Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (17) AirPowerNews (66) éleslövészet (15) f 16 (20) gripen (76) Gripen (60) H145M (15) Hajmáskér (26) helikopter (39) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (53) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (23) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (40)

HTML

Melsbroek-Torrejon és vissza: így áll ma a NATO Air Policing

2018.09.12. 21:06 | zord | 11 komment

A NATO ma rendhagyó médiaúton mutatta be, hogy miként is áll a szövetségi Air Policing helyzete, különös tekintettel a déli régióra. A meghívott vendégek a belga Légi Komponens 15. ezredének Airbus A321-esén ülve tapasztalhatták meg a gyakorlatban is az egyetlen állandó éles misszió működését: a Brüsszelből felszálló gép DEU-CZE-SK-HUN-(SLO)-CRO-ITA-FR-ESP-FR-UK-BEL sorrendben részesült a QRA erők "gondoskodásában". Az "elméleti foglalkozásra" pedig az útvonal nyugati végpontján, Torrejonban, a NATO két megmaradt statikus légi hadműveleti központjának (CAOC) egyikében került sor, a parancsnok, Rubén Servert tábornok briefingjével. Mint mindig, a látványos légi rész mellé tegyük hozzá, hogy mindezt a rt és C2 elemek jóvoltából is.

180912_bru-tj_blog_1.jpg

Titánék ellenfényben, mögöttük a Balaton keleti medencéje a tihanyi félszigettel.

180912_bru-tj_blog_4.jpg

Ez pedig már egy kép a torrejoni HÁP munkaterméből, hogy miként is festett az elfogás a légihelyzetképen, illetve a magyar Gripenek szemszögéből (mellesleg fényhelyesen :-). Értelemszerűen a kijelző meg van szűrve, csak a téma szempontjából releváns szereplők láthatóak: a Titan géppár, gépünk, a belga A321 plotjai, Szlovákia fölött pedig az előző elfogók, a Szliácsra visszatérő MiG--29-esek.

180912_bru-tj_blog_5.jpg

Az "ellenőrző cél" indulás előtt az állóhelyen Melsbroekben (ez tulajdonképpen a Zaventem nemzetközi repülőtér katonai célú túloldala)...

180912_bru-tj_blog_6.jpg

...illetve továbbinduláskor TJ-ben. Nosztalgikus, de helytelen a felfestés: 2002 óta nincs Belga Légierő, csak belga Légi Komponens.

180912_bru-tj_blog_15.jpg

Rubén tábornok az Airbus fedélzetén, valahol Európa felett nyilatkozik a brüsszeli tudósítóknak.

180912_bru-tj_blog_18.jpg

Útvonalunk. Amint látszik, az elfogások többsége a Torrejon AOR-jébe, kisebbsége Uedemébe esett.

180912_bru-tj_blog_7.jpg

És akkor az in medias res kezdés után jöjjenek a dolgok megtörténtük sorrendjében. A felszállás után először német Eurofighterek fogtak el minket a TaktLwG 74-től (korábbi Mölders Jadgeschwader)...

180912_bru-tj_blog_8.jpg

...két IRIS-T-vel függesztve.

180912_bru-tj_blog_9.jpg

A következők a sorban a cseh 211. század Gripenjei voltak...

180912_bru-tj_blog_10.jpg

...még mindig az AIM-9M-mel, de immár a törővégen.

180912_bru-tj_blog_11.jpg

Szliácsi MIG-29AS a szárnyvégen...

180912_bru-tj_blog_12.jpg

...és fegyverzete, két darab R-60-as.

180912_bru-tj_blog_17.jpg

Ahogy - már Szlovénia felett - déliesebb lett az irány, a fixen balkísérő kecskeméti géppárt végre nem szembe- hanem súrolófényben fotózhattuk.

180912_bru-tj_blog_16.jpg

Ahogy egy jó ideje, továbbra is 2xAIM-120C-5. Az Európa felett ezen a repülésen fotózott tíz légierő tizenhárom különböző keszi konfigurációja közül egyedül a magyar nem rendelkezik Fox 2-vel.

180912_bru-tj_blog_2.jpg

A horvát MiG-21biszek közül a vezér, mely közel jött, sajnos szintén a standard eljárást követte, és balról kísért, nappal szemben.

180912_bru-tj_blog_19.jpg

Itt is 2xR-60 volt a függesztmény.

180912_bru-tj_blog_20.jpg

Az olaszok még arra is ügyeltek, hogy az egyik gép a grossettói 4. Ezredből való legyen...

180912_bru-tj_blog_23.jpg

...a másik pedig Gioia del Colléból, a 36. Stormóból érkezzen.

180912_bru-tj_blog_22.jpg

Az olaszok 1-1 radaros-infra aszimmetrikus QRA konfigurációjának története az F-104-estől (Aspide, AIM-9) az F-16ADF-en (AMRAAM, AIM-9) át az EF-2000-ig tart. Itt a jobb külső szárnytartón lévő AIM-2000 IRIS-T...

180912_bru-tj_blog_21.jpg

....itt pedig a bal elülső törzs alattin lévő AIM-120C.

180912_bru-tj_blog_24.jpg

A dél-francia elfogónk egy Mirage 2000C single ship volt Orange-ból bombázóbevetés-jelvényekkel...

180912_bru-tj_blog_25.jpg

....és szimmetrikus 2xMagic-2 függesztménnyel.

180912_bru-tj_blog_26.jpg

Torrejonhoz közeledve az ottani Ala 12 EF-18A+ gépei vártak ránk, ők is ragaszkodtak a bal oldalhoz.

180912_bru-tj_blog_27.jpg

Mindkét törővégükre egy IRIS-T-t függesztettek.

180912_bru-tj_blog_30.jpg

A CAOC régi épülete, közvetlenül az állóhelyek mellett, melyet néhány éven belül, ha az ACCS elkészül egy nemrégiben befejezett újra cserélnek.

180912_bru-tj_blog_28.jpg

A déli régióért felelős légi hadműveleti központ címere az eligazítóterem szószékén.

180912_bru-tj_blog_29.jpg

A szolgálatban lévő váltás a munkateremben.

180912_bru-tj_blog_31.jpg

Továbbindulás után már az Ala 15 fogták el az Airbust. Ez a készültségi pilóta a műszerfal tetejére kitette a spanyol lobogót.

180912_bru-tj_blog_3.jpg

Pillantás a kísérőre a pilótafülkéből.

180912_bru-tj_blog_32.jpg

Ez már az atlanti-parti francia elfogók egyike, a Mont-de-Marsanban állomásozó Lorraine század (3/30) Rafale C-je 2-2 MICA-EM/IR konfigurációval.

180912_bru-tj_blog_33.jpg

Itt pedig a másik, az EC.01.002 egy Mirage 2000-5F-je Luxeuilből ugyanazzal, de a radaros rakéták esetében "átlós aszimmetrikus" függesztéssel.

180912_bru-tj_blog_34.jpg

A La Manche-hoz érve az RAF is megjelent egy századjelvény nélküli Typhoon FGR4-essel. A nap folyamán ez volt az egyetlen gép, ami teljes javadalmazás rakétával (4x120C, 4xASRAAM) repült.

180912_bru-tj_blog_35.jpg

Végül a belga F-16MLU géppár - futót is nyitva - a zaventemi/melsbroeki küszöbig elkísérte A321-esünket az esőfelhőkön keresztül.

180912_bru-tj_blog_36.jpg

Mi a furcsa ezen a konfiguráción?

Zord

Мисия – ер полисинг

Написана от Габор ЗОРД

http://aeropress-bg.com/articles/5956-мисия-–-ер-полисинг :

 

 

 

Címkék: air policing NATO Torrejon NATINAMDS CAOC

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9114237209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.09.12. 23:27:14

NATO Air Policing 2018...légifotókkal.

Zord

Flankerr 2018.09.13. 19:49:48

Ejha, ötletes bemutató :)

zord 2018.09.14. 23:16:03

Olasz, francia, spanyol keszi, EF, M2000, EF-18 éles fegyverzettel.

Zord

zord 2018.09.16. 00:36:17

Körbeért az Airbus. Újabb spanyol, francia, brit és belga elfogók, és közben képek a torrejoni CAOC-ból!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.09.18. 10:02:59

Éles is legyen már:

At 08:30 (local time) this morning, two Italian Air Force Eurofighter Typhoon were scrambled from Grosseto Air Base to intercept an Ukranian Vulkan Air Antonov An-26. The aircraft was flying from Tanger to Rome FCO. The aircraft (reg. UR-CQD) lost radio contact with ATC.The Antonov was escorted during the landing in Rome FCO.

Levente B. · combatant.blog.hu 2019.01.16. 13:19:49

"Mi a furcsa ezen a konfiguráción?"

A AN/ALQ-131?

zord 2019.01.16. 13:51:02

@Levente B.: békeidős keszi gépen, aminek csak függesztett zavarója van, úgy gondolom igen. Mert hogy: minek?
De a belga gépek EW-je körül jó nagy volt a kupleráj, szóval akármi is lehet.
Még egy opció, hogy Tango közben EW-alájátszást csinál a földi radaroknak. Konfigurációtól függően a 131-es szerintem 2 GHz-ig biztos le tud menni.

Zord

zord 2019.02.23. 07:40:49

Itt az észt vizsgálat eredménye. Emberi hiba okozta a spanyol EF nem szándékolt tavalyi AMRAAM-indítását:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/200209/pilot-error-caused-amraam-accidental-firing-in-estonia.html

Zord

zord 2019.04.15. 09:51:37

Április 9. Crna Gora felett dolgozott az olasz keszi, ez volt az első, amióta felvette őket a NATO:

ac.nato.int/archive/2019/italian-eurofighter-scrambled-for-an-intercept-over-montenegro

Zord

zord 2020.01.16. 13:52:15

Ezt inkább ide illesztem:

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.01.16. 11:27:07
A Belgian Air Force Airbus A-321 with international journalists on board took off from Melsbroek Air Base in the early morning on Tuesday, Jan 14, 2020. The goal of the flight was to demonstrate what NATO Allies do collectively to safeguard their airspace and to showcase how the Allies cooperate with regional Partners Finland and Sweden.

During the media flight fighter aircraft from Allies France, the United Kingdom, Denmark, Poland, and Partner Finland were launched to escort the Airbus with media on board during an Air Policing exercise and provided a snapshot of how they cooperate under the control the Combined Air Operations Centre to protect the safety and integrity of Alliance airspace.

When the Airbus landed at Siauliai Air Base in Lithuania, the group of journalists visited the Belgian Air Force detachment presently leading NATO’s Baltic Air Policing mission and saw two F-16 aircraft conduct a simulated alert launch going through the procedures undertaken by the aircrew within minutes to respond to a potential incident in the air.

After a ten-hour flight the Airbus landed safely at Brussel military airport. During the flight, Allies Denmark, France, the United Kingdom and two times Poland as well as NATO partner Finland conducted training intercepts demonstrating to the journalists on board the professional execution of routine procedures to safeguard the skies in the region.

ac.nato.int/archive/2020/nato-air-policing-and-cooperation-with-partners-demonstrated-to-international-media

Zord