Ha airshow, akkor érkezz legalább egy nappal korábban, így tanúja lehetsz a meghívottak leszállásának, és a helyi gyakorlásoknak. Mitöbb ezt általában a tengelyből teszed, ahonnan egyedi és bizony számos esetben a kerítésen belülieknél jobb képek készíthetőek. A LégierőBlogger és kollégái igyekeztek megfelelni ezeknek az ökölszabályoknak Zeltwegben, amikor csütörtökön és pénteken figyelték meg a péntek-szombati Air Power 09 rendezvényt. A felhozatal nem volt különösebben lenyűgöző (kivételt a veteránok jelentettek) -például a tavalyi kecskeméti airshow szerintem kenterbe verte a sógorok idei mutatványát - de közhely, hogy mindig van újdonság, és ez a zsírúj osztrák EF-program szűkebb pátriájában különösen igaz. Másrészt pedig Zeltwegnek van egy igen nagy előnye, mellyel Európában talán csak Svájc vetekedhet. Ez pedig a terepadottság, mely lehetővé teszi, hogy a földön álló fotós föld(azazhogy hegy)háttérrel készítsen fotókat levegőben lévő repülőgépekről. Mert akármilyen szép is az ég, azért egy mélyzöld fenyvesekkel, világosszöld legelőkkel borított, házakkal pettyezett hegyoldallal a LégierőBlogger szerint nem nagyon vetekedhet.
Fenn: a show főszereplői az osztrák közönségnek "testközelből" először bemutatkozó hazai Eurofighterek voltak. Itt az egyik példány a hasát mutatja az elfogási bemutató közben. Szemben a csehekkel, az osztrákok nem adtak a realitásra, IRIS-T-nek nyoma sincs a "készültségi" gépen...
A záporos-zivataros időjárás számos "művészi" fotóháttérről gondoskodott, főleg a csütörtöki napon. Itt a lengyel műrepülő kötelék egyik Orlik(j)a a fájnelen, "somewhere under the rainbow".
A kitűnő osztrák és magyar politikai kapcsolatokkal rendelkező Red Bull "légierejének" csillogó fémszínű P-38L Lightning-ja a vizes beton végén.
A Breitling-team Albái speciális megvilágításban. A magas páratartalom és a felhőfoszlányok jól láthatóvá tették a repülőgépek körüli aerodinamikai jelenségeket. Amikor egy privát cég marketingcélra fenn tud tartani egy "bandányi" Albát, és nem kevés üzemidőt tud biztosítani a roppant veszélyes kötelék-bemutatórepülés biztonságos elsajátításához és a jártasság fenntartásához jópár pilótának - nos, akkor ébred rá az ember fia igazán, hogy tulajdonképpen milyen mélyen van az a légierő, amely alig tud egy-két Albát a levegőben tartani, hogy időről időre halálba küldjön vele néhány embert.
Svájci Hunter-nosztalgia. A típus kétségtelenül a brit repülőgépipar legsikerültebb háború utáni (jet) típusa. Nem volt, még mindig az.
Újabb érdekes fényjáték kíséretében száll le gyakorlásukból a Patrouille Suisse egyik F-5E-je. A svájci légierő jellegzetes típusa láttán ma számunkra a legfontosabb gondolat: vajon utódjául beválasztják-e Helvéciában a Gripent. A brazil tender mellett itt van a típusnak a legnagyobb esélye, és ha kudarcot vallanak, akkor örülni lehet, ha a svédeknek hosszú távon sikerül egyáltalán megoldaniuk a terméktámogatást, de komolyabb képességnövelésre számítani nem nagyon lehet. Nagy üzlet nélkül ugyanis nem lesz miből! Annyit tudni csak, hogy a svájci követelmények nagyon kemények, s a fő rivális Rafale jelentős előnyben van az AESA-integráció terén.
Srófjainak tollvégeivel örvényspirálokat húzva levegőbe emelkedik az olasz repülőkísérleti intézet (Reparto Sperimentale di Volo) C-27J Spartanja. Szemben az üzleti show-kon a gyártó által tartott bemutatókkal, Zeltwegben láthattunk ferde bukfencet és orsót ís a típustól. Azt hiszem n darab bemutató és x darab megrendelés után nem túlzás azt mondani, hogy az eredeti Fiat G-222 design a Spartannal ért be igazán. Persze mi tudjuk jobban...az Ancsa a világ végezetéig is elrepül!!!
Ha nem is a Vörös Báró, de mindenképpen egy Fokker Dr.I Zeltweg fölött. A legnagyobb bánatomra nem sikerült összekomponálnom egy képre egy Wunderwafféval (EF).
Ismét az olasz repülőkísérletiek, ezúttal egy Typhoonnal. 2027-kor szúrta be a gázt, a nap már lebukott a Zeltweg-i medencét körülölelő gerincek mögött, de fény még volt a bemutatóhoz és a fotózáshoz is.
Félelmetes erő lakozik az EJ200-asokban, s a típus alacsony felületi terhelésével együtt ez a tény komoly lehetőségeket ad napjaink közepes-nagy magasságú harcászatában, legyen szó A-A vagy A-G viszonylatról.
A bevezetőben említett háttér egyszerűen mesés! Jó sok meleg jön ki a csöveken!
Napnyugta utáni derengés a gerinc fölött, felhőfoszlányok a vonulatok között, fenyvesek, párakiválás a szárnyvégről, forszázs. "Csak" ennyi fért erre a képre. (Igen! Nagyon ki van vágva...de a benyomás megőrzése számít, nem?)
Az osztrák forgószárnyas közösség császárai, az S-70-esek egyike a tűzoltó demóhoz gyakorol a helyi "hordóval".
Az Alouette III vígan szolgál tovább...vajon lesznek ilyen tartósak a mai utódcégek "műanyag" csodamasinái is?
Az osztrák nép és Eurofightere. Hát, ezt a beszerzést sem szakmai szempontok motiválták...egy ilyen vasat WVR-fegyverzettel fenntartani iszonyatos pénkidobás. Vajon nem szolgált volna a Tigris még vagy 2020-ig? (helyi információk szerint a legnagyobb Mach szám még mindig 1.8-ra van korlátozva).
A holland F-16 demo team gépének legújabb kiadása. A társaságtól szép gesztus volt, hogy csütörtökön repülés után megálltak furgonjukkal a kerítésnél, és az azon túl ázó szpottereknek kiosztottak nem kevés posztert.
Légideszant-művelet osztrák módra (nekik van elég helikopterük hozzá): OH-58-as Minigunnal fedezi az S-70-es leszállását.
Fekete "Dugó" Tamás őrnagy bemutatóra száll fel az elsőnek legyártott magyar Gripennel.
Magyar Gripen az osztrák hegy előterében. Idén ez volt a második dinamikus bemutató külföldön, melyet számos másik követ majd. A prioritások nyilvánvalóak: magyar Gripen gyakorlatra nem megy az idén külföldre. Ősszel lesz Kecskeméten a Lion Effort, mely mögül - azt mondják - fogyóban van a nemzetközi lelkesedés.
Nagy sebességű áthúzás keleti irányba. Ez megy nekünk (Dugó, bocs, te tökéletesen hajtod végre a parancsot, ezzel gond egy szál se)! Egyébként meg nincs pénz. Demózunk orrba-szájba, de a kilógó belű MiG-29-est, amely ahogy nálunk van, nem más, mint egy két lábon járó repülésbiztonsági kockázat, nem lehet kivonni. Napi szinten megy az alkudozás a CAOC-kal, de azért csak kihúzzák a keszibe. Hány esemény kell még, hány azonnali reptilalmat sürgető dolgozat? Egyébkén meg mit akarok én a csehekkel...? Ott volt motiváció, itt meg nincs! Köztudomású, hogy a magyar hajózó éhezik, így aztán 15 emberrel nem lehet keszibe állni!
Csendben létrejött egy generációkon átívelő találkozó is Zeltwegben. Ha ezt Tobak Cica bácsi megérhette volna! Morálhiányban szenvedőknek ajánlom a Pumák földön-égen újraolvasását!
Lufi Wunderwaffe diagnosztikai panel. Ez az Eurofighter most nem megy sehova...
...csak a közelbe, némi manuális, nyikorgó nyomáslétesítés után behúzzák az osztrák EF-ek vadiúj átgurulós hombárjába. (Érdekes, az általunk lesajnált "labancoknak" sikerült ilyet építeniük, nekünk valahogy nem).
A gazdag osztrákok vígan üzemeltetik a használt "roncs" Herky Bird-öket. Teljesen nyilvánvalóan igazolja ez a kép is, hogy annak idején jól tették bölcs vezéreink, hogy elutasították az amerikaiak által ránk sózni kívánt elavult gépeket.
Zord