Amióta Törökország is helyet kapott a magyar honvédség modernizációs terveiben, az ember más szemmel nézi az eurázsiai középhatalom védelmi ipari seregszemléjét, az IDEF-et. Helyszíni benyomások Isztambulból, a TUYAP vásárvárosból.
A TUSAS nehéz harci helikopterének (T-129 Mk.2) mokápja.
Jól látszik az elődöt idéző kabinelrendezés, illetve a bal szárnycsonk, alatta egy négyes Cirit-indító, egy 19-es NIR-konténer, egy dupla Stinger-indító, a törővégen pedig az EW-rendszer konténere, melyből a korábbi török helikoptermodernizációs programok fázisvezérelt zavaróantennái tűnnek ki.
A tavaly szeptemberben első repülését végrehajtott T625 Gökbey hattonnás többcélú helikopter mokápja.
A hadiipari önállósodás szimbóluma, de egyúttal állatorvosi lova is lehetne az Altay harckocsi, melynek rendszerintegrátori-fővállalkozói szerepe átkerült a BMC vállalathoz.
Az Altay MTU erőforrása.
A harci tapasztalatok visszacsatolásával különösen sikeressé vált török 4x4-es páncélozott jármű-szegmens egyik sikertípusa, a Nurol Makina Ejder Yalcin...
...illetve az újabb, könnyebb NMS/Yörük.
A SAHI209 elektromágneses ágyú program két kísérleti lövege: közelebb az 1 Megajoule energiájú, 10 kilométer hatótávú 16 milliméteres űrméretű Blok1 ("nyolcas prototípus"), hátul pedig a Blok2 ("kilences prototípus") 10 Megajoule, 50km, 35mm paraméterekkel.
A 35 milliméteres, leváló köpenyű, Mach 6+ sebességre tervezett lövedék.
A Hürjet projekt a T-38-as leváltását illetve egy könnyű vadászgéptípus létrehozását célozza.
Bár a Lockheed Martin isztambuli standján nem volt F-35-ös a washingtoni politikai útmutatás szellemében, a török bedolgozók standjain kiállított maketteken még ott az ország zászlaja...
...vagy éppen az integrációra tervezett török fegyverek (SOM-J, Teber)...
...de azért az egyre inkább orosz hajtóműopció felé sodródó TF-X-re is találni utalást.
Magasra céloznak az AMRAAM-ot illetve az AIM-9X-et idéző Göktug programmal is...
...mely az Aselsannál már irányítófej-makettben is megnyilvánult.
A kézzelfogható eredmények közé sorolandó az UAV-programok haladása. Az IDEF18 újdonsága volt a kéthajtóműves, nagy hasznos terhű (max felszálló tömeg 3,3 t) Tusas Aksungur drón...
...helyi gyártású, hagyományos kaliberű (500 font) irányított bombákkal, illetve kifejezetten UAV-ok számára készült miniatűr fegyverekkel, mint az itt négyes tartóra függesztett...
....félaktív lézerirányítású, 22 kilós MAM-L a Roketsantól...
...mely a kiállított, harcban először 2017 nyarán bevetett Tusas Anka (itt egy második generációs, SATCOM-mal ellátott S változat) függesztményét is képezte...
dupla tartókon.
A kurdok elleni harcokban több száz példányban kipróbált MAM-L szerepelt a 650 kilós felszállótömegű, 2016 szeptembere óta élesben bevetett, 2018 szeptemberéig 60 ezer órát a levegőben töltött (!) Kale-Baykar Bayraktar TB2 makettjén is, a kisebb...
...mindössze 6,5 kilogrammos, a tűzkeresztségen szintén már átesett MAM-C-vel egyetemben.
A Bayraktar alternatív fegyvere, a 16 kilogrammos, a Tübitak és Sage intézetek által kifejlesztett Bozok.
A Vestel Defence példátlan módon jégtelenítő rendszerrel felszerelt (ez az UAV-világban nagy szó!) Karayel drónján...
...az eredeti MAM-makett mellett egycsöves indítót is felszereltek...
...a Roketsan 70 milliméteres lézerirányítású Cirit kisrakétájához.
Zord