A riportútról készült videó megtekinthető itt:
Aviano – a térség élcsapata (F-16C-40 40T7, CCIP gépátvétel, indítás, gurulás)
A légierő lényege, hogy nem ismer határokat. Mégis, amikor regionális túránkat terveztük az idén, úgy gondoltam, hogy megkerülhetlen alakulat az Észak-Olaszországban, Avianóban állomásozó amerikai 31. vadászezred. Annál is inkább, mert a nagyhatalom egyetlen permanens, és azonnal bevethető eszköze a térségbeli feladatokra. Bár repült technikája nem tartozik a legfiatalabbak közé, a folyamatos modernizáció és a stabil, magas szintű repülőkiképzés révén szerintem ez a régió legütőképesebb harcászati repülőalakulata. Október 1-én az 555. század vendégei voltunk Stonefort és Devil kollégákkal. Első körben egy fotósorozat arról, hogyan is indul itt egy feladat.
A század, mely akár 15 centért átttöri a falat...
Tyler "8-Ball" Guenzel százados szekrényéből kiemeli a Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) megjelenítőrendszerrel felszerelt sisakját.
A fekete biliárdgolyóról elnevezett tiszt agresszorszerepre (red air) készül. Ugyanezt adta elő szeptemberben Magyarország felett is, Gripenek ellen, a CRC Silvershark OPEVAL ellenőrző gyakoltán, melyhez a 31-esek nyújtottak vörös támogatást (Nickel 51, Python 51).
A század az egyik beépített, NATO-szabvány megerősített beton repülőgépfedezékben került elhelyezésre. Itt vannak az öltözők, a life-support itt dolgozik az egyéni felszereléseken, és itt tartják az eligazításokat is. A helységben korlátozás nélkül fotózhattunk.
A folyosó a kijárathoz. Ma már szokatlan a hidegháborús szintű védettség.
A századtól Guenzel gyalogosan tette meg az utat a gépéhez. Jó helyen van a század, vagy jó helyen (Z-17 apron) áll a gép?
Ez sem mai csóka: 89-2039. Guenzel gépén még nem hajtották végre a CCIP-programot. A Block 40-es 16-os utolsó saját konfigurációját 40T7-nek hívják.
Papírmunka.
Néhány perc a műszakiakkal indítás előtt. Sietségnek nyoma sincs.
Lépcsőút a kabinba. Jól látható a Block 40-esek jellegzetessége, a korai holografikus HUD, melynek eredeti (ma már alig használt) funkciója a LANTIRN navigációs konténerének FLIR-je által alkotott kép megjelenítése volt terepkövető repüléshez (a vele integrált TF-radarral együtt).
Háttérben a mission tartalék gépe, az ezredparancsnoki 89-2001, mely a jelenleginél sokkal látványosabb festéssel is szerepelt már. Akárcsak Guenzel gépén, a törővégen lévő day-glo naranccsal festett, RCS-növelő Sidewinder-makett különbözteti meg közelharcban a rablót a pandúrtól. Valahogy kell, ha kék és veres azonos típussal repül!
Semmivel sem összetéveszthető a JHMCS ellenzője. A százados meghúzza a vállhevedereit, mielőtt belecsapna a húrokba.
Indítás. A műszaki figyeli kormányfelületek kitéréseit az FCS-teszt során.
Kigurul a 039-es az állóhelyről. Háttérben a küldetés egyik kék szereplője és egy megerősített repülőgép fedezék (HAS), benne egy 16-ossal. Avianoban ma már nincs külön A-A és A-G gyakrep. Egy felszállás során van ez is, az is. Minden go-ban van egy-egy vörös géppár, ők gondoskodnak a fenyegetésről, imitált fegyverzettel, pl. Alamo Charlyval.
Konfiguráció: egy törzspótos, két day-glo narancs festésű RCS-növelő Sidewinder test, egy CATM-9M imitátor, és egy URITS-konténer.
Ez utóbbi (USAFE Rangeless Instrumentation Training System), mely a repülés során nagy precizitással (vízszinte 0,7m, függőleges 1,7m, sebesség 0,05 m/sec, dőlésszögek 0,5 fok)határozza meg a gép helyzetét, státuszát és ezt az információt továbbadja a földi állomásra, illetve a többi URITS-hordozónak egy L 1,3-1,4 v. 1,7-0,8 GHz,illetve S-sávú (2,2-2,4 GHz) adatvonalon. GPS-vevő mellett van benne saját inerciális egység és önálló air data szenzor, valamint cserélhető flash-adathordozó.
Irány a várakozási pont, majd a levegőég.
Zord
Ui: A század folyosóján nem más, mint Robin Olds szelleme kísért.
1990-ben ezt a saját kézzel írt levelet tette amellé a csomag mellé, melyben egy kis harangot küldött az 555-ös utódoknak. A harang Ubonban a bárban volt kifüggesztve, és az kondíthatta meg (pilóta vagy fegyveroperátor) aki leszedett egy MiG-et. (Mu)Stache Olds négyszer szólaltatta meg.