg...

Van egy apró nyomdahiba: "új infrakamarát kap".

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.21. 11:10:45

Háát kettő között van az igazság. A MISTRAL-t én nem olvastam, hogy sikerrel bevetették volna már harcban. Saját olvasatomban anno az történt, hogy a MISTRAL volt a legolcsóbb francia katonai cucc amit meg kellett vennünk, hogy aláírják a NATO-hoz csatlakozás feltételeit.. Nem igazán a franciáktól rakták a "nokiás" dobozba a pénz a szocik..

zord 2014.08.21. 11:18:53

@exi_:

Hakapeszi maki nyilván végig követte az összes lövészetet és más kevésbé látványos feladatot, amit az elmúlt másfél évtizedben a Mistral fegyverrendszerrel végrehajtottak. Ő "tudja" a dolgokat, mert elolvasta az 1999-es cikkeket.

Csak kérdéseket teszek fel:

- Ki kellene dobni az egész rendszert, miután lejárt a rakéták élettartama?

- Miből veszünk helyette új rendszert?

- Ne vegyünk helyette?

Zord

exi_ 2014.08.21. 12:24:26

@zord: Ez egy klasszikus cikk a magyar médiából(tisztelet a kevés kivételnek),ami a szélsőségekre utazik. Egy kiindulópont, egy végkövetkeztetés, mozgástér semmilyen irányba. Építő jellegű kérdésekről pedig ne is álmodjunk. Csak az a baj, hogy ezt látja a nép az Index főoldalon, nem a Légierő blogot.

Batkaa 2014.08.21. 19:12:40

@exi_: méltó írás a hozzászólókhoz, akik odaírtak alá... amikor író és közönsége találkozik...
néha van késztetésem ilyenkor helyretenni a képet, de ettől elment a kedvem... hogy mennyit kellene írni mire kapiskálni kezdenének valamit...

Bár, nem lenne esélytelen elhelyezni egy ismeretterjesztő cikksorozatot a jobbegyenesen a témában, ha valakinek van ilyen késztetése, megoldható, hogy lehozzák...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.21. 23:13:13

@Batkaa: Én nem bírtam ki és írtam oda. Persze amilyen volt az adjisten és is úgy írtam...

zord 2014.08.22. 10:08:16

@exi_: @Batkaa: @molnibalage:

Ne fecséreljétek az erőtöket ilyen pöcsfejekre. Lehetetlen vállalkozás.
Inkább fényképezőgépet a nyakba, és irány, "kirándulni". Kellene csinálni egy regionális EOB-t, és a vizuális részt össze kellene szedni :-)

Zord

2014.08.22. 22:49:44

Sziasztok,

Azt lehet tudni, hogy jelenleg mennyi rakétánk van? És mennyi M3 lesz beszerezve?

zord 2014.08.24. 13:46:06

@ms07:

Lehet. Veszed az anno beszerzett mennyiséget, kivonod belőle a lövészeti felhasználást, kapsz egy számot. Ezután felteszed a kérdést, hogy elképzelhető-e bármiben manapság volumennövelés, ami honvédség. Ha erre megadtad a választ, akkor kb. lesz egy elképzelésed arról, hogy mennyi rakétánk lesz.

Egyébként meg érdemes lesz megvenni a szeptemberi Aeromagazint ;-) Mistralos szám lesz.

Zord

Batkaa 2014.09.01. 23:11:33

@ms07: a legutóbbi Aeromagazinban van néhány konkrét válasz, érdemes megvenni...

@zord: sok érdekes infóval, szokás szerint...! :)

Szórád Tamás viszont azt írja, hogy négy éleslövészet volt eddig, 2005-ben, 2008-ban, 2010-ben, 2013-ban. Hiányzik az elhíresült '99-es, vagy csak a Győrbe költözés utániakat számolta?

zord 2014.09.02. 00:18:34

@Batkaa:

Csak a győrieket számolta. 1999-ben és 2002-ben bizonyosan volt Nagyorosziban lövészet, még az 5. ezred alatt.

Zord

2014.09.03. 22:12:33

Köszönöm, a hétvégén beszerzem.

zord 2014.09.10. 20:31:25

@Batkaa:

Helyes, hinteni kell az igét! Sok srác és nemcsak srác kissé leegyszerűsíti ezt a kérdést, hogy "szar és kész". Ez sohasem volt így és a válaszok megérdemlik, hogy cizelláltabbak legyenek. Na persze, ehhez a tények ismeretére van szükség, ami nem könnyű dolog.

Zord

piratvitorla 2014.09.10. 22:04:22

@zord:
És akár tetszik a fanyalgóknak, akár nem, a haderő egyik leghasználhatóbb eszköze, ami végre nem a hatvanas-hetvenes évekből maradt ránk.
Több szempontból is képességnövekedést hozott, még az oltalmazandó alegységek számára is, például az éjszakai harc tekintetében...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.11. 14:25:36

Teljesen normális, hogy kell egy kishatótávolságú légvédelmi eszköz. A fanyalgásról annyit, hogy a mozgékonysága nem megfelelő, ez a teherautóra szerelt változatot, egy mesterlövész 2 km-ről is kilövi nem is szólva, némileg nehezebb fegyverzetről. Ilyen áron gondolom lehetett volna MANPADS eszközt is vásárolni, amelyet egy sima terepjáróval, vagy triviálisan egy katonával is oda lehet vinni ahova szükséges. Jó természetesen egy közelfelderítő lokátor is amellyel az éjszakai harci képességet növeljük. A MISTRAL 3 hatótávolsága nem jobb mint a MANPADS eszközöké. Inkább azt mondanám, hogy azért lett ismét MISTRAL, mert erre valamelyest már kiképzettek a katonáink. Pesze egy STINGER müködetétéhez sem kell nagyobb tudomány (ott van piktogrammon mit kell csinálni) de mégis maradtunk a MISTRAL-nal. A fő az, hogy van, még mindig jobb, mintha kivonták volna és helyette meg az jóisten emlegetése és a felemelt kapa lenne a légvédelem.
De valaki árulja már el, hogy miért nincs állandó MISTRAL /KUB komplexum Pakson. Más ilyen fontos célpont nincs ( A csillebérci kisérleti reaktor nem egy nagy szennyezés okozna) Politkai és gazasági központjaink nem relevánsak... talán még a Százhalombattai finomitó az. Azt sem értem, hogy miért nincs állandó MANDPAS (ami nincs) ezért MISTRAL vagyis légvédelem legalább Szolnokon és Kecskeméten. Erre nem magyarázat a NATINADS mert 50-100 méter alatt bárki berepülhet egy kisgéppel és tele robbanóanyaggal bármi fölé..szerintem..

Batkaa 2014.09.11. 15:38:54

@zord: @piratvitorla: Kösz!

@Kelepisti: inkább a közbeszerzési eljárás szólhatott új rendszer beszerzése ellen, így megoldhatták saját hatáskörben, egyébként pedig tendert kellett volna kiírni. Az meg éveket is igénybe vehetett volna és már így is túl voltak minden határidőn.
Mondjuk azért jó lenne tudni, hogy mibe került ez a megoldás.

zord 2014.09.11. 19:22:32

Terveim közé tartozik (de sok ilyen van...) hogy utána nézek a Mistral eredetének. Az akkor közkeletű infók szerint MANPADS kiírás volt (valami "két fő által gyalogosan hordozható"), ami az eljárás alatt módosult arra, amire. Ugyanakkor az 1995-ös OGY határozat, ami a beszerzés alapja lett a "légvédelem kis magasságú oltalmazó képességének megőrzéséről" szólt, azaz nem kifejezetten MANPADS-ról.
És, ami a minap szeget vert a fejembe, az az volt, hogy a 45 darab Atlas Unimog indító/platform (9 légvédelmi szakasz) számszerűen majdnem pontosan megfelelt az akkori Sztrela-1/Sztrela-10 mennyiségnek.
Nem lehet, hogy a beszerzés végül úgy "kanyarodott", hogy ezeket váltotta a Mistral? Hiszen utána még maradt a Sztrela-2M és jó ideig az Igla-1 is, azaz ténylegesen nem MANPADS-t váltott le, hanem járműre telepített VSHORAD-ot, lényegében azt a kategóriát, ami maga is.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.11. 19:48:09

@Kelepisti: A Mistral kinematikai zónája méretéből fakadóan bizony picit nagyobb, mint a Stinger / Igla kategóriájé. Nem viccből akkora, amekkora.

A mesterlövészes megjegyzést sem értem. A jenki 12.7 mm-es cuccal bármilyen könnyű csapatlégvédelmi járművet átlőnek szerintem. A Tor-t és Tunguzkát talán nem, csakhogy azok nem könnyűek. Egy Avenger majdnem pont olyan sérülékeny ilyen szempontból...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.11. 20:17:38

@molnibalage: Azért valljuk meg, hogy 1-2 kézi légrakos katona kicsit jobban el tud rejtőzni mint egy unimog...
kb. ennyit akartam írni. Az Avenger is persze sebezhető, bár ott van valami kézifegyverálló kevlár legalább ha jól emlékszem...

A MISTRAL békeidőben szerintem teljesen megfelelő közel légrak fegyver. Háborúban már úgy gondolom, hogy kiegészíti a KUB-ot és közeli légvédelemre jó, de a csapatokat nem oltalmazza. Azt ugyanis MANPADS-al lehetne megoldani, mert a védelemmel ellátott kerekes/láncalpas megoldások nem férnek be a büdzsébe...
kb. ennyi..

zord 2014.09.11. 21:42:11

@molnibalage: @Kelepisti:

A Mistral Atlas NEM csapatlégvédelmi fegyver, akárminek is vettük. A honi légvédelem VSHORAD komponense, illetve települő erők fix objektumainak VSHORAD oltalmazója, azaz olyan eszköz, ahol a fizikai védettség nem olyan kritikus, mint egy csapatlégvédelmi rendszernél (lásd az előbb emlegetett Sztrela-1/10). A "front" közelében csúnya kasza lenne ott az Unimog platóján.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.09.11. 23:23:13

@zord: A Mistral csapatlégvédelmi fegyverek készült. Ha annak szar, akkor elbaszták. Ez magyarázom a bizonyítványos esete...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 08:23:55

Teljesen egyetérértek veled Gábor! Sőt nagyon fontod komponense így a hazai légvédelemnek, amelyre megfelel, órási túlzással de még a KUB helyett is békebeli feladatok idején. Háborús körülmények között, pedig annak amit leírtál, és a KUB-al összhangban. Ha nincs más nagyobb hatótávolságú S300/Patriot stb. eszközünk. A csapatokat pedig kötelessége lenne a HM-nak (kormánynak stb.) legalább MANPADS-sal ellátani, amellyel legalább az elméleti légvédelmet biztosítanánk.
Nem elbaszás volt, a MISTRAL, hanem Molni soha nem olvas közgazdasági és katonapolitikai dolgokat mindent technológiai oldalról közelít meg. A MISTRAL volt az ára a Francia igenre a NATO csatlakozáshoz. Ez volt a legolcsóbb, MIRAGE, LECLERC-re nem volt pénz, "CLARION géppigyut minek vettünk volna. A közepes hatótávolságú kompelxumuk (Crotal/Roland) helyett meg ott volt a KUB.

Batkaa 2014.09.12. 09:07:17

@zord: ahogy elnézem, az indítóállvány levehető a platóról és így külön telepíthető akár fedezékbe is (de javíts ki, ha tévedek).
Illetve frontkörülmények között például a Kub komplexumok közeli oltalmazása is feladat lehet, ekkor máris nem kell a légvédelmet annyira közel telepíteni a harcérintkezés vonalához.

@molnibalage: a Mistralnak van egypár változata... van például a kétszemélyes MANPADS, ami aztán tényleg megfelel csapatlégvédelemre... de például a pakik repülőterek közeli légvédelmére alkalmazzák, ennek a kategóriának a rugalmas alkalmazás az egyik fő erénye.

2014.09.12. 10:50:05

@Kelepisti:
Az Avanger bázisjárműve semmilyen páncélzattal nem rendelkezik. Az alap HMMWV-k esetében emlegetik ugyan a kevlárt, de szerintem az nem sok védelmet nyújtana. Nagyon vékony volt a motorháztető és az ajtó is ahhoz. A védelmet az M1114 változattól kezdve alkalmazzák, a páncélozott változatokat egyből felsimerni a vastagabb ajtókról, mert abban van "anyag".
Amúgy most jutott eszembe, hogy az iraki bázisokon egy időben (2004-2005) a tenegerészgyalogság Avangereit kivezényelték védelmi feladatokra. A kerítéshez közel vonultak fel. Elképzelhető, hogy a rakéták elleni próbálkotzak volna valamit tenni, de nem hinném, hogy sok sikerrel.

zord 2014.09.12. 11:59:04

@molnibalage:

Molni. Nézz utána a fogalmaknak. Ne keverj almát krumplival. A Mistral az egy VSHORAD (közeli hatótávolságú) rakétacsalád, nem légvédelmi rendszer. A rendszerek melyek a Mistral rakétakat alkalmazzák, a következők (pl): MANPADS, Atlas, Albi, Simbad, Sadral. Mindegyik egy adott követelményrendszerre lett kifejlesztve. Az Albi összecsukható álványzatú, és így egészen addig megbújhat a páncélozott szállítójárműben, ameddig nincs rá szükség. Az Atlas az fix, legfeljebb le lehet venni a platóról, tehát a védettsége sokkal rosszabb. A rakéta ugyanaz, de az egyik csapatlégvédelmi eszköz, a másik honi (objektum) védelmi. Hat kilométeren belüli célok lelövésére van mindkettő, de a konfiguráció, a platform, az indítóállvány specifikusan ki lett hegyezve valamire. Ennyi.

Zord

piratvitorla 2014.09.12. 15:47:57

@Kelepisti:

"...egy mesterlövész 2 km-ről is kilövi nem is szólva, némileg nehezebb fegyverzetről."

És?
- Nem szempont, hogy védett legyen az ilyen fegyverekkel szemben. Ha igen, akkor harcjárműre lenne telepítve.
- Mesterlövész puskával még egy harckocsit is harcképtelenné lehet tenni...
- Azért van összfegyvernemi kötelékben és így van hozzá oltalmazó erő...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.12. 16:52:15

Az öszfegyvwernemi kötelékről magyar vonatkozásban mult időben beszélhetünk. Talán szánalmasan és minden erőforrásunkat bevetetve, tudunk egy összefegyveremi zászlóaljszintű egységet kiállítani, de a többi lövészdandárnak már nem lesz sem tüzérségi, páncélos, páncéltörő és légvédelmi alegysége sem.. (hacsak nem matematikus uton mindenki kap 3 hk-t, 3 löveget, meg három indítóállványt... )..
Egyébként a szír helikopter kilövése Kornettel mutatja, hogy milyen szintűnek kell lenni egy repülőtér védelmének. (nem csak lég, hanem földi támadás ellen is)..
A lengyelek minden harci repterén ott a légvédelem, mégha OSA is, közel légvédelmere megteszik.. gondolom van Grom-os szakaszuk is is minden reptéren..

Batkaa 2014.09.12. 22:22:23

@Kelepisti: a lövészdandárokról szólva "a többi" az valójában "a másik" akart volna lenni, nemde... :(
A mai helyzethez képest már komoly előrelépésként könyvelhetnénk el, ha mindkét lövészdandár képes lenne kiállítani egy-egy összfegyvernemi zászlóalj-harccsoportot.
(és mindezt persze a tataiak úgy érnék el, hogy a szolnoki 88-asokat kivonnák az alárendeltségükből... na igen, bilibe ért a kezem...)

piratvitorla 2014.09.13. 07:03:30

@Kelepisti:

Amikor szárazföldről beszélünk én szinte mindig "A" zászlóalj harccsoportról beszélek. (Meg persze a KM srácokról és a könnyű vegyes lövészekről)

Egyébként hiába lenne mondjuk három normális lövész dandárunk, ahhoz még komoly légvédelemre, vegyivédelemre, műszaki biztosításra, légi támogatásra, logisztikára stb. is szükség lenne...(pl.csak Mistralból legalább egy dandárnyi kéne hozzá...)

Régebben még a mi reptereinken is volt légvédelem. A kecskeméti Igla szakaszt pl. kb. 10 éve szüntették meg, Szolnokon pedig gépágyúk voltak. Persze az se volt jelentős erő, de a semminél több...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.13. 07:55:30

Igy van. Jelenleg egy zlj haccsoport a max erőfeszítéssel az összfegyveremi cúcs egységünk. Tudom, hogy régebben volt légvédelem a reptereknél. Nos plf. romániában, legnyeleknél, bolgárokál most is van. Szlovákoknál, cseheknél nem tudom.. De itt papolnak a terrorista fenyegetettségről stb. klf. szakértők és ennek ellenére nincs.
Ja 10 éve még arról folyt a vita, hogy zászlóalj vagy dandár harccsoportot ajánlunk NATO alárendeltségbe és egy harcászati géppárt (tarcsival együtt 4 gépet - mint portugália)
No mára ezeket a felajánlásokat igencsak megkurtította a magyar kormányzat rettentő nagy nemzeti honvédelmi erőfeszítéseivel. Én populárisan az új stadionokat ajánlom fel a leendő menekülteknek..Megmondjuk, hogy nálunk erre helyezzük a hangsúlyt a szövetségben.

piratvitorla 2014.09.13. 08:52:52

@Kelepisti:
Bizonyos képességek tekintetében (pl. éjjellátókkal vívott éjszakai harc) még erre se vagyunk képesek, pedig ez már alapvető dolog lenne...
A kb. ezer fős bázisok létszámába beleférni egy kisebb légvédelmi alegység...
A hatvanas évekből származó őrszázadok se különb dolgok...

Batkaa 2014.09.13. 09:08:42

@piratvitorla: jó lesz az kettőnek... legyen csak kettő rendesen felszerelt lövészdandárunk, éppen elég nagy kihívás például a létszámfeltöltés jó szintre emelése.

piratvitorla 2014.09.13. 09:31:37

@Batkaa:
Tök mindegy, mert se egyet, se kettőt nem tudunk felszerelni, feltölteni... 70 ezres fizetéssel pláne...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.13. 10:11:05

Szerintem minden nemzetnek arra van pénze amire akar fordítani. Pld. Magyarország és Portugália GDP-je, földrajzi nagysága hasonló.
Mindig siránkozás van, hogy nincs pénz erre, meg arra. Érdekes módon most a nagyvezér és környezete 2024? Bp-i Olimpiával eteti a népet. Itt a görögök példája, hogy milyen rettentő nagy előrelépés egy olimpia - biztos gazdasági csőd kisebb országoknak. Nézzük meg a költségvetést, meg azt, hogy mennyi pénz kapunk az EU-tól (nem honvédelemre), és mit mire költünk..
Egy hivatásos katona azért keres ennyit, mert ennyit ér a jelenlegi kormányzatnak. (Nem minta az előzőek sokat tettek volna értük, de ott legalább az volt, hogy XX évesen még 100%-os nyugdijjal aránylag fiatalon nyugállományban kezd magával valamit. Közben a TEK állománya és fizetését is meg lehet nézni (meg a költségvetését). Szerintem abból fel lehetne fegyverezni az egyik dandárt és a fizetések feléből fel lehetne tölteni..

Batkaa 2014.09.13. 14:46:43

@piratvitorla: ez sajnos így van, de reális célként tételezhető a két lövészdandár rendbetétele.

@Kelepisti: jó összevetés Portugáliával! és ott még flottára is kell költeni...!

Szerintem sem pénzkérdés, hogy működjön a Honvédség, legelőször is a szándék hiányzik.
De azért mindannyian tehetünk, hogy a politikus számára megjelenjen a Honvédség az eseményhorizonton....

2014.09.13. 18:10:00

@Kelepisti:
A GROM nem ilyesmire való. De külön reptérvédelmi katonáik, őrszolgálat biztos van. Nagy Britanniában és Franciaországban külön alakulatokat állítottak fel erre, ezeknek több évtizedes hagyományaik vannak. Az előbbinél a RAF Regiment, az utóbbinál a Fusiliers Commandos de l'Air. Bár ez utóbbiak azért sok minden mást is elvégeznek. Pl kutment, atomfegyverek őrzése.

Ha jól tudom,Kecskeméten is felállítottak már valami hasonlót, csak kicsiben. De a lényeg, hogy bizony a megfelelő őrzés védelem nem korlátozódhat a kerítésen belülre.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.13. 18:22:28

@Z69: elértettük egymást. Én nem a GROM kommandósaira gondoltam, hanem a hazai gyártású Grom MANPADS-ra.

en.wikipedia.org/wiki/Grom_%28missile%29

zord 2014.09.14. 17:26:12

@Z69:

Arra a csapatra gondolsz, akik UAZ-os porfelverés kapcsán ügyesen ki tudnak repülni a kerítésen, mint 2010-ben azt demonstrálták is? :-)

Zord

zord 2014.09.14. 21:48:37

Mistral észt módra. Nem mai, de azért érdekes videók. Azért is ajánlom mindenki figyelmébe, mert ők eredetileg is vettek MATIS infratávcsövet, amit most nálunk is beszereznek. Náluk MANPADS változat van, az FU-n IFF-el, és a társaság Unimoggal mozog. A célelosztás Giraffe AMB-vel történik. Belgák repülnek nekik célt.

www.youtube.com/watch?v=qJhAbwu6K6E

www.youtube.com/watch?v=J2pJCoEkfJc

www.youtube.com/watch?v=KeT7A3Ofs7U

Zord

zord 2014.09.14. 21:50:03

...és hogy mást is mutassunk, forrón friss felvétel litván hajófedélzeti Stinger-lövészetről, meglepő célanyagra:

www.youtube.com/watch?v=Hh-GSwPD_EY

Zord

2014.09.15. 13:20:56

@Kelepisti:
Igen, félreértés volt. Akkor maximálisan igazat adok. Kézi légvédelmi rakéták és gépágyúk alapkövetelmény kellene, hogy legyen.
Amúgy én is azt hittem még régebben, hogy az egyik legfontosabb energetikai központunk mellett van komoly légvédelem.

zord 2014.09.15. 14:16:05

Fő az önbizalom. Most hitetjük el magunkkal, hogy a BTR-80/A légvédelmi fegyver (is). Az ilyen szárazföldi alakulatok pusztulnak el egy nap alatt az ellenséges légifölény nyomása alatt, valós, organikus és nem organikus, szakértő légvédelem hiányában.

www.honvedelem.hu/cikk/46423_meteorhullas_a_bakonyban

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.15. 14:59:17

@zord: Te atyaúristen... Azért anakronisztikus a dolog, mert anno a Nimród légvédelmi gépágyút 40mm-es lövegével meg páncélvadásznak vetették be a világháborúban. Az aránylag magas felépítményű eszközeinket, amelynek páncélvédettsége elhanyagolható volt, simán kilőtték. Igaz, hozzá kell tenni, hogy a Toldi "közepes" harckocsijaink lövegei sem voltak hatásosabbak a T-34 ellen.
A BTR 80/A légvédelmi fegyverzete lenne az 1-2 katona amely a MANDPAS-ot hozdoná a harcjárművekben.

Beat it! 2014.09.15. 17:25:45

@zord:
Legyünk megengedőek, és tételezzük fel, hogy a BTR fegyverzetével tényleg jól lehet légi célokra is lőni. A gond ott kezdődik, amikor nem légi célokat várva, kutatva helyezik ki őket, hanem számolni kell földi és légi ellenséggel egyaránt. Márpedig ha nem számítanak rá, nincsenek felderítő szenzorok, akkor az ilyen kis drónok úgy repülnek el a közelükben, hogy észre sem veszik őket.
És még egy fontos probléma: ha várják a BTR-ek a légi ellenséget, akkor mikből döntik el a másodperc tört része alatt, hogy ellenséges vagy saját? Megnézik majd a roncsokat, gondolom. Akkor majd konstatálják, hogy amit ellenséges Mig-21-esnek néztek, az egy hazai Gripen volt....

piratvitorla 2014.09.16. 17:47:46

@Beat it!:
Teljesen egyetértek veled...

Én magam a T-72-es NSzVT légvédelmi, illetve PKT párhuzamosított géppuskájával lőttem helikopter célra. attól, hogy eltaláltam és kiváló értékelést kaptam, a valós életben esélyem se lett volna...
Hiányzik:
- célfelderítés
- célazonosítás
A lőtéri körülmény egy dolog, a többi meg más. Meg persze mi lett volna, ha a drón visszalő :)

zord 2014.09.16. 19:03:33

A baj az, hogy a valóságban nincsenek szűk szektorok, ahol várhatod a cél (vizuális) felbukkanását. Ha nincs előrejelzés-céltájékoztatás-célmegjelölés, (magas szintű helyi tűzvezetés), akkor zuhannak az esélyek.
Pedig a BTR-80/A harmincasa mint fegyver nem lenne rossz a feladatra. Ha bárki is foglalkozott volna azzal, hogy egy részükből légvédelemre is valóban alkalmas fegyvert csináljon a megfelelő kommunikációs, célmegjelölési, tűzvezetési funkciók megvalósításával, akkor ma szintén előrébb lennénk.
Miért ne adhatna az MCP céltájékoztatást/célmegjelölést egy BTR-80/A "GBAD" verziónak is, amit az már a saját IR/DTV/lézertávmérős tűzvezető rendszerével érvényesít?
Azt tudom, hogy a soha meg nem valósult Mistral "második batch" előkészítésekor latolgatták BTR-80 átépítését Albi indítóval, de ebből mint tudjuk semmi sem lett.

Zord

piratvitorla 2014.09.16. 20:38:03

@zord:
A mai információ alapú hadviselésben szinte luxus technikai eszközeink jelenlegi formájában történő alkalmazása.
Ez éles helyzetben csak az ellenség kímélésére és a saját erőknek történő veszteség okozásra jó...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.09.17. 14:50:53

- célfelderítés
- célazonosítás

gépkarabállyal is lehet repülőeszközre lőni, de attól még nem légvédelmi fegyver. Maga a gépágyú megfelelő lenne, ha van célfederítés, azonosítás, IFF és tudna magas szögcsoportban dolgozni. Meg aztán némi lőszerutánpótlás sem lenne rossz. Megint itt a példa, hogy a budget áron nekünk is felajánlott Gepárd önjáró német légvédelmi gépágyuk a Románokhoz kerültek.

Batkaa 2014.09.17. 21:45:46

@Kelepisti: igen, ezek ép ésszel felfoghatatlan dolgok...

zord 2014.09.17. 21:52:18

@Batkaa:

A lényeg az, hogy nem nekünk, hanem a nálunk sokkal rátermettebb magyar politikai elitnek kell felfogni, és ők képesek rá :-)

Zord

Batkaa 2014.09.18. 01:44:55

@zord: nos, a két peremfeltétel egyszerre teljesül, ép ésszel felfoghatatlan, de nekik sikerül! :)

u.i.: mi van a Nemzetnél, megmaradt az állásod? bár gondolom, már tudnánk róla... (a hírekben csak a publicisták szerepeltek névvel, de emlegettek aranytollas kirúgottakat is, szóval aggódom...)

zord 2014.09.19. 01:07:50

@Batkaa:

A napi állomány lényegében megúszta.

Zord

zord 2014.09.29. 19:14:47

STARTASSESS a győrieknél. A második képen olyan furcsa a doboz az Unimog vezetőfülkéje fölött-mögött az álcaháló alatt. Nem tudja valaki, hogy mi az?

www.honvedelem.hu/cikk/46646_kezdeti_harcaszati_kepessegfelmeresen_vett_reszt_a_szakasz

Zord

Beat it! 2014.09.29. 19:34:23

@zord:
A lokátoros jármű a fenti képen van, a rakétás pedig a lentin. Ex-has azt mondanám, hogy valami kommunikációs eszköz. A fák koronája ami alá beállították egyébként sem kedvezne a lokátornak, a rakétáknak meg pláne.

zord 2014.09.29. 19:47:53

@Beat it!:

Az oké. A kérdésem inkább arra vonatkozik, hogy mi van úgy állítva, hogy a doboz benyomást keltse. Se az indítós, se a radaros kocsi nem néz így ki, se telepített, se menethelyzetben tudtommal. Az a doboz egyszerűen idegen tárgy nekem. Oldalt az más, ott az alakmásítók vannak a háló alatt.

Zord

zord 2014.09.29. 19:50:11

Tíz éve lesz, hogy nemzetünk nagy vezetői kinyírták Nagyoroszit és Drégelypalánkot. A Mistral fegyverrendszernek asszem jót tett a haderőnem-csere, de a lőtér súlyos veszteség:

www.raketaezred.hu/index.php/hirek/friss-hirek/763-volt-egyszer-egy-helyorseg

Zord

Batkaa 2015.02.15. 19:42:52

@Z69: darabszám növelést, de csak abban a mértékben, amennyit elhasználtak az eredeti vásárolt mennyiségből lövészetre.

zord 2015.02.15. 23:53:51

@Batkaa:

Megkérdezhetem, ez honnan van? Én sajnos nem így tudom. Szerintem aktuális meglévő szint megtartás.

Zord

Batkaa 2015.02.16. 21:48:40

@zord: nekem ez így ragadt meg, de ha te mondod, akkor elhiszem, hogy tévesen...
Ezek szerint akkor nem a teljes meglévő készletet építik át?

zord 2015.02.17. 17:38:11

@Batkaa:

Az ügy része ellenértékként a meglévő készlet egy részének felújítás utáni "visszavásárlása". Tehát jön Mistral-3, marad felújított Mistral-2 és megy Mistral-2.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.18. 08:45:59

Nem tudom mennyire hiteles információk:
Magyarország 2006-ban 45 darab MISTRAL 2 rakétaindítót szerzett be, azóta az indítóberendezése száma nem változott.
2009-ben 152 rakéta volt hozzájuk, 2010-ben 146, 2011-ben és 12-ben nem változott a mennyiség, majd 2013-ban a számuk 138 darabra csökkent. Nem tudom 2014-ben mennyi éles indítás volt..

zord 2015.02.18. 22:01:29

Ezek ismert adatok, az üzlet létrejöttekor nyilvános volt az 9/45/180-as mennyiség, aztán a rakétakészlet fogyása is (ez utóbbiak asszem ENSz-regiszterből, vagy Sipriből?)

Zord

Batkaa 2015.02.19. 01:22:25

@zord: kösz a pontosítást!

Azért ez jellemző, hogy az autókon 6 rakétának van tárolóhely. Most mind a 45 indítóállványhoz tartozik Unimog? Mert akkor sikerült jó alaposan alul tervezni a megvásárolt rakéták számát... és ez az éleslövészetek anyagigénye szempontjából is igaz.

zord 2015.02.19. 09:15:22

@Batkaa:

Azt azért tudni kell, hogy lett volna második fázis, még több rakétával és valószínűleg BTR-80-Albi integrációval. Ez magyar terv is volt, nemcsak francia marketing.
De ami a javadalmazást illeti, igazad van. A megvalósult üzletben bizony csak 2-szeres volt: 45x2=90 90x2=180.

Ami tényleg csak marketing volt (több budapesti prezentációt is megélt) az a Mistral ATAM integrációja a Mi-24-eseinkre.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.19. 09:18:35

@Batkaa: még mindig több, mint amennyi AIM-9-es van, és amennyi AIM-120-as... Igaz utóbbi amúgy is csak kolonc.. viszont kiváncsi vagyok, hogy az lízing ideje alatt fog-e kerülni IRIS-T és METEOR a Griffekre. Kissé pesszimista vagyok.

Anno a rendszeresítés során, azzal indokolták az olcsó (használt és alacsony számú L-1-es winderek) beszezését, hogy európai IRIS-T a cél dogfight rakétának.

Hollywood 2015.02.19. 16:21:06

@Kelepisti:

Az IRIS-T-hez sisakdisplay is kellene, annélkül nem ér sokkal többet mint az AIM-9.
És én stintén pesszimistaként nem hiszem hogy erre áldozának a politikusaink.

Amúgy mire érted hogy a 120-as kolonc?

zord 2015.02.19. 17:39:40

@Hollywood: Azért az IRIS-T HMS nélkül is sokkal többet tud, mint a 9-es. Messzebb megy, és az indítási limitek sem összehasonlíthatóak. Gondolj bele, vektoros cucc, oldalra kinéző fejjel. Generációs ugrás, R-73-tól inspirálva.

120: erről már volt itt szó. A Meteornak, mint európai fegyvernek az alkalmazhatósága a tapasztalatok szerint nem korlátozott, mint az amerikaié. De persze reménykedhetünk abban, hogy sohasem derül ki...

Zord

zord 2015.02.19. 22:26:49

Tobruk Legacy. Valahol mélységesen elszomorító, hogy az amerikaiak integrálnak minket, kelet-európaiakat:

www.army.mil/article/142905

Zord

stonefort2 2015.02.20. 07:23:05

@zord: Ez most éppenséggel nem a gonosz USA hibája

Hollywood 2015.02.20. 08:41:20

@zord:

Igaz.

A MICA nem lehetet volna átmeneti megoldás a Meteorig, ha ilyen szempontok szerint mérlegelünk?(most hirtelen nem emlékszem hogy integrálták-e a Gripenhez)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.20. 09:03:25

@Hollywood: A MICA tudtommal csak a Mirage2000 és a Rafale gépekhez van integrálva, mint BVR rakéta. A Griff-hez nincs. A ma világhelyzetben megnyugatató lenne hazánk számára, olyan BVR rakéta, amelyet külső fél nélkül, is ha már beszereztünk, akkor külső fél, jóváhagyása és közreműködése nélkül használni lehetne. Ez pedig az európai gyártású Meteor. Igen sisakcélzó szintén olyan eszköz, amely a képességet javítja, tehát ha nem is minden géphez, de hasonló mennyiségben (pld 5) mind a Litening-et lehetne rendszeresíteni, gyakorlásra stb. A honvédelmi költségvetéshez 5 eszköz ára, azért erősen lényegtelen. Nem repülőgépekről, hanem néhány berendezésről beszélünk. A szárazföldieknek ilyen pld. a tüzérségi felderítő lokátor. (persze vannak olyan országok, amelyeknek a Nagy testvér ingyér adja, pedig még közelébe sincs a szövetségnek).. Én nem kívánom, hogy ingyen kapjuk, de ha belegondolunk, akkor mit kaptunk amerika iraki és afgán háborújában való részvételért, amely során vérrel is fizetett nemzetünk? Vannak országok környékünkkönamelyek nálunk jóval többet (lásd, lengyelek, csehek stb.).

zord 2015.02.20. 22:03:57

@stonefort2:

Persze, hogy nem az övék. Egy Arzenál, egy WZU, egy Retia nehogy már ne tudná, tudta volna megejteni a releváns fejlesztéseket - hozzá teszem, meg is csinálja, de miért kell ehhez amerikai pénz? Nem lett volna 1999 után alapvető ezekkel az országokkal összeszűrni a levet?

(arra kíváncsi vagyok, hogy fognak a győriek Boleticén horizontálisan kommunikálni a többiekkel)

Zord

zord 2015.03.17. 11:48:12

4924 kilométert futott a Mistral rendszer egy tetszőleges Unimogja. Érdekes, nagyszerűen (drónnal is!) fényképezett Célkeresztben műsor, ha nekünk kissé populáris is a stílusa:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HqngSe0VL0M

Zord

zord 2015.03.19. 10:36:47

A győriek a helyi kapcsolatok építésében is ügyesek. Ez toborzásilag is fontos. Példaértékű, csak azt tudom mondani:

raketaezred.hu/index.php/hirek/friss-hirek/802-technikai-alaki-bemutato-es-megujult-raketatechnikai-kiallitas-a-gyori-mobilis-ban

Apropó, milyen 3M9-es feszik ott a földön? Olyan, mintha koszos, vagy égett lenne, nem?

Zord

zord 2015.03.20. 00:35:44

Egy kis MCP-modernizációs gondolatébresztő. Biztos, hogy nem kellene ezt a mostani lehetőséget valami komolyabb ugrásra kihasználni (FAR)?

www.mbda-systems.com/mediagallery/files/mcp-imcp_datasheet-1424428680.pdf

Zord

zord 2016.03.25. 22:48:37

Mistral-lövészet 2013-ban, l’île du Levant szigetén, a Földközi-tengeren. A Mistral MANPADS indítóállványon olyan Matis éjjeli célzókészülék van, ami hozzánk is jön a modernizáció keretében. 08:28-nál ~9 secundumos kirepülési idejű lövészet. 10:28-nál ~7 másodperces.

www.youtube.com/watch?v=OatUpWjKQQQ&ebc=ANyPxKrjCOhtbeeh59vHxL-YgTsmu5r7G3prY-CQ33wQlxMtCxW5n2DOBArC-J4kT9SO_iatgwWNqo9o5yro1RvIGe5FU_NEtA

Itt van a lőtér:

https://www.google.hu/maps/@43.0184027,6.4688991,747m/data=!3m1!1e3?hl=hu

Zord

zord 2017.05.17. 15:10:44

Képek az első észt Mistral 3 indításról:

g4.nh.ee/images/pix/file64365479_c043285.jpg

Itt a galéria:

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/fotod-ajateenijad-lasksid-ohutorjerakettidega-mudellennukeid-sodiks?id=64365455#!dgs=dgsee-83544:961l0CFHa1H81deWJPhJ1T

Zord

zord 2018.06.26. 14:19:14

A harmadik észt Mistral-szerződés aláírása (egyben a második Mistral-3-ra):

en.azeridefence.com/estonia-signs-for-an-additional-batch-of-mistral-shorad-systems-with-mbda/

Zord
süti beállítások módosítása