Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

A kocka el van vetve - túléli a helikoptermodernizáció a vágást

2011.02.24. 21:14 | zord | 41 komment

A 27 milliárdos zárolás nem érinti azt a tervet, hogy idén a Magyar Honvédség két Mi-17-es szállító helikopterét modernizálják nemzetközi pénzügyi segítséggel. Ezt az információt ma Hende Csaba a honvédelmi minisztertől kaptam, aki úgy fogalmazott: "az eredeti célkitűzéseinket nem érinti a zárolás a helikopterprogram tekintetében". Később a témára visszatérve így folytatta: "a zárolás, mely időlegesen mindeképpen forráskivonást jelent, természetesen számos területet érint, hadd ne soroljam fel azt a számtalan kérdést, mely bizony késedelmet vagy éppen kurtítást szenved emiatt. Lényegében alig van terület, melyre ne hatna ki, és ha szabad visszautalni az előző válaszomra, egészen pontosan úgy fogalmaztam, hogy a helikopter-programunk, a helikopter-felújítási programunk eredeti formáját nem érinti. Volt ennek egy bővített formája is, erre bizony ki fog hatni". 

A 707-es ex-PP egy Lord Mountain gyakorlaton Ljubljanában. Az eredeti terv két gépről szólt, egy opcióval. Ez utóbbi most elúszott. Értelemszerűen egyelőre a távlati tervek (mind a hét) is bizonytalanná váltak.

Íme a konfiguráció:

A két magyar gép a NAMSA által lebonyolított tender alapján a LOM Praha cégnél kerül modernizációra. A dokumentáció szerint a konfiguráció lényegében meg fog egyezni az Afganisztánba kiküldött cseh Mi-171S gépekével. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a LOM Prahának a hírek szerint egyelőre nincs orosz pecsétje.

A műszerfal a többfunkciós képernyőkkel.

Jelentős előrelépést jelent az indításjelzők megjelenése, melyek AAR-60-as UV tartományú berendezések (vagy ekvivalensek) lesznek. A cseh gépen ez az egyik mellső, még üres előbeépítés.

A LégierőBlogger nem is olyan régen ezt a scenáriót vízionálta: végül marad két gép a hétgépes tervből, azok kimennek Afganisztánba, és bezár a bazár. Ráadásul ismét kimarad a FLIR a konfigurációból. A standardizáció álom marad, lesz a flottában két LOM Praha féle Mi-17, két MVZ féle Mi-17Nmínusz, és három modernizáció nélküli gép.

Zord

Címkék: magyar hungary nato hungarian mi 17 afganisztan

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr712688503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rudai gyerek 2011.02.24. 22:11:29

Kár, hogy Magyarországon már nincsen olyan üzem, ahol a modernizációt végrehajthatnák...

Amúgy az oroaz pecsét hiánya mennyiben befolyásolja a gépek modernizációját? És körülbelül mikorra lesznek kész a munkával?

zord 2011.02.25. 09:56:53

@rudai gyerek:

Üzem már nincs, de küzdelem van! Pár hónapja egy magyar-orosz lobbicsoport állítólag azzal tömi a HM fejét, hogy üzemet hoznak létre Tatán helikopterjavításra és később összeszerelésre (!).
Ne értsetek félre, nagyon szeretném, ha Tökölön, a még létező nagyhangárban, magyar erővel és ésszel, magyar követelmények alapján zajlana az MH helikoptereinek modernizációja egy "HM DR" nevű cégnél (hasonlóan, mint az Arzenál, Currus, stb.).
De ezt a lehetőséget felszámolta a magyar politika. Volt rá húsz éve, hogy helyére tegye, és nem tette. Helyette (nem kevés orosz nyomásnak engedve) likvidálta.

A csapatnál viszont kell a technika, nem ma, hanem tegnap. Ezt a leggyorsabban immár nem lehet sehova nem vezető kalandorprojektekkel kielégíteni. Ide jutottunk, hozzáteszem, SAJNOS!

Remélem, hogy a certifikát ügye a LOM Prahánál megnyugtatóan rendeződik, és előre megy a két (Matolcsyt túlélt!) Mi-17-es ügye (úgy tudom, a tenderben öt hónap az átfutási idő). Úgyszint remélem, hogy a SALIS-sal vagy a SAC-cal áprilisban, még időben haza lehet hozni a két Vajnemönen Mi-8-ast a szolnoki srácoknak.

Zord

rudai gyerek 2011.02.25. 11:16:19

@zord: Ha már a SAC-nál tartunk, ráférne egy kisebb ráncfelvarrás a magyar szállítórepülőgép-flottára is...

zord 2011.02.25. 11:21:58

@rudai gyerek:

Igen, de az MH-nak sosem lesz saját olyan gépe, amivel Mi-8-as haza lehetne hozni Finnországból. Ezért írtam a SAC-ról illetve a SALIS-ról. Fajlagosan nyilván ez utóbbi kerülne kevesebbe, a csekélyke C-17-es órákat nyilván nem ilyesmire vesztegetik, hanem segédhadi szolgálatainkra Afganisztán-alsón.

Zord

zord 2011.02.25. 11:26:39

Ja, hogy ne tévesszük szem elől azt sem, hogy hol tart ma a helikopter önvédelmi rendszerek élvonala:

www.irconnect.com/noc/press/pages/news_releases.html?d=214406

Már nemcsak az indításészlelés-figyelmeztetés és expandable/omni IR-jamming triggerelés a cél, hanem az irányított aktív zavarás is.

Zord

ambasa 2011.02.25. 13:57:09

Üdv!

Bocs, Gábor azt nem kérdezted meg véletlenül, hogy miből, mert a a költségvetésben helikopter javítás címszó alatt szereplő nem egész 500 millió még ha hozzávesszük a görögöktől remélt (nem tudom mi a helyzet vele) még édes kevés két gép nagyjavítására és modernizációjára.

Mondjuk, ha rosszmájú akarok lenni, akkor természetesen az igaz, az a kijelentés, hogy "a helikopter-felújítási programunk eredeti formáját nem érinti.", hiszen eddig is esetleg kapandó pénzből reméltek valamit és továbbra is remélik, hogy majd valaki talán kifizet, mert nem látom, azt, hogy erre a magyar költségvetésben lenn pénz. Vagy Te látsz valahol., ami elkerülte esetleg a figyelmememet?

Más kicsit félreérthetően fogalmazol és aki nincs tisztában a valós helyzettel az azt hiheti, hogy Tökölön létezik még a Nagy-hangár, pedig csak a Lemez-üzem maradt meg.

TG

zord 2011.02.25. 15:34:18

@ambasa:

Így van, tehát ha félreérthető voltam: tisztában vagyok vele, hogy nincs Tökölön már egykori PG nagyhangár és nincs képesség sem. Ezért írtam, hogy "nagyon szeretném" ha lenne.

Ami a pénzeket illeti: a program részint külföldi finanszírozású, a fennmaradó részt kell kifizetnie Magyarországnak.

De a gond az, hogy elletmondásos hírek vannak a LOM Praha jogosítása ügyében. Egyik forrás ezt mondja, a másik amazt. Az orosz úgy tűnik keményen játszik.

Zord

ambasa 2011.02.25. 19:15:57

Gábor!

Fel sem tételeztem, hogy pont Te ne tudnád, mi történt a PG-vel, én a blogodat olvasó ebben a kérdésben kevésbé tájékozottakra gondoltam.
Viszont lehet tudni, hogy mik azok a külföldi pénzek, mert a görög erre nagyon kevés, illetve a magyar rész a 490 milliós költségvetési tételen felüli esetleges központi forrásból történne? Vagy megint csak van cél aztán nincs mögötte tartalom.

TG

szasa30 2011.02.26. 00:07:45

Lehet azt pontosan tudni, hogy a LOM Praha pontosan mit fog csinálni a 2 géppel? A modernizáció mit takar? Üzemidő-hosszabbítás lesz?

És mi a finn gépek felszereltsége? (a képek alapján jobb, mint a LOMoké?)
(ez még szóviccnek is elmenne he-he)

icemanLHKG 2011.02.26. 19:53:15

Mennyire célszerű ez a felállás? Ha a két LOM-féle gép kikerül Afganisztánba - és feltételezem a személyzet rotációban váltja majd egymást- akkor az itthon maradók mivel készülnek majd fel a misszióra, vagy csak szimplán mivel tartják fent a jártasságukat, hiszen az itthoni MVZ féle helik különböznek a kinti LOM-féle gépekhez képest. Ha jól értem az önvédelmi rendszer is lényegesen változna, amit nem ártana itthon is alaposan elsajátítani, gyakorolni...

zord 2011.02.26. 20:29:57

Értelemszerűen a kiképzési programot, a települést és a rotációt is máshogy kell majd megvalósítani, ha kevesebb gép lesz.
De ez a két gép csak az idei év. Hogy jövőre folytatódik-e és hogyan, azt nem tudhatjuk.
A pénzekről azt tudom, hogy MHI-alapban vannak konkrét összegek. Valószínűnek tartom, hogy az idei magyar finanszírozás ezekkel együtt lesz elégséges. Így kell lennie, máshogy nem lehet.

Zord

rudai gyerek 2011.02.27. 10:51:22

És a helikopterszemélyzetek kiképzése hol valósul majd meg? Izraelben (ha jól tudom, a cseheket is ott készítették fel)?

Sidewinder 2011.02.27. 13:46:38

Reméljük ami megvalósul,jó lesz.De ami biztosan látszik,hogy a szavak szintjén túl ez a kormány sem erőlteti meg magát honvédelmi téren. Egyébként pont az Aeromagazinban volt,hogy a LOM olyan "jól" modernizálta a csehek Mi-171-eseit,hogy vissza kellett küldeni őket a műszaki átvétel után a LOM-ba,több hajózó meg nyugdíjba ment,merthogy ők ezzel Afganisztánban nem repülnének,és a cseheknél ez nem önkéntes,aki ott van az alakulatnál,az előbb utóbb megy ki afgániába.Ott egyébként emlékeim szerint azt írták,hogy a LOM-ot a modernizációban segítette az orosz fél(gondolom alkatrésszel),de a modernizációt magát a LOM szakemberei végezték.A dolog így furcsa kissé. Adok valakinek alkatrészt,hogy átalakítsa az általam gyártott cuccot,de jogosítást meg nem tud szerezni? Nem akarok ijesztgetni,de lehet,hogy azért nincs jogosítás,mert az orosz is látta,amit LOM-ék csináltak,és a gányolás nekik is sok volt,nem csak a Cseh Légierő szakembereinek?

zord 2011.02.27. 17:40:56

@Sidewinder:

A LOM Prahának volt megállapodása az orosszal és megfelelő jogosítása az OEM-től (original equipment manufacturer) a munkák elvégzésére: eddig 9 cseh Mi-171-esen végezték el vagy kezdték meg a munkát. Ebből három kinnt van Afganisztánban. A probléma akkor kezdődött, amikor a csehek ki akartak törni a nemzetközi piacra ezzel a csomaggal. Ne felejtsük el, óriási potenciálról van szó, ha csak a NATO Mi-8/17 flottáját nézed. Ezt az orosz már nem nézi jó szemmel, ahogy a hasonló jogosítással rendelkező vagy arra ácsingózó cégek a térségben sem. A magyar (és bulgár) gépek modernizációja ennek a helyzetnek a túsza.

Ami a LOM Praha féle modernizációt illeti: minden új rendszernek vannak gyerekbetegségei. Ezzel ők is megküzdöttek, de azóta egészen jó elkevernek kinn nem? Szerintem ha hadműveleti területen ennyit kinn vagy egy rendszer, és működik, az siker. Szerintem a csomagban minden benne van, ami ott kinn szállító feladatokra (ez még nem all weather SAR/CSAR!) kell, és elvárható túlélőképességet biztosít. Ezt gányolásnak hívni eléggé túlzás.

Az orosz (és mások) maguknak akarják a melót. Ennyi. A szakmailag bizonytalan lábakon álló, szűk mozgástérrel rendelkező magyar döntéshozatal pedig ingadozik a különböző szelekben. Az biztos, hogy ezek a tapasztalatok összességében a nyugati megoldás, vagy alternatíva megteremtése irányába lökik őket.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.02.27. 20:27:29

Szerbusztok!
Én ma kaptam egyik ismerősömtől egy e-mailt, hogy a tárgyalások során kiderült, hogy a finnek azért adták nekünk a 2 Minyot és az alkatrészeket ingyen, mert ezzel a gesztussal segítenek egy olyan országnak amely a "téli" háború során pilótákkal és más önkéntesekkel segítette Őket a szovjetek ellen. (akkor egy magyar pilóta eltűnt kiképzés során)
Nos ezt hangsúlyozták a finnek, hogy ők a mi testvégi segítségünk miatt adják oda az eszközöket.
Európa koldusaivá váltunk!!!!!

Az is történelmi tény, hogy a Magyar Hadsereg Horthy parancsára, már a német támadás után, még kézifegyver töltényeket adott át ingyen a Lengyel hadsereg részére a szovjetek elleni harcra..
Nem kéne behajtani 1-2 W-3 Sokol-ért??

Más: Nem tudom a Lengyelek felé nem tapogatóztunk a 29-es gépekkel. Ha adnának a használt Mi-8/17/24/ gépekből az sem lenne rossz. Más kérdés, hogy szvsz nem kell nekik..

Beat it! 2011.02.28. 14:03:08

@Kelepisti:
A finnek hozzáállása barátságos, gesztus egy régi gesztusért cserébe. Éppen ezért az "
Európa koldusaivá váltunk!!!!!" mondat itt nem helyénvaló. Lehet, hogy így van, de ebben a kontextusban nem ezt kell hangsúlyozni.
Amikor a sajtóban szóba kerültek eddig a gépek, ezt a téli háborús vonalat eddig nem is említették. Ideje lenne ezt is bedobni a köztudatba, hogy kerüljenek helyére a dolgok. Ha a finnek büszkék múltjuk ezen pontjára, és "jutalmat" is adnak érte, lehetünk rá büszkék mi is.

Sidewinder 2011.02.28. 16:04:11

@zord: Abból a cikkből,sajnos ez jött,ezért mondtam gányolásnak. A további sorsukról azóta nem írtak,de az,hogy ennyi időt sikerrel teljesítettek,tényleg azt mutatja,hogy életképes a rendszer.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.02.28. 16:33:26

Minden tiszteletem a finneknek, akik tényleg büszkék lehetnek a téli háborúra, valamint azoknak a nemzetközi önkénteseknek - köztük magyaroknak - akik hajdanán részt vettek benne. Tényleg szép gesztus.
Ne feledjük el, hogy nem az történt, hogy valamilyen új technikát rendszeresítünk, hanem mikor megtudtuk, hogy kivonják a hamarosan véglegesen is földre kerülő koptereket (elsősorban az alkatrészek fontosak, mert azokkal még több helikoptert tudunk üzemben tartani), akkor jeleztük, hogy meg-e lehetne kapni és akkor jött ez a szép gesztus.

Ezért mondom, hogy Európa koldusaivá váltunk. A válságban lévő görögöktől akartunk helikopter felújításra pénzt kérni. Következő lépés Albánoktól kérünk rotolapátokat ... (igaz nekik nincs minyojuk..)

Szerintem a királyi sajtó nem véletlenül nem hangsúlyozta a téli háborús vonalat. Egyrészről az oroszok miatt, másrészt pedig az ingyent sem igazán hangsúlyozták ki. Legyünk büszkék öntudatosak, hogy beszereztünk Finnországból 2 használt minyot és odaadták hozzá a pótalkatrészeket, ez jött le általánosságban legalábbis a médiában .

szórád tamás 2011.02.28. 17:42:38

@Sidewinder:
A cikkben ez áll: "Az elvégzett munkát a gépek műszaki átvételekor nem megfelelőre értékelték, és az átvételt elhalasztották."

Nem értem, hol áll itt, hogy gányoltak?

Valami nem stimmelt, nem vették át, kész. Kijavították, átvették. Azért ezt az ügyet ne keverjük egy sufnituninggal. Kár mást belemagyarázni.

Üdv: Devil, a cikk elkövetője :-)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.02.28. 17:44:14

Bocs, néha nem enged be a Devillel, eért használom a másikat.

Sidewinder 2011.03.03. 22:06:18

@airbase: Köszi a javítást.Örülök,hogy az Aeromagazin még egy szerzője jelen van itt :)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.03.04. 08:43:42

@Sidewinder: Szívesen! Ha minden jól megy, lesz egy anyag a harctéri tapasztalataikról is. Elvégre egy éve gyötrik kint a gépeket.

Devil

zord 2011.03.19. 14:46:48

Szabadulnak fel a Marines UH-1N-jei, amikre a HM szemet vetett:

www.nbcsandiego.com/news/local/Marines-Pass-the-Huey-Torch-118271249.html

Zord

zord 2011.05.09. 10:03:09

Nemsokára, ha igaz, komplex helikopteres információcsomaggal rukkolok ki.

Zord

Tano 2011.06.22. 00:53:42

Csak az a baj hogy ezek ismét csak ígéretek, mikor már rég tényleges intézkedéseket kellett volna tenni...

jack o'neill 2011.06.22. 09:28:47

@Tano: Igéretnek ugyan igéret, de még így is több, mint amire lassan számítok a HM-től.
Amit viszont nem értek, hogy a Mi24-esek kivonása után mi lesz az így megszűnő képességeinkel?
T72-esből van 12-15 db? Tüzérség? D-20?
Ha a 24-eseknek vége, akkor tankelhárítás, sőt komolyabb tűzerő terén már csak a Gripen marad a - szerintem kissé már túlhaladott - Maverick-kel és az ismert problémákkal...

block50 2011.06.22. 11:04:22

@jack o'neill: A cikk nem írja, hogy a Mi-24-eseket kivonnák, vagy ez már eldönött tény?

Marad a Minyó NIR blokkja, meg később az UH-1-esek hasonló fegyverzete. :-)

Hollywood 2011.06.22. 11:26:03

@Tano:

A cikk alapján én is úgy értelmeztem, hogy a Mi -24-ek is maradnak még ha jól emlékszem a cikk alapján 2026-ig.

Vagy esetleg tudsz konkrétabbat az ügyről, vagy az én figyelmemet kerülte el valami a cikkben?

Hollywood 2011.06.22. 11:28:11

@jack o'neill:

Elnézést rossz helyre hivatkoztam. szóval még egyszer elküldöm, most már a jó címzettnek :)

A cikk alapján én is úgy értelmeztem, hogy a Mi -24-ek is maradnak még ha jól emlékszem a cikk alapján 2026-ig.

Vagy esetleg tudsz konkrétabbat az ügyről, vagy az én figyelmemet kerülte el valami a cikkben?

jack o'neill 2011.06.22. 13:13:43

@block50; Hollywood:

Nem, nem tudok semmi hivatalos infót.
Csak abból következtetek, hogy azért a 24-esek sem túl fiatalok már. HTKA-n és más fórumokon (sg haditechnikai topik) is felvetődött párszor ez a téma és ott sem volt túl pozitív jövőkép. Vagy lenne még a 24-esekben bőven?

Beat it! 2011.06.22. 15:11:53

@jack o'neill @Hollywood:
Egy jóval korábban belinkelt tanulmány szerint a Honvédség számol a még fel nem újított 4 db P verzió hadrendbe állításával. Ez persze régen volt, nem tudni azóta változott-e a helyzet. Bár itt heves vita folyt a Mi-24 hadrendben tartásának értelméről, korábbi véleményem fenntartva mondom, hogy mivel a típus Mi-35 néven jelenleg is gyártásban van (alkatrészellátás megoldott), a 4 P nagyjavításával, modernizálásával, esetleg új példányok beszerzésével érdemes lenne hosszú távon hadrendben tartani. A 4 P bár több éve áll a szabadban alig pár száz repült óra van bennük, megérné a javítás, modernizálás. Így lenne 6 P első körben, a kifutó V sorozat pótlására lehetne 6 Mi-35-öst venni - ennyi talán még nem vágná tönkre a költségvetést (évente 2 db mondjuk). A modernizált gépek elég jók: FLIR torony, Ataka rakéta, MFD szerepel a palettán a szokásos nem irányított fegyverzet mellett. Logikus lépés lenne továbbá a meglévő üzemeltetési kultúra miatt is.

Hollywood 2011.06.22. 15:25:47

Az lenne a kérdésem, mivel nem ismerem a szolnoki repülőtér méreteit hogy ha megvalósul az UH-1 beszerzés (ahogy olvastam is kb 30 db), rendszerben lesz(marad) 12 db Mi-24 és és lesz kb 15 db Mi-8/17 (illetve talán kiegészítik egyszer 24 db-ra) valamint a Jak-52 is is a repülőterén maradnak (kb 8-10 db nem ismerem a pontos számokat) hogy lesz/van- e elég hely ennyi technika elhelyezésére vagy bővíteni kell akkor a repülőteret?

Vagy ne ábrándozzak ilyen gondunk sohasem lesz. :(

A fent vázolt esetben nem kellene a gépek egy részét Pápára telepíteni? Vagy esetleg a szentkirályszabadjai repülőteret újra nyitni?

jack o'neill 2011.06.22. 15:27:28

@Beat it!: Köszi. Nekem itt a lényeg: "alig pár száz repült óra van bennük". Azt hittem, ilyen téren rosszabbul állunk.

Tano 2011.06.23. 01:52:15

Ó, hellyel nem lenne gond, nézz csak rá a gugli map-re:)
A gond az pl, hogy ha ténylegesen akarnának valamit csinálni, és nem csak ígérgetnek, akkor azt sürgősen kellene. A meglévő gépek közül az utolsónak jövőre megy ki az üzemideje, és egy-egy gép felújítása/nagyjavítása nem 1-2 hónap, tehát sürgősen el kellene kezdeni, különben hosszú időre gép nélkül lesz az állomány, ami a jártasság fentartás szemponjából nyilván nem kedvező.

Batkaa 2011.06.26. 13:41:39

Hápersze, gyerekek! 6+6 Mi-24P/Mi-35, mi?!
Semmi perc alatt ki fogják vonni a típust, eddig se volt szempont a képességvesztés, ezután se lesz.
Őszintén szólva örülhetünk a szállítókapacitás normális szinten fenntartásának, mert ugye, ez is kockán forog!

Beat it! 2011.07.01. 09:58:10

Modernizált helikopter hajtómű:
iho.hu/hir/meg-tobb-erot-a-forgoszarnyaknak

Néztem egy fotósorozatot az AMT-ről. Olyan a hangulata, mintha a magyar műszakiakkal és hajózókkal Afganisztánban pótoltatnánk be az itthon kieső kiképzési feladatokat.
süti beállítások módosítása