Úgy tűnik, egy specifikus területen befejezte az élő embereken folytatott kísérletezést a HM, és a hibás, körülményes beszerzési rendszer (ezúttal helyes) megkerülésével végre működőképes, harcban bizonyított pilóta nélküli repülőrendszert vásárol az afganisztáni magyar tartományi újjáépítő csoport (PRT) számára – ez derült ki az ismét Puli-Kumriban tartózkodó, Szekeres „Trutykóval PRkodó” Imre néhány elejtett mondatából. Bár az együttutazásra lehetőséget kapó média arra sem volt képes, hogy a beszerzés részleteire rákérdezzen, kizárásos alapon biztosra vehető, hogy a Honvédség az Elbit Skylark I-es UAV-it kapja meg, miután a nyílt eljáráson 2006 decemberében győzelmet arató „lengyel” WB Electronics senki által nem használt Sofar UAV-je kudarcot vallott.
(081208 hétfőn megerősítették „egy közel-keleti országból” számomra, hogy a típus valóban Elbit Skylark I; kiderült az is, hogy Afganisztánban Szekeres nem magától, hanem egy dícséretre méltó közszolgálati újságíró kérdésére bökte ki, hogy beszerezték a gépeket).
Le Bourget 2007: az izraeli kiállítási területen a legsikeresebb "over the hill" UAV, a Skylark I (fent), és nagyobb Skylark II. Ez utóbbi kategóriára (rmax~100km) is van magyar követelmény, a felderítő zászlóalj számára.
A javarészt ismeretlen, de minden bizonnyal ostoba, merev szemponrendszer szerint operáló beszerzési apparátus miatt 2007 első féléve helyett 2009 második félévében nyernek önálló felderítő UAV-ket a missziós katonák. Lehet magyarázkodni, de a tények makacs dolgok: majd három évvel késik egy ma már alapvetőnek tekinthető képesség, mely az erők megóvásának kiemelt eszköze lehet; ez a hiányosság hozzájárult a force protection nem kellő színvonalú megvalósulásához, és két magyar tűzszerész katona halálához. Ez akkor is igaz, ha bizonyos információk szerint a Bundeswehr időről-időre biztosít a magyaroknak UAV-lefedettséget a hadműveleti területen.
Farnborough 2008: az Elbit UAV-i "kötelékben repülnek" az izraeli cég standján. Alul a Skylark I.
Nem vagyok híve a kiszervezésnek, de szerintem a teljes eddig ráfordított összeg és erőfeszítés töredékéből egy privát cég megoldotta volna ezt a kérdést a PRT számára.
2007 augusztus, kecskeméti repülőnap: a HM FLÜ még büszkén mutogatta a nagyérdeműnek a Sofart.
Érdemes visszaolvasni a 2007-es Air Power értékelésemet, amiben ujjongok a Sofar-ok beszerzésével megjelenő képesség felett és levonni a tanulságot, hogy papíron sok minden lehet szép, de az még távolról sem jelent működő haditechnikát a fronton.
2007 december, C+D fegyvershow: a Sofar még tartja magát, mígnem 2008 nyarán a nyilvánosság előtt is kiderül, hogy megbukott.
Zord
Hogy mennyire nem vagyunk a spiccen, arra rávilágít, hogy a (magyar után tíz évvel NATO-hoz csatlakozó...) horvát haderőben már rendszerben áll a Skylark I. Az alábbi képeket idén májusban Károlyvárosban (Karlovac) készítettem, a hagyományos ünnepi szemle során.
Mercedes terepjáró a pacsirta platformja. A háromlábún az adatközlő antenna látható. Jobbra a hordozó hátizsák, ha az kell éppen.
A törzs-szárny alatti gondola orrában elhelyezett szenzortornyot a földön textil kotonnal védik a portól.
Míg a Skylark új beszerzés, a horvátok a honvédő háború óta használnak UAV-ket. Ez itt a szintén izraeli beütésű M99 Bojnik.