Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Jazz vs Puma (javítva)

2008.06.02. 16:55 | zord | 53 komment

(Sajnos az eredeti bejegyzés írásakor kissé elavult, 2006 előtti információkból indultam ki. Azóta tovább kutakodtam a neten, sikerült felvennem a kapcsolatot az ANG-vel és elolvastam a megvásárlás óta porosodó februári AFM-ben Ted Carlson cikkét a témában. A cikket ezek alapján átírom, az eddigi hozzászólásokat törlöm és elnézést kérek a kommentezőktől).

Jövő pénteken kezdődik a magyar vadászrepülők idei legkomolyabb, hazai rendezésű nemzetközi gyakorlata. A kecskemétiek június 13. és 29. között illusztris típust látnak vendégül. Csak úgy zsong a hazai repülős újságíró/perverz/spotter társadalom a hírre.

A Louisiana-i Légi Nemzeti Gárda 159. vadászezredének 122. százada (JZ, mint jazz) települ Magyarországra F-15A/C gépeivel, előre láthatólag mintegy tíz példány érkezik az alföldi bázisra a világszerte respektált öreg sasból. Bár mindenki előtt ismert, hogy az elmúlt közel másfél évtizedben a Honvédség zsugorodó vadászerői milyen jelentős szerepet játszottak az eredeti (nyugati) NATO-tagok agresszor-igényeinek kielégítésében, F-15-össel, a vadászrepülőgépek 4. generációjának (na most húzok nyakamba egy vitát?) legeredményesebb képviselőjével (több mint száz lgy.) még nem kerültek szembe legjobb tudomásom szerint. 

Bár kézenfekvő lehetett volna közös gyakorlatok megrendezése, az USAFE egyetlen 15-ös alakulata, a Lakenheath-i 48. ezred csak ersók alkalmával tette tiszteletét nálunk. Mitöbb, nem volt olyan magyar résztvevős külföldi helyszínen rendezett gyakorlat sem, ahol a magyar vadászok szembekerülhettek volna a típussal. Ez azért is furcsa, mert minden nyugati negyedik generációs típussal már harcoltak (a többi F-tinédzser, Mirage 2000, Rafale, EF már "megvolt"). Most ugrik a majom a vízbe...mondhatnánk.

A vendégek a Katrina hurrikán árvízétől sújtott New Orleans (ejtsd helyiesen: Nólinsz) összhaderőnemi légibázisáról érkeznek, és ez a tény is fokozza specialitásukat a műkedvelők számára. NAS JRB New Orleans. Nem sok ilyen hivatalos megnevezéssel találkozunk az amerikai légierők bázisai (általában AFB, AB, NAS, MCAS stb.) között: pontos fordítása haditengerészeti légitámaszpont, összhaderőnemi tartalékos bázis. Megéri egy pillantást vetni, és az állóhelyeken látható típusok alapján megerősítést nyer az elnevezés. Orion és Hornet alakulat, Parti Őrség, de még egy A-10-es kapuőr is felfedezhető a korábban itt szolgáló varacskos disznó alakulat mementójaként. Egy kattintás, és látható a 122. vadásszázad fedett keszi állóhelye, mellette egy 15-össel. (Copyright GoogleEarth)

A reptéren található két zajcsökkentővel ellátott hajtóművező hangár (hush house) is, melyek jelzik, hogy néhány éve ide "racionalizálták" az Egyesült Államok délkeleti részén található P&W F100-as hajtóművek javítását. Mitagadás, lehetne mit fotózni itt is.

De térjünk vissza Kecskemétre! A vendégeskedő gárdista alakulat 2007-ben kezdte meg az átfegyverzést Aladárról Csárlira, azaz A-ról C változatra. Az átállás idén folytatódik, és a maradék Aladárokat 2009-ben adják le Davis-Monthan-on. Az átfegyverzéssel párhuzamosan a gépállományt 15-ről 18 gépre növelik. Természetesen nem tudni előre, hogy melyik gépeiket hozzák el, vagy esetleg nem lesz-e vegyes az áttelepülő géppark.

A nagy kérdés az, hogy mit tud APG-63/70-es radarjuk, illetve az hogyan viszonyul a svéd csodafegyverhez, a Gripen orrába szerelt hármas sorozatú PS 05/A lokátorhoz. Bár a hazai légterek méretei nem adnak lehetőséget a maximális detektálási távolságok kipuhatolására (legfeljebb földhátteres szituációknál), a számításba nemcsak a lokátorok egymáshoz viszonyított paramétereit kell bevenni (pl: az APG-63 régebbi technológia, de antennafelülete saccra kétszer akkora, mint a PS 05/A-é), hanem a gépek hatásos visszaverő felületeit is. A 15-ös ebben a tekintetben marha nagy hátrányban van. BVR-nél számításba kell venni azt is, hogy immár a teljes 15-ös flottán integrálva van a Link 16/Fighter Data Link (FDL), míg idehaza még nincs Link-16 és titokvédelmi problémák miatt késik a svéd TIDLS üzembe helyezése is.

Elektronikai hadviselési vonatkozásban (már amennyiben lesz a gyakorlatnak ilyen aspektusa) jelentős különbség van az A és a C között, a beépített ALQ-135-ös zavarórendszer tekintetében. A Louisiana-i C-ken látni a rendszer pótlólagosan beépített mellső zavaróantennáit, az A-kon nem. A gépek ALR-56C besugárzásjelzője korszerűsítés előtt áll,  digitális vevőt kap a jövőben. A Nemzeti Gárda rendszeresítette a svéd BOL csapdaszórót, bár ezek aligha dolgoznak majd Magyarországon, a korlátozásokból fakadóan. A Gripenek EWS 39-ese ezzel szemben integrált rendszer, korszerűbb technológiával, hatékonyságát a fenyegetettségi és ellentevékenységi könyvtár programozásának állása szabja meg. A gyakorlat jó alkalmat kínál az APG-63/70 jobb megismerésére ilyen téren. A BOP/C csapdaszórókat már kipróbálták idehaza is, de alkalmazásuk a gyakorlaton kérdéses.   

Az eddigiekből is kitűnik, hogy a 29-es "flotta" gyalázatos hadrafoghatósága, és korlátozásai miatt immár a Gripenek húzzák a prímet a gyakorlat során. A manőverező légiharcok tekintetében az instans (Gripen) és a fenntartott (F-15) manőverek csatája várható, különös tekintettel arra, ha a 15-ösök legfeljebb csak a törzs alatti 600 gallonost viszik magukkal. Azt a nagyérdemű is tudja a bemutatókról, hogy a "sas nem kapkod legyek után" azaz nem pörög-forog (nagy inercia minden tengelyen), de óriási tolóerőfeleslegének hála sebességvesztés nélkül bírja a nagy túlterhelésű manővereket. Nagy állásszögekre képes, és ha kell, "lassú harcos" is tud lenni, amiből a két F100-as (akár -100, akár -220-as változat) rövid idő alatt ki tudja tolni. Fegyverrendszer tekintetében sajnos nem jó a helyzet (mármint a Pumák, kevésbé a Dongók számára): a Louisiana-i 15-ösökön (legalábbis egy részükön) már integrálva van az AIM-9X, amit JHMCS-sisakkal együtt tudnak alkalmazni a nagy szögeltérésű célmegjelöléshez. Akárhogy is, most a kecskemétieknek jól jöhetne az IRIS-T az AIM-9L/I-1 helyett. Javíthat a mérlegen a 29-esek szereplése a sisakcélzó/R-73E kombinációval.

Az F-15-ösök hátránya közeliben: "repülő teniszpályák", azaz vizuális észlelésük, megtartásuk sokkal könnyebb a Gripenhez képest, melyet kifejezetten nehéz észlelni kis méretei miatt. Kabinjuk hibrid, azaz jóval munkaigényesebb az ergonómia egyik csúcsának számító Gripen C/D pilótafülkéhez képest. Lényegesen többet kell befelé nézniük.

Ha már hátrányokról esik szó, a gyakorlatnál akár jelentős szerepet kaphatnak a részvevő gépek korlátozásai: a 15-ösök hetvenes évekből származó darabok, többezer órával, és azt a szétesős Missouri eset óta biztosan tudni, hogy vannak egyedi korlátozások a flotta bizonyos gépein (túlterhelés, vmax). A magyar 29-esek némelyikén van túlterhelési korlát, és a hajtómű-éhség miatt a forszázshasználat korlátozott.

Az amerikai hajózóállományról értelemszerűen nem sokat tudni, de abból, hogy gárdista valaki, több dolgot le lehet szűrni: USAF átlaghoz képest idősebbek, tapasztaltabbak, ennek minden nyilvánvaló előnyével és kevébé nyilvánvaló hátrányával együtt. A Louisiana-i csapat nem sokat települ, éves kiképzési tervüket nem szaggatják meg kizárólag őrjáratozással eltelt (bizonyos jártasságokat koptató) hónapok. Persze a Noble Eagle művelet keretében őrjáratoznak, és NORAD-keszit adnak a Mexikói-öbölre.

Végezetül illik megjegyezni: nem ez az első eset a típusok közötti találkozóra. A svédeknek már volt alkalmuk sashúst enni (hogy a griffnek milyen volt az íze, azt senki sem tudja...), Angliában a Lakenheath-i ezred, Alaszkában az Elmendorf-i ezred madarait kóstolgatták.

Zord

Ui: Tudósítok, tüzön-vízen át, kerítésen innen és túl...

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr25499710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.06.03. 15:36:24

Szóhoz se jutok... durva 2 hét lesz...

Ui: Kméten reggel óta folyamatos a repülés, a vihar előtti csenden már túl vagyunk. :) Tegnap 29-est hajtóműveztek... Remélem azért meg lesz a jártasság ahhoz h. egyszer-kétszer kicsit elkenjük a szája szélüket!

GSF 2008.06.05. 09:55:13

Tegnap 29-es pótos nélkül pont feletti repüléssel szórakoztatta a bámészkodókat (szerencsére a 10. emeleti irodaablakból ezt mindig lehet látni :) ). Erre rég volt példa: a bukfenc tetején forszázs nélkül sem lassul le a gép (egyébként nem kapcsolt fáklyát ).
Sztem úgy 3 29-est tudunk bevetni, mert volt hajtóművezés, múlt héten 2-en húzták, sztem "felturbózzák" az állományt... Egyébként nem számít: pár éve is, amikor több gyakorlásra nyílt lehetőség, akkor is a Tornado ADF-ek ellen 1:2 elleni légiharcok mentek.
Szóval ha van 3 29-es, meg 5-6 Gripen, akkor lesz elég üzemképes harcos. Az amcsik se mindig 10 gépet emelnek, náluk is 1-2 gondolom tartalék lesz a napi feladatok során. De majd meglátjuk.

GSF 2008.06.05. 09:58:12

Tornado ADV :)

zord 2008.06.05. 10:35:07

Ja, őszintén szólva én sem számítok óriási csomagokra a levegőben. A kecskemétiek nyomni fogják, amilyük van (szerintem. reális az értékelésed), ami annyit tesz, hogy két 29-es, két Alba és négy 39-es lesz legfeljebb egyszerre a levegőben. A 15-ösökből (hiába jönnek sokan) is meglepne, ha egyszerre négynél több a levegőben lenne. A hadrafoghatóságtól függetlenül kell ugyani még egy tényezővel számítani, ez pedig a légterek mérete. Ha mondjuk összeraknak egy "csapásmérő köteléket" a fenti magyar erőkből, és harcászatilag reális, reprezentatív tér és távközöket hagynak az elemek között, és manővereztetik, akkor az sem kis helyet igényel (ismétcsak: a rendelkezésre álló légtérhez viszonyítva). Ha ehhez hozzávesszük a nólinsziakat, akik mondjuk 2-2 géppárral beleakaszkodnak az útvonal különböző helyén a csomagba, akkor méh tovább nő a térigény. Szóval sokrésztvevős BVR-merge-WVR légiharcokat a jelenlegi légtérszerkezetben elég nehéz összehozni, ami miatt hiába van sok géped, nem tudod biztonságosan egyszerre egy scenárióba belefűzni őket. De hát ki tudja, hogy pontosan milyen scenáriók lesznek, ki lesz kivel? Biztos lesznek vegyes csomagok is. Az elmúlt évek tapasztalata szerint egy ilyen gyakorlaton napról-napra "fokozódik a (nemzetközi) helyzet". Először szoktató (fam), aztán 1v1, 1v2, esetleg 2v2 (ez a 29-eseknél nyista, nemtom a kanardos Pumák eljutottak-e idáig már...), végül COMAO (mondjuk a fentiek szerint). Értelemszerűen 1v1, 1v2 esetén a légtérszervezés egyszerűbb, a "nagy csatáknál" nehezebb.

Ja: a 29-esben 35-ös filmre csinál képeket a kamera (nem mozgókép, bár elég gyorsan dolgozik). A 11-es oldalszámúra beépítettek két digitális kamerát (ILS, IPV vételére).

Zord

GSF 2008.06.05. 11:03:00

Zord,
10 gép áttelepülése nem elhanyagolható méretű logisztikai támogatást is igényel. Gondolom lesz C-17, esetleg C-130 forgalom a reptéren, akár már a következő napokban is, nem?

Meg arra lennék kíváncsi, hogy a 13-29-e közti időintervallum vajon mit jelent nettosítva? Hétvégén gondolom nem lesz repülés, amúgy minden hétköznap? Terveznek-e éjszakai feladatot, erre van lehetőség?
És ami a legfontosabb: 13. a kezdet, tehát már csütörtökön esetleg szerdán megérkezhetnek a gépek? Erről milyen infóid vannak, mert ez életbevágó... mikorra vegyek ki szabit...:)
Köszi

zord 2008.06.05. 12:00:02

13. az érkezés, ekkor jönnek a vadak. BAK van, azt nem kell hozni, de egyébként igen, szerintem jövő héten lehet szállítóforgalom. Ennyit tudok. És furcsamód vasárnap, 29-én mennek el. Szerintem nyomni fogják, legfeljebb a péntekek, v. a péntek du-k a kérdőjelesek. Éjszakában nem valószínű.

Hamarosan újabb infókkal jelentkezem. Felhajtottm egy-két ami forrást.

Zord

GSF 2008.06.05. 15:11:09

Így aztán van miért aggódni... Nehezen hinném, hogy nem elsősorban a C-ket repülik át... És akkor fel lehet kötni a gatyaszárat...

Zord,

az MSIP (asszem ez a rövidítése) program a 15C modernizáció része, de akkor ezek a C-k ezen nem estek át? Lehet, h. hülye kérdés... Ha átestek, akkor fújhatjuk...

zord 2008.06.05. 15:25:07

Szerintem átestek. A MSIP-t (és különböző fázisait) minden aktív C megkapta, márpedig a nólinsziak Kadenából és Eglinről kapták(ják) a C-ket. Megfinanszíroztak az alakulat számára 7 darab APG-63(V)3 AESA lokátort is, de ezek 2011-ben állnak csak szolgálatba...
Mégegyszer bocs a kezdeti megtévesztésért, körültekintőbben kell kutatnom...

Zord

GSF 2008.06.05. 15:52:00

Nem gond, nagyon izgalmas várni a fejleményeket!
Azt hiszem ezek után jogos az aggodalom, hogy sokkal keményebb menet is lehet ez, min thittük, lehet hogy a végén örülhetünk, ha egyáltalán összejön valami? Nem akarom az ördögöt a falra festeni, de akkor van ugye JHMCS sisak is, meg AIM-9X. Kadena előretolt USAF bázis, nem uccsó szint, onnan kapott C igenis komoly fejtörés lesz... Remélem nem az lesz mint a német látogatáskor az USA-ban, mikor lealázták a 29-eseket. És azóta mennyit fejlődött a technika! Brutális élmény lesz ez a látogatás!
Nem baj, ez lesz csak az igazi kihívás a fiúknak!

zord 2008.06.05. 16:04:30

Én bízom a Gripenben, meg abban, hogy lesz el. hadviselés is...

Tacsk0 2008.06.05. 16:44:50

Nahát, szőrén-szálán eltűntek két nap hozzászólásai?! Ejnye, talán csak nem a KBH üzemelteti ezt a blogot? 8-(

Bezzeg a Wikileaks, az ám a döfi! Nemrég felrakta oda valaki az F-15 hajtóműindító rendszerének a kézikönyvét angol PDF-ben - úgyhogy ha a tisztelt rajongók már nem elégednek meg a mozdonylopással, akkor lehet gyakorolni, hátha sikerül egyet elkötni a látogatás alatt. Tuti benne lenne a RTLklub híradóban.

(Egyébként van ott cserkész zsebkönyv F/A-18-ashoz, JDAM szakutasítás és régi orosz RPSZ-3 lokátor kézikönyv is.)

zord 2008.06.05. 17:14:26

Úgy döntöttem, hogy azokat a hsz-eket, melyek az én hibás információimra reagáltak, inkább törlöm. Nem a KBH volt. Ők csak olvasnak, és egyelőre nem ba...gatnak. A politikusok utasításaival van a legtöbb gond. Hozzáférések letiltva, riportkészítések visszautasítva tavaly december óta. Én az államtitkár asszony kezét sejtem ebben...

Bird 2008.06.06. 06:19:19

Bár a szövegben a hozzászólásommal azonos értelmű információ található, természetesen elfogadom a házigazda intézkedését. (A példás öncenzúra jelenségéről és okairól viszont szívesen folytatnék magánbeszélgetést...)

Tom 2008.06.06. 14:21:11

Sajnos ő már nem lesz a Kecskemétre áttelepülő gépek között, ez a kép is ékes bizonyítéka annak, hogy folyamatban van az "A" típus cseréje a századnál... :(

www.airliners.net/photo/USA---Air/McDonnell-Douglas-F-15A/1300237/L/

Tom

zord 2008.06.06. 15:31:53

Bird,

Írjál mélt nyugodtan: zord.gabor@gmail.com
Egyébként tényleg semmi különös. Nem voltam kellően körültekintő. Rémlett, hogy van az említett cikk, de csak későn jöttem rá, hogy hol, és hogy el kellene olvasnom. Meg a rendszerstátuszokról találtam pár költségvetési dokumentumot a neten. Igazából a kérdés csak az volt bennem, hogy korrekt-e belejavítani, vagy új hozzászólást kellett volna az új infóval. Az előbbi mellett döntöttem, úgy hogy zárójelben leírtam az elején az okokat.

Tom,

Kösz a linket, hát ez a példány már nem jön, az biztos. A nólinsziak 1985 óta repülték a típust, olvastam olyat, hogy ők voltak az első gárdisták, akik megkapták (ahogy a C terjedt az aktív alakulatoknál, az Aladárokat átadták az ANG-nek). Most meg mennek a C-k is hozzájuk. A terv úgy szólt hogy az "Aranysasok" mindegyike ANG-s lesz, az aktívban csak F-22/35 lesz, de az alacsony 22-es darabszámok miatt 2025-ig, a típus tervezett kivonásáig marad C az aktívaknál is. Az ANG-s vadászalakulatok egy része meg missziót vált (pl. Predator)

Zord

Frank 2008.06.08. 22:53:59

Tacsk0,

esetleg megírnád az említett ínyencségek pontos címét, mert nem sok sikerrel jártam a keresésükben?

Köszi!

zord 2008.06.09. 15:57:22

Nem tudom, melyik technika érdekel (van egy olyan érzésem, hogy csak repülőtechnika), de ha a lokátorok, akkor van egy jó forrásom doksikra:

www.rtv-pvo-gsvg.narod.ru/guns2.htm?id=guns/all

Zord

Frank 2008.06.09. 18:21:50

Főleg a reptech, de más haditechnika is. A mellékelt címmel az a baj, hogy csak oroszul van. Azért köszi!

GSF 2008.06.10. 09:33:34

Azóta semmi új info nincs a gyakorlat kapcsán?

Tacsk0 2008.06.10. 17:02:53

Hírekben volt, hogy augusztusban jön egy (?) finn 18-as.

Liverbird 2008.06.10. 18:05:24

A repnap hivatalos oldalán régebbóta fent van hogy jön, én nagyon kíváncsi leszek rá. Elvileg a finnek bemutatói nagyon jók szoktak lenni.

brute 2008.06.10. 21:22:11

Vannak fontosabb dolgok is mint egy ilyen gyakorlat.Pl. a Bochkor tartalékos vadászpilóta kiképzésének eljátszása,természetesen a repülőnapra kihegyezve.Erre kössetek csomót.Az önreklámnak nincs határa.Szerintem gusztustalan.És a kikiáltott célt(a jobb toborzást) ez egyáltalán nem segíti elő.

zord 2008.06.11. 11:42:18

Ez döbbenet! Kíváncsi vagyok, hány órát fecsérelnek el eme mélymagyar példány repültetésére...

Z.

Tacsk0 2008.06.11. 21:34:39

Butaság irigykedni! Mindenütt repültetnek PR célból. A japánoknál van egy fotós, akinek csak csettinteni kell és már gurítják neki startra a kétüléses F-15-öst. Azt mondják megéri, mert mindenütt hozzák a profi képeit, Nipont népszerűsíti.

Na, az amik meg az űrbe küldték a vén szenátort, 477 millió dolláért.

Mivel mi kicsi ország vagyunk, nekünk csak kis celebritásaink vannak, de valahogy közelebb kell hozni a Barátok közt, Sláger rádió, Blikk, Napi Sport befoglalóval jellemzett közönséghez a hadirepülési témát, amire az adójukat költik százmilliárdszám. Ismerős pofát kell felvinni és dumáltatni.

GSF 2008.06.12. 08:10:08

Bár százmilliárdszám költenék légierőre az adóforintokat...
Akor le is szarnám h. felviszik a bocskort...
Lenne vagy 300 gépünk, tőlem kaphatna is egyet.

zord 2008.06.12. 08:34:06

Tacskó,

Szerencséd van, mert az általad emlegetett Katshuiko Tokunagát személyesen ismerem (pl. vele voltam a centrifugában), meg a sztoriját is. Ő tudod profi fotós, azért repül, mert fotózik, nem a seggét ringatja, hanem dolgozik (ja, és rém szerény ürge, úgy mellesleg). Rengeteg légierőt megfotózott 1977 óta, tehát nem a japán légierő udvari embere. Ez az idehaza működő polgárhülyitő rendszertől azért enyhén szólva eltér! Mert azért egy dolgot azért szögezzünk le: akkor amikor a magamfajta újságirót, aki az igazságot keresve dolgozik, nem engedik a dolgok közelébe, megy az arcátlan propaganda arról, hogy mivel nem is rendelkezünk. És ennek ezek a személyek központi figurái. Akik letépik egy tábornok rangjelzését, aki ezt némán tűri, mert ott van a miniszter úr, a propaganda fő haszonélvezője.
És még egy: amikor ennyi a repóra a 29-esen (évente 600 órás tervre! züllesztették a technikát), akkor egy percet sem szabad vesztegetni a harkészültség fenntartásához szükséges feladatokon kivül, Bocsi-reptetésre, stb. (magam részéről a kis magasságú komplex műrepülésnek sem vagyok a hive ilyen helyzetben...elég jópár zajos áthúzás)

Zord

GSF 2008.06.12. 09:52:10

Úgy látom nem is lesz több, nem is szabad bepróbálkozni nosztalgikus légiakrobatikával. Egyébként én is láttam néhány fotóját a japán úriembernek, valóban gyönyörűek.
Nem lenne rossz ötlet meghívni hozzánk is, mondjuk a sz-os bocskor helyére beültethetnék, ha már mindenképp el akarják cseszni azt a pár repórát. A képeiből meg kiálításokat kellene szervezni és óriásplakátokon népszerűsíteni a légierőt. Csak jobban mutatnának... és komolyabb haszna is lehetne.

Na ez lenne az igazi pr ... nem a csókos bocsi cirógatása, aminek semmi értelme. A repnapos műsor meg még a leglaikusabb, már elnézést nyálcsorgató közönségnek is leesik mennyire szinvonaltalan...

Liverbird 2008.06.12. 13:44:29

Tetszik, hogy mindenki csak azt emlegeti, hogy a Bochkor repül, de arról senki nem beszél, hogy még versenyt is rendeznek Forma-1-es kocsival, meg Cobra-val, szinte még járókeretes Marika nénivel is. Na ezeknek is mennyi értelme van...

Tokunaga képeiből én is láttam már párat, tényleg szépek. Régebben az Aranysas egyik szerzője írta, hogy találkozott vele, mintha a Nellis-en esett volna meg a dolog egy légibemutatón... Annyira már nem rémlik az a cikk. Persze ha már fotósoknál tartunk, azért Sztraka Ferenc meg Toperczer doki is klassz képeket tudna csinálni...

GSF 2008.06.12. 15:16:51

Éppen erre próbáltam utalni... Kacagvány, szánalmas, balkáni tempó, röhej... Arra van pénz, hogy egomán majmok tetszelegjenek önmaguknak

zord 2008.06.12. 16:02:51

Mondok valami meglepőt: szerintem elsősorban az csinál jó A-A képeket, akiket ODAENGEDNEK, és aki FELKÉSZÜL. Nekem volt már pár alkalmam (MC-130, An-26 rámpájáról, kétszer KC-135-ből, háromszor Sk-60-ból és egyszer Albából). Meg kell hogy mondjam, sokkal kisebb fotós teljesítménynek tartom, mint földről jót fotózni (pl. tengelyben, vagy bemutatózó gépet). A hatás mégis összehasonlíthatatlan, utolérhetetlen.
A legfontosabb a földi előkészítés, a briefing az A-A előtt, beszélni, rajzolni kell minden érintettel előtte. Sajnos vettem már rész olyanon a fentiek közül, ahol a nagyarc, de az eseményért felelős fotósok leszarták ezt az aspektust, meghát eleve nem értenek sokat magához a repüléshez. Aztán a levegőben meg ment az ötletparádé, és olyan setupok hiányoztak, ami jó lett volna és sokszorosan belefért volna az időbe.
Az Albás repülésem és az első Sk60-as repülésem volt a legjobb, mert nem ugrottunk fejet a gépbe, hanem terveztünk előtte. Amatőr fotós vagyok, de nagyon jók lettek ezek az anyagok...sajnos, az albázásnál nem lehetett várni a megvalósítással a napos időre, úgyhogy színtelenek (lásd fenn a kiborító Gripent) lettek a képek.
Szóval: ha sikerül odakerülnöd (a tavalyi albázást még a HM-sajtó ajánlotta fel...de sok minden történt azóta..!), akkor gyengébb tudással és gyengébb géppel is jó anyagot csinálsz, feltéve, ha van benned és a hajózókban kellő alázat ahhoz, hogy felkészüljetek a feladatra.

Zord

Bobby Baccala 2008.06.13. 01:37:09


az alkesz sláger zsonglőrhöz

anno még volt pofája kijelenteni, hogy csak akkor hajlandó moderálni a repülőnap programját, ha reptetik 29essel! WTF??? és repült vazze!meg gripennel is!
ha lenne elég repidő pont leszarnám..de nincs.. meg ez az attitűd.áááááá
welcome to hungary

nah...meg ez a forma 1es bohóckodás is..legalább vmelyik élcsapat nyomhatna itt vmi hivatalos tesztet( mert szoktak reptereket aerodinamikai tesztekre haszáni)..legalább vkinek lenne belőle haszna. :)))

bochi akarom mondani bocsi hogy ilyenekkel fárasztalak Titeket! :D

GSF 2008.06.13. 09:13:40

Kecskemét elég szomorkás idővel várja a Sasokat: folyamatos eső, párás-hűvös levegő, a látási viszonyok is ehhez igazodnak...

gab 2008.06.13. 16:31:32

Sziasztok!
Nem akarok hülyeséget állítani, de azt hiszem kettő f-15 most szállt el a lakás felett :-). Kicsit későn rohantam ki az erkélyre, gyanús a volt a gépek hangja, mondom ez se fulcrum, se alba hajtóműhang. Aztán csak a vízszintes vezérsík alakjából és a a szokatlan repülési útvonalról gondolnám, hogy eagle volt.

GSF 2008.06.13. 19:14:11

Helyes az észrevétel, én isláttam egy 4-es Sas rajt, amint beköszöntek!

Bird 2008.06.13. 19:49:05

Az első (16:45) és a második négyes raj (18:15) között kb. másfél óra telt el. Az elsők kb. 20 percig andalogtak laza négyes kötelékben a reptér körzetében, a második négyes menetből leszállt. Utóbbiak három póttartállyal érkeztek. Felvettem HD-ben, de a kicsi kamera, meg a kicsi lányom megtette a hatását állvány nélkül; azért ami nézhető belőle, valamikor az éjszakai órákban linkelem.
Addig is egy kérdés, hátha valaki tudja: valamennyi gép érdekes "füttyöket" hallatott. A rendszertelenül hallható zaj mechanikai eredetűnek tűnt. Ez valami hidraulikával/hajtóművel összefüggő valami, vagy az amerikaiak megoldották a "dudálás" lehetőségét jasszkörök esetére...? :)

Bird 2008.06.13. 19:50:35

Kimaradt: az utolsó kettőt nem vártam meg.

Bobby Baccala 2008.06.13. 20:57:52

Bird

király vagy! :)

jöhet a link.

Liverbird 2008.06.13. 21:52:04

Hm JetIzé-n vannak képek, úgy látom tényleg JHMCS sisakot meg AIM-9X-et hoztak magukkal amcsi testvéreink... Kecskeméti fiaink reszkessenek! Jó a Jetizéseknek, mindig ott vannak ahol kell...

Bird 2008.06.13. 22:31:13

Egy ismerősöm a hajtóműfúvóka machanizációja hangjaként azonosította a füttyögést...

Bird 2008.06.14. 10:35:41

Feladom. A jól ismert szoftver segítségével hat próbálkozás után sem tudtam kiírni használható formátumba az anyagot. Ma elutazok, sajnos csúszik pár napot a dolog.

zord 2008.06.15. 15:28:18

Bird,

Várjuk türelemmel...

Én valamikor a jövő héten lecsúszok megint, és akkor kis idiótenzicher gépemmel csinálok videót is. Pénteken nem akartam elszalasztani a fotózást, és párhuzamosan a kettőt nem lehet csinálni (próbáltam, még nekem se megy...)

Zord

Bird 2008.06.15. 19:10:50

Gábor, honnan fotóztál? Leszállóirányon, kukoricásból, kék felsőben...?

zord 2008.06.15. 19:38:12

Ja, farmerban, az akácos mellett, ahová a biciklimet támasztottam!
Kemény egy nap volt, vonatozással, megázással, stb. Sajnos lecsúsztam a Vidselből hazatérőkről, de a sasokat megcsíptem, így megérte!

Bird 2008.06.15. 20:05:48

Akkor jó; integettünk, én meg filmre vettelek, igaz, felismerhetetlen vagy hátulról... :D

GSF 2008.06.16. 08:55:22

Jó volna összefutnia a kommentező különítménynek, nem?

Jómagam is megpróbálok szabadnapot kivenni, sztem menni fog mint fiatal ösztöndíjasnak. Csütörtökre gondoltam, akkor biztos lesz üzem is, meg talán jó lesz az idő is.

Zord, Bird valamelyktek közvetlen kerítésnél volt pénteken? Nem zavartak odébb az őrség fenegyerekei? Ez fontos taktikai infó...
Bár a Peszke gépe szépen lenyírta a "füvet" leszállóirányon az út túloldalán is...

A biciklis rángatózás megadja az ízét: az úton a halálfélelem miatt épp megfelelő szinten van az adrenalin... König érzés a patka szélén lavírozni miközben egy 4-es kamionoszlop sűvít el mellettem :)

Üdv: drusza (engem is Gábornak hívnak:))

Bobby Baccala 2008.06.17. 14:29:40


én is gábor vagyok :)))

van még vki?

zord 2008.06.17. 15:45:11

A Gábor-összesküvés. Csak nehogy a Vérmezőn kössünk ki, mint Martinovicsék...

Bird 2008.06.17. 16:41:28

Cserében a tárgyalásotok nyilvánosságát felhasználhatjátok arra, hogy a rávilágítsatok a légierő helyzetére. A hóhér előtt pedig felkiálthattok: légierő mindhalálig! :)

Bobby Baccala 2008.06.17. 16:57:09


én megteszem! :))

de egy missing man formationt azért kapunk cserébe?? :D

Bird 2008.06.17. 18:13:08

Ha a "cég" levegőbe tud emelni annyi gépet egyszerre, akkor okvetlenül. :)

GSF 2008.06.18. 11:23:33

Szar az idő, valami volt, de lehet csak időjárást kémlelt. Körzkpi megy, de lóg az eső lába, totál zárt és alacsony felhőzet. Talán délután... Remélem holnap bepótolják meg pénteken, akkor élesben kinn leszek :)

zord 2008.06.18. 11:38:55

Pénteken én is! Szerintem szépen befordulunk normál (30)irányra a hét hátralevő részén...

Zord
süti beállítások módosítása