Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

2014-es értékelő és feladatszabó: szegényház kampányosztalékkal

2014.02.11. 12:27 | zord | 86 komment

Tegnap tartotta éves értékelő és feladatszabó értekezletét a Magyar Honvédség. Hende Csaba miniszter, akinek személyes terveiről - szülővárosi egyéni mandátumának megtartásán kívül - egyelőre mást nem tudhattunk meg, megerősítette: a helikoptertendert, noha tárcája azt előkészítette, már az új kormány bonyolítja le. Ez információim szerint legalább három hónap késést jelent a folyamatban, de kicsit jobban értesültek (azaz a LégierőBloggernél hivatalból szkeptikusabbak) szerint az eredeti, tavaly májusban bejelentett tervek feladása valójában másfél évnyi csúszást eredményezhet majd. Ezúton kérnék elnézést az elmúlt években, politikai elfogultságomból táplálkozó túlzott optimizmusomért, de azért az maradok.

140210_14feladatszabo_1.jpg

Figyelem a miniszternek

Ahogy a véletlenül éppen kampányidőszakban bejelentett (igaz, a gazdasági mutatók is most vannak elvileg javulóban) tiszthelyettesi és legénységi bruttó tízezres bérkiegészítés (5-7 százalék), úgy a helikopterügylet finanszírozása is csak a HM-büdzsén felül valósulhat meg - tudtuk meg. A miniszter kérdésemre lényegében kizárta, hogy a Nemzeti Katonai Stratégiában beígért költségvetés-növelés kezdetét 2016-ról 2015-re előrehozzák. Még mindig pozitív színben emlékezett meg az időszakunkat jellemző "nominális szintentartás" intézményéről, pedig az az említett esetleges pluszfinanszírozások dacára reálcsökkenést jelent, az optimista növekedési adatok tükrében pedig további lecsúszást GDP-arányosan. Újabb történelmi mélypontokat, magyarán szólva még nem vagyunk a gödör alján.

Betekintés hiányában kénytelenek vagyunk hinni a miniszternek, ami a gazdálkodás hatékonyságának javulását jelenti, végülis a büdzsévágás/reálérték-csökkenés éveiben sem számoltak fel alakulatot. Az ördög azonban a részletekben van. A tartalmi kérdések, a  képességcsökkenés ilyen körülmények között természetszerűleg elkerülhetetlennek bizonyult. Mert ne felejtsük el, hogy a második Orbán-kormány időszakában befejeződött a hazai MANPADS-képesség felszámolása; a MiG-29-es kivonásával elveszett a HOBS légiharc-képesség (pótlásáról a Gripenen, bár módja van, nem gondoskodtak), eltűnt a releváns bombafegyverzet (a Gripenhez, bár "filléres" árú, nem vettek bombát); tűztámogatás-ekvivalens pótlás nélkül (lásd fenn) kivonták a Mi-24-es harci helikoptert (titokban, ami a katonai, fegyvernemi kultúra és egyben a közösség arcul köpése is volt); a szállítóhelikopterek hadrafoghatóságának példátlan lezüllesztése miatt pedig fenntarthatatlanná vált az elmúlt években nehezen, de azért kiizadt NVG-s képesség, mely 2010 őszén megalapozta a honvédség egyik (immár érthetően nem sokat emlegetett) sikersztoriját, a kolontári éjszakai Medevacot.

A LégierőBlogger nem vitatja el az eredményeket sem, a Gripen-horizont 2026-ig történő kitolását, a bérelt repórák kirepülését, a JTAC-kvalifikációt (bár a helikopterhelyzet fenyegeti ennek a fenntarthatóságát), a harmadik RAT elhelyezését, stb. De ezek fényében is nyilvánvaló, hogy a mérleg hova billen, és akkor még a "légierő" többi hadrafoghatósági, harcértéki kérdéseibe (a változatlan struktúra változó tartalma!) bele se mehetünk (An-26).

140210_14feladatszabo_2.jpg

Magyar Honvédség, rotor, 2014

Utólag is elnézést kérek, ha valamit kifelejtettem, vagy kényszerűen kihagytam volna. A miniszter úrhoz csatlakozva engedjétek meg, hogy a 2013-as évből árvizestül, "fog of war" körülményű éleslövészetestül én is kiemeljem az MH12 munkáját, akiknek ezúton is gratulálok! A miniszterrel szemben egy szó az MH86-nak is, amiért tűrniük kell azt, amit velük, a szakmájukkal tesznek, persze közben Magyarország biztonságával játszadozva, még ha itt leírva minden bizonnyal hasztalan is: együttérzés.

Zord

Címkék: Hende feladatszabó

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr545809090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rudai gyerek 2014.02.11. 13:22:18

S a Gripen-közösség is mozgalmas időszak előtt áll (baltikumi kiküldetés).

Remélem, a következő évben végre rendeződik a magyar katonai repülés helyzete annyira, hogy végre ne kelljen szégyenkeznünk, khm, igencsak szerény képességeink miatt (s itt most nem az eszközöket üzemeltető katonák képességére gondoltam!).

Továbbá, ha már bizonyos képességek (helikopter, légiszállítás) veszendőbe mennek, legalább a megmaradókat használnánk ki teljesen (Gripenek kapcsán a levegő-föld fegyverzet erősítése, légi utántöltési jártasság megteremtése).

Remélem, a következő évek pozitív eseményekben lesznek gazdagok - már ami a katonai repülést illeti.

dudi01 2014.02.11. 19:13:38

Bakancs sincs nem hogy bomba vagy bármi más!

zord 2014.02.11. 20:15:45

@dudi01:

Ez is baj, az is baj.

De! Holnap kinyílik a buksza, mindenki kap egy borítékot, és vesz belőle bakancsot a szomszéd túraboltban. Valószínűtlen? Igen. Megvalósítható? Természetesen.

Bombát nem akasztasz le a szögről, amikor hirtelen kellene, még ha van pénzed, akkor se. Ahhoz idő, ember, kiképzés, infrastruktúra is kell.

Anélkül, hogy bárkit megsértenék, hasonlóan kell látni, respektálni és érteni a haderőnemi, fegyvernemi sajátosságokat. Fontos ez is, az is, csak más a komplexitás, más az időigény. Márpedig egy konfliktusban abból van a legkevesebb.

És légierőblog révén érthetően a "légierőre" koncentráltam. Az szf. katasztrófálisan el van hanyagolva, még egy Gripen-programjuk sincs zászlóshajónak.

Zord

Flankerr 2014.02.11. 20:22:07

@Hollywood: Na igen, ez nekem is erősen politikusi túlzás. Félek, hogy maga se tudja, mennyire megalapozatlan ez a dolog.
És már elveszett, vagy meg se lévő képességet újrateremteni, főleg egy ilyen kis felvevő képességű (és nem fizetőképes hadseregű) országban, túltermeléssel/rakat feleslegessé vált eszközzel súlyosbított piacon.. méregdrága, de még annál is többe kerül. Szerintem.

elgabi 2014.02.12. 08:49:51

@dudi01: Zöld póló sincs? Pedig nagyon kéne már egy pár darab L-es, hogy ne égjek a kollégák elött, hogy nézek ki... Ha már ennyivel jobban tejesít MO, igazán feltölthetnék a KRB-t végre, különösen, hogy már nem érdemes tartalékolni a zsét a csekkfüzeten, mert az aktuális pletykák szerint A4 beadás esetén már nem fizetik ki.

Helikopterröl, szállítógépröl álmodni se merek...

zord 2014.02.12. 10:04:08

@elgabi:

Ha ilyesmiből összegyűlne egy konkrét csokor, érdekes lenne. Persze hiába kap védelmet a forrás, ha független módszerekkel az illetékes szervek megcsípik. A rendszer kicsi, az "éberek" viszont jó sokan vannak...na a b...ra van erőforrás!
Egyszóval ennek függvényében.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.12. 16:47:08

Bár lehet, hogy a helikopterek kommentek közé kéne írn, de 45 éve állt rendszerbe a Mi-8 hazánkban. Az ünnepi írásom második részéhez, a "légierőblogger" által leírtakatak egy részét, kis változtatással felhasználtam. Igaz, hogy plágiumot vállalom, de annyira mesterien megfogalmazásra kerültek itt a problémák. (kiváncsian várom,hogy vágatlanul jelenik-e meg :-)

az első rész:

iho.hu/hir/mi-8-asok-magyarorszagon-keseredes-evfordulo-1-resz-140211

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.12. 16:48:06

megint siettem, elnézést a gépelési hibákért :)

Open Skies 2014.02.12. 19:03:16

@dudi01:

Díszelgő ruházat I. beszerzése

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/85500-13-70-162

Erre bezzeg van pénz.

zord 2014.02.12. 19:34:02

@Kelepisti:

Alright! Az igének nem árthat, ha terjed ;-)

Zord

elgabi 2014.02.12. 22:23:46

@zord: Húha, össze is rezzentem egyböl...

elgabi 2014.02.12. 22:30:57

@Kelepisti: Néhány nyilvánvaló hibája ellenére tetszett a cikk, gratulálok! Vannak egyébként, akik igyekeznek erröl a jeles évfordulóról a tölük telhetö módon méltóképpen megemlékezni: lhsn.hu/uj-gyokeret-ereszt-az-elszaradt-csipkebogyo/
Respect!
Ha már évforduló és Pápa: az idén lesz a helikopteresek Szentkirályról Pápára áttelepülésének 10-éves évfordulója is!

zord 2014.02.12. 23:41:47

@Kelepisti:

Én nem beszélnék a hibákról. Aki tesz valamit, az követ el hibákat.

Nekem ezért a mondatért megérte elolvasni az első részt:

"1970. május 15-én éjjel riasztották a szentkirályszabadjai személyi állományt. Az ezred 18 Mi–8T helikopterrel Nyíregyházára települt."

Zord

elgabi 2014.02.12. 23:52:05

@zord: Hát, a számokba én szinte bele is szédültem... Ennyi helikoptert már el se tudok képzelni egyszerre!
Különösen egy olyan világban, ahol ilyen NOTAM-ek teremnek:

LHCC FIR 20140215A72V01 A0280/14 Q)LHCC/QORLT/IV/M /E /000/999/ A)LHCC B)201402140600 C)201403030700 E)SAR SERVICE OF WEST SECTOR IS NOT AVBL DUE TO MAINT OF SAR HELICOPTER. SAR SERVICE OF EAST SECTOR AT LHSN IS RESPONSIBLE IN LHCC FIR.

Február 14-töl március 3-ig, vazze!
Open Skies-nak szeretettel...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.13. 15:47:46

Na itt a második rész, kicsit finomították a szerksztőségben, de a lényeg benne van (akárcsak amit Gábor írt)

iho.hu/hir/mi-8-asok-magyarorszagon-keseredes-evfordulo-2-resz-140212

Open Skies 2014.02.13. 17:57:04

@elgabi: Te hol nézed ezeket? Ott ahol én eddig néztem, ott február eleje óta nem találtam SAR-ra vonatkozó információt.

Akkor ez most azt jelenti hogy 1 helikopterünk van?

zord 2014.02.13. 18:05:39

@Kelepisti:

Kele! Köszönöm az idézet használatát, és az általa jelzett megbecsülést! Ha nincs is forrásmegjelölés, a közösségben ilyenkor összekacsintunk! És a lényeg az, hogy ez egy repülő-légvédelmi közösség, és nem pártalapon szerveződő. Bármelyikről is legyen szó, mi túléljük őket!

"A víz szalad, de a kő marad! A kő marad!"

Zord

zord 2014.02.13. 18:08:39

@Open Skies:

Nem. Az ezred fontosabb teendői miatt egyszerűen nem ér rá arra, hogy két helyről adjon SAR-t :-)

Zord

kótya (törölt) 2014.02.13. 19:35:47

Sziasztok!
Ezek a NOTAM-os beírások már egy kicsit fárasztanak...
Ti ismeritek az időszakos munka, vagy a kiképzési repülés fogalmát?

Üdv.: Kótya

elgabi 2014.02.13. 20:38:13

@kótya: Engem meg az fáraszt, hogy nem bírom kimatekolni, hogy egy 93000km2 területü országban 1db 240km/h utazósebességü, 2,5h hatótávolságú helikopter hogyan képes ellátni a légi kutató mentö szolgálatot, és nem egy elözetes elökészítés idejére, hanem két hétig folyamatosan. Erre a helyzetre is illik a régi mondás, hogy "amig nincs baj, addig nincs baj, de ha egyszer baj lesz, akkor baj lesz"... Miért nem tudunk a Szlovénektöl példát venni, és feltenni a kezünket, hogy "bocsi, de kifogytunk az eszközökböl, ezt egyedül nem tudjuk megcsinálni, ki tudna rajtunk ideiglenesen segíteni, kedves szomszédok"?

elgabi 2014.02.13. 20:46:01

@Open Skies: Miért, te hol nézed? Az ippc.no oldalon is elérhetö, pl.

Beat it! 2014.02.13. 20:56:45

@Kelepisti:
Jó cikk. De sajnos az átlagemberek tudatáig valószínűleg így sem ér el a probléma. Sajnos. Persze a cikk tartalmából ez nem von le semmit.
Egy apró megjegyzés: "Bombák hiányában összesen negyvennyolc méregdrága és elsősorban csak páncélos célok ellen használható rakéta jelenti a földi csapatok támogatását. " - úgy tudtam, hogy 20-20 éles Maverick van, az e feletti mennyiség csak gyakorló példány. 20 infra, és 20 televíziós.

elgabi 2014.02.13. 20:58:06

@kótya: Amúgy meg, üdvözöllek a fedélzeten!
Igazán megható, hogy annyira megérintett téged ez a téma, hogy ezért az egy kommentért képes voltál regisztrálni (Adatlap kótya 0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban. 2014.02.13. óta tag...)
Gratulálok.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.13. 21:17:09

Szerintem is az a fontos, hogy alapkérdésekben egyetértés legyen. Tökéletesen igaz, hogy 20 repeszromboló és 20 páncétörő Maverick, van de az felesleges lett volna részletezni. Nagyon sokat volt szüksdéges egyszerűsíteni az íráson, mert az első változat ami jóval egzaktabb volt - oldalszámokkal eseményekkel - 10+ oldal volt. Az meg leközölhetetlen, akár netes, akár nyomtatott médiában.

zord 2014.02.13. 21:50:26

@kótya:

Szerintem ha nem is pontos, de hozzávetőleges fogalmaink vannak. De ennek a feladatnak az ellátása nem lehet ezek függvénye. A helikopter erőket úgy kell fenntartani és kiképezni, hogy ezek a készültségi szolgálatok zavartalanul működni tudjanak. Ha nem tudnak, akkor baj van. A mindennapokban ez az „abszolút minimum”. A NOTAM-okból tudjuk, hogy ez alatt vagyunk. Ennyi. Nem több és nem kevesebb.

Üdv itt,

Zord

Batkaa 2014.02.14. 03:57:55

Miközben a szövegetekkel teljesen egyezem, jegyezzük meg, hogy a mostani eset csak azért szól ilyen nagyot, mert szokatlanul látványosan kiderül a csőd. (mennyi minden volt már, ami csak szépen csöndben kimúlt...)
A (harci)heli képesség elvesztése olyan régen folyamatos, hogy hirtelen nem is mondanátok meg, hogy mikor kezdődött!
Bármilyen időpontot veszünk föl az elmúlt húsz évből, mindig a rohadás jelei mutatkoznak.
Mostanra pedig szép látványosan összeomlott egy képesség, ami már kiverte a politikum jócskán túlméretezett biztosítékát is.

Egy fontos tanulság, hogy nem kaphat előlegezett bizalmat senki. Azonnal bele kell verni a pofáját a szarba, hogy hazudsz ba...eg, mert ez-és-ez lesz a következmény, lásd a helikopterek esetét.... és ezen szavakkal kell megmondani neki, hátha fölfogja.

elgabi 2014.02.14. 14:40:34

@Batkaa: Ez a hangnem elég durva, ugyanakkor teljesen megértem a felháborodásodat. Miközben egyáltalán nem akarom marginalizálni a harcihelikopter-képesség eltünésének tragédiáját, megjegyezném, hogy a szállítóhelikopter-képességre alapuló SAR szolgálat ellehetetlenülése sokkal súlyosabb probléma. A harcihelikoper-képesség elveszítése "csak" a magyar nemzetbiztonságot csökkenti, és békeidöben ézékelhetö hátrányt nem okoz, a Kut-Men viszont a MO felett repülö valamennyi - civil és katonai repülögép - biztonságát szolgálja. A Kut-Ment érintö bármilyen negatív változás nagymértékben veszélyezteti a MO légterében folytatott, ill. azon áthaladó légiforgalom biztonságát, aminek megteremtése és fentartása egyébként nemzetközi szerzödésekben rögzített kötelessége MO-nak.

Röviden összefoglalva: amíg a harcihelikopter-hiány csak a magyar honvédelem baja, a Kut-Mennel kapcsolatos problémák nemzetközi szintüek.

zord 2014.02.14. 15:52:25

@elgabi:

Egyetértek!

Ezért is írtam fenn, hogy a kut-mentő készültségi szolgálat az abszolút minimum. Azzal, hogy rendszeresen csak a felét tudják kiállítani, a minimum alatt vagyunk. ÉS EZ A MÁSODIK ORBÁN-KORMÁNY BŰNE. A tények makacs dolgok: nem csak ők felelősek a lerohadásért, de a szintet ez előtt megfoghatták volna egész ciklusra vetítve pár (2-4) milliárd forintból. Nem tették.

Zord

mig23 2014.02.14. 18:46:57

@elgabi: Pedig a makettboltokban annyi van, ami eladó...

Batkaa 2014.02.15. 21:59:58

@elgabi: Teljesen igazad van! (Ezért volt a "harci" zárójelben.)
A helikopter képesség teljes elvesztésének küszöbén állunk. Meglehet, túl a 24. órán.
Annyira nem voltak képesek, hogy papírt papírra tegyenek és kiírják a k. pályázatot. Ennek következményeként a csúszás fél év is lesz vagy több, ami azt jelenti, hogy az új gépek érkezése lekési a régiek végső leállását, hiszen 2016. előtt nem várható, ennek minden következményével. A semmiből fog kelleni visszaépíteni valamit.

ostapbender 2014.02.16. 07:18:47

Az évértékelésben azért kitérhetett volna arra is, hogy mi mennyiért és mennyit repülünk, mondjuk a csehekhez képest: www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/nyilvanossagra-kerultek-a-cseh-gripenek-uj-lizingszerzodesenek-feltetelei/
Nem kellene egy parlamenti vizsgálóbizottság pár (tucat) milliárd felkutatásához?

icemanLHKG 2014.02.16. 21:40:39

A honvédelem drága dolog. Társadalmilag, politikailag nem megbecsült terület. Az elmúlt 25 évben végignézhettük, hogy képességek tűntek el, elpazaroltuk a szellemi, technikai értékeinket. Nagyon kevés pozitív példát tudunk említeni a területről.

Sajnos nagyon veszélyes vizeken evezünk, hogyan lehet egyszerre megoldani a szállító helikopterek, szállító repülőgépek, KUB, stb. problémáit, pláne pénzügyileg korlátozott időszakban? Elvesztettük a harci helikopter képességet, holott az ex-NDK gépekben lett volna lehetőség, ha nem hagyják elrohadni őket a szabad ég alatt, a feltételek hiánya felőrölte a Nagyvas flottát, vagy nagyjavított Szuhojokat dobtunk egyenesen a szemétdombra, ahogy a szubszonikus gyakorlógép, vagy könnyű helikopter kategória is már csak a múlt.

Nem látok szándékot, lehetőséget, társadalmi és politikai racionalitást, elképzelést a terület jövője iránt. Nem látom a kiutat ebből a helyzetből...

Tano 2014.02.16. 22:45:27

Arról hallott valaki valami konkrétat, hogy már most vannak zárolások az idei MH költségvetésben? (Ennyit a szintentartásról)
Megjelenik ez valamilyen határozatban/közlönyben?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.17. 15:10:19

@icemanLHKG:
Én nem látom ennyira veszélyesnek a pénzügyi helyzetet. Bár nem pártpolitikai módon gondolkodunk, de magyarország jobban teljesít, épülnek a stadionok, épül a felcsúti kisvassút, Kínai beszédéből adódóan OV szerint középeurópa élvonalában vagyunk növekedés tekintetében. (csak a tények makacsul mást mutattnak..)
és jön egy Paksi beruházás, ami után 2x-esen el leszünk adósodva, mert addigra sem fogjuk visszafizetni a "olcsó" IMF kamatok helyett felvett drága "piaci" kamatozású kölcsönöket - és benne a mi általunk kirakott nagyon drága kamatozású államkötvényeket. Ha nem most lesznek beszerzések akkor mikor?? Később még ennyi sem lesz...
Nézzük meg a költségvetés szerkezetét.. Ráadásul akár szálítógépek, akár helikopter, csak lizingelni lehetne, hogy az x év után is megfelelő bevethetőségi arányban maradjon.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.17. 16:15:12

Úgy vélem, hogy a választások után, ebben az éven kiírják a forgószárnyas tendert, valamint a Szállítórepülőkre is lesz megoldás. A KUB rakéták üzemidő hosszabítása talán több évre is megoldja a problémát. Itt meg amúgy is generációváltás van. Jönnek az alacsony észlelhetőségű gépek, szerintem tehát érdemes várni a váltással. Amúgy nem kerülne sokba néhány tucatnyi MANPADS rakéta beszerzése, de erre sem lesz hajlandóság, ahogy a MK sorozatú bombákhoz sem.
Valószínűsíthetően négy év mulva id ua. 10+T72 és hozzá 10+ tarack lesz a szárazföldi erők fegyverzetében és BTR80-as modifikcáiók lesznek, hacsak ki nem erőszakolják valamilyen magyar gyártmányú MRAP gyártását. (egyébként a MRAP-tól éppen szabadul meg a világ)
Szóval bizakodó vagyok a helikopterek és szálítógépek tekintetében. Minden másban nem.

elgabi 2014.02.17. 18:06:45

@Kelepisti: Szerintem meg a legokosabb "honvédelmi" beruházás a paksi atomerömü orosz bövítése. Nem viccelek. Emlékezzetek csak, az orosz hadihajók hogyan futottak ki a Földközi-tengerre, amikor a ciprusi befektetéseiket veszélyeztetve érezték (állítólag Ciprus jelentös részét az oroszok vásárolták fel a válságot megelözö években). Ha nálunk is lesz egy ilyen nagyértékü befektetésük, különösen, hogy a vételárat évtizedek alatt, de kiszámítható, tervezhetö ütemben fogják behajtani, nem fogják hagyni, hogy az "arany tojást tojó tyúkocskájukat" bárki is piszkálja... Mint, ahogyan Svájcra is vigyáztak/vigyáznak a nagyhatalmak, mivel igen sok vesztenivalójuk van ott letétbe helyrezve... Nyugatról majd a NATO, keletröl a Nagy Testvér fog vigyázni ránk. Nem is lesz itt többet szükség harckocsikra, önjáró tüzérségre, harci helikopterekre. Ahogyan komoly légvédelmi rakétákra, vagy MANPADS-re sem. Telepíthetö, vagy éppen réskitöltö RT-századok? Ugyan minek? A Nagy Testvér vigyázó mühold-szemei majd odafigyelnek minden gyanús mozgást... Lehet leépíteni a MH maradékát. Lehet így spórolni! Nem is rossz megoldás ez, olyan magyaros, unortodox, jéghátánmegélös, amit az emúltnégyév alatt már megszokhattunk (volna). Mit is várhatnánk egy kisnövésü embertöl? Tudjátok: "kicsi a bors, de vannak erös barátai"...

mi81724 2014.02.18. 10:50:48

Kedves Helikopterkedvelő Barátom!

Egy érdekes kezdeményezés indult a neten azok részére, akik valamilyen módon kötődnek a katonai helikopterezéshez. Szerintem egy igen visszafogott módja a figyelemfelhívásnak. NEM SZÍVATÁS, KOMOLY. Íme.

Kedves Szimpatizánsok!

A hónapban ünnepeljük a 45. évfordulóját annak, hogy a Mi-8T képében megérkeztek az első gázturbinás helikopterek Magyarországra, ezzel új korszakot nyitva a hazai katonai repülés történetében (1969. február 12-25.). Hála az elmúlt 24 év dilettáns, érdektelen katonai, katonai-politikai vezetés hathatós közreműködésének, ez a korszak lezáródni látszik, a jelenlegi honvédelmi vezetés úgy néz ki, felteszi a pontot az "i"-re. Mivel 2010-ben nem ez volt az ígéret, úgy gondoltuk, kötelességünk emlékeztetni a miniszterünket adott szavára (már amennyiben ez értelmezhető egy politikusra). Az építő szándékot hangsúlyozandó, a segítség oldaláról kellene megfogni a dolgot, minden szélsőség, agresszió, pártpolitika kizárva. Ezért indult a "Küldj egy helikoptert a miniszternek!!!" kezdeményezés. A dolog nagyon egyszerű. Ha bármely oknál fogva kötődsz a szakmához, mert vagy repültél helikopterrel, vagy üzemeltetted, vagy láttad repülni, és tetszett, vagy szerettél volna repülni vele, valamint nem sajnálod rá azt a jelentéktelen postaköltséget, akkor csak kövesd az alábbi egyszerű lépéssort:

1. Végy egy kisméretű borítékot (fehér, egyszerű, postán, papír-írószer boltban kaphatót.)

2. Címezd meg a következő módon:

Hende Csaba
Magyarország Honvédelmi Minisztere
Budapest
Pf.: 25
1885

3. Tégy bele egy bármely, a magyar katonai helikopteres repüléshez köthető képet (ismétlem BÁRMELY: ami azt jelenti, hogy saját fénykép, netről letöltött, kinyomtatott kép, gyerekrajz, saját rajz, gyerek-nyomda pecsét...szóval tényleg akármi, csak helikopter(es) legyen.)

4. Zárd le a borítékot, és add fel február 23. és 25. között. (Ez biztosítaná, hogy minél nagyobb tömegben érkezzenek be egyszerre.)

Hogy miért? Például azért, hogy a postafiókban felgyülemlő levéltömeg segítsen emlékezni a miniszter úrnak arra, hogy mit ígért 2010-ben a szakmának, valamint, az árvizekben, kolontári katasztrófában, hóhelyzetben érintetteknek. Azt ígérte, nem vesztünk el képességet. Szerintünk egy pár ezer levél már elég lenne az emlékezésre, éppen elég feltűnő lenne ahhoz, hogy elgondolkodjon, így a választások előtt.

Mit ne tégy? Nem kell szöveg, komment, üzenet, csak KÉP. Tehát ne írj semmit! (Trágárság, méltatlan szöveg vagy kép kizárva!!!) Ne levelezőlapot küldj, mert azt nem kell kibontani, már megy is a kukába.

Igazán vagányok, akik még ezt a kis plusz költséget is vállalják, és nem rettennek vissza attól, hogy személyazonosságuk is nyilvánvaló lehet, azok kérhetnek tértivevényt. A minisztérium által visszaküldött átvételi igazoló még szuvenírnek is jó lehet később. NEM KÖTELEZŐ EGYÁLTALÁN!!! Csak küldj egy levelet.

Amit mindenféleképpen tegyél meg!!! Küldd tovább az üzenetet, és oszd meg minden lehetséges módon. FACE, TWITTER IWIW, vagy csak sima mél. Valamint, NE LÉGY REST ELMENNI A LEGKÖZELEBBI POSTÁRA A SAJÁT LEVELEDDEL!!! SZÓLJ A FALUBELIEKNEK IS!

Szóval, bizonyítsuk ismét, hogy ez a szakma, ez a csapat milyen jól mozgósítható egy jó ügyért! Irány a posta február 23-25 között!!!

Üdvözlettel, és a közreműködést előre köszönve, tisztelettel,

a "mi81724@gmail.com" stábja

ostapbender 2014.02.18. 23:26:56

@mi81724: a miniszter 1 db levelet sem fog megkapni, mert a bemenő postát alaposan szűrik és a képek már jóval a miniszteri előszoba előtt egy kukában fogják végezni. Pénz beszél, kutya ugat - csórók vagyunk és a Gripen olyan teher a honvédelmi költségvetésnek, amit sose fog kiheverni. Bár M.o. jobban teljesít :)

Batkaa 2014.02.19. 03:16:09

@ostapbender: Nem a Griffek miatt nincs helikopter. A fenntartásuk a 20 év alatt átlagosan 17-18 milliárdba kerülne évente (de a pénzromlással együtt is csak ~25 milliárd).
Nem a Griff drága, a költségvetés szerény.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.19. 13:55:04

Én úgy gondolom, hogy mindig arra van költségvetés, amelyre politikai akarat van. Hasonló méretű és GDP-vel rendelkező országok jóval többet költenek nemzetvédelemre. Ráadásul 2010 óta költségvetésre nem illik hivatkozni, mert minden évben a gombnyomó táraság úgy modósítgatta ahogy akarta. Higgyük el Nemzeti Kormánynak, hogy hazánk jobban teljesít, hogy mi vagyunk a térségben kiemelkedően növekvő ország, minket fog másolni az EU, amely amúgy is összeomlik és vár a kelet.. stb. Miután tudatosítjuk a propagandát, nézzünk jól körbe, és ha véletlenül nem ezt látjuk, (pld. helikepterfronton, szállítógépeknél, eü-s várólistáknál, magánnyudíjpénztári betéteknél vagy külföldön stb.) akkor gondolkodjunk el, és úgy menjünk szavazni..
Ki-ki amit lát, gondol és amiben hisz.

ostapbender 2014.02.19. 16:59:34

@Batkaa: pontosítok: a Griffek miatt nincs semmi másra lé, mert a szűkös költségvetésnek akkora teher az éves törlesztés, hogy nem jut se bakancsra, se pólóra, nem hogy helikopterre (és nem lehet elmismásolni, időben utalni kell, jóval többet, mint a te tipped).

zord 2014.02.19. 23:33:14

@ostapbender:

Nem kellene itt Gripen-ellenes hangulatot gerjeszteni ilyen ostoba módon, mert röppenés lesz a vége. Innen. El.
A büdzsé kevés és hülye/kártékony a HM vezetése.

Zord

Open Skies 2014.02.19. 23:48:26

(Az utóbbi időben sok új hozzászóló érkezett ide. Mi lehet ennek az oka?)

No°3 Szeti 2014.02.20. 11:28:02

(@Open Skies: Az internet? :o Ez most komoly kérdés? )

Open Skies 2014.02.20. 18:36:41

@No°3 Szeti: Évek óta szinte ugyanazok írnak ide. Egy-két hete volt olyan hétvége hogy még hozzászólás sem volt. Most meg hirtelen új emberek jelentek meg. Zord az oldal látogatottsági statisztikából meg tudná nézni hogy honnan érkeztek az új hozzászólók. Ebből pedig látszana hogy most lett belinkelve valahová egy bejegyzése vagy spontán támadt fel az emberekben a haditechnika után érdeklődés.

zord 2014.02.21. 06:27:39

Nem mondanám soknak. Ha sok lenne, gazdag lennék, és nem blogot írnék, hanem történelmet :-)
Olaszoban vagyok, és azt se tudom, mi történik.

Zord

ostapbender 2014.02.21. 21:20:50

@zord: nem tudom, mi verte ki nálad a biztosítékot - tény, hogy a sereg vezetése (nincs köztük légierős és ne gyere díszpintyekkel, mint O.Z.) egy kanál vízben meg tudná fojtani az összes kékruhást, mert a JAS-ok miatt semmire (és veheted ezt tiszta nagybetűs-aláhúzott-kiemeltnek) nincs lé. Miért? Mert cc. 2026-ig fizetünk a svédnek, mint a katonatiszt. Szebben mutatna számokkal illusztrálni, de nem hiányzik a fekete függönyös Pobeda hajnali látogatása :) Amúgy meg akkor tilthatsz ki, amikor akarsz, de semmi griff-ellenes "ostoba" hangulatkeltést nem követtem el, csupán a tényekre szorítkozom: az évezred legelb@szottabb szerződése miatt a seregben semmire nem jut lé. Cáfolj meg, ha lehet, konkrét számokkal.

Tano 2014.02.21. 22:20:54

Nem a griffel van a baj, hanem a túl alacsony költségvetéssel. Nem elég semmire, főleg hogy megint elvonnak belőle...

szasa30 2014.02.22. 06:07:56

@ostapbender: Hi. Szted miert olyan rossz ez a Gripen szerzodes? Sztem inkabb az a fo kerekkoto, hogy a GDP 0,8%-at koltjuk a honvedelemre. De ha ez meg nem lenne eleg, rossz a budgetstruktura:, a miniszterium es szervezetei kapjak a budget 30%-at, az alakulatok meg nem egesz 25%-ot (MH OHP es szervezetei), fejlesztes: 2%..... - elgondolkodtato. Es en ezt tartom Hende legnagyobb hibajanak. Rosszul osztja el a szukos eroforrasokat. (Honvedkorhaz 25 mrd? - a honved budgetbol? Konyorgom - miert nem a TB- bol mint a tobbi korhaz. Csak ezzel az egy tetellel lenne annyi penz a szarazfoldire, mint a Gripenre. Persze megertem en, a TB-t mindenki argus szemekkel figyeli, annak egyensulyban kell lenni. Ezert el kell dugni a kiadasokat....mondjuk a HM budgetbe....)

A Honvédelmi Minisztérium (HM) jövő évi tervezett költségvetésében a legjelentősebb összegek (milliárd forint)
Támogatott fejezet Kiadás
Honvédelmi Minisztérium igazgatása 4,191
Egyéb HM szervezetek 77,443
Honvéd Vezérkar közvetlen szervezetei 51,835
MH ÖHP és alárendelt szervezetei 63,812
Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat 10,497
MH Egészségügyi Központ 25,048
Nonprofit korlátolt felelősségű társaságok támogatása 1,435
Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához 2,312
Hozzájárulás a NATO költségvetéséhez 4,01
Összes tétel 241,559
Forrás: parlament.hu, jövő évi költségvetés tervezete

Batkaa 2014.02.22. 10:47:56

@szasa30: Így van, tárgyszerű.

@ostapbender: Valóban elbaszott a 2004-es szerződésmódosítás. Kb. duplájára növelte a költségeket.
Csakhogy ez most adottság, amit akkor is ki kell fizetni, ha nem tetszik, cserébe viszont van valódi, működő, fenntartható képesség. Ezt mindenféle rosszindulat miatt ott faragni, ahol érik ugyanolyan aljas hazaárulás, mint amit a költségvetéssel művelnek.
Az nem probléma, hogy 70 tábornoka van egy NATO hadosztály erejét el sem érő hadszervezetnek?! (és ezek túlnyomó többsége nem kékruhás - hány tábornoka is van egy NATO hadosztálynak?!)

Kerüljön vissza a finanszírozás legalább a 300-320 milliárdos sávba és mindenki kapja meg, ami a feladatteljesítéséhez szükséges és olyan konstrukcióban, ami a működését hosszú távon lehetővé teszi. Ez jogos követelmény a szárazföldiek részéről. Éppen ezért értelmetlen azt faragni, ami legalább működik.

Még egyszer ideírom: a lízing átlagos költsége 20 év alatt évi 25 milliárd körül alakul, ez a nyilvános adat, nem lehet mit kezdeni a sejtetésekkel és ellenőrizhetetlen híresztelésekkel, amit írsz. (Ja, vannak évek, amikor kevesebb, van amikor több, mit változtat?!)
Mi lenne Griff szerződés nélkül, arra válaszolj!
A szokásos nyűglődés, mint az összes többi szervezetnél. Az jobb lenne?

elgabi 2014.02.22. 12:20:33

@Batkaa: A svejci frankot, ajrót, vagy angol fontot be ne merjétek linkelni, mert tökön szúrom magamat!!! :(
Hadd maradjak meg abban a naív hitben továbbra is, hogy Magyarisztán jobban teljesít...

Open Skies 2014.02.22. 12:23:50

@Batkaa: SEK-ban kötötték a szerződést, nem?

Batkaa 2014.02.22. 12:53:20

@Open Skies: igen, de az iparág dollárban számol és hasonlít össze, ezért néztük a repórára eső költséget dollárban, viszont ilyenkor bekavar a SEK-HUF és az USD-HUF közötti értékarány változás eltérő mértéke. Két év alatt 10 százalékpont különbség volt a kettő között, a grafikonok szerint úgy tűnik, hogy hosszabb távon is nagyobb volt a dollárban számolt forintgyengülés, mint a lízing ügyleti pénznemében, ezt figyelembe kellene venni, amikor dollárban számolunk, mert befolyásolja az eredményt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.22. 16:04:56

Nem örülök, hogy a 2004-es Gripen szerződés fikázzátok, mert a repült órák csökkentésének kivételével csupa olyan dolog került a repülőgépbe, amellyel koalíciós szinten lehet valami kezdeni. Lég i utántöltés, precíziós fegyverek integrálva, nato komp. rádiók, Link16. A hazaárulás az első szerződés aláríása volt, mert előtte országgyűlési határzat volt, NATO kompatiblis harci gép beszerzésére. Nos a Girpen A/B nem az volt. A repült órákat, pedig akármikor lehetett volna növelni a svédek biztosan benne lettek volna ilyen módosításban. De könyörgöm a csökkentett órákat sem repültük ki időarányosan. Ha egy A/B változatunk lenne, akkor többet repültünk volna? Kétlem. Igy legalább van egy megfelelő . gen harci gépünk, amellyel a mostani szerződésmódosítással még 10+ évig repülhetünk. ezt kell megtölteni tartalommal, és több-és több repült órával. HM költségvetés. Elsősorban az OV kormány bűne, hiszen elkotyavetyélt egy csomó pénzt a ramszeszként épített piramosokra (boccs stadionokra), jövendő felcsútvasútra, gyakorlatilag eu-s beruházásokon kivül semmilyen értékteremtő dolog nem épült magyarországon.
Viszont érdekes módon - kampány van - egyeteln pártnak sem fontos a nemzetvédelem, sok információt nem adnak a választópolgárok kezébe, (persze lehetne programokat böngészni, de nem értem hogy az ellenzék párttjai, miért nem rakják ki, hogy 2010. 6-8 szállítóhelikoptert NVG képesség, 2013 hol a SAR??

zord 2014.02.22. 21:09:43

@Kelepisti:

Szerintem kevesebb pénzből lett volna korábban AMRAAM-os, datalinkes (svéd, intraflight) vadászunk, ugyanazzal a Maverickkel, mint most, de nagyobb órakerettel. És ahogy előre kiszámíthatatlanul alakult volna az A/B sorsa a svédeknél, kedvezően, az ő kezdeményezésünkre tértünk volna át C/D-re, lehet, hogy echte gépekre, nem erre az öszvérre.
De ez persze a mi lett volna ha kategória. Persze ha maradt volna az Orbán-kormány 2002-ben, az ország se rohad le ennyire, és a HM büdzsé se úszik el annyira, hogy most az szf. tábornokok és sameszaik "teherként" hangoljanak az egyetlen technológiailag korszerű honvédségi képesség, a Gripen és tartozékai ellen.

Zord

Open Skies 2014.02.22. 21:37:33

És Szabó János (FKgp) lett volna a következő 4 évben is a honvédelmi miniszter?

zord 2014.02.22. 22:50:48

@Open Skies:

Nem hiszem, hogy az maradt volna. De indifferens. Szabó esett a legnagyobbat pofára, amikor Orbán közölte, hogy Gripen. Köze nem volt a lényegi dolgokhoz a fazonnak.

Zord

Open Skies 2014.02.22. 23:26:35

@zord: Akkor is olyan súlytalan volt a honvédelmi minisztérium, mint most. Ezért kapta akkor az Fkgp. Nem az a valószínűbb inkább, hogy ugyanúgy nem költöttek volna honvédelemre, mint most? Ráadásul akkor még volt a szállítógépekben, helikopterekben üzemidő és volt Malév, tehát még kényszer se lett volna.

Batkaa 2014.02.22. 23:43:14

Az Orbán 1.0 alatt is volt bőven képességvesztés (bár a legnagyobbat mégis utána zuhant a Honvédség 2004-2008. között).

Mi változott volna érdemben, ha marad a Griff A? Utólag lett volna bele rádió, Link 16, ha a Baltikumba kell menni. A 82-eseket ugyanúgy lehetne róla dobálni.
Nyilván elképzelhető lett volna jobb (vagy legalábbis olcsóbb, a meglévő adottságokat jobban kihasználó) megoldás is, például ha nem rohasztják le a 29-est... de már túl mélyen mászunk bele, hogy mi lett volna ha...

MOST itt a Griff, minden tévút és hajtűkanyar végén és részemről örülök az itteni közmegegyezésnek, hogy politikai preferenciáinktól függetlenül egyet tudunk érteni abban, hogy ki kellene hozni belőle a legjobbat. Ma nagy dolog ez.

Open Skies 2014.02.23. 00:28:51

"Utólag lett volna bele rádió, Link 16, ha a Baltikumba kell menni?"

A Griff A-nak nem épp az volt a lényege hogy a szövetség kérése esetén se legyen képes az ország határain kívüli bevetésre?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.23. 08:42:18

@zord: Én nem hiszen, Gábor optimizmusával ellentéteben, hogy a A/B nagyobb órakertével többet repültek volna a mieink. A C/D upgrade-sem tenném kezem a tűzbe mint Murcius Scaevola. Ráadásul nem hiszem, hogy költséggel hazánk A/B-ről C/D-re upgradelte volna a képeket, hiszen még néhány tucat nyamvadt GBU-t sem vesznek a Gripenekhez. Szerintem ez a legkedvezőbb állás a Gripen ügyben ami van. Potens gép, benne lévő képességekkel. Ki kell őket használni. OV-k nem megfeszültek, hogy minek légi utántöltés (minek NATO komp. repülőgép?, semmit a Brüsszelista disznoknak !!!)..
Az 01.OV. kormány döntötte- el, hogy nem lesz új harci gép, ugyanők redukálták a 2. századot 1-re, és ugyanők tendereztették a használt gépeket, és a nem nato komp. Griff A/B-t hozták ki győztesnek, mikor mindenki a "szakmából" a Falcont várta.
1. hazaárulás, mikor a 29-esekt beszereztük, nem gondoskodtunk paripáról, pénzről lóról (hangár, szupport, repült idő). Aztán a modernizációra végkép nem költöttünk, hanem kidobtuk őket a szemétbe. (ez mindkét oldal bűne,) 2. hazaárulás a Griff A lízingje. A szoci szerződésmódosítás helyes írás volt, csak drága. A hende féle szerződésmódosítás szintén helyes irány. Ami még kell, a képességek kihasználása. A katonai büdzsé pedig szégyen egy önmagát nemzetinek nevező kormány részéről, akárcsak a helikopterhelyzet.. Ebből nem lehet őket kimosdatni.
Én is örülök a gripen közmegegyezésnek és a helikopterek beszerzésére a közmegegyezésnek. Azt kéne csak tudni, hogy a dicső fülkeforradalmáról mitől szartak be, és egy paks után ezt a nyamvadt 20 helikoptert miért nem gombnyomogatták le. Egyszerübb lett volna lekommunikálni, mint az előzőt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.23. 08:44:16

és egy csomó helyesírási hiba.. :-( bocsi..

Beat it! 2014.02.23. 12:46:15

@Kelepisti:
Sőt, mondok még valamit: a paksi szerződésmódosítás feltételeként lehetett volna szabni a helikoptereket. Vagy legalább valami árukapcsolásféle. Mondjuk 4 harci nagyjavítása és mellé 4 új gép, valamint 6-8 szállító nagyjavítása mellé 6-8 új géppel. Máris lenne egy akkora flottánk, mint a 2010 -es kormányváltás előtt....

"A kormányzati ciklus végére egyel több működőképes helikopterünk lesz, mint a ciklus elején."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.02.23. 14:17:51

@Beat it!: A bibi az, hogy egy orosz atomerőmű tervező és kivitelező-fővállakozó céggel akarunk erőművet építeni és az Orosz Állam ad erre hitelt. Nehéz egy energetikai civil beruházásban bevonni azt, hogy akkor legyen harci heli...

Kicsit olyan, mintha egy hitelre vett autóhoz kérnél mellékesek egy M-16-ost meg egy Stingert...

zord 2014.02.23. 23:42:34

@molnibalage:

Nem, nem olyan. Ez nem Amerika, hanem Oroszország. Minden lehetséges, ha beszélsz oroszul és iszol vodkát. A Fidesz egyiket se tudja, csak érzi, hogy az oroszokkal kell valami nagyot csinálni. Ez azonban így kevés, bízhatunk a szerencsében, mint mindig. Huszon évig undorodtunk az oroszoktól, nem képeztünk embert és most belecsapunk az évszázad projektjébe velük. Kivel? CEU-s gender-studies végzettekkel? Szürkeöltönyös eurokratákkal? Sejpítő környezetvédőnőkkel? CIMIC-esekkel?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.02.24. 13:52:01

@zord: A nem képeztünk embert kikre vonatkozik...? Remélen nem a nukleáris szakember képzésre gondolsz, mert akkor lazán szembeköpted a hazai gárdát.

Ne vedd sértésnek, de újabban néha nagyon elszállt veled a ló...

Batkaa 2014.02.24. 14:12:08

@molnibalage: külügyesre értette leginkább, szerintem ez a szövegkörnyezetből egyértelműen kiderül.
A Paks II. egyetlen érdeme, hogy megőrzi a hazai szakembergárdát. Nem is találni másikat (mármint érdemet) mellé. De lehet, nem kellene itt belemennünk ebbe...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.24. 14:17:52

@molnibalage: Gábor általánosságban írta szerintem nem a erőmű szakembereire. Tény, hogy mindenki nyugaton tanul, oroszul szinte ciki megszólalni, meg a keleti technika lenézése, ugyanakkor a világ egyik legfejlettebb - bár kétarcú hatalmáról beszélünk.
Az biztos, hogy oroszországgal nem lehet európai módon liberális módszerekkel tárgyalni, kereskedni, az ott egy másik kultúra, (amilyen harmadik a távol kelet). Hozzá kell tenni ráadásul, hogy a maradék oroszokkal értő szakmerbek nagyrészt nem a kormánypártért elkötekezett hívek (finoman fogalmazva), tehát Ők eleve kiesnek a körből.. Oroszországot a rendszerváltás idekén az MDF rekesztette ki, teljesen eltűnt a keleti piac, (pedig bár akkor pénzük nem volt, a barter mehetett volna.) A déli hcsp kivonása is lehetett volna humánusabb - olyan német módon - de mi inkább kikergettük őket, úgy, hogy mehettek sátorba aludni mert nemvolt kész a befogadó bázis, lakotelep stb.
Ez is szégyen volt.

zord 2014.02.24. 14:19:05

@molnibalage:

Nem rájuk konkrétan, hanem azokra a fiatalokra általában, akik oroszul tudnak beszélni, gondolkodni, üzletelni. Kurva kevés van belőlük, pedig most kellenének, ha ez a dolog beindul. Itt sokkal szélesebb a front, mint a nuki szakembereké.

Szerintem nem szállt el a ló velem. Csak a tököm van tele a kis nyugati seggnyaló pöcsfejekkel, akik isten adta intelligenciájuk és tanulmányaik dacára nem képesek látni a fától az erdőt. Persze nem mondom, nagy nyomás alatt állnak ők, az információs hadviselés fókuszában ők állnak, mint a jövő emberei. Akarom mondani droidjai, mert emberre a szó hagyományos értelmében láthatóan már nincs sok szükség.

Zord

ljuka71 2014.02.24. 19:18:31

Annyi remény még van,hogy ha maradnak Orbánék,még eszükbe juthatnak a helik,hiszen Paks II.-ről még csak keretmegállapodást kötöttek.Ha jól emlékszem,nyáron kell még a konkrét technikai illetve hitel szerződéseket megkötni.Akár mellé is csaphatnak egy ötödik kontraktust a helikről.

B verzió:Mesterházy a franciákkal tárgyal.

Ja és bocs Kele: Mucius :)

szasa30 2014.02.25. 12:23:46

@ostapbender:

"magyarországi Gripen-beszerzés körüli, feltételezett visszásságokról" - a kulcsszó a feltételezett!!! Na eddig olvastam. Ez is époly hangulatkeltés, mint az eddigi összes többi....egyébként meg lerágott csont.....

Nem oszt nem szoroz már. Ez van ezt kell szeretni, ebből kell kihozni a legtöbbet.....

zord 2014.02.25. 13:38:11

@ostapbender:

2012

Népszabadság

Feinstein volt dél-afrikai képviselő

(Vadai kezéből etetett szerző)

....jujj!

És a végén felteszem a kérdést, és akkor mi van, ha 2001-ben (2003-ban) korrupció volt? Visszavonod az egész programot? Átülteted az embereket F-16-ra egy csettintéssel, vagy a küldőid által szorgalmazott szf. megoldásra? Egy bokor, egy hurrá lesz?

Haladjunk már uraim! Ha van itt biztos és jól működő dolog, akkor az a Gripen. Nem károgni kell miatta, hanem mindent megtenni, hogy a büdzsé ténylegesen emelkedni kezdjen, és azon belül a Gripen költsége arányosan lecsökkenjen. És közben odatenni azt a néhány plusz milliárdot a programhoz, amivel kiterjesztheti potenciálját: keró fixen évente 1800 órára, potenciállal 2000-ig, és BOMBÁT!

Szerintem minden szf. boldog lesz, amikor Hajmáskéren elcsattan az első igazi Mk82-es, amit a támogatásukra dobtak le.

Emlékeztek? Hatás. A levegőben egyelőre biztosított. A földön el kell érni. Ott ahol kell, akkor, amikor kell. Mivel éred el most és belátható időn belül az MH-ban? D-20-assal, T-72-essel, Fagottal? Nem. Gripenről célba juttatott A-G eszközzel.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.02.25. 14:21:15

Teljesen egyetértek Gáborral. A NOL cikk védelmébe csak anyit tudnák hozzáteni (bár kurvára nem tetszik), hogy nincs kampány sehol, mert letiltották a modósított törvényekkel a médiát, nincs miniszterelnöki vita (Vitya 2x kikapott, tehát amig Ő lesz, addig nem lesz a TV-ben), a közmédia csak kormánypárti szócső, és mindein Öszödről, meg a szoci pénztárnökról szól. (még választási programot sem csinált a fidesz, ami az arrogancia csúcsa) hiszen tudják, hogy a net-en kivül, és néhány alárásast gyujtő helytől eltekintve az ellenzék nem jut el a választokig. A szocik tehát Elővették tehát a gripen ügyet, ami faszság, mert sokkal csúnyabb dolgokon lehetne lovagolniuk, az elmult 4 évről..
Tehát hajrá Gripen program de jusson pénz a szárazföldieknek is, és szerezzünk be néhány tucat mk82-est . Amennyibe kerül, kb. 20 skoda superbel kevesebb futna a minisztériumokban, vagy suttyófalván nem kéne 300 nézőnek, 2000-es stadiont építeni stb..

elgabi 2014.02.25. 17:20:08

Mielött bárkit is felmentenétek, emlékeztetlek benneteket arra, hogy a korrupció súlyos büncselekmény. Még akkor is, ha a "mellékhatása"-ként olyan dolog történt a MH-gel, amire nagyon ritkán van példa: beszereztünk valami igazán modern és sok felhasználási lehetöséget nyújtó eszközt.

A korrupció ettöl még ugyanúgy káros és büntetendö.

ostapbender 2014.02.26. 16:57:40

@zord:
nem a gripen ellen íródott a cikk, csupán arról van szó, hogy m.o-on nincs korrupció, csak a züllött napnyugaton

Batkaa 2014.02.26. 22:17:08

@ostapbender: mivel a választásra íratták...
A korrupció mértékéhez pedig annyit, hogy évente az országunkból különféle csatornákon kiszivattyúzott jövedelem (ami főként az EU-ban csapódik le) 8000 milliárd forintnak megfelelő összeg. Igen, évente kb. annyi, mint az uniós "támogatás" hét évre.
Remélem a lap következő cikke erről fog szólni.

2014.02.28. 15:25:59

@zord: Ne haragudj, de jól elkented a cikket egy teljesen szakmaiatlan érvvel, mégpedig azzal, hogy hogy Wildeai pénzeli a bértollnokokat. Ahhoz képest mindkét oldalt megvádolta a fickó. Nem a Gripent bántom, de igenis szereetném tudni, hogy volt e 2001-ben kettős megkenés, vagy sem. Ehhez joga van az egész országnak! És nem érdekel, hogy elévült, sem az, hogy milyen arányban történt. Szóval ez az elkenés nem volt szép! Ezért tartunk itt. Ne haragudj, erre nincs mentség. Tipikus érvrendszer mindkét oldalon, ha valaki felhoz valamit, akkor elővesszük egy nyilvánvaló negatív tulajdonságát, hazugságát. Ettől máris hiteltelen lesz. De attól még a tolvaj is mondhat fontos igazságot. A rendőrségen is elfogadják a nem egészen tiszta emberek másra vonatkozó terhelő vallomását.

zord 2014.02.28. 15:50:12

Az, hogy miniszterünk ogy. képviselői (kampány) programja a HM sajtótükör részeként megjelenik, önmagában gáz, ezt szögezzük le. De vannak benne kifejezetten ironikus pillanatok:

"...órakor megnyitja a Nőtörténeti Konferenciát: Asszonybeszéd. Diskurzusok a nők történelemben, művészetekben és irodalomban betöltött szerepeiről."

Zord

Open Skies 2014.03.02. 23:13:19

Bővültek a központi logisztikai képességek
( hímző műhely és a méretes szabóság bővítése.)

http://www.honvédelem.hu/cikk/42662_bovultek_a_kozponti_logisztikai_kepessegek

zord 2014.03.03. 01:05:32

@Open Skies:

Fénysebességgel haladunk előre!

Zord
süti beállítások módosítása