Borongós, esős idő a schleswig-jageli állóhelyen a visszainduláskor. Az északi-tenger közelsége nem a jó időjárás feltétlen garanciája.
Az elmúlt két hétben szokatlan erőpróbán, a német haderő idei legnagyobb gyakorlatán vett részt a kecskeméti gripenes közösség az ancsások támogatásával, és a gyakorlótereken a szolnoki JTAC-ek is. Mint az a névből is kiderül, a JAWTEX (Joint Air Warfare Training Exercise) a haderőnemek (le.,szf.,teng.) közötti együttműködésre fókuszált légierős szemszögből. A vadászok a dán határhoz közeli Schleswig-Jagel légibázisról (az AKG-51 bázisáról) hajtották végre feladataikat, melyek a COMAO-k részeként levegő-levegő, levegő-föld és hajó elleni feladatot is tartalmaztak, de fontos volt a reális földi légvédelem jelenléte (az altengrabowi gyakorlótéren) illetve a Link 16 adatátviteli rendszer szövetségesi környezetben történő használata.
Hangsúlyos feladat a tervezés és a bevetés utáni kiértékelés.
Az alábbiakban át is adnám a szót Gróf Gergely őrnagynak:
"A számok nagyságát tekintve belátható a gyakorlat volumene: több mint 300 lakókonténer csak a Schleswig-ben települőknek, közel 100 konténer a repülőbázison a végrehajtó állománynak, a délelőtti és délutáni repülési hullámban több mint 30 repülőgép indulása majd érkezése rövid idő alatt, és egy-egy COMAO – Combined Air Operations – szcenárióban legalább 40 repülőgép egy légtérben. Két óriási légtér van kijelölve a COMAO feladatokra, az egyik keletre Hamburgtól a lengyel határig, a másik nyugatra és észak felé a tenger felett Dánia és Hollandia között."
Feladatra indul a 37-es.
Magyar Gripen leszállóban. Háttérben a schleswig-jageli torony (Luftwaffe)
"Egy-egy ilyen feladatra történő felkészülés és kiértékelés gyakran egy egész napot is igénybe vesz, míg a maga a repülés része nem több mint 2 óra. A délelőtti feladatokra már reggel 6 órakor megkezdődnek az eligazítások, amire a tervezés már a megelőző nap végre lett hajtva, és a délutáni feladatok kiértékelése általában este 9 óráig is el szokott húzódni. A felszállásra induló gépek sorrendjének kialakítására is komoly hangsúlyt kell fektetni, nem mindegy, hogy melyik repülőgép mikor gurul ki és száll fel, mindent össze kell hangolni annak érdekében, hogy a légi és szárazföldi célpontok támadásánál mindenki a megfelelő időben elfoglalhassa helyét a légtérben, indíthassa manőverét, és maradjon elég üzemanyaga a hazatérésre. Ebből következik, hogy a feladat befejeztével a hazatérő repülőgépek irányítása sem egyszerű feladat. A tenger közelsége miatt igen gyakori az alacsony és zárt felhőzet, ami még jobban nehezíti az irányítást végző személyek munkáját amikor egy időben a több mint 30 repülőgép egyszerre szeretne leszállni."
Az állomány elhelyezését biztosító és az adminisztratív tevékenységnek helyt adó konténerek.
"A feladatok kiértékelése legalább annyira fontos, mint maga a repülés. Ennek érdekében a különböző repülőterek között video-konferencia működik, amin a végrehajtó állománynak részt kell vennie. Itt aprólékosan pontról-pontra végigmennek a lezajlott feladaton, és óriás kivetítőn felülnézetből visszajátszák a repülést. Mivel minden repülőgép magával visz egy repülési profilt továbbító berendezést, így a földről rögtön nyomon követhető és rögzíthető a repülése. A kiértékelésen minden pilóta elmondhatja a video alapján, hogy kire és mikor indított szimulált rakétát. A COMAO feladat parancsnoka pedig az adatok alapján eldönti, hogy az talált vagy sem."
Újdonság 1-2.: A Gripenek először repültek külföldi gyakorlaton az alapvetően az AMRAAM-ok függesztésére szolgáló Cobham NATO Multi Missile Launcher (NMML) indítósínek végére szerelt BOL zavarótöltet-szóró berendezésekkel, ami a forgatókönyvekben jelen lévő fenyegetések tükrében teljesen logikus lépésnek tekinthető. A törővégen ugyanakkor látható a gyakorlat idejére kölcsönbe kapott Flight Path Recorder (FPR) a valós idejű háromdimenziós légihelyzetkép-előállítás eszköze, melynek repülésbiztonsági és kiértékelési szerepe egyránt van.
Zord