Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Gyárnézőben az AgustaWestlandnál

2013.11.13. 19:59 | zord | 37 komment

A LégierőBloggert jószerencséje (és persze a munkája...) a remélt magyar állami helikoptertenderen induló egyik gyártóhoz, az AgustaWestlandhoz sodorta a napokban. Nagy lehetőség ez, összehasonlítva azzal a kis hazánkat és kormányát jellemző félelemmel vegyes hallgatással, ami övezi nálunk a kérdést május óta, amikor azt a parlamenti pártokkal a honvédelmi miniszter először egyeztette.

131113_helinezoben_2.jpg

Vajon melyik cégről van szó, és mi látható a képen?

(AW139 főreduktor fogaskerekek az Agusta Cascina Costa-i házimúzeumában)

131113_helinezoben_3.jpg

Lapátok a házimúzeumban, nap végén.

(Szintén Cascina Costa)

131113_helinezoben_1.jpg

Még egy kis földrajzi segítség...

(Arona városával szemben a Lago Maggiore keleti partján Angera vára, ami előtt sokszor fotózzák az AW helikoptereit)

 

A rejtvény után pedig...

 

...lássuk a céget, melynek a helikopterei egy államközi szerződés keretében kis híján Magyarországra kerültek (az első gépek talán már Szolnokon lennének), s mely most versenytársaihoz hasonlóan várja a HM-ben előkészítés alatt álló nemzeti helikoptertendert:   

131114_Sesto_Calende_csoportkep.jpg

Csoportkép a AW Sesto Calende-i kiképzési akadémiáján egy AW109 Power (jobbra) és egy AW139 Full Flight Simulator (úgynevezett Level D) előterében. Ezen a helyen volt egykor a Savoia- (majd SIAI-) Marchetti gyár, ahol például a Magyarországon is használt S.M.75-ösök is készültek.

131114_Sesto_Calende_szim.jpg

A két szimulátordóm a földszintről szemlélve. A cég szimulációs politikája az adatok ki nem adásán alapszik: a szimulációs partnercéget hozták inkább kapun belül.  

Cascina_Costa_AW189_MGB_Testbed.jpg

Kulcsfontosságú kompetenciák 1. Az AW erősen nyitott a nemzetközi együttműködésre (lásd: lengyelországi sárkánygyártás, oroszországi végszerelés) de bizonyos kulcsfontosságú területeket nem ad ki a kezéből. Ilyen az önálló reduktortervezés és gyártás. A képen az AW189-es főreduktorja próbapadon a Coscina Costa-i létesítményben. A demonstrált szárazon futás jelenleg 52 percnél áll (139), a cél az egy óra, amit a tengeri fúróplatform-kiszolgálási ágazat piacán való fokozott részvétel követel meg. A 139-es főreduktorjának javításközi üzemidejét nemrégiben emelték 5000-ről 6000 órára.

Cascina_Costa_AW169_Avionics_Cockpit_Rig.jpg

 Kulcsfontosságú kompetenciák 2. Közhely, hogy az avionika egyre nagyobb részét képezi a platformnak, legyen szó a vezérlőrendszerről vagy a fegyverrendszerről. Az AW ezt a területet is magánál tartja (amit megkönnyít, hogy a központi számítógépeket a szintén Finmeccanica tulajdonú Selex ES gyártja). Az avionikai integráció szintén a Cascina Costa-i gyáregységben kapott helyet. A különböző típusok különböző konfigurációjú változatainak próbapadi tesztjei zajlanak itt.

Cascina_Costa_AW189.jpg

Bár az eredeti magyarországi ajánlat a már jelentős sikert elért AW139-esre (610 leszállított gép, >800 ezer repóra) vonatkozott és cég még mindig ennek piacát látja Magyarországon, a LégierőBlogger szerint az úgynevezett "Család-koncepcióban" ebből kifejlesztett testvérek is figyelemre méltóak. Ezek a nagyobb AW189 (katonai változat a Lengyelországnak ajánlott 149-es)...

Cascina_Costa_AW169.jpg

...és a kisebb AW169-es. 

Cascina_Costa_AW609.jpg

Pillantás a remélt jövőbe: folytatódik a billenőrotoros AW609-es program, immár kizárólag az AgustaWestland égisze alatt. A képen a második prototípus, de már a harmadikat és a negyediket is láthattuk a cég Cascina Costa-i protohangárjában.

Zord 

Címkék: AgustaWestland Sesto Calende Vergiate Cascina Costa

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr935631971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Allesmor Obranna 2013.11.13. 21:13:45

Gyanítom, ha helikopterről van szó, akkor a főreduktor ferde fogazású tányér fogaskerekét két oldalról behajtja egy-egy kúpfogaskerék a hajtóművek tengelykapcsolói felől, míg hátrafelé a transzmissziós tengely kúpfogaskereke és a vele egybeépített tengelycsonk látható.

zord 2013.11.13. 22:45:42

Véri gúdd!

Még egy fotó segítségül!

Zord

Open Skies 2013.11.13. 23:48:09

Még a végén kiderül hogy itt jártál :)

Первый полет третьего прототипа Ми-38

bmpd.livejournal.com/660464.html

(Erre is sokat kellett várni.)

Beat it! 2013.11.14. 10:03:15

A második képen egy észak-kelet magyarországi felkelésre készülő csapat arzenáljából előkerült fegyverek láthatók. Csak a TEK nagy erőket felvonultató szakszerű fellépésének köszönhető, hogy vérfürdő nélkül sikerült lefoglalni ezeket a halálos eszközöket. A szúró-vágó fegyverek evolúciójának csúcsa a Katachete, a szamurájkard (katana) és a bozótvágó (machete) keresztezéséből született. A helybeliek csak Katicsita néven emlegetik. Bár előállítása precíziós technikát és a japán tradíciók szigorú követését igényelné, a felkelők házilag barkácsolták őket a közmunkára kapott szerszámokból. Mottójuk: "Kovácsójjunk Katicsitát a lapátokból." :) :)

Gaudi 2013.11.14. 14:38:29

Augusta. Még mindig meleg a pite?

zord 2013.11.14. 14:40:28

Talált! Az első u nélkül. Agusta, és hivatalosan AgustaWestland.

Persze, hogy meleg, csak most nem sutyiban, hanem tenderen keresztül, több közül az egyik lehetőségként.

Zord

haku 2013.11.14. 14:42:00

Én betippelek egy Olaszországot, e kép alapján:

scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/562596_584980664859056_2077165730_n.jpg

A tengerpart és a kastély stílusa is a taljánokra emlékeztet.

Gaudi 2013.11.14. 14:45:14

@zord: Ja, -u tényleg. No, csak tényleg legyen aztán tender.

haku 2013.11.14. 14:57:21

@Gaudi: Pár perccel nyertél, mikor elkezdtem írni a kommentem még csak 5 válasz volt :).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.11.14. 15:51:03

No kiváncsi leszek a tenderre, mivel az Oroszok által gyártott Agusták valahogy "drágára" sikerültek. Nekünk csak olyan tender felelne meg, mint a Gripen, mert nincs hosszútávú politkai akarat és ezzel pénzügyi tervezéssel évente ténylegesen rendelkezésre álló költség, hogy megfelelő hadrafoghatóság mellett biztosítsük a helikopterek szupportját. A AW139(M) meg ráadásul kompozitmadár, tehát semmi esélyünk sincs a javításra (Kecskméten sem).

zord 2013.11.14. 17:49:16

@Kelepisti:

Ezek pletykák, amit a csalódott orosz hazai szakma terjeszt (ők is ugyanaz a cég, teszem hozzá). Na most ha az orosz ipar is olyan szintű gépet csinál, mint a 139-es, akkor lehet beszélni. Persze, drága. De amit nyújt mondjuk VIP-ben, azt orosz helikopter nyújtani nem képes. Kell, nem kell? Úgy tűnik kell, van aki hajlandó Oroszországban ezt kifizetni, olyannyira, hogy összeszerelést érdemes volt oda telepíteni.

Kompozit: nagyon szépen tudnak kompozitot javítani évek óta Kecskeméten (nyilván nem arra kell gondolni, hogy legyártanak egy teljesen összetörött fődarabot). Miért ne lehetne ugyanaz Szolnokon is, ha ilyen sárkánytechológiára esik a választás?

Hogy milyen lesz a konstrukció, azt majd meglátjuk. A politika nem szereti a Gripen-félét, mert abban évről-évre keményen fizetni kell, mint a katonatiszt, az biztos. Ugyanakkor a trend mindenhol a hosszú távú támogatási csomag, ha bérlés, ha tulajdon, márpedig ezeket tervezni kell előre, legalábbis minimumot meg kell határozni.

Zord

Allesmor Obranna 2013.11.14. 18:15:01

Az egyik lapát a BERP lapátvéggel van készítve, itt sejtettem, hogy ez valami angol kötődésű cég lesz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.11.14. 22:59:01

Nekem mérvadóak azok a magánbeszélgetések amely szerint a kecskeméti MH Légijavító Üzem nincs felkészülve Kompozitv sárkányú fődarabok javítására. Ez nem egyenlő technologiailag kisebb kompozitelemek javításával amivel foglalkoznak. Ezzel nem lebecsülve munkájukat. Oda is elősorban pénz, eszközök és képzés hiányzik (ami szintén pénz)
Az AW139(M) szvsz nem a legjobb választás (gyakorlatilag a polgári helikopter megerősítve és katonai igények szerint némely helyen átalakítva. Viszont gazdaságos üzemű, rendkívül korszerű avoinikailag és békeidőben teljesen megfelelő lenne a honvédségünk részére. (mondjuk EJE ugratást nehezen képzelek el belőle, de nem ez a legfontosabb feladat.
Sőt felfegyverezve annyit mindenképpen tudna nyujtani mint a sogorok Kiowa kopterei, és a Bell kétszemélyes könnyűgépe.

zord 2013.11.15. 14:24:34

Én nem róluk beszélek, hanem a "sima" hangárról. A kettőt Gripen esetében nagyon ne keverjük! Ami ezen a szinten kell, az megvan a kompozitjavításhoz.
Ami kell az Agustához (vagy EC-hez), az is meglesz adott esetben.
Hiába van rossz előtörténetünk beszerzést illetően, vannak abszolút minimumok mindenhol, ami nélkül nem adják el a gépeket. Egy kompozit repülőgépnél ebbe beletartozik a kompozit (javító)műhely.

Miért ne lehetne ejét ugratni belőle? Hányan is szoktak a honvédségnél manapság ugrani egyszerre? Pont egy kétoldalt is széles oldalajtós, bazinagy emelkedési sebességű típus ne lenne erre alkalmas?

Nekem is a gép, és a család civil alapjaival vannak gondjaim. Az utólagos túlélőképesség-javítás nem tud ugyanaz lenni, mint a dizájnba inherensen belevitt. Ugyanakkor az is tény, hogy nem kevés olyan repülőgép van katonai szolgálatban, amit nem erre terveztek, mégis megállja a helyét.

Persze nem járunk messze a valóságtól annak sugalmazásával, hogy nekünk semmi se elég jó.

Zord

piratvitorla 2013.11.15. 15:28:11

Sziasztok!

Évek óta napi rendszerességgel "járok" ide nézelődni, most viszont regisztráltam is...

AW-139:
Típusátképzésre váró "kinti" pilóta mondta, hogy nincsenek oda értük, mivel eredetileg civil, túl kicsi stb. A Pelicant nem is tudják felváltani vele, valószínűleg rendelnek Merlint is a légierőnek CSAR-hoz.
Azt mondta: CSAR-ra, különleges műveletre, deszantkirakásra alkalmatlan pl. a mérete miatt is...
Szerintük politikai döntés volt...

Én véleményem az ő használatukhoz: Igaz van 1-2 előnye is, de a fentiek tükrében kérdéses.

üdv

zord 2013.11.15. 16:56:41

@piratvitorla:

Nem is az olaszoknak kell, hanem nekünk. Egy AMI (nem beszélve a GdC-ről, GdF-ről, hadseregről, tengerészetről, erdészetről, stb.) akkora erő, akkora anyagi forrásokkal, hogy fel sem merül az egységes típus. Egyszerűen lehetetlen lenne.
Mi viszont, akik jóformán nem létezünk, kicsik vagyunk, jóval szűkebb feladatrendszerrel, és a beszerzéstől függetlenül valószínűleg tartósan kritikus forrásokkal.
Értelemszerűen nem ugyanazt a megoldást dobja ki ide a "gép".

Én magam se hiszek abban, hogy egy típussal (értsd: kategóriával) meg lehet úszni idehaza, kellene ide kettő. Ha AW, akkor pedig az úgynevezett Családból a kicsi AW169-est és a nagyobb 149 (189) est. A 139-es minden eredménye és tapasztalata ebbe a két új gépbe belekerült és az sem mellékes, hogy ha az AW nyer a lengyeleknél, akkor ők 149-est vesznek. Nálunk alapvetően a kicsi lenne felfegyverezve, de kutató-mentőnek is elég lenne az és persze kiképzésre. A nagy meg szállítana, árvízi védekezne békében és háborúban, amit csak kell. A 139-es pont abban a kategóriában van szerintem, ami nem szerencsés katonai szempontból, nem véletlen hogy belőle föl és le is léptek tovább. Ők azért nyomják itt, mert tudják, hogy nincs pénz, és egy egységes flottával jelentős összegeket lehetne megtakarítani. Nem gondolják rosszul, ha erre apellálnak a politika felé, de ez már bizony egy szakmai kompromisszum. Hozzáteszem, a jelenlegi feladatrendszert a létező típusok (Mi-8/17) nyújtotta lehetőségek sokkal kevésbé hatékonyan fedik le, mint tenné azt egy 139-es. De ahogy én (most!) látom, az AW portfoliójából nekünk a 169/149 lenne optimális.

Zord

piratvitorla 2013.11.15. 17:57:42

@zord:
Az olasz légierő helikopteres alakulatainak feladatrendszere jóval szűkebb, mint a magyar forgószárnyasoké. Például nem végeznek hagyományos csapatrepülő tevékenységet: deszantszállítás, ejtőernyős ugratás, tűztámogatás stb. Nem pakolnak külső súlyokat, nem repülnek hagyományos MEDEVAC-ot. (Igaz végeznek tengeri - és hegyi mentést is).
Tehát ha ők maguk nem tudják egy típussal megoldani a "munkájukat" mi még úgy se tudnánk. Pláne HH-139 helyett "fapadossal"...
Ja és nekik még ott az NH-500 is kiegészítő típusnak...

Az is tény, hogy a Mi-8/17 igazából azért áll rendszerben, mivel a hetvenes évek elején a szovjetek ezt adták el nekünk. Volt ezen kívül 2-3 másik típus (pl. Mi-2), de azok már nincsenek. Tehát a közepes szállító helikopterek legalább három kategória feladatrendszerét látják el...

És itt nemcsak a típusról van szó, hanem a felszerelésről és a személyi állományról is. Hiszen ezek legalább olyan fontosak, mint a platform...

Z

zord 2013.11.15. 18:36:18

Én nem csak az AMI-ról beszéltem, hanem minden szolgálatról ("nem beszélve a GdC-ről, GdF-ről, hadseregről, tengerészetről, erdészetről"). Ha azokat összeadod, az aztán bizonyosan jóval szélesebb paletta.
De nem szaporítom tovább a szót: a lényeg az, hogy mindent egybevetve Magyarországon nincs esély/lehetőség/forrás nagy típus/változat optimalizációra. Ha a jelenlegi, lényegében egyfajta felső-közepes szállítógép helyére kerül egy könnyű és egy közepes típus, már akkor nagyot lépünk előre a feladatrendszerhez történő optimalizálás terén. És csak ezután jön a két kategória aránya, felszerelés (kitek?), repóra.

Én abban reménykedem, hogy ha a beszerzés rendőröket és mentőket is céloz, akkor elkerülhetetlenné válik a könnyű/közepes kombó. Értsd: a rendőrök/mentők könnyű típusa lesz a honvédség könnyű (tűztámogató, kiképző, stb) típusa is, de a honvédségnek még lesz egy nagyobb, közepes típusa is.

Zord

piratvitorla 2013.11.15. 18:44:44

@zord:
Viszont a mentők és a sereg flottájától eltérően a rendőrök háza tájáról még nem is lehetett hallani semmiféle beszerzésről...
Pedig a legújabb gépeik is lassan 25 évesek és teljesítményük, méretük sem igen felel meg egyes feladatokra...

A forrásokról: arra van pénz amire akarják...

Vissza az olaszokhoz: érdekes, hogy a hadsereg a Mangustán kívül nem használja az Agustákat - csak licensz formában... Sőt, a többieknél sem annyira elsöprő a mennyiségük...

Z

zord 2013.11.15. 19:59:49

@piratvitorla:

Pedig arról is szó van.

-----

Olaszok: hát nehéz valamit számon kérni, ami nem volt az adott korban. Licenszgyártás volt, azzal van teli az olasz haderő, az se kis dolog. A korai "önálló" típusok közül a 109-es a haderőbe nagyobb számban tényleg nem került, de más szolgálatokhoz igen. Az új önálló AW vonal még nem olyan régi, a régi AB-k meg jól húzzák, de bizonyos, hogy a 205-ösök, 206-osok, 212-esek, NH-500-asok helyébe jönnek, jönni fognak fognak szépen sorban a 139-esek, 169-esek, 149/189-esek, illetve a 109-es majdani utódja ;-)
Az NH90-esben félig benne van az AW, a 101-es egészen az övé (olasz hadsereg, tengerészet rendszeresítette ezeket, légierő fogja a CSAR 101-est).
Igaz, tegnap Vergiatében azt is láthattuk, hogy az ICH-47F-et is ők szerelik össze. Ezt talán nem hiányosságkén rójuk fel nekik (anno is ők csinálták a saját és egyes export Chinookokat).

Egyszóval mennek előre. Licenszgyártóból mostanra stabilan önálló típusokat tervező-gyártó cég lettek, 52 percig szárazon működő főreduktort gyártanak, kezükben van az avionika, a képzés, stb. a kritikus dolgok.
A legnagyobb rosszindulattal sem tudom azt mondani, hogy szar, amit csinálnak. A mi perspektívánkból szemlélve pedig sajnos az egyes gyártók egyes típusai közötti különbségek egyszerűen eltörpülnek a mi súlyos hiányosságaink mellett (hogy mást ne mondjak, alig van, vagy nincs helikopterünk).

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.11.15. 22:22:08

Teljesen jogos felvetések az olaszoktól. CSAR-ra és különleges műveletekre nem megfelelő a 139-es. Nem véletlenül a Pelikánnal repültek Irakban, Afgánoknál (kellet az a lehajtható rámpára szerelt géppuska, (meg a két ajtóba) és a nagyobb méret. A tengeri kutató mentők problémája - nem lehet vele vízre szállni. Eje ugrásra azért kevésbé alkalmas, mert egyrészt alacsony (akárcsak a BlackHawk, abból sem igazán ugrálnak), valamint az ülések elrendezése sem tökéletes.
De nekünk ténylegesen üzemeltetési és gazdaságossági szempontból megfelelne. Persze fránya kompromisszumok - nem lehet oldalajtóba géppuska ha felszerelik a fegyvertartó pilont. Páncélozás gyakorlatilag nincs. (ez szerintem békeidőben nem létkérdés, különben is az egész hidegháborút úgy csinálta végig nyugat, hogy csak felfegyverzett kopterei voltak.
Az olaszok is nekünk azt mondták, hogy politikai döntés a hazai technikát támogatni és a költség hatékonyság a másik. Én azt mondtam, hogy ez a kompromisszumokkal teli helikoptert is sokkal jobb mint a nemlétező helikopter. Ráadásul minden hazai feladatra megfelelő. Én jobban örülnek, ha inkább kapnánk még fél tucat használt Mangustát, hogy tényleges csatakopterük is legyen, de szegény ember vizzel főz..

piratvitorla 2013.11.16. 07:00:47

@Kelepisti:
"különben is az egész hidegháborút úgy csinálta végig nyugat, hogy csak felfegyverzett kopterei voltak. "

Azért senki sem háborodott volna fel, ha pl. a leszállóhely környékét a helikopter érkezése előtt néhány Phantom végigszórta volna, ma viszont minden egyes sebesült civillel (aki vagy civil vagy nem) "el kell tudni számolni". Tehát teljesen más a veszélyeztetettség minősége és mértéke...

Egyébként sok esetben a "felfegyverzett" helikopterek specializált támadó változatok voltak, hiszen állandóra átépített gépekről volt szó. Pl. UH-1C, ahol még a forgószárny agyat és a lapátokat is módosították a "harci" feladatkörre...
És nem szabad elfelejtkezni a Cobráról, ami azért már "bőven" ott volt Vietnámban is...

"Én jobban örülnek, ha inkább kapnánk még fél tucat használt Mangustát, hogy tényleges csatakopterük is legyen, de szegény ember vizzel főz.."

Nem vagyok benne biztos, hogy a papíron olcsóbb megoldás a végösszeget tekintve is kedvezőbb:
- A szállítóhoz plusz berendezések, fegyverrendszer kell.
- rendszer integráció
- harceljárások kidolgozása
- a szállítót ha felfegyverzed már nagyobb, nehezebb lesz, mint a hasonló fegyverzetű harci - gazdaságosság!
- a harcihoz 2 fős személyzet kell, míg egy szállítóhoz min. 4.
- A személyzeteket többféle kiképzésben kell részesíteni és ezt a jártasságot folyamatosan fenn is kell tartani...

Batkaa 2013.11.18. 00:36:22

@zord: 169 és 149: alkalmas jövőkép, nagyjából a maximum, ami ma kihozható - sajnos éppen ezért kicsi a valószínűsége...
Én már akkor elégedett lennék, ha visszatérne némi ésszerűség és a 17-eseket a szükséges javításokkal üzemeltetnék még 10 évig ÉS ezzel párhuzamosan a most remélhetőleg következő körben beszereznék a könnyű típust, majd a 17-es kifutásakor jöhetne a közepes típus beszerzése.

zord 2013.11.18. 10:53:28

@Batkaa:

Jelen pillanatban semmi sincs kizárva, és bárki, bármit mond is, vannak mozgások. Az, hogy nincs kommunikáció, ne tévesszen meg senkit.

Zord

zord 2013.11.19. 01:14:07

Kiegészítve a múlt heti látogatás képeivel!

Zord

Open Skies 2013.11.19. 08:56:11

@zord: MN vagy Aeroskent jutotal ki? Kik vannak meg a kepen rajtad kivul?

zord 2013.11.19. 09:06:02

@Open Skies:

Jane's, AW&ST, Air et Cosmos, Defense Update, Helihub, Aeromagazin, stb. Kifejezetten szakújságírói út volt.

Zord

zord 2015.10.30. 16:47:40

Tragédia: lezuhant az egyik AW609-es protó, ketten odavesztek. RIP.

Zord

Open Skies 2015.10.30. 18:17:25

@zord: www.flightglobal.com/news/articles/aw609-crash-kills-two-pilots-in-northern-italy-418429/

RIP.

N609AG : Ezt a gépet többször is láttam élőben repülni. Piros-szürke színben és feketén is.

zord 2015.10.30. 18:48:51

@Open Skies:

Pietro Venanzi, 53 anni, pilota Agusta Westland e Herbert Moran, originario dell'Oregon, ma residente a Varese.

Isten nyugosztalja őket!

Zord

Pocok75 2015.11.01. 13:50:11

@Open Skies: Én is láttam idén Yeoviltonban. Sajnálom a személyzetet! :( RIP

zord 2023.05.29. 11:36:38

Hajókatasztrófa a Leonardo helikopterek szűkebb pátriájában:

www.bbc.com/news/world-europe-65741465

Zord

zord 2023.05.30. 06:58:06

@zord: ha nem is helikopteresek, de nagyfülűek voltak a Maggiore-tavi baleset áldozatai:

www.bbc.com/news/world-europe-65750743

Zord
süti beállítások módosítása