Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 71. (2019. febr.)

2019.02.01. 22:08 | zord | 409 komment

Függetlenül attól, hogy a megszegést illetően kit milyen felelősség terhel, úgy tűnik, tényleg kimúlik a közepes hatótávolságú nukleáris erők felszámolásáról kötött szovjet-amerikai egyezmény (INF), a hidegháború lezárásának talán legfontosabb lépése. Csak remélni lehet, hogy a nagyhatalmi torzsalkodás fokozódása végül nem Európa - benne Magyarország - biztonságának rovására megy. A tömegpusztító fegyverek jelentette közvetlen fenyegetés visszatérte a kontinensre, ami a nukleáris fegyverek állomásoztatásának esetleges kiterjesztéséből következik, aligha lehet az itt élők érdeke.

190201_airpowernews_71.jpg

(A fenti montázs nyilván nem tökéletes, de részei így vagy úgy meglehetősen szoros kapcsolatban vannak az INF-témával. Így a MAKSZ 2007-en fotózott négyes Klub-Sz indító, mely jóformán megegyezik a Patriot Parkban nemrég bemutatott, állítólag szerződéssértő "9M729-indítóval"; a hajófedélzeti indítású 3M14 Kalibr csapásmérő robotrepülőgép, mely a Novator cégnek ugyanabba a családjába tartozik, ami még a 3M10 Granattal vette kezdetét; a "túloldalon" pedig az AEGIS Ashore Mk 41 VLS indítója; a többfunkciós modul Isztambulban fotózott makettje; végül az ebből immár potenciálisan szárazföldről is indítható TLAM csapásmérő robotrepülőgépnek a Smithsonian Air&Space múzeumben elcsípett példánya)

Zord

Címkék: 2019 Tomahawk AirPowerNews VLS Aegis Ashore INF-szerződés TLAM 9M729 Iszkander-M 3M14 3M54 Mk 41 csapásmérő robotrepülőgép

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr314602710

zord 2019.02.27. 08:23:50

"Navy Intermediate Range Conventional Prompt Strike Weapon System"

dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1768604//

Zord

zord 2019.02.27. 08:26:10

@Hpasp: ha jól emlékszem az IPV kijelzőre került egy plusz kapcsoló, de a radar panel is más volt.

Zord

zord 2019.02.27. 08:33:11

@zord: ha minden igaz, ez az amerikaiak egyik hiperszonikus boost-glide manőverező RV-t használó programja.

Zord

zord 2019.02.27. 09:10:36

Bréking! A pakik lelőttek két indiai gépet Kasmírban, sz egyik pilótát elfogták:

www.bbc.com/news/world-asia-47383634

Zord

zord 2019.02.27. 09:18:49

@zord: az indiaiak meg egy paki 16-os lelövéséről beszélnek.

Zord

Walrus The Inflexible 2019.02.27. 09:20:57

Itt annyi az érdekes, hogy az eset kapcsán keringő képeken egy Minyó/17 származék roncsa látható. Azonosítható a futó és a faroktartó kezdete:

index.hu/kulfold/2019/02/27/pakisztan_india_harci_gep_leloves/

Illetve, külföldi hírportálok szerint az Indiaiak is ledurrantottak két Paki F-16-ost.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.02.27. 11:48:19

Ha minden igaz akkor az indiai veszteségek:

27.02.2019 India lost
Mi-17V-5 ZP-????? crashed near Budgam, 7 km from the Srinagar International Airport - NOT SHOT DOWN - two dead
Mig-21 Bison CU2328 51Sqn shot down - pilot ejected now POW

zord 2019.02.27. 13:52:08

@Walrus The Inflexible: @Kelepisti: állítólag JF-17-es lőtte le valamelyik indiai gépet.

Zord

zord 2019.02.27. 14:11:43

Budapestet fenyegeti az orosz cirkálórakétákkal a NATO-főtitkárhelyettese:

www.nato.int/cps/en/natohq/news_164058.htm

Persze nem percek alatt, ahhoz egy szubszonikus fegyvernek Oroszországból indítva kicsit több időre van szüksége, Gottemöller asszony.

Zord

zord 2019.02.27. 14:19:37

Van mit javítani az ALIS-on:

"Setting the weekly flying and maintenance schedule for an F-35 squadron is a weeklong process. It takes hours for multiple people to download data from the jets and comb through it, paste information into different spreadsheets, and continuously update each system."

www.defensenews.com/air/2019/02/27/how-the-us-air-forces-kessel-run-team-plans-to-solve-one-of-the-f-35-programs-biggest-headaches/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.27. 15:01:49

@zord:

" A-10s are going to fly in the 2030s"

Never ending story.

zord 2019.02.27. 15:10:56

Érdekes üzemeltetési költség számok. Amikor az F-35-ösé 15-20 múlva az F-16-osé alá megy, akkor lesz 20-25000 dollár óránként. Most 35 ezer.

www.reuters.com/article/us-australia-airshow-lockheed/lockheed-expects-f-35-flying-costs-will-take-time-to-come-down-executive-idUSKCN1QG0D5

Nem tudom, hogy ezt hogy értelmezzem, de ez megint csak valamilyen játék a szavakkal. Engem továbbra is az "egy órára jutó fajlagos programköltség" érdekelne, ami mondjuk fejlesztés nélküli, de bekerülési költséggel együtt értelmezett. Ha mondjuk a 100 millió dolláros F-35 amortizációját 8000 órára tesszük (30 év alatt évente 266 óra), akkor a óránként 12500 dollárra oszlik szét a bekerülés. Minden más efölött van - a fenti számok valószínűsíthetően ilyenek. Ebből az adódik, hogy az általam keresett szám jelenleg 50 ezer lehet óránként, ha nem hagyunk kis semmit (csak a fejlesztést).

Az azért tanulságos, hogy amikor ezekről a dolgokról valamikor a 90-es években elkezdtünk beszélni, néhány ezer dollárról volt szó. Most néhány tízezernél tartunk. Csak az inflációra írhatjuk az egy nagyságrendet?

Zord

zord 2019.02.27. 15:15:14

@molnibalage: és az F-15C-re egyértelműen strukturális limitet mond, amiért nem lesz ott 2030-ban. Ilyenkor szoktam azt mondani, hogy mikor, milyen kommunikációk alapján mit spekulálunk? Politika, szándék, akármi. Nehéz biztosat mondani.
Az A-10 új szárnnyal nyilván akármeddig húzhatja.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.27. 15:38:00

@zord: Ami elég vicces annak fényében, hogy a Golden Eagle gépek tudtommal szerkezetileg 0 órásnak minősülnek. Tehát cirka 30 év beléjük tekerhető. A legfiatalabb F-15C SN-je is 86-tal kezdődik. Az átépítéskor minden gép cirka 25-27 éves lehetett. Hogy ebből hogyan jön ki, hogy nem lesz 2030-ban az elég muris...

Az F-15E esetén éppen 1-2 éve harsogták tele az étert, hogy a 16k órás sárkány 24k órás nyúzást is bírt és a mérések szerint 32k órára nyújtható. Ezzel az eddigi fleet leader gép is 2040-ig röhögve repülhetne.

Előbb fogy el a hajtómű, mint a sárkány, ha leállnak az F100-as korai változatok supportjával. Akkor lesz 55 éves (!) a FADEC-es -220-as.

zord 2019.02.27. 16:01:40

@molnibalage: vagy nem úgy volt, ahogy olvastuk. Mondjuk nekem ez a 0 órásított Golden Eagle, sőt egyáltalán nagy F-15 átépítés nem rémlik. Toldozgatás-foldozgatás igen (látszik is itt-ott) a gépeken, mint a 16-osokon. Amikor meg ugyebár egy 15-ös szétesett a levegőben úgy tíz éve, akkor azt egyedi gyártási hibára (orrszekció hossztartó sérülés) fogták.
Nagyon nem egzaktak a bemenő infók, nekem egyre inkább ez a tanulság. Mindig úgy hozzák fel a dolgokat, ahogy a jelenlegi agendájukat támogatja. "Új F-15-öst kell venni? - A régiek nem bírják." "Túl erős az A-10-es politikailag? - Akkor mégis maradhat".

Szóval egy dolog a katonai-műszaki "valóság" és más a politikai-gazdasági-pénzügyi rétegekkel, érdekekkel megtoldott. Márpedig a fegyverrendszerek sorsát ez utóbbiak is meghatározzák. Sőt.

A nagy kérdés, amire végül is kíváncsi vagyok, az a USAF F-35-ös végleges szám. Hivatalosan továbbra is ~1763. De szerintem az F-15X egyre biztosabbá válása mégiscsak egy jel lehet a koncepcióváltásra nézve. Egyre erősebben jön fel a "loyal wingman" UCAV elgondolás is.
Summa summarum én most nem feltétlenül fogadnék arra, hogy exporttal együtt 1500-nál több lesz végül.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.02.27. 19:09:15

@Kelepisti: @zord:

"Indian PM Modi has reportedly given the Indian military a "free hand" regarding the time, place and how they want to move forward regarding the situation with Pakistan, following a high-level security meeting."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.02.28. 12:44:25

???

www.origo.hu/nagyvilag/20190228-hazank-oldalara-altt-a-nato-a-magyarukran-vitaban.html

érdekes, erről nem hallottam.. Mindenki eddig arról cikkzett, hogy Magyarországot felszólítják (pld. NATO főtitkár, USA külügyér stb.), hogy ne akadálozza a Porosenko rezsim csatlakozási tárgyalásait..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.02.28. 15:42:03

Ha minden igaz.. ma történt..
.................
Pakistani F16 pilot who ejected and landed in Pakistan after being shot down by India landed in a semi-conscious condition.
He was found by Pakistani locals who further beat him semi dead before realising that he was Pakistani.
That pilot was initially reported to be Indian and hence Pakistan reported 2 Indian pilots in their custody.

zord 2019.02.28. 16:04:14

@Kelepisti: nagyon érdekes történet lenne, ha igaz, de azért van némi indiai fake news íze...

Zord

zord 2019.02.28. 16:25:43

@Kelepisti: ezek a legfrissebb képek. Nem vagyok benne biztos, de amit a paki F-16-osra mondanak, az is inkább az indiai MiG-21-es darabjainak látszanak. Itt azt állítják, hogy az első és a harmadik kép F-16, a középső a MiG:

www.ssbcrack.com/2019/02/pictures-of-pakistani-f-16-destroyed-by-indian-airforce.html

Zord

stonefort2 2019.02.28. 20:48:04

@zord: Mind MiG-21. A törzshátsórész 28A és 32 törzskerete közötti rész burkolatának belső része látszik. A középső képen is jellegzetes elemek, pl, a hullámos hőálló béléslemez. Egyelőre nincs fotó 16-os roncsról, bár egy sor indiai forrás az F110-es hajtómű külső burkolatával rokonítja az első képen lévő roncsdarabot. Csak éppen a pakiknak kizárólag F100-asaik vannak, amelyeken diagonál merevítő elemek vannak a hajtóművön.

zord 2019.02.28. 22:58:06

@stonefort2: én is erre jutottam. A hajtóműveken lévő merevítő "mintázatok" martak, ez itt meg egy sárkányszerkezeti elem belső fele, lemez szegecselt profilokkal. F-16-os roncs fotó egyelőre nincs.
Amit a legutóbbi indiai sajtájon bedobtak, az is csak egy AIM-120C-5 maradványa, ami lehet egy nem talált rakétáé, de azé is, ami a 21-est eltalálta, aztán a maradék átpottyant indiai Kasmírba, ahol megtalálták. A harci rész robbanása után a darabok elég messze el tudnak még jutni a sebességvektor irányába (főleg nagyobb magasságból).

www.rediff.com/news/report/armed-forces-present-evidence-of-shooting-down-pakistan-f-16/20190228.htm

Zord

zord 2019.03.01. 09:41:39

@Kelepisti: de ez is egy érdekes szál. A paki AMRAAM-on lévő contract number ugyanaz, mint ami a tajvaniakon is van :-)

alert5.com/2019/03/01/taiwan-refutes-its-aim-120-was-found-in-india-story/#more-74371

(Megjegyzem, az tény, hogy volt már olyan szerződés, amiben egyszerre jelentettek be hazai és különböző exportmegrendeléseket...lehet, hogy ilyenkor közös a contract number több ország rakétáján is)

Zord

zord 2019.03.01. 09:44:27

Német tender a CH-53G-k felváltására. A CH-53K és a CH-47F jöhet szóba. 6,4 milliárd dollárra taksálják:

www.rotorandwing.com/2019/02/28/germany-opens-heavy-transport-helicopter-competition/

(Nem kell aggódni, F-35 nélkül is folyik elég német pénz az LM-hez, esetleg a Boeinghez :-)

Zord

zord 2019.03.01. 09:48:51

Lengyelország 2026-ig 49 milliárd dollárt költene katonai modernizációra/beszerzésre. A 22-es és 29-es leváltására két századnyi (32db) ötödik generációs gépet terveznek (ami nyilván F-35-ös lehet):

www.defensenews.com/global/europe/2019/02/28/poland-wants-to-buy-fifth-gen-fighters-under-49b-modernization-program/

Zord

zord 2019.03.01. 10:02:36

Az amerikai légierő nem akarja az F-15X-et, de ráerőltették. Felmerül az ex-Boeing-es ügyvezető miniszter szerepe is:

www.defensenews.com/digital-show-dailies/air-warfare-symposium/2019/02/28/the-air-force-doesnt-want-f-15x-but-it-needs-more-fighter-jets/?utm_source=clavis

Ez egy érdekes mondat, amiből akárhogyan is nézzük, az derül ki, hogy az F-15-ös fenntartása olcsóbb, mint az F-35-ösé:

"Gen. Mike Holmes, head of Air Combat Command, declined to comment on the cost per plane in a later roundtable, but said that some of the value of the F-15X proposal lays in the total ownership cost of the plane, especially when taking into account the expense of sustaining the F-35."

Zord

exi_ 2019.03.01. 10:46:10

"az Egyesült Államok és Magyarország kormánya közötti védelmi együttműködés megújításának egyik eleme – amely az eddigi megállapodásban nem szerepelt -, hogy az USA infrastrukturális fejlesztéseket hajtana végre magyarországi honvédségi objektumokban: Tatán, Várpalotán, Kecskeméten és Pápán. .. az új megállapodás tervezetéről szóló tárgyalások eredménye, hogy a várható beruházások magyar tulajdonba kerülnek”

honvedelem.hu/cikk/114823_a..._tamogatna_az_egyesult_allamok_magyarorszagon

Szolnokra is ráférne egy nagygenerál. Remélem, hogy saját büdzséből tervezi a fejlesztést a HM.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.01. 11:01:27

@zord: Ez tök jó, hogy olcsóbb, de a pilótát, akinek double digit SAM ernyőbe kell adott estben berepülni szerintem ez valahogy a "leszarom" része a történetnek, amikor az ernyőn lóg majd, ha éppen túlélte azt, hogy a gépét elcsapja egy 100 kilós harci részes rakéta...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.01. 11:12:01

Bár nem katonai, de most kaptam a Red Bull körlevelét,véglegesítve, hogy Zamárdiban lesz a repülőverseny.

zord 2019.03.01. 11:42:28

Idén lefut az első Sz-500 kurzus Kalinyinban, Jövőre kapják meg az első rendszert a csapatok:

tass.com/defense/1046997

Zord

zord 2019.03.01. 11:51:05

@molnibalage: jó kérdés, hogy egy F-15X a maga konnektivitásával, körökörös EO lefedettségével, aktív-passzív RF csomagjával, nagyobb átmérőjű AESA apertúrájával (mindez ugye miért is lenne gyengébb, mint egy F-35-ösé?), de kb. két nagyságrenddel nagyobb RCS-ével mire megy a mélyvízben.

Persze hogy kiderüljön, először meg kel építeni a repülőket a meglévő pénzekből. Én azt veszem ki a nyilatkozatokból, hogy akarnának ők 100 százalékban F-35-öst, de nem fér bele a büdzsébe, és nem lenne elég darab.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.01. 12:47:30

@zord: @molnibalage:

Mikor repültek be dupla digit környezetbe??
A F-15 tisztességes bomba és rakétahordozó plaform. Az új változat a "lopakodáson" kívül kvázi mindent tud - adatforgalomba elvileg megkapá azokat a hálózati adatokat a hactérről real-time-ban, és magára vonzaná az "ellenség" figyelmét kvázi elterelve a 35-ösökről..
Másik részről pedig sok olyan helyzat van, amikor nem szükséges alacsony érzékelhetőség.. Ja és persze tovább lehet éltetni a gyártósort, ez pedig USA-ban is foglalkoztatás, és iparpolitka.. Nem csak a tech. jellemzőket és azt kell figyelembe venni, hogy kevés típus, alacosnyabb elvileg az üzemeltetés, sok-sok más szempont is van, ami ütheti is az elöbbieket.
Egyébként európaiként szerintem meg tökmindegy..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.01. 13:01:43

@zord: Az min RCS-t nézve inkább 3 nagyságrend, de kis pech esetén 4 nagyságrend.

A 0 dBsm és a -30 között három van, nem kettő.

@Kelepisti:
Ez mégis mire érv? A SAM-ek előtt soha nem repültek SAM ellen. Aztán meg 5000+ rakéta indítás volt.

Te komolyan azt hiszed, hogy örökkön örökké az lesz, hogy ahol double digit van, akkor ott nem operálnak? Mert akkor felesleges volt az ellene használható gépet kifejleszteni, legyártani 1000+ db-bal és hadrendbe állítani.

A sok olyan helyzet az kb. három.

1. COIN. Csak oda F-15X sem kell. Upsz...

2. Amikor az ellenfél nem kecskepásztor és le van gyalulva a légvédelem. Ja, hogy ehhez kéne az F-35A.

3. Amikor a ellenfél vadászgépei sem tényezők már. Ja, hogy USA-nak van F-22, de másnak erre is csak F-35A lesz, aki azt vesz.

Európai államok meg részt vettek Sivatagi Viharban és repültek Líbia felett is. Akkor ezek szerint most így biztosra veszed, hogy Európa soha nem fog sehol adott esetben fejlett orosz vagy más rendszerbe futni 30+ évig?

Megkaphatom azt a mágikus kristálygömböt, amiből ezt kiolvastad? Irigylem mérhetetlen optimizmusodat.

zord 2019.03.01. 13:19:41

@Kelepisti: @molnibalage: én természetesen azt gondolom, hogy előbb-utóbb a nyugati air power mélyebben is belefut (ugyebár eddig is volt pár belenyalás, legfeljebb csak CM-ekkel, nem ember vezette gépekkel) fázisvezérelt antennás, nagy hatótávolságú/nagy sebességű/nagy manőverezőképességű rakétás (~double digit) környezetbe.

Az én kérdésem továbbra is csak az, hogy segít-e ezen a szenzor/network fejlesztések dacára a "lopakodó" kialakítás, és az többlet ár, amit a fejlesztésébe/beszerzésébe/fenntartásába ölnek. Vajon egy hagyományos platform ugyanazzal az elektronikával (szenzorok, network, SA, miért is ne????) up to date EW-vel nem képes-e ugyanerre?

Én arra hajlok, hogy a késésével együtt nem kompenzálja a többlet árat az alacsony RCS, ami végülis az egyetlen behozhatatlan "előnye" marad.

Zord

Batkaa 2019.03.01. 14:01:26

@zord: milyen penetrátorral?
A pontvédelmi rendszerek fejlődésével ez is kérdés lesz, olyan komplexen szervezett légvédelmi rendszerek ellen, ahol a "dupla digitet" védő közeli rendszer még az aknagránátot is hárítani képes...

zord 2019.03.01. 14:30:08

@Batkaa: jogos. De ha már itt tartunk, ebben is inkább látom problematikusnak a valós fizikai/elektronikai megtévesztő denzitást/szaturációt, mint az észlelhetőséget.
Attól tartok, ha valami ott van a térben, egyre kevésbé lehet csak a passzív jellemzőiből fakadóan megnehezíteni az észlelését. Márpedig az F-35-ösnek CSAK ez, és csak a spektrum egy szeletében az előnye. Minden más feltehető, vagy egyre inkább feltehető bármire.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.01. 15:25:02

@zord: Miféle többlet ár? Már túl sokadjára olvasom ezt a téveszmét...

Az F-35A Lot 11 után úgy 90 misi flyway, hogy van benne AESA radar, EOTS és DAS meg vontatott csali és EW csomag is.

A gép nem azért drága, mert stealth a kialakítása. Ha nem integrált lenne az egész megoldás, csak JHMCS szerű cucca, HUD és mecha legyezésű antennája lenne, akkor szerinted mennyibe kerülne az F-35A?

Amikor egy F-15SA/SG gépet F-35A árszínvonal felett adnak el, akkor ne akard már beadni nekem, hogy az az "olcsó" megoldás, amikor még konténerekkel kell teli aggatni a gépet, ha F-35A képesség csomagot akarsz.

Hpasp 2019.03.01. 15:37:00

@zord:
The "Rocky" Gibraltar Go-around - What happened?!

youtu.be/3BkOgZPjZX4

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.01. 15:42:38

@molnibalage: @zord:

A következő "europai " 6? gen gépeket már tervezik..Raádásul a fejlesztésbe beszállók vettek is már villámot+ még össze is szerelik. A kérdés az, hogy az amcsiknak kell-e F-15X.. Erre volt a válaszom, hogy mivel mindenhova nem kell lopakodó, és inkább bombahordozó kell, oda jó lesz, és a saját légvédelembe is..Ráadásul nem jó 1 típusra hagyatkozni egy légierőnek.. (16-os kimúlik, 18-as más haderőnem..A vegyes mix-nek előnyei is vannak, azonkívül amit előzőleg az gyártósor,munkások, foglalkoztatás, repülőgépipart stb. részéről fontos. Európaiként meg azért nem érdekes, mert sem az F-35 sem az F-15X-re nekünk és a környékbeli 1-2 százados légierőnek nincs szüksége. Az oroszok meg a közel-kelet ellen, ha készül a NATO stb. és eruópa így-ugy nyal be, akkor menjen támadóéknek Unce Sam, és azok a barátai akiknek van pénze és vettek lopakodókat..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.01. 15:53:10

@Kelepisti:
Nos, akkor vegyük szépen sorba...

1. Ha "bombahordozó kell, akkor arra az F-35A is képes. Annak is vannak külső függesztési pontjai.

2. Egy típus? Talán az F-15E-ket szemétdombra küldik? A jelenlegi állapotuk szerint is 2030-on túl repülhetnek.

3. Az A-10C is marad a legutolsó nyilatkozat szerint.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.01. 16:16:35

Mikorra lesznek meg az F-15X-ek???

Az A-10C lassú csatarepülőgép, viszonylag kis hatósugárral (mármint az hajózók részére). Már az Avianóbol Líbiába történő bevetéseik is a határokat feszegették..
Bombahordozónak pörgetve a 35-ös üzemóráját, élettartamát szerintem nem örülnének a döntéshozók. Megfelelő fenyegetés ellen, megfelelő fegyverrendszer szükséges. Ezt tolja el magától a vadászzsókékkal teli USAF, és utasított el szinte minden COIN repülőgépet, amely szerintük harci gép csak a legmagasabb fenyegetés elleni szuperszoníkus, lopkakodó, és überdrága lehet. Még van néhány sártúró pilóta aki pld. nem engedte el a Hog-ot is a süllyesztőbe. (+ persze az ARMY, ahol nem vették be az F-35 mindenhol dolgot)

A F-15E is természetesen ezért marad fenn..

zord 2019.03.01. 17:32:11

@molnibalage: @Kelepisti: tudtam én, hogy mivel lehet feldobni a péntek délutánt!

De azt ugye nem hisszük el, hogy a harmincötös olcsóbb, ugye? Vagy ez is a mantra része lesz? Persze a sárkánya is, az új gyártásrechnológiákkal, a lopcsi kótingokkal, kompozitokkal ugye?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.01. 18:46:31

@zord: Miért? Mitől lenne sokkal drágább majd bejártós korában, mint egy F-15X? Ezt úgy indokold már meg légy szíves.

fakirbakir 2019.03.01. 22:41:49

Szivesen olvasnek a Magnus Aircraft pecsi repulogepgyaraval kapcsolatban valami reszletesebb cikket. Allitolag folyamatosan bovul az uzem? Alig lehet talalni valamit...

zord 2019.03.02. 08:45:42

@molnibalage: hát mondjuk azért kapásból, mert sokkal precízebb tűréseket kell biztosítani, mint eddig. Egy lopakodó repülőgépnek nemcsak a felületén, de bizonyos mélységig ezek szerint a feltételek szerint kell építkezni. Nincs mese, ennek az anyagai, szerszámai, eljárásai drágábbak. És itt még ha feltételezzük az egy-kétezer darabot, sem tudsz sokat spórolni a volumennel. Ez nem autóipar vagy szórakoztató elektronika.
Olyan dolgokat már nem is feszegetek, hogy a belső fegyvertér, a nagyobb üzemanyagkészlet belső elhelyezése milyen sárkányszerkezeti járulékos költségtényezők. Programszinten pedig három jelentősen eltérő sárkány és hajtóműrendszer mind-mind felhajtja a dolgokat, akárhogy nézem. A B és C növelt komplexitása meghajtja az A árát is.

Sajnos a 35-ös repülő eszközként is drágább, mint az elődök.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.02. 11:32:37

@zord: De az ég szerelmére. Mi lenne, a első körben megnéznék a 20-30+ éves üzem utáni F-15 és F-16 árakat? A Gripen FAQ mellékletében ottan van.

i.imgur.com/Npdu0nZ.png
Ja, hogy az F-15C és F-15E is már ma F-35A színvonalon van, ami élettartama elején jár?

Értem én, hogy szeretsz kritikusan gondolkodni, de én azt látom, hogy rendszeresen ülsz fel az álszkeptikusság lovára.

zord 2019.03.02. 12:11:41

Air warfare. Nem tudom pontos-e, de jól látszik, hogy a mennyiségi fölény is az USA-nál van:

www.defensenews.com/digital-show-dailies/air-warfare-symposium/2019/03/01/lets-compare-some-air-supremacy-capabilities/

Zord

zord 2019.03.03. 08:32:43

A Scramble azt állítja, hogy F-117-esek 2017- ben éles bevetéseket repültek Irak és Szíria felett:

theaviationist.com/2019/03/02/four-f-117s-conducted-covert-air-strikes-in-syria-in-2017-reputable-dutch-scramble-magazine-says/

Érdekes pletyka a lelövés 20.évfordulójához közelítve...

Zord

Beat it! 2019.03.03. 09:28:35

@zord:
Érdekes. Ráadásul a szír légvédelem sokoldalúbb eszközparkkal rendelkezik mint anno a szerb. Ha mégis igaz a pletyka, akkor lehet, hogy olyan technológiai képességekkel vértezték fel azóta a 117-eseket, ami indokolttá teszi a használatukat. Azt ugyanis nehezen tudnám elképzelni, hogy a 20 éve változatlan konfiguráció bevetését meg merik kockáztatni.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.03. 10:25:36

Googli fordítóval:
"The repair of the Su-25 airplanes started. The government approved a report by Defense Minister Krassimir Karakachanov proposing a payment of up to BGN 82 million for the implementation of the Su-25 Airworthiness Restoration Project, adopted in end of 2018."

armymedia.bg/archives/145573?fbclid=IwAR2j2h3AjJsxHMPscPSQV4LHSTyq8YwpCD2fLpmA-59HSvtdycHXbR_qXnw

zord 2019.03.03. 11:50:20

@Beat it!:

Ez lehet hülyeség és kommunikációs fogás is.
De igaz is. Abban a kuplerájban, korlátozott céllal megoldhattak pár speciális feladatot, vagy készen álltak rá.
Az előző témára is visszautalva azt nem szabad elfelejteni, hogy valszeg a mai napig a legkisebb visszaverő felületű harcászati gép.

Zord

zord 2019.03.04. 07:19:25

Ugye legenda, hogy az amerikaiak korlátozzák az általuk eladott fegyverek szuverén használhatóságát:

"The U.S. Embassy in Islamabad said on Sunday it was looking into reports that Pakistan used F-16 jets to shoot down the Indian pilot, a potential violation of Washington’s military sale agreements that limit how Pakistan can use the planes."

www.reuters.com/article/us-india-kashmir-usa-pakistan/us-wants-to-know-if-pakistan-used-us-built-f-16-jets-to-down-indian-warplane-idUSKCN1QK0AR

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.04. 09:17:58

@zord: Én itt rizsát látok a cikkben és azt nem, hogy ezt hogyan próbálják kivitelezni.

Azt viszont továbbra sem értem, hogy akkor ennyi erővel minek vegyünk bármit külföldről, mert ennyi erővel akkor feltehetem, hogy a Meteor is majd hardverkulccsal érkezik lazán hasracsapva.

zord 2019.03.04. 09:42:59

@molnibalage: csak az amerikaiakról elég sok információ van, az európaiakról meg nincs. Nálunk inkább azt látom, hogy erősödik a hagyományosan lazább eladási kontroll. Lásd: németek a szaúdi EF-ügyekben, illetve a német-francia tárgyalások a Future Combat Air System kapcsán.

De ez az end user alkalmazási korlátozás inkább az amerikaiakra jellemző, az alapján amit erről találni, illetve amit én erről a kérdésről sok helyen hallottam.

A pakisztániak mellett konkrétan tudni görög, török, és arab példákról, de volt ilyen Tajvannal kapcsolatban is.

Zord

stonefort2 2019.03.04. 11:20:39

@zord: Úgy tűnik mi általunk gyártott legenda volt, hogy US jóváhagyás nélkül nem műkszik az AMRAAM. Műkszik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.04. 11:28:25

@stonefort2: Pont ezen pislogok, mert az eset olvasta az, hogy Pakisztán simán lelőtt egy gépet az AIM-120-szal. Akkor hol van a kontroll....???

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.04. 11:30:04

Most van korlátozás vagy nincs?? A belinkelt cikk a repülőgépet említi (mint rendszert). Amit látunk. hogy egy Tajvani batch-be?? tartozó AIM120-al lőtték le (vagy legalábbi indítottak) indiai gépre. Ténylegesen van-e hw kulcs vagy átadták, de korlátozásokkal használhatták volna.. (erről nem tudunk semmit).
Gondolom, hogy Pakisztán más helyzetben volt/van mint kelet-közép europa.. Leheséges, hogy náluk odaadták a "céleszközt" kvázi korlátozással, nálunk meg nem.. Én nem merném leírni, hogy nincs korlátozás.. és igen, a fene se tudja, hogy a METEOR-nál lenne-e?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.04. 11:38:05

Halkan kérdem meg, hogy mi értelme a pakisztáni F-16-nak, ha India ellen elvileg (?) nem lenne használható...?

zord 2019.03.04. 13:09:02

Számomra teljesen nyilvánvaló, hogy a legális fegyvertranszfereknél (most a különben rutinszerű Irán-Contra, "szabadságharcos" és terrorista felfegyverzésekről értelemszerűen nem beszélünk) az amerikai exportkontroll rendszer a legkomolyabb, főleg az end user jogok tekintetében. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy minden amerikai eszköz mellett áll egy MP, sőt, amikor felrakják a gépre a rakétát, rá van szíjazva, és megakadályozza, hogy olyan célt találjon el, amit nem szabad a szerződés szerint.
A történtek nem bizonyítják sem ezt, sem mást. De jól utalnak valamire. Én elmondtam amit tudok, ami kép bennem kialakult, ti meg azt kezdtek vele, amit akartok. Világnézeti- és vallásszabadság van.

Zord

sualsidal 2019.03.04. 15:05:17

Azt azért ne képzelje senki, hogy az USA-val való kapcsolatokban mindenki és mindig ugyanazon a fontosságú polcon találhatja magát. Más szintű az USA-GB, más az USA-alapító NATO-tagok, más az USA-orosz, más az USA-ukrán, más az USA-magyar, más az USA-pakisztáni stb. kapcsolatokban a vonatkozó amerikai szabályzat. Mindenkinek a saját beosztásához "illik"/ajánlatos igazodni - vagy lehet eltűrni az alapból létező, vagy esetleges véleménykülönbségek miatti retorziókat.

zord 2019.03.04. 15:52:46

@Kelepisti: ez már kezd rémisztővé válni. Bizonyos a szisztematika, és amiket én hallottam ebben az ügyben, abban sajnos a magabiztos hazai üzemeltetési/modernizációs erőfeszítések elsődleges gyanúsítottak. Azért valószínűleg van egy ésszerű határa, hogy az OEM nélkül ebben meddig lehet elmenni.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.03.04. 18:45:45

"The Russian Defense Ministry has confirmed that Russian Chief of General Staff Valery Gerasimov and US Chairman of the Joint Chiefs of Staff Joseph Dunford will meet in Vienna on Monday."

tass.com/defense/1047274?fbclid=IwAR2xss_P2M8sIWgKPtGSiYh2iAhY54pyVabSOTF--qEHlKRbhuFxJwSP90w

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.04. 19:26:38

@zord: És az is BINGO, hogy te és egyesek egyből oda extrapoláltak, hogy 0 szuverenitás van?

zord 2019.03.04. 20:02:53

@molnibalage: hol írtam le én, hogy 0? Soha nem írtam le ilyet. Én csak azt próbálom mondani, hogy ezt figyelembe kell venni.

Egyrészt abból a szempontból, hogy milyen eszközkategóriáknál, képességeknél fontos kérdés a szuverenitás egyáltalán, illetve hol milyen mértékben. Azt tudjuk, hogy a teljes spektrumú fejlesztők-gyártók kivételével csak korlátozott lehet a szuverenitás, jó esetben csak időben (azaz konfliktusban, embargó alatt tudom használni a cuccomat korlátlanul, amíg el nem fogy a lőszer, alkatrész, stb.)

Másrészt pedig hogy egy fegyverrendszer ma elvárható 30-40 éves élettartama alatt vajon bizonyos-e, hogy azok a szövetségi viszonyok állnak-e majd végig fönn, ami a beszerzéskor?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.05. 11:07:25

@zord:

Másrészt pedig hogy egy fegyverrendszer ma elvárható 30-40 éves élettartama alatt vajon bizonyos-e, hogy azok a szövetségi viszonyok állnak-e majd végig fönn, ami a beszerzéskor?
...
ide egy Mi.24 példát. Előadáson is polemizáltunk, hogy kell-e ATGM rá, mert "a kvázi 0-km-es helikopterket kukázni akarja a kormányzat 7 év mulva. Nos az első és a második világháború, korreai háború is rövidebb ideig tartott.. Hosszáteszem, hogy 7 év alatt Magyarország küldpolitikája is nagyrészt megváltozott. Hét év iszonyú hosszú idő. néhány javadalmazás ATGM beszerzése ilyen arányokkla mindenképpen szükséges lenne, mégha geyes "szakértők" azt mondják, hogy minek 7 évre..

Beat it! 2019.03.05. 13:49:31

@Kelepisti:
Maximálisan egyetértek. És vajon mennyiben biztos, hogy 7 év múlva kukázni kellene az egyszer nagyjavított gépeket? De ha nem is üzemelnek tovább, azokat valóban életszerű lehetne eladni, és ha eladjuk, a pct rakéták is bevételt jelenthetnek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.05. 14:44:28

@Beat it!:

1. Ja persze. Eddig is "felelős és sikeres" volt a vagyongazdálkodás

2. Legjobb esetben is lenne 4 évig nappali ATGM képessége, amit kinek lehetne eladni? Aki most is ilyet használ, ami ma is elavult képesség. Ergo tök jó, hogy feltetted, hogy el lehet adni, aminek keresleti oldala erősen bizonytalan. Miért 4 év? Az első helik itt vannak vagy 1 éve. Kell kiképzés, rutin és éleslövészet is. Ez min. 1 év. Meg összesen 1000 óra a helikben.

Nekem akárhogy csűrik csavarják semmi értelme nem volt az egész 24-es felújításnak.

75M EUR-ból annyi bombát lehetett volna venni a Griffekhez, hogy lenne szarásig PGM és Mk is. Mindent MANPAD zónán kívül lehet használni és ÉJSZAKA is.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.05. 15:08:08

@molnibalage: A Gripen pctörő képessége a 24 darab (mennyit indítottunk a repesz és mennyit kumulatív fejes AGM-65-ből?). tehát szükséges a MI-24-re az ATGM képesség. Ráadásul miért 4 év? A helikopterek most érkeztek vissza 3-5 hónapja nem egy éve.. Kell kiképzés, éleslövészet (igen, de Gripennél is..) Az ATGM nem 75M EUR.. Ha már megvolt a nagyjavítás, akkor legalább a szükséges képesség is legyen meg.. A nappalli használat is képesség, a semmi képesség mellett.. 1000 óra sem kevés (nem repülnek éjjel-nappal ráadásul huzamosabb feladaokat)..
Abban egyetértek, ha a MI-24 felújítás/nagyjavítást most kéne eldönteni, akkor én a felfegíverzett helikopter mellett állok, és az a MI-17 után a francia beszerzésünk.. Igaz nem lenne harci helikopterünk, de dediáltan nem is kéne (viszont lenne pctörő képesség is a HELIFORCE+ SPIKE integrációból..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.05. 15:14:43

@Kelepisti: Igen és 75 misiből szerinted hány darab SDB II jött volna ki messze AGM-65 feletti HMZ-vel úgy, hogy minden idős fegyver és F&F? Hm...?

Mutass olyan harcjárművet, ami túléli azt, ha a tetőpáncélon kopogtat egy SDB...

Az Mi-24 helis ATGM csak nappal működne és a MANPAD zónában vagy annak határán ideális esetben és HE tűztámogatásra csakis ezen zónán belül képes.

A Gripen éjjel, nappal, MANPAD zónán kívül képes erre és egyszerre pct. és HE fegyver a SDB I/II.

200k USD-ért kapható csomagban. Gripen FAQ-ban ott a referencia is rá, nem az USAF veszi ennyiért.

Az én szememben védhetetlen a 24-essel való bohóckodás. Vagy a köv helire kellett volna költeni vagy bármi másra.

Kb. olyan szintű nosztalgia faktora van a 24-es feltámasztásának, mint reaktiválni a roncs 29-esek közül párat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.05. 15:15:49

@Kelepisti: Összességében nézve 1-1 db rotáló Gripennek nagyobb és biztosabb CAS tűzereje van a lefedés és reakcióidőt nézve, mint 6 db Mi-24-esnek. És éjjel is képes rá.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.05. 15:17:36

@molnibalage: SBD2-vel ne gyere, azért mert rá van aggatva az 1-es a Gripo-re azért nincs még rendszeresítve... A 12 griff-re az ATGM mellett még rendeteg feladat van..

a Mi-24-re viszont a "CAS" mellett max a desznatkirakás - meg a légi sugárfelderítés van..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.05. 15:23:12

@Kelepisti: Nem értünk egyet. A rotáló gripeneknek 12 gépnél nincs jogosultsága. A 24 meg sokkal hoszabb ideig kavirnyál..

Ez ua. akadémikus vita, mint az A-10C vs szuperszonikus jetek.. Ott is az army minden USAF vadászzsoké megnyilvánulás mellett kitart a Hog mellett. (miért? Mert a tényleges légi támogatási körzetben repül, kvázi akár "pszihológiai támogatást is nyukt ezzel a saját, és hasmenést, az ellenfél csapataink"..
Mivel mi nem XXI századi ellenfelek ellen készülnénk "ha már valami is lenne" akkor ide a jó öreg 24-es (ha már feltámaszották, bár mint írtam ha döntenék, akkor felfegyverzett kopter" akkor bizony legyen ATGM képesség, lefogó képesség és a deszant kirakó képesség is meg.. (aztán hogy közben homokzsákkal is probálkoznak, kiváncsi vagyok Bamy Bucket is lesz-e..)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.05. 15:50:43

@Kelepisti: Az SDB I minimum integrálva van rá, képes a rendszere kezelni.

Ez a Mi-24-es deszantolást is hanyagoljuk már. Kb. fehér elefánt az, akivel ezt valaha csinálták.

Az A-10C vs más gép esetén meg kurvára nem a zsokéik tartanak ki, hanem a USMC és az Army imádja a gépágyús CAS képességét, csak ez a más f******* verni a csalánt tipikus esete.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.03.05. 16:06:01

A 12 géppel, BSD1 esetén is szintén kiképzés és éleslövészet is kell stb. Ennyi géppel nem tudsz rotálni és még légteret védelmezni, tartalékot képezni, egyébb kisebb mélységi támadásokat intézni .. folytassam. Van hercihelink 7 (és akár még néhány + évig). Az ATGM bekerülési költsége a helikpterek nagyjavításának költségeihez, és a hadrendben tartásának idejét is számítva, potom összeg, ez olyan felesleges takarékoskodás, mint az AMRAAM-jaink darabszáma, és az, hogy nem vagyunk képesek beszerezni a modernebb IRIS-T, amikor 14 gépre, nem szükséges sokszázas darabszám... Ahogy a svédek is csinálták, amikor volt még (van is) AIM-9-is, de az első vonalbeli ezredek már a német rakétával repkednek.. Nos itt is a QRA-ra maradna a régi és lehetne néhány javadalmazásnyi IRIS-T..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.03.05. 20:53:20

@Kelepisti: Kele, kele...

Kicsit kezdem kurvára unni ezt a nem elég gép rizsát. Igen, az.

1. 75M EUR-ból +1 db vadászgép helyből kijön. Kb. 30M USD-ből pótolták az elveszett kétülésest.

2. A meglevő gépekhez kell fegyverzet, hogy ne egy "célcsatornás " LGB-vel és 2-4 db-bal operáljanak, hanem 4-8 db SDB-vel.

3. Mk bombára is telne, tehát az sem lenne érv, hogy HE támogatást nem tud adni a gép.

4. Mivel elve csak 5 db TGP van...

5. Mivel a Gripen cirka 3-szor gyorsabban repül és terhelhető, de puszkosul kis PGM-mel, ezért lényegében a kb. 7-8 db heli kiváltására elég 2 db Gripen.

6. 7 db heli és személyzete helyett kell +1 db Gripen. és még mindig van cirka 45 M USD. Ebből kijön kb. 140 db SDB és párszáz Mk bomba és némi repidő is. A repidő emelése meg "csak" elhatározás kérdése, mert pénz kell hozzá ameddig pilóta és Kecsó létezik.

Bocs, de most piszkosul elborult az agyam, hogy sokadszorra előhozza valaki ezt.

zord 2019.03.05. 20:57:51

Kezdődik a 72. hírek.

Zord
süti beállítások módosítása