Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

JAWTEX 2014: Gripen-erőpróba

2014.05.23. 21:00 | zord | 9 komment

140523_JAWTEX_GG_7.jpg

Borongós, esős idő a schleswig-jageli állóhelyen a visszainduláskor. Az északi-tenger közelsége nem a jó időjárás feltétlen garanciája.

Az elmúlt két hétben szokatlan erőpróbán, a német haderő idei legnagyobb gyakorlatán vett részt a kecskeméti gripenes közösség az ancsások támogatásával, és a gyakorlótereken a szolnoki JTAC-ek is. Mint az a névből is kiderül, a JAWTEX (Joint Air Warfare Training Exercise) a haderőnemek (le.,szf.,teng.) közötti együttműködésre fókuszált légierős szemszögből. A vadászok a dán határhoz közeli Schleswig-Jagel légibázisról (az AKG-51 bázisáról) hajtották végre feladataikat, melyek a COMAO-k részeként levegő-levegő, levegő-föld és hajó elleni feladatot is tartalmaztak, de fontos volt a reális földi légvédelem jelenléte (az altengrabowi gyakorlótéren) illetve a Link 16 adatátviteli rendszer szövetségesi környezetben történő használata.

140523_JAWTEX_GG_5.jpg

Hangsúlyos feladat a tervezés és a bevetés utáni kiértékelés.

Az alábbiakban át is adnám a szót Gróf Gergely őrnagynak:

"A számok nagyságát tekintve belátható a gyakorlat volumene: több mint 300 lakókonténer csak a Schleswig-ben települőknek, közel 100 konténer a repülőbázison a végrehajtó állománynak, a délelőtti és délutáni repülési hullámban több mint 30 repülőgép indulása majd érkezése rövid idő alatt, és egy-egy COMAO – Combined Air Operations – szcenárióban legalább 40 repülőgép egy légtérben. Két óriási légtér van kijelölve a COMAO feladatokra, az egyik keletre Hamburgtól a lengyel határig, a másik nyugatra és észak felé a tenger felett Dánia és Hollandia között."

140523_JAWTEX_GG_2.jpg

Feladatra indul a 37-es.

140523_JAWTEX_off_8.jpg

Magyar Gripen leszállóban. Háttérben a schleswig-jageli torony (Luftwaffe)

"Egy-egy ilyen feladatra történő felkészülés és kiértékelés gyakran egy egész napot is igénybe vesz, míg a maga a repülés része nem több mint 2 óra. A délelőtti feladatokra már reggel 6 órakor megkezdődnek az eligazítások, amire a tervezés már a megelőző nap végre lett hajtva, és a délutáni feladatok kiértékelése általában este 9 óráig is el szokott húzódni. A felszállásra induló gépek sorrendjének kialakítására is komoly hangsúlyt kell fektetni, nem mindegy, hogy melyik repülőgép mikor gurul ki és száll fel, mindent össze kell hangolni annak érdekében, hogy a légi és szárazföldi célpontok támadásánál mindenki a megfelelő időben elfoglalhassa helyét a légtérben, indíthassa manőverét, és maradjon elég üzemanyaga a hazatérésre. Ebből következik, hogy a feladat befejeztével a hazatérő repülőgépek irányítása sem egyszerű feladat. A tenger közelsége miatt igen gyakori az alacsony és zárt felhőzet, ami még jobban nehezíti az irányítást végző személyek munkáját amikor egy időben a több mint 30 repülőgép egyszerre szeretne leszállni."

140523_JAWTEX_GG_6.jpg

Az állomány elhelyezését biztosító és az adminisztratív tevékenységnek helyt adó konténerek.

"A feladatok kiértékelése legalább annyira fontos, mint maga a repülés. Ennek érdekében a különböző repülőterek között video-konferencia működik, amin a végrehajtó állománynak részt kell vennie. Itt aprólékosan pontról-pontra végigmennek a lezajlott feladaton, és óriás kivetítőn felülnézetből visszajátszák a repülést. Mivel minden repülőgép magával visz egy repülési profilt továbbító berendezést, így a földről rögtön nyomon követhető és rögzíthető a repülése. A kiértékelésen minden pilóta elmondhatja a video alapján, hogy kire és mikor indított szimulált rakétát. A COMAO feladat parancsnoka pedig az adatok alapján eldönti, hogy az talált vagy sem."

140523_JAWTEX_GG_3.jpg

Újdonság 1-2.: A Gripenek először repültek külföldi gyakorlaton az alapvetően az AMRAAM-ok függesztésére szolgáló Cobham NATO Multi Missile Launcher (NMML) indítósínek végére szerelt BOL zavarótöltet-szóró berendezésekkel, ami a forgatókönyvekben jelen lévő fenyegetések tükrében teljesen logikus lépésnek tekinthető. A törővégen ugyanakkor látható a gyakorlat idejére kölcsönbe kapott Flight Path Recorder (FPR) a valós idejű háromdimenziós légihelyzetkép-előállítás eszköze, melynek repülésbiztonsági és kiértékelési szerepe egyránt van. 

Zord

Címkék: Gripen JAWTEX Schleswig-Jagel

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr846199220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szasa30 2014.05.25. 22:12:49

Ide miert nem kommentel senki? Pedig -szvsz- talan az idei legizgalmasabb tema eddig. Lehet mar a tapasztalatokrol vmit tudni?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.05.26. 13:32:39

Talán azért mert friss, és ráadásul a JAWTEX-ről szerintem olyan nagyon sok hír nem lesz. Tipikusan szerintem olyan talán fotóz, de ne legyen róla infod típusú dolog... Szóval félig-meddig titkos.. Anno az ELIT-ekről sem vol sok info, hogy mi is történt... A mai orosz vs. ukrán+nato dolog pedig rányomja az információáramlásra (illetve nyilvánosságra tételre) is a nyomát..

zord 2014.05.26. 20:45:45

Hát Ancsa hiányában fel sem merült, hogy ki lehessen jutni hivatalosan. Nem is próbálkoztam, "civilben" meg jó messze van. Volt sajtónap, németekkel biztonság kedvéért leleveleztem, de nem tudtam élni vele. Helyette ezt tudtam szerezni. Az FPR, NMML/BOL és anti-ship "fogásokkal" több, mint a semmi.

Zord

Open Skies 2014.05.28. 20:34:24

Viszonylag kevés olyan külföldi kép van a gyakorlatról amin a gripenjeink vannak.

zord 2014.05.29. 15:24:24

@Open Skies:

Elég kevés anyag van általában. Majd a Tigristalálkozón bezzeg tobzódnak a szpotterek!

Zord

Open Skies 2014.05.29. 16:48:39

@zord: Azert akad nehany, csak nem a gripenenekrol. Remelem irsz majd rola egy reszletes beszamolot repult oraszamokkal es mas adatokkal.

A Tiger meeten lesz ket hivatalos spotter nap, persze hogy tobb foto lesz rola...
süti beállítások módosítása