Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Forgószárnyas áthidalás 2014

2014.04.03. 07:15 | zord | 180 komment

140403_KE_orosz_Mi-8_1.jpg

Kirakodás közben. Az RA-82047 Ruszlánt először elhagyó ex-orosz gép, a RA-24132. Hazai oldalszáma vélhetően 3-assal kezdődik és négy számjegyű lesz.

Mint azt a Magyar Nemzet mai számában megírtam, egy An-124 Ruszlán fedélzetén ma a kecskeméti repülőtérre érkezett az a három Oroszországban nagyjavított Mi-8T, mellyel a HM az új helikopterek beérkezéséig kívánja fenntartani a helikopterképességet. A megoldásra azt követően kerül sor, hogy a meglévő gépek fenntartására tett erőfeszítések a tavaly ősszel szerződött orosz partner problémái miatt meghiúsultak. Szívből kívánom, hogy működjön ez a konstrukció, és persze azt is, hogy az előkészített tender a vasárnapi választás után röviddel ki legyen írva, és nyomában minél rövidebb időn belül hosszú távú megoldás szülessen végre helikopterügyben.

140403_KE_orosz_Mi-8_2.jpg

A rotoragy leszerelése nélküli Mi-8/17 szállítás An-124-essel című lecke kulcsfontosságú mozzanata a futómű rugóstag- illetve keréknyomás leeresztés. Képünkön a kirakodás közbeni feltöltés pillanatai a Ruszlán rámpáján.

140403_KE_orosz_Mi-8_3.jpg

Keletről jött. Pravoszláv szentkép az egyik Minyó fej feletti paneljén.

Zord

Címkék: helikopter Kecskemét An-124 Mi-8T

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr705891463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2014.04.03. 09:34:40

Most valami nem világos. Ezek itthon használt és nagyjavításra küldött gépek, vagy valami kinti állományból vásároltuk őket? (Ezt egy másik portálon felröppent infó miatt kérdem.) Ma majd kiderül... És az is, hogy milyen konfiguráció - alap, vagy modernizált?
Én a közeljövőben várnék egy újabb Ruszlánt, újabb 3 géppel. Persze ez lehet csak álom marad...
A másik posztban felvetett ködösítésre ez is jó példa. Én nem tudtam róla, hogy kivittek volna gépeket, vagy valami ilyen program lenne a felújításra.

Liverbird 2014.04.03. 10:38:33

Ezek kintről jött gépek az orosz lajstrom alapján :)

Viszont tőlünk is vittek el gépeket, csak nem tudni hova. A facebookon 1-2 hónapja voltak képek pl. két "párnásról", tréleren.

Zordabb 2014.04.03. 11:11:15

@Beat it!:

szedett vedett civil gepek ezek
nem a mi gepeink voltak

zord 2014.04.03. 12:58:32

@Zordabb:

Hogyan defineáljuk azt, hogy szedett-vedett? Nekem, laikusnak frissen nagyjavított Mi-8-asnak tűnnek, az ehhez tartozó üzemidő tartalékkal. Se több, se kevesebb. Mivel a magyar helikoptererők számára most az a kérdés, hogy egyáltalán létezik-e, repül-e, előrelépés. Nem nagy, de valami.
Az egész ügy hitelessége egyetlen dologtól függ: tényleg áthidaló megoldás lesz-e, azaz a tendert az új gépekre az új kormány felállása után tényleg kiírják-e, legalább még az idén. Mivel a dokumentáció kész, ez tényleg csak politikai szándék kérdése.

Zord

Zordabb 2014.04.03. 13:25:11

@zord:

bocsi, lehet hogy kicsit pontatlanul fogalmaztam,

festes alapjan, illetve az informacioim alapjan is civil gepek es ha jol tudom nem igy egy hejrol erkeztek, erre akartam csak utalni ezzel

abban viszont teljes mertekben egyet ertek, hogy ez ugy kellett mint egy pohar viz a sivatagban

az mondjuk erdekelne, hogy milyen muszerezettseguk van, esetleg az eloeletuk

szvsz ezt nem athidalo megoldasnak szanjak, legalabbis rovidtavon nem

zord 2014.04.03. 13:30:28

@Zordabb:

Nem vagyok jós, csak a cikkemre tudok utalni, hogy ez áthidaló, és hogy lesz tender. Én így informálódtam.

Zord

Zordabb 2014.04.03. 13:49:53

@zord:

Nizhneudinsk Air Enterprise

oket talaltam mint elozo uzemelteto

elgabi 2014.04.03. 16:17:21

Nem kellene az átfestésre pénzt pazarolni! Tök jól néznek ki ezekben a színekben!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.03. 16:42:55

Helyes dolog, jó döntés volt (minden döntés jó, amelyik most ad helikptert és nem majd...)

Viszont remélni lehet csak. hogy az régi/új kormány azonnal elindítja a tendert (nem fogja, mert a kalácsot osztják majd, el - ki, mi és hol legyen politkkai államtitkár, milyen legyen az irodám, és ki a haver..)

A tender elindítása 1-2 napot venne igénybe. Egyébként a közbeszerzést sürgősséggel is meg lehet(ne) hírdetni (pld. egy járvány esetén oltóanyagra simán néhány órán belül lefolytatható, tehát nem a közbeszerzés a nehézkess.). Azért lehet(ne) mert nincs sürgősségi indok. Azt nem engedi meg a jogszabály, hogy azért mert sz*tunk kiirni 4 év alatt :-)
A közbeszerzésre a dokumentuációt a Szekeres féle vezetés, már 4 éve lerakta a döntéshozó asztalára. Akkor a feladatmegszabó értekezleten arról volt szó, hogy a szakmai rész kész, és az ú kormánynak "csak" el kellett volna indítani. Ez abból áll, hogy elküldik a hirdetményt a Közbesz hatóság felé és az néhány nap alatt (kiegészítések stb.) után továbbküldeni brüsszelbe a TED honlapjára kirakni (meg itthon a Közbeszerési honlapra). tényleg nincs más teendő.. és várni a beérkező ajánlatokat, vagy részvételi jelentkezésket és válaszolni a potenciális jelentkezők kérdéseire. Erre nem volt idő 4 évig...

zord 2014.04.03. 17:06:26

@elgabi:

Támogatom! Egyáltalán nem érzem én sem muszájnak az átfestés, főleg, hogy jártasságfenntartás és SAR (még jól is jön a láthatóság) a cél.

Zord

2014.04.03. 19:51:53

Nagyon örülök. Elmozdulás pozitív irányba. De sajnos soha nem lehet kihagyni a politikát. Ugye eredményt mutattak fel. Mikor is? 3 nappal előtte április 6 előtt. Azt hittem, hogy személyes jelenlét lesz, és olyan gyorsan száguld majd nárcisz Kecsóra, hogy lobog a haja!
Ehelyett: www.frisss.hu/tag/hende_csaba

2014.04.03. 22:36:46

1. Miért nem a nem magyar gépeket újítottak fel?
2. Mennyibe került ez az üzlet?

Open Skies 2014.04.03. 23:00:22

@Z69:

1. A felújítási üzlet miért nem jött össze az oroszokkal? Nekem az a gyanúm hogy ez a Mi-8 beszerzés az elmúlt 1-2 hónap eredménye. Lehet hogy megijedtek az árvízveszélytől vagy ideszóltak hogy hol a folyamatos SAR. Vagy kellett a pénz a haver cégének. ("Ekkor került a tárca látókörébe egy hazai cég ajánlata, ...")

2. Két milliárd forint körüli összeget emlegetnek, ami nem a HM pénzéből ment.

Batkaa 2014.04.03. 23:26:53

@Open Skies: tökéletes SAR színek! :)

@Z69: mit ünnepeljen? nem egy sikertörténet ez...
(még a végén valaki kamera előtt nekiszegezi azt a bizonyos kínos kérdést!)

Ez egy tűzoltásszerű hirtelen rögtönzés. Javára írandó, hogy érzékelték a fenyegető veszélyt és gyorsan léptek, mielőtt végkép késő lett volna.

Ad.2. Nem olvastad a mai MN 2. oldalát: 2 milliárdba.
Ami aktuálisan ugye olyan 8-9 millió USD. Ami egyben azt is megválaszolja, hogy milyen lehet a felszereltségük. Alap.
(Sőt, becslésem szerint az ügyleti marginokat kivonva, a vasak nagyjából nagyjavítás árában jönnek.)

Ad.1. Na ez a fogós, ravasz kérdés.
A nyilvános infókból következtetve, nyilván kifogytak az időből.
A következő kérdés(ek), hogy miért?
Miért ősszel derült ki, hogy az Oboronprom nem teljesít? Hiszen a szerződésnek már 2013. év elején meg kellett (volna?) lenni.
Mi lesz a meglévő gépekkel? Nagyjavíttatnak-e néhányat? Vagy ezek a gépek arra kellenek, hogy legalább a három gépes flotta állandósuljon?!

Egyetértek, hogy mentőöv szállt le ma Kecsón. De ez az ügylet azért lett, mert már nagyon szorult a zabszem a b......oknak és produkálni kellene valamit. Aztán nehogy úgy járjunk, mint a 26-ossal...

Gaudi 2014.04.04. 01:22:05

A mentőöv leszállt Kecsón, most már csak az a kérdés mennyi idő, míg be lehet dobni a vízbe. Reméljük rohammunkában...

Beat it! 2014.04.04. 09:45:09

Most megint egy kellemetlen dolgot fogok felvetni.
Ha 3 Mi-8-as, felújítva 2 milliárd forintba került, mondjuk 3 darab hazai gép nagyjavítása kerüljön 3 milliárdba. Mennyi lenne 10 gép nagyjavítása? 30 milliárd. 15 gép kerülne felfelé kerekítve 50 milliárdba. Akkor mi a búbánatért akarnak 100 milliárdot kiadni heli beszerzésére? Ráadásul - ez ugye a velejárója - nem lehet ismerni a típust és a darabszámot. De ha nem vesznek 15-nél többet, kétszer annyi ár lehet kidobott pénz, ha nem lesz a képességeiben ugrásszerű javulás.
És a hazai know-how is elvész, ha optimisták vagyunk újjá kell építeni, ami plusz költség.
Hosszú távon lehet megéri újabb lóra tenni, de ezt nem lehet biztosan tudni. Talán nem most kellene a típusváltást erőltetni, hanem 5-6 év múlva. Több lenne a honvédelmi költségvetés, lenne 2-3 év üzemidő tartalék a gépekben (egy mostani nagyjavításhoz képest, 8 éves ciklussal számítva).

Batkaa 2014.04.04. 09:58:41

@Beat it!: nem kellemetlen, csak értelmetlen és ezt te is tudod: ha nincs új beszerzés, nem változik a felsővezetés üzemeltetéshez való hozzáállása.

Be kell vezetni az élettartamra tervezést és ez csak új típussal együtt lehetséges a hazai viszonyok között. Ez van.

Mellesleg 15db Mi-8/17-es nagyjavítása és részleges korszerűsítése becslésem szerint 20 milliárd alatt maradna.
El ne felejtsd, hogy a 100 milliárdnak kb. a fele az üzemeltetésre kellene. Az új típus élettartamra (vagy legalábbis a hazai üzemeltetés idejére) számítva olcsóbb lenne.

Beat it! 2014.04.04. 10:22:14

@Batkaa: @Beat it!:
Most látom, hogy elszámoltam... És valószínűleg igazad van: 15 gép nagyjavítása / korszerűsítése lehetne 15-20 milliárd forint.
Ha a te logikád szerint az összeg fele menne el az üzemeltetésre, akkor Mi-17 esetében ez legyen plusz 20 milliárd. Tehát 40 milliárdból meg lehetne a flotta, és az x éves üzemeltetés. (A másik 60 milliárd meg mehetne pl. lérak cserére...)
Lehet, hogy igazad van abban, hogy az üzemeltetése kultúrában változást hozna egy új típus, de jelenleg erre nincs keret, vagy ha lenne, nem biztos, hogy mostanában kell elkölteni rá.

Egy apró kiegészítés: az élettartam tervezés az orosz gépek esetén is működött: 8 éves javításközi ciklusok. Hogy az utóbbi években ehhez nem fűlik az üzemeltető foga, az más kérdés.

Batkaa 2014.04.04. 10:54:01

Most van rá politikai akarat, most kell elkölteni.
Régóta téma itt, hogy a politikai-társadalmi környezettől aligha lehet elvonatkoztatni a tervezésnél. A legtöbben kell kihozni, amit a környezet megenged.
Ma már (hosszú évek óta, mióta hagyták ebek harmincadjára jutni a PG-t) nem működik, hogy a tervezés az üzemeltető (állam) felelősségére bízta a fenntartást.
Ma a siker titka, hogy a "belső ellenséget" kell legyőzni. Ennek eszköze az üzemeltetési szerződés külső kontraktorral.
Jó példája a Griff.
Rossz példája a mentők Ec-135-ösei, ahol persze nem a típussal van a baj, hanem a túl sok szereplős üzemeltetési szerződéssel, hiszen a magyar állam szerződhetne közvetlenül az Eurocopterrel (AH). (Vagy bármelyikkel... de ebben az oroszok nem versenyképesek.)

Zordabb 2014.04.04. 12:18:54

@Open Skies:

elviekben egy bizonyos ICAO nevu gittegylet eloirja, hogy adott nagsagu teruletre, hany kutato-mento szektort kell letrehozni. Magyarorszag eseteben ez harom lenne, nekunk ketto van. Icao eloiras, hogy szektoronkent 2-2 gep legyen, egy eles egy egy tartalek. Az az osszesen 6 gep kellene minimum. Nalunk sokszor osszesen volt 1 gep kut-mentben. Fizettunk is erte buntetest rendesen.Ha jol tudom, a harmadik szektor es a tartalek gep alol felmentest kaptunk, de az mar az ICAO-nak es a EUROCONTROL-nak is sok volt, hogy 6 helett 1 gepunk van.

elgabi 2014.04.04. 18:17:05

@Batkaa: ". Nem olvastad a mai MN 2. oldalát: 2 milliárdba. Ami aktuálisan ugye olyan 8-9 millió USD." Ebben benne van a szállítási költség is? Volga-Dnyepr nem épp occsó, nagy üzlet a SALIS az oroszoknak. Tudni lehet, hogy honnan hozták a gépeket? Ha Oroszországból (most likely), az lehet 2 óra, de akár 10 óra repidö is - AN-124 tarifával számolva nagyon nem mindegy! Ilyen "részletek" miért nem jöttek le a sajtóban, kedves újságíró urak? Tudtommal a UH-1 biznisz is azért hiúsult meg, mert az occsó-ingyen gépek igen megdrágultak volna a járulékos költségektöl (szállítás, maintenance, üzembehelyezés, stb.).

Tévedés ne essék: én is örülök az "új" minyóknak, csak megnyugtató lenne tudni, hogy nem került-e többe a leves, mint a hús...

elgabi 2014.04.04. 19:05:32

@Open Skies: Van rajta habverö=701. Amúgy biztos véletlen, hogy egyik képen sem olvasható a gép oldalszáma. Se a svancon, se a lépcsön, se a kerós vödrön (A 707-esé olvasható, bár a gép nyilván nem az. A másik vödrön nem látszik).

Open Skies 2014.04.04. 19:13:46

@elgabi: A nagyjavitast vegzo gyarban maradtak a gepek, mert nem volt penze a megrendelonek. A gyar Novosibirskben van.

elgabi 2014.04.04. 19:23:11

@Open Skies: Hát, az nyugat felé (szembeszélben) legalább 7 óra jet-el, becslésem szerint. Sok-sok pénz...

Open Skies 2014.04.04. 21:55:35

Az első külföldi portál, ahol megjelent a hír:

www.janes.com/article/36414/hungary-buys-additional-mi-8-helicopters

(Ki Dunai Péter?)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2014.04.05. 13:21:39

Nem rossz, a russianplanesen vannak gyártási idők és repórák.
RA-22316: 1985, első tulaja kínai;
RA-24132: 1988., 4222 óra, 5391 ciklus (2010. 01-ig)
RA-24530: 1985., 13198 óra, 26743 ciklus (2013.11.).

Elképesztő, hogy mindhárom verda régebbi és nagyságrendileg többet repült, mint a mi Mi-17-eseink.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2014.04.05. 13:24:01

Ja, és a gépek élettartamának 35 év/30000 repórát ír.

zord 2014.04.06. 19:25:08

@Open Skies:

Volt népszabis, már elég régóta ír innen és a térségből a Jane's-nek.

Zord

zord 2014.04.07. 01:11:53

Két érdekes képpel frissítve!

Zord

elgabi 2014.04.07. 17:24:45

@zord: A szentképpel kapcsolatban megjegyezném, hogy mindhárom gép keletröl jött... Itt, mifelénk, "nyugaton" meg a légialkalmassági bizonyítványt szokták kitüzni, igaz, nem a müszerfalra, hanem a deszanttérben. :)

Van valami info a szállítási költségröl (ti. benne volt-e a 2MD-os árban, vagy azon felül kellett-e kicsengetni)?

Open Skies 2014.04.07. 17:32:22

@Zord: csak te voltal keritesen belul?

Allesmor Obranna 2014.04.07. 20:42:17

Igaz a pletyka, hogy ezt a három gépet a nevezett összegért csak béreljük? Mégis mennyi időre?

zord 2014.04.07. 23:07:25

@Allesmor Obranna:

Ezt ki terjeszti? Hakapeszi maki?

Zord

Open Skies 2014.04.07. 23:47:45

@Allesmor Obranna:

2 milliárd HUF = ~ 9 millió USD / 3 helikopter = 3 millió USD/heli

Eladó helikopterek:

euro.aircraft24.com/helicopter/mil/mi-8--xm1183.htm

www.globalplanesearch.com/helicopters/turbine/twin/mil/mi_8_hip.htm

www.globalaircraftmarket.com/en?family=Mi-8

flightplanet.com/index.php?x_category_id=&x_manufacturer_id=850&s_x_manufacturer_id=qTq5zyYp8Of1rEaLoh8ExgmPbyRGEgi0WMClvkKXrxZiH92IYptKZRyaq8SkvfmhUETHR_2h1R9sw9fFDau5CfPsQechYvc-3q7yCWKDefZmRcmSp3Lnse1toMb08ihWbOnmjvPVPj67o_O3A71OFCCXT9jEtpjxG4a28J-QulZDrm0zpU3jQlRh1SZmNuIoS77ndImqI6vJg2r3Z4XaD-rYZEw4bJfKlfWRA8Rd4-1NgrV9ush5ud26pPpacZFH4Rq1ezKvXUj58ALjmIe_LNdcBQNkL43qZ1LqpYptQroMFRzaNFaXxFpFRl1WGKuwx_6TG7kj9xN1nYN2w17TsagLEmpcyRpKgG1RNGpI2JS94wBNve6YNXORS0ZHsqOpmysvRhFwuSLoPgt5UgDcLDKltfMSP2PbxbGA-hTU4fc-8WP_rexBFTvZFg3UfdMIAYHQlQ..&lc_x_manufacturer_id=2&ld1_x_manufacturer_id=1&ld2_x_manufacturer_id=-1&lft_x_manufacturer_id=1&x_type_designator_id=MI8&s_x_type_designator_id=NgjG6vUgtMBdgd3KtioN6J3u_3SqgIh-jO9-Wgd6O4gh5HY3UV4DVpzsulBVXfomFblBFkSTtUxGNdNxS1Og8rqINEPREx943dIBRSr_FozbMNSvvrwfigjmRbB4heMvJa7Y36UsfuhTP893ScGQBEgu3blQrnFc0gCgThu27EpIpL9dNoWv1YqxF_5CFtRpY3q7ZwGSQwOC7U9t7QI-euEHkv7VoUkLhtXqPhc4Z6XMGRmTXNPKtwrJFB5Ia_7qWUhqKzZcfgH9WEEJtJzOXwUxkT0oWc7gCeLt3BuZHUvtc32lLnOUD7GVOYNE_UG6NRmDxowL1Z1MqByoILW9O-u-x11DpD1Ui5kEZbjmwDhriaT0qQ-zTyftnZTac5v4eGnGAI8nvnDZ9dpYoSB1EopfD2ZYxrgq6C5jvKd3KukvYcq3fltmkar3IFu82MeBgdrpUSoFvRbEtznf1cxAG_9M40F-_EErJhbIAK37vmy4WDnJ42pQXw..&lc_x_type_designator_id=2&ld1_x_type_designator_id=1&ld2_x_type_designator_id=-1&lft_x_type_designator_id=3&s_submit=Search

Reálisnak tűnik amit fizettünk érte.

elgabi 2014.04.08. 00:16:05

@zord: Ne csodálkozz, hogy beindult a konteosok fantáziája! A hivatalos források (HM-MH), gyakorlatilag semmit nem hoztak nyilvánosságra, nevetséges módon valódi információ közzététele helyett a Te MN-es cikkedre hivatkoznak a honvedelem.hu-n ( www.honvedelem.hu/cikk/43348 ). A HM kormany.hu-s oldalán még ennyi se. Mire ez a nagy sumákolás?

zord 2014.04.08. 10:12:01

@elgabi:

Rövidesen lesz több infó.

De!

Volt egy választás vasárnap. Ilyenkor minden befagy (nemcsak itt, jószerével mindenhol). Én azon csodálkoztam, hogy egyáltalán bevállalták előtte három nappal.

És ahogy azt Open Skies is alátámasztotta, az ár reális volt. Ez a susmus lehetőségét azért csökkenti, ha azt én sem értem teljesen meg, hogy miért nem lehetett inkább a mi meglévő, javításközi üzemidő-tartalékkal még rendelkező gépeinkhez szerezni alkatrészt, üzemidőt-hosszabbítani, nagyjavítani inkább (még akkor is, ha az erre vonatkozó egyik szerződés nem is működött).

Zord

Open Skies 2014.04.08. 21:04:31

Budaörsön van két Blackhawk. Eddig minden típust itt mutattak be a nemtudomkiknek. (Bell 429, Sikorsky H-92, stb.) Lehet hogy most is erről van szó?

Allesmor Obranna 2014.04.10. 11:00:04

@zord: Nem Hakapeszi Maki, hanem ez a link:

www.vezess.hu/vezetunk/magyar-legiero-helikopter/51331/?1391

Kölcsönben vannak itt a gépek?

Liverbird 2014.04.10. 12:07:22

@Allesmor Obranna: Ez a link nem írja, hogy bérelnénk a gépeket, én legalábbis nem látok ilyet. Azt írja, hogy az új gépek beszerzéséig használjuk őket. Van különbség.

Arról lehet szó, hogy a szerző szerint az új típus beérkezésével a meglévő gépek azonnal mennek is a kukába.

Persze az egész firkálmány tele van tévedésekkel.

zord 2014.04.10. 19:57:19

@Allesmor Obranna:

Nem béreljük. Megvettük.

Zord

Open Skies 2014.04.12. 13:44:48

@elgabi: Eltelt egy hét és még mindig semmi. Az első repülésük is ennyire titkolva lesz?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.12. 16:07:03

Szerintem addig nem repülnek, ameddig nem építik be a rádiókat, valamint nem festik át őket és nem kapnak magyar lajstromot.

Open Skies 2014.04.12. 16:44:57

@Kelepisti: Ez egyértelmű. A kérdés az hogy ez mikor lesz (hány hónap múlva?) és hogy fogunk-e tudni róla.

elgabi 2014.04.13. 10:02:33

@Open Skies: Az átfestés mellözésével spórolhatnánk pár napot, meg egy csomó pénzt... :) Bocs, a militarista kommentelöktöl, de szerintem a repülögép (mindegy, hogy merev-, vagy forgószárnyas) színe a FEHÉR! A kék-narancssárga szerintem egy kicsit perverz, de még mindig jobb, mint a tereptarka...

elgabi 2014.04.13. 10:03:51

@Open Skies: Nehogy úgy járjunk velük, mint a Robinson-okkal! Azok is majdnem megvoltak, aztán, a végén meg mégse...

zord 2014.04.13. 18:59:13

@elgabi:

Ne keverjük a szezont a fazonnal. A Robinson egy "zavarosan" finanszírozott ügylet (több éven keresztül "félretettek" rá pénzt "maradványokból" az ÖHP-nál, ha jól emlékszem) volt, és a politikai ellenfelek pont akkor kerültek hatalomra, amikor meg kellett volna valósulnia. Persze, hogy elhúzták a lábát.

Most egy hatalmában megerősített kormány lép valamit, "vészhelyzetben", (immár) baráti vállalkozóval. A legnagyobb veszélynek továbbra is a "civil" hatóságot látom, amit a finn gépek esetében bizonyított is. Hogy úgy mondjam, a finn esetben az NKH nemzeti vagyont herdált el a késlekedésével. Mert hogy azokból a gépekből mit lehetett kiszedni, az jóformán kizárólag az ő eljárásuk sebességétől függött. Az pedig csigalassú volt. Remélem, most nem próbálkoznak ezzel. Ha igen, akkor az legyen tanulság a HM-nek, és kezdeményezze a szétválást, ahogy arról van is szó egy ideje!

Zord

elgabi 2014.04.13. 20:52:30

@zord: Na, ja, s szezon, meg a fazon... "A Robinson egy "zavarosan" finanszírozott ügylet...volt". Még jó, hogy most a Mi-8 beszerzésnél minden kristálytiszta, nem? Továbbra sincs kielégítö közlemény a hivatalos forrásokból, hogy, hogyan történt a beszerzés:
-vettük, lízingeljük, vagy béreljük-e a gépeket,
-konktétan meddig,
-a vételárba benne volt-e a szállítási költség, vagy sem,
-milyen keret terhére történt a beszerzés, és még sorolhatnám...

Ehelyett bulvársajtóban, meg blogokon terjesztett pletykák vannak, konkrét, hivatalos információ továbbra sincs. Pont, mint a Robinson-ügyletnél...
Aminek "Persze, hogy elhúzták a lábát." A politika miatt, bizonyára. Nem azért, mert az akkori "baráti vállalkozó" kapzsisága miatt 2 tail került volna annyiba, mint 3 off-shelf a gyártótól... Persze, hogy valóban így történt-e, nem tudhatjuk, mert hivatalos információt akkor sem hoztak erröl nyilvánosságra, mint ahogyan most sem... Ismétlem, nagyon örülök, hogy végre történt valami helikopter ügyben, mert ami az utóbbi idöben ment (a vonatkozó NOTAM-eknek "köszönhetöen" már nyilvánosan) az botrányos volt. Ugyanakkor különösen aggaszt, hogy itt, nálunk, Mutyisztánban mennyibe kerülhetett ez NEKÜNK adófizetöknek ("polgároknak", "zembereknek", "magyar családoknak", épp az aktuálisan divatos megnevezés szerint), hogy a kedves "baráti vállalkozó" csinálhatott egy újabb deal-t a mi kontónkra... A téma látványos elgallgatása nem igazán növeli bennem a döntéshozók felé való bizalmamat...

Lehet, hogy hülye vagyok, de kimondottan utálom, ha annak is néznek, és ki nem állhatom, ha úgy is kezelnek. Magyarországon élö Magyarországon adózó (és nem csak szavazó) magyar állampolgárként úgy érzem, hogy ebben az ügyben pont ezt csinálják (már megint).

zord 2014.04.14. 15:08:07

@elgabi:

Sok mindenben igazad volt. Én elsősorban az ügyletek "túlélőképességében" látok különbséget. A Robinson amikor bejött, már halálra volt ítélve. A Minyók szerintem rövidesen repülni fognak, és hozzák, ami tőlük elvárható. Az egyik esetben kedvezőtlen, a másik esetben kedvező a kontextus.

Zord

Allesmor Obranna 2014.04.14. 15:10:19

Amióta feltalálták a helikoptert, mint olyat, még nem volt olyan évtized, hogy ne készült volna koncepció a sebesség 400km/h fölé tornászására.
Ez az a sebességtartomány, amely elérése esetén az olyan "hadszintereken" is megnőne a létjogosultsága a felfegyverzett támadóhelikoptereknek, mint amilyenre van sansz itt a Kárpát-medencében.

Ezek a projektek rendre elbuktak, nem véletlen, hogy a sebesség tekintetében még mindig a két legelső típus van az élen, az Ah-1 Cobra és a Mi-24-es, illetve ezek leszármazottai.

(A Lynx már szállítóhelikopter, de szintén felfegyverezhető).

Szóval mindig nekiugrottak, de életképes megoldást nem sikerült rendszerbe állítani.

Ezek után kíváncsi vagyok, hogy az alábbi gépcsalád ki tud e lépni a látványos számítógépes grafika és az egyetlen megvalósult prototípus fázisából és lesz-e olyan életképes, mint hagyományos társai. Mert, ha jól megnézzük, a magyar helikopteres igényeknek is megfelelnének...

www.youtube.com/watch?v=TRv5OxPFeQo

Eltekintve attól, hogy ez a vízió még az USA-ban is csak egy álom, nem hogy nálunk, a videóval kapcsolatban felmerül egy kérdés.
Mi a fenét akart a nagykalapáccsal az a fickó a betonsiló tömmbéteres födéme ellen? :)))))

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.14. 20:57:12

@Allesmor Obranna: nincs új a nap alatt. Nekem ez a X2 projekt az AH-56 újragondolt változata, modern technikák beépítésével, és a coaxális rotorral. (számomra érdekes, hogy miért lenne nagyobb a hatótávolásága (az Chayenne-k épp ez volt a problémája, nagyobb tüzelőanyagfoagysztás és marha drága lett volna). Másik érdekesség, kisebb sugarú körön fordulás.. A Ka-50/52-ek nem éppen egyik "érdekessége" hogy csak egyik oldalra mozgékony..

Allesmor Obranna 2014.04.14. 23:22:36

@Kelepisti: ez nem teljesen igaz, ráadásul a két dolognak sehogy sincs köze egymáshoz.

A Ka-50/52-es bedöntése korlátozott az egyik irányba, nem a fordulóköre.

Az X2-es is valóban koax elrendezésű, de a Kamovoknál lényegesen merevebb lapátozással, ami miatt a lapátok összecsapásának esélye kisebb, így az adott oldalra bedöntés korlátja is lényegesen kisebb.

Zordabb 2014.04.15. 11:04:29

@zord:

reszben igazad van, fognak repulni, mert ezeknek most mar muszaly.
A Robinson ugy miatt tolunk nyugatabbra is karoba huztak volna a kedves kapzsi vallalkozot, tplunk keletebbre eloszor felakasztottak volna, majd nyilvanosan fobe lovik es csak utana huztak volna karoba.

Ez szamomra a G-s Merci beszerzesre hasonlit, mikor is a kedves HM-es ezredes elvtars visszakuldte az ajcsi G-s Mercit, mert o neki nem ez a zold szin tetszett, ez nem jo vadaszni.

Az ilyen katonai felsovezetes kezebe en dugos puskat sem mernek adni, nemhogy barszonyszekbe ultetni oket donteshozonak.

Mindenesetre a lnyeg a lenyeg, hogy orulnunk kell hogy legalabb van "uj" helikopterunk ami majd ha mindenii ugy akarja vegre repulni is tud majd.

zord 2014.04.15. 11:32:23

@elgabi:

Egy kis megnyugtatásul:

- Megvettük a gépeket.

- Zajlik a munka Kecskeméten és a bürokrácia Budapesten.

- Festés néhány héten belül.

- Berep május-júniusban, aztán már lábon Szolnokra.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.15. 12:58:29

@zord: Mennyit repülhetnek a gépek mielőtt komolyan hozzájuk kell nyúlni?

szasa30 2014.04.15. 14:33:38

@zord: egy laikus kerdes: mit jelent az, hogy folyik a munka kecskemeten. Milyen munka? En ugy gondolnam, hogy nagyjavitott gepek, uzem- es kenoanyag bele, aztan indulas...de vszinuleg tevedek:-(

zord 2014.04.15. 15:06:45

@molnibalage:

2000 óra, nyolc év. Közben normál technológia szerinti üzemeltetés (én továbbra is itt látom a problémát: ha a mi saját gépeinkhez nem tudtak alkatrészt venni, lapátokat, reduktort, hajtóművet javíttatni, akkor ezekhez miért tudnánk? Még akkor is jogos ez a kérdés, ha feltételezzük, hogy az új gépek mondjuk 2016-tól elkezdenek megérkezni, és az átfedés mondjuk 2018-ig tart majd).

@szasa30:

"Magyar konfigurációs" átépítés. Rádiók, transzponder, előbeépítésekkel, kábelekkel, antennákkal, akármi, plusz a festés, ami a jelek szerint (sajnos) lesz - szerintem fölöslegesen. Reméljük, a munkáknál a bürokrácia sem tart tovább.

Zord

Zordabb 2014.04.16. 13:34:00

@zord:

sajnos abban nem vagyok biztos hogy a papirmunka is elkeszul idore...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.16. 19:37:19

@zord: A festés részt nem értem. Miért baj, hogy festés lesz?

Batkaa 2014.04.16. 19:47:38

@molnibalage: ...mert ezzel a festéssel nyugodtan elrepkedhetnek, csak alkatrész legyen hozzá, inkább arra legyen pénz, mint festésre...

zord 2014.04.18. 21:25:38

Holnap további infók a Magyar Nemzetben!

Zord

Open Skies 2014.04.18. 21:40:36

@zord: És a megjelenése utána néhány órával a blogodon is?

Batkaa 2014.04.18. 21:56:15

@Open Skies: nem, mert vegyé' újságot...! :) Amúgy a MN szombati melléklete nagyon jó szokott lenni, illetve még a külpolitikai rovat ér valamit a lapból...

Open Skies 2014.04.18. 22:06:00

@Batkaa: a múltkor is megvettem. Nem a 145 Ft a probléma és hogy csak 1 kulcsmondattal volt több az írás mint ami a blogon volt, hanem hogy korán kellett kelni miatta hogy jusson. Szombatonként pedig ez még komolyabb probléma :)

szasa30 2014.04.19. 19:52:49

@Open Skies: olvastam a cikket, volt benne egy erdekes mondat: a MI-17-esekre vonatkozo szerzodes is eletben van. Ez jó.

Egyebkent mi a kulonbseg egy katonai es egy civil minyo kozott? Relevans ez bekeidos alkalmazasban?

elgabi 2014.04.19. 20:12:27

@szasa30: Az "álcázó"-festésen és a transzponderen kívül a fegyverrendszer: célszókészülék, fegyvertartók, indítóberendezés (az UB-blokkokhoz)...

zord 2014.04.21. 08:55:11

@elgabi:

A narancssárga gépen úgy néztem, nincsenek meg a fegyvertartók rögzítési pontjai.

Zord

Liverbird 2014.04.21. 14:23:17

@zord: Hűha, ez gáz! Azzal a géppel nem tudnak bombázást gyakorolni a szolnokiak??!!

:)

zord 2014.04.21. 18:23:15

@Liverbird:

:-))) Micsoda veszteség a hazának, micsoda veszteség az ellenségnek!

Zord

elgabi 2014.04.21. 22:40:43

@zord: Persze, hiszen civil. Ha jól emlékszem, a fehéreken sem volt. Viszont legalább nagytartályosak (kétoldalt), ami jól jön kut-men esetén.

zord 2014.04.22. 01:38:02

@elgabi:

A fehéreken nekem úgy tűnt, vannak.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.22. 09:31:42

Sziasztok!
Ma 9.15-től
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság a társszervekkel együtt gyakorlatot tart, amelynek során a résztvevők
egy eltűnt repülőgép személyzetének és utasainak mentését és a légi kutatás-mentésben érintett szervezetek együttműködését modellezik.
Az összevont mentési gyakorlaton részt vesz többek között a Magyar Honvédség is.
Gondolom helikopter is...
Helyszín Óbuda Termelő és Szolgáltató Zrt. területe 47°37'54.1"N 19°04'52.2"E (Luppa-tó északkeleti sarka)

Sajnos nekem éljfél után jött meg a mail, így nem tudtam rá kimenni, bár ilyen zuhogó esőben nem hiszem, hogy sokat lehetett volna fényképezni..

Open Skies 2014.04.22. 20:36:03

@Kelepisti: Ha jól láttam, akkor a 704-es volt ott.

zord 2014.04.22. 20:49:51

@Kelepisti:

Ha nincs képesség, kell gyakorlatot rendezni, sajtóskodni, és akkor a nép, az Isten adta nép, majd elhiszi, hogy van.
Kedves elvtársak! Talán 2006 telén, a Zemplénben kellett volna hatást elérni, vagy legalábbis azóta pótolni, ami akkor nem volt. A magyari nagyurak által lesajnált tótok tudtak all-weather day/night NVIS/FLIR felszerelt SAR gépet kreálni? Hogy is van ez? Nálunk meg az 1969 baseline Mi-8-assal történő levegőben maradás a nagy eredmény 2014-ben?
Örülünk, meg minden, de a referenciáinkat ne vesszük már el!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.22. 21:54:38

@zord: Ha OV a foci helyett a repülést szeretné, akkor Merlinnel lenne a SAR :) és a vadiúj felcsúti AFB-n jelentené ki, hogy lovasnemzet voltunk, repülőnemzet lettünk :)
..
de így csak egy stadion lett belőle ..

zord 2014.04.22. 22:26:18

@Kelepisti:

A kérdés már csak az, ki énekelné az erre az alkalomra írt számot? Talán Oláh Ibolya...

Zord

2014.04.23. 10:40:51

@zord:
A médiában ezt hogyan tálalták?
Tegnap 10 óra körül pont autóban hallgatom a rádiót, az egyetlen állva maradt országos adón híreket mondtak. Nem szó szerint, de ez volt a lényeg:
"Eltűnt egy repülőgép a radarernyőkről Fót környékén. Az An-26-oson 22 fő tartózkodott."
A vér megfagyott bennem, azonnal a legrosszabbra gondoltam, nem is ragozom, hogy milyen szörnyűségekre. De a hírolvasó folytatta:
"Természetesen mindez csak gyakorlat..."
Azt hittem kitépem a kormányt a helyéről!

Allesmor Obranna 2014.04.23. 12:46:58

@zord: "...Örülünk, meg minden, de a referenciáinkat ne vesszük már el!..."

Ez más sajna késő bánat.
Itt a referenciák zöme már réges rég kukázva lett...

Liverbird 2014.04.23. 17:19:44

LHSN-ék egyik olvasója állítólag már látta is repülni a sárga minyót.

zord 2014.04.23. 22:10:17

@Liverbird:

Jó neki. Fotttó?

Zord

Liverbird 2014.04.23. 22:16:23

@zord: Azért tettem oda, hogy állítólag, mert fotó az nincs.

Ha igaz, az jó jel.

zord 2014.04.24. 10:01:01

@Liverbird:

Az én infóm későbbre ígérte.

Zord

Open Skies 2014.04.24. 18:12:23

Ezek felújított gépek. Állítólag nem vette át őket a vevő, ezért a gyárban maradtak. Azaz repülőképesek voltak. Rotorlapátokat leszerelték, kereket leengedték, betolták őket egy An-124-esbe és elhozták őket Kecskemétre. Április harmadikán kipakolták őket. Ezután 3 hétig tartott, amíg újra repülőképes állapotba hozták őket? (Ok hogy nincs kompatibilis rádió, de műszakilag repülőképesek voltak.)

Ez nekem lassúnak tűnik. Ugyanakkor az hogy a forrásaid későbbre várták, nekem azt jelenti hogy valami baj lehet, azért lett sürgős.

Ha alacsonyan, kerítésen belül repül, azzal veszélyeztet valakit? Szerintem nem.

Open Skies 2014.04.24. 18:13:20

(Nem felújított, nagyjavított.)

Ejnye... 2014.04.24. 21:38:03

@Open Skies: Elég viccesre sikeredett ez a hozzászólás. Vagy komolyan is gondoltad, amit leírtál? 8-I

Open Skies 2014.04.24. 21:43:06

@Ejnye...: Ez kérdés volt, hogy ha valaki ért hozzá, magyarázza el részletesebben.

zord 2014.04.24. 21:59:57

Ok. Nem tudom, hogy mi az eljárás menetrendje, a lényeg az, hogy a dolgok mennek, és valóban repült már az egyik gép.

Zord

Liverbird 2014.04.24. 22:31:41

@zord: Tegnap sárga gépről volt szó, viszont most láttam képet lhsn-ék facebookján egy levegőben lévő fehérről.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 00:01:00

@zord: Ma láttam egy helit többször is a Szajoli Bázistelep felett.

zord 2014.04.25. 01:41:57

Azok, akik most feljelentősdit akarnak játszani a Miniszterelnökségen, esetleg gondoskodhattak volna korábban megoldásról. Nem ugatni kell, jogászkodni, hanem üzemképes helikoptert teremteni.

Zord

Liverbird 2014.04.25. 09:52:26

@zord: De mégis mi lehet a háttérben? Lehetséges, hogy nem várták meg a duce döntését a beszerzésről, ezért most durci van? :)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.25. 11:32:13

@Open Skies: @zord:

Ez nem így kéne, hogy működjön. Volt közbesz, helikopter karbantartásra. Megnyerte az orosz cég. Szerződéskötés megtörtént. Teljesítés nem. Hazánk jelezte ezt. (ez eddig ok). Viszont az nem, hogy, erre, suba alatt vettünk közvetítökön keresztül 3 fogószárnyast, úgy hogy a saját törvényeinket és az európai irányelveket (ezek kávzi európai törvények) is egyszerűen figyelmen kívül hagytuk. Létezik olyan közbeszerzési eljárás, ami nem nyilvános, amit sürgősséggel néhány nap alatt le lehet bonyolítani.
Nos azonban ez ismét a szokásos FIDESZ "2/3" arrogancia, hogy nekünk mindent lehet, és mindent átviszünk. Lehetett volna törvényesen a beszerzést lebonyolítani és akkor jóval kisebb lett volna az esélye, hogy akár az EU, akár a belső nemzeti hatóságaink vizsgálódnak. De nem. Ez kb. azonos a tankönyvek választásával, mikor Hoffman Rózsa atz iskolaigazatóknak írt "levele" felülírt érvényes törvényt, pedig még miniszteri rendeletnek sem lehet nevezni. De szarnak rá..

zulu74 2014.04.25. 11:44:34

@zord: Bocsáss meg,de ez elég "izé" logika. Az,hogy egy ilyen súlyú eljárást a jogi kereteken belül kell levezetni, az nem valami "jogi hókuszpókusz", vagy ravasz " jogászkodás", hanem TÉNY!
Ha ugyanis a kormány (kivéve: vismajor) nem jogszerűen bonyolít le egy ilyen volumenű beszerzést, akkor hogyan várja el tőlünk, hogy más (ehhez képes bagatel) ügyekben jogkövető magatartást tanusítsunk. Ez a baj, és ezt a végeredmény sem szentesíti.
Ezt a beszerzést le lehetett volna vezényelni időben,a jogi keretek betartásával is.
Sztálin mai "rajongói" is arra hivatkoznak, hogy mi az a pár millió orosz áldozat, ha a végén "GYŐZTÜNK".

Gaudi 2014.04.25. 11:50:25

Lehet srácok, hogy nem törvényes, meg zavarosban halászás, meg arrogancia, de nem volt mivel repülni.
Amúgy meg bagatell az egész, kétmilliárd. Vágtak volna hozzá még kettőt a tenderig.

zulu74 2014.04.25. 11:50:39

Az a baj, hogy ha ezek a"2/3-os" megoldások teret nyernek, akkor a parlamentáris demokrácia formálissá válik, hiszen csak "útban van" a gyors megoldásoknak... kvázi akadályoz.
Ne értsd félre:örülök ennek a három gépnek, de az ilyen ad-hoc döntéseknek sem a kellő előkészítéséről, se a gazdasági racionalitásáról nem vagyok meggyőződve.
Erőből akkor kell egy ilyet megoldani, ha az országot közvetlen konfliktushelyzet fenyegeti, és nincs idő "tökölni". Akkor mindegy hogy honnan, csak legyen, gyorsan és nagyon sok.
De jelenleg ez nem áll fenn.

-az ukrán helyzet itt nem játszik, mert ha azok megindulnak rajtunk keresztül, akkor a Nemzeti Gárda valamennyi gépét is kevés lenne megvenni... csak szépségtapasz lenne csupán.

Gaudi 2014.04.25. 12:01:21

@zulu74: Alapvetően teljesen igazad van, és egyetértek.
Azonban az országot közvetlen konfliktushelyzet fenyegette ebben az esetben. SAR nélkül nincs repülés. Egyáltalán nincs, és semmilyen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 13:36:47

@Gaudi: És mégis ki tehetett róla? Ki a tököm "kormányzott" 4 évig 2/3-dal...? Nem az elmúltnyócév... Hány stadion épült..? Abból egy flottányi Mi-8/17 repülhetne újra.

Azért a pofátlanságnak és mutoatásnak is vannak határai... Akkor ezek után minden szabad ilyen vastagbőrős érvekkel? Akkor én meg nem csinálok adóbevallást és kerítek köré egy jó kis hibáztató vastagbőrős érvet.

Gaudi 2014.04.25. 13:43:26

@molnibalage: felőlem nyugodtan politizálhatsz akár te, akár más. Engem ez rohadtul hidegen hagy. Egy érdekel, hogy legyen mivel repülni a népeknek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 13:52:48

@Gaudi: Rühellem a politikát, de érven felhozni azt, hogy "de nem volt, ezért kellett" az vastagbőrös. Ki a faszom tehet róla..? Hm...? Kibaszottul elegem van már az ilyen mutogatásból...

Gaudi 2014.04.25. 13:56:31

@molnibalage: Kit érdekel, hogy "Ki a faszom tehet róla"? Neked ez a fontos, nekem meg az, hogy van/nincs.

zord 2014.04.25. 14:18:44

Nekem az tetszik, hogy a katonai repülés úgymond baráti közösségében is nekiállunk jogászkodni.

Én azt mondom: GÉPET A SZOLNOKI SRÁCOK SEGGE ALÁ! Oldják meg, így, vagy úgy. Mert jogsértésben elég jól el lehet éldegélni, de amikor a roncsba beszorulva elvérzel, mert nem jön érted a SAR, akkor az egy visszafordíthatatlan állapot. Aki fosott már be repülőn beszart időben, eltévedve egy ártatlannak indult útvonalrepülésen, az tudja értékelni ezeket a szavakat...

Az ő esetleges sírja felett a jogászok, politikusok már károghatnak...

Ja, és figyelmeztetnék mindenkit! Semmiféle jogsértés nincs bizonyítva. Nincs semmiféle vizsgálat. Információim szerint a miniszterelnöki hivatal hírhedten honvédelem-ellenes (azt egy az egyben pénzkidobásnak tartó) frakciójától tippet kapó, ostobácska újságírónőcske tendenciózusan, megrendelésre megírt cikkéről van szó.

Zord

zulu74 2014.04.25. 14:29:48

Nyilván nem is lesz vizsgálat, hiszen saját magukat nem fogják vizsgálni... főleg nem fognak jogsértést megállapítani. Furcsa is lenne.
Viszont a gépet a szolnoki srácok alá meg lehetett volna venni tervezetten, okosan, szépen, és főleg időben. Pontosan tudta mindenki, hogy mi a helyzet, azt is tudták, hogy milyen ütemben fut ki az üzemóra a gépek alól. Ez mind tervezhető, kezelhető probléma volt, nem egy meglepetés.
Most mégis úgy tűnik, hogy egy kapkodó félmegoldás született, a "tűzoltás" minden ismérvével.
Hát ezért nem tartom jogosnak ezt az "áthidalást" még akkor sem, ha most már szükségszerű is volt.

Ha mondjuk egy természeti csapásban januárban odaveszett volna a komplett bázis, a gépekkel együtt... na akkor kell ilyen eszközökhöz folyamodni... és akkor lehet mondani, hogy mindenkinek pofa be...vismajor van.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.25. 14:40:36

Én inkább úgy gondolom, hogy tényleges vészhelyzet volt a SAR fronton. Ez tény. Az is tény, hogy kell a vas Szolnokon. Az is tény, hogy nem az elmult8év miatt van, hanem az elmúlt4év miatt, mert már 2010-ben is tudták, hogy 2013-ra nem lesz kopter. Az is igaz, hogy nem tervezték előre. Az is igaz, hogy gyorsan kellett beszerzni. Az is igaz, hogy a bagatell 2Mrd felül van a közbeszerzési értékhatáron, és ez alól nincs felmentés azzal az indokkal, hogy szartunk előkészíteni a beszerzést, meg, hogy nincs SAR (mert lehetne akár Szlovén helikopterrel, meg Szlovákkal, Cseh-el stb.) A TÉNY az, hogy a közbeszerzés nem engedi meg, hogy a SOLAR kft mutyiban beszerezze, mert nincs referenciája helikopterek beszerzésére, és nála jobb referenciát beadott volna sok gyártó is, 1-2 nap alatt. ÉS EZ A DÖNTŐ ÉRV!!!!
Ha közbeszel szerezték volna be, még úgy is, hogy utána a sok gyártó stb. jogorvoslatot nyujt be, akkior legfeljebb büntetük volna saját magunk de mivel a koptereket már leszállították, nem kötelezett volna a Közbesz hatóság a szerződés felmondására. Úgy jobban kilóg a lóláb.. És ez nem a miniszerelnöki hivatal szemétsége, hanem az igazság....

zord 2014.04.25. 21:06:03

@Kelepisti:

Ok. Kinek van Magyarországon helikopterbeszerzési referenciája? Milyen cégnek?
A Solar közvetítőként már volt benne helikopterprojektben (2xMi-17N+701,704), ráadásul itt nem közreműködő, hanem tulajdonos volt.
De ismét mondom, ezen az úton most már végig kell menni. Ha most megtorpanunk, az a jellegzetes magyar átok lenne. Bele se merek gondolni.

Zord

rm40 2014.04.25. 21:33:45

2011. évi CVIII. törvény (Kbt.):
"9. § (1) E törvényt nem kell alkalmazni:
[...]
b) a törvény Ötödik Részének kivételével a védelem terén kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk (fegyverek, lőszerek, hadianyagok) beszerzésére, szolgáltatások vagy építési beruházások megrendelésére (a továbbiakban: védelmi beszerzési eljárás), amelyek megrendelésére az e törvény felhatalmazása alapján megalkotott külön jogszabály szerint kell eljárni, valamint ha az ilyen tárgyú beszerzés az ország alapvető biztonsági érdekének védelme érdekében - összhangban az Európai Unió Működéséről szóló szerződés 346. cikkével - az e törvény felhatalmazása alapján megalkotott külön jogszabály alkalmazása alól is kivételt képez;"

Na, ezen el lehet jogászkodni. :)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.25. 22:11:03

Szerintem ez itt nem állja meg a helyét. mert sima polgári helikopterek..Tehát ezzel nem lehet takarózni. Igy a HM által beszerzett radírokat, személygépjárműveket sem kéne közbeszerezni. Ne tévesszük össze a polgári gépeket a katonaival.

De a lényeg...

Nem magyar cégekre gondolok, hanem európai cégekre. de a lényeg, hogy simán kiírhatták volna pályázatot, majd ha jól fogalmazzák meg (pld. azért orosz típus és Mi-8 vagy Mi-17, mivel nincs idő más típusú forgószányasok műszaki és hajózóállomány átképzésre stb.) aztán vagy kizárják a más jelentkezőket, vagy a bírálat során (ha nem a legalacsonyabb ár a szempont) akkor kihozzák a SOLAR-t nyertesnek. Megkötik a szerződést. Aztán megtámadják (ha támadják) a versenytársak. A HM közli, hogy a SAR folyamatos fenntartása miatt, nem lehetett várni a jogorvoslati eljárásra. A Közbesz hatóság megbünteti a HM-et, de mást nem tehet, mert szerződés nem bonthat fel. Lehet polgári pert indítani a vesztes cégeknek... Talán ez mégis törvényesebb, mint ahogy történt..

Open Skies 2014.04.25. 22:27:40

Az elmúlt egy hónapban: 3 helikopter, LF fegyverzet a gripenekhez... mi lesz a következő? Jön a három BAe-146 is, még mielőtt összeáll az "új" kormány?

rm40 2014.04.25. 22:58:20

@Kelepisti:
Igazad lehet. Bár a nyomtatott hvg-cikket nem olvastam, de közben ahogy nézegetem, valószínűleg a 218/2011. (X. 19.) Korm. rendelet (a minősített adatot, az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő vagy a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól) lehet a releváns: www.complex.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=a1100218.kor

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.26. 07:49:22

Ne jogászkodjunk tovább szerintem. Ami úgy gondolom, hogy a fő jellemző, hogy az elmult4 és következő4 év kormánya, még saját maga által gyakorlatilag simán változtatható törvényeket sem tartja be. Pedig azzal is simán lehet kaszálni - jellemzően a Mészáros, Nyerges, Simicska "urak" cégei is közbeszerzéssel szerezték meg a megrendeléseik 90%-t. Tehát jogilag legalább látszatra lepapírozták...
Viszont a kopterek kellenek, a A-G fegyverzet+rover szükséges, a szállítórepülőgépek és/vagy 1 VIPszállító szintén. A költségvetés (nem a HM( költségvetése) erre alkalmas. Pld. ha már 2016-ra van 6 milliárd az MTK stadionra (hanyadik stadion?) akkor a haditechnikai beszerzésekre is biztos van keret (hol van ez megtervezve??). Az első osztályú fociegyesületek fele legalább mint 1milliárdot kapott, kapott stadionfejlesztésre.. Van ahol 5-10..(Fradi+debrecen óh felcsút) mondhatni kész.. bár a fradinál szabályosan, közbesz eljárás nélkül lett 1milliárdnyi +munka...

www.origo.hu/gazdasag/20131209-12-milliard-jut-stadionepitesre-2014-ben.html

www.napi.hu/magyar_vallalatok/fradi-stadion_kozel_egymilliardos_potmunkat_nyert_a_market.580402.html

www.origo.hu/sport/magyarfoci/20140424-uj-stadiont-epit-az-mtk.html

Szóval van pénz az országban..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.26. 07:56:54

A fáraók azért voltak jobbak OV-nél, mert Ők csak EGY piramist építettek maguknak életük során..
:-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.26. 20:36:34

Egy kinti fórumon egy csóka azt bizonygatja folyamatosan, hogy a Mi-24 helik függeszkedés közben nem tudnak rakétát indítani stabilitási gondok miatt. Erről hallott már valaki? Mert én soha a büdös életben nem...

zord 2014.04.26. 21:09:00

@molnibalage:

Hát én a saját szememmel egész jó Sturm-indításokat láttam függésből, szóval ez kuka.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.26. 21:18:41

@zord: Modjuk a srác azzal egészítette ki, hogy teljes fegyverzettel, de erősen kétlem, hogy 2-4 rakéta pod ezen változatatna.

A HTKA-n van videó is linkelve függeszkedve ATGM indítás.

Batkaa 2014.04.27. 03:31:34

@Kelepisti: még szerencs, hogy nem jogászkodsz tovább...

De most tényleg! Ha nem jöttek volna ezek a gépek (olyanok, amilyenek) és év végére leáll a helikopteres repülés, akkor azt löknétek, hogy miért nem hágták át a szabályokat a cél érdekében...?! Álságos okoskodás.
Tény, hogy nem léptek időben, tény, hogy a megkötött szerződést nem sikerült realizálni. Tény, hogy gyorsan megpróbálták menteni a helyzetet. Tény, hogy nyertek egy kis időt. Az összes többi kib...... jogászkodás.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.27. 07:32:51

@Batkaa:
A cél em szentesíti az eszközt. Nem voltunk vészhelyzetben. Akár néhány nap alatt elláthatta volna ideiglenesen szlovák, cseh, lengyel vagy szlovén helikopter a SAR készültséget ameddig törvényesen eljártak volna.
Nekem az ilyen válaszokkal az a bajom, hogy elferdítik az igazságot. Kb. olyan, mint amikor a 4 éve tartó gazdasági erőforrások lenyúlása 2-3 maffiacsalád számára, a kormányzat nyelvén - a nemzeti nagytőke megteremtése. (... és nem azért írom, mert az a korrupció amiben nem vagy benne..), hanem azért mert pld. az államnak van egy KEF nevű (Közbeszerzési Főigazgatóság) intézménye, amellyen ezt simán és törvényesen lebonyolíthatták volna, nem régebben bal, és éppen jobboldali pártszámlaszámot megtaláló kft bevonásával amely véletlenül - ismét megtalált a számítását. Nézzük csak meg, mennyi elaggott Minyo van a piacon???
Tehát nem az a baj, hogy megvannak a gépek,. Gyorsan mentették a helyzetet? Több mint egy éve megvolt az orosz szerződés. A szerződő felek között mivel az egyik nem teljesített, a másiknak (nekünk) jogunkba állt volna pld. más szolgáltatóval (pld. csehek, lengyelek, szlovákok stb. - tehát akik minyo nagyjavítással foglalkoznak stb. elvégeztetni a munkákat, és utána lehetett volna jogászkodás... Nos ezek nem történtek meg.. "Helyette egy baráti cég talált néhány civil helikoptert" és eladta egy kis haszonnal az államnak...

elgabi 2014.04.27. 13:02:19

@Kelepisti: "Gyorsan mentették a helyzetet?" Nagyon... 2013 februárban (több mint egy éve!) vitték el a Kut-Men gépet Pápáról - elöször. A hosszú távú megoldásra (új flotta) pedig ki tudja meddig kell még várni, hiszen még a "tüzoltó"-gépek sincsenek rendszerben még...

GSF 2014.04.27. 14:14:57

Kár folyton a politikát citálni. Sztem arra vannak más oldalak, ahol lehet poliproliknak gyártani a betűket értelem nélkül.

A lényeg az, hogy itt van 3 gép, ami kellett és kész. Ha magyarosan, ha nem, akkor is itt vannak, már nem fognak visszamenni és kellettek is.

Burkoltan Zorbánozni, utalgatni folyton, néha már qrva unalmas.

Üdv

Batkaa 2014.04.27. 18:59:11

@Kelepisti: lehet, hogy így van.
Lehet, hogy csinálhatták volna transzparensebben - csakhogy mire ehhez a lépéshez elértek már kifutottak minden rendelkezésre álló időből. Ez biztos, hogy a minisztérium felelőssége, mert túl sok idő múlt, mire dobták a nem működő szerződést (és még mindig nincs róla hír, hogy mi lesz a leállított gépekkel).

De emlékezzél, hogy január-februárban még attól kellett tartani, hogy nem lesz átfedés a régi és a reménybeli új technika között! Ehhez a veszélyhez képest a mostani megoldás jónak tekinthető.
Régen nem az a kérdés, hogy melyik a legjobb megoldás, hanem ami van, az működik-e?

zulu74 2014.04.28. 07:20:32

A minisztérium mulasztásos jogsértést követett el azzal, hogy nem gondoskodott a SAR fentartásáról MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT!! Ezt orvosolták egy újabb kapitális jogsértéssel: a beszerzés szabályainak megszegésével. Mindezt úgy, hogy a gépekről már évek óta lehetett tudni, hogy hogyan állnak repidővel, műszakialg... stb.
Most meg lehet próbálni eladni, hogy ez "derült égből a ménkű" szituáció volt, amit most egy magyaros huszárvágással megoldottak... de nem ez a helyzet.

Batkaa 2014.04.28. 08:31:02

@zulu74: és ezt ki próbálja meg így eladni?!

Zordabb 2014.04.28. 08:49:34

@zulu74:

evek ota ? MONDJUK 10 eve, csak sajnos senki sem tett semmit sem, csak vart a kovetkezore. Az kenyelmes volt.

zord 2014.04.28. 11:47:01

@zulu74:

Elképzelem, amint be vagy szorulva egy roncsba, egyszercsak diszkrét zümmögéssel megjelenik feletted egy törvénykönyv, leereszt hozzád egy paragrafust, az kivág, stabilizál, szállíthatóvá tesz, majd felcsörlőz a törvénykönyv fedélzetére és elvisz kórházba...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.28. 11:47:37

@Zordabb: ez így nem igaz. A szoci kormányzatú HM 2010-ben lerakta Hendéék asztalára a tendert kidolgozva. (az Ő felelősségük, hogy nem indították el). A tenderkiirás szakmai dolog, a HM-ben dolgozták ki és nem arról szólt, hogy valamely cégnek, cégcsoportnak kedvezzenek. A fideszes politikai vezetés, olvasva, olvasatlan kidobta az egészet, mert nem ŐK csinálták.
Persze a szocik, meg a Gripen szerződést hanyagolták el, ők meg kero-t nem biztosítottak, meg olyan gépeket modernizáltak, amelyeket üzemidő hosszabbítást nem végeztek el stb. De az biztos, hogy 4 év kimaradt, ami alatt lehetett volna új helikopter beszerzés.

zord 2014.04.28. 11:58:13

Uraim. Koncentráljunk a jövőre. Van helikopter? Nincs. Lehet, ha ez most végigmegy? Igen.

Nem lehet egyszerre botrányt kelteni és megoldani a helikopterkérdést. Ha botrány van, mindenki befosik, behúzzák a fékeket és nem pörögnek a rotorok. És az állománynak nincs fallback opció! Ha ezek a srácok nem lesznek rövidesen újra minimál szinten legalább reptetve, akkor ők el fognak veszni a rendszer számára, nem tudják alapját adni semmilyen jövőbeli helikoptererőnek.

Tehát:

1. Zökkenőmentesen, minél előbb álljanak rendszerbe az "új" orosz Minyók!

2. Írják ki a helikoptertendert minél előbb!

Zord

Batkaa 2014.04.28. 16:16:45

3. fusson le a tender eredményesen még az idén, legyen meg a győztes cég, amelyikkel megkötik a szerződést, lehetőleg még szintén 2014-ben.

4. legkésőbb 2016-ban kezdjenek el érkezni az új gépek.

zord 2014.04.28. 17:06:18

Láttuk már a Ramstein ROveren, de nem árt ismételni, hogy a Szlovákok használják a 23-as ágyúkonténert a Mi-17-esen. Most is lőttek vele:

www.vvzs.mil.sk/43806/?pg=1

Zord

elgabi 2014.04.28. 17:21:52

@zord: Azért, legalább saját magad elött, egyedül, a belsö szobádban légy öszinte: ha a "másik oldal" csinálta volna ezt a "beszerzést", így, már a keresztvizet is leszedted volna róluk - jogosan - mint a hazáért aggódó, nemzeti érzelmü, jobboldali újságíró...

Batkaa 2014.04.28. 23:13:29

@elgabi: miért, ki volt az, aki rákérdezett a mostani hiányosságokra, többször is?!
Na ugye...

zord 2014.04.28. 23:23:03

@elgabi:

Hát akkor nem ismersz! Olvass egy kicsit vissza. Én a magyar légierőért és légvédelemért elkötelezett újságíró vagyok, nem pártkatona. Soha sem voltam az, és nem is leszek.
A 703-705 modernizációkor is a késések, a FLIR elmaradása, ja és a nem egyidejű nagyjavítás miatt emeltem szót, meg hát persze amiatt, hogy a hazai javítási képességet a szoci kormányok veszni hagyták.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.04.29. 08:27:08

Nem tisztem védeni Gábort. Gondoljatok vissza, hogy egy MN-nél dolgozó főállású szakújságírónak milyen nehéz úgy írni, hogy közben a pártkatonák ne kezdjék ki (jobban...)
Igy is annyit állt már a HM-nél a szőnyeg szélén, mint Virág elvtárs előtt Pelikán József :-)
A szoci kormányok idején padig jóideig nem hívták meg hivatalosan sehova mondvacsinált indokkal, pedig ott sem pártkatonázott, hanem a légierőért kérdezett, és kommentált..

elgabi 2014.04.29. 19:28:09

@zord: Bár évek óta olvasom az írásaidat, tényleg nem ismerlek. A korábbi cikkeid, posztjaid, kommentjeid tényleg nem voltak (ennyire) elfogultak. Ez viszont elképesztö volt. Ahogy azt Batkaa helyesen észrevételezte, én is elég sokat károgtam a helikopter-képesség elveszítése és az ezzel szemben tanusított (látszólagos, vagy valóságos, nem tudom) hivatalos közöny miatt. Én is örültem, hogy végre született valamiféle megoldás (a 3db RA-s minyó beszerzése), de annyira nem homályosította el a szemem a meghatottság, hogy egyetértsek azzal, ahogyan ezt megvalósították. Meg ahogyan kommunikálták (sehogy). Egyébként, ha szabályosan történt minden, miért hallgatják agyon a beszerzést (még mindig)? Mivel nem-hivatalos források már a gépek érkezésétöl kezdve nyiltan kommunikálnak az ügyröl, a hivatalos források hallgatása már nevetségessé vált.

elgabi 2014.04.29. 19:36:13

@elgabi: Még egy gondolat: olyan érzésem van ezzel az "áthidaló" megoldással, mint a 3D-s radar medinai telepítésével kapcsolatban. Egy hosszú, szánalmas ügy végére adott valamiféle megoldást, de, hogy mennyire ideálisat az még a laikusok (pl. én) számára is kétséges...

Mondhatnám, hogy egyik szemem sír, a másik meg nevet, de attól félek, hogy inkább csak üveg...

Open Skies 2014.04.29. 19:44:50

A helikopterek után most pedig térjünk át arra hogy az An-26-os rendszerbe állításának 40. évfordulóját 1 db repülőképes Ancsával ünnepeltük...

Batkaa 2014.04.29. 22:15:07

@elgabi:
Reményik Sándor: Ahogy lehet (részlet)

Fogcsikorgató türelemmel,
Összeszorított szájjal -
Krisztus-követő bús próbálkozással,
Majd daccal, lobbanóval,
Fojtott igével és visszanyelt szóval,
Tenyérrel, mely sima örökké,
Csak a zsebben szorul ököllé -
Keserű, tehetetlen nevetéssel
Békülve meg akármi rendeléssel -
Nem csodálkozva már - és csodálkozva mégis,
Hogy rajtunk ez is, az is megesett:
Hordozzuk, testvéreim, ezt a hordhatatlan,
Kínszenvedést virágzó életet.
Ahogy lehet...

zord 2014.04.29. 22:45:20

@Open Skies:

Itt ne. Ha lenne bejegyzés róla, mert meghívtak volna, akkor ott. Ha nem, akkor az elvetélt légiszállító tender bejegyzésnél.

Zord

zord 2014.04.29. 22:52:49

@Batkaa:

Gyönyörű vers. Van, akinek jelent valamit.
A zsoldosoknak, akiknek se haza, se szakma nem számít, aligha.

Zord

zulu74 2014.04.30. 14:00:47

@zord: Nem akarom feleleveníteni a vitát, csak egy ideje nem voltam gépnél:
A HM köteles lett volna betartani a beszerzési szabályokat, ez nem lehet kérdéses.
Semmilyen törvénytelenül hozott döntést sem igazolnak annak az utólagos eredményei.
A döntések megfelelő módon történő meghozatala elsősorban KÖZérdek, még akkor is ha hadi eszközökről van szó.
Minden ilyen "kerülőutas" megoldásnál felmerül a "mutyi" lehetősége.

Az hogy a mentést meg kell oldani a vállalásnak megfelelően, az nem kérdés. Az viszont igen, hogy ha volt rá négy esztendejük, hogy kitalálják, hogy hogyan, akkor miért éppen a választások előtt lett hirtelen sürgős valami vészforgatókönyvet megvalósítani?

Összefoglalva:
"A célod nem, de módjaid. útálhatom." -mondja Gertrúdis a Bánk bánban. Hát én is így vagyok ezzel, kedves HM.

Open Skies 2014.04.30. 21:30:14

"Tömböl László ny. mk. vezérezredes, egykori honvéd vezérkari főnök 2010-es előadásából"

htka.hu/kozosseg/discussion/comment/103636/#Comment_103636

Batkaa 2014.05.01. 03:07:06

@Open Skies: "death by PowerPoint..." :)

Liverbird 2014.05.01. 23:15:46

@Open Skies: A 407-es az, ha tényleg egy szem gép van... Kedden láttam egy szürke Ancsát elrepülni Eger felett úgy 3-3500-on. Éppen hazaértem, a Flightradar szerint Varsóból jött, 11:00 UTC -kor járt itt.

Aztán ha már az oldalon voltam, néztem egy visszajátszást, mert előző este 9 körül a sötétben húzott valami a város felett jó hangosan, hasonló magasságban a helyzetfények alapján. Szintén Ancsa, csak civil, ukrán, Ferihegyről jött. Ő: www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=UR-MDA.

Ellenben ugyanekkor még egy 26-os volt a levegőben, Gödöllőnél járt a 407-esünk, Katowicéből iparkodott hazafelé.

Jó sokat jár mostanában "Lengyelbe" az Ancsánk. 2-3 hete is hallottam a zúgást, ránéztem a FR24-re, és követtem hová megy, naná, hogy a polákokhoz :)

Open Skies 2014.05.01. 23:59:14

@Liverbird: a flightradaron látták valamelyik nap újra a 603-ast is. Lehet hogy már újra 2 gépünk van van?

zord 2014.05.05. 14:05:48

Szerintem nagyon fontos lenne, hogy a hazai helikopteres képességpalettán is legyen élő álló külső függesztményként történő szállítása :-)

www.nv.ngb.army.mil/nvng/index.cfm/public-affairs/news-releases/nevada-guard-mustangs-improve-horse-rescue-skills/

Zord

zord 2014.05.05. 14:11:56

Certifikálták a Talon lézeriránytású Hydra-70-est az AH-64-esre

raytheon.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2560

Zord

Open Skies 2014.05.05. 21:19:09

Nem úgy néz ki min egy nagyjavítás....

russianplanes.net/id135437

Beat it! 2014.05.05. 22:10:47

@Open Skies:
El tudnám képzelni, hogy a "Mókusokat" a honvédség kapja meg. Futár, kiképzési, stb feladatokra jó lenne.

zord 2014.05.05. 23:41:04

@Open Skies:

És ki mondta, hogy az? Ezek a gépek már évek óta nem repülnek. Nincsenek is benne a fenntartási keretszerződésben.

Zord

Open Skies 2014.05.06. 02:09:00

@zord: Az volt a feltételezés hogy ezek máshol fognak még repülni, nem nálunk. De lehet hogy keverem az oldalszámokat és nem ezeket vitték el néhány hónapja (?) teherautón.

zord 2014.05.06. 10:25:14

Érdekes összeállítás a kelet-európai helikopterbeszerzésekről. Csak az a kár, hogy ha a magyar részben ilyen óriási hiba van, akkor mit gondoljon az ember a többiről:

www.defensenews.com/article/20140505/DEFREG01/305050024/Eastern-Europe-Targets-Improved-Transport-Capabilities

Zord

zord 2014.05.06. 19:18:21

Semmilyen realitása nincs, de egy komolyan vett haderőben idehaza is lenne helye egypár nehéz helikopternek. Ez szimpatikusnak ígérkezik:

www.defensenews.com/article/20140505/DEFREG02/305050027/King-Stallion-Newest-Marine-Helo-Gets-Royal-Rollout?odyssey=mod_sectionstories

Zord

Batkaa 2014.05.07. 00:42:24

@zord: Chinook - ha már álmodozunk...
de legyen csak meg az új típus, akármelyiket is kapják ki a választékból, csak röpüljön...

Open Skies 2014.05.07. 22:08:15

A Tavaszi áttörés 2014 miatt lehetett ez?

A0746/14 - SAR HELICOPTER IN EAST SECTOR IS NOT AVAILABLE FOR ALERTING. WEST
SECTOR SAR AT LHPA IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR. 0500-0930 1500-2100, 07 MAY 05:00
2014 UNTIL 07 MAY 21:00 2014. CREATED: 02 MAY 06:58 2014

Liverbird 2014.05.08. 12:41:50

@Open Skies: Vicces, hogy mostanában ha turboprop zajt hallok, az nagy eséllyel Ancsa :) A 407-es épp úton van valahová, iránya alapján újfent a lengyelekhez...

zord 2014.05.09. 11:09:09

@Liverbird:

Hende Krakkó.

A srácok egy, az utolsó pillanatban berepült géppel ma, ha minden igaz, kimentek a JAWTEX-re.
Értitek, hogy ki volt a prioritás, ugye? És egyre többen azt mondják, hogy marad.

Zord

zord 2014.05.09. 11:10:27

Vissza a helikopterekhez. A mentőknél az EC135 a király a törököknél is:

"A törökök is az EC135-öst választották mentőhelikopternek

Teljessé váltak a THK Gökçen Aviation sürgősségi képességei, miután az Airbus Helicopters befejezte a helikopterek leszállítását a Török Repülő Szövetséghez tartozó vállalkozásnak.
A mérföldkőnek számító EC135 átadásának helyszíne az Airbus Helicopters németországi telephelye, Donauwörth volt, ahol a kéthajtóműves forgószárnyasokat összeszerelték.
Az EC135-ösök már bizonyították képességeiket a THK Gökçen Aviation sürgősségi egészségügyi szolgálatának bevetései során: amióta 2013-ban szolgálatba álltak, 2000 repült órát teljesítettek az üzemeltetőnél. A THK Gökçen Aviation az Egészségügyi Minisztériummal kötött, öt évre szóló szerződés keretében használja sürgősségi szolgáltatásra az EC135-ösöket.
„A gyors flottaépítés – hiszen egy év alatt valamennyi helikopter szolgálatba állt – igazolja a THK Gökçen Aviation kiváló üzemeltetési gyakorlatát, csakúgy, mint az EC135-ös képességeit, mint a sürgősségi szolgálatok referencia-helikopterét” – mondta az Airbus Helicopters eladásokkal és vevőkapcsolatokkal megbízott elnökhelyettese, Olivier Lambert.
A 17 EC135-ös révén a THK nemcsak hogy erősíti bevetési képességeit, de a legjobb szolgáltatással látja el a legkülönfélébb körülmények között a török lakosságot. És ami szintén nagyon fontos, a THK biztosítja a javító-karbantartó hátteret leányvállalata, az Asal Aeronautics segítségével.
„A mi EC135-ösöeink nagyon jól teljesítenek, minden körülmények között nagyon megbízhatóak bárhol Törökországban” – tette hozzá Osman Yildrim, a THK elnöke."

Zord

Zordabb 2014.05.13. 15:01:51

@Open Skies:

Sok ertelme amugy sem lenne.
Ami jo a legimentoknek, az kicsi a seregnek, es forditva. Egy gyartotol valo beszerzesnek meg lene ertelme, de igazabol azt sem indokolja semmi sem, hacsak valamelyik gyarto nem tudja igy joarasitani a gepeit.

zord 2014.05.13. 15:53:09

@Zordabb:

Lehetett volna összehangolni, és egy beszerzési programmal megoldani. De a saját kis helyi kuplerájok védelme és a gyártók érdeke sem ezt diktálta. Szerintem.

Zord

zord 2014.05.13. 15:54:22

Úgy érzékelem, fut fel a Bell 429-es. Most a kanadai kormány vesz 15 darabot:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/153887/canadian-coast-guard-orders-15-bell-429s.html

Zord

Batkaa 2014.05.15. 08:52:50

@Zordabb: lett volna.
Csak éppen azon bukik, hogy a hazai államapparátus képtelen megszülni egy ilyen programot, ahol kettőnél több szervnek kellene együttműködnie...

Szépen megcsinálhatták volna, hogy lejátszanak egyetlen kiválasztási folyamatot, amelynek során figyelembe veszik minden érintett előzetesen rögzített igényeit.
Lehet, hogy az derült volna ki, hogy mégsem megfelelő ez így, de legalább megpróbálták volna és tanulhattak volna belőle.

De valószínűleg inkább működött volna a dolog (ha az ismert hátráltató tényezőket sikerül kikapcsolni). Természetesen nem egy típust választottak volna ki, hanem típuscsaládot.
A beszerzés is ütemezhető lett volna akár fél évtizedre elnyújtva, ahogy az igények fölmerülnek és ez a volumen már eléggé számottevő lett volna.

Így meg, hogyha három különböző program lesz, legalább a divezifikáció bizonyos előnyei érvényesülhetnek.

szasa30 2014.05.18. 23:44:36

www.honvedelem.hu/cikk/44133_ezerketszaz_katona_a_bakonyban

A képen hatterben ket mi-8/17 pihen. Ez azt jelenti, hogy ket gep is dolgozott a gyakorlaton?

zord 2014.05.19. 00:24:50

@szasa30:

Az a "0" pont mögötti két kiselejtezett példány...

Zord

exi_ 2014.05.21. 12:43:32

Zord, nincs valami frissebb infód a helikopter beszerzés ügyében? vagy június 6 után reménykedjünk csak? kétségesnek tűnik, hogy az uborkaszezonban történhetne valami

exi_ 2014.05.21. 16:01:43

^^ sry a friss cikk nalam nem jelent meg.
süti beállítások módosítása