Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

„Száraztörvény” Kecskeméten

2011.02.20. 10:41 | zord | 368 komment

 

Országos kiadás.

Budapesti kiadás.

Zord

A HM cáfolata, melyet ugyanaznap 1842-kor tettek fel a honvedelem.hu-ra:

Cáfolja a Honvédelmi Minisztérium a Magyar Nemzet február 18-i, pénteki híradását arról, hogy üzemanyaghiány miatt veszélybe került a Gripen vadászgépek idei kiképzési programja.

A honvédelmi tárca közleménye úgy fogalmaz, hogy „a kiképzéshez és a védelmi képességhez szükséges üzemanyag rendelkezésre állt és a továbbiakban is rendelkezésre áll a Kecskeméten szolgálatot teljesítő Gripen vadászrepülőgépek számára”.  A minisztérium a jövőben is biztosítja a Gripen vadászgépek alapfeladatainak ellátásához szükséges feltételeket – áll a közleményben.”

 

Címkék: kecskemét nincs üzemanyag gripen fuel kerozin

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr452674241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liverbird 2011.05.05. 18:43:43

@Open Skies: Majd a szlovén légierő megvéd...

zord 2011.05.06. 11:20:33

@Liverbird:

Nos, egy dolog biztos. Bár a Szlovén Légierő nem védhet meg minket, amit csinálni tudnak, azt szilárd koncepció mentén, kiegyensúlyozott erőforrások mellett hajtják végre.
A PC-9-es közösség egyik legfontosabb feladata, hogy egy bizonyos nagyságú pilótaállományt "multirole szuperszónikus átképzési küszöbön" tartsanak.
Lehet vele vitatkozni, hogy van-e értelme ennek, de ki van mondva, ragaszkodnak hozzá és végrehajtják. A vita alapja ugyebár az, hogy egy negatív biztonság-, illetve katonapolitikai fordulat lefutásának ideje alatt lehet-e vadászgépet szerezni ezeknek a pilótáknak a segge alá, és át lehet-e rájuk megfelelő szinten képezni. Szövetségesi rendszerben, egyetértő nagy tesóval a hátad mögött szerintem nem lehetetlen.

Zord

Beat it! 2011.05.07. 10:20:02

www.honvedelem.hu/cikk/25775/egysegben-az-ero
Hende: "A Magyarország által felajánlott három képességről szólva a miniszter elmondta: a légi rendészeti feladatokat a légierő tizennégy Gripen vadászgépe hajtaná végre."
A tv interjú alapján úgy tűnt, a miniszterünk maga is elhiszi azt a sületlenséget, hogy a 14 vadászgépünk elég a regionális légtérellenőrzéshez. Adjuk hozzá ehhez azt a híradást, mely szerint a megszorítások miatt az üzemeltetési költségeken akarnak spórolni.
Ami pozitívum, hogy legalább számolnak a Gripennel. Kíváncsi lennék, hogy a harckocsi kérdésében mire jutottak az osztrák kollégával.

Hollywood 2011.06.22. 11:14:40

Szép napot!

Most olvastam molnibalage "JAS 39 Gripen & Mig 29" című összefoglaló dolgozatát/cikkét és el szeretném mondani, hogy nagyon tettszett és gratulálok a szerzőnek hozzá.

üdvözlettel:
Hollywood

zord 2011.06.23. 18:51:05

@Hollywood:

És az eddig átképzett 110 főből hány dolgozik ma is a típuson? Hányan mentek el, illetve hány ember ment el/kapott/kellett elfogadnia nem Gripen műszaki beosztást az MH-n belül?

Csak kíváncsi lennék a rendszer hatékonyságára...

Zord

Hollywood 2011.06.24. 07:30:25

@zord:

Jók a kérdések de én sajnos nem tudom a válaszokat, nem vagyok elég közel a "tűzhöz".
Én is csak véletlenül találtam rá erre a hírre a neten.
Valaki esetleg tudja hogy régebben hány főre volt szükség egy század üzemeltetéséhez? Talán abból lehetne következtetni, hogy mekkora lehet a fluktuáció és egyéb mozgások.

Liverbird 2011.08.03. 23:08:17

@Open Skies: Zseniális az illusztráció....

Csak tudnám, miért kellett két nap alatt kétszer megjelentetni ugyanazt a cikket?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.04. 00:21:33

Jó lenne tudni, h ez az 500 miller mekkora része a Gripenek tüzelőanyag-költségének, mert ha jelentős része (ami ez alapján valószínű), akkor a korábban becsült évi 2 milliárd forintnál lényegesen olcsóbb fenntartani a flottát.

zord 2011.08.04. 12:07:29

@KGyST:

Nem tudom mennyiért veszi a HM a kerozint, de ha 400 forintért, akkor 500 miiló forintért 1,25 millió litert kap. Ha egy Gripen mondjuk 2500 litert eszik meg egy óra alatt, akkor ez 500 órára elég.
Mindez persze csak számítási kísérlet, mert a bemenő paraméterekben nem vagyok biztos, különösen a keró árában.

Zord

zord 2011.08.04. 12:14:30

@KGyST:

Az kétmilliárd nagyon elvarázsolt szám. Stabilan ezt a repülőgépet (pontosabban annak 14 példányát) sem lehet kétmilliárd forintból üzemeltetni évente. A fenti gyors számítási kísérletből következik, hogy egy 1600 órás évnek a keróköltsége 1,6 milliárd. És hát nem a keró a legdrágább dolog...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 14:47:07

@zord:

www.jetaviation.com/index.php/jet/zurich/fuel

Bár ez nem MOL, de van egy ár. 3000 liter felett olyan 280 forint / liter a mostani forint árfolyamon.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.04. 20:45:46

@zord:
Már egyszer megbeszéltük, ez attól függ, mit számítunk az üzemeltetési költségek közé. Ha az amortizációt vagy a pilóták bérét, akkor nyilván ez asz összeg nagyságrendileg több.
Viszont a Gripenek esetében -elvben, tudtommal- minden más komponens fix költség, "nem lehet megtakarítani". A karbantartást és a pótalkatrészt a svéd fél "ingyen" biztosítja, a pilóták és a magyar műszak, a repülőtér őrsége akkor is felveszi a fizetést, ha a gépek állnak. Gyakorlatilag csak a üzemanyag az, ami jelentős tétel és külön kell megvenni (ha tudtok másról is, szóljatok).

@molnibalage:
Én a külföldi üzemanyag-árakkal óvatos ennék, én 0,90 dollár/litert láttam, ez mutatja, hogy országonként -a kapcsolódó és jelentősen eltérő adóterhek miatt- tetemes különbségek lehetnek. Innen nézve a 400 forint egyébként nem irreális, bár én is kevesebbet itppelnék.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.04. 23:37:05

@Open Skies:
Bruttó 170 Ft/liter? A mázlisták, én venném ennyiért a bengát :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 23:38:30

@Open Skies: Ezek szerint elvileg jóval kevesebb., mint 400/l.A válság előtt is bőven 200 alatt volt literje.

balou84 2011.08.05. 08:05:18

Jellemző, hogy a nagy bevásárlás után szakad be az olaj ára... :-S Persze a MOL bevásárláshoz képest aprópénz amit bukunk.

GSF 2011.08.09. 17:32:43

Egy kis helyzetjelentés:

Ma eltöltöttem pár órát felszálló irányon! Rég volt ilyen és ráadásul megérte! 4 Gripen repült, bár ebből csak hármat 30,31,41-et láttam és kettő Ancsa. Utóbbiak géppárban mutattak be oszoljt a küszöb felett, impozáns látványt nyújtva, míg minden Gripen többször is átstartolást végzett, nem egyszer forszázzsal, szépen megtartva a 30 m-es magasságot :-) Szóval régi időket idéző szép repülési nap volt 9:30-tól 1645-ig. Volt géppár, szóló és háromgépes feladat is. A Gripenek 45-50 percet töltöttek minimum a levegőben. Most tehát van kerozin a bázison.

Amit látni még, hogy majd valamennyi Fulcrumot összetoltak a kék hangár közelében, azt hiszem mindössze 5-öt számoltam a régi Jurassic Parkban.

ps: azért elég laza volt, ahogy az egyik Griff forszázzsal kitolta a gépet a küszöbnél, közben meg intett a fotósoknak :-)

Üdv GSF

szoltam 2011.08.09. 21:58:28

Így volt! :) Mozgókép hamarosan, bár kézből, dslr-rel készült...

Beat it! 2011.08.10. 10:17:59

@GSF:
Hangsebesség feletti feladat is volt, hallottam egy hangrobbanást délelőtt.
Megkapták már az engedélyt a kis magasságú nagy sebességű repülésekre?

zord 2011.08.10. 15:59:23

Kerozinfakasztó imáink meghallgatásra találtak!

Kívánom minden érintettnek, hogy szépen, ügyesen, és BIZTONSÁGOSAN csapjanak bele a húrokba! Mert a hektikusság felívelő szakaszai is hordozhatnak komplex repülésbiztonsági kockázatokat, ezt ne felejtsük el!

(elnézést a triviálisnak tűnő pampogásért, de jó szándékkal írom le ezeket a szavakat)

Zord

Ui: Ezt Juta mellől írom, ahol ma szintén mennydörögtek a Griffek!

T-Jay 2011.08.10. 18:22:34

@zord:
Sziasztok!
Megkérdezhetem Tőled hogy milyen ügyben jártál erre felénk?Egyébként tanúsíthatom hogy egy kis aktivitás volt ma itt, a heti 1-2 "hangoskodás" a jellemző.Csak sajnos nem alacsonyan :)
Tényleg: a kis magasságú repülésekről van hír?

T-Jay

zord 2011.08.11. 13:59:36

@T-Jay:

A 12. radarszázadnál voltam.

Zord

T-Jay 2011.08.11. 15:47:54

@zord:
Ismerős a hely ...:)

zord 2011.08.11. 19:11:15

@T-Jay:

Bizony jó hely!

(Ha még meglennének a Kabinák! Úgy elgondolkodtam, hogy ma, digitális jelfeldolgozással mit adna ki egy ilyen rendszer, ha annak idején is tudta, amit...de nekünk az se kellett!)

Zord

T-Jay 2011.08.11. 20:00:32

@zord:
Amikor ott szolgáltam akkor már csak egy Kabina
üzemelt, régebben kettő volt (ha jól tévedek).Most meg láthattad hogy mi a helyzet.De nem szeretném szétoffolni a topikot, a száraztörvény a téma.Terelhetjük privátba is ha gondolod...
Azért az elképesztő, hogy a PR-repüléseken (pl.Aug.20.) egyre szerényebb légierőt láthat a nagyérdemű, a repülőnapi nyitóképet már nem vagyunk képesek prezentálni.Ez is csak a cirkusz a népnek.
A repülésbiztonságért aggódni szerintem nem pampogás, jogosan féltjük őket és a technikát.
Biztonságos leszállást mindegyikőjüknek és gyakrabban várjuk őket mifelénk is!

T-Jay

zord 2011.08.11. 21:35:35

@T-Jay:

Még egy uccsó itt Jutához: mint megtudtam, a Kabina eredetileg két körfelderítő antennakabin (négy antenna) és négy magasságmérő párhuzamos üzemelésével volt elképzelve. Rendkívül összetett rendszer volt.

Én továbbra sem vagyok híve a Budapest feletti díszelgésnek, főleg nem korlátozott repórák mellett. Lehet, hogy most hozzájuk vágtak egy kis kerót, de ez messze nem rendezi a kérdést. Ne legyen igazam, de lesznek még szárazak a tartályok, ha nem is idén, majd jövőre!
Tervezés, tervezhetőség, hektikusság elkerülése vezet a stabilitáshoz, az pedig a képességhez. Az nem megy, hogy hónapokig csak pislákol a láng, aztán a parazsat nyakon öntjük egy "nagy" adag keróval.

Zord

block50 2011.08.12. 13:14:53

@T-Jay: A PR repülések miatt bennem is hasonló keserűség volt. Elgondoltam, hogy a 20.-án Pestre vagy Szolnokra elmegyek, de elég könnyen lebeszéltem magam. Egyszerűen nem akarom ezt a vergődést végignézni...
Tiszta Patyomkin-történet lenne, csak itt az oldalszámok árulkodnak!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.12. 13:59:28

@block50:
Mért, most mi a helyzet a hadrafoghatósággal?
Februárban elvben 12 gépet emeltek, emellett készültséget adott kettő, és azóta a "kieső" 393310-es is volt a levegőben, elvben mindegyik repülőgépes, vagy azóta megint változtak a dolgok?

block50 2011.08.12. 14:59:27

@KGyST: Vegetálás...
Most Gripenek pont tudnak repülni, mert kaptak valamennyi kerót. Legyek boldog? Ott éppen most hadrafogható az összes gép (vagy legalábbis így tudjuk). Ugyanakkor Szolnokon valószínűleg az összes repülőképes helikoptert a levegőbe emelik. Nevetséges! Mint egy banánköztársaság!
Nekem az évtizedekkel ezelőtti albán hadseregről szóló vicc jut erről eszembe...

Open Skies 2011.08.15. 21:02:43

Jók, de a beleordibálások és a kézremegés sokat ront rajta :(

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2011.08.15. 23:20:38

Mai helyzetkép Kecskemétről, repülő Gripenek és földön rohadó MiG-29-esek: spotter.blog.hu/2011/08/15/van_kerozin_repulnek_a_gripenek

Cupi79 2011.08.16. 12:24:58

@Open Skies: Hétvégén nagyméretű bevetés volt az éjszakába és onnan a kézremegés :-D A beledumálás meg az adrenalin :-)

ostapbender 2011.08.17. 16:56:38

@Cupi79: gratulálok, sikerült jól alátenned a gripenes skacoknak :(

GSF 2011.08.17. 18:27:57

Sziasztok!

Tegnap és ma is volt alkalmam kimenni. A tegnapi nap sajnos spotter szemmel kissé vontatottabb volt, egy-egy feladat 50-60-70 percig tartott. Összesen 16 Gripen és 2 Ancsa felszállás volt. Ebből 2-őt a keszi tett ki, akik 95(!) percig hasítottak. Egész sok oldalszám megy 30-31-32-33-35-38-41-42 csak az elmúlt napokból, ami nem rossz. Gondolom igyekeznek széthúzni a repórákat is, nehogy egyszerre kelljen betolni őket kirakózni.

Ma a harmadik körben szinte "számolatlan" továbbmenetel volt, és nem egyszer az összesereglett megszállottaknak billegtetés is, ami külön öröm.

Tudom, hogy sokaknak ismerősei repülnek, és ezért is van a "közvetlenkedés", de jó érzés, hogy adófietői forintokért cserébe ma már nem morcos őrök, hanem integetés jut a fotósoknak :-) Ezt is megértük...

Mindkét nap 4 Gripen tolta a sorról, ma azonban nem mentek az Ancsák.

Szoltam szólt, hogy volt svéd Gripen is, de erről többet tud ő, meg hát jó kis kéziszerszám volt nála :-) Akkor én még csak közelítettem a reptér felé.

1 szó mint 100, van élet Kecsón, adja ég, hogy ez ne változzon!

Üdv!

T-Jay 2011.08.17. 19:45:19

@GSF: Kösz a jó híreket :)!

A napokban itt Somogy felett is dübörgött 1-2 Griff, a felhőtlen égbolton néha nem is láttam őket...
Holnap pedig gyakorlás Budapest felett!

T-Jay

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.17. 21:06:15

@T-Jay:
Ezt a gyakorlást Budapest felett kifejthetnéd bővebben, hogy a pestiek is jól járjanak.
Thx

T-Jay 2011.08.18. 07:48:31

@KGyST:

Még a királyi MR1 is bemondta, hogy a 20-ai ünnepség próbája alatt zajterhelés várható, a
lakosság legyen megértő.Szerintem 9-10körül várható, majd meséljenek a szemtanúk!Képeket és videót is szívesen vennénk!

T-Jay

T-Jay 2011.08.18. 07:56:06

@KGyST:

Itt meg pénteket írnak...akit félreinformáltam attól bocs,többet kéne aludnom és kevesebbet melóznom:

www.hirado.hu/Hirek/2011/08/17/12/Eros_zajhatas_varhato__Repulok_es_helikopterek_kotelekrepulese.aspx

toth.tomi 2011.08.18. 15:54:41

"A protokoll szerint a pilótának ki kellett volna ugrania, de ő inkább visszafordult a kecskeméti bázis felé."

Mindenestre ha a protokoll szerint tette volna a dolgát, akkor az már a második lett volna neki...

exi_ 2011.08.18. 16:32:28

@toth.tomi: masodik?!

..mellesleg gepvesztes esetere a lizingszerzodes mit takar? lezuhant, koszonjuk? a svedek tartjak karban, feltetelezem (tfh. pilotahiba kizarva) a felelosseg az o oldalokon lenne. lenne cseregep?

tudom szomoru, hogy mar most felvetodik egy ilyen kerdes.

piszi 2011.08.18. 16:59:55

És miért olyan marha nagy titok ez hogy csak most hozzák nyilvánosságra?! No meg ugye a honvédség hivatalos oldalán, persze! A pilóták nem változnak , de a vezetés sem:-( . Mindenesetre nagy gratula MOTIBÁNAK!!!
Mezőkövesdről hazavitorlázni Gripennel, kimondottan ügyes!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 19:06:19

Jó lenne tudni az eset részleteit, mert a hír a magyar sajtóba az MTI-s pornolizer-en ment keresztül, mókás leiterjakabokkal.

Naiv ügyfél kérdés: anno nem volt olyan az amcsiknál, h Vietnamban kifejezetten tiltották az ilyen hősködést, az gép mentését az emberélet kockáztatásával? Ez a szovjeteknél dívott szvsz.

A második katapultálás még mindig jobb, mint az első halál.

Na, komolyan, érdekel az okosok véleménye.

Liverbird 2011.08.18. 19:50:11

Mintha valaki írt volna egy ilyesmi esetről korábban, nem? Valaki éppen kint volt a kerítésnél, mikor az eset történt, és meg is írta itt, hogy egy Gripen hibásan tért vissza, aznap már nem is repült.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 20:20:53

Hm, alighanem friderikusz 2011.03.25. 20:25:09 -es posztjában van 50%-kal visszatért Gripen, ez vagy másik esemény lesz, vagy az MTI Jereváni rádió üzemmódban volt, és a hír igaz, csak nem júniusban, hanem márciusban, és nem képeslapot, hanem trippert.

block50 2011.08.18. 20:35:14

@KGyST: Nem nagyon értem miért támadod ilyen agresszívan...?
Örüljünk neki, hogy hazahozta és nem feltétlen a "könnyebb" utat választotta. Nem tudom mi a szabály ilyen esetekben, elképzelhető, hogy megkapja az engedélyt a katapultálásra, de a saját döntése, hogy végrehajtja-e.
Az útvonalat úgyis úgy alakítják, hogy lakott területet elkerülje, egyébként Mezőkövesd mellett ugyanannyi esélye van, hogy valaki fejére esik, mint Kecskemét előtt.....
Van szerintem keleten - nyugaton egyaránt precedens hasonló esetre. Vietnamra reagálva, ha én ott repültem volna, mindent megteszek, hogy hazahozzam a gépet. Ugyanis inkább 1 hónap fogda, mint 10 év Bankok Hilton... :-)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 20:45:36

@block50: Technikát menteni az emberélet kockáztatásával, ez tipikusan keleti mentalitás szvsz.

A mérnökök higgadt fejjel meg tudják ítélni, h mikor milyenek a kockázatok, ezt egy adrenalinban úszó pilóta, korlátozott információk mellett kevésbé. Ő most megúszta, ennek örüljünk, de ez a kitüntetés az olyan szabálykerülő és faszagyerekeskedő magatartást bátorítja, aminek a vége a fehérgyarmati Alba-katasztrófa és társai.

Mindamellett jó lenne valamit megtudni arról, h mi is történt pontosan, mert a dolog nekem nem kerek.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.08.18. 20:57:58

@KGyST: miért ítélkezel olyanról, amiről semmi információd nincs, csak a jól értesült magyar sajtó.
Valószínűleg a pilóta felmérte, mekkora a kockázat a gép hazahozásának. döntött és épségben hazahozta a gépet.
Kíváncsi lennék, ha katapultált ugyan ennyi info után, hányan vennék le a fejét, hogy miért nem hozta haza a gépet?
Annyira egyszerű megítélni egy ilyen szitut infó nélkül egy billentyűzet mellől.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.08.18. 20:59:43

@KGyST: a másik, könnyű egy olyan országban technika mentésről beszélni, ahol egy, háborús szitu van a másik pedig, hogy az eldobott gép helyére húzzák a másikat. Kis hazánk nem így működik.:)

block50 2011.08.18. 21:10:45

@KGyST: Nem tudok veled egyetérteni. Fehérgyarmat mellett kis magasságú "pilótabravúroskodásról" volt szó. Se annak, se ennek nem ismerem a részleteit, de bennem inkább a következő történet játszódott le Gripen kapcsán:

- Észleli a hajtóműhibát
- Nincs közvetlen vészhelyzet, a gép nem zuhan mint egy darab kő
- Fontosabb kormányszervek működőképesek
- Lakott terület fölül ki
- Katapultálásra felkészülni
- Gép bizonyos paraméterekkel vezethető
- Irány Kecskemét felé, biztonságos magasságot tartani, kattintási paraméterek meghatározni
- Lakott területeket továbbra is elkerülni
- Szerencséj volt, hazaért, és máris nem 13 Gripenünk van.

Hős? Nem! Jól ki van képezve és tette a dolgát, ennek ellenére a dícséret megilleti, mert egy boncsolult helyzetben sem vesztette el fejét. Ez fontos visszajelzés neki is és az állománynak, hogy elismerik a munkáját! Én örülök, hogy ebben a galambtrutyi légierőben legalább az embrek egy részének helyén van szíve és az esze!

Miért gondolod, hogy minden pilóta Tom Cruise? Egy higadt mérnökember addig elszarozik a problémán, hogy a gép leesik. Tudom! Ilyenekkel vagyok körülvéve! :-)
Egy jó pilóta nem kapkod, nem az adrenalin fűti, hanem felméri a helyzetet, megvizsgálja a lehetőséget és dönt. Nézd meg Topi balesetének videóját. A gép más másodpercek óta égett, Bagira ezt jelezte is a rádión, de a pilóta nem kapkodott felmérte a helyzetet és akkor kattintott, amikor ő is menthetetlennek ítélte. Jól döntöttek mindketten! Szerencsére!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 22:20:34

@block50:
@sdragon:
Részben igazatok van, elhamarkodottan ítélem meg a szitut. Viszont az MTI nem sokat hozott le, de ebben már benne van, hogy nem az előírásoknak megfelelően tevékenykedett a pilóta. Pont.

Nekem sem kötötték az orromra a Gripen-szerződés részleteit, de ha a svédek (műszaki) hibájából történt volna a gépvesztés, akkor az valszeg hibás teljesítés lett volna, ebben az esetben valszeg vagy új gépet kellett volna építeni (ami irreális), vagy vissza kellett volna a lízingdíj arányos részét fizetni, ezt most elbuktuk.

Mondom, hátha a napvilágra kerülnek még friss infók.

Engem spec az esemény időpontja is érdekelne, ill az, hogy reális ez álló hajtóművel Mezőkövesdről hazajönni, vagy tényleg a hajtómű ment (csak, mert ez elég jól illik a márc 24-ei leszállásra).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.08.18. 22:24:52

Minden tiszteletem Molnár őrnagy úrnak.
Megérdemelte a kitüntetést, elismerést.
Hende Csaba beszédéből nem derült ki, hogy a repülési szabályzattól miben és mennyiben tért el, mit hágott át. Sikerült, más ember életét nem veszélyeztette a hírek szerint.

Ha mindenki a szabályzatnak megfelelően járna el.. Pld. Németh Zoli soha nem fogta volna el a Szerb 21-est Szegedtől délre..

Másnap előléptették, pedig áthágta a szabályzat több pontját, részben szándékosan, részben meg elfelejtette az izgalomban..
Kele

Ákyka 2011.08.18. 22:28:21

@KGyST: Az egy másik eset volt,másik hajózóval.
Ne keverjük a kettőt össze.
Ott 50% feletti gázkarállásnál volt erős vibráció.Az alatt nyugodtan haza tudott jönni a gép.
Azóta pedig volt már több kisebb gond miatt visszatért gép.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 22:31:36

@Ákyka:
Hoppá, forró információ, köszi. Erről a mostaniról nem tudsz valamit? ;-)

ostapbender 2011.08.18. 22:45:09

@KGyST: hogy te 1 mekkora pötsch vagy...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.18. 22:54:13

@ostapbender:
Ó, nyugodtan, ahogy a csövön kifér, már megszoktam. Aki Magyarországon nem a nyájjal béget... :-)

zoli1989 2011.08.18. 23:57:43

Nekem Eőry Elek PG berepülőpilóta (valamelyik AS-ban is van említés róla) esete jut eszembe a MiG-21PF-el. Igaz hogy nagy magasságban volt, nagy sebességgel, de akkor is nem kis bravúr volt levitorlázni a 21-essel zéró tolóerővel....
Most nem hasonlítgatásból jutott eszembe, mivel erről semmit sem tudni.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.19. 00:07:26

@zoli1989:
Nagyon érdekes, nekem is ez ugrott be, mintha az is Mezőkövesnél állt volna le, ezért gyanítottam, h ez a márciusi esethez hasonló, mert a Gripen siklószáma gondolom, jobb, mint a 21-esé, viszont nem hinném, h a sztratoszférában is repdesnének velük (minek). Ezért lepne meg, ha csak úgy hazavitorláznának vele, annyira nem siklik jól, de ki tudja.

stonefort 2011.08.19. 06:35:20

Amennyire nekem lejött, a Gripen esetében szó sem volt hajtómű leállásról.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.08.19. 08:48:39

Senkivel nem akarok kötözködni, de az általam olvasott hírben a következő van:
"A vadászgép hajtóműve Mezőkövesd felett meghibásodott, a pilóta nem tudta szabályozni a vezérlést."
Én ebből nem látok hajtómű leállást!
Ha csak autóra vetítem, tudom nem jó példa, más ha leáll a motor és nem tudom újraindítani vagy "csak" a vezérlés romlott el. :)

toth.tomi 2011.08.19. 10:56:02

@sdragon: És a "vészrendszer is működött", ami nyilván tartalékvezérlést jelent, azzal meg nyilván továbbra is ellátja a rendszer a funkcióját :)

block50 2011.08.19. 12:29:06

@toth.tomi: Ekkor viszont kicsit túlzásnak érzem, hogy katapultálnia kellett volna... :-)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.19. 12:42:50

@block50:
Egy beékelődött gázkar, illetve ennek "digitális" megfelelője szvsz csinálhat olyat, h lehetetlen v nagyon nehéz leszállni és megállni. Például.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.08.19. 12:44:55

@KGyST: Ezt ne verjük nagy dobra, mert már látom a szemem előtt a hétfői sajtót: Mezőkövesd felett leállnak a vadászgépek hajtóművei :)

zoli1989 2011.08.19. 15:26:07

A holnapi Duna feletti áthúzásokról ki-mit tud ?
Most akkor hogy is lesz ?
Délelőtt tisztavatás az ok, de utána 14 órás kezdettel húznak át a katonai kötelékek a Duna felett, vagy rögtön a tisztavatás után, még délelőtt ?

jack o'neill 2011.08.19. 19:42:04

@zoli1989: iho.hu/hir/augusztus-huszadika-ahogy-a-resztvevo-latja
Amúgy ma már aktívan próbáltak. Budatétény - Érd felett szépen forgott a Gripen és az Ancsa. Haverom Érden frászt is kapott egy haverom elsőre, mikor a Griff eldübörgött felette.

jack o'neill 2011.08.19. 19:43:02

@jack o'neill:
"Haverom Érden frászt is kapott egy haverom elsőre"
>> Haverom Érden frászt is kapott...

T-Jay 2011.08.19. 19:50:47

Sziasztok!
Aki látta a TV2-n a Tényekben a gripenes riportot annak égnek állhatott a haja.Még mindig a majdnem-katapultálásról volt szó,de a képek és hozzá a szöveg...
A bevágott konzerv-felvételeken láthattunk vegyesen hazai és külföldi gépet is (ez még kevésbé fájt).A felirat szerint ZUHANÓ gépből nem UGROTT KI (fejvakarás)
Érdekes módon a TV2 most kért és kapott engedélyt az érintettel a bázison forgatni, nyilatkozhatott a pilóta a hangárban állva a gép mellett.
Eddig a bulvárkereskedelmi csatornák miért nem kopogtattak forgatási engedélyért,szívesen
vettünk volna képes beszámolókat az ott zajló eseményekről.Persze vérszagra gyűlnek az efféle hiénák, a jó kicsengésű sztori nem sztori nekik.
A szöveg itt, videóval együtt ütős igazán de azt nem találom:
tv2.hu/tenyek/cikk/megmentette-a-vadaszgepet

Engem felháborított.

Ui:ma 9-10 óra között két Griff is hasított itt felénk, bejárták az egész Dunántúlt

T-Jay

zord 2011.08.20. 08:12:59

Szép kis önpörgés a kitüntetés kapcsán...

Maradjunk annyiban, hogy nem tudjuk, pontosan mi történt, mikor, mivel, legfeljebb azt, hogy kivel.

Ennek fényében én csak óvatosan szólnék hozzá a dologhoz.

Az egyik az, hogy a digitális vezérlések világában jelentős redundanciák vannak. Ez akkor is igaz, ha a meghibásodás függvényében a funkcionalitások degradálódnak, azaz "működik, de ennyire és eddig". Ebben a világban azt is tudni kell, hogy amikor kifutszt a redundaciákból, akkor lezuhansz. Pont. Nincs bravúros reptechnika, hősiesség. A gép repülésre alkalmatlanná válik, és a személyzetnek el kell hagynia, vagy ott pusztul. De ismét mondom, ehhez a redundanciák több, tervezett lépcsője vezet. Ajánlom a Gripen repülőgépvezetői utasítását mindenkinek. A megfelelő üzletekben hozzáférhető, kedvező áron. Mondjuk nem árt egy kilencvennek lenni, szőkének, Svédországban születettnek, és a Flygvapen tagjának.

A másik a politika. Miért adnak kitüntetést ezért meg azért, ekkor meg akkor, és miért nem amazért másokor. Valaki említette is Eőry Eleket, a PG berepülőpilótáját, aki a PF-et visszahozta razgonról, alapon pörgő hajtóművel, de kitüntetést nem kapott. Ha jól emlékszem, a Top Gun cikkben így idézték a vezetőséget: "pilóta, ez a dolga". Pedig a 21-esnél minden kétséget kizárólag hőstettről beszélhetünk. Ott nincs flamout siklópálya kalkuláció, FPM kijelzés, elektronikus döntéstámogatás stb. Ott tudni kell séróból, hogyan siklik a bringa, hogy kell helyezkedni, mint egy vitorlázógépen, annyi különbséggel, hogy "erősen" egy számjegyű a siklószám.
A HM vezetése most úgy döntött, hogy kitüntetést ad. Azt behúnyt szemmel ki lehet jelenteni, hogy belső és külső kommunikációs szempontokat is egyaránt figyelembe vettek, ahogy általában szoktak. Lett a Gripen-közösségnek hivatalosan is egy kitüntetettje. És nagy nyilvánosság előtt kiderült, hogy súlyosan meghibásodott egy Gripen. Ez a két üzenet.
Hogy mi történt valójában, nem tudjuk, de a HM szempontjából nem is kell, sőt, cél is, hogy ne tudjuk meg. Sőt, az igazság ismerete talán illegálisnak is minősíthető, igaz, elvtársak? Járhatnánk megint csúnya nagy épületekbe a budai Dunapart szomszédságában.

Én sokkal inkább azt kérdezném újra, ismét, unalomig, hogy az a HM/MH-vezetés milyen "kitüntetést" érdemel, amely csak olyan hektikussággal tudja a legdrágább magyar védelmi beruházás üzemeltetését tervezni/végrehajtását biztosítani, ahogy idén láttuk? Azért a kockázatért, mely a nem repülésért, majd a repüljetek "orrba-szájba"-ért jár?

Még jó, hogy a REPÜLÉSBIZTONSÁGOT nem érdeklik az ilyen kicsinyes szempontok. Az csak van, és kész.

Zord

jack o'neill 2011.08.20. 10:44:59

Ahhoz képest, hogy itt linkelgetem az iho-s cikket, most egy cseppett elbizonytalanodtam, hogy érdemes-e bemenni 1400-ra, ha Griffet / Ancsát / helit akarok fotózni, vagy akkor már csak polgári gépek lesznek?

zoli1989 2011.08.20. 11:25:04

@jack o'neill:
Szia!

A helik (legalábbis egy Minyót távcsővel mindenképp láttam) visszajöttek a tököli reptérre. Ebből azt gyanítom, hogy ők még mennek egy kört kettőkor. (Sajna elfelejtettem hogy ide települnek, tuti kiszaladtam volna a reptérhez :( )

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.20. 11:59:52

@zoli1989:
Ide is leírom, tegnap olt a Duna felett dél-észak irányú áthúzás, azaz ezt mintha gyakorolták volna.

@zord:
Nagy kár, h még te sem tudsz semmit, komolyan kíváncsi lennék, mi történt. (Btw ebben a kontextusban a protokoll mit jelent? Mert számomra az sem teljesen világos, h ez az üzemeltetési utasítás eleme és kötelező, vagy valami más. Furcsa ez a fogalmazás nekem)

zoli1989 2011.08.20. 12:35:33

Azt tudom, hogy tegnap is volt. Láttam is a 42-es Gripent, valamint egy Ancsát.

Én a helikre céloztam, elfelejtettem, hogy 20-án Tökölre szoktak települni az utóbbi években. Ez van, jövőre jobban figyelek.

JohnTerry 2011.08.20. 12:40:44

@zord: "Ajánlom a Gripen repülőgépvezetői utasítását mindenkinek. A megfelelő üzletekben hozzáférhető, kedvező áron." Most lehet naivat kérdezek, de ugye ezeket a dokumentumokat megkaptuk a svédektől és nem csak holmi prospektusokat?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.20. 13:13:09

Jut eszembe, csak h a témánál maradjunk, szerintetek hányat kell még aludnunk addig, h bejelentsék, hogy az 500 milkás kerozinpénz másra kell a fokozódó nemzetközi helyzet miatt, így a gépek mégsem repülhetnek?

toth.tomi 2011.08.20. 15:48:22

@KGyST: Ilyet szerintem sose fognak bejelenteni. Év elején is kuss volt az egészről.

exi_ 2011.08.20. 16:16:36

Mai atrepulesnel a kozepso grippenen szarnyvegen ill a mellette levo tartokon eles fegyverek voltak? Jol lattam?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.20. 16:17:41

@sdragon: Ezt a Mezőkövesdet most értettem meg :)))

@toth.tomi: Jogos, de most lehet, h parádéznak eget megszorítás-vonalon, h ennyit takarít meg a HM

T-Jay 2011.08.25. 08:55:31

Sziasztok!
Munkatársam elmondása alapján Kutas-Nagybajom-Böhönye környékén tegnap délelőtt
meglepően alacsonyra (néhány száz méter) húzták a Gripeneket a zsokék.Nem kicsi meglepetést okoztak, de rövidesen már érdeklődve nézték őket.Hol csak 1 de néha 2 Griff hajtott végre feladatokat ilyen kis magasságban,a napi légtérfelhasználási tervben volt is nyoma (GND-4000 feet).
A tervezett MAC térképen is stimmel a környék...csak sajnos kb.20 km-re lakom onnan és a dübörgésen kívül én lemaradtam róla.

ui:valóban ma délelőtt érkeznek a Mi-8-asok Pápára? (Facebook LHSN)

T-Jay

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.08.31. 19:04:01

Itt egy cikk a Denel viselt dolgairól, hát, nem vagyok tőle elragadtatva, én azt vártam, hogy ott legalább tisztességesen meg tudják pakolni a gépeket, (illetve, h a szürreális árú Maverickek és egyebek mellett van alternatív fegyverzet) de nem.

Összesen az A-Darter integrációja van folyamatban, ami 2013-ra áll hadrendbe, a siklóbombáikat meg nem is írja, hogy rendszeresítenék a típuson, csak a Hawkról van szó.

www.engineeringnews.co.za/article/south-african-missile-company-provides-sandf-and-friendly-countries-with-force-multipliers-2011-08-26

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.09.09. 17:53:50

Sziasztok!
Gyors és felületes számítást végeztem:
6000 óra/5 év
ez azt jelenti, hogy egy gép átlagos 428,5 órát repült az 5 év alatt. Évenként tehát 85,7 óra jut egy gépre!!! Tehát havonta egy Gripen 7,1 órát repült!!!

Durva számítás, mert van karbantartás is, a kétüléses gépek kihasználtsága nagyobb stb. de ez akkor is megdöbbentő eredmény

Kele

GSF 2011.09.09. 19:41:56

@Kelepisti:

Csodálkozol? Szerintem vicc az egész.

Hátha változik a helyzet. A 29-esek kihasználtsága után persze ez se rossz. No nem a kezdeti éveiket nézve, ott sokat repültek a Fulcrumok.

Üdv!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.09. 21:28:27

Szerintem ez egy meglepően jó repült óraszám.

16800*0,55~9200, ennyi rep. óránál kellene járnunk 5,5 év alatt időarányosan, ennek a kétharmada meg is van úgy, h fogadkoznak, hogy sokkal többet fognak repülni, én jóval a fele alatti számra fogadtam volna.

Ha meg a topiknyitó poszt igaz, akkor a Szekeres alatt majdnem ki is repülték a vásárolt óraszámot.

zord 2011.09.12. 00:50:27

Van egy kifejezés a programban, hogy "below the curve" vagy "above the curve". Ez lényegében azt jelenti, hogy az üzemeltetési tempó a szerződésben szereplőhöz képest hogy áll. Most éppen fölötte vagyunk, azaz zajlik a közelítés. A kérdés, hogy meddig.
Nekem három év repórái vannak meg, a HM előző vezetésétől megkapott adatok alapján. A legtöbb 1300 valamennyi volt. Az 1680-at sohasem teljesítette még a magyar program. Pedig ha azt akarjuk, hogy a program megdolgozzon a pénzünkért, a hátralevő években 2000 óra körül kellene hozni, hogy a tizedik év végére teljesüljön a 16800.
Most úgy látom, hogy a humán veszély nagy része elmúlt. A legfontosabb, hogy legyen keró.
A "stratégiai" szinten pedig, hogy a HM-ben megszűnűnjön a program "gyűlölete", ami csak és kizárólag az újratárgyalással és a futamidő kinyújtása révén az éves részletek jelentős mérséklésével képzelhető el (értelemszerűen nem az üzemeltetési tempó rovására!!!!!!!!!!!!)

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.15. 23:25:09

@zord:
Kíváncsi lennék arra a három adatra. A humán veszély az műszaki-hiány?

Ennek az RM-12 korszerűsítési mizériának egyik mellékterméke, h a hajtómű élettartama 4000 óra (lehet), mert a 800 órás átlahgoz azt írják, hogy még négyszer ennyi van a hajtóműben.
A Gripen élettartama valyon mennyi lehet, az is 4000?
süti beállítások módosítása