Miközben az orosz haditechnika a napokban talán ismét megméretik Szíriában, Moszkvában a szokásos rend szerint zajlik az Aviaszalon, érdekes újdonságokkal úgy a légierő, mint a légvédelem terén.
Az idei MAKSz egyik igazi újdonsága, az Sz-350 Vityáz légvédelmi rakétakomplexum, melynek 9M96D rakétáit a képen látható 50N6E radar vezeti célra. Tulajdonképpen az Sz-300 kistestvéréről van szó, a radar antennarendszere is transzmissiós passzív FAR.
A Vityáz rendszer 50P6E indítójárműve, a konténereken lévő feliratok szerint 9M96D rakétákkal. A fegyverek a tervek szerint aktív fejjel lesznek ellátva.
A fentiekkel összefüggésben érdekes az Isztok fejlesztése, a MAFAR, ami egy aktív fázisvezérelt technológia félvezetős adó-vevő modulokkal. A standon kiállított mintapéldány antennarács a LégierőBlogger szerint egyértelműen rakétába való, talán éppen a Vityázéba, vagy a Buk új változataiba (M3).
Az Buk-M3-asról egyelőre nincs sok infó, egy ilyen sematikus rajz viszont díszíti az Almaz-Antej légvédelmi konszern egyik fogadópavilonját.
A Pancir-Sz1 legújabb változata új felderítő lokátorral.
Szíria természetesen foglalkoztatja a MAKSz résztvevőit. Egész véletlenül itt egy Pancir és Buk M2 indító makett az egyik standon, melyek az elkövetkező napokban akár szerephez juthatnak a nyugati (amerikai) intervencióval szemben.
Igazi nóvum a kiállításon: egy újabb rövid hatótávolságú lérak, az RZV-MD (Maloj Dalnoszti), indítókonténere mellett.
Az indexek keresése, korrelálása fontos módszer a fejlesztések követésére. Miről is beszélünk? A RZV-MD esetében ez a 9M338K. A fegyver prototípusának indítására állítólag már sor került egy Torból.
Egyszerre a levegőben három PAK-FA prototípus: az 51-es, az 52-es, és az 54.
Szergej Bogdan egyéni programját kezdi az 52-essel csütörtökön.
Nyílnak a T-50-es igencsak hosszú fegyverterei - sajnos csak számítógépes animáción sikerült megörökíteni...
...az olyan fegyverek, mint az összecsukható aerodinamikai felületekkel ellátott H-58-as REL (USKE) is beférnek.
Íme, a fegyver makettje a kiállításon.
A nyizsnyij novgorodi radarfejlesztés legújabb eredménye, a kombinált méteres és deciméteres sávú 55Zs6UME lokátor. Ha egy P-18-as "ex has" 28 kilométerről derített egy F-117-est, akkor ez mennyiről csípné meg?
Frekvencia diverz 55Zs6ME komplexum méteres és deciméteres elemei, háttérben a fenn mutatott UME változattal.
Nyebo-részletfotó: látható az egyik Yagi-antennaelem (a sugárzó és a direktor, a reflektor ki van takarva), az azt tartó gerenda dobozszerkezetébe integrált adó-vevő modul, illetve az antennarendszer nyitásához-csukását végző hidraulikus munkahengerek egyike.
Kísérleti bistatikus rakétavédelmi radar, a TPY-2-hez illetve Green Pine-hoz hasonló kategóriában.
Szu-30SzM műrepülés közben.
Szu-35-ös leszállás közben, háttérben az Európába látogató kínai Augusztus 1. bemutatókötelék J-10-esei. Sajnos pont a három kint töltött napunkon nem repültek ez utóbbiak, a show talán legnagyobb újdonságai...
Vadiúj gyártású, és régi-új festésmintát viselő Jak-130-as a zsukovszkij torony előtt, programja végén.
A négyes Mi-28N kötelék két tagja a látványos infracsapdás szétválás közben.
Felénk jön az egyik dög...
És egy kis EW a bloggazda kedvéért. Szatelit zavaróberendezés Fehéroroszországból, az AKU-72-es indítósín fölé építve (ahogy a kazah Szu-27-eseken szolgálatban áll).
A hányatott sorsú An-70-es program vajon hányszor kap még esélyt arra, hogy bizonyítsa Oroszországnak: szüksége van rá?
És mégis, a kínaiak:
Miroslav Gyűrösi barátomnak hála néhány képpel mégis tudok szolgálni a kínai kötelékről. Itt az egyik kétüléses felszállása.
A hatos formáció a levegőben, vörös füstöt húzva.
A buborékdekknek köszönhetően nagyszerű kilátás lehet a J-10-esből. Az AL-31-es hajtómű tolja felfelé a Lavi-leszármazottat. A hajtóműtechnológia elsajátításának problémája a kínai repülőgépipar utolsó "stratégiai" hiányossága.
És hogy egy kép legyen az Európában először járó típus bal oldaláról is.
KÖSZÖNÖM!
Zord