Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Honvédelem napja 2019: az új magyar szárazföldi rejtőszínek

2019.05.16. 23:53 | zord | 31 komment

A budaörsi rendezvényre érkezett Ejder Yalcin 4x4-es többfunkciós páncélozott járművön láthattuk először a eljövendő magyar szárazföldi rejtőszíneket.

190516_bors_honvnap_495s.jpg

A négyszínű festés a jármű oldalán...

190516_bors_honvnap_605m.jpg

...és "hűtőrácsán".

190516_bors_honvnap_561s.jpg

És az összhatás kedvéért a török jármű egésze az új magyar színekben.


Zord

Címkék: rejtőszín kamuflázs Ejder Yalcin álcázófestés

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr8514831400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2019.05.16. 23:57:50

Itt az új magyar kamuflázs.

Zord

krisss93 2019.05.17. 08:08:07

@zord: Ez tuti? Ez nem csak a rajthagyott török?

Beat it! 2019.05.17. 09:50:28

@zord: @krisss93:
Hát, ha ez tényleg az új magyar camo, az katasztrófa. Túl sötét, és majdnem olyan, mint a korábbi magyar egyenruha "boci" színmintája, amitől legalább a ruházat terén már végleg megszabadul a sereg.
De még ez is menthető lenne, ha a sárga (homokszín) nem lenne annyira rikító, hanem a Humvvee-ken látható okker lenne, a barna pedig picit világosabb. Mindezek tetejében pedig a zöld arányát kellene növelni a többi szín javára.
De az sem lenne elvetemült ötlet, ha a 2015M egyenruha színvilágát adaptálnák a járművekre. A képen látható formában ugyanis ha kiszáll a katona, a nagy színkontraszt (egyenruha - jármű) miatt remek célpontot nyújt majd.

árpika 2019.05.17. 16:28:59

@zord: És kell abból valami következtetést levonni, hogy ezen a típuson van rajta?

zord 2019.05.17. 19:03:24

@Beat it!: @árpika: raktam be egy fotót az egész EY-ről, az összhatás kedvéért is.

Zord

Harrdder 2019.05.17. 19:39:59

Egy kis ízelítő, mi lesz a hétvégén még.
Szóval a rózsabimbó szép szó, de a panzerkampfwagen még szebb! :-) killermetals.blog.hu/2019/05/17/emberek_gyertek_leopardot_simogatni

árpika 2019.05.18. 08:40:29

Most csak amiatt pislogok, mert a 8x8-as beszerzésről még nem tudunk, ez meg kb. a Komondor kategóriája, vagyis azon kevés dolgok egyike, amit mi is tudunk gyártani.

zord 2019.05.18. 18:30:21

@Harrdder: a Panzerhaubitzéről nem is beszélve...

Zord

zord 2019.05.18. 18:32:46

@árpika: mindenkit óvnék, hogy 1:1 leváltásokban gondolkodjon.

Zord

árpika 2019.05.18. 23:16:37

@zord: Ez tiszta, különösképp, hogy most gyakorlatilag egy olyan típust alkalmazunk mindenre, ami egész másra lett tervezve.

A török típusok esetén bizonyára jóval több tapasztalat gyűlt össze a tervezésnél, és talán paramétereiben is (részben?) jobbak a Komondornál, de továbbra is furcsállom, hogy nem használtuk ki jobban ezen képességünket.
Azt hangsúlyozom, hogy mind a járművek műszaki tartalmát illetően, mind a döntések hátterét illetően nem sok infóval rendelkezek.

A török sajtó mindenesetre tényként kezeli mindkét típus rendszeresítését, pl.:

www.takvim.com.tr/ekonomi/2019/05/18/turk-zirhlilari-ejder-yalcin-ve-yoruk-ab-yolunda-macaristan-da-tercih-etti

Batkaa 2019.05.20. 07:45:41

@árpika: bocs, de a Komondor meg a gyártás egy mondatban használva félreértésekre vezet... ezek kisiparilag előállított, konstrukciós hibákkal küzdő, leteszteletlen kísérleti mintapéldányok. Gyártástól messze áll.

zord 2019.05.20. 09:18:06

@Batkaa: ott a pont. Használható eszközökre van szükség. Lehetőleg adja meg a hazai ipar, amit ennek érdekében helyzetbe kell hozni. Ha nem adja, akkor meg kell venni.
Képességnek lennie kell.

Egyébként meg azt ugye tudjuk, hogy a NM járművek automata váltóit hol gyártják/szerelik össze?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.20. 10:12:46

A két török kereks jármű, élesben (harcban) probált, illetve gondolom annka alapján konstruált és az esetleges hibákat kiküszöbölt gépjármű család. Én a szpportért aggodnék egyedül, mert a politikai helyzet változathat, és a gyártó, nem a Nagy Klasszikus nyugati gyártók közül kerül ki.. Ugyanakkor más országok dél-koreából vesznek láncos tüzérséget.. és ŐK sem aggódnak az alkatrész utánpótlás miatt ... tehát az aggodalmat lehet, hogy legyőzi a globalizáció.
A Komondor egy tévút, amelyet szerintem a tervező-gyártó gazdasági társaság el akart sózni a magyar gép és harcjárműipar fejlesztése stb. szlogennel hazánk fegyveres erőinek (haderő, rendőrség, TEK, akármicsoda.. még jó, hogy tüzolóautó változatot nincs..

gepard145 2019.05.20. 10:39:58

@Kelepisti: megnyugtatlak van. Gyártás alatt 3db 6x6 a Katasztrófavédelemnek.

zord 2019.05.20. 10:42:33

@Kelepisti: a harci tapasztalataik, a sok esetben megmentett katonák esetei meggyőzőek. Az Irakból, Afganisztánból ismert gyorstalpalós amerikai MRAP-okkal szemben én itt egy letisztultabb, kiérleltebb, kiegyensúlyozottabb megoldást látok.

Zord

krisss93 2019.05.20. 12:23:44

@gepard145: Azt még mindig túlzás gyártásnak hívni. Azok ugye jól gondolom, hogy páncélozott tűzoltók lesznek?

gepard145 2019.05.20. 13:29:46

@krisss93: igen, ki is hangsúlyozták a gyártás manufakturális jellegét. Illetve azt is, hogy ... na jó a többit inkább ide nem írom le. :)
De maga koncepció tetszik. Hubos terrortámadásoknál fel kell készíteni a készenléti szerveket, hogy a rendőrség nem feltétlenül tudja a helyszín biztonságosságát garantálni. Ilyen esetben kellenek páncélozott szerek is. Az Államokban is létezik ez a kategória, a Lenco is csinál páncélozott fecskendőket pont ilyen esetekre. Nagy kiterjedésű RIOT, hubos támadások stb.
A világ abba az irányba megy, hogy a készenléti szervek egyre inkább fuzionálni fognak és olyan képességekre tesznek szert, amik korábban ismeretlenek voltak, mert nem "kellettek". Lásd manapság first responder képzés- > Police Medic, a Katvéd 6x6-os páncélozott jarművei pl.

árpika 2019.05.23. 00:17:51

@zord: @Batkaa: @Kelepisti: Az én véleményem szerint igen is meg nem is.

A Komondor nyilván több hibával rendelkezik, ez egyrészt a kevesebb fejlesztési költségnek, másrészt a kevesebb tapasztalatnak, háttérnek is köszönhető.
A másik oldalról megközelítve viszont ilyen alapon bele se kezdjünk fejlesztésbe, mert az első próbálkozás nem lesz sikeres, akkor meg minek.
A szép emlékű PSZH sem elsőre készült el, és ha megvalósult volna valamelyik terv a pótlására (8x8, 6x6, 4x4), a főleg a motorteljesítményének köszönhető problémáit sikerült volna orvosolni.

Szóval szerintem ez a Komondor nem volt veszett fejsze nyele, megfelelő ráfordítással lehetett volna talán valamit kihozni belőle. Megjegyezném, a térségben kb. minden országnak van hasonló kaliberű fejlesztése.

Azt ismételten hangsúlyozom, hogy sem a műszaki tartalomról, sem a döntések hátteréről nincs kellően részletes infóm.

zord 2019.05.23. 08:01:54

Azt kell megérteni, hogy a " jó lehetett volna" nem elég a harctérre, nem elég a piacra. A hadiipar helyreállítása kapcsán reális célokat kell kitűzni és megvalósítani. Kézifegyver licensz alapján? Igen. Harcjármű dizájn, fővállalkozói integráció? Nem. Licensz alapján összeszerelés, alkatrészgyártás? Igen.

A jelenlegi hazai plafon jelentős beruházásigénnyel kb.ott van, ahol a már komolyabb repülőgépipari alkatrészgyártást el lehet kezdeni.

Zord

árpika 2019.05.23. 23:06:05

@zord: Ez mind OK, de egyrészt már így is bele lett pumpálva egy csomó (részben állami) pénz, másrészt érdekes módon a szerbek, csehek, szlovákok, lengyelek stb. bele mertek vágni.

Nem ismerem a részleteket (műszaki tartalom, gyártókapacitás, felkészültség, stb), de ez pont az a kategória, amit le tudtunk volna gyártani.
(Persze ha ehelyett beszállunk mondjuk valami 8x8 licenszbe, és mindenki jól jár, ám legyen.)

Beat it! 2019.05.24. 09:28:51

@zord: @árpika:
Erről a járműről a fotón mit lehet tudni?
haon.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/jovore-johetnek-a-pancelozott-tek-es-autok-3340070/?fbclid=IwAR0vV07zxgvvIribAc_6BOMDEQwQ6axV3Vwfz8NcV6tGNaXEjCnn5omynC4

Valós, vagy csak rámontázsolták a TEK logót?
Inkább tömegoszlatáshoz való jármű: nagy ablakok, rácsokkal, könnyen páncélozott, nem döntött oldalfalak, terepjáró tulajdonságai nem jók. Vajon az alja milyen? Ha behajítanak alá egy gránátot, hogy viseli?
Egy pisztolyos bankrabló előállításához overkill, minden más esetre viszont gyenge.
Lehet szitu, amikor ilyen kell, pl valami városi helyzetben, erőfitogtatás céljából. De ha már terepre kell menni, oda a Komondor, vagy vele egyenértékű, esetleg jobb külföldi jármű kellene.

gepard145 2019.05.24. 10:20:02

@Beat it!: rendvédelemre tökéletes, a TEK korábban beszerzett MRAP-je ami egy Streit Group által gyártott Scorpion (nem a képen látható jármű, ami egy Land Cruiser 200-as alapra épített up-armored cucc) viszont kicsit "köhög", sikerült utólag belekendácsolni egy automata váltót, eredetileg viszont manuális váltóval készült és ez nem sikerült a legjobban. Az ok az volt, hogy egy eredetileg jordán járművet alakított át a dubai cég a magyar beszerzéshez. Legalábbis a zuhanyhíradó szerint.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.24. 12:44:14

Ami a dolog lényege, hogy a TEK pótlolagosan kapott ha jól emlékszem 5Mrd ft-ot a 2000-es években beszerzett és azóta leíamortizált eszközök cseréjére. Ami inkább durva, hogy 14Mrd a humán erőforrás éves bérigényére fordítható összeg, amit el kell osztani 12-vel, le az adokat.. és a többi rendvédelmi szervezetekhez képest brutális külömbségek jönnek ki..

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.10.31. 21:15:00

Ugyanis ilyen, vagy legalábbis nagyon hasonló, harcjárműveket a hazai ipar is elő tudna állítani, hiszen a Gamma 2012-re kifejlesztette a az általunk is próbált Komondor harcjármű családot, amelyek tudásukat tekintve teljesen ugyanolyanok, mint a most törököktől vásárolt MRAP-ok. Ebből a 60-70 milliárdból bizonyára kitelt volna 250 Komondor is, ami nagy lökést adhatott volna a hazai hadiiparnak ahhoz, hogy megcélozhassa az exportpiacokat is, ezzel új munkahelyeket is teremtve.

Egyébként az első tíz (öt Ejder Yalçın és öt NMS 4x4), valamikor novemberben érkezik hazánkba. A tervek szerint a maradék Nurol Makina MRAP, a Zrínyi 2026 (mostanában már Zrínyi 2030) program végéig érkezik Magyarországra. Ezeknek nagy része a NATO-nak felajánlott, hamarosan felálló hódmezővásárhelyi könnyű lövészdandárhoz kerül.

totalcar.hu/magazin/hirek/2020/10/31/magyar_helyett_torok_harcjarmuveket_vasarolt_a_honvedseg/

Beat it! 2020.10.31. 23:29:06

@Levente B.:
Finoman fogalmazva ez az újság egy ellenzéki szócső. Csak a sorok között szidják a beszerzést, figyelnek rá, hogy le ne bukjanak.

Lássuk tételesen:
- Legelőször a legfájóbb pontot emelném ki. A magyar iparra hivatkoznak, a Komondort és a Gammát emlegetik. Szakújságként tudniuk kellene, hogy a 2006-óta több százas nagyságrendben gyártott török gépek ipari hátteréhez képest nem jelent összemérhető alapot a Gammánál az eddig legjobb esetben tíz körüli darabszámban gyártott Komondor. Sajnos ez így van, bármennyire szeretem és támogatom a hazai ipart. Most se időnk, se lehetőségünk nincs, hogy a gyermekbetegségektől kezdve kísérletezzünk ki egy jó harcjárművet. A hazai iparon jelenleg a licencgyártás segít a legjobban. Miért nem azt kérdezik, hogyan lehetne az Ejdert itthon is gyártani?

- Az Ejder Yalcin átesett a tűzkeresztségen, rossz eredménnyel - írják. Tűzkeresztségen nehéz jó eredménnyel átesni. A gyártó viszont ezekből levonta a konzekvenciákat és fejlesztette a járművet. A Komondornak mikor lenne esélye ilyen harci tapasztalatokat szerezni, ami feedback lenne a gyártásnál?

Az írás alapján a Total Car = totálkár, totál gáz. Egyetlen előnye a cikknek, hogy végre meg van nevezve a darabszám. De ez nem hiszem, hogy csak az újság érdeme.
Ne felejtsük el, hogy állítólag a szlovákok is tesztelték a járműveket még előttünk, és jobb eredményt produkált, mint az összes hasonló kategóriájú jármű.
Az utóbbi idők hazai beszerzéseivel már nyilvánvaló, hogy mindenből az elérhető legjobbat veszi a Honvédség. Szerintem ezzel a géppel sem fogunk rosszul járni.

zord 2020.11.01. 10:33:40

@Beat it!: egyetértek. Ez a cikk rosszindulatú és hibákkal megszórt hangulatkeltés. Rövidesen minden ki fog derülni, ami publikus lehet, szokott lenni a hazai haderő- és hadiiparfejlesztésben.

Zord

árpika 2020.11.01. 22:13:48

K+F-et viszont hiányolom nagyon. Abban jó lenne részt venni, az nagy hiányosságunk. (Kevés kivételtől eltekintve.)

zord 2020.11.02. 19:39:29

@árpika: türelem.
Ami a Lynx kapcsán lesz R&D, az már óriási dolog. Ahogy a DND magyar termékváltozat is.

Zord
süti beállítások módosítása