Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 70. (2019. jan.)

2019.01.06. 00:40 | zord | 369 komment

Az egyéni lövészfegyver mellett a gyalogos katonáknak szükségük van a lehető legegyszerűbb, vállról indítható páncéltörő/közvetlen irányzású tűztámogató eszközre is. Hogy ez a kombináció jelenti a hadviselés alapját, azt a Kalasnyikov/RPG páros jól illusztrálja világszerte. A korszerű reguláris hadseregeknek azonban ebben is kijár a minőségi fejlesztés, az ergonomikus megoldások, a nagyobb pontosság és a rugalmasabb, szélesebb körű alkalmazhatóság.

190105_airpowernews70.jpg

Zord

Címkék: 2019 AirPowerNews Carl Gustaf

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3714539480

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 10:47:08

@zord: Gyorsult az általános fejlődés? Keresem a kandi kamerát...

Még mindig az Sz-300 családot kalapálják, aminél az Sz-300PT telepítése 1978-tól megy. 1960 táján jött a Volhov, rá 6 évre az Sz-200 és rá kb. 12 évre az S-300PT. 20 év alatt három eltérő vezérlésű SAM generáció volt, az RCG, SARH és TVM/SAGG-ig eljutottak.

Aztán 1978-tól 2018-ig Sz-300PSz, PMU1, PMU2 és PMU3.

Ez lenne a fene nagy gyorsulás? Vagy az, hogy a csapatlégvédelemnél is ráncfelvarrt Tor és Tung van, aminek alapjai 80-as évek elejei vagy régebbiek?

Ráadásul úgy, hogy hiába létezik a PMU3 = Sz-400, ha még az Sz-300PSz-eket is most vonják ki és tömegével áll hadrendben PMU1 is.

Az Sz-300PMU1 és utána követő fenyegetéseket meg lényegében az F-35-tel reagálják le. Picit késik... A 150 km-es HMZ az, amit HARM hajigálással már nehezen lehet letudni.

Még az idézett dátum is pontatlan, mert yz YF-17 első repülése 1974 júniusa volt nem 76. Az F/A-18 első proto meg 1978-ban szállt fel.

A 70-es évek nagy kihívásait az F-15/F-16 tudta le, az F-18 esetén adaptálták az elért eredményeket az McDD-nél. Nem volt avionikaialg akkora előrelépés a Hornet az F-15C-hez képest, inkább ergonómiailag. Repteljesítmény terén meg vissza is vettek jóval.

Szóval továbbra sem értelek. A Hornet lényegégen egy navalizált F-15/F-16 technológia volt megfejelve SAR (még az is lehet, hogy nem SAR volt) AG üzemmódal és HARM cipeléssel. Ennyi. Nem volt rajta semmi forradalmi avionika.

Az F-35-ön hány új hardver van és milyen mélységű integrációval stealth platformon?

Pislogok. Erősen.

zord 2019.01.28. 11:43:27

Ne felejtkezünk el közben, hogy az 1ID képében megérkezett a következő amerikai nehéz rotáció (OAR) Európába:

www.military-stuff.org/us-army-1st-infantry-division-arrives-in-europe/

Zord

zord 2019.01.28. 12:10:23

@molnibalage: teli van féligazságokkal amit írsz. Neked fogggggalmad sincs arról, hogy egy lokátor élettartama során milyen jelfeldolgozási fejlődésen megy keresztül (már csak kényszeresen is az alkatrészbázis elavulása miatt). Na, mi is történt ebben a tekintetben az elmúlt években? Az, hogy rá van írva, hogy SZ-300XYZ, vagy P-37XYZ, vagy SZT-68UMXYZ, vagy P-18XYZ, de említhetnék nyugati típusokat is, az nem azt jelenti, hogy egyhelyben maradtak. A FAR antennarendszerek széleskörű proliferációjáról teljesen elfelejtkezel (légtérellenőrzésben is).
Az F-35-ös agyonajnározott kialakításbeli lopakodóságát, ami az egész új platform kialakítás fő indoka volt, egyszerűen erodálta ez a folyamat. Elég rossz a hatékonyság, ha a fő ütőkártyát/költségtényezőt pont (a főleg COTS) elektronikai technológiai fejlemények kiütik a kezedből...

Azt kellene megértened végre, hogy az, amitől az F-35-ös az, ami, az lényegében annulálva lesz, mire jelentős számban rendszerbe áll. De a költségek maradnak. Egy új, szép repülő, csak hát lehetne akármi is, ugyanazokkal, vagy még jobb szenzorokkal, kommunikációval, automatizációval.
Ha tíz évvel ezelőtt szolgálatba áll, és az erőforrásokat inkább benyomják az UCAV/unmanned wingman dolgokba, a 4++++++ generáció gyártásába, az EW-be, na akkor elmondhatnák, hogy jó munkát végeztek.

Így viszont egy elvesztegetett évtizedet fémjelez, amit a riválisok felzárkózása jellemez. Jellemzően nem szimmetrikusan persze, de nem is az a lényeg.

Félreértés ne essék, az F-35-ös egy nagyszerű gép lesz lassan. Lehet, hogy a világ legjobbja. De milyen áron? Pénzben? Időben? És mintegy mellékesen, ez az elvesztegetett évtized olyan szépen egybeesik a USA hatalmának tetőzésével és relatív hanyatlásának kezdetével. Mert minden mindennel összefügg.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 12:57:39

@zord:Az eleje. Ezzel mind tisztában vagyok. Viszont valahol vicces, hogy pont itt tárgyaltuk ki, hogy egyes fejlesztések csak képesség megtartást jelentenek az gyártásból kiesős alkatrészek miatt, nem képességnövelést.

A stealth kialakítást nem látom, hogy mi erodálta volna, mert a marketing adatok alapján nincs olyan tűzvezető radar ami, amik képes lenne követésbe venni 30-35 km távolság felett egy stealth gépet amit -30 dBsm vagy alatta van.

Az annullálás részen is mosolygok. Milyen rendszer széles körű elterjedését vizionálod itt be? Akkor a PAK-FA-ra mi a frászt mondasz? Kész sincs, de már annullálva van? Egész egyszerűen pislogok, hogy szerinted nem faktor az, hogy folyamatos célkövetés stealth gép ellen 50-100 km felett egészen egyszerűen nem biztosítható, de ez 'annullált" (mi által) és kvázi lényegtelennek állítod be, ami kb. megalol. A stealth nem varázsfegyver, de iszonyatosan durva erősokszorozó.

Hogy ki zárkózott fel azt sem értem, mert a jenkik csuklóból szórnak ki az exportpiacra olyan fullexrás F-15E legacy gépeket (SA, SG), amihez képest minimális területen oda tud szólni eurovadász, de összeségében nézve bokájáig sem ér egyetlen más 4++ vadász sem.

AESA radaros, MAWS-os, TGP és IRST-és gép SEAD képességgel és fullos ASF konfiggal (AESA + AIM-120 és HOBS AIMX-9.) Mindemellé SDB I/II és full spektrum AG fegyverzet. Bocsánat, de kurva erős nagyítóval sem látok ilyen gépet mástól. Ez létezik, nem elmélet, ezt gyártják és repült csak nem USAF alatt....
... mert nekik nem kellett, mert az F-35A-t többnek tartja ennél.

Miféle elvesztegetett évtized? Ha az USAF szeretett volna, akkor olyan csilivili F-15E legacy gépe lehetne, amit csak akart. De nem akart. Ettől függetlenül azért van egy Golden Eagle. Maradjunk annyiban, hogy jelen állás szerint a legpontensebb 4++ gen ASF. Egy AESA radaros Meteoros EF lehetne kihívó és győztes is, csak apró hiba, hogy ilyen nincs...

zord 2019.01.28. 13:35:44

@molnibalage: nemcsak a radar fejlődését, de a multiszenzor integrációt is említhetném. Azt kellene megérteni, hogy ebben a versenyben nem győzhet a másfél évtizede befagyasztott kialakítás. Nincs esély láthatatlannak maradni, a megtévesztésé a jövő. Ki tudnak e szelektálni, ez a kérdés. Az amik meg elszórtak fölöslegesen rengeteg lóvét olyasmire, ami védhetetlen.

Ja én továbbra is az F-35-koncepció kudarcáról beszélek.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 13:50:00

@zord: Továbbra sem vágom, hogy a koncepció mitől kudarcos, amikor egyes elemei ott vannak a 4++ gépeken. Azok nem kudarcok, a te szavaid szerint, amikor kevesebbet tudnak.

Erre jön az F-35, amin ott lesz minden, ami 4++ gépeken (nem is minden 4++ gépen van vontatott csali), sőt, több is (DAS egyiken sincs), minden stealth platformon és akkor hatósugárral, aminek az F-16C segget csókol meg a Hornet is. De az, ami együtt ezt tudja jobb vagy azonos repülési teljesítménnyel az kudarc.

WFT?
Tessék?
Mi van...?

Nagyon átestél a ló túloldalára ezzel már...

zord 2019.01.28. 14:49:49

@molnibalage: sajnos két malomban őrlünk.

Ezt a DAS dolgot ne kezdjük újra. Egyre több gépen van csak nem úgy hívják.

Amit aláírok ebből az egészből, az a több keró pótos nélkül.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 14:57:43

@zord: Ez megint csodás érvelés. Melyik USAF, USMC és Navy gépen van? Ezeket hol érdekli ha más gépen van ami nekik nincs? Azért lesz F-35-ösük is.

Komolyan mondom pislogok, semmiféle stabil sarokpontja nincs az érvelésednek.

A több kerót aláírod, de a kisebb légellenállást azért már nem?

A stealth képesség nálad 0 értékű lett...?

zord 2019.01.28. 15:24:36

@molnibalage: én a nagy képet nézem, és erről beszélek. Mi minden elmaradt emiatt? Nem az övék a legnagyobb hatótávú rakéta, elmaradtak ew-ben, a többi terütről nem is beszélve, stb.

Rafale, Szu-35, körkörös eo lefedettség megoldva. Első lépcsőben persze csak threat warning, mint a 35-ösnél de aztán határ a csillagos ég, minden ami SA. Aztán MSI. Miert lenne ez 35-ös privilégium? Még az új Gripenen is van.
A szenzorok és az adatfeldolgozás ledarálta-ledarálja a "lopakodást" aminek persze a marketingjén elég kevesen láttak át.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 15:42:29

@zord: Jézusom, ez már autóskártya színvonal felé megy.

Akkor nézzük a doktrinát. Az AIM-120 és a Meteor elsődlegesen vadászrepülőgépek és repülőgépek ellen, de ugye hiába lenne elég sokkal kevesebbet tudó rakéta lassú CM ellen, akkor is ezt viszed, ha nem olyan magasan van a léc.

Mire mész a hatalmas kinematikai hatótávolságú Meteorral, ha gyakorlatilag biztosíthatatlan a folyamatos célkövetés nagy távolságon? Hogyan kívánod célra vezetni? Szép a hosszú lándzsa, de a "rövidlátó" vagy, akkor mire akarsz vele döfni....?

Érdekes módon az AAM rakéta HMZ-n rugózol, nem mintha lenne érdemi vadász kihívás az USAF előtt Oo-t és Kínát leszámítva. Az ellenben nem zavar, hogy a HARM kinematikailag és HMZ terén végletesen elavult? Mert inkább ez a gond az area denial SAM és 4++ gépeknél. Apró hiba, hogy ezen a téren nem ők, hanem az IAF horpaszt. Lásd linken.

forum.htka.hu/threads/%C3%96sszefoglal%C3%B3-a-l%C3%A9gi-harc%C3%A1szatr%C3%B3l-%C3%A9s-l%C3%A9gv%C3%A9delmi-eszk%C3%B6z%C3%B6kr%C5%91l.387/page-69#post-460156

Szóval ne haragudj, jó hogy szórod be a linkeket, de kicsit azért néha dőljünk már hátra és számolgassunk és értelmezzük, hogy ezek mit is jelentenek. A jenkik ma legfeljebb erőből tudnának áttörni egy elképzelt masszív IADS-t a mennyiséggel. A linkelt cucc meg lényégben visszahozta az oldalszirmon támadhatóságot, mert a mai Pancírok elvileg ellen képtelenek dolgozni. Hoppá.

A szenzorok alatt a full időjárásfüggő IR megoldásokat gondolod? Mert akkor röhögök egy jót. Az átlagos téli európai vagy elég sok más helyen akkor a stealth gép IR által fizikailag megfoghatatlan, de a 4++ gépek elég messziről felderíthetőek radarral. Ez ám a kecsegtető helyzet...

Az IR szenzorokkal legfeljebb full datalink és többirányú rálátásnál lehet célkoordinátát adni az Meteornak, de mással nem. 80-100 km-ről meg azért elég bajos, mert a Föld görbülete akkora, hogy IR csudaszép szutykon kell, hogy átnézzen. Apró hiba, hogy erre az F-35 is képes, tehát nem értem, hogy hol kudarc a gép. Mert ebben is több. Ja, csak éppen már olcsóbb az F-35A, mint az EF T3B. .

A csúcs IR rendszerekkel sikerült faragni stealth előnyéből, de továbbra is iszonyatosan domináns tényező főleg, ha 150 km vagy nagyobb HMZ area denial SAM van a környéken. Ott egy 4++ gép megy a horizont alá kb. Az F-35 meg optimalizálja RCS-ét és esélye nincs semmiféle tűzvezető radarnak csak akkor, ha igen szűk időtartományban két felől érkezik rakéta. Bár még akkor is ott van a vontatott csali.

Igen meredek peremfeltételekkel elemzel.

zord 2019.01.28. 16:31:32

@molnibalage: éppenséggel a 88-asban van valami mozgás.
Továbbra se értem, hogy miért gondolod, hogy relevánsan össze tudja nyomni ma a 35-ös a detekciós távolságokat.
A barlanglakók ellen persze. De a komoly korszerű iads ellen nem.
Ja igen. A pénzből loitering munitionra is telhetett volna, ha a zsidóknak is. Ja, és ha már Izráel: ők miért vesznek 35-ös után 15-öst?

Zord

zord 2019.01.28. 16:43:56

Most egy Poseidon legénysége kapott Szuhoj fotózási lehetőséget:

www.rt.com/news/449957-russian-jet-intercepts-us-plane/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.28. 16:53:14

@zord: Az AARGM esetén nem látom azt, hogy elmennének M4.0 és fölé bár nemigen pofáznak róla.

Továbbra sem értem, hogy miből gondolod, hogy nem tudja összenyomni a detekciós távolságokat. Hogy a picsába lehet az, hogy az F-22 az RF-en sorra demonstrálja az, hogy még VID távolsága is tudott kerülni úgy, hogy észre sem vették addig.

Az F-35 valamiért hirtelen nem tudja a -30 dBSm-et? Mert te nagy hirtelen kitaláltad? Vagy akkor most mi van?

defence-blog.com/news/f-35a-fighter-jets-to-take-a-lead-role-in-red-flag-19-1.html

Persze tudom, biztos csak propaganda, de az F-22 esetén nem volt. az. Vagy akkor az is? Na várunk csak, akkor az F-22 sem tudja összenyomni? Hajjaj, akkor a 200+ vs 2-3 kill-es RF arány is kuka?

Meddig süllyedünk még az álszkepticizmusba?

Az F-22 ellen RF-en repkedő pilóták véleménye elég egyértelmű volt. Sokkoló és depresszív ellene repülni. Vagy linkeljem a videót, ahol kifejti a pilóta, hogy 4 db F-22 hogyan nyomott le 3 perc alatt 12 db F-15-öst?
www.youtube.com/watch?v=6pivtRMOf8s

36 perctől az F-22, a 41:20 után van a 12 gépes eset.
Olyan is volt, hogy beültek 1 mérföldre F-15 mögé és akkor szóltak, hogy hahó itt vagyunk.

Az F-16.net-en van egy komment, ahol az F-16C pilóta mesélt a tapasztalatról. Mögé is beültek és közölte, hogy sokkoló volt ráébredni, hogy élőben régen halott lenne és esélye sem volt. A fenti videóban is említve van, hogy a szimulált légi harc során az F-22 ellenfelinek lövésük nem volt arról, hogy merre járnak és mit csinálnak a Raptorok.

De igen, stealth nem nyom összes semmit...

Bocs, de csak azért nem teszek be ide facepalmot, mert ennyit tisztelet felém azért van bennem.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.28. 18:03:25

"Az amerikai kormány magas rangú diplomatái egyre jobban aggódnak amiatt, hogy Orbán Viktor egyre határozottabban Oroszország felé irányítja Magyarországot, és hogy próbálja hazánkat fokozatosan függetleníteni az amerikai szövetségesi kapcsolatoktól. Az aggodalom egyik oka, hogy a magyar kormány közel másfél évnyi tárgyalássorozat után sem hajlandó aláírni az amerikai és a magyar kormány közötti, úgynevezett védelmi együttműködési megállapodás megújítását."

atlatszo.hu/2019/01/27/a-magyar-kormany-nem-hajlando-alairni-a-vedelmi-egyuttmukodesi-megallapodast-az-amerikaiakkal/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.28. 18:42:26

@Levente B.: Nekem az erős kifejezés, hogy mi NATO tagként semlegesek akarunk maradni... Egyszerre b*ni és szűznek maradni nem lehet. Mondom ezt annak ellenére, hogy a NATO amerikai csatlós szerepét nem sem Én találtam ki, hanem Szened Zoltán írta le, egy tanulmányában, ahol kifejtette, hogy a NATO csúcson a felsővezetők külön utolsó tanácskozása kellett egy közös nyilatkozatért, mert Trump szokás szerint hőzöngött a védelmi költségvetés miatt.

Ugyanakkor véleményem szerint a védelmi együttműködési megállapodás amerikai feltételeinek nagy része nem szolgálja a nemzeti érdekeinket. Pld. nem érdekünk a Kecsoi reptér modernizálással egybekötött kapacitás bővítése, ha hívás nélkül rotációs amcsi alakulatok települhetnének, magyar jóváhagyás és kontroll nélkül. 5. cikkely alkalmazásakor amúgy is jönnének, de háborút eszkalálni, illetve amcsi érdekekért nem jöjjenek, Ukrajna meg Oroszország között meg két szláv állam töbrétegű konflikusa van és a NATO-nak, EU-nak semmi köze nem kéne lenni hozzá, különösen, hogy két nem igazán demokratikus berendezkedésű országról van szó... No de ezek ellenére is az eu tagországoknak kéne változatni a NATO-n, végül is ez európa védelmi szövetsége, nem az USA oroszország ellni nyomásgyakorlásának eszköze..

zord 2019.01.29. 00:13:25

@molnibalage: nem kell mindent elhinni, ezt te is nagyon jól tudod. A kérdésben megnyilvánulók katonák, tudják az irányt. Még rá is ülhetnek. Szóval nem objektívek.
A légvédelemről meg pláne nincs adat.
A 22-esnél a 2005-ös IOC ha jól emlékszem, meg a teljes csomag. Na, az egy igazi offset volt. Ott volt, van miből erodálódni. Ja igen. Szerintem a seggüket a földhöz vernék, ha lenne kétszerannyi, és 35 helyett folytatódott volna a 4++++ beszerzés alacsony tempóban.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.29. 09:31:34

@zord: Bár nem repülés, de az amcsiknál már volt egy-két iradatlan pénzbe kerülő, program, amelynél a produktum, bár csúcskategóriás, de a fejlesztés elhúzodott, valamint küzben változott a környezet és a stratégia. Lásd SSN-21 Seawol program, vagy éppen most a Zuumwalt rombolóprojket.
Ehhez képes az F-35, már félezer legyártott géppel, nem tekinthető kudarcnak. Az meg, hogy emiatt sok programmal hátrébb kerültek.. ez így nem állja meg a helyét. Minden időben voltak olyan amerikai fegyverrendszerek amelyeknél azért volt jobb, nem voltak soha mindenből az élen. (lásd pld. 2.vh-s tankok)..

Ez szerintem több mint tulzás..
A szenzorok és az adatfeldolgozás ledarálta-ledarálja a "lopakodást" aminek persze a marketingjén elég kevesen láttak át.--
Ami tény, hogy a lopakodás, a hálózati hadviselés, és az ellenség megtévesztését együttesen használva valószínűsíthető magas intenzítású harcnál jelenleg az optimális harctevékenység.
De az alacsony érzékelhetőség lassan követelmény lesz. A Svéd példa ezért megtévesztő pld. a SAAB nem azért nem fejleszt 5.gen gépet, mert bedarálja a szenzorfuzió, hanem mert nincs rá költsége. Irgalmatlan drága, és az Ő fenyegetettségi szinjük szerint, a potenciális ellenség 4++ repülőgépekkel van túlnyomórészt felszerlve, tehát oda a szenzorúfuziós szuper BVR rakétával és távolsági csapásmérővel felszerelt griff elégséges. Ha meg nem akkor olyan globális háború van, hogy megdöglünk. (és előtte még a NATO oldalán vesznek részt a konfliktusban olyan nord harccsoportként..
Az azonabn igaz, hogy az F-35 technologia UCAV-ba átültetése a közeljövőben, - különösen ha a morális gátat átszakítják nyugaton - akkor nemcsak kiegészíti, hanem átveheti a repülőgép helyét, szerepét elsősorban felderítésben, támadásban és részhlegesen védelemben egyaránt.
De az F-35-re költött pénz nem haszontalan. Ami inkább kérdőjelezhető, a Marine részére fejlesztett változat. Miért? Ha menni kell, akkor ott vannak a flottahordozók is marine és navy századai. Feleslegesen foglaljáka a dokkhajókon a helyett a tiltrotos gépek és helikopterek helyén.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.29. 13:23:52

Svájc:

"Eurofighter 1, F/A-18E/F, Rafale, F-35A and Gripen E. Tests to take place at Payerne from April-July, before 'systematic and comprehensive comparison' in second half of 2020. "

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.29. 13:42:14

@Levente B.: Gondoltam, hogy újrakezdik... ez azt is jelenti, hogy 2020-as axalpra is (ha lesz) érdemes lesz kimenni.

zord 2019.01.29. 14:48:12

A franciák is tolják a hiperszonikus manőverező nuki visszatérő robbanófej témát:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/199420/france-to-develop-hypersonic-missile-demonstrator.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.29. 21:40:45

Ezúton közhírré tétetik a IV. Veszprémi Honvédelmi Nap időpontja, kéretik tovább osztani illetve aki még nem volt az előző eseményeken, reméljük idén eljut hozzánk:

www.facebook.com/events/236872447081738/

zord 2019.01.29. 22:32:01

SAMP/T fejlemények:

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/199461/french_italian-fsaf-program-advances-as-samp§t-b1-nt-passes-pdr.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.29. 23:08:54

@zord:

Remélem itthon is fejlemény lesz, nekem nagyon kedvenc.

zord 2019.01.30. 08:44:28

@Levente B.:

"A honvédség légvédelmi képességeit egy új rakétakomplexum-rendszer és az ahhoz tartozó rakéták beszerzésével is növelik, az erről szóló szerződést a tervek szerint az év első felében kötik meg, ám egyelőre nem tudnak nyilatkozni arról, hogy milyen típust vásárolnak a Magyar Honvédségnek – mondta a miniszter."

Zord

Hpasp 2019.01.30. 08:54:21

@zord: Hát ez nem sok, reméljük hogy az amcsi külügyér csak hoz valamit a puttonyában...

Mondjuk a fenti idézet másfél hetes...
magyaridok.hu/belfold/benko-iden-erkeznek-a-katonai-helikopterek-3868946/

Gaudi 2019.01.30. 09:25:16

Bár - úgy tűnik - a katonák szava sok tekintetben meghallgattatott, ezzel együtt mégis politikai döntések ezek. Ha nem azt hozza a külügyér, hogy hivatalos látogatáson fogadják végre a miniszterelnököt az USA-ban, akkor szerintem van rá esély, hogy minden nyomás ellenére nem lesz tőlük komoly beszerzés. Nyilván ezer más szempont is van, de... De.

Beat it! 2019.01.30. 09:39:37

@zord: @Hpasp:
"a tárcavezető beszámolt arról is, hogy összesen még nyolc repülőgépet szereznek be"
- ezt mire érti Benkő?

Hpasp 2019.01.30. 10:34:24

@zord: Már időben megtörtént...
htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/
... lásd a következő fejezetet:
"6.2.2. XXI. századi megoldások, a jövő útja?"
;-)

zord 2019.01.30. 12:05:06

@molnibalage: @Hpasp: érdekes, jó anyag, teccik.

A "norvégnál":

- A radar India sávú (tehát nem S, hanem X), ami nagyon fontos bemenő paraméter. A dolgozatban szerepel S is és X is.
- Két másodpercenkénti a frissítési gyakorisága (ez asszem nincs benne)

Ebből is következik, hogy milyen minőségűnek kell lennie a kirepülést támogató információnak, ami végső soron meg abból az adottságból vezethető le, hogy mekkora az aktív fej befogási ablaka, mekkora az a térrész, amiben képes megtalálni a célt. Ennek az elméletében jó lenne vájkálni még, némi levezetéssel. Attól tartok, meglepően kicsi.

Pár megjegyzés:

- Azt én nagyon necces kijelentésnek tartom a dolgozatban, hogy a Big Bird, azaz 54N6/64N6/91N6 méteres hullámsávú lenne - tudtommal Echo/Foxtrott, azaz centis. Nézzünk már rá az antennaelemekre!

- "a korszerűsített magyar 2K12 Kub is képes
már, ezzel és más egyéb fejlesztésekkel valószínűleg a legkorszerűbb Kub változat az egész világon" Szerintem jó esetben holtversenyben a Kub CZ-vel, aminek a rádiótechnikai része, az ergonómiája, a fenntarthatósága összehasonlíthatatlanul nagyobb fejlődésen ment keresztül, ugyanakkor nem kapott korszerű éjjel/nappali kamerát - panaszkodnak is emiatt a csehek.

-"tehát valójában tetszőleges számú radar
adataiból összerakott helyzetkép alapján lehetséges a rávezetés, a kérdés „mindössze” az, hogy melyik
osztály indítsa a rakétát és melyik osztály felderítőradarja üzemel." Ez szerintem nagyon optimista megközelítése a konszolidált légihelyzetkép-minőségnek. Összességében - lásd fönn, a norvégnál - úgy vélem, hogy a jelenlegi "gyakorlati standardok" nem teszik lehetővé az aktív rakéták kivezetését erre támaszkodva a megfelelő valószínűséggel (hiába egyes tesztek, és hírverés, lásd Wedgetail-SM-6 stb.)

Zord

Hpasp 2019.01.30. 12:16:17

@zord:
"A dolgozatban szerepel S is és X is."
typo, lektorokat jól nyakon kellene vágni :)
www.raytheon.com/uk/news/feature/air-and-ground

"Ennek az elméletében jó lenne vájkálni még, némi levezetéssel. Attól tartok, meglepően kicsi. "
Szovjet lérak rendszerek hasonló adatainak utána áshatok...

"Big Bird, azaz 54N6/64N6/91N6 méteres hullámsávú lenne"
typo, lektorokat jól nyakon kellene vágni :)

"jó esetben holtversenyben a Kub CZ"
Ami kényelmes, de este vak?

zord 2019.01.30. 12:21:18

@Hpasp: kösz!

A Kubbal kapcsolatban azért írtam azt, amit, mert a mondat úgy szólt, hogy "a legkorszerűbb Kub változat". Mint tudjuk, az adott helyzetben leginkább hatékony nem egyenlő a legkorszerűbbel.
Az igazság az, hogy az egész Kub CZ-nek több fázisa lett volna, mint ami megvalósult. Az egész alkatrészbázis átállítása nyugati komponensekre (!), aztán a ennek nyomán a rakéták lecserélése Aspide-re.

Zord

Hpasp 2019.01.30. 12:25:33

@zord: legmagasabb harcértékű változat lett volna az adekvát megfogalmazás

zord 2019.01.30. 12:28:47

F-35-program sikere vagy kudarca, n plusz 1-edik kör. Már az LM CEO is szükségesnek érezte, hogy megszólaljon F-15X ügyben:

www.defensenews.com/industry/2019/01/29/lockheed-ceo-boeings-f-15x-wont-disrupt-f-35-program/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.30. 12:40:30

@zord:
A NASAMS esetén az S sáv elírás, tudom, hogy X sávos, ezért ARM érzékeny az is.

Big Bird
www.scribd.com/document/226752755/Fact-Sheet-Big-Bird

Bakker, tényleg centis. Akkor viszont az is ARM érzékeny ám...

zord 2019.01.30. 12:41:36

Venezuela. Végül még megnézünk egy kis dél-amerikai PVO-showt? Sz-300VM, Buk-M2, Pecsora-2M, Igla-Sz hegyek - ZU-23-2-re építve is...

"US officials have stated that all options to resolve the crisis "are on the table"."

www.bbc.com/news/world-latin-america-47049811

Zord

zord 2019.01.30. 14:40:13

@molnibalage: bizony. De azért s FAR nagyon beszűkíti a geometriát. Persze ott is vannak fokozatok. A reflexiós vagy transzmissziós indirekt táplálás azért "csurog".

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.30. 15:19:55

Kicsit más: Most olvastam, hogy a Leo2+Pzh2K-k 565 millió dollárba kerültek(nek) kis hazánknak..

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.30. 15:56:26

"An Israeli Air Force transport plane rolled for about 100 meters Wednesday during an engine test before falling into a ditch, where it ground to a halt, the army said in a statement.

Two civilian workers who were running the check on the four-engine C-130 Hercules plane were lightly injured and required medical treatment."

pbs.twimg.com/media/DyKq_uJWoAEhQDj.jpg:large

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.30. 16:07:59

@Levente B.:

Egy helyen azt olvasom nincsen működő KC-130H ezzel az esettel, a másik három, javítás alatt van vagy alkatrészre vár.

zord 2019.01.30. 18:21:45

@Kelepisti: nincs kinn hivatalos ár.

Zord

zord 2019.01.30. 18:28:35

@Levente B.: a videón látható peccsen van zászló, a szövegben nincs említve.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.30. 18:37:28

@zord: A Jane's általában jó közelítéseket tesz közzé.. Fogadjuk el, ameddig kis hazánkban nem lesz transzparencia..

zord 2019.01.30. 21:43:22

@Kelepisti: ezzel sajnos nem tudok egyetérteni.

Zord

zord 2019.01.31. 12:19:18

@Levente B.: Vlagymir Viszockij kérdezi, hogy elolvastál-e minden fontos könyvet gyerekkorodban?

Zord

Harrdder 2019.01.31. 13:58:04

Egy 2011, Afganisztán, Mirage 2000D. Gondolom itt mindenkinek megvannak a fotó róla.
killermetals.blog.hu/2019/01/29/a_lezuhant_vadaszbombazok

zord 2019.01.31. 14:14:13

@Harrdder: bonyolult egy számozási politika. Asszem csak a típuson belüli sorszám állandó náluk, ami jellemzően feketével van a svanc tetején felfestve.

Zord

Harrdder 2019.01.31. 14:17:23

@zord:
De a Fekete macska bandája című film nyomozója által énekelt dal címe így is megtalálható : Баллада о борьбе , Ballada a harcról. www.youtube.com/watch?v=5QvKchd4gyw Így talán jobban ideillik.
De visszatérve az elfogásra. Ha nem figyel a másik, vagy beleáll a dologba, akkor összecsattannak? És az kinek jó? Mondjuk az oroszt hamarabb kiszedik a vízből. Vagy nem, ugye pár hete.

zord 2019.01.31. 15:26:58

@Harrdder: ez az "irányváltoztatásra kényszerítés" manőver". Nehéz az aspektust pontosan megítélni, de a ruszki nem a semmiből jött elő, nem hiszem, hogy ne lett volna rátapadva az amerikai szeme. De ezzel együtt hogy veszélyes, az nem vitás.

Mellesleg szerintem az F-15C hasa alatt szerintem mintha Sniper lenne.

Zord

Hpasp 2019.01.31. 17:50:10

@zord:
"...abból az adottságból vezethető le, hogy mekkora az aktív fej befogási ablaka, mekkora az a térrész, amiben képes megtalálni a célt. Ennek az elméletében jó lenne vájkálni még, némi levezetéssel. Attól tartok, meglepően kicsi."

Jane's Air-Launched Weapons

The AIM-120 active radar operates in I-band (8 to 10 GHz) and has a Travelling Wave Tube (TWT) amplifier. The transmitter employs a high Pulse Repetition
Frequency (PRF) to give the earliest possible acquisition of distant targets and a medium PRF for
look-down against low-flying targets. The seeker has a ±5º field of view, and the missile can be fired
with targets at up to 25º off boresight. The missile can also use home-on-jam guidance for the terminal
phase, switching between this and active radar homing, as necessitated by the electronic environment.

Hpasp 2019.01.31. 17:56:23

@zord: Mondjuk a Haditechnika Összefoglalóban (191. oldal) számoltunk R-77 nyalábszélességet, az ±6º -nak adódott, szintén 10GHz körüli frekivel.

Csodák nincsenek, csak fizika...

zord 2019.01.31. 18:28:26

@Hpasp: azzal is számolni lehet szerintem, hogy réselt, mechanikus kitérítésű síkantennájuk van ( talán a legújabbaknak FAR). Én nem csodálkoznék magasabb frekin.

Zord

Hpasp 2019.01.31. 18:47:57

@zord: Igen a síkantennát a Janes is írja.
Hátulról imhol egy fotó róla:
www.ausairpower.net/USAF/000-AIM-120A-1S.jpg

"Én nem csodálkoznék magasabb frekin."

Mi alapján?
Van az antennáról fotód?
Esetleg más forrásod?

ljuka71 2019.01.31. 19:37:05

@zord: Csak nehogy ez legyen,elvtársak:

www.youtube.com/watch?v=vThR9CxhyV0

Ez nem az az 55 millió,amit Kecskemétre szántak?

"
Az amerikaiak közben pénzzel is próbálják ösztönözni a DCA aláírását. Az Egyesült Államok kongresszusa korábban megszavazott egy 55 millió dolláros (kb. 15 milliárd forint) hozzájárulást a magyar katonai infrastruktúra fejlesztésére. Ez a kezdeményezés hivatalosan független a DCA-tól, ám az amerikai diplomácia egyértelművé tette: olyan országnak, amelyikkel nincs megkötve megállapodás, nem folyósítják."

444.hu/2019/01/31/turelmetlen-amerikaiakrol-es-lavirozo-orbanrol-arulkodik-egy-bizalmas-diplomaciai-irat

zord 2019.02.01. 06:59:09

A németek állítólag kiszórták az F-35-öst a beszerzésből a Tornado leváltásából. Maradt az SH és az EF:

www.reuters.com/article/us-germany-military-fighter/germany-drops-f-35-from-fighter-tender-boeing-f-a-18-and-eurofighter-to-battle-on-idUSKCN1PP2DM

Zord

Hpasp 2019.02.01. 08:32:17

@molnibalage: Dozer nagy arc, utána F-22 oktató lett.
Festmény az esti légiharcáról, mondjuk az F117-est most nem említette.
i.ibb.co/3ysY4td/AAP095a.jpg

Tanulság az esetből az, hogy ha lett volna megosztott légi helyzetkép az F-15C-gépeken, akkor a második MiG-29-es sem úszta volna meg (igazuk volt a Svédeknek a 80-as években, hogy ez döntő tényező)...
... érdekesség, hogy ez a képesség már megvolt akkoriban a Holland F-16AM-en, és ez nélkül alighanem másként alakult volna a Március 24.-i légiharc..

zord 2019.02.01. 09:03:03

@Hpasp: én csak a méretek miatt gondolom, hogy följebb van a vadász saját radarjánál.
Ez a forrás 3 centit ír, ami pont az I és a J határa,, 10 GHz.

testpilot.ru/usa/hughes/aim/120/amraam.htm

180 mm a raketa külső átmérője, szerintem ez max 15 centis tányért tesz lehetővé.

Itt négy inch van, ami csak 10 centi...

www.ausairpower.net/amraam.html

Én mindebből azt gondolom, hogy az se kizárt, hogy inkább 12(+) GHz az f.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.02.01. 09:14:15

India:
"The Mirage 2000 that crashed today was freshly upgraded at HAL. The 2 young pilots, both Squadron Leaders, were on an acceptance test sortie. We’ve just received the terribly tragic news that both perished after ejection."

Hpasp 2019.02.01. 10:47:16

@zord: 10GHz, vagy 12GHz tudod mennyit számít?
A lokátor egyenletben -20*log(F) szerepel, vagyis...

-20*log(10'000MHz) = -80dB

-20*log(12'000MHz) = -81dB

... -1dB.

zord 2019.02.01. 10:56:36

@Hpasp: nyalábszélességben?

Zord

Hpasp 2019.02.01. 11:11:07

@zord: Az általad említett 15cm átmérőjű, réselt síkantenna esetén...
f=10GHz, ahol a hullámhossz λ=300/f=300/10GHz=3cm
...fél-hullámhosszú résekkel számolva...
N=15cm/(0.5*λ)= 15cm/(0.5*3cm)=10db
...tehát 10db rés van a síkantennában.

Számítsunk egy nyalábátmérőt...
Bw=102/N=102/10=10.2°=±5.1°

...a fenti matematikai apparátussal már te is kiszámolhatsz tetszőleges antennaátmérő mellett, tetszőleges frekvencia alkalmazása esetén kialakuló nyaláb szélességet.

zord 2019.02.01. 11:12:28

@Hpasp: szért is feszegetem ezt a témát, mert a Meteornál van nyoma, hogy esetleg Ku, azaz >12

Aztán meg ott van a program csúszása a hidegháború csúcsán, amikor volt pénz. Nagyon meredek követelménynek kellett megfelelni hely/tömeg szempontból. A full félvezetős eredeti elképzelésből vissza kellett lépni TWT-be.
Azt akarom mondani, hogy szerintem nagy lehetett a kényszer, hogy több legyen, és nem látom hogy miért kellett volna más okból lent maradni a fedélzeti radaréban.

Zord

Hpasp 2019.02.01. 11:22:10

@zord: A mikrohullámú technika nem szilvásgombóc, ahol a nagyobb mindig jobb.
:)

Az ideális tűzvezető lokátor frekvencia valahol a 10cm/3GHz környékén van, amennyiben a méret nem számít.

Ahol az antenna mérete limitált, ott a sweet spot a 3cm/10GHz környékén van.

Az összes többi megoldás általában műszaki kényszer szülte, és több a hátránya, mint az előnye.

A Haditechnika Összefoglaló 189. oldalán, felül találsz egy ábrát, ami alapján megértheted, miért (rossz) kényszermegoldás a 12GHz alkalmazása.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.01. 11:28:13

@Hpasp: Lényegében minden vadászgép és AAM és SAM ARH feje kényszerből 10 GHz. A SAM tűzvezető radarok többsége 3-4 GHz táján van, ha jól emlékszem.

zord 2019.02.01. 11:29:47

@Hpasp: tudom hogy ott bejön az atmoszférikus csillapítás kérdése, de szerintem azon a néhány kilométeren ez nem számít.

Zord

Hpasp 2019.02.01. 11:32:05

@zord: Ugyanezt elvégezve az általad említett 15cm átmérőjű, réselt síkantenna esetén, de 12GHz-en...
f=12GHz, ahol a hullámhossz λ=30/f=30/12GHz=2.5cm
...fél-hullámhosszú résekkel számolva...
N=15cm/(0.5*λ)= 15cm/(0.5*2.5cm)=12db
...tehát 12db rés van a síkantennában.

Számítsunk egy nyalábátmérőt...
Bw=102/N=102/12=8.5°=±4.25°

zord 2019.02.01. 11:46:27

@Hpasp: némi referenciaként amit kiállításon kiraktak R-77 fejként azon asszem 10 rés számolható meg a max átmérőnél.

Zord

zord 2019.02.01. 11:47:42

@molnibalage: "A SAM tűzvezető radarok többsége 3-4 GHz táján van, ha jól emlékszem"

Kivéve: Nyeva, Hawk, Kub, Patriot, Sz-300, stb....

Zord

Hpasp 2019.02.01. 11:48:07

@zord: Lásd Haditechnika Összefoglaló (191. oldal)
:-o

Hpasp 2019.02.01. 11:51:39

@zord: Mert az antenna méretét csökkentették a komplexum mobilitása érdekében.

Hpasp 2019.02.01. 11:55:39

@Hpasp: "Kivéve: Nyeva, Hawk, Kub, Patriot, Sz-300, stb...."
Érdemes elvonatkoztatni a Patriot/Sz-300 komplexumoktól, mert ott a fázisfordító elemek jelentettek új limitációt...
... a felsorolásodban a 10cm-es Dvina 120km-es felderítési távolságához képest a Nyeva/Hawk/KUB-é csak töredéke...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.01. 11:57:09

@zord: A HTÖ ráncfelvarrás kapcsán ennek utána nézek, mert az összefoglaló táblázatban ez csak itt ott jelenik meg, erre sem maradt idő.

(Az angol fordítása már elve ráncfellvart. )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.01. 11:59:58

@Hpasp: Vagy az Osza 15 GHz-e még kisebb HMZ mellett.

zord 2019.02.01. 12:05:27

@Hpasp: @molnibalage:

Nos ezért mondom, hogy a kompromisszumok, amit a méret, hely, hűtés miatt meg kellett hozni, jelentősek. Az egyik kérdés a freki. Mivel nem kötik az orrunkra, gondolkodni lehet. Szerintem.

Zord

Hpasp 2019.02.01. 12:09:14

@molnibalage: Az Osza...

SzOC 4cm -> 7.5GHz (max 45km)
SzSzC pedig 2cm -> 15GHz (max 28km)

... de legalább nem süllyedt el mint az Ellipszis.

Hpasp 2019.02.01. 13:38:49

@zord: Gondolkodást segítendő némi matematikai apparátus.
www.mediafire.com/file/c98khykqt1rq38a/Radar_egyenlet_alkalmaz%25C3%25A1sa.pdf

SzA-75 Dvina (SA-2A), Sz-75 Gyeszna (SA-2C), és Sz-75M Volhov példáján bemutatva a radaregyenlet alkalmazása, és egy (elég jó) becslés a NEBO-M komplexumra.

Ha végigolvasod-megérted, már láthatod, sőt magad is kiszámolhatod a kompromisszumok mértékét.

zord 2019.02.01. 14:29:55

@Hpasp: "... a felsorolásodban a 10cm-es Dvina 120km-es felderítési távolságához képest a Nyeva/Hawk/KUB-é csak töredéke..."

Pont erről beszélünk az AMRAAM esetében is. Mire is kell a radarja?

A harcászati/alkalmazási követelmény az volt, hogy a rakéta támogatási idejét minimalizálják, azaz legyen az indítás után a lehető legrövidebb időn belül autonóm, hogy a hordozó manőverezhessen, lefutva az ellene esetlegesen elindított félaktív rakétákat, illetve elkerülve az infra zónát. Ebből jött az aktív szíker.

A méret követelmény az volt, hogy ne legyen nagyobb a Sparrownál, a tömeg viszont szigorúbb, hiszen az F-16-os külső tartóinak (törővég illetve szárny alatti legkülső) is el kellett bírnia, hogy a bombateher degradálása nélkül is BVR-képessé tegyék.

Ezek elmozdíthatatlan sarokpontok voltak. Aztán volt az akkor rendelkezésre álló technológia, ami épp hogy megérett rá, hogy megcsinálják. 1986 helyett 1991 lett az IOC, de megcsinálták.

Azt se felejtsük el, hogy "ugyanennek" már az 1950-es években is nekifutottak a Sparrow II-vel, persze sikertelenül.

A Phoenix meg 500 kilós volt, javítsatok ki, de nemcsak azért mert messzire kellett mennie, hanem mert el kellett vinnie magával egy radart.

Zord

zord 2019.02.01. 15:16:49

Miért tart kiképzést a US Army a D-30-as tarackon?

(A cikkben az a szó, hogy szovjet, vagy orosz, nincs leírva :-)

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/199561/us-artillery-training-aims-to-better-prepare-foreign-allies.html

Zord

zord 2019.02.01. 16:04:14

Holnaptól az USA felmondja az INF-szerződést. Újra feltenném a kérdést, hogy helytálló-e az "új hidegháború" kifejezés?

www.rt.com/news/450329-usa-inf-treaty-russia-arms/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.02.01. 16:07:36

@zord: Ameddig csak felmondja addig annyira nem. Ha újra nekiállna telepíteni eszközöket, az már súlyos lenne. Ma erősen kétlem, hogy az európai NATO országok ezt csak úgy hagynák.

zord 2019.02.01. 16:49:56

@molnibalage: szerintem van, aki aki ódzkodik tőle, és van, akinek ez minden vágya. A politikai válaszlépés egyszerű: ténylegesen beleraknak TLAM-ot az AEGIS Ashore-ba. Az teljesen mindegy, hogy hagyományos fejjel van csak, és az is, hogy fix létesítményben a a valós katonai haszna konvergál a 0-hoz. (egyébként az INF-nek tök mindegy, hogy ténylegesen van-e nuki fej, a hordozóeszköz szárazföldi indítása és hatótávolsága a kritérium)

De a lényeg az, hogy ebbe - nemcsak nálunk, hanem más országok esetében - mi kerül bele:

444.hu/2019/01/31/turelmetlen-amerikaiakrol-es-lavirozo-orbanrol-arulkodik-egy-bizalmas-diplomaciai-irat

Zord
süti beállítások módosítása