Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Moszkvai képeslapok, nóvumokkal

2013.08.27. 19:17 | zord | 69 komment

Miközben az orosz haditechnika a napokban talán ismét megméretik Szíriában, Moszkvában a szokásos rend szerint zajlik az Aviaszalon, érdekes újdonságokkal úgy a légierő, mint a légvédelem terén.

130827_MAKS_8.jpg

Az idei MAKSz egyik igazi újdonsága, az Sz-350 Vityáz légvédelmi rakétakomplexum, melynek 9M96D rakétáit a képen látható 50N6E radar vezeti célra. Tulajdonképpen az Sz-300 kistestvéréről van szó, a radar antennarendszere is transzmissiós passzív FAR.

130827_MAKS_26.jpg

A Vityáz rendszer 50P6E indítójárműve, a konténereken lévő feliratok szerint 9M96D rakétákkal. A fegyverek a tervek szerint aktív fejjel lesznek ellátva.

130828_MAKS_25.jpg

A fentiekkel összefüggésben érdekes az Isztok fejlesztése, a MAFAR, ami egy aktív fázisvezérelt technológia félvezetős adó-vevő modulokkal. A standon kiállított mintapéldány antennarács a LégierőBlogger szerint egyértelműen rakétába való, talán éppen a Vityázéba, vagy a Buk új változataiba (M3).

130828_MAKS_29.jpg

Az Buk-M3-asról egyelőre nincs sok infó, egy ilyen sematikus rajz viszont díszíti az Almaz-Antej légvédelmi konszern egyik fogadópavilonját.

 

130828_MAKS_18.jpg

A Pancir-Sz1 legújabb változata új felderítő lokátorral.

130828_MAKS_21.jpg

Szíria természetesen foglalkoztatja a MAKSz résztvevőit. Egész véletlenül itt egy Pancir és Buk M2 indító makett az egyik standon, melyek az elkövetkező napokban akár szerephez juthatnak a nyugati (amerikai) intervencióval szemben.

130829_MAKS_34.jpg

Igazi nóvum a kiállításon: egy újabb rövid hatótávolságú lérak, az RZV-MD (Maloj Dalnoszti), indítókonténere mellett.

130829_MAKS_35.jpg

Az indexek keresése, korrelálása fontos módszer a fejlesztések követésére. Miről is beszélünk? A RZV-MD esetében ez a 9M338K. A fegyver prototípusának indítására állítólag már sor került egy Torból.

130827_MAKS_16.jpg

Egyszerre a levegőben három PAK-FA prototípus: az 51-es, az 52-es, és az 54.

130829_MAKS_24.jpg

Szergej Bogdan egyéni programját kezdi az 52-essel csütörtökön.

130828_MAKS_24.jpg

Nyílnak a T-50-es igencsak hosszú fegyverterei - sajnos csak számítógépes animáción sikerült megörökíteni...

130828_MAKS_23.jpg

...az olyan fegyverek, mint az összecsukható aerodinamikai felületekkel ellátott H-58-as REL (USKE) is beférnek.

130828_MAKS_27.jpg

Íme, a fegyver makettje a kiállításon.


130827_MAKS_12.jpg

A nyizsnyij novgorodi radarfejlesztés legújabb eredménye, a kombinált méteres és deciméteres sávú 55Zs6UME lokátor. Ha egy P-18-as "ex has" 28 kilométerről derített egy F-117-est, akkor ez mennyiről csípné meg?

130828_MAKS_17.jpg

Frekvencia diverz 55Zs6ME komplexum méteres és deciméteres elemei, háttérben a fenn mutatott UME változattal.

130828_MAKS_31.jpg

Nyebo-részletfotó: látható az egyik Yagi-antennaelem (a sugárzó és a direktor, a reflektor ki van takarva), az azt tartó gerenda dobozszerkezetébe integrált adó-vevő modul, illetve az antennarendszer nyitásához-csukását végző hidraulikus munkahengerek egyike.

130828_MAKS_30.jpg

Kísérleti bistatikus rakétavédelmi radar, a TPY-2-hez illetve Green Pine-hoz hasonló kategóriában. 

130827_MAKS_15.jpg

Szu-30SzM műrepülés közben.

130827_MAKS_14.jpg

Szu-35-ös leszállás közben, háttérben az Európába látogató kínai Augusztus 1. bemutatókötelék J-10-esei. Sajnos pont a három kint töltött napunkon nem repültek ez utóbbiak, a show talán legnagyobb újdonságai...

130829_MAKS_23.jpg

Vadiúj gyártású, és régi-új festésmintát viselő Jak-130-as a zsukovszkij torony előtt, programja végén.

130828_MAKS_20.jpg

A négyes Mi-28N kötelék két tagja a látványos infracsapdás szétválás közben.

130828_MAKS_22.jpg

Felénk jön az egyik dög...

130828_MAKS_16.jpg

És egy kis EW a bloggazda kedvéért. Szatelit zavaróberendezés Fehéroroszországból, az AKU-72-es indítósín fölé építve (ahogy a kazah Szu-27-eseken szolgálatban áll).

130829_MAKS_25.jpg

A hányatott sorsú An-70-es program vajon hányszor kap még esélyt arra, hogy bizonyítsa Oroszországnak: szüksége van rá?

 

És mégis, a kínaiak:

 

Miro_kinai_J-10_MAKS_31.jpg

Miroslav Gyűrösi barátomnak hála néhány képpel mégis tudok szolgálni a kínai kötelékről. Itt az egyik kétüléses felszállása.

Miro_kinai_J-10_MAKS_33.jpg

A hatos formáció a levegőben, vörös füstöt húzva.

Miro_kinai_J-10_MAKS_32.jpg

A buborékdekknek köszönhetően nagyszerű kilátás lehet a J-10-esből. Az AL-31-es hajtómű tolja felfelé a Lavi-leszármazottat. A hajtóműtechnológia elsajátításának problémája a kínai repülőgépipar utolsó "stratégiai" hiányossága.

130831_MAKSz13_Miro_J10.jpg

És hogy egy kép legyen az Európában először járó típus bal oldaláról is.

KÖSZÖNÖM!

 

Zord

Címkék: Moszkva J-10 MAKSz Sz 350 55Zs6UME PAK FA

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr495480876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihi00 2013.08.27. 20:42:28

Miért érzem azt, hogy egy magát ténylegesen nemzetinek pozicionáló és felelősen ténykedő vezetés nem vetné el az orosz haditechnika importálásának lehetőségét, leginkább a földi telepítésű radarok és a légvédelem területén.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.08.27. 23:16:38

Az 55Zs6UME kapcsán. Szép, szép, de mennyire mobil? Egy SAR képen mennyire jellegzetes? Tűzvezetésre képes a rendszer?

zord 2013.08.28. 20:46:45

@molnibalage:

Mivel orosz, szar. De azért amennyire láttuk, hidraulikák vannak az antennán, és csúnya rossz bácsik elmondták, hogy gombnyomásra nyílik-csukódik néhány perc alatt.

Zord

zord 2013.08.28. 20:51:10

@Mihi00:

Sajnos a dolog összetettebb. Az Orbánnak fingja nincs arról, hogy mi a légvédelem. A HM-ben pedig semmi mást nem tudnak, mint NATO-segget nyalni ezerrel, és abba ugyebár nem fér bele a PVO-kultúra visszahozása.
Ha engem, mint "független" szakírót kérdezel, legalábbis azt mondanám, hogy érdemes elgondolkodni rajta. Vannak jó technikák mindenfelé, de az orosz nagyon jól passzolna a mostani magyar politika ízéhez.

Zord

GSF 2013.08.29. 10:43:21

Lassan inkább az lesz a kérdés, hogy lesz-e egyáltalán vmi, és senkit sem érdekel, hogy az orosz, vagy amerikai, vagy román, tök mindegy. Sokkal nehezebb lesz visszahozni a képességet, mint egy meglévőt szinten tartani vagy fejleszteni, Ebből a szempntból Zordnak igaza van. Lehet orosz is, csak legyen vmi.

Üdv!

Zordabb 2013.08.29. 12:40:42

@GSF:

hidd el, hogy sokkal jobban erdekel mindenkit a HM-ben, hogy milyen lesz a kovetkezo szolgalati kocsija mint az hogy barmifele kepesseget megorizzenek vagy uj kepessegeket vezessenek be. Aki meg esetleg hozzaerto es csinalna valamir, azt meg gyorsan eltavolitjak a rendszerbol.

Amig ezredes urak megtehetik, hogy visszakuldik az ajanek Mercedes terepjarot, mert nem tetszik a szine, addig nincs mirol beszelni. Persze az is elgondolkoztato, hogy a miniszter ur a kiseretevel hetekre kimegy az USA-ba egy olyan helikoptertipust "szemrevetelezni" amirol mar akkor tudtak, hogy nem is akarjuk.

zord 2013.08.30. 07:48:43

@Zordabb:

Abszolúte igaz.

Zord

Zordabb 2013.08.30. 11:25:17

@zord:

es sajnos ez meg csak a jegyhegy csucsa :(

2007-ben mutattak nekem 1GB-s pendrive-ot, 36000 Ft-ert szereztek be,en meg 4GB-st vettem kb 7-8000 Ft-ert akkor...

igaz en nem kozbeszereztem :)

Open Skies 2013.08.30. 19:13:10

@Zordabb:
"Amig ezredes urak megtehetik, hogy visszakuldik az ajanek Mercedes terepjarot, mert nem tetszik a szine,"

Annyiszor emlegettétek már. Ez ki volt és mikor?

zord 2013.08.31. 18:28:11

Frissítve a moszkvai bejegyzés, AESA-rakétafejjel, belső térbe függeszthető H-58-assal, belarusz EW-poddal, stb....

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.31. 19:20:56

Érdekelne egy összegzés a repülési programról.
Milyennek láttátok a PAK-FA repülését, hogy repült Vascsuk a 35-össel Bogdanhoz képest és milyen volt a régi-új Averjanov-féle demó a Szu-30SzM-el.
Az egyik Zvezda TV videón nekem a T-50-es vektorálása helyenként nemhogy lasú, hanem már-már hihetetlen nagy tempónál ment, ami miatt az volt az érzésem, hogy a videó szerkesztői kicsit rágyorsítottak a jelenetre.
Úgy szemre a 7-800 km/h-s tempónál váltott irányt, ami elég komoly túlterheléssel valósítható meg ilyen szűk íven.

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3FeBo3pQMJw#t=45

0:45-nél

zord 2013.08.31. 19:57:35

@Allesmor Obranna:

Igen, úgy tűnik. Az orsózó szögsebességen is látszik előtte, hogy ez csalás.

Összességében óvatosabb, lassabb demó volt sokkal, mint a Szu-30SzM és a Szu-35Sz demók, de végülis ez érthető. Ez egy új gép, új aerodinamika, nagyobb sebességre optimalizálva. Nem pörög-forog úgy, mint a 27-es család tagjai.

Ami a 35-ös pilótái közötti különbséget illeti, olyan szofisztikációt vársz el tőlem, amim nincs. Sajnos vagy nem, ami a gépek repülési teljesítményét illeti, be kell vallanom, hogy az utóbbi években csak nagyon marginálisan foglalkoztat...

Zord

zord 2013.08.31. 21:38:40

Kiegészítve néhány "import" fotóval, a kínaiakról!

Zord

Allesmor Obranna 2013.08.31. 22:16:30

@zord: Nagy kár. Nekem az EW már nem repülés, hanem a repülőgépre szerelt varázslatos hókuszpókusz. :)

Allesmor Obranna 2013.08.31. 22:24:00

Megjegyzem, ilyen komoly mechanizációval, irányfelületekkel én azt mondanám, ha valaminek pörögnie kell, az a PAK-FA. A Szu-27-es család egy hangsúlyos kivétel a mai harcászati repülőgépek között a reakcióidőket illetően, kivételt képez a vektorálós Szu-30SzM, a Szu-35Sz és ahogy elnézem még a böhönye Szu-34-es is.
De a klasszik 27-esekre épülő verziók megfontoltabbak a levegőben, mint pl egy F-15-ös.

Open Skies 2013.09.01. 08:26:23

MAKS 2013 szombati program

lii.ru/load/File/progr_po_31.pdf

Kb. ez lesz vasárnap is.

zord 2013.09.06. 23:17:26

stonefort 2013.09.06. 21:58:36
saidpvo.livejournal.com/205048.html

@stonefort:

Igen, ez az az új rakéta, amit Torból állítólag már indítottak.

Jó ötlet, én is felteszem a képeimet!

Zord

zord 2013.09.07. 00:45:55

Civil, de idetartozik moszkvai bemutatója miatt, hogy a Motor Szics szerződést kötött kubai légitársaság An-2-eseinek áthajtóművezésére (An-2-100):

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/147720/cuba-to-upgrade-140-antonov-an_2s.html

Zord

Allesmor Obranna 2013.09.08. 23:53:39

Harcsevszkij vezérőrnagy repülése a Szu-34-essel.

www.youtube.com/watch?v=NK8s8I5M8qM

Jól látszik, hogy bár ez egy nehéz dög, ráadásul nem valami misztikus prototípus, hanem mezei szériagép, embere válogatja, hogy ki hogy bánik vele. Engem néhány elemében a pár évvel ezelőtti F-15E demóra emlékeztet. Erőteljes, jól megpörgetett, dinamikus bemutató.

zord 2013.09.09. 00:23:51

@Allesmor Obranna:

Szép. Jó szar volt az idő hétvégén. Tényleg, kérdezni akartam, voltak kinn magyarok a hétvégén? Ismerősi körből nem hallottam, hogy valaki ment volna.

Zord

Open Skies 2013.09.09. 18:10:58

Mikor voot a Maks-on utoljara 5 nap jo ido, 2007ben?

Allesmor Obranna 2013.09.09. 22:03:13

@Open Skies: Igen. Azóta, hogy én nem mentem, már nem volt jó idő.

toth.tomi 2013.09.10. 11:17:24

@Allesmor Obranna: Látom, a régi beidegződés azóta sem változott arrafelé, még mindig a 63 éves tábornoknak kell repülni a demót :)

stonefort 2013.09.10. 14:35:54

@toth.tomi: Messze dinamikusabbat repült az öreg, mint a többi tesztpilóta, beleértve Bogdant is.

Allesmor Obranna 2013.09.10. 20:47:11

@toth.tomi: Három dolog:

-Sokat repült, van rutin
-Tud repülni, nagyon is érti amit csinál
-Vezérőrnagy, Lipeck parancsnoka. Nem nagyon állítja le őt senki.

www.youtube.com/watch?v=OgOBlIwt3Ao

Szu-34-es repülés a műsorvezetővel. Jó belső kamerás (GoPro) felvételek.

60 fokos átmeneti állásszög???

toth.tomi 2013.09.11. 17:57:48

@Allesmor Obranna: Persze értem én, egyszerűen csak azt a tényt mosolyogtam meg, hogy az oroszoknál még mindig elég látványosan kihalásos alapon mennek az ilyen dolgok. Azt gondolnám, hogy idővel szokás átadni fiatalabbaknak a stafétabotot, de persze ez nem mindenhol így működik.

Egyébként a tesztpilóták se fiatalok már, Bogdan is már 51, még ha nem is feltétlenül látszik rajta.

Allesmor Obranna 2013.09.11. 20:28:12

@toth.tomi: És ezzel el is jutottál egy érdekes kérdéshez. Mivel Lipeck egyben egy amolyan teszt alakulat, így Kharcsevszkij és csapata munkássága is tekinthető egyfajta űberepülői státusznak. Namost, ha így állunk, érdemes megfigyelni, hogy életkor tekintetében mi a helyzet pl az USA-ban, ahol a berepülőpilóták közt nem egy hasonló korú akad.
Jon S Beesly, az F-35-ös korábbi főpilótája 61 évesen ment nyugdíjba, gyakorlatilag a katapultülésből. És nem épp az egyenes vonalú egyenletes gurulást tesztelte a hangárban.

toth.tomi 2013.09.11. 21:32:13

@Allesmor Obranna: Persze, bár én inkább Nellishez hasonlítanám Lipecket (lehet nincs igazam, nem tudom). Harceljárások kidolgozása, csapatpróba, típusátképzés stb., pont nem a demózás jut róla eszembe.
Bár a Thunderbirds székhelye is pont a Nellis, szóval igazából lehet, hogy felesleges is az eszmefuttatásom :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.12. 14:36:31

@Allesmor Obranna: Nem veszélyes az, hogy "nem állítja le senki"

Pont egy ilyen eset után történt az a bizonyos B-52 földbe állása, mert ott se állította le senki a fejest. Ő is azt hitte, hogy menni fog, amire készül.

zord 2013.09.12. 15:49:42

@molnibalage:

Azért a csapatszintű bemutatópilóta és egy gyári/állami berepülőpilóta-(mérnök) kockázati faktora szerintem más, az "elszállás" mechanizmusai nem ugyanazok, ahogy a önkritika/felismerés esélye is nagyobb.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.12. 17:28:18

@zord: Én is erre tippelek, de ez csak tipp.

Allesmor Obranna 2013.09.12. 21:09:50

@molnibalage: Az általad említett B-52-es ügynél Arthur "Bud" Holland alezredes egy eléggé nehezen kezelhető személy volt, akivel igazából nem akart együtt repülni a tragédia idején a másodpilótaként repülő Mark McGeehan, akivel úgy fest, az utolsó pillanatban már szabályosan viaskodtak egymással a fedélzeten. Holland notórius szabályszegő volt, akire nem hatott senki szava. Azonban voltak elöljárói, csakhogy ők se tettek semmit. Egy "első vonalas" B-52-es alakulatnál valahogy senki se akart olyan kényes kérdésekkel foglalkozni, hogy a kiképzésekért felelős alezredes folytatólagosan ön- és közveszélyesen repüli a technikát, többször a légiüzemeltetési utasítás határian túl.
Ennek a fejet a homokba szemléletnek lett végül az eredménye az 1994-es Fairchild-i eset.

Kharcsevszkij még él, róla senki soha nem mondja, hogy veszélyes amit művel (ettől még lehet), vagy ahogy műveli. Amit látni lehet a munkásságából, abból például nem tudom eldönteni, hogy határértéken túli hazárdírozás, vagy a Szu-34-es ennyire jól terhelhető, tekerhető, húzható. Linkeltem itt feljebb a Poligon videót, a 60-fokos állásszög például figyelemre méltó egy frontbombázótól, még ha csak dinamikus érték, akkor is.

És valóban lehet párhuzam a rendfokozat, a parancsnoki beosztás miatt is, de egyelőre úgy fest, az orosz tábornok tudja mit csinál.
Holland alezredes úr korábbi műveit meg akárhogy nézzük (mert van pár a youtube-on), látni, hogy valahogy nem normális dolgok voltak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.12. 22:08:45

@Allesmor Obranna: Van korábbi videó is róla? Tudsz linkelni párat. Megnézném. Egyébként számomra döbbenetes, hogy a világ első számú légierejében senki nem lépett a tökére.

Allesmor Obranna 2013.09.12. 23:52:08

@molnibalage: Egy kis válogatás Arthur Bud Holland repüléseiből:

www.youtube.com/watch?v=kaN9-kBBvx4

Érdemes végignézni az egészet.

Riport a tragédia után:

www.youtube.com/watch?v=LgJl7b9bQH0

A világ elsőszámú légierejében a világ első számú drillje tartja fenn a világ első számú fegyelmét. Azaz önmagát. Ez olyan hatalmas biztonságérzetet ad időről időre egyeseknek, hogy az kitermelheti a Hollandhoz hasonló karaktereket. De azért mégsem ez az általános.

A mechanizmusról.

Van egy jókezű, de enyhén szociopata hajózó, kiváló reputációval. Megkérdőjelezhetetlen karrierje révén egy elitcsapat tagja lesz és itt találja szembe magát az elitség egyik hátrányával, ami történetesen neki az előny. Az elitben a legjobbak vannak. Ide a legjobbak a legjobbakat válogatják be. A beválogatásban nem lehet hiba, így ha mégis van, az ciki, ergo inkább nincs. Ha jön egy túlzottan is magabiztos, vakmerő elem, akkor is csak "a régi iskola gyermeke", "azért csak a mi kutyánk kölyke", "belevaló, tökös srác", stb stb lesz a vélemény. Mert egy elit rendszerben ugyan ki meri felvállalni, hogy egy egoista vadbarom ilyen magas pozícióba juthatott? Senki. Arthur Bud Holland ámokfutása az amerikai légierőben sokkal inkább az ő feletteseinek a felelőssége, akik saját magukat nem akarták kompromittálni, inkább úgy tettek, mintha minden rendben lenne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.13. 10:03:06

@Allesmor Obranna: Atyaistan, miket művelt ez a B-52-vel...

Amikor félbukfencet csinál a szárnyakon a tüzelőanyag vészleresztés megy? Ez vajon szándékos kieresztés volt, vagy a rendszer nyomta ki automatikusan?

zord 2013.09.13. 10:26:32

@molnibalage:

Nem, jól felhúzza, és átnyomja. A kiáramló üzemanyag szinte mindig (meghibásodást, szándékos leeresztést kivéve) a negatív terhelés következménye. Minél nagyobb és minél hosszabb ideig tart, annál nagyobb a mennyiség, persze azzal, hogy az üzemanyagrendszerek nem erre az állapotra vannak tervezve, azaz ez csak ideiglenesen, néhány percig, néhány tíz másodpercig állhat fenn, típustól függően.

Zord

Allesmor Obranna 2013.09.14. 00:51:12

Kharcsevszkijék érdeme valahol hasonló Hollnadék közvetlen poszt-hidegháborús világáéhoz.
Lipeck az az alakulat, ahonnan "kisérleti jelleggel" valódi háborúba mennek a tesztelendő gépek immáron 20 éve. A Szu-34-es is az ő állományukkal vett részt Grúziában, ahogy korábban Csecsenföldön a Szu-25TM is.
Kharcsevszkij amúgy Szu-27-essel járt az USA-ban is, keresztül is repülte vele azt. Akkor északról jövet Alaszka-Kalifornia majd Langley (Virginia) volt az útvonal és itt esett meg az az ominózus F-15 kontra Szu-27 légiharc amiről mid a két fél máshogy emlékszik. Az oroszok szerint egyből kiviláglotta szubszonikus tartományban a Szu-27-es fölénye, míg az amerikaiak szerint az egész egy idétlen oroszos keménykedés volt, ahol nem is tudták előre, hogy az őrölt orosz váratlanul vigéckedni akar, így normálisan fel se vették a kesztyűt.

Magyarán Kharcsevszkijék meg se tapasztalhatták, mire is képes az F-15-ös. Az oroszok meglátása szerint azonban bármire is képes lenne, az bizony a Szu-27-estől messze van.

Egy szó mint száz, Kharcsevszkijék keresztül turnézták egy Sz-27-es géppárral az USA-t (egyszer le is állt a hajtómű a levegőben), míg a jenkik ezt nem mondhatják el Oroszországról. Bárhogy is volt, erre büszkék lehetnek.

UI.: Pugacsov/Frolov páros két évvel korábban ugyanezt megtette a gyári 388/389-es gépekkel.

Open Skies 2013.09.15. 00:47:53

@Allesmor Obranna: A MAKS-ra milyen útvonalon szoktak menni az amerikaiak? Pl. 2007-ben vagy 2011-ben?

Allesmor Obranna 2013.09.15. 11:32:17

F-15-ösök, 16-osok Lakenheath, Spangdahelm, gondolom közvetlen Moszkva, de 2005-ben a B-1B Alaszkából jött.

Open Skies 2013.09.15. 13:00:30

@Allesmor Obranna: A B-52-est nézve meg azon viccelődtünk, hogy a repülési terv Moszkváig már biztos régen kész volt, csak egy leszállással kellett kiegészíteni.

Open Skies 2013.09.15. 16:01:49

Tu-22M és Szu-24 mikor volt ott utoljára a MAKS-on? Miért nincsenek ott soha a statikus soron? Pedig még mindig ők alkotják a csapásmérő erők gerincét.

Open Skies 2013.09.15. 16:18:05

@Open Skies: Mindkettő 2005-ben volt utoljára ha jól látom.

Allesmor Obranna 2013.09.15. 19:39:16

Tu-22M3-as nem volt statikon 2005-ben amennyire én emlékszem. Valmikor 97-ben vagy 2001-ben talán.

Szu-24-es volt 2007-ben is.

Allesmor Obranna 2013.09.16. 23:39:09

Csak a Putyin-napi kötelékben.

Liverbird 2013.09.17. 01:27:12

@Allesmor Obranna: 1:25-nél pedig a szervezők megköszönik a részvételt, de úgy döntöttek inkább fejezd be, mert bár nem jártál úgy, mint Averjanovék Párizsban, azért ez picit alacsonyra sikeredett. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.17. 09:44:52

@Allesmor Obranna: Mert az oroszok már csak olyanok, hogy hagynák is, hogy az ország felett keresztbe kasul menjenek... :)

(Tudtommal mai napig vannak olyan városok, ahova nem mehet be akárki...)

Egyébként az ilyen legenda gyártást, hogy húdemilyenfaszaverhetetlen gépek az orosz vasak manőverező légiharcban sosem értettem.

Aki járt repnapon és nem teljesen vak, hülye és elfogult az láthatja, hogy a királykategória gépei között gyakorlatilag az dönt, hogy mi a magasság, a sebesség tartomány és mennyi keró és fegyverzet van rajtuk. Azonos arányok esetén a spec. excess power között jó, ha 10-15% eltérés van. A repltejesítmények közötti eltérés minimális.

Mindig is röhögni fogok az olyan kommenteken, hogy az orosz gép pillanatok alatt a F-15 mögé kerülne. Miért?

Víszintes fordulókkal ez több perc is lehet, mert a gépek állandósult szögsebessége közötti eltérés azonos konfig esetén kb. 1-2 fok/sec. Ez így tehát nem megy. Orbitális marhaság az, hogy 1-2 forduló és beülnek a másik mögé.

Az F-15 tolóerőben nem szenved hiányt ezért azzal is érvelni, hogy majd verikális manőverekkel kombinálva éri el a Szuhoj az is elég vicces. M0.8 táján a két gép tolóereje majdnem azonos, csak az F-15C laza 3 tonnával könnyebb...

A manőverező légiharcnál mident a légi helyzetkép dönt el. A gépek teljesítménye miatti kis difi miatt, ha valakinél a 3/9 vonal mögé kerülnek, akkor abból nagyon nehéz fordítani. Ezt láthattuk a Rafale vs F-22 videón is. Viszont ki ne találja már bárki, hogy ha az F-22 ül be oda, akkor a Rafale kettőt flikfalkkol és kint van a bajból...

A n+1-szer linkelt videón, ahol F-16 gépek ülnek be MiG-29 mögé is ezt mutatják. Ha már ott van a Sólyom, akkor a MiG sem tehet sokat még gépágyús légiharcban sem. Szó nincs arról, hogy a MiG-29/Szu-27 legyőzhetetlen és teljesen superior gépek lennének.

A másik fontos kitétel az, hogy gépágyús légiharc. Na ez az, ami a HOBS rakéták korában kb. az öngyilkosság kategória, hogy sok vs sok gép van.

A HOBS és szemből indítható légiharc rakéták korában meg nem nagyon kell az ellenfél seggébe teljesen beülni. A NATO/US gépek HOBS képessége meg bizony űbereli az oroszt akárhogyan is nézem. Nagyobb befogási és indítási zóna van, ezen felül nem sisakcélzó, hanem display rendszer van. Az AIM-9X tesztövészetekről van videó. Hasonló helyzetben R-73 indításról egy rövid snittet láttam eddig, de az is kutyafüle rephelyzet volt. Párhuzamosan,azonos irányban repülő nagy oldalszög (kb. 40 fok) indítás volt, de az indító és célgép is egyenesen repült. Az AIM-9X ennél "picit" többet mutatott.

Én a savanyú a szőlő effektust látom. Egyesek képtelenek megemészteni, hogy a jenkik a '70-es évek közepén rendszerbe állítottak egy olyan vadászgépet, aminek a repteljesítménye mai napig a királykategóriába van. Ja, és mindezt úgy, hogy van benne még potenciál. Mert a vadászokban lehetne F100-PW-229, de akár a sokkal erősebb GE hajtómű is. Na, egy ilyen széria F-15C a P-42 repülési rekordjait is sanszosan megdöntené mindenféle könnyítés és átalakítás nélkül...

Persze ilyen F-15C/D soha nem lesz - még F-15E sincs, csak export F-15E legacy gép, se azért mutat valamit. Ezt a szintet másnak nem sikerült - lásd Gripen - vagy csak 20-25 évvel később sikerült elérni... Lásd EF és Rafale.

Open Skies 2013.09.17. 11:21:27

Azonos felkeszultsegu pilotakat feltetelezve...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.17. 15:07:35

@Open Skies: Még akkor is több tényező szól a NATO/US gépek mellett, a véletlen hatásokat képesek a másik irányba billenteni. Egyszerűen a 25+ éves R-73 már kopottas egy JHMCS-es F-15/F-16-tal szemben.

(A Hortet most ne tárgyljuk, annak repteljesítménye nem királykategóriás, de ember gép kapcsolatban több pilóta szerint jóbb, mint a Sólyom.)

Allesmor Obranna 2013.09.17. 15:25:31

@Liverbird: Nem is volt alacsonyan, a reptér egy fennsíkon van ugyanis, volt tehát a manőverhez magasság, állítják a repülőnap orosz szervezői. A pilótát azonban - saját kérésére - más beosztásba helyezték...

:)

Liverbird 2013.09.18. 14:03:32

Off, de ha már bemutatózás... Láttunk már "kobrát" HH-65-östől? :)

www.liveleak.com/view?i=5ba_1214946828

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.18. 16:17:49

@Liverbird: Jól értem a cím alapján, hogy a túlterhelés kavitációt okozott a vezérlő hidraulika rendszerben?

Tano 2013.09.18. 22:09:13

@Liverbird: Ez ismert dolog az orosz típusoknál is, és néhány magyar hajózó is átélte már a jelenséget. Az oroszok podhvat-nak hívják.

zord 2013.09.18. 22:38:54

@Tano:

A túl intenzív felrántásnál jön össze helikoptereknél. RÉmlik egy beszámoló egy Mi-8-as pilótától, aki egyszer Kecskemétre vitt valakiket. Indulásnál úgy döntött, hogy vadászosan köszön el a vadászoktól, és a torony előtt nagy sebességű áthúzásból jót belehúzott a ciklikusba. Rövidesen előállt a jelenség, a bólintási szög elkezdett kontrollálhatatlanul nőni, végül asszem oldalra kidőlt amolyan legyezőfélében a láda, és sikerült kivenni.

Zord

Liverbird 2013.09.18. 23:16:35

Aham! A podhvat kifejezést pedig már hallottam korábban, de ez így nem ugrott be...

Itt írnak róla bővebben, pont egy hazánkfia is :)

forums.eagle.ru/showthread.php?p=434075

zord 2014.11.18. 21:34:03

Jövőre kezdődhet a T-50 belső terébe szánt H-58USK(E) REL sorozatgyártása:

http://www.janes.com/article/45773/airshow-china-2014-pak-fa-s-new-anti-radiation-missile-set-for-2015-series-production?utm_campaign=[PMP]_PC6110_E14%20DF%20NL%20Defence%2018_11_2014%20_NW_Deployment&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

Zord

zord 2016.01.11. 16:46:54

Jön a Buk-M3 (lásd fönn, rajzon). És függőleges indítású lesz a cikk szerint:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/170300/new-russian-buk_m3-sam-to-enter-service-soon.html

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.11. 18:06:57

@zord: Vajon miért a függőleges indítás?

zord 2016.01.11. 18:55:50

@molnibalage:

Gyorsabb, nem kell forgatni az indítót (egyszerű, könnyebb mechanizmus).

Csakhogy, én az eddigi rajzok alapján (lásd fönn) meglepődtem ezen a mondaton, mert mindenhol döntve ábrázolják (lásd fönn), és a pár kép is kvázi a régi tornyot ábrázolja, csak éppen a konténerekkel.

Hajóról már megy egy ideje függőlegesen:

sputniknews.com/videoclub/20151102/1029452165/russian-patrol-ship-missiles.html

Szóval majd hiszem, ha látom a végleges produktumot.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.14. 10:44:31

@zord: Ez Buk-M3 vagy régebbi Buk a hajón? Én is eddig döntve láttam minden videón és képen is.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.01.14. 12:06:21

Ráadásul két alváltozat is van..

3S90 "Shtil" (SA-N-7C 'Gollum') – Naval version of the 9K37M1-2 with 9M317E missile.

3S90E "Shtil-1" (SA-N-12 'Grizzly') – Naval version with 9M317ME missile.

Gondolom a vadi új Grigorovicsra utóbbit építették be. Így legalábbis fregattként egész jó légvédelme van, mert mellette 8xIGLA-E is + egy CIWS.. amely ugyan nem Khastan, hanem csak sima AK-30-as ágyú

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.01.14. 13:05:10

@Kelepisti: Ez a hajóosztályt eddig nem ismertem. Első pillantásra a maga korában ez egy brutálisan jó hajónak tűnik. Olyan, mint anno volt a Perry. Eszméletlen sokat hoztak ki cirka 4 ezer tonnából.

A Independence vagy Freedom osztály ehhez képest egy rossz viccnek tűnik.

zord 2016.01.14. 15:31:42

@molnibalage: @Kelepisti:

Ez az orosz gondolkodás: kis hajók, tengeralattjárók, nagy (akár stratégiai) tűzerő. A szíriai demo erről szólt, a Kalibr felszíni és alatt indításaival korvettekről és hagyományos meghajtású tengeralattjáróról.
A légvédelem is ~ ezt követi.

Zord
süti beállítások módosítása