Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Látványshow a Monarchia túlfelén

2009.06.28. 12:27 | zord | 99 komment

Ha airshow, akkor érkezz legalább egy nappal korábban, így tanúja lehetsz a meghívottak leszállásának, és a helyi gyakorlásoknak. Mitöbb ezt általában a tengelyből teszed, ahonnan egyedi és bizony számos esetben a kerítésen belülieknél jobb képek készíthetőek. A LégierőBlogger és kollégái igyekeztek megfelelni ezeknek az ökölszabályoknak Zeltwegben, amikor csütörtökön és pénteken figyelték meg a péntek-szombati Air Power 09 rendezvényt. A felhozatal nem volt különösebben lenyűgöző (kivételt a veteránok jelentettek) -például a tavalyi kecskeméti airshow szerintem kenterbe verte a sógorok idei mutatványát - de közhely, hogy mindig van újdonság, és ez a zsírúj osztrák EF-program szűkebb pátriájában különösen igaz. Másrészt pedig Zeltwegnek van egy igen nagy előnye, mellyel Európában talán csak Svájc vetekedhet. Ez pedig a terepadottság, mely lehetővé teszi, hogy a földön álló fotós föld(azazhogy hegy)háttérrel készítsen fotókat levegőben lévő repülőgépekről. Mert akármilyen szép is az ég, azért egy mélyzöld fenyvesekkel, világosszöld legelőkkel borított, házakkal pettyezett hegyoldallal a LégierőBlogger szerint nem nagyon vetekedhet. 

Fenn: a show főszereplői az osztrák közönségnek "testközelből" először bemutatkozó hazai Eurofighterek voltak. Itt az egyik példány a hasát mutatja az elfogási bemutató közben. Szemben a csehekkel, az osztrákok nem adtak a realitásra, IRIS-T-nek nyoma sincs a "készültségi" gépen...

A záporos-zivataros időjárás számos "művészi" fotóháttérről gondoskodott, főleg a csütörtöki napon. Itt a lengyel műrepülő kötelék egyik Orlik(j)a a fájnelen, "somewhere under the rainbow".

A kitűnő osztrák és magyar politikai kapcsolatokkal rendelkező Red Bull "légierejének" csillogó fémszínű P-38L Lightning-ja a vizes beton végén.

A Breitling-team Albái speciális megvilágításban. A magas páratartalom és a felhőfoszlányok jól láthatóvá tették a repülőgépek körüli aerodinamikai jelenségeket. Amikor egy privát cég marketingcélra fenn tud tartani egy "bandányi" Albát, és nem kevés üzemidőt tud biztosítani a roppant veszélyes kötelék-bemutatórepülés biztonságos elsajátításához és a jártasság fenntartásához jópár pilótának - nos, akkor ébred rá az ember fia igazán, hogy tulajdonképpen milyen mélyen van az a légierő, amely alig tud egy-két Albát a levegőben tartani, hogy időről időre halálba küldjön vele néhány embert.

Svájci Hunter-nosztalgia. A típus kétségtelenül a brit repülőgépipar legsikerültebb háború utáni (jet) típusa. Nem volt, még mindig az.

Újabb érdekes fényjáték kíséretében száll le gyakorlásukból a Patrouille Suisse egyik F-5E-je. A svájci légierő jellegzetes típusa láttán ma számunkra a legfontosabb gondolat: vajon utódjául beválasztják-e Helvéciában a Gripent. A brazil tender mellett itt van a típusnak a legnagyobb esélye, és ha kudarcot vallanak, akkor örülni lehet, ha a svédeknek hosszú távon sikerül egyáltalán megoldaniuk a terméktámogatást, de komolyabb képességnövelésre számítani nem nagyon lehet. Nagy üzlet nélkül ugyanis nem lesz miből! Annyit tudni csak, hogy a svájci követelmények nagyon kemények, s a fő rivális Rafale jelentős előnyben van az AESA-integráció terén.

Srófjainak tollvégeivel örvényspirálokat húzva levegőbe emelkedik az olasz repülőkísérleti intézet (Reparto Sperimentale di Volo) C-27J Spartanja. Szemben az üzleti show-kon a gyártó által tartott bemutatókkal, Zeltwegben láthattunk ferde bukfencet és orsót ís a típustól. Azt hiszem n darab bemutató és x darab megrendelés után nem túlzás azt mondani, hogy az eredeti Fiat G-222 design a Spartannal ért be igazán. Persze mi tudjuk jobban...az Ancsa a világ végezetéig is elrepül!!!

Ha nem is a Vörös Báró, de mindenképpen egy Fokker Dr.I Zeltweg fölött. A legnagyobb bánatomra nem sikerült összekomponálnom egy képre egy Wunderwafféval (EF).

Ismét az olasz repülőkísérletiek, ezúttal egy Typhoonnal. 2027-kor szúrta be a gázt, a nap már lebukott a Zeltweg-i medencét körülölelő gerincek mögött, de fény még volt a bemutatóhoz és a fotózáshoz is.

Félelmetes erő lakozik az EJ200-asokban, s a típus alacsony felületi terhelésével együtt ez a tény komoly lehetőségeket ad napjaink közepes-nagy magasságú harcászatában, legyen szó A-A vagy A-G viszonylatról.

A bevezetőben említett háttér egyszerűen mesés! Jó sok meleg jön ki a csöveken!

Napnyugta utáni derengés a gerinc fölött, felhőfoszlányok a vonulatok között, fenyvesek, párakiválás a szárnyvégről, forszázs. "Csak" ennyi fért erre a képre. (Igen! Nagyon ki van vágva...de a benyomás megőrzése számít, nem?)

Az osztrák forgószárnyas közösség császárai, az S-70-esek egyike a tűzoltó demóhoz gyakorol a helyi "hordóval".

Az Alouette III vígan szolgál tovább...vajon lesznek ilyen tartósak a mai utódcégek "műanyag" csodamasinái is?

Az osztrák nép és Eurofightere. Hát, ezt a beszerzést sem szakmai szempontok motiválták...egy ilyen vasat WVR-fegyverzettel fenntartani iszonyatos pénkidobás. Vajon nem szolgált volna a Tigris még vagy 2020-ig? (helyi információk szerint a legnagyobb Mach szám még mindig 1.8-ra van korlátozva).

A holland F-16 demo team gépének legújabb kiadása. A társaságtól szép gesztus volt, hogy csütörtökön repülés után megálltak furgonjukkal a kerítésnél, és az azon túl ázó szpottereknek kiosztottak nem kevés posztert.

Légideszant-művelet osztrák módra (nekik van elég helikopterük hozzá): OH-58-as Minigunnal fedezi az S-70-es leszállását.

Fekete "Dugó" Tamás őrnagy bemutatóra száll fel az elsőnek legyártott magyar Gripennel.

Magyar Gripen az osztrák hegy előterében. Idén ez volt a második dinamikus bemutató külföldön, melyet számos másik követ majd. A prioritások nyilvánvalóak: magyar Gripen gyakorlatra nem megy az idén külföldre. Ősszel lesz Kecskeméten a Lion Effort, mely mögül - azt mondják - fogyóban van a nemzetközi lelkesedés. 

Nagy sebességű áthúzás keleti irányba. Ez megy nekünk (Dugó, bocs, te tökéletesen hajtod végre a parancsot, ezzel gond egy szál se)! Egyébként meg nincs pénz. Demózunk orrba-szájba, de a kilógó belű MiG-29-est, amely ahogy nálunk van, nem más, mint egy két lábon járó repülésbiztonsági kockázat, nem lehet kivonni. Napi szinten megy az alkudozás a CAOC-kal, de azért csak kihúzzák a keszibe. Hány esemény kell még, hány azonnali reptilalmat sürgető dolgozat? Egyébkén meg mit akarok én a csehekkel...? Ott volt motiváció, itt meg nincs! Köztudomású, hogy a magyar hajózó éhezik, így aztán 15 emberrel nem lehet keszibe állni!  

Csendben létrejött egy generációkon átívelő találkozó is Zeltwegben. Ha ezt Tobak Cica bácsi megérhette volna! Morálhiányban szenvedőknek ajánlom a Pumák földön-égen újraolvasását!

Lufi Wunderwaffe diagnosztikai panel. Ez az Eurofighter most nem megy sehova...

...csak a közelbe, némi manuális, nyikorgó nyomáslétesítés után behúzzák az osztrák EF-ek vadiúj átgurulós hombárjába. (Érdekes, az általunk lesajnált "labancoknak" sikerült ilyet építeniük, nekünk valahogy nem).

A gazdag osztrákok vígan üzemeltetik a használt "roncs" Herky Bird-öket. Teljesen nyilvánvalóan igazolja ez a kép is,  hogy annak idején jól tették bölcs vezéreink, hogy elutasították az amerikaiak által ránk sózni kívánt elavult gépeket.

Zord

Címkék: ausztria hungary gripen eurofighter mig 29 austria zeltweg air power

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr861213253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jf 2009.06.29. 01:48:06

Alulról a negyedik képen az egy valódi messzer?

GSF 2009.06.29. 08:24:37

Faja képek! Sajnos hol válság van, ott válság van...

Pénz nincs gyakorlatra, de van zseton elég demóra.

Csütörtökön a város felett vívott légi harcot az Alca és egy Gripen. Nagyjából ott, ahol épp egy éve a 15-ösök és az újoncok valamint az egyetlen szem 29-es küzdöttek. Lehet, hogy csak kóstolgatás volt, de nekem nagyon úgy tűnt, hogy az Alca egyáltalán nem reménytelen eset. azért a hangorkán igazán remek volt :)

Visszatérve erre a cikkre, és az abból eredő következtetésekre: sajnos ez a fennálló helyzet konzerválódott és ma - legalábbis én már biztosra veszem, hogy a Gripen flotta sorsa ugyanaz lesz, mint a 29-eseké. Ez van, el lehet menni...

Egyre szomorúbb képet festünk...

Egyébként csodás a csillogás és villogás.

WarParty 2009.06.29. 09:07:17

Köszi a képeket... Ilyen gyenge felhozatalt már régen láttam...Húúú de jó, hogy nem mentem... :-)
Üdv.: Tom

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 09:30:31

Zeltweg egyszerűen csodálatos hely. A sajátos időjárás csak még szebbé tette. Nincsenek hi-res fotók valahol?

Liverbird 2009.06.29. 10:25:06

Egyetértek Molnival! Nem lehetne a képek legalább egy részét becsomagolni, és mondjuk egy 100 megás pakkot felrakni Rapidshare-re vagy valami hasonlóra? Szerintem sokan örülnénk itt neki!

Előre is köszi :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 10:43:21

@Liverbird: Ha már tárhely akkor ajánlom a mediafire.com-ot.

Total commander rendszerű az egész. Könyvtárakat és fájlokat is meg lehet osztani. Korlátlan tárhely és ingyenes, kulturált kezelőfelület. Én mág több GB-nyi anyagomat tettem fel oda.

Mindig is a frász kerülgetett, hogy ilyen kis képeket kell nézni, mikor valszeg az eredeti képek sokkal jobbak.

toth.tomi 2009.06.29. 11:13:49

Annyi korrekció lenne, hogy tudtommal már Fro.-ban Tours-ban is repült dinamikust a Gripenünk.

Liverbird 2009.06.29. 11:36:52

Molni, ismerem, csak egy példa volt :) Egyébként nem lehet megoldani, hogy itt csak kis kép jelenik meg, de ha rákattintunk, kiadja teljes méretben?

WarParty 2009.06.29. 12:31:54

Ha már "csodálatos" háttérről beszélünk akkor inkább Axalp, vagy a Machynlleth Loop area, bár a jó képekhez azért oda is kell a napsütés, de ha valaki szeret "kísérletezni", annak jó a szakadó eső is, emléknek az is megteszi...
Ajánlom figyelmébe mindenkinek az Airliners.net oldalt, ott pedig érdemes rákeresni a fent említett két helyszínre (de inkább az utóbbira), hát az kész, űberel mindent !!!!
www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-F-15E-Strike/1326995/L/

Amúgy nagyon jók a képeid Gabi báttya :-)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.06.29. 12:35:06

A gátlástalan képlopás miatt én sem tenném fel teljes méretben.

zord 2009.06.29. 12:53:05

@toth.tomi:

Korrigálva.

@Liverbird: @molnibalage:

Az én IT-képességeimmel, időmmel, szétszórtságommal és leginkább lustaságommal elégedjetek meg ezzel.

A tájékoztatás kötelezettségemnek eleget téve: a közelgő hetekben próbálok kijutni a csehekhez a magyar Iglák "ellövésére". Aztán C-17 fogadás Pápán. Augusztusban pedig remélem, hogy lesz Radom is, érkezésekkel. Idén lemondtam Moszkváról, vérző szívvel...

Zord

zord 2009.06.29. 13:08:59

@jf:

Bizony, a piros 7-es G4-es. Igen finom hangja volt a DB605-nek...

Zord

bvik 2009.06.29. 13:15:25

Felkerült a youtube-ra a magyar Gripen bemutatója is:
www.youtube.com/watch?v=RiqSVDsPoZs

Bátorkodtam ide linkelni és nem a videoriportokhoz...:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 13:33:45

@Devil 505: Akkor a kép sarkába oda kell írni a forrást, vagy egy csíkba alulra, mint az Airliners oldalon, ha ez zavar. Wallpaperként használható, mert a csík nem látszik az eszköztár miatt.

Nem értem, hogy milyen képlopásról beszélsz. A AS tele van olyan képekkel amik első találatos Google képek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 13:49:17

Zord, ha nagyon nagyon szépen kérjük akkor sem kaphatjuk meg egy csomagban feltöltve a legszebb képeket, vagy csak azokat amik itt be vannak téve?

GSF 2009.06.29. 13:55:30

Gábor, én kértelek meg, hogy oszd meg velünk, miféle programok vannak a környéken. Úgy érzem, félreértettél, nincsen tájékoztatási kötelezettséget, csak arra kértelek, hogy ha van valami, ami reálisan elérhető a mezei spottereknek és rajongóknak, akkor azokat inkább előre említsd meg, ne utólag, amikor már bottal üthetjük a nyomát :) Szóval én ezt nem nyúzásból kértem, remélem nem értettél félre...

Jómagam nem bánom, hogy nincsenek "nagy" képek, ettől családiasabb ez a blog. A cél a tájékoztatás, és a szemléltetés. Akinek van igénye rá, az úgyis felsíel az airliners-re vagy az airfighters-re.

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 14:22:48

Ja, megjegyzem az Airliners oldalon nem találok az Air Power 2009-ről fotókat a keresővel ami repülés közbeni kép lenne.

GSF 2009.06.29. 14:27:20

@molnibalage: Azért mert ott akár 10-14 nap is lehet, amíg jóváhagyják a képet, amit fel akarsz tölteni. Türelem rózsát terem :)

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 14:50:01

"Amikor egy privát cég marketingcélra fenn tud tartani egy "bandányi" Albát, és nem kevés üzemidőt tud biztosítani a roppant veszélyes kötelék-bemutatórepülés biztonságos elsajátításához és a jártasság fenntartásához jópár pilótának - nos, akkor ébred rá az ember fia igazán, hogy tulajdonképpen milyen mélyen van az a légierő, amely alig tud egy-két Albát a levegőben tartani, hogy időről időre halálba küldjön vele néhány embert."


Nekem itt szorul ökölbe a kezem őszintén szólva..

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.06.29. 15:30:11

@molnibalage: Szerintem a többség tudja miről beszélek, főleg aki ebből vagy részben ebből él. Azért szívesen elmondom. A többség azért nem teszi fel nagy méretben, mert nem szeretné viszontlátni másvalaki honlapján, egy magazinban vagy valamilyen kiadvány formájában, a szerző hozzájárulása és ellenszolgáltatás nélkül. Sokan a legjobbakat nem is teszik fel, még kicsiben sem. Úgy letudni a dolgot, hogy "forrás: internet" több mint gagyi ...
Így esetleg érthetőbb a hozzászólásom.

Üdv: Devil

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.29. 19:11:30

Gratula a képekhez, nagyon szépek, én csak szombaton voltam, "fapadosan", a rettenetes tömegben. Ilyenkor látja az ember, hogy az elején beesés-vége előtt egy órával eljövetel megbosszulja magát, Zeltwegre valszeg több időt kellett volna rádobnom.

A képeim itt vannak:

tr.im/q2LV

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.29. 19:26:55

@Devil 505: Értem én. Rakjál bele ilyen feliratot. Nem rondítja el annyira, csak pont annyira, hogy kiadványokba nem használható fel. Cirka 10 másodperc PS használatával.

zord 2009.06.29. 22:32:01

@KGyST:

Nagyon szép képek!

Én most döntöttem el, hogy veszek egy jobb telét, mert a 10 éves régim kicsit kevésnek bizonyul a D90-eshez. Nem lesz tudományos amit mondok, de úgy érzem, hogy a 12M jobb, mint az objektívem optikai tisztasága, és ez idegesítő. Nem tudom kihozni belőle a maximumot. 100-200 mm között még tök jó, de 250 fölött egy fos.

@molnibalage:

Ki tudja, lehet, hogy egyszer majd valami válogatott képeket valahol felrakok a netre. A "versenyképesség" megőrzése érdekében nekem is igyekeznem kell, hogy megtartsam kedves látogatóimat....ez a blog mindenesetre ezen a kis képes koncepción alapszik, legyen egy vizuális benyomás a mondanivalóhoz, vagy fordítva, legyen némi szöveg egy-egy általam érdekesnek vélt képhez...

@GSF:

A "tájékoztatási kötelezettségemet" csak tréfásan értettem. Azt akartam mondani, hogy igyekszem jelezni, hogy mik várhatóak itt a blogon. Persze lesz egy-két út, melyet nem tudok megjósolni, vagy melyek szervezésének nem tenne jót a nyilvánosság. Ez a Radom mennyire foglalkoztat titeket? én azt mondom, hogy érdemes rámenni...a lengyeleket a maguk teljességében azért ritkán fotózzuk a levegőben, legfeljebb az Orlikokat. És egyre szilárdabb a hitem abban a tekintetben, hogy a beloruszok tényleg ott lesznek. Lukasenko úgy tűnik, próbál az EU irányában elmozdulni, mert túlzottan a nyakába liheg a maci, és ennek része lehet egy belorusz légierős nyitás külföldre. WarParty barátom (ex-Tom) nagyon kapacitál a menetre, és én egyre inkább hajlom rá...Moszkva nélkül lényegében üres az augusztusom...

Zord

GSF 2009.06.29. 23:22:45

@zord: Húú, hát nagyon érdekelne egy olyan, hogy kijutni egy ilyenre. Az igazság az, hogy semmi tapasztalatom nincs a külföldi repnapok terén. Fogalmam sincs mennyiből hozható ki, és hát itt válság van.

Tudom, hogy meglehetősen profánul hangzik, de a pénz nagy úr, mondhatom Disznófejű Nagyúr.

Szóval baromira érdekelne... Rendezzünk ott blogtalálkozót, nem is lenne rossz :)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.29. 23:30:19

Én már voltam kinn Radomban Mitfahrtgruppével, és most is szívesen elmennék, csak ne nekem kelljen vezetni :)

A móka úgy nézett ki 2005-ben, hogy az index fórumán szerveződve négyen összedobtuk a benzinpénzt (9-10 körül jött ki, per fő, annál nagyságrendileg ma sem lenne több). Engem a többiek a Váci úton péntek éjfélkor vettek fel, Besztercebánya-Krakkó útvonalon reggel 7-8 magasságában értünk ki. Este elindultunk mondjuk 7 körül, és vasárnap hajnali 3-4-re értem haza.

Minden szempontból nagyon megérte, csak ehhez kell valaki, aki le tud nyomni a repülőnap előtt-után 8-8 óra vezetést, éjjel.

A program egyébként mesésnek ígérkezik, szó van MiG-29-F-16 légiharcról is.

Nekem spec szervezetten nincs sok kedvem kimenni, a Forgóék elbonyolítják Krakkói múzeummal meg szállodákkal, háromszor ennyiért.

Allesmor Obranna 2009.06.30. 00:02:44

Radom jónak igérkezik, a beloruszoktól függetlenül is.
Mivel a legendás SIAD-ok már nincsenek, aki még nem volt külföldi repnapon, annak jó lesz egy ilyen kaliberű kezdésnek. Mondom ezt úgy, hogy Radomban még én se voltam. De ha jönnek a Szuhojok, akkor menni kell! Csak, hogy nem mindig a kis fecske 29-est nevezzük "nagyvasnak"! :)))
Már komolyan hiányzik a 27-esek mindent betöltő bömbölése!
Pénzügyileg 15-20 ezer, ha van mód kocsiba betársulni, kijöhet 15-ből.

Igen, Moszkva idén kimaradt, lényegében az eddigi két MAKSz-os csapatból senki sem lesz ott.

zord 2009.06.30. 01:54:47

@Allesmor Obranna:

Én azt mondtam magamban, hogy csak akkor megyek Moszkvába idén, ha az elejére ki tudok menni.
Nem jött össze, pedig múltkor sem volt gond az akkreditációval, és még a túloldalra is átvittek az elvtársak.

Radom: én mindenképpen több napos buliban gondolkodom, érkezésekkel, gyakorlásokkal. Az igazság az, hogy az "életre-halálra" akciókról már leszoktunk (bár volt idén 2-3 órás indulás és esti hazajövetel Námest és Caslav esetében, de azért azok nincsenek a Föld túloldalán). Lengyelország nem ez a kategória, meg kell adni a módját.

Zord

block50 2009.06.30. 08:08:38

Radom komolyan elgondolkoztat engem is. Kocsival tervezem Miskolcról, de a a 2x 8 óra vezetés kicsit ilyesztő. Valószínűleg előtte pénteken kimegyek, így szombaton a show után már "csak" haza kell jönni. Ha valakinek sikerül egy olcsó, elfogadható szállást találnia tegye közkincsé...!! :-)

GSF 2009.06.30. 08:41:30

Most olvasom, hogy augusztus 29-30-án lesz.

Akkor én nem leszek itthon, szóval ez is kimarad :(

Pedig már elkezdtem számolni. Úgy látom, idén nem lesz túl kerozingőzös az évem...

zord 2009.06.30. 11:11:21

@GSF:

Erre mondják, a Casablanca után szabadon "Nekünk mindig megmarad Kecskemét".

@block50:

Én azt mondom, hogy a minimálprogram pénteken hajnali indulás, érkezés fotózás, utána meg egy nap elég a show-ból. A fullos menet ugyanez csütörtöki indulással és vasárnap reggeli kényelmes hazaindulással, ami három kinti éjszakát jelent. Kell hogy legyen olcsó szállás! Zeltwegben 18 euróért aludtunk meg, igaz, 50 kilométerre, úgyhogy egy kis keresgéléssel csak lesz valami hasonló a lengyeleknél is.

Zord

WarParty 2009.07.02. 21:07:01

Nem tartozik ide, de íme az első kép a pápai C-17-ről !!!!!
Szerintem nagyon komoly lett... :-)
www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-C-17A-Globemaster/1548146/L/

zord 2009.07.02. 21:39:03

@WarParty:

Nagyon köszönöm. Az előbb beszéltem Long Beach-en egy Boeing-os csókával, ígért hivatalos fotókat, de előbb még át kell rágnia magát az akadályokon...hát igen, az airliners-el nem lehet (nem is kell) versenyezni...

Ha meg lesz, azonnal jön ide fel!

Gábor

Bobby Baccala 2009.07.03. 10:40:33

@dralcx:

vadai tárgyalhat ilyen kérdésekben? aszittem göncz kingánál nem lehet mélyebbre süllyedni...tévedtem :S

GSF 2009.07.03. 21:26:04

@WarParty:

Már hogy a fenébe ne tartozna ide :)

Egy gond van vele, hogy csak lajstromba vesszük, de nem lesz a mienk :)

Mondjuk nem is a mi súlycsoportunk. Faja, remélem néha beböffent ide is.

@Bobby Baccala: hö-hö-hö! Mindig van mélyebb és mélyebb és mélyebb. Most egy újabb bugyor felé vettük az irányt.

Tegnap Kecsón 29-es bukfencezett egy párat. Amúgy az előzetes várakozásoknak megfelelően csend telepedett Kecskemétre. Úgy fest, hogy a magyar légierő tényleg megszűnt egy hónapra. Elképesztő. Monnyuk tartani kell egy kis pihenőt - ilyen feszített tempó mellett. Szegény bátrakat már csak ég szereti, a pénzosztók biztosan nem. Átlátszó pihenő... (ezt a kötelező kényszerszabadságolást javallom receptre felírva osztogassák odafönn is)

Üdv!

toth.tomi 2009.07.03. 21:44:27

Egyedül az ALCA fogja nyomni folyamatosan júliusban.

Kedden voltam kint tengelyben, kemény 3 Gripen 2 Alba 1 Nagyvas UTI + ALCA + az egy szem keszi nyomta.

GSF 2009.07.04. 07:56:56

@toth.tomi:

Mármint a keszi az 29-es? És egyetlen gép? Ajjaj.

Voltam oly naív, hogy azt hittem, az új szabadságolási rendszer csak a "svéd-mintás" Gripenesekre vonatkozik, a 29-es "fleet" tolja tovább... Azért nekik újabb 1 hónap kihagyás...

toth.tomi 2009.07.04. 13:37:06

Nem, a keszi az Gripen jelenleg. Most csak egyetlen gép adja a keszit.

Reap79 2009.07.05. 23:37:37

@toth.tomi: Azt az apróságot kifelejtetted, hogy a 3 Gripenből mindegyik sorban csak egy géppár repült. Hiába no, hatalmas üzem...

Reap79 2009.07.05. 23:40:28

Ja és az Albából is egyszerre csak egy volt a levegőben:) Mondjuk a Nagyvas/Alba brigád intenzítása mégcsak érthető, mivel egy kezemen meg tudom számolni hányan vannak, viszont a Gripenes bagázs X-akta...

Ákyka 2009.07.06. 08:18:18

@toth.tomi:
Egyetlen egy gép van készenlétben,nem is géppár???
Ennyire siralmas már a helyzet?
Egyébként a 29-est én is láttam "gyakorolni".Bisztos forrásból hallottam,hogy hajtómű teszt volt inkább és robotos bejövetelek gyakorlása.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.06. 11:14:17

@Ákyka: Ez nem siralmas, ez annál súlyosabb. Erre már nincsenek igazán szavak...

zord 2009.07.06. 11:25:46

@Reap79:

Szóval nekem a legnagyobb bajom az, hogy ha levonjuk Szekeres, Vadai, stb., vezérkar, ÖHP és mindenféle HM-bugyrok nyilvánvaló rossz szándékát, hanyagságát és dilettantizmusát, akkor sincs meg a képlet.
Akinek nem inge ne vegy magára, de helyben sem minden ok. A kedvenc példám: az hogy a leállított MiG-29-esek szakadt ponyvával, vagy anélkül ácsorognak, az nem Szabó, nem Juhász és nem Szekeres hibája, hanem az éppen azktuális bázis pk-é. És ez csak egy primitív, mondhatni populista példa. És akkor azt se feledjük, hogy milyen helyi és szakmai hibák, hiányosságok, hanyagságok voltak a tavalyi események hátterében! Ez akkor sem feledhető, ha a tudjuk, kik a fő felelősök fönn, akik nem tudják megfelelően szabni egymáshoz a forrást és a célképességet.
(De ismét csak hangsúlyoznám, hogy ezért fontos a szakmai tudás és a csapatokkal való rendszeres és jó, kétutas kapcsolat "fönn". Egy Szekerest és a sameszeit, gondolok itt egyenruhásokra is, egy kiégett, demoralizálódott, de minden hájjal megkent repülőtiszt úgy megvezet, ahogy akar. Mert ezek az emberek azt sem tudják, merre megy a repülő, meg hogy eszik, vagy isszák).
Tehát mégegyszer, nem utoljára: 2009-ben a magyar készültségi erőket felére csökkenteték, miközben szólódemót repülünk jópár helyen külföldön, ugyanakkor gyakorlatra nem megyünk külföldre. EZ NEM OKÉ, EZ NEM VADÁSZREPÜLŐ KÉPESSÉG ÉPÍTÉS/FEJLESZTÉS, EZ EGYSZERŰEN ALIBI.

És ezért ne haragudjon rám senki Kecskeméten!

Zord

zulu74 2009.07.06. 13:03:47

Na végre, ez a pillanat is elérkezett: Zord, nagyszerű értékelése a K.méti bázisról. Magam is így gondolom. Nagyon sok múlik a felső vezetésen, ami mint tudjuk rendkívül gyatra és szánalmas emberkékkel van tele, élén a honvédelmi miniszter úrral... ez tény. Viszont azt sem feledhetjük el, hogy odafönt csak "nagy vonalakban" határozzák meg az irányokat és a keretösszeget. A konkrét intézkedések helyben történnek.
Szerintem alapvetően két irányba mennek a dolgok a kormány(ok) szemszögéből.
Az első irány az, hogy minél szebb, látványosabb körítéssel tálaljuk fel az adófizetőknek azt a tényt (amit semmi sem ment), hogy nem értünk a légierőhöz és nem is nagyon érdekel minket, mint hadvezetést. Erre jók az ersók, a displayek stb.
Ez olyan eszköz, amelyen keresztül egy (jó esetben kettő) gépe is elég arra, hogy mindenki szépen megnyugodjon: ott vagyunk a szeren.
Nem is merül fel, hogy az egész üzemképes magyar légierőt látták fenn egyszerre, mind a két gépet.
Az unalmas szakmai gyakorlatokat nem lehet ilyen szépen tálalni, nincsen rá kereslet (e fórumon kívül főleg nincs.)
A másik irány az "alulról jövő" irány, vagyis a légierőben dolgozó, élő pilóták, technikusok, irányítók stb. Ezek abban érdekeltek, hogy minél sötétebb tónusú képet fessenek a vezetés és az ország felé, mondván: minden katasztrófális, ez így nem mehet... adjatok pénzt... mééééég!... sokat!!
Ha a szlovákok csili-vili légierejét nézzük, akkor az az érzésünk támad, hogy itt minden rendben van, de nem vesszük észre, hogy elavult technikát üzemeltetnek. Ezt a "luxust" egy magyar miniszerrel nem engedhetnénk meg magunknak, mert az rögtön levonná a tanulságot: itt minden rendben van, még több pénzt lehet elvonni.
Ha viszont a romlás és pusztulás, halálhörgés, siralom hallatszik, akkor néha már muszály méééég adni.Szóval abban érdekeltek a parancsnokok is, hogy minél szarabbul menjen, mert annál valószínűbb, hogy egyszer csak felfigyelnek rájuk odafönt.
Nálunk ahhoz is pilótának kell meghalni, hogy a miniszter egyáltalán IGÉRJEN valamit a honvédségnek, mert akkor a média figyelem miatt muszály.
Amúgy régi vesszőparipám a személyes felelősségvállalás: ha lenne konkrét felelőse a dolognak, akibe bele lehet rúgni, akkor nem lenne az általános züllés állapotában a légierő. Amig naaaagy közös tulajdon, meg állami... addig sajnos ez van: lyukas ponyva, növekvő jurassic park.

toth.tomi 2009.07.06. 13:31:46

@Ákyka: Tehát ezek szerint a 29-est berepülték vmi javítás után.

Egyébként az hogy ennyire siralmas a helyzet a készültségben, szintén a 29-es flotta hanyatlására vezethető vissza. Mivel nem igen van már ember (és üzemképes gép) a kétgépes keszire, így leredukálták 1 aktív illetve 1 otthonülő tartalékra a QRA-t. És mivel (elméletileg) 2 hetes váltásokban adják a keszit, érdekes lenne megjátszani, hogy néha csak 1 gép van néha meg egy géppár...

zord 2009.07.06. 14:18:38

@zulu74:

Köszönöm a dícsérő szavakat :-) Ezzel együtt is persze tény, hogy ha már a felelősségre vonást emlegetjük, ma hatékonyabb a rendszert politikus és felsővezető-cserével megjavítani, mint pilóta-, műszaki-, egyéb cserével.

Politikussal, tábornokkal (illetve jelölttel) Dunát lehetne rekeszteni, de kiképzett, jártas hajózóból, műszakiból, stb. igencsak limitált a létszám...

EGYÉRTELMŰ KÉPESSÉGCÉL KITŰZÉSE (EZT VÁRJUK GYEREKEK), MEGFELELŐ FINANSZÍROZÁSSAL. INTEGRÁLT, KARCSÚ PROGRAMSTRUKTÚRA (nem olyan, melynek elemei egymás ellen dolgoznak).

Zord

Ákyka 2009.07.06. 22:08:23

@toth.tomi: Ilyen nincs a világon,hogy egyetlen egy gép adjon QRA-t.
Mi a fene folyik itt?
Ne adj'Isten történik egy éles riasztás.Sikerül elfogni a banditát(banditákat).Esetleg irányt kell mutat neki(k).Ki a fene fogja őt bisztosítani???Addig vár még megérkezik az otthonülő tartalék???
Ez számomra annyira abszurd és siralmas...
Pár hete szemtanúja voltam egy kiképzési repülésnek.
Egész nap 3(!!!!) gép repült.2 Gripen és egy Alca.
Az Alca 12(!!!) alkalommal csinált "touch and go"-t.Kifordulás jobbra,hosszúfal,bejövetel.
Valószínűleg egy leendő pilóta kiképzésének lehettem a szemtanúja.:)
De hol vannak a többiek ilyenkor???

toth.tomi 2009.07.06. 23:40:23

Régebben is volt ilyen rendszer, a 90-es évek közepe felé, hogy 1 éles+tartalék alkotta a készültséget.

Az hogy hol vannak a többiek ilyenkor, az jó kérdés. A Dongó századtól ne várj nagy aktivitást, nem sokan vannak. Főleg akkor ha még a készültség is rájuk jut. MiG-29-esen olyan 7 vagy 8 pilóta van, Albán még hozzájuk jönnek azok a fiatalok akik Kanadát elvégezték, de még nem kerültek vadászgépre. Néhányan Alcát is repülnek, asszem most is vannak 3-an kiképzés alatt Alcára illetve még 3-an akik már egy ideje repülik. A Gripen jó kérdés, itt a blogon is elhangzott már többször, hogy műszaki se nagyon van rá állítólag, de azért érdekes, mert tényleg nyilvánvaló hogy nincs minden rendben, mikor 2-3 gép repül.

Ákyka 2009.07.07. 08:19:56

@toth.tomi: A Dongó század adja a QRA-t is?Mi van a Pumákkal?
Az,hogy 7-8 fő van MiG-29-en elég meglepő,hiszen talán 4-5 használható példány van már csak.A 10,11 oldalszámú B és a 26,27 oldalszámú UB.(amiről én tudok).Ezen hogyan tudják magukat "szinten tartani",ha nem is jut minden pilótára gép?Rotáció,esetleg ezek a pilóták átképzést kapnak más típusokra?
Így leépíteni ezt a légierőt....:(

GSF 2009.07.07. 08:58:15

@Ákyka: Épp Tomi jóvoltából tudjuk, hogy a 26-os gép már sose repül többé, én láttam az uccsó landolást...

Szóval jó esetben összesen 4 üzemképes 29-es van, de inkább csak 3. Ez értelmetlen és le kéne állni vele. Ahogy a Gripennel is, és sztem közeleg az idő, amikor a svédek is szólnak, hogy vagy változtatunk vagy "kiszállnak". Nekik se lenne jó, ha odavernénk egy gépet, azért mert nincs gyakorlat. A szimulátor nem helyettesítheti a valódi repülést.

Súlyos gondok... nem, itt már nem erről van szó. De hát ez van.

Az hogy egy keszi van, nos az adja meg az ízét, a látható bizonyítékát szerencsételenségünknek.

Üdv!

zord 2009.07.07. 09:32:48

Az 1+1 tartalék legutoljára a NATO-csatlakozás előtt volt, még a régi rendszerben, volt róla szó itt már. Aztóta tudtommal nem, bár azt azért el tudom képzelni, hogy a 29-es közösség korábbi mélypontjain simán kihúztak az éles gép mellé egy üzemképtelent, és beírták üzemképes tartaléknak (ez a 21-es érában eléggé rendszeres gyakorlat volt, csak nincs róla sok szó).
Bár a NATO-standard QRA az géppár erő a levegőben (azaz 2+1 gép áll a kesziben), és az azonosítási, stb. eljárások is erre vannak írva, úgy rémlik, hogy van máshol is példa 1+1-re a szövetségben. Csak az igazság kedvéért, azt látni kell, hogy a force providerek napi üzemképesség, kiképzési feladatok függvényében "alkudozhatnak" a helyileg illetékes CAOC-cal, hogy "mit tudnak adni".
Ha már erről beszélünk, tudjátok mi bosszant? Volt nemrégiben ez a defectoros bemutató a rengeteg attasénak, amikor eljátszották a Gripen-géppár kontra "szökevény" MiG-29-es elfogást a nagyérdeműnek. Kb. rögtön ezután történhetett az átállás az egygépes keszire.
Még a végén lehet, hogy egy külön bejegyzést is kap az "egyszem keszis" téma?

Zord

Reap79 2009.07.07. 09:35:21

@Ákyka: Rotálva adja a Keszit a Puma és a Dongó század 2-3 hetes váltásokkal. Ahogy már leírták a 26-os UB jó ideje a Jurassic-park tagja. A Dongó századból is a fiatalok augusztusban mennek ki Gripen kiképzésre, szóval a század állománya kb. 4 vagy 5 fő lesz. A jelenlegi állomány (7-8 fő) a haláltusáját vívó 29-es és Alba típusokon repül. Néhányan közülük Alcáznak is. A Gripen project pedig műszaki vonalon kezd kifulladni. 14 gépből ha nagyon vajszívűek vagyunk akkor is legalább 8-9 gépnek kéne állandóan üzemképesnek lenni. A normális elvárás 11-12 gép lenne. Ezzel szemben mi van: kikrepre nagy nehezen kitolnak 3 gépet, tehát ha még a QRA-t is ideszámolom akkor van kb. 5 üzemképes gép. Ez nonszensz a kiképzés szempontjából.

Rommel28 2009.07.07. 11:58:11

Üdv!

A szerbek elvileg vesztettek egy mig-29-est. Így már csak 4 db maradt nekik. Az eset azért érdekes, mert most modernizálták őket, de lehet hogy pilótahiba volt. Túlélte.

toth.tomi 2009.07.07. 12:57:02

A neten mostmár azt olvasni hogy a kórházban meghalt. :(

Rommel28 2009.07.07. 13:00:32

én még azt olvastam hogy medical helpet kapott. Ezekszerint nem volt elég...

toth.tomi 2009.07.07. 13:02:12

Egy katona is meghalt a földön.

balou84 2009.07.07. 13:08:58

www.mod.gov.rs/novi_eng.php?action=fullnews&id=1656

Kis magasságban történt a baleset, ezért nem tudott az ernyő kinyílni. 14:00kor lesz sajtótájékoztató.

Szerb repülős fórum, google translate-tel lefordítható nagyvonalakban: forum.airserbia.com/viewtopic.php?t=3904

zord 2009.07.07. 14:26:13

Nyugodjanak békében!

Sajnos nyomorult egy dolog öt létező MiG-29-es sárkányból önálló vadászerőt fenntartani. Erre is azt tudom mondani, hogy úgy körülbelül lehetetlen feladat.

Zord

GSF 2009.07.07. 14:52:50

Pótolhatatlan veszteség minden emberi veszteség.

@zord:
Most populizmus nélkül: nálunk jobb a helyzet? Sztem így is több 29-esük üzemképes legalább 1-el, mint nekünk. Ha hozzávesszük, hogy hány ezer lélegeztetőgépnyivel többet toltunk mi bele a légierőnkbe, még Gripenestül se jobb a helyzetünk, csak a pofánk nagyobb, ami viszont sose szakad le.

Üdv!

toth.tomi 2009.07.07. 15:46:27

Hát elméletileg ezzel a veszteséggel van egálba a 29-es flottánk a szerbekével. Attól az aprócska különbségtől eltekintve, hogy az ő gépeik tavaly lettek nagyjavítva...

Ákyka 2009.07.08. 08:54:03

@GSF: Mi van akkor ha "kiszállnak" a svédek?
Elviszik a gépeket?Akkor viszont teljes lesz a káosz,mert csak kiöregedett gépeink vannak.Esetleg előkerülnek a Pápán "kiállított" MiG-21-esek vagy a drága pénzen felújított Su-22 M3-asok, amiket még jóval azelőtt leállítottak,hogy a repüzemórájuk lejárt volna?Mert ugye gép nélkül nincs légierő...
Remélem ennyire azért nem fogják lejjebb süllyedni a dolgokat,hogy ez megtörténhessen.

GSF 2009.07.08. 09:44:54

@Ákyka:
Idézőjeles volt. Elsősorban arra gondoltam, hogy a svédek szemszögéből iszonyatos üzleti kockázata van anak, ami itt folyik. Annak ellenére ilyen siralmas a helyzet, hogy elvileg - legalábbis amiről mi tudunk - minden feltétel biztosított a gépek repültetésére. Tehát valahol mi csesztük el. A svéd fél még egy kellemetlen esemény előtt kell lépjen. Óriási presztízsveszteség lenne egy földhöz vert gép.

Két megoldás van: mi adnánk minden feltételt, de ti nem éltek vele - tessék csináljátok magatok, ha baj van a ti saratok. Ez a lízing szerződés lejárta előtt számukra is költséges és negatív de kockázat-minimalizáló megoldás lenne.

A másik sztem logikus lépés az lenne, ha a svédek egyszerűen megzsarolnák a honvédelmi vezetést ("megkennék"), hogy tegyen ez ellen, mert jól felfogott érdeke. És akkor mindenki elégedett lesz. Érthető, ugye? Hozzá kell szokni, hogy a világot a pénz és az egyéni érdekek mozgatják, itthon ez fokozottan igaz.

Jelenleg senkinek sem érdeke a Gripen program eredményessége, mert egy felelőtlen irányítás felelősök nélkül már nem mozgatja a szálakat, bedobták a gyeplőt a megbokrosodott lovak közé.

Magyarán: a svéd fél érdeke az, hogy érdekelté tegye a döntéshozókat a program sikerében. Uis nekik sok múlik most azon (tenderek) hogyan ítélik meg mint partnert. Ezt nem kell tovább elemezni...

Üdv!

Reap79 2009.07.08. 12:34:46

@Ákyka: Azok a gépek ugyan nem kerülnek elő, mert egyrészt az üzemanyagtankjaik ki vannak öntve betonnal, másrészt szinte minden mozdítható réz és alumíniumvezetéket (hidraulika, stb.) kilopott belőlük régen egy "jómunkásember" népcsoport (gyk. indiánok). Arról nem is beszélve, hogy szinten minden alkatrész naptári ideje lejárt, a kabintetőkön meg már nem lehet átlátni se, mert a Nap kiszívta. Tudom iróniának szántad, de akkor is ez van...

Ákyka 2009.07.08. 15:43:00

@Reap79: És sajnos ez vár a többi félretolt MiG-29,L-39 és Gripen gépekre is.A tehetetlenség,hogy nem tudnak egy rohadt könnyűszerkezetes tetőszerkezetet összehozni.Nem csak a QRA-t adó gépeket kell tető alatt tárolni,hanem a többi,jelenleg nem használt Gripent.Legalább ezeket óvnák meg!!!
Ha már a MiG-29 és L-39 esetében hagyták teljesen elamortizálni az "ingyen technikát".

GSF 2009.07.08. 15:57:39

@Ákyka: A Griffekenk van helye. Övék az a zöld konténererdő, aminek csak egy bejárata van, nehogy át lehessen gurulni rajtuk. Szóval ez feltétel volt, légkondisak, zsír minden, de kevés bennük az üzemképes vas...

Ákyka 2009.07.08. 16:09:07

@GSF: Ezt hogyan érted,hogy "de kevés bennük az üzemképes vas... "???
Tudtommal újonnan kaptuk őket vagy miért nem üzemképesek?

toth.tomi 2009.07.08. 17:34:45

Papíron lehet, hogy hadrafogható mind a 14, de a kiképzési repüléseken, mint látjuk, mostanában legfeljebb 4 van egyszerre. A többire mondta GSF, hogy üzemképtelen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.09. 12:42:58

Tegnap véletlenül elcsíptem, hogy a Fókuszban (retekklub) volt beszámoló Zeltwegről. Azért mondtak meredek dolgokat benne...

A repóra kapcsán faggaták asszem a bázisparancsnokot. Igyekezett nagyon diplomatikusan fogalmazni. Nem biztos, hogy vissza kellett volna fognia magát.

bvik 2009.07.09. 13:33:37

Én is láttam. Azt mondta, hogy a NATO norma évi 180 óra, és ők próbálják ezt alulról megközelíteni...

bvik 2009.07.09. 13:35:02

Én is láttam. Azt mondta, hogy a NATO norma évi 180 óra, és ők próbálják ezt alulról megközelíteni...

GSF 2009.07.09. 14:13:06

Mármint a kecskemétiek próbálják? És ezt a parancsnok mondta? Jól értem?

GSF 2009.07.09. 14:13:39

Mármint a kecskemétiek próbálják? És ezt a parancsnok mondta? Jól értem?

block50 2009.07.09. 14:37:03

@GSF: Jól érted. Ezen a linken elérhető a felvétel:

www.rtlbulvar.hu/video/62158

Thx balou84-nek az index fórumáról!

Azt biztos kivágták, hogy századszinten közelítenek az évi 180 órához!! :-)))))))))))

GSF 2009.07.09. 15:10:45

@block50:
Akkor nem tom minek vártuk a megváltást és égi mannát.

Még jó, hogy nem láttam, szétrugtam volna a TV-t. No comment.

Régen kiborították a bilit ilyenkor. Emlékszem Rácz Zsolt nyilatkozatára, amikor a 29-eseknél zuhantak a repórák... Nem rúgták ki, elmondta, a nyilvánosság előtt. Bele a kamerába.

Változnak az idők, a jellemek.

Üdv!

toth.tomi 2009.07.09. 15:13:42

@GSF: A rossz nyelvek szerint volt azért olyan a bázison, aki kiugróan sokat repült és alulról tényleg "közelítgette" ezt az értéket...

GSF 2009.07.09. 15:36:02

@toth.tomi:

Tudom, hogy vannak, akik többet tudnak, mint mi tudhatunk, és örülök, hogy van amit meg mernek osztani velünk. Te is közéjük tartozol. :)

Attól tartok, hogy még ennél is csúnyább dolgok vannak a felszín alatt. És lehet, hogy nem igaz, hogy a legnagyobb (szar)darabok úsznak a felszínen.

Azok, akik közelítgették ezt a 180 órát, biztos nem voltak sokan. És az is biztos, hogy idén már nem lesznek ilyen helyzetben.

Látni szeretném az éves repóraleosztást! Akár személyre (nem névvel) szabottan. Hány kiemelt van, azok mennyit toltak. Hányan, hogy is mondja, közelítenek a Nato minimumhoz?

Mi mindig csak közelítünk, unom már, mennyire unhatják ezt azok, akiknek a bőrére megy? Hát ez az ő nagy terhük, hogy érdemes-e egy egész életet erre föltenni...

Üdv!

zord 2009.07.09. 16:27:07

Nem kiemeltek vannak, hanem kikönyököltek. Régen is így volt, most is így van. Nem az számít, hogy kinek kell repülnie, hanem hogy ki tud többet kibrusztolni magának.

Ezt a 180 órát meg fel se szabadna hozni. Még a végén a tisztelt tévénézőben az marad meg, hogy MI repülünk annyit...vagy ez a cél?
Megismétlem, amit a cseh táblázatnál mondtam: majd ha lerak az asztalra a HM-kommunikáció, vagy a bázisparancsnok úr egy ugyanilyen táblázatot a hazai számokkal, akkor tudunk komolyan beszélni.
Egyébként nincs meglepetés, többször végigmentünk rajta, 50-100 között repülhettek a gripenesek az elmúlt években.

Zord

toth.tomi 2009.07.09. 16:31:27

@GSF: Ezek pletykák, nemtudom mennyire igazak, ezért nem szabad ujjal mutogatni, de az biztos, hogy ma a magyar légierőben a "kiemeltek" azok a rendfokozatuk miatt azok. Az az egy-két ember tud sokat repülni, aki bizonyos beosztásokban a többiek fölött van.

Egyébként állítólag bent a bázison is nagyon látszik hogy nincs pénz semmire. Egyik Ancsás ismerősömmel beszéltem, ő azt mondta hogy eddig az idei éves kiképzési terv 23%-t tudták teljesíteni.

GSF 2009.07.09. 16:39:48

@toth.tomi:

Én is rengeteg pletykát hallottam , ki tudj hányad kézből. Természtesen nem veszem szentírásnak, de lehet belőlük következtetéseket levonni.

Megnéztem ezt a linket. Csillogás és villogás. Kár, hogy kevesen olvassák ezt a blogot. Kár, hogy keveseket érdekel a téma.

23% - tekinthetünk erre úgy is, hogy a pohár negyedéig tele van, de mondhatjuk azt is, hogy még a felét sem teljesítjük az előírtaknak. Kinek mi tetszik :)

Ma egyébként, ahogy tegnap is, volt 29 az égen. Csak tájékoztatásul, meg Alca :) Azaz júliusban a magyar légierő :)

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.09. 19:08:15

@toth.tomi: Ja, demózni, meg áthúzni város felett. Ilyenre megy el a repidő... Szégyed, de akkor demózzon a cseh Gripen magyar égen, mi meg inkább először talál alapozzuk meg azt, ami már ott létezik.

toth.tomi 2009.07.09. 19:20:13

Ja most is voltak Belgiumban a koksijdei repülőnapon, elvileg a RIAT-ra is mennek majd ebben a hónapban.

block50 2009.07.09. 20:27:24

@toth.tomi: Hááát...!! Illik viszonozni a többi légierő szereplését a mi repnapjainkon...!! Csak összejön az a 180 óra (útvonalrepülésből és demoból)!

GSF 2009.07.09. 20:31:35

Most már ne ragozzuk, kitérek a maradék hitemből is :)

BLADE.Hu 2009.07.10. 14:21:03

"Air Force Maj. David Skalicky, a 32-year-old former F-15 pilot who now shows off the F-22's impressive maneuverability at air shows."

Nálunk mutass olyan pilcsit aki 32-re elérné a pálya "csúcsát".

Idehaza - a látott tempóval - talán 42 éves korukra lenne annyi tapasztalatuk, amit valamirevaló szintnek lehetne nevezni, de a fölött már a biológiai limitek miatt nem számítható valaki vadászpilótának, akármennyire is vetíti azt.

Nemrégiben felemelték a jelentkezési életkor felső határát a magyar-kanadai képzésre (NFTC) csakhogy az egyik kék-tábornok fia bejuthasson...Vajon ki lehet az?

És ti "felvállalós" és "kiállós" nyilatkozatokat vártok?

A karrierista védjegye a megalkuvás és a barna orr.

BLADE.Hu 2009.07.10. 14:24:01

"Computer flaws, combined with defective software diagnostics, forced the frequent retesting of millions of lines of code"

Ez minden mai összetett cuccra igaz.

zord 2009.07.10. 15:27:08

Csak nem a volt b.pk. úr leszármazottjáról van szó?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.10. 16:59:08

@BLADE.Hu: Hát igen. A fókuszban magyarázó pilóta is őszült már erőteljesen.

toth.tomi 2009.07.10. 20:46:22

Hát ő azt hiszem 40 éves, de a másik demo pilóta olyan 33-35 körül lehet. Anno még Vári is olyan 32 körül volt demopilóta karrierje csúcsán.

GSF 2009.07.10. 21:06:39

Vári is és mások is azt mondták, hogy 40 éves kor után, nincs teljes értékű pilóta. Egy ideig a tapasztalat még trimmeli a fizikai hanyatlást, de aztán menthetetlen. Át kell adni a helyet a fiataloknak.

Ebben asszem egyetérthetünk vele. Nem is csinálta 40 éves koráig. Épp 30 éves volt a 97-es repnapon, amikor a nagyközönség előtt debütált.

Azért az más világ volt ám. Mit is jelent? Még repülte a 21-est is, tehát 23 körül már benne volt...

Ehhez képest ma építeni akarnak 30 éves kezdőkre is.

Magyarán itten az egész rendszer el van cseszve, de az egész szar, így igen nehéz pozitív képet festeni vagy arról álmodozni.

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.10. 21:41:48

@GSF: Ezzel egyetértek. Soha nem értettem, hogy mi a jó fenét akarnak 30 éves kezdő vadszápilótákkal...

toth.tomi 2009.07.11. 10:50:08

@GSF: Persze, hogy más világ volt. Azok, akik a Szovjetunióban végeztek, általában 21 évesen már hadnagyként itthon voltak, de az a három évfolyam, akik Kassára jártak, 5 évig tanultak, tehát jól mondtad, 23 évesen kerültek be a rendszerbe.

Ehhez képeset tényleg furcsa az, hogy ma vannak 30 éves újoncok. És ők még akkor nem is repültek vadászgépen! Régen már a főiskola alatt repülték a 21-est.

szoltam 2009.07.13. 13:34:12

Na de senkinek sem tűnt fel, hogy porszem került a gépezetbe...? A tévé nyilvánossága előtt feltűnt a magyar Gripen highly classified műszerfala...! Most azután végünk, meglátta az ellen...! Itt fejek fognak hullani...! ;) :)

zord 2009.08.31. 18:10:23

A magyar Gripen-demo kottája (egy cseh CIAF oldalán...)

www.airshow.cz/170-CZ-CIAF-09-HUNAF-Gripen-program.html

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.08.31. 18:40:16

@zord
Ezt az egészet nem értem. Mért csak a cseh oldalra rakják fel, és mért csak a magyarokét? És hol a lángszórózás?

Egyébként dicséretes és követendő dolog.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.09.01. 10:15:47

Olyan mintha csak a magyarok adták volna le a demo programot. Azt hittem, hogy kötelező leadni a tervezett demót, sebességekkel, magasságokkal, stb.
Nem a leadott terv jóváhagyása után lehet repülni?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.09.01. 11:10:14

@Devil 505:
Lehet, hogy a többiek papíron adták?

Egyébként végre valami pozitívum, amit a légierőnkkel kapcsolatban meg lehet említeni (bár a lángszórózást nem találom).
süti beállítások módosítása