Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

UH-1N: nem is igen, igen is nem (Andiamo Italiano?)

2012.12.07. 08:38 | zord | 290 komment

Amint azt a mai Magyar Nemzetben (itt az mno-s link) megírtam, a HM a december 6-i határidőig nem válaszolt az UH-1N ajánlatra. Az IkerHuey történetnek itt mégsincs vége, mert a SECNAV tett egy szóbeli ígéretet arra, hogy kapunk mi még jobb ajánlatot. Különben is, a budapesti COM-nak ez szívügye. Bár a közel két éve tartó helikopteres felzúdulás nyomán a minisztériumba és még följebb helikoptercégek jelentkeztek be, a legkonkrétabban ezt az AgustaWestland tette, ezt minduntalan megerősítik a forrásaim - gondoljunk bármit is a kínált típusokról, követelményekről, technológiai kockázatokról.

Zord  

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr934952431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2013.02.11. 20:51:37

@stonefort: @molnibalage:

A kérdés csak annyi, hogy az akkori magyar GDP-ből, illetve annak honvédelemre szánt részéből mennyi harci repülőgép fért ki, és azokkal mennyi repóra szumma - képesség.
Mert ugyebár nem mainstream források szerint a magyar GDP a hetvenes évek vége óta csökken. És ennek a csökkenő keretnek azóta is csökkenő arányát költjük valamikor a nyolcvanas évek óta honvédelemre. Ugye ilyen keveset, mint most, még soha korábban.

Zord

zord 2013.02.14. 09:21:33

És hát közben ne feledkezzünk el arról, hogy az ajánlott AW139 anyacégeinek (AW, Finmeccanica) vezetőit a héten letartóztatták az indiai (EH)AW101 VIP üzlet miatt. Az is egy g2g biznisz volt....

mno.hu/phalanx/arny-az-ajanlattevon-1138750

Zord

Open Skies 2013.02.14. 10:29:52

Így az MN-ben volt már UH-1-, orosz vonal-, olasz beszerzés "ellenes" írás is, lehet hogy mégis Black Hawk-ot veszünk? :)

Batkaa 2013.02.14. 11:17:41

@zord: mintha pont erről beszélgettünk volna a legelején... :))
Itt:
@Batkaa:
@Open Skies:

2013.02.14. 12:43:19

Azért az ilyen korrupciós vizsgáltanál mindig elgondolkodok a nyugati demokráciák erkölcsiségén, és ezt most pozitív értelemben gondolom. Még ha nem is viszik végig a vizsgálatot teljesen, akkor is botrány lesz abból, ha kenőpénz kifizetésével gyanusítanak egy céget. A svédek, a britek, és most az olaszok sem akarnak azért szemet húnyni elfölött, pedig az ország esetleg eleshet az üzlettől. Egy ilyen export sok hasznot hoz az egész költségvetésnek, munkahelyeket teremt, vagy őriz meg.
Mégis készek néhányan mindezek fölé helyezni a jogállamiságot. Nekem ez akkor tetszik. Bocs, ha egy kicsit idealista voltam.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.14. 13:34:42

@zord: Azért a GDP van annyira egzakt, hogy 30+ éves távlatban észrevegyük, ha folyamatosan csökkenne... Ha nem, akkor meg az egész közgáz szakembergárdán röhögök. Tized %-on is nyavajognak éves szinten. Ha 30 éves távlatban olyan szavakat hallok, hogy állítólag és ezt nem tudják egyértelműen megmondani akkor olyant mondanék, amit nyomdafestéket nem tűrnek. Az hétszentség..

Open Skies 2013.02.14. 20:54:01

@Zord: neked van valami új infód?

Mert itt semmi új infó nem hangzott el...

htka.hu/2013/02/14/beszelgetes-hende-csabaval/

zord 2013.02.14. 21:27:43

@Open Skies:

Sajnos nem lehettem ott, a legfontosabb új infó a miniszter részéről az alacsony hadrafoghatóság pedzegetése azzal az üzenettel, hogy senki nem tud olyan rosszra gondolni, mint ami van. Erről én sem tudhatok többet nyilvánvalóan, azon kívül, hogy szerintem a jelenlegi helyzet bekövetkezte miatt felmerül a mulasztásos bűnelkövetés kérdése. És ezt a legkomolyabban mondom.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.02.14. 21:33:47

@zord:
Hozzáteszem, bár szvsz közfelháborodás okozok, hogy az választások előtt az utolsó Szekeres féle feladatmegszabó értekezleten kijelentés hangzott el, hogy a legfontosabb a helikopteres képesség fenntartása. És Szekeres kijelentette, hogy a minisztérium már akkor előkészítette a tendert - amit persze a jelenlegi politikai társaság gondolom jól el is ásott, ne má egy szoci társaság szabja meg mikor viktoristen majd elrendeli, ha kell.. Szegény Hendét meg otthagyták a sz*ban, építs belőle várat. És lőn a helikopteres képességgel mi van??? No ennyit a mulasztásos bűncselekményről..

zord 2013.02.14. 22:15:37

@Kelepisti:

Sajnos igaz. A szoci kormány alatt volt helikopter nagyjav és modernizáció (még ha külföldön is, ami az ő bűnük), az úgynevezett "nemzeti" alatt nem.

Zord

Beat it! 2013.02.14. 23:26:42

@Open Skies: @Kelepisti: @zord:
2 dolgot emelnék i az interjú kapcsán.
A hadrafoghatóság: Hende azt mondta, hogy mindenki nyugodtan ossza el kettővel az általa működőképesnek vélt gépek számát. (Ez kicsit ironikus megjegyzés arra, hogy ilyen fórumokon minden jól értesült ember tudni véli a gépek számát.) Nem csak arra utalhatott, hogy mennyi működőképes gép van, hanem arra is, hogy nincs 100%-os hadrafoghatóság. Hanem jó esetben 50 körüli.
A másik : tetszett, hogy a meglévő gépek felújításának lehetősége mellett új orosz gépek vásárlása is benne van még a pakliban....
Itt viszont nem értem miért hivatkozik a NATO nemtetszésére. Afganisztánban nincs baja a NATO-nak az orosz gépekkel? Akkor itt miért van?

Batkaa 2013.02.15. 00:02:20

@Beat it!:
Azt mégse mondhatta, hogy a magyar vezetésen ezt nem lehet keresztülvinni, nyilván takarózás ez a NATOval.
Ha meg lenne a hazai ipari javítóbázis, nem lenne kérdés, hogy az új orosz gépek vásárlása lenne jó döntés.
De nincs meg.

Beat it! 2013.02.15. 00:20:26

@Batkaa:
Igen, ezzel tisztában vagyok. De egy új, nyugati típushoz kiépül majd itthon a javítókapacitás? Az oroszokra pedig még most is úgy gondolunk, mintha 20 éve megállt volna náluk az idő. Vajon velük nem lehet hosszútávú logisztikai szerződést kötni? Kapitalizmus van náluk is, kérem!
A modern elektronikáról meg annyit, ha az oroszok szerelik be, akkor ne kell kiszedni mielőtt javításra megy a gép (pl Flir torony). A kommunikációs és egyéb minősített apróságok kiszedése meg nagy egy eget verő munka.

Batkaa 2013.02.15. 00:40:02

@Beat it!:
Sajnos, nem várható, hogy egy-két évtizedes távlatban itthon bármilyen ipari javítóbázis legyen. Illetve ott van egy Ferihegyen, csak nem javít helikoptereket.

Gondolod, hogy nekünk kellene tesztelni, hogy bevezették-e már az orosz ügyfélszolgálaton a TQM-et?! :)

Egyébként lényegtelen is. A politika egészen jól kitapinthatóan nem akar új gyártású orosz típust.
Ez innentől egyszerűen adottság. (persze, próbálkozhatsz a megváltoztatásával...)
Ha új gépeket akarunk, nem jön szóba orosz típus, ennyi.

Beat it! 2013.02.15. 08:28:28

@Batkaa:
Lehet, hogy igazad van. De várjuk ki a végét, a szükség nagy úr.

Beat it! 2013.02.17. 11:14:31

Újabb Origo cikk a helikopterekről:
www.origo.hu/techbazis/20130214-ultramodern-helikopterek-vedhetik-magyarorszagot.html
Tömör összefoglaló, elsősorban laikusok számára jelent új, könnyen emészthető információkat.

Open Skies 2013.02.17. 13:58:43

@Beat it!: "Jelenleg a körülbelül 12-14 darab üzemképes forgószárnyas géppel rendelkezik a hadsereg..."

Egy korábban linkelt írásból:

"Hende Csaba elmondta, hogy mindenki nyugodtan ossza el kettővel az általa működőképesnek vélt gépek számát, hogy a valóshoz közeli képet kapjon!"

Azaz jelenleg 6-7 üzemképes helikopterünk lehet.

Batkaa 2013.02.17. 14:30:08

@Open Skies: már amit Te működőképesnek vélsz... :)
Azaz jelenleg 3-4 üzemképes helikopterünk lehet...
;)

Open Skies 2013.02.17. 14:56:08

@Batkaa: Próbáltam optimista lenni :)

Batkaa 2013.02.17. 16:53:45

@Open Skies: azt hittem visszadobod a labdát... :)

zord 2013.02.18. 10:38:22

Urak! Egy rotorokba nyúlkáló rokkantnyugdíjas helikopterszerelő a kocsmában sört kér, és az összes kéz-ujja felének 20 százalékát felmutatja, merthogy ennyi maradt csak neki.

Sajnos.

Zord

Open Skies 2013.02.18. 10:56:54

@zord: Csak a két finn Minyó bevethető?!

Open Skies 2013.02.18. 11:01:01

@Open Skies: újraszámoltam. Már a két finn Minyó sem bevethető? Mivel biztosítják a kutás-mentést?

stonefort 2013.02.18. 11:11:28

Micsoda kupleráj van azon a javítóbázison... A PG-ben nagyobb rend volt bármikor.

block50 2013.02.18. 13:26:05

@Open Skies: Nem egy az a kettő?

(10 felének a 20%-a....?!)

Open Skies 2013.02.18. 14:03:04

A kovetkezo hozzaszolast is olvastad? Mar ujraszamoltam. Es hihetetlen hogy a finn minyokbol az egyik akkor mar nem bevetheto.

zord 2013.02.18. 14:14:00

@block50: @Open Skies:

Ezt a kérdést ne tárgyaljuk túl, azért írtam úgy ahogy. Csak azért amikor látok ilyen tízen számokat nem állhatom meg, hogy hozzá ne szóljak.

Üdv,

Zord

block50 2013.02.18. 14:39:14

@zord: Majd tavasszal a gátakon elválik...

2013.02.18. 14:45:13

Ha jól tudom, vészhelyzetben lehetőség van külön engedély kiadására. Csak kérdés, ki mit tart annak, ki meri felvállani a parancs aláírását.

Batkaa 2013.02.18. 15:27:08

@Open Skies: vicceskedve erre próbáltam célozni, hogy ha 6-7-et mondasz, akkor a fele 3-4, annak a fele 2, annak fele egy... :)
Azt már nincs hova osztani... :(

Open Skies 2013.02.18. 18:40:09

Bakker,azt gondoltam hogy negy helikopterunk. azert meg van.

T-Jay 2013.02.18. 19:19:37

@zord:

Megmondom őszintén, hogy 4-5 lett volna az én tippem.Ez egy kicsit mellbe vágott (fejvakarás).

T-Jay

Open Skies 2013.02.19. 16:44:22

Az Origó úgy tudja hogy....

Nem-vasarol-amerikai-helikoptereket-a-honvedelmi-miniszterium

www.origo.hu/itthon/20130219-nem-vasarol-amerikai-helikoptereket-a-honvedelmi-miniszterium-1.html

Akkor ezzel az utolsó akadály (Viktor amerikamániája ) is elhárult az AW139 beszerzés elöl?

zord 2013.02.19. 16:58:08

@Open Skies:

Hihetetlen, de továbbra is az az érzésem, hogy Juhász és Hende összejátszik ezzel a kérdés-felelet "özönnel". Végülis Juhásztól karnyújtásnyira van a viszkisdobozos ügy...

Zord

Open Skies 2013.02.20. 21:59:27

@Open Skies:

Magyar Közlöny 26. szám
(2013. február 19.)

www.magyarkozlony.hu/pdf/16166

1064/2013. (II. 19.) Korm. határozat

A Magyarország Kormánya és az Olasz Köztársaság Kormánya közötti,
a katonai és haditechnikai területen történõ együttmûködésrõl, valamint
védelmi és biztonsági eszközök kölcsönös átadásáról szóló megállapodás
szövegének végleges megállapítására adott felhatalmazásról

Emlékeztetőül:

2012. december 17. - Magyar Közlöny 171. szám

149/2012. (XII. 17.) ME határozat
Magyarország Kormánya és az Olasz Köztársaság Kormánya közötti,
a katonai és haditechnikai területen történõ együttmûködésre, valamint
haditechnikai eszközök átadására vonatkozó Megállapodás létrehozására
adott felhatalmazásról

www.magyarkozlony.hu/pdf/15326

Open Skies 2013.02.20. 22:05:43

@Open Skies:

Érdekes az időzítés: épp azon a napon jelent meg, amikor Hende bejelentette hogy ne veszünk amerikai helikoptereket...

Tano 2013.02.20. 23:15:32

Hm, ez úgy hangzik, mintha már közel lenne a végleges döntés...:)

Batkaa 2013.02.20. 23:27:14

@Tano: barátkozom, barátkozom az AW139-el és úgy tűnik, nem lehetetlen megbarátkozni vele... :)

zord 2013.02.20. 23:53:22

@Batkaa:

Nem lehetetlen a barátkozás...finom kis szerkezet ez. De akkor is jobban örülnék akár kevesebb, de ízig-vérig katonai típusnak.
Meg ezt a korrupciós aktualitást se kellene most a nyakukba venni...

Zord

Batkaa 2013.02.21. 00:01:33

@zord: Ezzel teljesen egyetértek! Csak közben ketyeg az óra...
Az én koncepciómat (~10 többcélú könnyű, 7 közepes szállító) ehelyt már alaposan megvitattuk Beat it! kartárssal... :))

Beat it! 2013.02.21. 10:18:23

@Batkaa:
Megvitattuk! ::)) Te mondtad a saját elképzelésed, én meg az enyémet. :) A vége meg az lesz, hogy kapunk egy olyan gépet, amiről a tárca úgy véli, hogy egyszerre lefedi a könnyű és a közepes kategóriát. Mindkét kategória előnytelen tulajdonságait ötvözi... ::))
Viccen kívül. Nekem nincs semmi bajom az olasz géppel. A baj inkább a programmal lehet, ha nem sikerül kiküszöbölni belőle a sajátos hazai buktatókat. Ez bármely típus esetében így lenne.
Legyen alkalmassá téve igazi hadi felhasználásra, legyen biztosítva a hosszútávú üzemeltetés, és ne kerüljön csillagászati összegbe. Ennyi lenne a lényeg.
Bármi is lesz a döntés, a közvéleményben alaposan megágyaztak neki:
iho.hu/hir/tamogatott-a-honvedsegi-helikopterfejlesztes-130220

Batkaa 2013.02.21. 15:11:11

@Beat it!:
Meg volt a tézis, antitézis, már csak a szintézis van hátra... :))

Beat it! 2013.02.21. 18:54:37

@Batkaa:
meg a protézis! :::))))

2013.03.02. 18:37:07

Ez az ügy mindkét oldalra csúnya árnyékot vet szerintem. Régi vesszőparipám, hogy az egyenlőségjel kitehető. MAx nanométerben tudnám mérni a különbséget, hogy melyik a kisebbik rossz.

elgabi 2013.03.07. 20:58:08

@zord: Mostanában hogy áll a csávo az "ujjak"-kal? :)

Open Skies 2013.03.07. 21:31:20

@elgabi: Mostanában inkább szóban rendel sört...

elgabi 2013.03.07. 21:51:10

@Open Skies: ...csak azért kérdeztem, mert ebben a jó idöben gyorsan olvad a hó, és ujjak nélkül nehéz lesz homokzsákot pakolni...

Open Skies 2013.03.07. 22:53:47

@elgabi: Állítólag a héten a Légirendészet Mi-2, MD500 gépei gyakorolták a vízből és háztetőről mentést.

elgabi 2013.03.08. 08:47:18

@Open Skies: Király! Gátszakadásnál meg majd 50 kilós homokzsákokat fognak beemelni, mi? Minden tiszteletem a Romeo-knak, de ha tényleg igaz, amit írtál, sajnálom őket, hogy jó magyar szokás szerint megint másra próbáljuk használni, amink van, mint amire való (pl. An-26 stratégiai szállítások is ilyen volt), mivel nincs megfelelő eszközünk, miközben az igény adott. Magyarán: már megint a szegénység b*ssza a nyomorúságot...

Liverbird 2013.03.08. 10:39:55

@elgabi: Ugyan, nem lesz itt pénz homokzsákra, úgyhogy helyettük jönnek majd az 50 kilós rendészeti szakközepesek :)

elgabi 2013.03.08. 11:18:08

@Liverbird: Hú, most megnyugodtam! Mégis csak fel vagyunk készülve az árvízre, jöhet az olvadás! Itt a "hivatalos" video, a 6. perctől van a releváns rész.

Aki meg tudja mondani, hogy mi hiányzik a videoból, nyerhet egy ingyenes sétarepülést a magyar Mi-24-es harci helikopter operátor-fülkéjében! :)

honvedelem.hu/film/Honved7-marcius_01.

Liverbird 2013.03.08. 12:57:34

@elgabi: Lehet csak költői kérdés volt, de mintha a helikopterek nem nagyon kerültek volna szóba az árvízi védekezésnél...

elgabi 2013.03.08. 13:24:16

@Liverbird: Liverbird, ön nyert! Gratulálok! Nyereményét átveheti a PBRT hangárban. A Mi-24-es jelenleg még csak földközeli "repülésre" képes (0M AGL, az is csak vontatva), de a külső-belső esztétikai állapota közelít a gyári eredetihez.

Komolyra (vagy inkább komorra) fordítva a szót, tök jó, hogy van 6 db ilyen lánctalpas "izénk", de régen az árvízi felkészültség kapcsán mindig a helikoptereket mutogatták, ezek teljes hiánya a videoból meglehetősen rossz ómen szerintem. Nem vagyok vízügyi szakember (sem), de nyilván nem használtuk volna méregdrága repidejű helikoptereket a korábbi árvízi védekezések alkalmával, ha a földönfutó-úszó-mászó technikával mindent meg lehetett volna oldani...

zord 2013.03.08. 13:39:50

@elgabi: Én nem értek hozzá, de átázott töltéseken nehéz lánctalpas járművek mozgása nem biztos, hogy jótékony hatású. Szerintem egyáltalán nem véletlen, hogy erre mindenhol helikoptert használnak a világon. Mármint úgynevezett országokban.

Zord

Open Skies 2013.03.08. 13:46:21

@elgabi:

Az elején van szó az árvízi felkészülésről:

honvedelem.hu/cikk/36773

Open Skies 2013.03.08. 13:50:49

@zord: Szerintem mindkét videónál gondosan ügyeltek arra hogy ne mutassanak benne helikoptert...

2013.03.08. 14:15:07

Azért legalább van annyi eszük, hogy az esetlegesen bekövetkező nagy baj esetén rajtuk, a propagandistákon ne lehessen számonkérni semmit. Erre mondja az amcsi, hogy CYA.

zord 2013.03.11. 16:57:16

Érdemes odafigyelni a helikopterpiaci fejleményekre. Az EC a HeliExpón 69 megrendelést söpört be:

press.eurocopter.com/en/press-categories/heli-expo-2013

Zord

Open Skies 2013.03.11. 17:22:13

@zord: Jól érzem hogy elkezdted abba az irányba terelni az olvasók gondolatait hogy a HM ajánlatot kapott az Eurocoptertől és ez jobb választás lenne mint az olasz helikopterek?

zord 2013.03.11. 17:31:22

@Open Skies:

Huhh, ez elég meredek egy ilyen bejegyzésből.

Én személy szerint legszívesebben a lengyel S-70i irányba terelném a dolgokat leginkább, valami dedikált harci vagy legalább fegyveres könnyű opcióval megtoldva, de asszem ehhez én kevés leszek.

Egyébként tényleg van mozgás, de nem gyártók között, hanem prioritások között és időzítés tekintetében. De erről egyelőre nem tudok többet mondani.

Zord

Open Skies 2013.03.11. 18:02:06

@zord:

"ez elég meredek egy ilyen bejegyzésből."

Ha csak ez az egy bejegyzés lenne, fel sem tűnt volna. Ha jól emlékszem ez már a harmadik Eurocopteres beszólásod volt egy hét alatt.

zord 2013.03.11. 19:03:17

@Open Skies:

Néhány cégtől direkt kapom a sajtóközleményeket, és amikor hírhiányban szenvedek, akkor felteszem ezeket. Most valahogy több EC-s jött egymás után, de majd rakok fel mást, mondjuk Elbitest (UAV) is. Volt, hogy MBDA-st is feltettem, sőt, bejegyzést is csináltam belőle.

Ezzel együtt nem vagyok a nagy híve a sajtóközlemények direkt felhasználásának, különösen a magyar PR cégek bikkfanyelvű fordításai egyenes közlésének (volt/van erre példa idehaza a különböző portálokon).

Ha már az EC-nél tartunk, akkor a Cougar és változatai rendben vannak, de a könnyű felfegyverzett kategóriában nem érzek átütő ajánlatot részükről. A harci, a Tiger meg nekünk abszurd.

Zord

Open Skies 2013.03.11. 19:22:51

@zord: Az egyik hozzászólásodban valami olyasmit írtál, hogy az EC-635-re érdemes figyelni...

Open Skies 2013.03.11. 19:36:13

Az EADS esetén kivel lehetne államközi szerződést kötni? Azzal az országgal ahol a végszerelő gyár áll vagy bárkivel akinek kötődése van a gyártáshoz?

C-295 -> CASA -> Spanyolország?
EC-635 -> Eurocopter -> Németország?

Vagy mert az EADS spanyol, német, francia stb. cégek (gyártóhelyek) "együttműködéséből" áll, tulajdonképpen bármelyikkel lehetne? Pl. Németországgal államközi szerződés C-295-re és EC-635-re?

zord 2013.03.12. 00:10:44

@Open Skies:

Jó kérdés. De nagy cég, messze elér a keze. Például jócskán túlér a repülőgép- illetve a védelmi iparon is - ez pedig felkeltheti a hazai politikusok érdeklődését. Valszeg az európai pártpolitikában sem súlytalan.

Ami az EC-635-öst illeti, új gyártású és könnyű felfegyverzett kategóriában nyomott termék. Kézenfekvő, hogy ezt nyomják nekünk is. Talán nyomják is. Én nem tudom ;-)

Azt ajánlanám még az ezt olvasók figyelmébe, hogy ne ragadjanak le egy konstrukciónál, csak azért mert az valamikor felmerült. A helyzet egyelőre nagyon is fluid. Mindig vannak aktuális trendek, elmozdulások valami felé, de az nem jelenti azt, hogy el is jutnak odáig, az lesz a vége.

Én a magam részéről egy dologban vagyok csak biztos. Magyarországnak rövid távon egyetlen új gyártású termék sem oldja meg a helikoptergondjait. A mi helikoptergondjainkat az elkövetkező egy-két évben csak a jelenleg Szolnokon lévő, még nagyjavítható, még hosszabbítható, alkatrészbeszerzéssel még üzemképessé tehető gépek képesek megoldani. Ha ezt nem fogadja el a vezetés, akkor egyre sűrűbben úgy járhat, mint most év elején, azaz hogy "szünetel" a képesség először rövidebb, majd hosszabb időre, és végül még mutatóba sem lesz helikopi.

Összegezve: az új beszerzési program futtatása NEM mentség a meglevők fenntartásának elhanyagolására. Az pedig ugyebár eszelős gondolat, hogy a HM azért folyamodik az utóbbihoz, hogy sürgesse az előbbit...

Zord

Batkaa 2013.03.12. 02:16:29

@zord: Hátha lassanként mégis csak érvényesül az én koncepcióm... ;)
Most felújítani a 17-eseket, most beszerezni valóban fölfegyverezhető könnyűheliket és most fölkészülni a 17-esek most meghosszabbított üzemideje végén a leváltásukra. Mindezt együtt.

Ezáltal az új beszerzés költségei jól eloszlanak, a géppark rugalmas felhasználást biztosít és a hosszú távú szempontok is érvényesülnek.
Egyedül a 24-es speciális képességeinek elvesztésére nincs megoldási lehetőség, úgy tűnik, ez az ára.

Így csak jó, ha az EC jobban képbe kerül, nekik vannak ebbe a koncepcióba ideálisan illeszkedő típusaik.

zord 2013.03.12. 10:13:55

A 24-essel az a probléma, hogy nem kapott modernizációt az ezredfordulón a tervezett V4-es program keretében. Az idő viszont nem állt meg, az pedig a ráfordítás megtérülése szempontjából nem mindegy, hogy az élettartam melyik szakaszában kerül rá sor. Sacc per kb. a korszerűsítés befejezése/rendszeresítése után még legyen kb. 10 éve, szerintem ez a minimális feltétel.

Zord

Batkaa 2013.03.12. 10:54:32

@zord: Szerintem ezt a Mi-24-es -már- nem teljesíti.

Beat it! 2013.03.12. 11:19:07

@zord: @Batkaa:
Mi a helyzet azzal a 2 éves programmal, amit év végén hirdettek a jelenlegi helikopterek üzemeltetésére? Elvileg futnia kell, gyakorlatilag nincs hír arról, hogy zajlanának a munkák. A vasak nagy része továbbra is a földön áll.

A nagyjavítás további 8-9 éves üzemeltetési időt biztosít. A kérdés, hogy utána naptárilag beleférne-e mégy egy nagyjavítással egy újabb 8 éves ciklus. Mert ha igen, a jelenlegi gépek akár még 16 évig mehetnének. És ez esetben megéri a modernizáció is. Sőt, Mi-24 esetében is. Az NDK-s P-k még csak egyszer voltak nagyjavítva. Illetve van még a másik 4 db P, ami egyszer sem. Számomra kérdés, hogy utóbbiakat is ki lehetne-e küldeni a gyárba újjáélesztésre. Lehet aki ismeri őket Szolnokon, annak ez nem kérdés... Az állapotuktól függ.

zord 2013.03.12. 12:01:49

@Beat it!:

A négy nem nagyjavított P-ből lett nagyjavítva illetve üzemeltetve a 335 és 336. Asszem ez nem rentábilis opció.
De az biztos, hogy elvileg a huszas évek elejéig/közepéig mehetnének a 17-esek és a 24-esek is.

Zord

Beat it! 2013.03.12. 14:22:40

@zord:
Tételezzük fel, hogy szinte csak a sárkány maradt belőlük (ami egyébként kevés óraszámot repült). Miért nem lenne rentábilis újjáépíttetni? Lényegében gyári "új" gépet kapnánk, nagyjavítás + szükséges alkatrészek áráért.

zord 2013.03.12. 14:52:36

@Beat it!:

A dolog logikus, de állítólag mégsem járható út. És akkor a szakszerűtlen (és bontott!) tárolás következményeiről még nem is beszéltünk.

Zord

Batkaa 2013.03.12. 21:26:48

@zord:
... és akkor még egyet sem léptünk előre az üzemeltetési kultúra terén. Még ~10 évig minden maradna a régiben (és ez azt is jelenti, hogy nem lenne a 2 P + 4 V-re még 7-9 év üzemidő, lehet csak 5-6). Akkor megint ott állnánk, ahol a part szakad...

zord 2013.03.13. 08:31:28

Kazahsztán a "civil" 145-ös után elkezdi a teljes új, katonai felfegyverzett EC 645 T2 összeszerelését is:

www.eurasianet.org/node/66673

Zord

Open Skies 2013.03.13. 22:43:34

@Open Skies:

Magyar Közlöny 43. szám
(2013. március 13.)

77/2013. (III. 13.) Korm. rendelet

Magyarország Kormánya és az Olasz Köztársaság Kormánya közötti, a katonai és
haditechnikai területen történõ együttmûködésrõl, valamint védelmi és
biztonsági eszközök kölcsönös átadásáról szóló megállapodás kihirdetésérõl

A Megállapodás hiteles angol nyelvû szövege és annak hivatalos magyar nyelvû fordítása

www.magyarkozlony.hu/pdf/16466

Open Skies 2013.03.13. 22:44:19

@Open Skies: Még egy kis olvasnivaló:

A Kormány 78/2013. (III. 13.) Korm. rendelete
az egyes haditechnikai eszközök, termékek, szolgáltatások kereskedelmérõl, engedélyezésérõl
szóló kormányrendeletek és egyes mûszaki tárgyú kormányrendeletek módosításáról

exi_ 2013.03.21. 11:03:28

Picit lemaradtam es biztos volt tema a hohelyzet. Jogosan merult fel mindenkiben mar az elejen, hogy miert nem alkalmaztak a helikoptereket.

Molnar Laszlo nyugalmazott ornagy szepen tisztazta a jelenlegi helyzetet:

atv.hu/videotar/20130319_miert_nem_repultek_a_hokaoszban_a_helikopterek

Batkaa 2013.03.23. 17:14:45

Úgy vélem, egy EC155-öst láthattunk a levegőben nemrég itt Szolnok térségében. (fenestron, behúzható futómű, sajnos lajstrom nem volt látható)
Persze nincs túl nagy esélye, hogy ennek jelentősége legyen...

zord 2013.03.23. 17:29:17

Ferenc XVI. Benedeknél Castel Gandolfóban. Az előző és a jelenlegi egyházfő között pedig hosszasan megfigyelhető az AMI VIP AW139-esén az AN/AAR-60 előbeépítés. Érdekes, hogy a Szentatya nem ér meg működőképes DAS-t...

www.bbc.co.uk/news/world-europe-21908576

Zord

zord 2013.03.27. 14:34:03

Open Skies 2013.03.27. 12:42:19
@zord: 2013-ban is elmúlt az első negyedév és helikopterügyben látszólag még mindig nem történt semmi...

zord 2013.03.27. 14:30:30
@Open Skies:

De történik, csak egyelőre nem tudok többet mondani. Remélem egy-két héten belül kapok infót, de ha nem, akkor is előjövök azzal, ami van.

Zord

zord 2013.03.27. 16:09:28

Nem tudom, de van ennek köze a magyar helikopterhelyzethez?

"Mikola Azarov ukrán kormányfő szerdán elismerte, hogy Kárpátalját is beleértve Ukrajna öt megyéje nincs felkészülve a rendkívüli márciusi havazás után esetleg kialakuló árvízhelyzetre.
.....
A legfrissebb időjárás-előrejelzések szerint április elején hirtelen felmelegedés várható Ukrajnában. Szerdán Kijevben még mínusz 1 Celsius-fok a legmagasabb nappali hőmérséklet, de a legfrissebb előrejelzések szerint a hónap utolsó napján akár már plusz 10 fok is lehet. "

Zord

Beat it! 2013.03.27. 18:33:54

@zord:
Egyelőre nincs köze, de még lehet...
Közben szép csendesen lejár az AMT ideje.
www.honvedelem.hu/cikk/37175_afganisztan_ujabb_magyar_kontingens_fejezi_be_munkajat
Hazajönnek jól képzett, műveleti területen edződött harcihelikoptereseink, hogy aztán itthon "malmozzanak" a laktanyában.
A helis üzemeltetési keretszerződés tervben számoltak a 2 Mi-24-essel. De mi lett a tervből?

zord 2013.03.27. 20:18:27

@Beat it!:

Remélem, ezzel kapcsolatban is rövidesen szolgálhatok információval. (Lásd fönn!)

Zord

zord 2013.03.28. 14:26:11

@Open Skies:

Ez nulla újdonság. Összeollózták ami keringett eddig. Az aktuális helyzet lényege nincs benne.

Zord

Open Skies 2013.03.28. 14:37:53

@zord: Azert linkeltem mert akkor megis van Eurocopter ajanlat es leteznek freudi elszolasok. Amirol te tudsz, arrol nem biztos hogy mas is tud.

zord 2013.03.28. 19:01:19

@Open Skies:

Arról, hogy az EC és a Sikorsky is bejár a HM-be és a MEH-be, nem egyszer írtam.

Zord

Open Skies 2013.03.28. 21:21:49

Ja tényleg, itt volt téma hogy az EC ajánlatnál nem tudjuk hogy kivel kötnének államközi szerződést.

Open Skies 2013.03.29. 08:35:54

iho.hu/hir/negy-ajanlat-katonai-helikopterekre-130328

"Tendert írhat ki a honvédelmi tárca katonai helikopterek beszerzésére."

???

Tano 2013.03.29. 19:22:37

Ha tender lesz, akkor szerintem néhány évig még nem lesz vas a levegőben, mert jó magyarosan fogják csinálni...:(
süti beállítások módosítása