Bárki bármit is mond, egy katasztrófasorozat harmadik eseményére került ma sor a fehérgyarmati mezőn.
Ezúttal is részvétemet fejezem ki magam és minden kommentelő nevében Ignácz Zoltán főhadnagy és Janicsek András alezredes hozzátartozóinak, barátainak és bajtársainak. Ha most nem is tehetünk értük semmit, apró felkiáltójelként igyekszünk mindenhol ott lenni a jövőben, hogy a nyilvánosság erejével tegyünk valamit a hasonló tragédiák elkerüléséért.
Ahogy azt a januári óballai és az áprilisi kecskeméti események kapcsán is mondtam, szerintem teljességgel mindegy, hogy specifikusan mi is történt azokban az utolsó pillanatokban. A lényeg, hogy becsukott szemmel is tudom: a feladat végrehajtásához szükséges feltételrendszer nem volt biztosítva, és ezért elsősorban a Honvédelmi Minisztérium és a Honvédség vezetését terheli a felelősség. Mégegyszer: Ez akkor sem hagyható figyelmen kívül, ha valaki privát repülőnapot rendez, és belehal. A nemrepülésből (stb. stb. stb) jön a demoralizálódás, ami melegágya a fegyelmezetlenségnek.
A megoldásról (talán már írtam itt valami kommentben): véget kell vetni a lehető legrövidebb időn belül a MiG-29/Alba vegetálásnak. A magyar védelmi szféra alkalmatlannak bizonyult ezen rendszerek fenntartására, és mivel a szükséges partner (orosz) is képtelen arra, hogy "kulcsrakész" megoldást adjon a vakok és hülyék gyülekezetének (akinek nem inge, ne vegye magára!), így más megoldást kell kitapogatni. Ez a megoldás pedig itt van az orrunk előtt, egy részét már ki is fizettük. Ez a Gripen. Ha elfelejtjük az expedíciós álmokat, fókuszálunk először a keszire, majd a "regionális" keszire, aztán meg a "honvédelmi" multi role-ra, akkor a jelenlegi csomag kismértékű felfújásával (óra, óra, óra!!!!) meg is vagyunk.
Nem utasítom el teljesen, hogy az ALCA-t beillesszük a rendszerbe, úgymond cseh módra, azaz NEM kiegészítő repülésre. Sokkal inkább egy olyan Dongó századot (6-12 gép, logisztikai rendszertől függően) képzelek el belőlük, melybe hazajönnek Kanadából a fiatalok, és ahol két-három évet "vastagodnak" (itt még bőven lehet és kell szórni is!!!!) a Gripen és a Puma század előtt. Itt a 29-est túlélt és a majdan Gripenről lekerülő korosabb állomány (na jó, egy része) is oktatóskodhatna és másodlagosan "könnyű harci gépelhetne". De: sajnos nem látom, hogy miből futná erre a programra. Az még oké, hogy occsóért odaadják a konzervált gépeket, de hát mennyért poffozzák ki őket, naná mennyért építenek át nekünk párat (legalább a mennyiség felét) kétülésesre? Ha a Gripen plusszórák rovására megy ez, akkor kösz, inkább nem. Akkor ügyes módszertannal inkább beleültetni a fiatalokat a Gripenbe direkt és szép lassan felépíteni őket. Aki most a szívéhez kap, annak annyit mondanék megfontolásra, hogy mivel nincs, vagy nem úgy van reptechnika (FBW, ergonómia MMI), ez nem lehet probléma. Ha abból indulunk ki, hogy hányan adnak évek óta keszit 29-esen, akkor pedig kijelenthető, hogy 15 fő elég, ami mellett ~5 hely még van a "lassan felépülő" fiataloknak.