A LégierőBloggert jószerencséje (és persze a munkája...) a remélt magyar állami helikoptertenderen induló egyik gyártóhoz, az AgustaWestlandhoz sodorta a napokban. Nagy lehetőség ez, összehasonlítva azzal a kis hazánkat és kormányát jellemző félelemmel vegyes hallgatással, ami övezi nálunk a kérdést május óta, amikor azt a parlamenti pártokkal a honvédelmi miniszter először egyeztette.
Vajon melyik cégről van szó, és mi látható a képen?
(AW139 főreduktor fogaskerekek az Agusta Cascina Costa-i házimúzeumában)
Lapátok a házimúzeumban, nap végén.
(Szintén Cascina Costa)
Még egy kis földrajzi segítség...
(Arona városával szemben a Lago Maggiore keleti partján Angera vára, ami előtt sokszor fotózzák az AW helikoptereit)
A rejtvény után pedig...
...lássuk a céget, melynek a helikopterei egy államközi szerződés keretében kis híján Magyarországra kerültek (az első gépek talán már Szolnokon lennének), s mely most versenytársaihoz hasonlóan várja a HM-ben előkészítés alatt álló nemzeti helikoptertendert:
Csoportkép a AW Sesto Calende-i kiképzési akadémiáján egy AW109 Power (jobbra) és egy AW139 Full Flight Simulator (úgynevezett Level D) előterében. Ezen a helyen volt egykor a Savoia- (majd SIAI-) Marchetti gyár, ahol például a Magyarországon is használt S.M.75-ösök is készültek.
A két szimulátordóm a földszintről szemlélve. A cég szimulációs politikája az adatok ki nem adásán alapszik: a szimulációs partnercéget hozták inkább kapun belül.
Kulcsfontosságú kompetenciák 1. Az AW erősen nyitott a nemzetközi együttműködésre (lásd: lengyelországi sárkánygyártás, oroszországi végszerelés) de bizonyos kulcsfontosságú területeket nem ad ki a kezéből. Ilyen az önálló reduktortervezés és gyártás. A képen az AW189-es főreduktorja próbapadon a Coscina Costa-i létesítményben. A demonstrált szárazon futás jelenleg 52 percnél áll (139), a cél az egy óra, amit a tengeri fúróplatform-kiszolgálási ágazat piacán való fokozott részvétel követel meg. A 139-es főreduktorjának javításközi üzemidejét nemrégiben emelték 5000-ről 6000 órára.
Kulcsfontosságú kompetenciák 2. Közhely, hogy az avionika egyre nagyobb részét képezi a platformnak, legyen szó a vezérlőrendszerről vagy a fegyverrendszerről. Az AW ezt a területet is magánál tartja (amit megkönnyít, hogy a központi számítógépeket a szintén Finmeccanica tulajdonú Selex ES gyártja). Az avionikai integráció szintén a Cascina Costa-i gyáregységben kapott helyet. A különböző típusok különböző konfigurációjú változatainak próbapadi tesztjei zajlanak itt.
Bár az eredeti magyarországi ajánlat a már jelentős sikert elért AW139-esre (610 leszállított gép, >800 ezer repóra) vonatkozott és cég még mindig ennek piacát látja Magyarországon, a LégierőBlogger szerint az úgynevezett "Család-koncepcióban" ebből kifejlesztett testvérek is figyelemre méltóak. Ezek a nagyobb AW189 (katonai változat a Lengyelországnak ajánlott 149-es)...
...és a kisebb AW169-es.
Pillantás a remélt jövőbe: folytatódik a billenőrotoros AW609-es program, immár kizárólag az AgustaWestland égisze alatt. A képen a második prototípus, de már a harmadikat és a negyediket is láthattuk a cég Cascina Costa-i protohangárjában.
Zord