Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (80) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (66) gripen (76) Győr (15) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (30) honvédség (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

AirPowerNews 74. (2019. máj.)

2019.05.05. 19:11 | zord | 271 komment

190505_airpowernews74.jpg

Zord

Címkék: hírek AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr4114809344

zord 2019.05.05. 21:04:34

legiero.blog.hu/2019/04/01/airpowernews_73_2019_apr#c37144872

hushkit.net/2019/04/15/flying-fighting-in-the-gripen-interview-with-a-swedish-air-force-pilot/

Ez érdekes belőle a Gripen-E-re nézve:

"When it comes to software, I’m probably most excited about the increased survivability our new optimal evasive manoeuvre AI algorithm HUMAN would give. It takes an incoming missile and calculates an optimal trajectory for the aircraft, given any number of overlapping priorities, like staying in doppler-zero* , aiming your Electronic Warfare System antennas towards it or just physically be as far away from the incoming missile as possible. Few pilots react perfectly when you might have seconds to live and an automated or semi-automated system might do a lot for pilot survival. "

Zord

zord 2019.05.05. 21:25:50

A 12., utolsó RAT-31DL FADR is szolgálatba állt Olaszországban, Lampedusán:

www.analisidifesa.it/2019/05/laeronautica-schiera-a-lampedusa-il-nuovo-radar-fadr-rat-31dl/

Zord

árpika 2019.05.05. 23:57:03

Hát jobban örültem vona egy THAAD-os borítóképnek (gondolom, van némi jelzésértéke)...

zord 2019.05.06. 06:38:22

@árpika: igen, egy a tavalyi TOLY-n a "0" pontnál kb.keletre tájolt holland indító. Idén is már folyik a felkészülés.

Zord

zord 2019.05.06. 10:35:28

Honvedelem.hu videó a kutató-mentőkről:

honvedelem.hu/cikk/115828_semmi_sem_lehetetlen

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.06. 11:58:57

@zord:

Új vágási, operatőri, technikai stílusokat fedezek fel.

zord 2019.05.06. 13:39:21

@Levente B.: talán nem véletlenül.

Zord

zord 2019.05.06. 15:17:41

Honvédelmi Nap, Találkozz a jövő technikáival!

május 18-19, budaörsi reptér:

www.facebook.com/events/2353789118276460/

Zord

exi_ 2019.05.06. 16:32:18

@zord: hmm nekem új, hogy nem Kecskemétre fog visszatérni a BAP csapat.

zord 2019.05.07. 04:52:18

Az Abe és egy bombázócsoport megy Irán ellen:

www.bbc.com/news/world-us-canada-48173357

Zord

zord 2019.05.08. 14:20:32

@Kelepisti: ezek a nagy dolgok, amikor az 5. és 6. generáció koncepciója 180 fokkal ellentétes.
Na vajon kinek van igaza?
Vagy inkább csak fogadjuk el, hogy nekik mindig mindenben?

Zord

zord 2019.05.08. 15:22:15

Újabb Lockheed-Boeing meccs? A Pentagon mérlegeli a CH-53K projekt részleges pótlását Chinookokkal:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/202369/pentagon-weighs-ch_47-to-replace-troubled-ch_53k.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.08. 19:58:03

Októberben érkezik az első permanens F-35 Leeuwarden-be. Év végéig 27 órában, 70 repülést terveznek.

Én legalábbis ezt veszem ki a cikkből.

www.omropfryslan.nl/nieuws/884026-f-35-komt-dit-jaar-zeventig-keer-actie-op-vliegbasis-leeuwarden

árpika 2019.05.08. 22:45:38

@molnibalage: Túlzásokba nem kell esni, abban egyetértek veled; a NASAMS viszont szerintem önmagában sokat nem ér.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.08. 22:58:50

@árpika: Csak álom nálad, de én SAMP/T NASAMS kombót álmodok.

árpika 2019.05.09. 00:09:40

@molnibalage: Azzal úgy bőven kiegyeznék.

Továbbra is tartom, hogy ha a jövőben előbb-utóbb Banglades szintű államok is be tudnak szerezni SLAM-ER kategóriájú fegyvereket, azzal a földi légvédelemnek is lépést kell tartania, ahhoz meg a NASAMS önmagában kevés.
(Mondjuk ez a Kelet-Európában jellemző kis területű államoknál érdekes helyzetet fog eredményezni.)

zord 2019.05.09. 09:42:12

@árpika: ha csapásmérő robotrepülőgépekre gondolsz, mint célkategóriara, akkor ott a nagy kiterjedésű hálózatos rendszerek, mint a NASAMS illetve az oltalmazott objektumok közellégvédelme (pl. Mistral) elég jó kombinációt képeznek.

Ha ballisztikus rakétára, amit a PC is az atlantizmus, amerikabarátsag, és oroszellenesség egyetlen elfogadható bizonyítékakent állított be, akkor

- távlatilag cél a képessegteremtés

De azt látni kell, hogy

- elfogadható hatékonyság jelenleg anyagilag nem vállalható

De közben rengeteg más céltípus van, ami miatt egy korszerű, sokcsatornás Kub-utód nélkülözhetetlen. Mondjuk úgy, ne feledkezzünk meg az alapfeladatról.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.09. 10:17:25

@árpika: A SLAM-ER egy szubszonikus CM. Az ellen miért és hol kevés a NASAMS...?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.09. 10:19:35

@zord: Ezt a kommente sem igazán értem. Ha jól értem, akkor a Navy álláspontja az, hogy nem kell itten semmiféle légvédelmet megsemmisíteni és a "bypass" féle megoldásban hisz, hogy EW + stealth vagy isten tudja milyen kombóval áthámozzák magukat a légvédelmet, de nem kell "mindent" lerombolni.

A problémám ezzel az, hogy ez még sokkal kisebb technológiai olló és fejlettségű lévédelem ellen sem volt működő koncepció. Mitől hiszik, hogy most ez lesz a nyerő...?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.09. 12:41:04

Örülök, hogy idén nem mentem ki a győzelem napjára, mert a légierős rész ismét elmaradt, csak a gyakorlás zajlott le..

A szárazföldieknél sem vonult fel olyan beigért újdonság pld. a S350 Vityaz elmei, de még azok a könnyű "szöcskejárművek" sem amelyeke Vitalij Kuzmin még a gyakorláskor megfotózott..

www.vitalykuzmin.net/Military/Rehearsal-in-Moscow-4-May-2019

www.youtube.com/watch?v=UuzqPML50RE

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.09. 12:44:50

@molnibalage: gondolom az a sok helye Anapolisban nem tudja mit csinál :)...
....
Komolyra fordítva a szót, szerintem a Navy az F-35C-nél sok kompromisszumot kellett hogy kössön a Joint miatt.. pld.. a gép mérete, az egy hajtómű, a horogproblémák stb..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.09. 13:25:56

@Kelepisti: Az F-35C (és az USAF A) egyedi konstrukciós mizériái és maga a főeleme azonosság a 70%-ról így is 30% tája lett. Ez valóban ok arra, hogy ne azonos gép legyen. Ez szigorúan konstrukciós vonatkozás azonos cél elérésének érdekében.

A linkelt oldal azonban én úgy látom arról szól, hogy koncepcionálisan eltérő alapon hajtanának végre csapásmérést, mintha nem ig ugyanazon focipályán akarnának focizni, más szabályok szerint.

zord 2019.05.09. 16:03:07

@molnibalage: a lényeg az, és ezt te is tudod, hogy a lopakodás, az RCS csökkentés magában nem működik. Csak EW támogatással.
1991-ben még igen, fedezet nélkül mentek a 117-esek (persze sok alumínium volt a levegőben, a helikopterek kivettek kritikus radarokat, stb), de utána nem volt SEAD nélküli lopakodó bevetés.

Akarom mondani egy volt. 990327-én.

Aki nem hiszi, járjon utána.

Zord

zord 2019.05.09. 16:05:54

@Kelepisti: én a hetvenötödikre gyúrok. Egyszer azért meg kell nézni élőben.

Zord

zord 2019.05.09. 18:56:06

Májusban utaznak ki Gatcsinába a török lérakosok Sz-400 tanfolyamra, egyidőben a kínaiakkal. A komplexumokat idén leszállítják:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/202427/turkish-soldiers-to-travel-to-russia-for-s_400-training.html

Zord

zord 2019.05.09. 18:58:56

Dolgoztak a Pancirok és a Torok Szíriában:

tass.com/defense/1057565

zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.09. 18:59:11

"It appears that at least two of the B-52Hs in the Bomber Task Force sent to Middle East are nuclear-capable."

pbs.twimg.com/media/D6HuOPBWwAEjuox.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.09. 19:00:13

"Victory Day parade. V.Putin & S.Shoigu’s shadows. Naval officers carrying “Cheget“-nuclear briefcases, “Agat”-communication bags. The ones are parts of “Kazbek”- automatic system for the command and control of Russia's Strategic Nuclear Forces."

pbs.twimg.com/media/D6IEZDHW0AEQEp1.jpg

Flankerr 2019.05.10. 07:13:01

@Levente B.: Már Svájcnak se? Nem értem..

zord 2019.05.10. 07:32:30

@Levente B.: úgy érzem, a kettő összefügg. Amikor az egyik lóbálja, a másik is fogja :-)

Zord

zord 2019.05.10. 07:44:41

@Flankerr: hát, az ország és a konkrét program is amerikai finanszírozású.

Zord

zord 2019.05.10. 08:22:40

@Kelepisti: " move nine non-combat capable F-35A aircraft from Eglin AFB" (to Nellis)

Én azt hittem, csak Eurofighter, Gripen és persze orosz típusoknál van ilyesmi...

Szerintem ez csak fake news lehet!

:-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.10. 09:59:49

@zord: Lehet, hogy fake, de az af.mil viszonylag authentikus ha már az USAF-é..

zord 2019.05.10. 10:17:35

@Kelepisti: szerintem oda is beférkőzhettek a vörös verebek. Olyan nincs, hogy "non combat capable F-35A"

:-)

Zord

stonefort2 2019.05.10. 11:05:17

@zord: A Rafale-t kihagytad. Egy csomónak nincs MWS-e, OFS-e, stb. De kár gúnyolódni a 35-ösön, régóta ismert, hogy az első kb száz (amelyek a legdrágábbak voltak) nem lesz combat capable, mivel túl drága lenne az átalakítás. Régi hír. De jók kiképzésre, amire hosszú távú igény van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.10. 11:14:09

@stonefort2: Fogalmazzunk úgy, hogy Zord benyögéseit egyre inkább képtelen vagyok higgadtan kezelni...

1. Az F-22 esetén is ilyen kb. 40 db gép.

2. Az F-35A esetén hír is volt és az is, hogy az elvi lehetőség meg lenne ezek átalakításának, csak éppen nem fér be a fokozott gyártási ütem mellett sem csak akkor, ha későbbre tolják a valóban új gépek gyártását. Ez a program rosszul menedzselésének a következménye, de a fullos gépek műszaki tartalom minőségéhez semmi köze.

3. Ha valóban lesz 1500+ F-35A, akkor abból a kb. 100 csak kiképzésre alkalmas példány az ne is annyira súlyos, mint az F-22 40/180-as aránya...

4. Hogyan is volt (van!) az EF és Rafale és Gripen esetében? Ja, hogy az svéd A/B gépeknél is emlékeim szerint elég komoly mennyiségű nem volt soha alkalmas éles harci bevetésre...?

Ha ezek mind meg lennének említve Zord által akkor OK. De ez így kb. hangulatkeltő trollkodás szintjén van. Nem ezt várnám el elvileg egy "profitól"....

zord 2019.05.10. 12:25:40

@stonefort2: @molnibalage:

Korreksön: jóindulatú trollkodás :-)

Zord

zord 2019.05.10. 12:36:22

DIlemma. Legyen-e nevesítve az NBS-ben Oroszország, mint fenyegetés?

honvedelem.hu/cikk/115904_a_katonai_ero_onmagaban_nem_elegendo

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.10. 14:36:53

Csekély 3milliárd dollárért vesz 24 Apache csatakoptert Qatar.. (a szaudiak szerint Ők és nem saját hercegeik támogatják a radikális szélsőséges iszlámot,, - most úgy néz ki az USA leszerja és üzeletel velük tovább...

www.defensenews.com/global/mideast-africa/2019/05/09/us-clears-3-billion-apache-sale-for-qatar/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.10. 14:39:55

Bár volt hír, hogy megvan, de most meg azt íráják, hogy felfüggesztik a keresését az Japán Villámnak..

www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/05/09/us-ends-search-for-japanese-f-35-that-crashed-in-april/

zord 2019.05.10. 18:28:06

Honvédelmi nap szolgálati közlemény:

"A Magyar Honvédség Civil-Katonai Együttműködési és Lélektani Műveleti Központ repülésbiztonsági felhívása:

Tisztelt Repülésbarátok, Pilótatársak, Drón Üzemeltetők!
A Magyar Honvédség 2019. május 17-18-19-én a Honvédelem Napja alkalmából nagyszabású haditechnikai bemutatót, azt megelőzően május 15-16-án, helyszíni repüléssel, begyakorlást tervez a budaörsi repülőtéren. A rendezvény repülő programja során a Honvédség szinte valamennyi, jelenleg szolgálatban álló légijárműve bemutatkozik.

A rendezvény kijelölt légtereiben alacsony magasságon, nagy sebességgel, esetenként alacsony láthatóságú légijárművek intenzív manőverezése várható, amelynek hatásai rendkívül veszélyesek lehetnek az Önök által irányított repülőeszköz biztonságára.
Ezért kérjük Önöket, hogy Budaörs körzetében, május 15. és 19. között, repüléseik tervezése és végrehajtása során fokozott figyelemmel járjanak el. Felszállás előtt minden esetben kérjenek tájékoztatást a repülés tájékoztató szolgálatoktól.

Repüléseink biztonsága közös ügyünk, vigyázzunk egymásra a levegőben!"

www.facebook.com/legter.hu/posts/2538585173082219

Zord

zord 2019.05.10. 18:36:10

@Kelepisti: ha jól értem, az űrhajós azt javasolja, hogy a vadászt vegyék külön a léraktól, illetve azt, hogy nehogy megint konkrét típusról menjen a népszavazás...

Hát igen, az óriási blődség volt, már nyomhatnák a Gripen-E-k, ami az ő feladatrendszerüknek bőven jó. Szerintem oda minden más overkill, JF-17-est meg T/F/A-50-est mégse vehet egy Svejc, az nekik snassz lenne :-)

Zord

zord 2019.05.10. 18:59:43

Még egyszer a USS Abe Lincoln nagy hatótávolságú (700Nm) romániai CAS-gyakorlatáról:

www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=109512

Zord

árpika 2019.05.11. 01:39:26

@molnibalage: SLAM-ER kategórián nem egy típust értek. Most lehet ilyenekre fókuszálni, hogy az konkrétan szubszonikus vagy nem, de ha a jövőben a hasonló kategóriájú fegyverekkel 3-4-500 km-ről lehet támadni, és esetleg még azt is elérik, hogy megnöveljék a sebességet, és lecsökkentsék annyira az árat, hogy ne legyen luxus (=általánosan elterjed), akkor azért elgondolkodtató, hogy önmagában egy NASAMS-al mire lehet menni.

zord 2019.05.11. 10:32:01

@árpika: terjednek, de nem fénysebesen. Ez azért nem olcsó és egyszerű játék. A térségben eddig csak a lengyelek léptek be a kategóriába a JASSM-el, és szerintem szemezgetnek az NSM földi támadó képességével is (ha még nincs...) Továbbra is a nagyhatalmak rendszerei (CALCM, TLAM, JASSM, Kalibr-Iszkander-K, Taurus, Storm Shadow SCALP, jön a török SOM) képviselik a többséget.
Ezekkel szemben Nyilván javítani kell a felderítő képességet, illetve itt is szélesíteni kell a spektrumot, (pl infra szenzorokkal). A kis magasság miatt itt az objektumvédelemnek van a legjobb esélye mert rálát, pláne, ha becsapódás előtt ugrás is van.
A NASAMS (egy pláne kiemelhető) Sentinellel és szélesebb effektor-választékkal nagyon jó lehet erre, persze a háta mögött kapusnak pl. a Mistrallal (a mi konfigurációnk pont erre jó, a hátországban nem számít a kezelők védtelensége).

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.11. 11:04:59

"A neatly camouflaged Ka-26 was found crashed in a forest near the Romanian town of Săpânța near the Ukrainian border. Authorities suspect the unregistered helicopter was used for cigarette smuggling from Ukraine to Romania. "

prm.ua/na-rumunsko-ukrayinskomu-kordoni-znayshli-rozbitiy-vertolit-kontrabandistiv-ta-tilo-pilota-foto-ta-video/?fbclid=IwAR3vEmgY8ZUgexA9T27IpMKI-TlJjG9Ym6Ap3_tiHU0NVuYCf0qPz5z5Pz0

zord 2019.05.11. 12:33:50

Fullos Vityebszkkel szerelt Mi-35M a pénteki nisi parádén:

dambiev.livejournal.com/16607405.html

LHKG Iceman 2019.05.11. 15:01:00

Szubjektív forrás, bár a benne lévő információk alapján valami készül a lérak beszerzésen kívül is:
444.hu/2019/05/11/orban-es-trump-milliard-dollaros-fegyveruzletre-keszul-de-ennek-magyar-civilek-lathatjak-karat

zord 2019.05.11. 19:28:09

@stonefort2: @zord:

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy amikor a szerbek megkapják a saját gépeiket, azon vajon lesz-e?
Belarusz és Egyiptom megkapta (mint Prezident)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.12. 00:37:26

@zord: Ki lehetett volna menni NIS-be.. Mutatóba gördült T-72B3 ? is, meg hát volt minden a szárazföldiek részéről.. és persze a 24-es 35-ös?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.12. 00:40:03

@LHKG Iceman: nagyon nem hiszem vagy nem akarom hinni F-16V-k beszerzését a Gripenek után, 35-re esély sincs... (meg aztán minek...)

zord 2019.05.12. 09:22:26

@Kelepisti: a klónozás lehetőségeiben bízom.

Zord

Flankerr 2019.05.12. 19:33:42

@zord: tudom hogy USA rendszer gyakorlatilag a David's Sling, de Svájcnak miért nem?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.13. 09:11:26

talán belefér a mai Trump - Orbán találkozó apropoján.
Iskolábna:
Tanárnő: Gyerekek! Kik Magyarosrszág ellenségei:
Lajoska: MIgránsok..
Katika: Soros
Józsika: Gyurcsány..
Raárnő: Az már régi nayag
Pistika: Putyin.
Tanárnő: Mondtam már ne tanulljatok előre... :-) :-(

zord 2019.05.13. 15:32:17

Egy másik érdekesség a stockholmi EW-konferenciáról:

A Pentagon a Foreign Comparative Test (FCT) keretében, az ANG F-16-osairól teszteli a Leonardo BriteCloud eldobható RF-csalit (értelemszerűen az 1x2-es változatban):

www.janes.com/article/88454/us-air-national-guard-to-trial-britecloud-expendable-active-decoy

Zord

zord 2019.05.13. 17:25:13

Nincs jobb az öniróniánál. Az AW&ST felidézi, hogy 1960-ban, május elseje után két héttel is zabálták azt az amerikai dezinfót, miszerint hajtóműhiba miatt zuhant le az U-2 a SZU felett:

"When Aviation Week Fell For Lies About U-2 Crash In Russia (1960)
Joe Anselmo | From The Archives

Two weeks after a U.S. U-2 reconnaissance aircraft was shot down by Soviet air defenses on May 1, 1960, Aviation Week was still buying the false line that the aircraft had not been taken out by a Russian missile but crashed after an engine failure."

Zord

zord 2019.05.14. 15:46:35

Практические стрельбы ЗРК Nasams III:

andrej-kraft.livejournal.com/163827.html

Zord

zord 2019.05.14. 17:13:51

Most erre tényleg konteó azt gondolni, hogy false flag?

www.bbc.com/news/world-middle-east-48264499

Zord

zord 2019.05.14. 17:16:28

@zord: ez nagyon érdekes momentum:

"Meanwhile, Spain has recalled a frigate that was deployed alongside a US aircraft carrier because of the rising tensions in the region.

"For the moment the frigate Mendez Nunez has left the combat group," a defence ministry spokesman told the AFP news agency. "It's a temporary withdrawal... as long as the American aircraft carrier is in this zone.""

Zord

zord 2019.05.14. 17:39:16

Astral Knight 2019 amerikai lég- és rakétavédelmi gyakorlat, május 29- június 10 Olaszország, Szlovénia, Horvátország, Németország:

www.sloveniacontrol.si/en/information/astral-knight-2019_en

www.usafe.af.mil/News/Press-Releases/Article/1768914/exercise-astral-knight-2019/

Zord

zord 2019.05.14. 17:43:56

"Breakthrough 2019 is a Hungarian national exercise taking place from June 4-15 in the vicinity of Varpalota, Hungary.
Hosted by the Hungarian Defence Forces, Breakthrough 2019 is a bilateral exercise that will test several fires systems, and execute multi-echelon fires to increase interoperability and readiness between the two armies. Highlights of Breakthrough 2019 include an artillery live fire, and the participation of several U.S. Army National Guard units from four different states. "

www.eur.army.mil/SummerExercises/

Zord

Gaudi 2019.05.14. 20:58:35

Közlemény. Képek. Határozottan fejlődnek, jó ezt látni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.14. 23:28:48

@zord: szuper, hogy ott a jelentkezési lehetőség.

zord 2019.05.15. 02:21:49

@Gaudi: 2015-ben meg ment az egymásra mutogatás Ramsteinnel, hogy ki engedélyezi. A valóság persze akkor is a nemzeti döntés volt, csak akkor nem, most meg igen.
Következetesség, koherencia.

Zord

zord 2019.05.15. 02:37:39

@Kelepisti: az egy érdekes dolog, hogy a TOLY19 nincs a USAREUR honlapján, de Sabla igen. Illetve újdonságként az Astral Kinght IAMDS gyakorlat Szlovéniában és Horvátországban (!) Mennek a manőverek és a sakk a kis, gyengébb országokkal.

Zord

Beat it! 2019.05.15. 10:05:14

@Gaudi: @zord:
Pedig az ilyen képek békeidőszakban majdhogynem légiharc trófeának számítanak. Ez persze erős túlzás, de a közvélemény szemében fontos lehet a BAP igazolására, hogy tényleg fontosak vagyunk ott. Örülök, hogy végre engedélyezték a fotók közlését.

zord 2019.05.15. 11:24:47

@Kelepisti: én úgy értelmezem, hogy az airframer rész az ugyanaz, mint a szaúdi illetve katari gépeken, szóval "csak" bele kell tenni az USAF konfigurációs avionikát, és kész. Ha végül rákerül a pecsét, ez egy gyors, alacsony kockázatú program lesz.
Egyébként én az "up to 72" darabszámú katari megrendelésben érzek egy buffer jelleget, amit "tetszőlegesen" tudnak konvertálni, további sebességet adva az USAF programnak.

Zord

zord 2019.05.15. 11:26:06

Első török gyrtású T700 hajtómű az első T-70-esnek. Úgy tűnik az a projekt az Sz-400-as ügy ellenére megy tovább. Egyelőre.

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/202539/first-turkish_produced-helicopter-engine-delivered-to-tai.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.15. 13:38:54

Két újabb CASA a cseheknek. Ezúttal a modernebb C-295W-ből vettek.

"The Ministry of Defense is preparing to buy without open competition and also without an intermediary"

ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2814641-armada-poridi-dve-nove-transportni-casy-bez-souteze-a-s-pulmiliardovou-slevou

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.15. 13:41:18

Érdekes kis finnországi infó:

"Thirty aircraft are involved in a multinational testing and verification event for joint firefighting at Bold Quest. One of the most exotic guests is the Cessna O-2A Skymaster, a small-scale machine operated by the United States Civil Service, which holds its base in Rissala. The double-rung, top-level trapezoidal machine has a thrust and traction propeller. The machine type was introduced in 1967."

www.facebook.com/Ilmavoimat/posts/2317026951694604

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.16. 15:11:17

Az idei Air Tatoo-n Fairdordban a C-17 mellett ott lesz egyik Griffünk is.

www.airtattoo.com/airshow/aircraft/confirmed-aircraft

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.05.17. 21:43:06

Ez közben megtörtént a világ túl felén:

"Los cinco aviones Super Etendard Modernizados #SEM comprados recientemente a Francia ya están en la Base Aeronaval Comandante Espora de la Armada Argentine"

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.19. 09:25:41

Lesz tolólégcsavaros Apache? Szvsz költséghatékony megoldás lenne, mert a jelenlegi fődarabok jó részét fel lehetne használni..

www.flightglobal.com/news/articles/boeing-suggests-propulsor-winged-ah-64-apache-varia-458248/

zord 2019.05.19. 19:55:29

Amerikai lérakfejlesztésünk rt.com címoldalon volt:

www.rt.com/newsline/459624-hungary-orban-missiles-us/

Zord

zord 2019.05.19. 20:28:43

A hírbejegyzés címlapképéhez. Orbán miniszterelnök, Kossuth rádió 190517, amerikai lérakbeszerzés:

"Konkrét üzletekről lehet még beszélni?

Ha megengedi, inkább csak területeket jelölnék meg. Állnak még előttünk szakértői megbeszélések. Ha ezek lezárultak, akkor tudunk konkrét számokról beszélni...
...van közöttünk katonai együttműködés, ugye most zajlik a modern magyar hadsereg megépítése. Ezt a mi kormányunkat megelőző időkben gyakorlatilag szétbombázták, szétlőtték, hagyták lerohadni, szétszedték. Tehát a magyar hadsereg létezése, néhány tiszt, néhány száz tiszt eltökéltségének, fanatizmusának és helytállásának köszönhetően létezik egyáltalán, mert a magyar politika nemcsak magára hagyta, hanem ellenséges is volt a hadsereggel és a katonapolitikával szemben. Ezen változtattunk, most összeszedjük magunkat gazdaságilag, eljött az ideje, hogy megépítsük a modern magyar hadsereget, amihez én nagyon nagy reményeket fűzök, és nagyon jó véleménnyel vagyok a magyar vezérkari tisztekről, sőt általában a csapattisztek nagy részéről is, tehát kiváló felkészültségű katonatisztek vannak ma Magyarországon. És van olyan része a haderőépítésnek, amelyben számítunk az amerikaiakra. Biztonsági okokból erről keveset szeretnék mondani, de van egy úgynevezett kritikus infrastruktúra minden országban, amit tudni kell megvédeni katonai támadás esetén is, és ez a képessége Magyarországnak, hogy úgy fogalmazzak nem teljes, és itt közép-hatótávolságú légvédelmi rakétákra van szükség. Jó ütemben halad az ezek beszerzéshez szükséges jogi folyamat..."

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.19. 22:07:03

@zord: Ez mind szép is jó csak annyit felejt el a vajda, hogy 2010- és 2017 között is lehetett volna költeni a honvédségre, amikor már Ők voltak uralmon, és nem tették.

A másik probléma, hogy nem tudunk semmit (mármint mi polgárok, hogy az egyébként szükséges beszerzések mennyibe kerülnek, és legfőképpen, hogy és milyen ütemezésük van). Márpedig ez a mi pénzünk, adófizetők pénze, és nem a Király kasszája, aki csak beszedni az adót és nincs elszámolni valója, hogy a vazallusai felé mit és mennyit ad..

A tranparencia majd teljes hiánya, viszont beárnyékolja ezt a nemes programot, mert lehetséges, hogy ez komolyan befolyásolja költségvetésünk jövőbeni alakulását.

Örülök, hogy megy előre a program (bár egyszerre struktúrát váltani, felépítést átalakítani, és modernizálni eddig még egyetlen haderőnek sem sikerült a történelemben) ez komoly problémákat jelent már most is, a jövőben még még inkább. Jó viszont látni, hogy az emberek nagyobb számban mentek ki a Budaörsre, ami talán a haderő társadalmi elismertségét, elfogadottságát és talán a személyi állomány erkölcsi támogatását is erősíti, nem beszélve hogy emelkedhet azok száma aki a haza fegyveres szolgálatában akarják elképzelni jövőjüket.

Batkaa 2019.05.20. 07:54:01

@Kelepisti: ez a "vajdázás" nem méltó ehhez a felülethez... a kritikát meg lehet tárgyalni enélkül is.

A ráfordítások kérdése: 2010. után valószínűsíthetően nem lehetett több, hiszen előbb a gazdaságot kellett gatyába rázni. "Economy, you fool..."

JohnTerry 2019.05.20. 08:32:06

@Batkaa: OFF
Hát persze, azt is. Meg stadionokat építeni...
ON

zord 2019.05.20. 09:13:40

@Kelepisti: én a szabad véleménnyilvánítás híve vagyok, azt hiszem ezt kellőképpen alátámasztottam anno a Nemzetben és a blogon is, de szerintem is tényleg fölöslegesek ezek az elcsépelt "megnevezések", jelzők. Megtanultam, hogy a legkonstruktívabb, egyúttal legfájdalmasabb kritika a pontos, informált szakmai kritika, ami a lényegre mutat rá. Ha az ember ezeknél a szavaknál leragad, vagy alkalmazza őket, eltérül a lényegtől. Ott és olyanokkal szemben nyit frontot, aminek nincs értelme.

Szerintem.

Egyébként meg azért raktam be az idézetet (meghallgattam a rádióadás felvételét, és szó szerint begépeltem), mert a lérak modernizáció státuszára szerettem volna a lehetséges nyitott forrásokból infót bemutatni, direkt módon, nem a média által már megcsócsálva.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.20. 10:23:31

@zord: hát persze.. Csak nem szép dolog, a Z2026 előtti időket a többi politikai erőre kenni, mikor minden elvtárs és honfi is benne volt nyakig, aki a parlamentbe üldögél(t).. - ilyen konjunktura, ami több mint fél évtizede van hazánban - elsősorban a beáramló EU-s pénzek miatt - nem volt a rendszerváltás óta Magyarországon

Ami még nagyon örvendetes volt, hogy a katonák maguk is nagyon pozitívan álltak a "civil" társadalomhoz - ezt a gyerekekkel járkálva éreztem szombaton. Talán az egymásra találásnak kezdete, stb. A hazafias nevelés jó, a migránshisztéria viszont káros. Jó volt, hogy pénteken látni lehetett a "civil" szférának is, hogy az MHSZ-el még az elmúlt rendszerbne megakadt sort, a katonai közép és felsőfokú intézmények működnek és probálják - igen tudjuk a nehézségeket - de kitermelni az utánpótlást, tiszti, altiszti vonalon egyaránt..
Jó volna ha folytatódna a folyamat, éreztetni kéne, hogy a társadalommal, hogy a magyarország és a NATO azonos célokért, azonos értékrendek mentén védelmi szövetség, a magyar haderő hazánkat és európa globális biztonságát védi. Jelenleg ez sajnos több fronton vérzik, pld. a NATO szereptévesztése, akár az EU bizonyos elemei, országai, pártjai elleni hazai uszítás sem szolgálja ezt. Az biztos, hogy a hazafias nevelés és az erős hazai képességek (és azok bemutatása, valamint a szelektált de lézető transzparencia szolgálná a legjobban a közös érdeket..

zord 2019.05.20. 10:38:05

@Kelepisti: azon vagyunk, hogy jól menjenek a dolgok. 30 év hiátus után belátható, hogy nem könnyű, nem hibátlan. De az nem kérdés, hogy a szándék és a már megtett lépések a legkomolyabbak.

Zord

zord 2019.05.20. 11:05:18

@Kelepisti: kellett a tér az orrban (mire?), ezt egy nem éppen esztétikus "dobozos nyújtással" sikerült megoldni.

youtu.be/ACkfJXB-7kk

Zord

zord 2019.05.20. 11:07:59

"Ágyaznak" a műszaki katonák a THAAD-nak Deveseluban, ahol egy ideig offline lesz a AEGIS Ashore:

alert5.com/wp-content/uploads/2019/05/5378384.jpg

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.20. 12:59:11

@Batkaa: Csak annyira méltó, amennyire néha zord vagy más használ bizonyos jelzőket. Akkor nem láttam senkitől fene nagy érzékenységet.

zord 2019.05.20. 16:57:47

zord 2019.05.20. 16:15:23
Szolgálatban áll egy HPM "harci részű", B-52-ről indítható robotrepülőgép. Mivel a Boeing építi, szerintem ez egy AGM-86 CALCM változat lesz:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/202724/us-deploys-microwave-warhead-to-destroy-electronics.html

Ez még csak a teszteket említi a 86-osról, de a kis darabszám miatt lehet, hogy egy kezdeti műveleti képességet is megvalósítottak ezen a platformon:

en.wikipedia.org/wiki/Counter-electronics_High_Power_Microwave_Advanced_Missile_Project

Zord

zord 2019.05.20. 17:09:06

@molnibalage: neked is szép napot!

Zord

zord 2019.05.20. 17:38:08

A két aláírt lengyel Patriot tűzalegységet nem követi újabb 2026-ig, ha egyáltalán:

www.defensenews.com/land/2019/05/20/former-polish-defense-minister-presses-for-answers-on-fate-of-us-patriot-buy/

Egyébként szép, amikor a lengyel ellenzéki PO interpellációját az amerikai Defensenews hozza le :-)

Zord

JohnTerry 2019.05.20. 18:35:12

@zord: Hááát én erre azért nem vennék mérget. :) Mármint arra, hogy 50 ezerről dobja.

Nincsen semmi megdönthetetlen bizonyítékom, az én szakmámhoz csak szegről-végről kapcsolódik a meteorológia, de a tanultak és tapasztaltak alapján inkább 40k környékére saccolnám.

Az biztos, hogy a gépnél magasabban X km-re még van valamiféle cirrus felhőzet, mérsékelt égövön ezek legnagyobb magassága kb 45000 ft.
Illetve a gép haladási irányától balra nagy kiterjedésű konvektív felhőzet látható (zivatar cellák), extrém esetektől eltekintve ezek max. 40 ezerig kúsznak fel. Ahogy látom, a tetejük nagyjából egy magasságban van a bombázóval. (Persze a kamera okozhat optikai csalódást).

Nyilván jó lenne tudni a hozzávetőleges lokációt és időpontot, földrajzi koordinátától és évszaktól függően lehet a tropopauza magasabban, alacsonyabban.
Ha jobban utána akarsz menni a témának elküldhetem egy katonai meteorológusnak megszakértésre. :)

zord 2019.05.20. 18:41:58

@JohnTerry: nyugi, én is látom a felhőképet, nem tenném a gépet 35kft fölé. Az 50kft-vel célzottan ironizáltam azok felé, akik a service ceilinget reális harci magasságként értelmezik.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.21. 07:36:36

Ilyet is ritkán látni. "Dummy" F/A-18 repülőgépen gyakorolnak a hordozófedélzeten...

www.navy.mil/management/photodb/photos/190517-N-VW723-0042.JPG

zord 2019.05.21. 09:16:51

@Kelepisti: úgy mondanám, hogy immár dummy. Ez valaha egy teljesen fullos Hornet volt.

Aktív korából, 2004-es felvétel, Oceana:

www.airfighters.com/photo/104555/L/USA-Navy/McDonnell-Douglas-F-A-18C-Hornet/163449/

2017-ben már a Nimitzen használták a fenti célra:

commons.wikimedia.org/wiki/File:Mobile_crash_crane_with_retired_FA-18C_Hornet_aboard_USS_Nimitz_(CVN-68)_on_8_December_2017_(171208-N-KR702-057).JPG

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.21. 11:31:16

Ha igaz a Scramble értesülése akkor 2026-tól a polákoknak 32 darab F35A szállítását kezdik meg..

www.facebook.com/Scramblemagazine/posts/2731428946883622?__tn__=K-R

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.21. 12:29:59

Elolvastam. Szépen összeszedett kiadvány. Ami zavaro:

első oldali nyilvánvaló hazugságok.
.............
- 400 ezer illegális migráns gázolt keresztül Magyarországon, semmibe véve törvényeinket... volt egy törvényes kormányunk, fegyverek erőnk stb akik áthajtották a menekültek túlnyomó részét az országon, azonosítás nélkül, amivel b*sztunk mi is akár az EU-s előírásokra, és saját törvényeinkre is..
.................
valamint a Falcon7x-re kitalált - de szintén nevetséges feladatköröreket .
...............

akkor még pozítvan is tudnák róla nyilatkozni..
látszik, hogy a Haderő Kommiszárja mondott beszédet, és nem "igazi" katona illetve honvédelmi miniszter..

honvedelem.hu/files/files/116168/honvedseg_kiadvany_165x235mm_v2_6_.pdf

Collingwood 2019.05.21. 13:13:41

Sziasztok,

többnyire csak lelkes olvasója vagyok a blognak, de most egy kérdésem lenne: a Soroksári úton dolgozok egy irodaházban. Ma de. 11. körül ismerős hang ütötte meg a fülemet, felrohantam a tetőre, és egy Gripen géppárt láttam körözni a budai hegyek felett. Egy Mi-24 géppár pedig kb a Gellért-hegy irányából ráállt a Duna vonalára, és a Csepel-sziget felá távozott.

Tudja valaki, hogy mit keresett a bevethető gépeink kb 1/5-e Budapest felett?

Köszönöm,

Collingwood

Collingwood 2019.05.21. 13:26:46

@Collingwood: Azt hiszem, meg tudom válaszolni a saját kérdésemet: ma van az 1849-es ostrom évfordulója, a Honvédelem Napja. Gondolom emiatt volt az átrepülés.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.21. 15:13:29

Pénzügyi és embergós problémák hátráltatják a bulesz Szu-25 modernizálását, átvételét..
..................
In november 2018, a contract was signed for major overhaul of fourteen Su-25s from the Bulgarski Voenno Vzdushni Sili (BVVS, Bulgarian Air Force) by the 558th Aviation Repair Plant in Baranavichy (Belarus). The overhaul contract is worth USD 85,5 million (73,6 million Euro’s) exluding VAT.
In December 2018, an amount of USD 45,7 million (41 million Euro’s) was transferred by the Bulgarian Ministery of Defense but this money did not reach Belarus. Deputy Minister of Defense of Bulgaria Anatoly Valichkov said: “The Ministery of Defense paid the funds in December, but they were returned because of the policy of the correspondent bank that was supposed to make the transfer”.

In February 2019, the European Union (EU) extended the embargo for the year on the supply of weapons and means to Belarus which can be used for internal repression. Banks are quite scrupulous about issues that are associated with sanctions and restrictions. According the Bulgarian MoD this case has nothing to do with violation of sanctions and or restrictions because this is temporarily exported. At the moment this issue is beïng worked out at the level of foreign ministeries.
For several months The 558th Aviation Repair Plant in Baranivichy is ready to start the major overhaul on the Bulgarian Su-25s but are waiting on the transfer of the money.

zord 2019.05.21. 18:11:58

Black Swan 2019, június 3-24: szűkszavú közlemény Szolnokról:

www.szoljon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nemzetkozi-gyakorlatot-tartanak-1691957/

Zord

zord 2019.05.21. 18:15:53

@Kelepisti: az ilyen "véletlen" események mögött is hiba conteót sejteni? A blueszok mellesleg éppen jelezték, hogy nem tudnak zöld ágra vergődni az amikkal az F-16-osok ügyében...

Zord

zord 2019.05.21. 19:29:22

@Kelepisti: ez nem a fapapucsosok értesülése, hanem az LM áprilisi sales outlook extrapolációja.

Zord

zord 2019.05.21. 19:35:18

@zord: de inkább másodközlése.

Zord

zord 2019.05.22. 07:31:34

Leváltották a QEII kapitányát, mert magáncelra használta a hajó autóját. Az Rt tort ül az eseten persze:

www.rt.com/news/459929-queen-elizabeth-captain-marines/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.22. 09:24:02

@zord: ha már bulesz F-16V-k.. Lehet, hogy Gripo lesz belőle??

Bulgaria may sway to Typhoon or Gripen due to high price F-16V.
In December 2018, the National Assembly gave the Bulgarian government a mandate to negotiate with Washington (USA) \ t Air Force). *
Recently, you can do a bit of a job, and you can do it all the time.
The Bulgarian Defense Minister, Krasimir Karakachanov, said: “The government is not expecting to receive anything for the US, but we are expecting them to do so. Slovakia (fourteen F-16V, USD 1.78 billion) **.
In January 2019, Lockheed Martin tried to sell the eight F-16Vs for $ 1.05 billion (1.8 billion levs), and the Bulgarian government approved this amount. But now it is the US bid over the $ 174 million (300 million levs). Next month it is expected to be the subject of a meeting in Brussels.
The announcement of Bulgaria that they may sway to Gripen or Typhoon is of course a good negotiation in which they force Lockheed Martin and the USA to drop their price.

zord 2019.05.22. 10:00:52

@Kelepisti: az egyik racionalitása a bolgár F-16-os döntésnek az volt, hogy a fegyverzet is benne lesz az FMS-csomagban, nem kell külön azzal kapcsolatban is az amikhoz fordulni. Na persze ha azt beleveszed a buliba, nyilván drágább lesz.
Én azt gondolom, rá kellene menniük használt svéd Gripen C/D-re, akár lízingben - ha ebbe még belemennek a svédek...ez jó ok lehetne néhánnyal több E kilobbizására a Saabnak is :-)

Zord

zord 2019.05.23. 09:24:19

Szerény magyar hozzájatulás Diego Garcia jó kezekben tartásához:

www.bbc.com/news/uk-48371388

Zord

zord 2019.05.23. 12:19:15

Újabb an-Nuszra rakétacsapás Hmejmimre, dolgozott a PVO:

www.rt.com/news/459985-missiles-fired-kheimim-base-syria/

Zord

zord 2019.05.23. 14:04:09

A deveselui AEGIS Ashore upgrade nem hivatalos orosz értelmezésben TLAM-előkészítés:

www.rt.com/news/460042-tomahawk-romania-missiles-return/

Zord

zord 2019.05.23. 16:13:12

Az ATacMS-t leváltó Deepstrike céges videójába sikerült MALD-J és PW összeszerelést is berakni (1:23-tól)

youtu.be/gRCTTxjG-WM

Zord

zord 2019.05.23. 16:16:25

Méteres radarfarmmal tűzvezetési minőségű információt ad a kínai radar - tervezője szerint. Kár hogy több tíz méter magas és az elemei több száz méterre vannak szétszórva (a cikk komolysága alapján ez még lehet akármi is, például PCL):

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/202848/china-says-metric_wave-radar-can-guide-to-hit-stealth-aircraft.html

Zord

zord 2019.05.23. 16:45:11

Ankarában, a ramadáni iftar fölött szóba került, hogy Incirlik és a küreciki "tipi tú" alkudozás tárgya lehet-e az Sz-400vsF-35 vitában:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/202851/turkey-may-use-us-bases-at-incirlik%2C-kurecik-bases-as-leverage-in-s_400-spat.html

Zord

zord 2019.05.23. 17:23:03

AW&ST: Év végéig nyolc Gripen-E fog repülni, gyártósoron van az első brazil gép, megvolt az első power on-ja. A második (39-9) már a swashplate-s Raven radarral, Arexis EW-vel, IRST-vel repül. A Gripen-család legnagyobb sebességét is elérték, de nem mondják meg, mennyit. Volt 9G.
A sávjci tesztekre a NG Demonstrátor (39-7) és az egyik E megy ki.
Az első F 2022 repül majd.

Zord

zord 2019.05.23. 17:41:49

Boeing állásfoglalás az úgynevezett lopakodókkal szemben

"Boeing says low radar cross-section airframes are useful for the first day of war and flying into denied areas guarded by X-band radars. But the integrated air defense radars of potential adversaries such as Russia and China have moved into different bands of the electromagnetic spectrum, such as C-band and S-band. Buying into a next-generation stealth aircraft development program under F/A-XX might not be the best answer to meeting current and future threats, Boeing believes."

aviationweek.com/combat-aircraft/boeing-warns-against-long-stealth-fighter-development-0

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.23. 19:03:55

@zord: Szép púderszöveg...

... azt leszámítva, hogy cm-es hullámhossz felett nincs tűzvezetés. Lehet hosszabb hullám a radar, de akkor is ARH végfázis kell, aminek rohadtul pontosnak kell lennie.

Ezen felül a brutálnagy Nyebo is -30 dBSm ellen zavarásmentes környezetben is kb. 90-100 km-et tud.

Ezen felül az AF hosszából és erőviszonyaiból kiindulva egy félkomoly konfliktusban is a mesében fogják az IADS-t leépíteni két nap alatt.

zord 2019.05.24. 00:53:20

@molnibalage: harcolni, zavarni, szaturálni kell, na. Ezt magyarázom, hogy nem lehet megúszni barbatrükkökkel.

Zord

zord 2019.05.24. 08:43:44

@Kelepisti: kevésbé karizmatikus századot nem találtak? Legalább az USAFE-nak maradt Grim Reaper százada (493FS)....

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.24. 09:52:14

@zord: Csak egészen más a zavarás és szaturálás nehézsége, ha eleve nem vagy finoman szólva távolról követhető és ARH végfázis esetén is a buborék, ahol van esélye stealth gép ellen a rakétának eléggé kicsi a nem stealth gépekhez képest.

Ehhez képest egyesek úgy tesznek, mintha már ma elavult lenne a stealth, ami nettó marhaság.

zord 2019.05.24. 14:12:24

@molnibalage: nettó marhaság, hogy magában valamit ér egy "mai" IADS ellen a stealth. Már a "tegnapi" elleni is kockázatos volt vakon hinni benne...

Ahogy megírtam, nem volt EW support nélküli stealth bevetés 1991 után.

Azazhogy egy, 990327-én.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.24. 23:21:01

@zord: És ki mondta, hogy EW nélkül megy?
Egyébként meg azért várnám annak kifejtését, hogy hogyan tüzel az area denial SAM egy célra, ami tetszelgősen minimalizálja RCS-ét és a cm-es radarok követési távolságát a batárnagy SAM-eknél is bőven 40 km alá húzza...

.. és van vontatott csalija...
... és van mögötte pont úgy EW, mint a nem stealth között.

zord 2019.05.25. 00:16:11

Megérkeztek a Hill-i F-35-ösök Avianóba, az aktuális TSP keretében. Ezek vesznek részt az Astral Knight IAMDS-gyakorlaton is.

www.af.mil/News/Article-Display/Article/1857728/hill-afb-f-35s-airmen-deploy-to-europe-as-part-of-theater-security-package/

italy-spotterstolit.forumfree.it/?t=76687934

Zord

Hpasp 2019.05.25. 15:53:47

@zord: "Ez mind szép is jó csak annyit felejt el a vajda, hogy 2010- és 2017 között is lehetett volna költeni a honvédségre, amikor már Ők voltak uralmon, és nem tették. "

A bloggazdának megköszönöm az eddigi lehetőséget, de mivel sikerült elérni (!!!) a fenti színvonalt, és még kimoderálásra sem került (Zord???), így a továbbiakban az Indexhez hasonlóan innen is törölhettek.

до свидания товарищи
Hpasp

zord 2019.05.26. 20:46:17

@Hpasp: nem tudom, hogyan kellene, de nem is áll szándékomban.
A nevezett kommentet úgy érzem, megfelelően kezeltem.
Ezt ismételném meg itt, azzal, hogy ne vigyük el szükségtelen, politikai irányba a kommentárokat.

Zord

zord 2019.05.26. 21:01:11

@stonefort2: még nem láttam a cseh gépeken. De a mieinken sem :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.26. 21:53:37

Scramble bejegyzés az FB-ról - Gripen Horvátországban?
........................................
After the failed deal between Israel and Croatia concerning the sale of surplus Heyl Ha'Avir (IAF, Israeli Air Force) F-16 Baraks to the Hrvatske Zračne Snage (HZS, Croatian Air Force), the Croatian government is currently in negotiation with Sweden and the United States on buying fighter jets that can replace the ageing HZS MiG-21s.

Zagreb was very close to striking a deal on buying a squadron of used and refitted F-16s from Israel, but eventually Israel informed Croatia it could not sell the planes as it could not secure an approval from the United States.

So now Croatia is looking for secondhand Swedish Saab JAS39 Gripen or maybe even new Lockheed Martin F-16s from the USA.

JohnTerry 2019.05.27. 09:53:39

@Kelepisti: Igen, a használt terminológia helyes.
Jelenleg a legénységi állománykategória így néz ki:
-közkatona
-őrvezető
-tizedes
-szakaszvezető

zord 2019.05.27. 14:06:22

@Kelepisti:@Hpasp:

Kicsit rendet raktam, bocs. Nincs harag.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.29. 09:07:10

Egy RAF repesemény margójára:

Lack of situational awareness blamed for RAF C-130J write-off

zord 2019.05.29. 11:39:52

Eagle Dinamics-os srácot tíz év sitt fenyeget az USA-ban, amiért eBay-en F-16 manuált vett. A hülyéje kiment Grúziába egy salsafesztiválra, azok elkapták és kiadták a Nagy Testvérnek:

meduza.io/feature/2019/05/14/rossiyskiy-razrabotchik-igr-kupil-na-ebay-dokumentatsiyu-k-istrebitelyu-f-16-teper-emu-grozit-10-let-tyurmy-v-ssha

Zord

zord 2019.05.29. 11:49:59

Ne maradjon ki, mert többször is írtunk róla és a 2012-es AW139 projekt miatt volt hazai vonatkozása is. A múlt héten az olasz legfelsőbb bíróság végleg felmentette az indiai korrupciós ügyben az egykori AgustaWestland és Finmeccanica vezetőket:

www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/202862/italy%E2%80%99s-supreme-court-acquits-ex_ceos-of-finmeccanica%2C-aw.html

Ezek a kemény dolgok:

"After seven years of legal procedures, nothing subsists of the original allegations. The investigating magistrates have been promoted and moved on, but the two executives had their careers and their lives broken for no reason other than to feed the ego of those same magistrates. India canceled the helicopter contract, costing AgustaWestland €560 million in lost revenues as well as a 226-million euro surety and performance bonds that the Indian government obtained when it canceled the contract.

Finmeccanica and its subsidiaries also lost access to the Indian defense market.

The way the two companies dropped the two executives, long-standing employees with unblemished careers, like hot potatoes once they were charged, and then provided them with no assistance in their subsequent legal troubles, is not to their corporate credit. "

Zord

zord 2019.05.29. 13:45:04

Egy kis betekintés a kommunikációs kultúrába egy CH-53E katasztrófa kapcsán:

www.defenseone.com/ideas/2019/05/us-navy-didnt-take-my-reporting-seriously/157275/?oref=d-river

ZOrd

zord 2019.05.29. 13:55:56

BAP elfogások a litván HM honlapjáról májusban:

"On April 29–May 5 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were not scrambled to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_april_29may_5_2019.html?pbck=10

"On May 6–12 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were not scrambled to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_612_2019.html?pbck=10

"On May 13–19 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were scrambled six times to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea.
On May 13 NATO fighter aircraft intercepted one AN-26 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder off, maintaining radio communication with the regional air traffic control centre, according to a pre-filed flight plan.
On May 14 NATO fighter aircraft intercepted two SU-27s flying from Kaliningrad to meet an IL-22 and then going back. Neither of the two used their onboard transponders, radio communication was not kept, no flight plans.
On May 14 NATO air policing aircraft intercepted one IL-22 and two SU-27s flying from mainland Russia to Kaliningrad. After having made through half of the distance, the SU-27s turned around and flew back to mainland Russia. The IL-22 had its onboard transponder on, kept radio contact with the regional air traffic control centre , had flight plan. The two SU-27 did not use their onboard transponders, did not maintain radio communication, and did not have flight plans.
On May 15 NATO fighters intercepted two IL-22 and two SU-27 aircraft flying from Kaliningrad to mainland Russia. The SU-27s turned back after flying half the way and returned. The IL-22s had their onboard transponders on, maintained radio communication, and had the flight plans. Neither of the SU-27s had their onboard transponders on, did not maintain radio communication, and did not have the flight plans.
On May 16 NATO fighter aircraft intercepted one TU-134 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder on, according to a pre-filed flight plan, without maintaining the radio communication.
On May 17 NATO fighter aircraft intercepted one TU-134 flying from Kaliningrad to mainland Russia with its onboard transponder on, without the flight plan, maintaining radio communication with the regional air traffic control centre.
kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_1319_2019.html?pbck=0

"On May 20–26 NATO fighter aircraft conducting the NATO Air Policing Mission in the Baltic states were scrambled two times to identify and escort military aircraft of the Russian Federation in international airspace over the Baltic Sea.
On May 24 NATO fighter aircraft intercepted one AN-12 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder off, according to a pre-filed flight plan, keeping radio communication with the regional air traffic control centre.
On May 26 NATO fighter aircraft intercepted one IL-76 flying from mainland Russia to Kaliningrad with its onboard transponder on, without the flight plan, keeping the radio communication."

kam.lt/en/news_1098/current_issues/data_on_interceptions_of_aircraft_completed_near_the_baltic_states_borders_may_2026_2019.html?pbck=0

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.29. 14:29:41

@zord: Kérlek foglald össze véleményed, mert én nem értem, hogy mi a linkel cikk tanulsága azon túl, hogy iszonyatosan nagy bugyutaság van az elején.

(Más szót akarta írni, csak elszámoltam húszig. Kétszer.)

" We found that 132 people have died on the Navy and Marine versions of this helicopter in the past 35 years, despite it never being shot down in combat. The 53E is the deadliest aircraft in the military."

Mi van...??
Az lehet, hogy a US Navy-n belül, de egy szállító helinél 35 év alatt 132 haláleset az bakfitty.

A military nálam az = USAF + USMC + Navy

A legsúlyosabb szállítógép kataszrófa ennél több embert ölt meg.

De akkor lássunk harci gépet.
www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-16.pdf

Kicsivel több, mint 35 év alatt 129 halott csak pilóta oldalról. Igen, több gép, több halál. De talán ezért nem kellene ökörségeket írni egy cikkben.

Az említett rendszerszintű (?) hibákról gyors átfutás után nem láttam semmi, de azon igen, hogy PC módon a kommunikációs szabályzaton rugózik a szerző ahelyett, hogy a műszaki tartalomra fókuszált volna.

Nekem inkább kicsit irritálónak tűnik. A filmet meg nem láttam. Te igen? Ha igen akkor én is megnézném.

zord 2019.05.29. 15:18:29

@molnibalage: mint írtam, a kommunikációs kultúrába ad betekintést a cikk. Azért linkeltem, mert ez számunkra is fontos. Milyen infót ad ki, vagy nem ad ki a védelmi szektor? Mi zajlik a háttérben?

A te kérdésedre, hogy a mire értik a "leghalálosabb repülőeszköz a haderőben" kijelentést, nem tudom a választ.Valószínűleg a repórára vonatkoztatva az események számát:

archive.is/20120905023249/http://www.navytimes.com/news/2008/01/ap_seahawk_080121/

Az biztos, hogy az 53-as nem a legbiztonságosabb helikoptertípus, elég csúnya fekete listája van belőle az izraelieknek is, még ha a legtöbb halálesetet (73) követelő ütközésből is jött össze.

aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=H53

De hangsúlyozom, a linkelt cikk lényege nem technikai, hanem kommunikációs.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.29. 15:24:27

@zord: Ok, de a kommunikációs tanulságot sem látom. Inkább sárdobálást a civilek felől, akiknek néha egészen furcsa elvárásaik vannak annak fényében, hogy ma nagyítóval kell keresni a nem trash "újságírót".

A milyen infót ad ki meg egész érdekes megközelítés, mert legalább a statisztika elérhető. Látnák az európai "nyíltságot". A nagy büdös semmit teszik ki.

Hol érhetőek el olyan részletes veszteség és repóra adatok európai légierőknél mint az USAF vagy egyéb haderőinél?

Sehol.
Én ennek fényében azt látom, hogy úgy rinyálnak, hogy ne tudják mennyire jó a helyzet máshoz mérve.

zord 2019.05.29. 15:41:38

@molnibalage: pedig hát, látod, emberek Amerikában, nem is mondanám őket "akárkiknek", úgy gondolják, hogy vannak, nem is kicsi gondok. És ezen felül abban is, hogy hogyan zajlik ennek a kommunikációja.

Egy biztos, én nem törnék pálcát a fejük fölött ezért. Azért a folytatott masszív kutatómunka, interjúk respektálandók.

Zord

zord 2019.05.30. 07:20:46

@Levente B.: szépek. A továbblépéshez nagyon kellene a mellső térbe kirakott visszanéző nagysebességű kamera, illetve a kedvencem, a célterületi gopro.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.30. 15:38:50

Remélem látható a linelt video: Csehek készítették..
Ott a nemzeti címer meg minden, de a vége. MI vagyunk a NATO! - nem semmi.. és nem "csak" a Nemzet Szárnyai... Gondolom lehet érteni a külömbséget a gondolkodásban..

https://www.facebook.com/MinisterstvoobranyCeskerepubliky/videos/468492523923325/?__tn__=kC-y.g&eid=ARApMmFfjxCIKzE3-BtHAhENsprrKkZiSmYUtq1dl2HiZlWyQcmsRWDP3OU20tuQTLiXPtgJCiIfCJZF&hc_ref=ARTC90doRH2NNN4j-7QxCx515w0uJPqSoBcpyBiZVCYijule_suv4x89qbqWjvPCsvw&fref=nf&__xts__[0]=68.ARAkhEOPKHiuWSqd1Vj2HS5efeYF4etVvXapipGfBG5fJmkcFEcHqwRRTQHzk60qIrtlGF2bTusPD5vMA6lGg6YDqjTCgWC3i8hj_2Mbvc3KbDL9Iyx8eCtbbEieu4OzQrlaSsh7gvOIPcO3-wpQKfqtuR_qcCEVLjEy-mg2i69l0sTaU4JGoka4Z4Qip0JStr1q1bRi1Rv4-nXsWnaArFrtfBh6RRvfPhRi6gw7oHdguIIQyyY34wSD6QcD6nID10ohPk1LQMCCRKgSCm7sVMSLW2DUWFoHZpItd_brFe15_BJDBPWP9zYQgZ2DVaeV2mboukCLsdj_y_L7aBQUlS87kgY9DS8XIN809s7lHJfB4st6FcV4MR8QLBPlSzStWvjeMd2Ttit5IKeK8nNJXNfADsS7Kds0cSLsGYjvx57QgVegTFCOqQtt_g5uudExwuxm7uNTtqiMD949j-yO-zfoe3rPuLS1fRUBH0e4Bp-0IaCQsOCFLq-f9NyCsuqSeOECFiguI3YKohoK4dLERZd4Ns4wPnuUe0TZzN5FtmRGR6sKYpXUw3pxt-mByl6aeqXOUIVYBGmnVqydVx1toXQrl-RekO9fglf69Ir-JjTyARijTc1zLaoNdRlqNPqRsuClJLlXGSVOj4XsEVYNW5ML3A0HGVLAmQZWWRVBsWUaoqyHUjj68XVcP7YP

zord 2019.05.30. 19:07:37

@Kelepisti: persze, ha van matrica, mindig érdemes felragasztani. De a haderő nemzeti intézmény. Minden más aktuálpolitika.

(A videó egyébként lenyűgözően szép munka)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.30. 19:35:57

@zord: A matricákat ugyanazok és ugyanakkor osztották :)
Van kik tudják, hogyan és miért illő felragasztani, vannak akik aktuálpolitikát csinálnak belőle...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.30. 19:38:17

Az egyik - talán legéletképesebb - új generációs összeurópai harc repülőgép jövője szempontjából fontos, hogy újabb nemzet csatlakozik a fejlesztőkhöz.

www.defensenews.com/global/europe/2019/05/29/germany-to-take-up-european-next-gen-fighter-funding-next-week/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.31. 07:59:02

Nem csak harci repülőből áll a világ. Az amcsi flotta újabb KingAir200-asokkal bövül

CAE USA Inc., Tampa, Florida, is awarded a $12,676,732 firm-fixed-price, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract. This contract provides for commercial classroom and simulator training for the Navy UC-12B/F/M non-ProLine; UC-12F/M ProLine 21 aircraft (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B200); the UC-12W ProLine 21 (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B350); and the UC-12W ProLine Fusion (a Navy-configured Raytheon/Beechcraft King Air B350) aircraft to support the Navy’s Command Aircraft Crew Training. Work will be performed in Morristown, New Jersey (78 percent); Dothan, Alabama (19 percent); and Dallas, Texas (3 percent) and is expected to be completed in June 2024. No funds will be obligated at the time of award. Funds will be obligated on individual orders as they are issued. This contract was competitively procured via an electronic request for proposals; two offers were received. The Naval Air Warfare Center Training Systems Division, Orlando, Florida, is the contracting activity (N61340-19-D-1036).

zord 2019.05.31. 08:46:04

@Kelepisti: én se gondolnám, hogy a felső tíz államban más lehet a végén, mint 35-ös.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.31. 09:46:44

www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-uppdaterar-Ungern-avtal/

Ez miért nem jelent meg sehol itthon? A gépek itt maradnak a második tíz év után és nem kell extra zsét fizetni. Meg repóra emelés is volt.

A HTKA-s Gripen FAQ ennek fényében durván módosul majd.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.31. 10:11:04

@molnibalage: Én úgy tudom, ez már régebben is megjelent, hogy maradványértéken megkapjuk a repülőgépeket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.31. 11:51:40

@Kelepisti: Én szeretném úgy értelmezni, hogy a gépek itt maradnak további fizetés nélkül, csak ez vágyvezérelt gondolkodás lenne. Viszont, ha tényleg igaz és így van, akkor azt mutatná, hogy akkor a Gripen EBS/HU mégsem rossz. Ez esetben a 20 éves költség nem üzemeltetés, hanem üzem + vételár lenne 20 éves használt gépekre, de ez még mindig jónak tűnik. Azt is jó lenne tisztázni, hogy az évi 1680 --> 2000 óra növekedés az a pilótaképzés miatt van, vagy itthon repült órák és azt, hogy 2012 vagy 2017 óta.

15m USD-ért vettek használt F-16AM MLU gépeket többek, de azokra is bőven kellett költeni képzésre és hadrendbe állításra. Ezzel összemérve az USAF-os repórával is sokkal, de sokkal vállalhatóbb a Gripen lízing. Ez orbitális változás lenne a mostani FAQ tartalmához képest.

Csak azt nem értem, hogy ezt mi a frászért nem kommunikálják...?

Mert akkor hamu a fejemre és juhé.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.31. 12:04:14

@molnibalage: Remélem én gondolom rosszul, de szerintem "maradványértéken" és nem fizetés kerülnek magyar tulajdonba a repülőgépek. A legtöbb lízing így működk. Fizetés nélkül nagyon jó dolog lenne. (Hozzá kell tenni hogy gondoljuk meg a lízing lejártakor mi a fenét csinálna a gépekkel utána a svéd. Kvázi szüksége nincs rá, saját C/D flottája mellet már E-ket állítanak be, használt gripo beszerzésre jelentkező, akkor nem hiszem, hogy 2030 környékn lenne már.
Viszont veszélyes is ez a hazai döntéshozatal ismeretében, mert a lízing lejárta után is kell legalább annyit költeni a gépekre, mert a svéd az alkatrészek árát valószínűleg vastagon fogják majd,, Lássuk dél-afrikai saját üzemeltetés tanulságait.. (vagy talán a thai-t)

zord 2019.05.31. 14:58:22

@molnibalage: hú Molni, ez tényleg most esett le nálad? Egy lízingnél mit gondolsz, nem fizeti ki az ember a bekerülési árat, függően attól, hogy a vége mi lesz? (ha megveszed a végén, az is úgynevezett "maradványérték", a többit szépen csendben már kifizetted)
Ezt mondom nektek mindig, hogy teljes árról beszéljünk és azt osszuk le a ténylegesen lerepült időre.

Annyit ehhez hozzátennék, hogy egy formális döntés azért kell majd 2026-ban, és persze megnyugtatóan rendezni kell a továbbiakat.

Zord

zord 2019.05.31. 14:59:51

@Kelepisti: a jelenlegi tervek a svéd Gripen C/D 2035-ig történő megtartásáról szólnak.

Zord

zord 2019.05.31. 15:08:27

Na írhatunk itt mi bármit pro és kontra, ez jelzi igazán, hogy az F-35-ös ténylegesen szolgálatba állt az USAF-nál. Ez az igazi IOC:

www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/05/30/that-f-35-sky-penis-above-luke-afb-wasnt-intended-to-be-sky-penis-base-says/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.05.31. 19:53:37

@zord: Tudod mit jelent a lízing és EZÉRT pislogtam folyamatosan, hogy akkor mi az istenér lehet az, hogy még fizetni kell a végén a gépekért.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.31. 20:45:17

@molnibalage: Azért kell, mert kvázi egy egy 0 értékű eszközod van a lízing végén. Amennyiben viszont van "használati értéke", akkor azt ki kell fizetni érte, nem adják ajándékba.
Egyébként ha "ajándékba" adnák a számviteli törvény szerint akkor is "piaci" értéken kéne nyilvántartani tárgyi eszközként, hiszen használható repülőgépekről van szó, értéket képviselő eszközökről...
Olyan lízing kevés van, amelynél 0-ra amoritzálják az eszközt. (pld ilyen a kétüléses kattintott gépünk, bár bizonyos alkatrészeket valószínűleg kiszereltek belőle további hasznosításra a "gazdasági totálkár végén"

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.05.31. 20:48:03

Tehát nem 0 értékű repülőgép marad, és ennek értékét ki kell fizetni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.06.01. 00:02:17

@Kelepisti: De, ha svéd hír angol fordítása pontos, akkor annak értelmezése szerint akkor most kell még fizetni vagy nem még a rendszeres díjon felül a végén? Mert ez a nem világos

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2019.06.01. 00:40:31

@molnibalage: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."

2026-ban, a szerződés(-i idő) végén, a 14 Gripen(repülő) át fog menni magyar tulajdonba.

Nem túl szép magyaros, de talán a legpontosabb fordítás.

Kérdezz nyugodtan, ha svéd-repülős szövegértelmezési segítség kell. De szólok, hogy a magyar kormány titkosított szerződéseit én se tudom értelmezni :D

Samoth

zord 2019.06.01. 06:54:40

@molnibalage: a kūlönbség abból jön ki, hogy a teljes amortizàció kb.30 èvre jönne össze, de a kiszàllàs 20-nàl lesz.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.06.01. 12:21:34

@Jaktfalken: Nekem ez tökéletesen elég. Ez alapján nincs plusz költség, a 10+10 év összes kifizetése után a gépek magyar tulajdonba kerülnek.

árpika 2019.06.02. 16:27:59

Lízingből létezik olyan is, amikor a lejárat után átkerül a bérlő tulajdonába a lízing tárgya, és létezik olyan is, amikor nem. Attól függően, hogyan kötötték meg.

Az én emlékezetem szerint az eredeti Gripen szerződést (még az A/B típusra) úgy kötötték meg, hogy lejáratkor a gépek visszakerültek volna a svédekhez. Ez akkor lett módosítva, amikor ~C/D-re változtatták a szerződést, a hírekben ugyanis anno az szerepelt, hogy a lejárat után a Honvédség tulajdonába fognak kerülni.

Ezért nem értettem az olyan véleményeket az elmúlt hónapokban, hogy 2026 után a svédek vihetik a gépeiket.

Harrdder 2019.06.02. 21:12:56

Vasárnap délután. Vagy szállítási feladathoz végeztek felmérés, vagy fontos embernek mutatták meg, mi a helyzet a 15 km/h sodrásban. A 21. században is még mindig a víz az úr. www.facebook.com/852132881536454/photos/a.1447196328696770/2256820787734316/?type=3&theater

árpika 2019.06.04. 00:21:38

@molnibalage:

"A Gripen vadászrepülőgépek módosított bérleti szerződésének aláírására hatalmazta fel a honvédelmi minisztert a kormány hétfői ülésén: a repülőgépek 2006-tól érkeznek Magyarországra. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter a kabinet ülését követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy az előző kormány által megkötött szerződésben szereplő repülőgépek modernebb változatát, illetve a logisztikát összesen 210 milliárd forintért bérlik. Mint mondta, az eredeti szerződéshez képest 30 milliárd forinttal kerül majd többe a 14 modernebb vadászrepülőgép, amelyeket - mint mondta - Magyarország nem 10 évre bérli, hanem örökbe megkapja. A miniszter közölte: a bérleti időszak lejárta után a repülőgépekért már nem kell majd fizetni, azonban a különböző földi berendezésekért igen. Juhász Ferenc elmondta azt is, hogy a repülőgépek fegyverzetéről még folynak a tárgyalások, azok mintegy 26 milliárd forintba kerülnek majd."

index.hu/belfold/hirek/117852/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.06.04. 13:21:22

A Buleszok torkán csak lenyomták a Vipert. Minimális fegyverzetet kapnak csak hozzá..

Bulgaria to buy F-16 Vipers!
Back in January 2019 Bulgaria’s parliament approved the government’s plan to start talks with the United States on buying eight new F-16 Fighting Falcons, to replace its aging Soviet-made MiG-29s and improve compliance with NATO standards.
A few days ago, on 30 May 2019, the US State Department approved a possible Foreign Military Sale (FMS) to the Bulgarski Voenno Vzdushni Sili (Bulgarian Air Force) of eight F-16C/D Block 70/72 aircraft with support for an estimated cost of $1.673 billion. The deal includes the Vipers and the usual complement of high tech weapons and systems, spare parts, and of course training of personnel.
Since they will be intended to replace the air force's MiG-29s, we assume they will be assigned to 3 Iztrebitelna Aviacionna Basa (3.IAB), based at Graf Ignatievo.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.06.04. 14:51:21

@Kelepisti: Öööö, én ebből azt létom, hogy Bulgária parlamenti jóváhagyással kezdett tárgyalni a jenkikkel, ahol szintén jóváhagyták a szándékot és tettek egy ajánlatot. Szó nincs arról, hogy ezt elfogadták volna...

"approved a possible FMS"

Ez hol "decided" vagy "signed" vagy bármi más?
A HTKA-n hosszabb link alapján is pofátlanul drága ajánlat jön ki. Ennyiért kb. 8-10 éves full support is kéne a géphez.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.06.04. 15:12:31

@molnibalage: bocsi, én csak a kommenteket olvastam, ezt csak gyorsan bemásoltam. Akik írtak az ár mellett a fegyverzet miatt szenvedtek - bár ha mi L-L fegyverzetünk mennyiségi mutatóit nézzük az is a béka alatt van - L-F sem jelentős, talán ennyit adnak az Usákok is a Viperhez..
A Gripen konferencián mindenestre azt mondták, hogy a végső haárig elmentek a svédek, olcsóbban nem adhajták, de a buleszok másként döntöttek. Kérdés, hogy most tárgyalnak-e velük, mert úgy határoztak, hogy a svéd királyságot is megkeresik (nem a SAAB-ot).

zord 2019.06.05. 07:44:43

@molnibalage: gratulálok! Az ember ilyen dolgoktól lesz tényleg több. És ez most nem szarkazmus.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.06.05. 08:56:52

@zord: A modell tartalmaz bizonytalanságokat, de jobb, mint az eddigi.

Hozzáteszem így is az F-16C USAF költsége felett van még bizonyos gépárat feltételezve, de a plusz költségek között maga a lízing számottevő. Azt levonva USAF közeli értékek lehet erős szemráncolással kihozni. Nagyon erőssel. De ez maga a konstrukció ára. Meg az, hogy nem 2000+ Gripen van, mint F-16, hanem csak 200+. Csodák nincsenek.

zord 2019.06.06. 08:39:16

A bepörgő helikopteres csörlőkötél esete. A filmecske kompozíciója hihetetlenül derűs:

www.bbc.com/news/av/world-us-canada-48535199/helicopter-rescue-spins-out-of-control-with-woman-in-stretcher

Zord

zord 2019.06.06. 13:27:22

@stonefort2: B-21! Ha ez frankó, akkor nagy csípés. Elvileg a kevésbé szabdalt kilépőél stimmol.

Zord

zord 2019.06.06. 15:23:14

@stonefort2: @zord: ami, tegyük hozzá, a B-2-es eredeti, High Altitude Concept kialakítása is volt.
Aztán áttervezték, hogy kis magasságra (!) optimalizálják a repülését, ebből jött a cakkozottabb kilépőél.

Zord

zord 2019.06.06. 15:26:17

"A dandártábornok szerint a legnagyobb kihívást a megérkező technika kezelésére és működtetésére alkalmas szakszemélyzeti állomány feltöltése jelenti majd a következő évtizedekben, ebben nemcsak a pilótaképzés, hanem egyebek mellett az irányítóképzés is benne van."

honvedelem.hu/cikk/116431_fegyvernemi_napot_unnepeltek_a_katonai_repulesiranyitok

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.06.06. 16:00:21

@zord: Ez ebből van?
apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a464771.pdf

Eddig rosszul értelmeztem volna? Nekem az jött le, hogy megvizsgálták a low level koncepciót is, elvetették. (24. elektronikus oldal.)

A B-2 segge azért lett "farkasfogasabb", ha jól értem, mert egyéb stabilitási gondok voltak és kellett a plusz kormányfelület, de ez nem a low level miatt. Vagy ezt is rosszul értem? (57. elektronikus oldal.)

(Éles bevetést sem repült tudtommal soha még így a gép.)

zord 2019.06.07. 10:36:21

@molnibalage: azt, hogy a gép inkább dedikált low level penetrátor legyen, elvetették. De azért ez a profil is bekerült a követelményrendszerbe, ezért született kompromisszumként a a revízió. A kis magasságú bevetésen viszont nagyobb "control authority" kell a terepkövetés és a földközeli turbulenciák miatt, ezért változtatni kellett az kormányfelületek aerodinamikai kialakításán. Tudtommal ez volt az a pont, ahol szabdaltabb lett a kilépőél.
Gondolom nem volt mindegy, hogy a húrhossz (bólintó), illetve a fesztáv (orsózó, legyező) mentén hol, milyen eloszlásban ébrednek erők, s ezek a strukturális, elasztikus megfontolásokkal (tömeg) milyen viszonyban vannak.

Zord

zord 2019.06.07. 12:27:14

@molnibalage:

Az Institute of B-2 Studies közleménye :-)

"Both pitch and roll were handled
by trailing edge controls so the
problem was severe. To fix the
problem, the control surfaces had
to come inboard of the wing’s first
bending node line, all the way in to
the trailing edge notch.
“My airplane blew up on me,”
Kinnu told Patierno.
What Kinnu’s team eventually concluded was that the flight controls
– for pitch in particular – were
malpositioned on the wings. They
could not respond strongly or
swiftly enough to gusts and buffeting at low altitudes. Pressure
loads and bending would hit at the
wrong places, and all sorts of things
were bound to go wrong. The
pilots would not have enough power to counteract severe gusts. Load
transfers from the outboard wing
to the inboard wing were poor.
Around the engine inlet ducts,
there were several places for single
point failure and excessive fatigue
on the structure. Added to that, the
bomber would get into trouble at
high angles of attack because there
wouldn’t be enough airflow to make
the ailerons effective.
To meet the new Air Force requirements, the B-2 would have to be redesigned, moving control surfaces
and compensating for the stresses
of high-speed, low altitude flight. "

"By the time they finished, the
B-2 had relatively larger control
surfaces than a typical fighter.
They moved faster, too. The F-16
surfaces clocked 80 degrees of
motion per second, while the B-2’s
inboard elevons hit 100 degrees per
second.
Just how good was it? A typical
standard was to decrease 10% to
12% of the gust load. On the B-2,
the fast-responding flight control
system decreased a whopping 40%
of the gust load.
Together the changes created a
significantly different design. Gone
was the basic diamond-shape
body. In its place was a stronger
center body and the distinctive
shape of the trailing edge of the
B-2 so widely recognized today"

Grant, Rebecca: B-2: The Spirit of Innovation
Layout and Design by Northrop Grumman Graphic Design • 46662 • 05/2013
Air Force No Objection, 88ABW-2013-2250, 9 May 2013; NGAS 13-0405

www.northropgrumman.com/Capabilities/B2SpiritBomber/Documents/pageDocuments/B-2-Spirit-of-Innovation.pdf

Zord

Beat it! 2019.06.07. 13:48:05

@zord:
Sosem fogom megérteni, hogy miért költ annyit egy ország új repülőgépek beszerzésére, ha csak 16 AMRAAM és 24 db Sidewinder rakétát vesz hozzá. Gépenként 2 AMRAAM és 3 Sidewinder jutna, ha az összeset egyszerre függesztenék.
A magunk 40 darab AMRAAM-jával - bár ez sem sok - egész jó erőben vagyunk...

zord 2019.06.07. 14:53:41

@Beat it!: ezekre a kérdésekre hadd idézzek itt egy kelet-európai választ!

"ne nálunk öregedjen!"

Zord

zord 2019.06.07. 15:03:36

Legendák a levegőben Szolnokon holnap-holnapután:

honvedelem.hu/cikk/116459_legiparade_szolnokon

Zord

zord 2019.06.07. 16:15:04

Jelenleg csak a CVN-72 alkalmas teljes spektrumú F-35C üzemeltetésre. A többi hordozó átalakulásra szorul (pl. a gázsugárterelők cseréje):

news.usni.org/2019/06/06/nimitz-and-ford-carriers-need-upgrades-to-deploy-with-f-35cs

Zord

zord 2019.06.08. 18:27:21

Indiai MiG-29K tüzes póttartalydobása Goában:

www.rt.com/news/461372-goa-airport-fire-jet/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.06.10. 22:11:59

Sziasztok! Gyorsjelentés a saját grand trour-omról. A hétvégén La-ferté-i old timer/7 repnapon voltam, ahol a nagy reveláció az F-86-os volt (kanadai épitésű), ami több éve nem volt Europában. S. Dassault ermlékére szép kötelékrepülést mutattask be, amelyben 5 Dassault gép is repült. Héltfőn Wiesbadenben a cukorkadobálási ünnepségen voltam (berlini légihid) több mint egy tucat C47/DC3 volt és a mi Li-2 önk is. Utobbiból ugrott ki az US.Army Black Panhter eje bemutató csapata. Szép ünnepséget tartottak, és viszonlyag sok emlékrepülés is volt. A héten még H ohn, Jagel és valószínűleg Fassberg bázisok jönnek és a holland Open Dagen is belefér. és néhány muzeum.
képek a közeljövőben..

zord 2019.06.10. 23:55:10

@Kelepisti: biztonságos utat!

Zord
süti beállítások módosítása