A 27 milliárdos zárolás nem érinti azt a tervet, hogy idén a Magyar Honvédség két Mi-17-es szállító helikopterét modernizálják nemzetközi pénzügyi segítséggel. Ezt az információt ma Hende Csaba a honvédelmi minisztertől kaptam, aki úgy fogalmazott: "az eredeti célkitűzéseinket nem érinti a zárolás a helikopterprogram tekintetében". Később a témára visszatérve így folytatta: "a zárolás, mely időlegesen mindeképpen forráskivonást jelent, természetesen számos területet érint, hadd ne soroljam fel azt a számtalan kérdést, mely bizony késedelmet vagy éppen kurtítást szenved emiatt. Lényegében alig van terület, melyre ne hatna ki, és ha szabad visszautalni az előző válaszomra, egészen pontosan úgy fogalmaztam, hogy a helikopter-programunk, a helikopter-felújítási programunk eredeti formáját nem érinti. Volt ennek egy bővített formája is, erre bizony ki fog hatni".
A 707-es ex-PP egy Lord Mountain gyakorlaton Ljubljanában. Az eredeti terv két gépről szólt, egy opcióval. Ez utóbbi most elúszott. Értelemszerűen egyelőre a távlati tervek (mind a hét) is bizonytalanná váltak.
Íme a konfiguráció:
A két magyar gép a NAMSA által lebonyolított tender alapján a LOM Praha cégnél kerül modernizációra. A dokumentáció szerint a konfiguráció lényegében meg fog egyezni az Afganisztánba kiküldött cseh Mi-171S gépekével. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a LOM Prahának a hírek szerint egyelőre nincs orosz pecsétje.
A műszerfal a többfunkciós képernyőkkel.
Jelentős előrelépést jelent az indításjelzők megjelenése, melyek AAR-60-as UV tartományú berendezések (vagy ekvivalensek) lesznek. A cseh gépen ez az egyik mellső, még üres előbeépítés.
A LégierőBlogger nem is olyan régen ezt a scenáriót vízionálta: végül marad két gép a hétgépes tervből, azok kimennek Afganisztánba, és bezár a bazár. Ráadásul ismét kimarad a FLIR a konfigurációból. A standardizáció álom marad, lesz a flottában két LOM Praha féle Mi-17, két MVZ féle Mi-17Nmínusz, és három modernizáció nélküli gép.
Zord