Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Már késve szól a pacsirtaszó (update 2 - a horvátoknak van!)

2008.12.05. 19:38 | zord | 43 komment

 

Úgy tűnik, egy specifikus területen befejezte az élő embereken folytatott kísérletezést a HM, és a hibás, körülményes beszerzési rendszer (ezúttal helyes) megkerülésével végre működőképes, harcban bizonyított pilóta nélküli repülőrendszert vásárol az afganisztáni magyar tartományi újjáépítő csoport (PRT) számára – ez derült ki az ismét Puli-Kumriban tartózkodó, Szekeres „Trutykóval PRkodó” Imre néhány elejtett mondatából. Bár az együttutazásra lehetőséget kapó média arra sem volt képes, hogy a beszerzés részleteire rákérdezzen, kizárásos alapon biztosra vehető, hogy a Honvédség az Elbit Skylark I-es UAV-it kapja meg, miután a nyílt eljáráson 2006 decemberében győzelmet arató „lengyel” WB Electronics senki által nem használt Sofar UAV-je kudarcot vallott. 

(081208 hétfőn megerősítették „egy közel-keleti országból” számomra, hogy a típus valóban Elbit Skylark I; kiderült az is, hogy Afganisztánban Szekeres nem magától, hanem egy dícséretre méltó közszolgálati újságíró kérdésére bökte ki, hogy beszerezték a gépeket). 

Le Bourget 2007: az izraeli kiállítási területen a legsikeresebb "over the hill" UAV, a Skylark I (fent), és nagyobb Skylark II. Ez utóbbi kategóriára (rmax~100km) is van magyar követelmény, a felderítő zászlóalj számára.

A javarészt ismeretlen, de minden bizonnyal ostoba, merev szemponrendszer szerint operáló beszerzési apparátus miatt 2007 első féléve helyett 2009 második félévében nyernek önálló felderítő UAV-ket a missziós katonák. Lehet magyarázkodni, de a tények makacs dolgok: majd három évvel késik egy ma már alapvetőnek tekinthető képesség, mely az erők megóvásának kiemelt eszköze lehet; ez a hiányosság hozzájárult a force protection nem kellő színvonalú megvalósulásához, és két magyar tűzszerész katona halálához. Ez akkor is igaz, ha bizonyos információk szerint a Bundeswehr időről-időre biztosít a magyaroknak UAV-lefedettséget a hadműveleti területen. 

Farnborough 2008: az Elbit UAV-i "kötelékben repülnek" az izraeli cég standján. Alul a Skylark I.

Nem vagyok híve a kiszervezésnek, de szerintem a teljes eddig ráfordított összeg és erőfeszítés töredékéből egy privát cég megoldotta volna ezt a kérdést a PRT számára.

2007 augusztus, kecskeméti repülőnap: a HM FLÜ még büszkén mutogatta a nagyérdeműnek a Sofart.

Érdemes visszaolvasni a 2007-es Air Power értékelésemet, amiben ujjongok a Sofar-ok beszerzésével megjelenő képesség felett és levonni a tanulságot, hogy papíron sok minden lehet szép, de az még távolról sem jelent működő haditechnikát a fronton.

2007 december, C+D fegyvershow: a Sofar még tartja magát, mígnem 2008 nyarán a nyilvánosság előtt is kiderül, hogy megbukott.

Zord

Hogy mennyire nem vagyunk a spiccen, arra rávilágít, hogy a (magyar után tíz évvel NATO-hoz csatlakozó...) horvát haderőben már rendszerben áll a Skylark I. Az alábbi képeket idén májusban Károlyvárosban (Karlovac) készítettem, a hagyományos ünnepi szemle során.

Mercedes terepjáró a pacsirta platformja. A háromlábún az adatközlő antenna látható. Jobbra a hordozó hátizsák, ha az kell éppen.

A törzs-szárny alatti gondola orrában elhelyezett szenzortornyot a földön textil kotonnal védik a portól.

Míg a Skylark új beszerzés, a horvátok a honvédő háború óta használnak UAV-ket. Ez itt a szintén izraeli beütésű M99 Bojnik.

 

 

Címkék: hungary uav croatia horvat skylark sofar afganisztan prt elbit pilota nelkuli m99 bojnik

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr13806408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liverbird · http://htka.hu 2008.12.06. 02:56:14

Ömm, lehet, hogy csak nekem maradt ki, de konkrétan miért bukott meg a Sofar?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.12.06. 09:19:43

Erről a buktáról én sem hallottam semmit, jó lenne ennél többet is megtudni! Senki nem írt egy sort sem erről, itt meg mintha lefutott dolgokról lenne szó.

ZIP 2008.12.06. 11:06:46

Hallottam 1-2 Magyar UAV cégről / fejlesztésről is, azokról tud valaki konkrétabbat?

zord 2008.12.06. 11:22:37

www.mno.hu/portal/574700?searchtext=Sofar

Egyébként aztán az is felmerült, hogy a NATO által kijelölt sávban dolgozó adatvonal (melyre ma még mindenki szarik), melynek ígérete sokat nyomott a latba a SOFAR kiválasztásánál, a cspatpróbákon nem működött.

Zord

Tacsk0 2008.12.06. 20:41:39

Szánalmas ez az MHSz modellező szakkör szintre süllyesztett katonásdi. Szerintem nincs értelme olyan UAV-nak, ami nem tud legalább egy tevegelő ládent nekirepüléssel megsemmisíteni! Nem értem miért nem inkább egy nagyobb dologgal próbálkoznak a honvédségnél, ami egyszerre tud többféle kamerát vinni, netán még egy Hellfire-t is, órákig megy és fellőhető egy GAZ-66-osról vagy nagyobb 6x6-osról. Annyira fontos, hogy villanygép legyen?

zord 2008.12.06. 22:45:42

Egyértelmű, hogy kell nagyobb cucc is, de azért ezek a "mini", "over the hill" "backpack" UAV-k is nagyon hasznosak, csak tudni kell, hogy mire. Mondjuk körözget a tábor felett, és a szenzor operátor figyeli vele a környező utak, utcák forgalmát, stb. Van egy pár szemed, nem az utcán (sebezhetően!!!!), nem az őrtoronyban (korlátozott látószöggel), hanem a magasban, tetszőleges helyen!
Az igazság az, hogy nehéz kategorizálni, nem is biztos, hogy a felderítő fegyvernemhez sorolnám, sokkal inkább a szakasztól a századig (~) különböző szárazföldi fegyvernemi alegységek önálló felderítési lehetőségeit kiterjesztő eszköznek.
Egy biztos: sokat jelenthet az infója, nagyon megnehezíti az ellenség dolgát. Gondoljunk csak bele, hogy ha lenéz rád egy UAV, akkor bizonyos fedezékek mögé nem tudsz elbújni, melyek a "vízszintes" felderítés elől még elrejtettek.
Láttam a zsidóknál több ilyen videót, gyakorlás és valós helyzet (Gáza, Libanon, stb.) közben, és nem férhet kétség hozzá, hogy mennyire kibővíti a lehetőségeket.

Zord

mapex 2008.12.07. 08:25:49

Nem légierővel kapcsolatos a kérdésem, de most láttam a HM oldalán hogy Afganisztánban már Humvee-kel nyomják a katonák. Ezeket megvettük, vagy csak kinti használatra kölcsön kaptuk az amcsiktól?

gepida 2008.12.07. 08:55:01

Haditechnikai Intézet történetét megiró könyvben (200 oldal) egy fejezet foglakozik a magyar UAV fejlesztésekkel.
Csak érdekeségként volt olyan nagyobb típus, amit pilótás berepülésre is átalakítottak.

www.kalasnyikov.hu/dokumentumok/thkonyv.pdf

samoth 2008.12.07. 13:21:29

"Afganisztánban már Humvee-kel nyomják a katonák"
Ha már használjuk a Humwee-kat, meg van AMRAAM-ünk is, akkor teljesen logikus döntés lenne a KUB-ok felváltására az SL-AMRAAM, hiszen ez a két eszköz kombinációja.

en.wikipedia.org/wiki/Image:AIM-120_AMRAAM_P6230147.JPG

Bár a magyar logikát követve egy VL-Mica valószínűbb, hiszen az kisebb teljesítményű, harcban soha nem volt kipróbálva, csak néhány ország rendszeresítette, Magyarországon sincs rendszerben semmilyen összetevője és drágább is.

Tacsk0 2008.12.07. 20:15:00

> Afganisztánban már Humvee-kel nyomják a katonák. Ezeket megvettük, vagy csak kinti használatra kölcsön kaptuk az amcsiktól?

Tacsk0 2008.12.07. 20:17:27

> Ha már használjuk a Humwee-kat, meg van AMRAAM-ünk is

molnibalage 2008.12.07. 22:51:02

SA-6 és "új" szó egy mondatban kicsit furán hat. Honnan szerzel újat? Max. felúítottat valamenyik raktáról szerintem.

samoth 2008.12.08. 10:03:34

KUB-ok még itthon bírják vagy 2-3 évet, esetleg még ráhúzhatnak ugyanennyit, bár szakmailag nehezen indokolhatóan túl hosszan lenne akkor már rendszerben, de újabb példányuk beszerzése is pénzbe kerülne, akárcsak az SL-AMRAAM. 2-5 év alatt pedig simán véget ér a válság is. Azért is kedvező SL-AMRAAM, mert az AMRAAM rendszerben áll, így a háttérinfrastruktúra megvan, csak a darabszámot kellene növelni. A patriot meg egy teljesen más kategória.

stonefort 2008.12.08. 10:14:35

Molni, a lengyelek már kísérleteznek azzal, hogy a Kub-ra amerikai rakétát integráljanak.

samoth 2008.12.08. 11:46:19

Találtam a Wikin egy érdekes dolgot a lengyel KUB-nál:
Idézem:
"There's a Polish-Hungarian modernization program in the works."
Link:

en.wikipedia.org/wiki/Polish_Land_Forces_(Equipment)#Equipment
Érdekes

Ja, meg a magyarnál is van. Ez egy már lefutott program lehet, vagy egy új?

samoth 2008.12.08. 11:47:32

Rossz lett a link. még1x:

en.wikipedia.org/wiki/Polish_Land_Forces_(Equipment)#Equipment

molnibalage 2008.12.08. 11:52:53

"Molni, a lengyelek már kísérleteznek azzal, hogy a Kub-ra amerikai rakétát integráljanak."

Na ja. De az nem Kub rakéta... Az AIM-7 vagy más a terv? Azért az Kub kinemaitkai értékei nem olyan rosszak szerintem.

Tacsk0 2008.12.08. 14:10:31

> SA-6 és "új" szó egy mondatban kicsit furán hat. Honnan szerzel újat?

molnibalage 2008.12.08. 14:28:42

"Az oroszok gyártanak BUK néven új rakétát, ami egyben rátehető a régi Kub kilövőre, de olyan modern, hogy reptében a legyet is (ha hinni lehet a marketingszövegnek)"

Csak akkor nem kéne esetleg a radarját is megvenni? Mert a kettő között cirka 20 év van. Szóval a raketta mehet a régi kilövőre, de talán kellene valami ami vezérli is. Vagy nem?

tbarak 2008.12.08. 15:34:02

Sziasztok

Amennyire ki bírtam bogozni a neten a Sofar is izraeli volt, ezek után tényleg érdekes lenne, hogy mi volt velük a baj.

MHSZ:Azért ha megnézel róluk, meg az általuk készített képek közül néhányat, akkor azért ez messze az MHSZ technika feletti.

zord 2008.12.08. 15:42:30

Kub Buk közötti átmenet is érdekes...a teljs felváltásnak az unió halála elejét vette. De eleve volt átjárás a két rendszer között (Kub M4). Beraktak a Kub ütegbe egy Buk indító járművet. Ezáltal két célcsatornás lett a rendszer, amit még mindig a SZURN szolgált ki felderítés terén. Aztán a Buk megkapta az oldal- és helyszöget, távolságot, ráfodult és elvégezte az elfogást a saját clmegvilágító loktorával.

Tacsk0 2008.12.08. 18:14:19

> Amennyire ki bírtam bogozni a neten a Sofar is izraeli volt

exi 2008.12.08. 23:34:49

Lehet laikus a kerdes,de mennyire konnyi UAV-okat radaron eszrevenni ? Persze valtozo nagysaguak,de azert meg igy is nevetsegesen kis felulettel aldotta meg oket a jo mernokseg.

udv,exi

Tacsk0 2008.12.09. 10:02:18

Ezeket a piciket valószínűleg igen nehezen, mert 70-200 méter közötti a csúcsmagasságuk, vagyis a legtöbb radarnak alacsonyan van, visszaverő keresztmetszettől függetlenül.

Igazából az UAV-nak nem a radar a fő ellensége. Ezeket a gépeket csak jó időjárási körülmények között lehet bevetni egyelőre, így az automata optikai érzékelőkkel lehet a legjobban kiszúrni őket.

Amúgy a múltkor az irániak beküldtek egy UAV-ot egy CVN fölé és utána az al-jazeerán dicsekedtek a felvételekkel.

zord 2008.12.10. 16:51:26

Azért ne ájuljunk el az ajándék Hummerektől se:

edition.cnn.com/2008/US/12/09/us.iraq.ieds/index.html?iref=werecommend

Vajon van ember a HM-ben aki észrevette, hogy van olyan, hogy MRAP?

Zord

MagyarországKatonái · http://www.civilekahonvedelemert.hu/ 2008.12.11. 00:43:34

Valószínűleg, de rögtön azt is, hogy az nem "ingyé" van.
Gondolom várunk addig vele, amíg autóban is felrobban pár magyar katona.

zulu74 2008.12.11. 08:16:05

Amatőr kérdés következik, ne lőjjetek:
Minek kellettek ezek a "Humweek" nekünk?
Januártól harcoló alakulattal is képviseltetjük magunkat (ha az értesülésem helyes), emiatt kellenek ezek a terepjárók?
BTR miért nem jó? Azt egy kicsit nehezebb felrobbantani, ha jól sejtem.
Kell a panoráma ablak a fiúknak?:)

zord 2008.12.11. 09:40:21

A Mercedes terepjárókkal összehasonlítva természetesen jelentő előrelépés minden téren, különös tekintettel arra, hogy ezek Humweek megerősített védelemmel rendelkeznek.
A fentihez persze illene hozzátennem, hogy sajnos a védelem fokozása mindig kompromisszum...ezek a Hummerek sem olyan fürgék, mint "sima" társaik, bár úgy tudom ennek kompenzálására kaptak pluszteljesítményt...az is köztudott, hogy a MRAP-ok (van egypár típus) marha nehezek, ami a hiányos infrastruktúrájú országokban jelentős korlátozásokat jelenthet. Sajnos nem egy olyan halálos baleset is előfordult a MRAP-al az amerikaiaknál, aminek volt köze az út és jármű közti finoman szólva "inkompatibilitáshoz".
Szumma szummárum, azt kell adni a katonának, ami egy adott helyzetre jó. Ha az őrjárat olyan úton megy, ami bírja a MRAP-ot, menjenek azzal élvezve a nagyobb védelmét...ha nem, menjenek Humwee-vel....aztán Afgánban előbb-utóbb úgyis ki kell szállni a járműből és gyalog menni...
(Megjegyezném, hogy igazából nem értek a témához, csak annyit, amit Irak és Afganisztnán külpolos kezelése kapcsán itt-ott pl. Army Times olvastam).

Zord

Tacsk0 2008.12.11. 18:51:32

> BTR miért nem jó?

zord 2008.12.15. 10:22:04

Ha valaki olvasta a mai MN-ben a témával kapcsolatos cikkemet, akkor abban láthatott egy "klasszikus" , de ettől függetlenül "vérciki" sajtóhibát. A Skylark-szerződés természetesen nem milliárd, hanem millió eurós nagyságrendű. Elnézést kérek a HM-től, az Elbittől és mindenkitől. Pontosítás a holnapi számban!

Zord

Gepida 2008.12.17. 17:33:15

Igazából a magyar Szojka UAV hadrendbe (nem) állítása is megérne egy cikket. 1994-95-től húzódik a project, több variánst is teszteltek (plussz műszereket). 2007-es Kecskeméti airshown egyik szakemberrel beszélgettem, aki szerint magyar cégek gond nélkül tudnák gyártani a Szojka UAV-okat. 20 kg-os hasznos terhelésbe sok kamera és műszer belefér....

zord 2008.12.18. 12:47:05

Főleg manapság mennyi belefér a 20 kg-ba! A platform adott, ebben nincs azóta se lényegi újdonság...az irányítórendszert meg kell venni a teljesen autonóm repüléshez és "kész". Na persze ez is több százmilliós tétel, de már lenne képesség és nem nyammognánk itt! Azt mondom a NAGY MAGYAR VÉDELMI ELITNEK: nézzetek a csehekre, ők használják, mi meg nem. Ennyi! Egy NAGY NULLÁT RAKTATOK LE AZ ASZTALRA! (és ha még csak erről lenne szó).

zord 2009.01.04. 23:05:49

Szerbeknél (!) is izraeli UAV:

(1999-ben, amikor mi beléptünk a NATO-ba, a szervezet még őket bombázta, nem lassultunk be egy kicsit azóta?)

DATE:16/10/08

SOURCE:Flight International

Serbians go to Israel for Orbiter unmanned air vehicle training

By Arie Egozi

Serbian soldiers are expected to arrive soon in Israel for training to operate an Orbiter unmanned aircraft system (www.aeronautics-sys.com/?CategoryID=254&ArticleID=169) to be supplied by Aeronautics (www.aeronautics-sys.com/) for $700,000 and delivered soon after training is complete.

There are three variants of the flying wing-shaped unmanned air vehicle.

Orbiter-1 is 1m (3.3ft) long with a 2.2m wingspan, 2-3h endurance, maximum take-off weight of 6kg (13.2lb) and maximum altitude of 18,000ft. It can carry a day or night payload.

Orbiter-2 is undergoing test flights. It has the same fuselage but a 3m wing and 5h endurance.

Orbiter-3 is still in development. It will have a larger volume fuselage, 3.6m wingspan and 6-8h endurance. A Controp-developed 3kg electro-optical payload will have an integral laser pointer.

img374.imageshack.us/img374/1443/serbuavhh5.png
© Aeronautics

Serbian newspaper reports have quoted the country's defence ministry as saying 10 "small" UAVs have been acquired, and that a tender for "more serious" UAVs is expected. Serbia is known to have evaluated Elbit Systems' backpackable Skylark, and there has been some prototype testing of locally designed UAVs.

Serbia's ambitions to acquire UAV capabilities come as tension persists over the status of Kosovo, the largely ethnic Albanian province that declared independence from Serbia earlier this year and has since won recognition by several European countries, including neighbouring Macedonia and Montengro.

Gepida 2009.01.05. 14:34:32

Szerbek is fejlesztettek közepes UAV-ot VBL-1000-es (vagy IBK-2004-es) néven. 2005-ös Parthner kiállításon ki is állították

www.airserbia.com/video/display/12/UAV-IBL2004

Vajon hadrendbe is állították?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.04. 00:30:55

A SOFAR magyar Wikipédia oldalára egy ismeretlen rászerkesztett, hogy ezeknek a drónoknak a rendszeresítése nem történt meg. Tudunk erről valamit?

zord 2009.03.04. 13:51:19

@KGyST:

A fenti anyag erről szól.

Zord

zord 2009.07.23. 15:06:42

Erre az eseményre is "elfelejtett" meghívni a HM:

www.honvedelem.hu/cikk/0/15820/hajduhadhaz_pilota_nelkuli_repulogep.html

Már másfél éve nem kapom a heti meghívókat...nyilván véletlenül.

Zord

Gepida 2009.07.24. 09:26:57

A magyar fejlesztésű UAV, a BHE-03-as után India és Indonézia is érdeklődik...

repulnijo.hu/2009/06/09/nevado-palyazat-az-elso-magyar-robotrepulogepre/

zord 2010.02.24. 19:08:43

Érdemes megnézni, hogy egy jóval komolyabb kategóriában a lengyelek milyen időtávlattal számolnak beszerzéstől az afganisztáni bevetésig:

www.flightglobal.com/articles/2010/02/22/338609/poland-picks-aeronautics-aerostar-for-urgent-uav-deal.html

Zord

Cupi79 2010.02.24. 22:07:42

Sziasztok!Ki tudja,miért nincs a hungarocontrolon megjelenítve a holnapra megigényelt repülési tervek?Köszi!

zord 2010.02.25. 00:05:42

@Cupi79:

Hát elég sok fejes van most nálunk a Duna-csúcs miatt, szóval lehet, hogy a titkosok intézkedtek. Ilyet még én se láttam, szóval nem hiszem, hogy elfelejtették felrakni, egyszerűen lehet, hogy nem rakhatták most fel.

Viszont ha ez igaz, akkor talán réskitöltők is vannak kirakva, lérak tűzrendszer is van és CAP-olnak is a Gripenek??????????????

Zord
süti beállítások módosítása