Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

A térség élcsapata - Aviano

2008.11.28. 09:00 | zord | 26 komment

A riportútról készült videó megtekinthető itt: 

Aviano – a térség élcsapata (F-16C-40 40T7, CCIP gépátvétel, indítás, gurulás) 

A légierő lényege, hogy nem ismer határokat. Mégis, amikor regionális túránkat terveztük az idén, úgy gondoltam, hogy megkerülhetlen alakulat az Észak-Olaszországban, Avianóban állomásozó amerikai 31. vadászezred. Annál is inkább, mert a nagyhatalom egyetlen permanens, és azonnal bevethető eszköze a térségbeli feladatokra. Bár repült technikája nem tartozik a legfiatalabbak közé, a folyamatos modernizáció és a stabil, magas szintű repülőkiképzés révén szerintem ez a régió legütőképesebb harcászati repülőalakulata. Október 1-én az 555. század vendégei voltunk Stonefort és Devil kollégákkal. Első körben egy fotósorozat arról, hogyan is indul itt egy feladat.

A század, mely akár 15 centért átttöri a falat...

Tyler "8-Ball" Guenzel százados szekrényéből kiemeli a Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) megjelenítőrendszerrel felszerelt sisakját. 

A fekete biliárdgolyóról elnevezett tiszt agresszorszerepre (red air) készül. Ugyanezt adta elő szeptemberben Magyarország felett is, Gripenek ellen, a CRC Silvershark OPEVAL ellenőrző gyakoltán, melyhez a 31-esek nyújtottak vörös támogatást (Nickel 51, Python 51).

A század az egyik beépített, NATO-szabvány megerősített beton repülőgépfedezékben került elhelyezésre. Itt vannak az öltözők, a life-support itt dolgozik az egyéni felszereléseken, és itt tartják az eligazításokat is. A helységben korlátozás nélkül fotózhattunk.

A folyosó a kijárathoz. Ma már szokatlan a hidegháborús szintű védettség.

A századtól Guenzel gyalogosan tette meg az utat a gépéhez. Jó helyen van a század, vagy jó helyen (Z-17 apron) áll a gép?

Ez sem mai csóka: 89-2039. Guenzel gépén még nem hajtották végre a CCIP-programot. A Block 40-es 16-os utolsó saját konfigurációját 40T7-nek hívják.

Papírmunka.

Néhány perc a műszakiakkal indítás előtt. Sietségnek nyoma sincs.

Lépcsőút a kabinba. Jól látható a Block 40-esek jellegzetessége, a korai holografikus HUD, melynek eredeti (ma már alig használt) funkciója a LANTIRN navigációs konténerének FLIR-je által alkotott kép megjelenítése volt terepkövető repüléshez (a vele integrált TF-radarral együtt).

Háttérben a mission tartalék gépe, az ezredparancsnoki 89-2001, mely a jelenleginél sokkal látványosabb festéssel is szerepelt már. Akárcsak Guenzel gépén, a törővégen lévő day-glo naranccsal festett, RCS-növelő Sidewinder-makett különbözteti meg közelharcban a rablót a pandúrtól. Valahogy kell, ha kék és veres azonos típussal repül!

Semmivel sem összetéveszthető a JHMCS ellenzője. A százados meghúzza a vállhevedereit, mielőtt belecsapna a húrokba.

Indítás. A műszaki figyeli kormányfelületek kitéréseit az FCS-teszt során.

Kigurul a 039-es az állóhelyről. Háttérben a küldetés egyik kék szereplője és egy megerősített repülőgép fedezék (HAS), benne egy 16-ossal. Avianoban ma már nincs külön A-A és A-G gyakrep. Egy felszállás során van ez is, az is. Minden go-ban van egy-egy vörös géppár, ők gondoskodnak a fenyegetésről, imitált fegyverzettel, pl. Alamo Charlyval.

Konfiguráció: egy törzspótos, két day-glo narancs festésű RCS-növelő Sidewinder test, egy CATM-9M imitátor, és egy URITS-konténer.

Ez utóbbi (USAFE Rangeless Instrumentation Training System), mely a repülés során nagy precizitással (vízszinte 0,7m, függőleges 1,7m, sebesség 0,05 m/sec, dőlésszögek 0,5 fok)határozza meg a gép helyzetét, státuszát és ezt az információt továbbadja a földi állomásra, illetve a többi URITS-hordozónak egy L 1,3-1,4 v. 1,7-0,8 GHz,illetve S-sávú (2,2-2,4 GHz) adatvonalon. GPS-vevő mellett van benne saját inerciális egység és önálló air data szenzor, valamint cserélhető flash-adathordozó.

 

Irány a várakozási pont, majd a levegőég.

Zord

Ui: A század folyosóján nem más, mint Robin Olds szelleme kísért.

1990-ben ezt a saját kézzel írt levelet tette amellé a csomag mellé, melyben egy kis harangot küldött az 555-ös utódoknak. A harang Ubonban a bárban volt kifüggesztve, és az kondíthatta meg (pilóta vagy fegyveroperátor) aki leszedett egy MiG-et. (Mu)Stache Olds négyszer szólaltatta meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr26759195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gerus 2008.11.28. 17:59:25

Én eddig azt hittem Aviano, valahol dél-olaszba van. Most nézem csak, nincs is messze, itt van szlovén határ túloldalán. 1/2 óra ?

Tacsk0 2008.11.28. 18:13:34

Velencében egyes low-end kajáldák sokáig az Aviánoban diszkont áron vett csempész grillcsirkét árulták, szóval nem egy nagy távolság se onnan, se a magyar határtól.

A különös az, hogy a város neve ősi, nem a repülőtér miatt kapta, hanem eleve Aviano volt.

zord 2008.11.28. 21:10:15

Aviánói Márk:

www.karpatinfo.net/article2225.html

Nehogy má' a sztorinak ne legyen magyar vonatkozása!!!! :-)

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.11.29. 13:54:20

Őőő

ilyen utazásokba hogyan lehet beszállni? Ez sajtós happening?

Robcsi 2008.11.30. 19:48:05

Tudom, hogy nem ide tartozik, de Zord Gabi ma lett apa! Gratulálok neki, és sok boldogságot a kicsihez!

Bird 2008.11.30. 21:57:26

Gratulálok! :)

Tacsk0 2008.11.30. 23:12:21

Gratulálunk!
... és minden légijárművet gyorsan zárjanak el előle, mert biztos repülni tudna a boldogságtól 8-)

GSF 2008.12.01. 08:10:57

Gratulálok!

gepida 2008.12.01. 10:22:28

Gratulálunk!

A pilóta nagy szatyrokkal száll be az F-16-osba. Az egyikben valószínűleg a JHMCS, a másikban vajon mi lehet?

Devil 505 2008.12.01. 14:41:55

Helló Gepida!

A kék a sisakzsák, a feketében különböző dokumentáció van, a gép papírjai, térképek, stb. Azon a képen is látszik egyébként, ahol az operation pultnál állnak a hajózók.

Üdv: Devil

tothtomi 2008.12.01. 17:26:58

Gratulálok!

Liverbird · http://htka.hu 2008.12.01. 18:00:20

Én is gratula!

gepida 2008.12.01. 19:41:36

Köszi Devil!

zord 2008.12.02. 01:46:29

Nagyon köszönöm a jókívánságokat! Zsófika és édesanyja, Rita jó egészségnek örvend, szerdán hozom őket haza. Most még egy kis lazulás, könnyed italozgatás, de holnap megrepülöm a seprű, partvis, és porszívó típusokat, hogy tisztaság fogadja őket...

Zord

Bird 2008.12.02. 08:21:55

Életed utolsó nyugodt napját éled.... ;) (két gyermekem van... :D:D)

molnibalage 2008.12.02. 10:28:31

"Most még egy kis lazulás, könnyed italozgatás, de holnap megrepülöm a seprű, partvis, és porszívó típusokat, hogy tisztaság fogadja őket..."

Gratula, tőlem is! Micsoda csapásmérő triumviráus. Ehhez képest egy F-111F, F-15E, F-16C vegyes kötelék kismiska. :)

mapex 2008.12.02. 16:11:02

Gratulálok Zord!

Bobby Baccala 2008.12.03. 00:14:45

zord

akkor még szebb lesz az idei karácsonyotok :)

zord 2008.12.31. 21:00:06

Gondoltam ez ide tartozik: aláírták a papírokat az F/A-50 fejlesztésére.

www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2008/12/116_37021.html

Érdemes a végén lévő megállapításokon elgondolkodni. "EDDIG ÉS NE TOVÁBB" - ez jut róla eszembe.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.01. 12:25:38

Hogyan kell érteni az utolsó sorokat amire felhívod a figyelmet? Nekem nem tiszta. A jenki milyen alapon szól bele, hogy egy koreai fejlesztésű gép exportverziójába, hogy mi kerül bele?

stonefort 2009.01.01. 14:07:40

Molni, nagyon egyszerű a dolog. JOGUK van beleszólni, mégha ez egyeseknek nem is tetszik. A T-50-es fejlesztése során a dél-koreaiak megkaptak egy sor komplett fedélzeti rendszert, technológiát, amit az amerikaiak a saját pénzükből fejlesztettek ki. Nem érdekük, hogy az export piacon megjelenjen egy olyan típus, amely egyrészt konkurenciát jelent, másrészt az LM és a többi amerikai beszállító cég már kisebb mértékben részesedhet a haszonból. Az oroszok is szeretik fenntartani a jogot az általuk tervezett gépek külföldi módosítása esetén, és mindig szankciókat helyeznek kilátásba, ha kihagyják őket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.01. 20:29:20

Ja, hogy erről eddig nem volt szó. Így semmi meglepő sincs ebben.

zord 2009.01.02. 11:53:42

A T-50-es közös projekt, ezt biztosan tudjuk. Hogy kinek mihez van joga, azt azért nem nagyon tudjuk. Mindenesetre az biztos, hogy az amerikai (és valóban mások is, csak azok legfeljebb nincsenek kellő erőpozícióban) az érdekei alapján bármit megtesz, ha van rá joga, ha nincs.
Én azt látom, hogy összehoztak egy potensnek ígérkező platformot, ami más egyéb (pl. európai) próbálkozással szemben ideális váltótípusa lehetne az F-5-nek (és egyébként is, a LIFT-ben, az F-en van a hangsúly), de egyre inkább úgy tűnik, hogy az amerikaiak azt már nem szeretnék, ha ez Dél-Korea határain túl is sikert érne el, pláne, hogy "önálló életre keljen". Megkockáztatom, hogy ha ez nem így lenne, akkor az EAE már megrendelte volna a T-50-est az F-16E/F alá, és nem rágódna annyit (vs M346).
Nekem azért az volt az érzésem Szacsonban, hogy csak idő kérdése, hogy ezek mikor lépik át a saját árnyékukat. Az USA és nagy cégei nem lesznek örökké abban a pozícióban, hogy számukra aránytalanul kedvező ügyleteket kössenek, feltételeket diktáljanak. Dél-Koreát sokáig úgy kezelték, mint az Ázsia-Csendes-óceán térségben lévő egyik proxijukat, aminek fejlesztéséhez ők adták a tőkét, a helyiek meg az olcsó munkaerőt. Ez a kép lassan változóban van. Dél-Korea már messze nem csak az USA felé van bekötve és kül- és védelempolitikai ambíciói túlmutatnak az országegyesítésen. Bármilyen furcsa is, de földi radar témákban az orosszal van komoly együttműködés, és ezzel el is érkeztünk egy stratégiai furcsasághoz, miszerint az összes nagyhatalmi játékos közül a jelenlegi és jövőbeli helyzetben úgy tűnik, egyedül Oroszországnak fűződik érdeke egy "koreai középhatalom" virágzásához. Ez (főként, ha Phenjantól a sokmilliónyi koldus mellé örököl némi nukit is) természetesen akaszt Kínának, Japánnak és már nem lesz az USA "megbonthtatatlan" szövetségese sem. Értelemszerűen ebből következik, hogy kik azok, akiknek nagyon nem érdeke a koreai országegyesítés.
Amíg nem jártam ott, nem gondoltam volna, hogy Korea ekkora potenciális tényező, de miután szép nagy körutat tettem ott, és beszélgettem okos emberekkel, azért leesett a tantusz, hogy többről van szó, mint "az egyik kistigrisről".

Az orosz beavatkozás jó hogy felmerült, mert szerintem az ő érdekérvényesítésüknek esett konkrétan áldozatul a DR Rt. Egyszer majd össze lehetne hozni a dátumokat, de körülbelül akkortól nem kaptak megrendelést a HM-től, hogy Moszkvában nagyjaink valami OEM-elismerő papírt aláírtak az ottani elvtársakkal. Meg talán szóban is megegyeztek valamiről. És akkor jött be a Solar kft. és közvetítette ki a melót az MVZ-nek. Game Over. Ez a tietek magyarok, BONTÁS!

Zord

samoth 2009.01.02. 18:25:43

Ha már F-16, és társai. Miből lesz a cserebogár:

www.aerospaceweb.org/question/planes/q0236.shtml

A boeing modell ritka randa.
süti beállítások módosítása